Справа № 815/1969/14
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 вересня 2014 року
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Цховребової М.Г.
при секретарі судового засідання - Філімоненко А.О.
за участю:
представника позивача - Кульча А.Г.
представника відповідача - Змунчила М.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Одесі адміністративну справу за позовом Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії до Державної фінансової інспекції в Одеській області про скасування пунктів вимоги, -
встановив:
Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом (з урахуванням уточнення адміністративного позову від 28.04.2014 року та усної ухвали суду від 23.06.2014 року, занесеної у журнал судового засідання) до Державної фінансової інспекції в Одеській області (з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 26.08.2014 року) про скасування вимоги про усунення фінансових порушень, виявлених позаплановою ревізією Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії, за № 850-16/657 від 12.03.2014 року в частині другій пункту 1 та пунктах 2-4, 7, 8.
В судовому засіданні представник позивача підтримала адміністративний позов, просила суд задовольнити його в повному обсязі з підстав, викладених в адміністративному позові, уточненнях адміністративного позову, письмових поясненнях по справі та у заяві про зменшення позовних вимог. (т.1 а.с.3-4, 212-215, т.2 а.с.110-115, т.3 а.с.12-13, 25)
Представник відповідача не визнала позов повністю, просила суд відмовити у його задоволенні з підстав, викладених у письмових запереченнях проти позову. (т.2 а.с.14-22)
Заслухавши пояснення представників сторін, допитавши свідка, дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи, суд дійшов до висновку, що у задоволенні даного адміністративного позову слід відмовити повністю, з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що 23.06.1995 року Дунайська гідрометеорологічна обсерваторія (далі - Дунайська ГМО / позивач) зареєстрована як юридична особа, ідентифікаційний код: 23209398, місцезнаходження: 68609, Одеська область, м. Ізмаїл, вул. Героїв Сталінграду, 36. (т.2 а.с.2)
З 16.01.2013 року по 03.02.2014 року, на виконання доручення Державної фінансової інспекції в Одеській області від 27.12.2013 року № 15-041-24-18/14061 (т.2 а.с.24) та згідно ухвали Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 16.12.2013 року (справа № 495/10078/13-к) (т.2 а.с.25-26), на підставі направлень на проведення ревізії від 16.01.2014 року № 10 (т.1 а.с.5) та від 20.01.2014 року № 16 (т.1 а.с.6), виданих в.о. начальника Ізмаїльської об'єднаної державної фінансової інспекції Пономарьовою К.В., провідними державними фінансовими інспекторами Ковалевською В.К., Чепой A.M. проведена ревізія з окремих питань фінансово-господарської діяльності Дунайської ГМО за період з 01.01.2012 року по 31.12.2013 року.
Ревізія проведена у відповідності до питань програми ревізії (т.2 а.с.27), з відома директора Дунайської ГМО Морозова Віктора Миколайовича та у присутності головного бухгалтера Степашкіної Світлани Степанівни.
За результатами проведеної ревізії складено акт від 08.02.2014 року № 850-17/7. (т.1 а.с.7-27)
Висновком, затвердженим заступником начальника Ізмаїльської об'єднаної державної фінансової інспекції 6 березня 2014 року, заперечення позивача до акта ревізії від 8 лютого 2014 року № 850-16/7 - не прийняті. (т.1 а.с.28-41)
Відповідно до вимоги Ізмаїльської об'єднаної державної фінансової інспекції від 12.03.2014 року № 850-16/657 про усунення фінансових порушень, виявлених позаплановою ревізією Дунайської ГМО (т.1 а.с.42-46), яка отримана позивачем 13.03.2014 року за вх. № 220:
Ізмаїльською об'єднаною Державною фінансовою інспекцією, відповідно ухвали Білгород-Дністровського міськрайонного суду від 16.12.2013 року, проведена позапланова ревізія з окремих питань фінансово-господарської діяльності Дунайської ГМО за період з 01.01.2012 року по 31.12.2013 року, якою встановлено ряд порушень, що відображені в акті ревізії від 08.02.2014 року № 850-16/7.
З метою повного усунення виявлених порушень, попередження їх виникнення в подальшому, керуючись п. 7 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від позивача вимагається, зокрема:
абз. 2 п. 1 вимоги:
Розглянути питання щодо відповідності займаної посаді осіб, якими допущені зазначені порушення;
п. 2 вимоги:
Ревізією дотримання законодавства при встановленні працівникам
установ надбавок та доплат встановлено, що в порушенні п. 3 постанови
Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної
тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці установ, закладів та
організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 року № 1298, капітану
т/х «Тимофій Богатир» ОСОБА_6, як керівнику структурного підрозділу , встановлена надбавка за суміщення посади відсутнього змінного капітана у розмірі 50% , внаслідок чого за період з 12.06.2012 року по 30.11.2012 року зайво нарахована та виплачена надбавка за суміщення посад у сумі 3699,55 грн. та відповідно зайво перераховано єдиного внеску у сумі 1343,05 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданої установі на загальну суму 5042,90 грн. За період з 01.03.2013 року по 30.04.2013 року, з 01.06.2013 року по 30.10.2013 року внаслідок необґрунтовано встановленої надбавки проведено зайве нарахування заробітної плати на суму 3496,18 грн., нараховано єдиного внеску у сумі 1269,11 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитків) на суму 4765,29 грн., у зв'язку з чим:
- стягнути з капітана т/х «Тимофій Богатир» ОСОБА_6 зайво виплачену надбавку за суміщення посад у сумі 7196,03 грн.
В іншому випадку стягнути з відповідальної особи, якою допущено зайве нарахування і виплата коштів у сумі 7196,03 грн., у порядку та розмірах, встановлених ст.ст. 133-136 Кодексу законів про працю України;
- провести перерахунок та відповідні звірки взаєморозрахунків щодо сум внесків до Фондів та стягнути зайво сплачені кошті у сумі 2612,16 грн. (зарахувати в рахунок майбутніх платежів) ;
п. 3 вимоги:
Ревізією дотримання законодавства при встановленні працівникам установ надбавок та доплат встановлено, що в порушення п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» капітану експедиційного судна «Циклон» ОСОБА_7, як керівнику структурного підрозділу, встановлена надбавка за суміщення посади відсутнього змінного капітана у розмірі 50% , внаслідок чого за період з 01.09.2012 року по 30.11.2012 року зайво проведено нарахування та виплата надбавки у сумі 1464,56 грн. та відповідно зайво перераховано єдиний внесок у сумі 531,64 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитків) на суму 1996,20 грн., у зв'язку з чим:
- стягнути з капітана експедиційного судна «Циклон» ОСОБА_7 надміру нараховану і виплачену надбавку за суміщення посад у сумі 1464,56 грн.
В іншому випадку стягнути з відповідальної особи, якою допущено зайве нарахування і виплата коштів у сумі 1464,56 грн. у порядку та розмірах, встановлених ст.ст. 133-136 Кодексу законів про працю України;
- провести перерахунок та відповідні звірки взаєморозрахунків щодо сум внесків до Фондів та стягнути зайво сплачені кошти у сумі 531,64 грн. (зарахувати в рахунок майбутніх платежів) ;
п. 4 вимоги:
Ревізією дотримання законодавства при встановленні працівникам установ надбавок та доплат встановлено, що в порушення п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 «Про оплату праці працівників па основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» старшому помічнику капітана т/х «Циклон» ОСОБА_8, як заступнику керівника структурного підрозділу, встановлена надбавка за суміщення посади відсутнього змінного капітана у розмірі 50% , внаслідок чого, за період з 01.11.2013 року по 31.12.2013 року зайво проведено нарахування та виплата надбавки у сумі 1261,81 грн. та відповідно зайво перераховано єдиний внесок у сумі 458,04 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитків) на суму 1719,85 грн., у зв'язку з чим:
- стягнути зі старшого помічника капітану т/х «Циклон» ОСОБА_8 надміру нараховану і виплачену надбавку за суміщення посад у сумі 1261,81 грн.
В іншому випадку стягнути з відповідальної особи, якою допущено зайве нарахування і виплата коштів у сумі 1261,81 грн. у порядку та розмірах встановлених ст.ст. 133-136 Кодексу законів про працю України;
- провести перерахунок та відповідні звірки взаєморозрахунків щодо сум внесків до Фондів та стягнути зайво сплачені кошті у сумі 458,04 грн. (зарахувати в рахунок майбутніх платежів) ;
п. 7 вимоги:
Ревізією дотримання законодавства при нарахуванні та виплаті заробітної плати прибиральниці службових приміщень, встановлено невиконання обсягу робіт. В порушення вимог наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105 «Міжгалузеві норми чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі» прибиральницею виконується 85% робіт від передбачених нормами обслуговування. В порушення ст. 2 Закону України «Про оплату праці» за період з 01.01.2012 року по 31.12.2013 року зайво нарахована заробітна плата прибиральницям службових приміщень у сумі 5665,15 грн., у тому числі нараховано єдиного внеску у сумі 1485,39 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитку) на суму 5665,15 грн., у зв'язку з чим:
- стягнути з прибиральниці службових приміщень ОСОБА_10 зайво нараховану і виплачену зарплату за період з 01.01.2012 року по 31.03.2012 року у сумі 533,61 гривень;
- стягнути з прибиральниці службових приміщень ОСОБА_11 зайво нараховану і виплачену зарплату за період з 01.04.2012 року по 31.12.2013 року у сумі 3646,15 гривень.
В іншому випадку стягнути з відповідальної особи, якою допущено зайве нарахування і виплата надбавки у сумі 4179,76 грн. у порядку та розмірах, встановлених ст.ст. 133-136 Кодексу законів про працю України;
- провести перерахунок та відповідні звірки взаєморозрахунків щодо сум внесків до Фондів та стягнути зайво сплачені кошті в сумі 1485,39 гривень (зарахувати в рахунок майбутніх платежів) ;
- довести до норми обслуговування площу, яку обслуговує прибиральниця відповідно до розрахунків згідно з «Міжгалузевими нормами чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі», затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105 та закріпити у посадовій інструкції прибиральниці площу прибирання відповідно до норми;
п. 8 вимоги:
Ревізією видатків на придбання квартири встановлено, що в порушення п. 8 ст. 7, ст. 119 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 року № 2456-VI, п. 20 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 року № 228 проведені видатки на придбання житла всупереч коду програмної класифікації видатків бюджету, в результаті чого у 2012 році проведено видатки не у відповідності з напрямами використання коштів, визначених у паспорті бюджетної програми, що призвело до нецільових витрат у загальній сумі 400000 грн., у зв'язку з чим:
- прийняти до відома факт застосування фінансової санкції у вигляді зменшення бюджетних асигнувань на суму 400000 гривень.
Згідно змісту акта ревізії від 08.02.2014 року № 850-17/7, вищенаведені порушення встановлені виходячи з наступного, зокрема, по оскарженим позивачем пунктам вимоги №:
2-4) У ході ревізії встановлено, що у 2012 році капітану т/х «Тимофій Богатир» ОСОБА_6, як керівнику структурного підрозділу бюджетної установи, за суміщення посади відсутнього змінного капітану надбавка не передбачена, але в порушення п. 1.5.1 постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (надалі по тексту - постанова КМУ від 30.08.2002 року № 1298), згідно наказу директора від 12.06.2012 року № 41-к встановлена надбавка 50% за суміщення посади відсутнього змінного капітану. За період з 12.06.2012 року по 30.11.2012 року в результаті встановлення надбавки за суміщення, капітану ОСОБА_6 зайво нараховано 3699,55 грн., також нараховано ECB у сумі 1343,05 грн. всього зайво нараховано заробітної плати 5042,90 грн. Наказом директора від 20.03.2013 року № 38-к за період 01.03.2013 року по 30.04.2013 року, та згідно наказу директора від 20.06.2013 року № 92-к ОСОБА_6 в порушення п. 1.5.1 постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298 зайво нараховано 3496,18 грн., нарахування ECB у сумі 1269,11 грн., всього зайво нараховано заробітної плати на суму 4765,29 грн.
Загалом, за період 2012-2013 років зайво нараховано заробітної плати капітану т/н «Тимофій Богатир» у сумі 9808,15 грн. (з нарахуваннями ECB), що призвело до матеріальної шкоди установі (збитків) на зазначену суму.
Аналогічно, наказом директора від 03.09.2012 року № 79-к, в порушення п. 1.5.1 постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298, встановлена надбавка за суміщення посади відсутнього працівника встановлена капітану е/с «Циклон» ОСОБА_7 За період з 01.09.2012 року по 30.11.2012 рою внаслідок порушення п. 1.5.1 постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» зайво нараховано заробітної плати у сумі 1996,20 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитків).
Відповідно до наказу директора Дунайської ГМО від 11.11.2013 року № 164-к на посаду старшого помічника капітана експедиційного судна «Циклон» призначено II помічника капітана ОСОБА_8, якому на посаді II помічника капітана нараховувалась надбавка за суміщення у розмірі 50% за відсутнього працівника - старшого помічника капітана. Відповідно до п. 1.5.1 постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298, надбавка за суміщення посад не встановлюється керівникам структурним підрозділам та їх заступникам, тобто після призначення ОСОБА_8 на посаду старшого помічника капітану надбавка за суміщення посад не встановлюється. Безпідставне нарахування вказаної надбавки призвело до зайвого нарахування заробітної плати за період з 01.11.2013 року по 31.12.2013 року на суму 1261,81 грн., з нарахуваннями - на суму 1719,85 грн., що призвело до матеріальної шкоди (збитків).
Відповідно до Положення про Дунайську ГМО від 16.11.2011 року, директор установи видає у межах своїх повноважень накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує і контролює їх виконання. На виконання наказів директора Дунайської ГМО про встановлення надбавок за суміщення посад працівникам (що суперечить п. 1.5.1 постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298), встановлено зайве нарахування заробітної плати працівникам, що призвело до матеріальної шкоди (збитків) на суму 14214,04 гривень. Таким чином, вищевказані порушення допущені внаслідок видання директором Дунайської ГМО Морозовим В.М. наказів всупереч чинному законодавству.
Директорові Дунайської ГМО надано запит на пояснення щодо допущених порушень. Згідно пояснення директора, «доплати за суміщення членам екіпажів судів «Циклон», «Тимофій Богатир» були встановлені у відповідності до Галузевої угоди між Міністерством інфраструктури України, Федерації роботодавців транспорту і спільним представницьким органом профспілок у сфері морського транспорту...»;
7) Також, ревізією правильності нарахування заробітної плати встановлено невиконання обсягу робіт прибиральницею службових приміщень Дунайської ГМО. Згідно з розрахунками, виконаними відповідно до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105 «Міжгалузеві норми чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі (будівлі управлінь, конструкторські і проектні організації)» прибиральницею виконується 85% робіт від передбачених нормами обслуговування. Згідно з нормами обслуговування, норма на прибиральника службових приміщень на зміну (в залежності від коефіцієнта заставленості) становить від 400 до 560 кв. м площі. Загальна площа обслуговування прибиральницею службових приміщень в Дунайський ГМО становить 268,1 кв. м при нормі 432 кв. м, коридору - 62,1 кв. м при нормі 1198,8 кв. м. Таким чином, фактично обслуговується площа на 85% від норми обслуговування. В результаті, не виконання обсягу робіт призвело до зайвого нарахування заробітної плати у 2012-2013 роках на загальну суму 5665,16 грн.: за 2012 рік у сумі 1895,44 грн., нарахування ЄСВ у сумі 688,05 грн., всього у 2012 році зайво нараховано заробітної плати 2583,49 грн.; у 2013 році зайво нараховано заробітної плати на суму 2284,32 грн., також нараховано ECB на суму 797,34 грн., що є порушенням ст. 2 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 року № 108/95-ВР. Внаслідок невірно визначеного розрахунку в порушення наказу Міністерства праці і соціальної політики від 11.05.2004 року № 105 «Міжгалузеві норми чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі (будівлі управлінь, конструкторські і проектні організації)» призвело до невиконання обсягу робіт прибиральниці у період з 01.01.2012 року по 31.12.2013 року. Відповідальною особою, яка згідно до посадової інструкції, здійснює розрахунок потреби до кошторису та проведення видатків на оплату праці є головний бухгалтер. Недотримання ст. 2 Закону України «Про оплату праці» призвело до надмірного нарахування заробітної плати прибиральниці, що спричинило матеріальну шкоду (збитки) у сумі 5665,16 грн.;
8) На 2012 рік до розрахунку потреби видатків включені капітальні видатки по КЕКВ 2121 «Придбання житла для працівників Дунайської ГМО» у сумі 556000,0 гривень. Кошторисом на 2012 рік по спеціальному фонду затверджено за КЕКВ 2121 «Будівництво (придбання) житла 556000,0 гривень.
Протягом 2012 року відповідно до затвердженого кошторису Дунайською ГМО здійснено касові та фактичні видатки на придбання житла за КЕКВ 2121 на суму 400000,0 грн. (2-х кімнатна квартира за адресою АДРЕСА_1, м. Ізмаїл).
Рішенням адміністрації та профспілкового комітету (протокол № 17 від 20.08.2012 року,) рішенням виконкому Ізмаїльської міської ради від 21.09.2012 року № 1114 директору Дунайської ГМО Морозову В.М. надана придбана квартира АДРЕСА_1 м. Ізмаїл. Ордер на заселення видано виконавчим комітетом Ізмаїльської міської ради № 4 від 05.10.2012 року.
Спеціальний фонд за кодом 25010100 «Платні послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю» Дунайської ГМО формується відповідно до статті 17 Закону України «Про гідрометеорологічну діяльність» від 18.02.1999 року № 443-XIV, тобто, за рахунок коштів, які надходять на спеціальний рахунок ГМО від надання платних послуг фізичним та юридичним особам. Перелік платних послуг, (а саме надання фізичним та юридичним особам спеціалізованої інформації у гідрометеорології), які надаються гідрометеорологічними обсерваторіями, затверджені постановою КМУ від 26.10.2011 року № 1102 «Деякі питання надання платних послуг підрозділами Міністерства надзвичайних ситуацій».
Кошти від надання платних послуг Дунайською ГМО, відповідно до п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 року № 2456-VI, відносяться до першої групи (та першої підгрупи) власних надходжень бюджетних установ. Планування видатків за рахунок власних надходжень від надання платних послуг бюджетної установи, відповідно до ст. 23 Бюджетного кодексу України, мають постійне бюджетне призначення та, відповідно до п. 4 ст. 13 Бюджетного кодексу України, повинні використовуватись на покриття витрат, пов'язаних з організацією і наданням послуг, які надаються бюджетною установою згідно до їх основної діяльності. Відповідно до п. 8 ст. 7 Бюджетного кодексу України, бюджетні кошті (загального та спеціального фонду) мають цільове призначення, тобто спрямовуються суворо за цільовим призначенням.
Планування видатків при складанні кошторису на придбання житла для працівників установи за рахунок власних надходжень від надання платних послуг (І групи І підгрупи) є порушенням ст. 13, ст. 23 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до ст. 23 Закону України «Про гідрометеорологічну діяльність» від 18.02.1999 року № 443-ХIV, матеріально-технічне забезпечення національної гідрометеорологічної служби здійснюється згідно з відповідними державними цільовими програмами.
Діяльність Дунайської ГМО спрямована на виконання бюджетної цільової програми «Гідрометеорологічна діяльність» (код програмної класифікації видатків 3201060). Законом України «Про гідрометеорологічну діяльність» від 18.02.1999 року № 443-XIV, статтею 4 визначено напрями гідрометеорологічної діяльності: «провадження спостережень за гідрометеорологічними умовами, геофізичними процесами в атмосфері та базових спостережень за рівнем забруднення навколишнього природного середовища; збір, обробка, передача та зберігання даних спостережень; розроблення гідрометеорологічних прогнозів, гідрометеорологічне забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування і населення; гідрометеорологічне обслуговування та надання гідрометеорологічних послуг заінтересованим юридичним та фізичним особам; здійснення активних впливів на гідрометеорологічні процеси».
Відповідно до наказу Міністерства фінансів України від 29.12.2002 року № 1098 «Про паспорти бюджетних програм» по КПКВ 3201060 головним розпорядником (Міністерством надзвичайних ситуацій України) розроблено та складено паспорт бюджетної програми на 2012 рік (по загальному та спеціальному фонду). Паспорт бюджетної програми на 2012 рік затверджено спільним наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України та Міністерством фінансів України від 10.02.2012 року № 424/149.
Згідно з п. 1 наказу Міністерства фінансів України від 29.12.2002 року № 1098, «паспорт бюджетної програми - документ, що визначає мету, завдання, напрями використання бюджетних коштів, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики бюджетної програми відповідно до бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України».
Паспорт бюджетної програми на 2012 рік розроблено та затверджено головним розпорядником - Міністерством надзвичайних ситуацій в Україні в цілому по бюджетній програмі, без визначення переліку виконавців програми та без розподілу бюджетних коштів між виконавцями (що є порушенням п. 7 частини II наказу Міністерства фінансів України від 29.12.2002 року № 1098 «Про паспорти бюджетних програм»).
Паспорт бюджетної програми на 2012 рік розроблено у відповідності та на виконання: Закону України «Про гідрометеорологічну діяльність» від 18.02.1999 року № 443-ХІV, Закону України «Про ратифікацію угоди про поставки товарів для забезпечення національних гідрометеорологічних служб держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав» від 20.12.1996 року 3630/96-BP, на виконання постанов КМУ від 20.07.1996 року № 815 «Про затвердження Порядку здійснення державного моніторингу вод», постанови КМУ від 30.03.1998 року № 391 «Про затвердження Положення про здійснення державного моніторингу довкілля», постанови КМУ від 02.11.1998 року «Про інформаційні послуги у сфері гідрометеорології», постанови КМУ від 09.03.1999 року № 343 «Про затвердження Порядку організації та проведення моніторингу в галузі охорони атмосферного повітря», постанови КМУ від 30.08.1999 року № 1607 «Про додаткові умови праці працівників підприємств, установ і організацій національної гідрометеорологічної служби», постанови КМУ від 11.12.1999 року № 2262 «Про затвердження Порядку встановлення охоронних зон навколо об'єктів, призначених для гідрометеорологічних спостережень та інших видів гідрометеорологічної діяльності та режиму їх використання», постанови КМУ від 28.02.2002 року № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», постанови КМУ від 30.08.2002 року № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки, розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери», постанови КМУ від 20.12.2004 року № 1702 «Про затвердження Рішення Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав про Концепцію гідрометеорологічної безпеки держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав». Паспортом бюджетної програми на 2012 рік визначено завдання бюджетної програми - забезпечення діяльності гідрометеорологічних організацій. Серед напрямів використання бюджетних коштів - спостереження за гідрометеорологічними умовами, базові спостереження за забрудненням навколишнього природного середовища, збір, обробка, передача та зберігання даних спостережень, гідрометеорологічне прогнозування (утримання бюджетних установ); пунктом 2 заплановано використання коштів спеціального фонду на здійснення спеціалізованого гідрометеорологічного обслуговування юридичних та фізичних осіб.
Відповідно до ст. 20 Бюджетного кодексу України, відповідальний виконавець бюджетної програми в процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом всього терміну реалізації бюджетної програми у межах затверджених бюджетних призначень.
Тобто, паспортом бюджетної програми на 2012 рік на підставі вищезазначених законодавчих актів, визначені напрями використання бюджетних коштів згідно з основною гідрометеорологічною діяльністю та на утримання бюджетної установи (Дунайської ГМО).
Виконання інших державних цільових програм, що виконуються у складі бюджетної програми (згідно до п. 9 Паспорту бюджетної програми на 2012 рік), наприклад, соціальних програм з поліпшення житлових умов працівників, у рамках бюджетної програми «Гідрометеорологічна діяльність», паспортом бюджетної програми на 2012 рік не передбачено. Видатки на придбання житла вищезазначеними законодавчими актами, державною програмою «Гідрометеорологічна діяльність» та паспортом бюджетної програми на 2012 рік, на виконання яких направлена діяльність Дунайської ГМО, не передбачаються.
Крім цього, до ревізії надано «План гідрометеорологічної діяльності Дунайської ГМО на 2012-2013 роки» (затверджений 30.12.2011 року директором Українського гідрометеорологічного центру Кульбідою М.І.), яким визначено основні напрями діяльності установи на вказаний період. Серед напрямів діяльності на 2012-2013 роки, планування та використання коштів (загального чи спеціального фонду) на придбання житла для працівників Дунайської ГМО, Планом також не передбачено.
Використання бюджетних коштів не за визначеними державною програмою «Гідрометеорологічна діяльність» цілями, відповідно до ст. 119 Бюджетного кодексу України, а саме здійснення видатків всупереч програмній класифікації видатків бюджету, використання коштів на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми, недотримання при організації видатків відповідної класифікації має наслідком нецільове використання бюджетних коштів.
Таким чином, в порушення п. 8 ст. 7, ст. 13, ст. 20, п. 4 ст. 23 Бюджетного кодексу України, в порушення наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України та Міністерства фінансів України від 10.02.2012 року № 424/149 «Про затвердження паспорта бюджетної програми на 2012 рік», об'єктом контролю допущено планування та здійснення видатків, які не відповідають програмній класифікації видатків бюджету, які визначені паспортом бюджетної програми, не мають постійного бюджетного призначення (на придбання житла), що, відповідно до ст. 119 Бюджетного кодексу України, призвело до нецільового використання бюджетних коштів спеціального фонду на суму 400000,00 гривень (які не призвели до втрат).
Відповідними особами за допущене порушення є головний бухгалтер, який здійснює розрахунок потреби видатків до кошторису та згідно з Положенням про Дунайську гідрометеорологічну обсерваторію, затвердженого 16.11.2011 року, особою, яка несе персональну відповідальність за виконання покладених на Дунайську ГМО завдань і функцій, планів робіт, дотримання законодавства і нормативно-технічних документів, а також цільове та ефективне використання коштів державного бюджету, є директор Дунайської ГМО. Наказом Українського республіканського управління по гідрометеорології і контролю природного середовища від 23.12.1986 року № 1019/К на посаду директора призначено Морозова В.М. У зв'язку з переходом на самостійний баланс Дунайської ГМО, відповідно до наказу Державного комітету України по гідрометеорології від 30.03.1995 року № 71 «Про переведення на самостійний баланс АМСЦ Одеса та Дунайської ГМО», Морозов В.М. перебуває на посаді директора Дунайської ГМО.
На запит на пояснення щодо допущених порушень, директор Дунайської ГМО Морозов В.М. пояснив, що «був зобов'язаний використати бюджетні кошти спеціального фонду у відповідності з кошторисом, який затверджено заступником міністра Міністерства надзвичайних ситуацій України».
Придбане житло у 2012 році оприбутковано у бухгалтерському обліку по рахунку № 103 на суму 400000,00 гривень, заведена інвентарна картка, присвоєно інвентарний номер № 10320033. Порушень у бухгалтерському обліку придбаного житла не встановлено.
У ході ревізії направлено 4 запити до агентств нерухомості м. Ізмаїла, щодо середньої ринкової вартості житла. Отримана відповідь від агентства нерухомості «Капітал» (лист від 29.01.2014 року б/н), згідно з якою середня вартість житла залежить від стану квартири, етажності та у період квітень-червень 2012 року становила від 40000 до 60000 тис. доларів США.
Висновок: ревізією дотримання законодавства об'єктом контролю при плануванні та виконанні кошторису Дунайської ГМО з питань придбання квартири за адресою: Одеська область, м. Ізмаїл, АДРЕСА_1, встановлено, що п. 8 ст. 7, ст.ст. 13, 20, п. 4 ст. 23 Бюджетного кодексу України, в порушення наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України та Міністерства фінансів України від 10.02.2012 року № 424/149 «Про затвердження паспорта бюджетної програми на 2012 рік» здійснені видатки всупереч програмної класифікації видатків, всупереч визначених паспортом бюджетної програми напрямам використання коштів, що відповідно до ст. 119 Бюджетного кодексу України призвело до нецільового використання бюджетних коштів у сумі 400000,0 гривень.
Не погоджуючись із вищезазначеною вимогою про усунення фінансових порушень, виявлених позаплановою ревізією Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії, за № 850-16/657 від 12.03.2014 року в частині другій пункту 1 та пунктах 2-4, 7, 8 , позивач оскаржив її у судовому порядку.
На доведення обставин, на яких ґрунтуються вимоги, позивачем суду надано копії, зокрема (т.2 а.с.80, 85-86, 89-93, 116-139):
- табелів обліку використання робочого часу, в т.ч. щодо прибиральниць: ОСОБА_10 за період з 01.01.2012 року по 30.04.2012 року; ОСОБА_11 за період з 01.05.2012 року по 31.12.2013 року;
- листа позивача від 15.04.2014 року № 20-03-20/379; посадової інструкції прибиральника службових приміщень Дунайської ГМО, затвердженої директором Дунайської ГМО 11.04.2014 року; денного нормування завдань по прибиранню службових приміщень Дунайської ГМО; розрахунку позивача норми чисельності прибиральників службових приміщень адмінбудівлі Дунайської ГМО, розробленого на підставі наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105, - фактично, про усунення порушень, зазначених у п. 6 оскарженої вимоги та частково у п. 7 цієї вимоги - в частині доведення до норми обслуговування площі, яку обслуговує прибиральниця відповідно до розрахунків згідно з «Міжгалузевими нормами чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі», затвердженими наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105 та закріплення у посадовій інструкції прибиральниці площі прибирання відповідно до норми;
- річного плану закупівель на 2012 рік Дунайської ГМО;
- пояснень головного бухгалтера Дунайської ГМО Степашкіної С.С. по 6 пункту вимоги.
На доведення обставин, викладених в акті ревізії, в оскаржених пунктах вимоги, на яких ґрунтуються заперечення, та на виконання ухвали суду відповідачем суду надано копії, зокрема (т.2 а.с.30-65, 168-173, 179-):
- кошторису на 2012 рік Дунайської ГМО, 10 лютого 2012 затвердженого заступником Міністра Міністерства надзвичайних ситуацій України, відповідно до якого, зокрема:
- вид бюджету: Державний бюджет ,
- код та назва відомчої класифікації видатків та кредитування: 320 Міністерство надзвичайних ситуацій України ,
- код та назва програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету: 3201060 Гідрометеорологічна діяльність ,
- надходження коштів із спеціального фонду бюджету усього на рік, у т.ч.:
- на капітальне будівництво (придбання) (2120) - будівництво (придбання) житла (2121) - 556000 грн.;
- кошторису-розрахунку використання коштів по спеціальному фонду державного бюджету України на 2012 рік за КПКВ 3201060 «Гідрометеорологічна діяльність» Дунайської ГМО;
- довідки про зміну кошторису на 2012 рік, відповідно до якої надходження коштів із спеціального фонду бюджету усього на рік, зокрема на капітальне будівництво (придбання) - будівництво (придбання) житла - зменшено на 156000 грн.;
- звіту про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги (форма № 4-1д, № 4-1м) за 2012 рік, відповідно до якого, позивачем отримано і використано на капітальне будівництво (придбання) (2120) - будівництво (придбання) житла (2121) - 400000 грн.;
- наказу Міністерства надзвичайних ситуацій України та Міністерства фінансів України від 10.02.2012 року № 424/149 про затвердження паспорта бюджетної програми на 2012 рік Міністерства надзвичайних ситуацій України за КПКВК 3201060;
- паспорту бюджетної програми на 2012 рік, відповідно до якого, зокрема;
- найменування головного розпорядника: 320 Міністерство надзвичайних ситуацій України ,
- найменування відповідального виконавця: 3201000 Апарат Міністерства надзвичайних ситуацій України ,
- найменування бюджетної програми: 3201060 Гідрометеорологічна діяльність ,
- обсяг бюджетних призначень/бюджетних асигнувань, зокрема, із спеціального фонду - 25608,3 тис. грн.,
- напрям використання бюджетних коштів із спеціального фонду - 25608,3 тис. грн.: здійснення спеціалізованого гідрометеорологічного обслуговування юридичних та фізичних осіб ,
- звіту про виконання паспорта бюджетної програми за 2012 рік;
- плану гідрометеорологічної діяльності Дунайської ГМО на 2012-2013 роки, яким капітальне будівництво (придбання) / будівництво (придбання) житла - не передбачено;
- структури Дунайської ГМО, затвердженої директором Українського гідрометеорологічного центру 4 жовтня 2011 року, до якої входять, зокрема: експедиційне судно «Циклон», теплохід «Тимофій Богатир»;
- розрахунку зайво виплаченої заробітної плати працівникам Дунайської ГМО за 2012 рік;
- розрахунку норми чисельності прибиральників службових приміщень адмінбудівлі Дунайської ГМО, розробленого на підставі наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105;
- розрахунку зайво виплаченої заробітної плати прибиральниці службових приміщень Дунайської ГМО за 2012 та 2013 роки;
- колективного договору Дунайської ГМО на 2011-2013 роки, реєстраційний номер 6 від 24 січня 2011 року;
- наказу № 14-О від 10.04.2014 року «Про усунення порушень фінансово-господарської діяльності за результатами ревізії» та листа позивача від 15.04.2014 року № 20-03-20/379, фактично, про усунення порушень, зазначених у п. 6 оскарженої вимоги та частково у п. 7 цієї вимоги - в частині доведення до норми обслуговування площі, яку обслуговує прибиральниця відповідно до розрахунків згідно з «Міжгалузевими нормами чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі», затвердженими наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11.05.2004 року № 105 та закріплення у посадовій інструкції прибиральниці площі прибирання відповідно до норми;
- Галузевої угоди між Міністерством інфраструктури України, Федерацією роботодавців транспорту України і Спільним представницьким органом профспілок у сфері морського транспорту на 2013-2015 роки, відповідно до якої, зокрема:
- п. 1.1: Галузеву угоду (далі - Угода) укладено на 2013-2015 роки між центральним органом виконавчої влади в особі Міністерства інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури), профспілками о особі Спільного представницького органу Професійної спілки робітників морського транспорту України, Федерації морських професійних спілок України, Профспілки робітників морського транспорту України (об'єднаної) (далі - Профспілки) та роботодавцями в особі Федерації роботодавців транспорту України (далі - Роботодавці), які далі разом іменуються як Сторони;
- п. 1.2: Сторони визнають повноваження одна одної для укладання цієї Угоди та реалізації її норм на підприємствах, в установах та організаціях (далі - Підприємства), що входять у сферу дії Сторін;
- п. 1.4: Положення цієї Угоди діють безпосередньо і є обов'язковими для всіх суб'єктів, що перебувають у сфері дії Сторін, які її підписали. Ця Угода є основою для розроблення та укладання колективних договорів Підприємств;
- листа позивачу від 29.04.2014 року № 15-041-23-14/4368 «Про зупинення операцій з бюджетними коштами та зменшення бюджетних асигнувань»;
- листів від 29.04.2014 року № 15-041-23-14/4371, № 15-041-23-14/4375, № 15-041-23-14/4373, відповідно, начальнику управління Державної казначейської служби в Ізмаїльському районі Одеської області, голові Державної служби України з надзвичайних ситуацій, директору Українського гідрометеорологічного центру «Про зупинення операцій з бюджетними коштами»;
- листа відповідача до Ізмаїльської об'єднаної державної фінансової інспекції від 06.06.2014 року № 15-041-24-18/5526 про перенаправлення листа управління Державної казначейської служби в Ізмаїльському районі Одеської області від 07.05.2014 року № 03-14/1034 та корінця розпорядження від 29.04.2014 року № 241;
- корінця розпорядження про зупинення операцій з бюджетними коштами від 29.04.2014 року № 241.
В судовому засіданні свідок, ОСОБА_14, в т.ч. якою, як провідним державним фінансовим інспектором Ізмаїльської об'єднаної державної фінансової інспекції, проведено спірну ревізію позивача, по суті підтвердила фактичні обставини, встановлені в акті ревізії та наполягала на тому, що висновки акта ревізії, здійснені на підставі встановлених обставин, відповідають вимогам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
В судовому засіданні представники сторін зазначили, по суті, що фактичні обставини по справі визнаються сторонами, розбіжності полягають лише у правових позиціях сторін та у тлумаченні законодавства, що регулює спірні правовідносини.
Згідно ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Частиною 6 статті 71 КАС України встановлено, що якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Згідно ч. 3 ст. 72 КАС України, обставини, які визнаються сторонами, можуть не доказуватися перед судом, якщо проти цього не заперечують сторони і в суду не виникає сумніву щодо достовірності цих обставин та добровільності їх визнання.
Спірні правовідносини врегульовано законодавством (у редакції, чинній на час виникнення відповідних відносин): Бюджетним кодексом України від 8 липня 2010 року № 2456-VI (далі - БК України), Законами України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (далі - ЗУ № 2939-ХІІ), «Про оплату праці» від 24 березня 1995 року № 108/95-ВР (далі - ЗУ № 108/95-ВР), «Про гідрометеорологічну діяльність» від 18 лютого 1999 року № 443-XIV (далі - ЗУ № 443-XIV), Порядком проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 року № 550 (далі - Порядок № 550), Порядком складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 року № 228 (далі - Порядок № 228), Постановою Кабінету Міністрів України «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30 серпня 2002 року № 1298 (далі - Постанова № 1298), Правилами складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, затвердженими наказом Міністерства фінансів України від 29 грудня 2002 року № 1098 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 21 січня 2003 року за № 47/7368 (далі - Правила), Міжгалузевими нормами чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі (будівлі управлінь, конструкторські і проектні організації), затвердженими наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 11 травня 2004 року № 105 (далі - Міжгалузеві норми), Переліком платних послуг, які надаються гідрометеорологічними установами та організаціями Міністерства надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1102 (далі - Перелік).
Відповідно до ст. 11 ЗУ № 2939-ХІІ та п.п. 3 Порядку № 550, позаплановою виїзною ревізією вважається ревізія, яка не передбачена в планах роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за наявності хоча б однієї з таких обставин:
підконтрольною установою подано у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими особами органу державного фінансового контролю під час проведення планової чи позапланової виїзної ревізії, в якій міститься вимога про повне або часткове скасування результатів відповідної ревізії;
у разі виникнення потреби у перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з підконтрольною установою, якщо підконтрольна установа не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов'язковий письмовий запит органу державного фінансового контролю протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту;
проводиться реорганізація (ліквідація) підконтрольної установи;
у разі надходження доручення щодо проведення ревізій у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, органів прокуратури, органів доходів і зборів, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю;
у разі, коли вищестоящий орган державного фінансового контролю в порядку контролю за достовірністю висновків нижчестоящого органу державного фінансового контролю здійснив перевірку актів ревізії, складених нижчестоящим органом державного фінансового контролю, та виявив їх невідповідність вимогам законів. Позапланова виїзна ревізія в цьому випадку може ініціюватися вищестоящим органом державного фінансового контролю лише у тому разі, коли стосовно посадових або службових осіб нижчестоящого органу державного фінансового контролю, які проводили планову або позапланову виїзну ревізію зазначеної підконтрольної установи, розпочато службове розслідування або у випадку повідомлення їм про підозру у вчиненні кримінального правопорушення.
Позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду.
Відповідно до п.п. 4, 7, 18 Порядку № 550, планові та позапланові виїзні ревізії проводяться контролюючими органами відповідно до Закону та цього Порядку.
У ході підготовки до ревізії посадовими особами контролюючого органу складається в двох примірниках програма ревізії, в якій визначаються найменування об'єкта контролю, тема, період та питання, що підлягають ревізії відповідно до компетенції контролюючого органу. Програма затверджується керівником контролюючого органу чи його заступником.
Для з'ясування окремих обставин фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю посадові особи контролюючого органу можуть вимагати письмові пояснення від працівників об'єкта контролю, а також інформацію від інших осіб відповідно до Закону.
Відповідно до п. 35 Порядку № 550 виявлені допущені об'єктом контролю порушення законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції контролюючого органу, фіксуються в констатуючій частині акта ревізії з обов'язковим посиланням на норми законів чи інших нормативно-правових актів, які порушено, та зазначенням винних у їх допущенні осіб.
Також, згідно п. 46 Порядку № 550, якщо вжитими в період ревізії заходами не забезпечено повне усунення виявлених порушень, контролюючим органом надсилається об'єкту контролю письмова вимога щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства із зазначенням строку зворотного інформування.
Згідно з п. 50 Порядку № 550 за результатами проведеної ревізії у межах наданих прав контролюючі органи вживають заходів для забезпечення:
притягнення до адміністративної, дисциплінарної та матеріальної відповідальності винних у допущенні порушень працівників об'єктів контролю;
порушення перед відповідними державними органами питання про визнання недійсними договорів, укладених із порушенням законодавства;
звернення до суду в інтересах держави щодо усунення виявлених ревізією порушень законодавства з питань збереження і використання активів, а також стягнення у дохід держави коштів, одержаних за незаконними договорами, без встановлених законом підстав або з порушенням вимог законодавства;
застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства.
Щодо абз. 2 п. 1 вимоги :
Згідно п.п. 7, 15 ст. 10 ЗУ № 2939-ХІІ органу державного фінансового контролю надається право, зокрема:
пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства;
порушувати перед керівниками відповідних органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у допущених порушеннях.
Щодо п.п. 2-4 вимоги :
Відповідно до пп. «а» пп. 3 п. 3 Постанови № 1298, установлено доплати працівникам у розмірі до 50 відсотків посадового окладу (тарифної ставки):
за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників;
за суміщення професій (посад);
за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу виконуваних робіт.
Зазначені види доплат не встановлюються керівникам бюджетних установ, закладів та організацій, їх заступникам, керівникам структурних підрозділів цих установ, закладів та організацій, їх заступникам.
Щодо п. 7 вимоги :
Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЗУ № 108/95-ВР, основна заробітна плата - це винагорода за виконану роботу відповідно до встановлених норм праці (норми часу, виробітку, обслуговування, посадові обов'язки). Вона встановлюється у вигляді тарифних ставок (окладів) і відрядних розцінок для робітників та посадових окладів для службовців.
На виконання заходів, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.04.2001 р. N 152-р та спільним наказом Мінпраці та Мінекономіки України від 28.12.2000 р. N 361/7, а також згідно Програми створення та постійного оновлення національної нормативної бази з праці та професійної кваліфікації на 2004 - 2007 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2003 р. N 356, розроблено Міжгалузеві норми чисельності робітників, що обслуговують громадські будівлі (будівлі управлінь, конструкторські і проектні організації) (надалі - Нормативи чисельності).
Відповідно до Міжгалузевих норм, нормативи чисельності призначено для визначення оптимальної чисельності робітників, зайнятих обслуговуванням будинків управлінь та будинків конструкторських та проектних організацій за професіями: гардеробник, слюсар-сантехнік, електромонтер з обслуговування та ремонту електроустаткування, слюсар з контрольно-вимірювальних приладів та автоматики, столяр, ліфтер, сторож, прибиральник службових приміщень , двірник, робітник зеленого будівництва, робітник з комплексного обслуговування й ремонту будинків.
Щодо п. 8 вимоги :
Статтею 1 ЗУ № 443-XIV встановлено, зокрема, що гідрометеорологічне обслуговування - надання користувачам за плату на договірних засадах гідрометеорологічної та іншої інформації.
Згідно зі ст. 4 ЗУ № 443-XIV основними напрямами гідрометеорологічної діяльності є провадження спостережень за гідрометеорологічними умовами, геофізичними процесами в атмосфері та базових спостережень за рівнем забруднення навколишнього природного середовища; збір, обробка, передача та зберігання даних спостережень; розроблення гідрометеорологічних прогнозів, гідрометеорологічне забезпечення органів державної влади, органів місцевого самоврядування і населення; гідрометеорологічне обслуговування та надання гідрометеорологічних послуг заінтересованим юридичним та фізичним особам; здійснення активних впливів на гідрометеорологічні процеси.
Відповідно до ст. 16 ЗУ № 443-XIV види гідрометеорологічного забезпечення та порядок його здійснення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності.
Статтею 17 ЗУ № 443-XIV встановлено, що гідрометеорологічне обслуговування та надання інших послуг у сфері гідрометеорологічної діяльності здійснюється підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування та реалізують державну політику у сфері гідрометеорологічної діяльності, за плату в обсягах і формах, що визначається на договірних засадах.
Перелік гідрометеорологічної інформації та інших послуг, що надаються за плату, встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері гідрометеорологічної діяльності.
Так, відповідно до Переліку:
1. Інформаційні послуги загального користування у сфері гідрометеорології:
1) надання інформації про небезпечні та стихійні гідрометеорологічні явища за даними базової мережі спостережень;
2) попередження про загрозу і виникнення стихійних гідрометеорологічних явищ в Україні та в акваторії Чорного і Азовського морів;
3) здійснення стандартних прогнозів погоди на території України, в Автономній Республіці Крим, областях на одну - три доби;
4) надання інформації та здійснення прогнозу гідрометеорологічних умов у районах стихійного лиха, аварій та катастроф;
5) надання узагальненої інформації про вплив гідрометеорологічних умов на діяльність основних галузей економіки;
6) визначення впливу погодних умов на ріст і розвиток сільськогосподарських культур;
7) надання узагальненої інформації про поточні умови зимівлі озимих зернових культур, багаторічних трав, садів;
8) надання узагальненої інформації про стан водних об'єктів на території України;
9) надання узагальненої інформації про випадки екстремально високого рівня забруднення навколишнього природного середовища та аварійні (залпові) викиди (скиди) забруднюючих речовин за даними базової мережі спостережень;
10) надання узагальненої інформації про озонові аномалії над територією України;
11) надання узагальненої інформації про стан забруднення атмосферного повітря в містах, у яких проводяться стаціонарні спостереження;
12) надання узагальненої інформації про стан забруднення навколишнього природного середовища на території України за півріччя;
13) надання інформації про стан забруднення навколишнього природного середовища за звітний рік;
14) проведення щорічного огляду гідрометеорологічних умов і стану забруднення навколишнього природного середовища для підготовки інформації до Національної доповіді про стан навколишнього природного середовища в Україні;
15) надання узагальненої інформації про забруднення навколишнього природного середовища.
2. Надання спеціалізованої інформації у сфері гідрометеорології:
1) усі види спеціалізованих гідрометеорологічних та інших прогнозів і розрахунків для підприємств, установ та організацій, зокрема авіаметеорологічні прогнози та попередження, консультації та інші послуги щодо метеорологічного обслуговування польотів цивільної авіації, крім рейсів літери "А", польотів санітарної авіації, аварійно-рятувальних та рейсів з гуманітарною допомогою;
2) інформація, підготовлена за результатами спеціальних досліджень стану навколишнього природного середовища, окремих об'єктів природного та техногенного середовища;
3) інформація, підготовлена за результатами додаткових гідрометеорологічних спостережень та спостережень за забрудненням навколишнього природного середовища, включаючи радіаційне, на існуючій мережі чи на тимчасово створених пунктах;
4) інформація, підготовлена на основі розрахунків для визначення фонових концентрацій забруднюючих речовин у повітрі, поверхневих водах і ґрунтах;
5) інформація, підготовлена на основі розрахунків вихідних параметрів для визначення нормативів гранично-допустимих викидів у повітря і скидів у поверхневі води та інші об'єкти природного середовища, а також іншого нормування природокористування;
6) інформація, підготовлена на основі експедиційних обстежень територій та вивчення гідрометеорологічних умов, рівнів хімічного і радіаційного забруднення;
7) узагальнена інформація про гідрометеорологічні та інші параметри навколишнього природного середовища у вигляді бюлетенів, оглядів, карт, довідок тощо в обсягах і форматах, визначених споживачами.
Статтею 23 ЗУ № 443-XIV встановлено, зокрема, що матеріально-технічне забезпечення діяльності національної гідрометеорологічної служби здійснюється згідно з відповідними державними цільовими програмами.
Відповідно до п. 8 ст. 7 БК України бюджетна система України ґрунтується, зокрема, на принципі цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями
Частиною 4 статті 13 БК України встановлено, зокрема, що власні надходження бюджетних установ отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.
Власні надходження бюджетних установ поділяються на такі групи, зокрема, перша група - надходження від плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно із законодавством.
У складі першої групи виділяються такі підгрупи, зокрема, підгрупа 1 - плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю.
За рахунок надходжень підгрупи 1 першої групи власні надходження бюджетних установ використовуються (з урахуванням частини дев'ятої статті 51 цього Кодексу) на покриття витрат, пов'язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю.
Відповідно до ст. 20 БК України:
1. У бюджетному процесі програмно-цільовий метод застосовується на рівні державного бюджету та на рівні місцевих бюджетів (за рішенням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради).
2. Особливими складовими програмно-цільового методу у бюджетному процесі є бюджетні програми, відповідальні виконавці бюджетних програм, паспорти бюджетних програм, результативні показники бюджетних програм.
3. Бюджетні програми визначаються головними розпорядниками бюджетних коштів з урахуванням положень частини другої статті 21 і пункту 2 частини п'ятої статті 22 цього Кодексу.
4. Відповідальний виконавець бюджетних програм визначається головним розпорядником бюджетних коштів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики (місцевим фінансовим органом). Відповідальним виконавцем бюджетних програм може бути головний розпорядник бюджетних коштів за бюджетними програмами, виконання яких забезпечується його апаратом, та/або розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, який виконує бюджетні програми у системі головного розпорядника.
Відповідальний виконавець бюджетних програм у процесі їх виконання забезпечує цільове та ефективне використання бюджетних коштів протягом усього строку реалізації відповідних бюджетних програм у межах визначених бюджетних призначень.
5. Результативні показники бюджетної програми використовуються для оцінки ефективності бюджетної програми і включають кількісні та якісні показники, які визначають результат виконання бюджетної програми, характеризують хід її реалізації, ступінь досягнення поставленої мети та виконання завдань бюджетної програми. Такі показники мають підтверджуватися офіційною державною статистичною, фінансовою та іншою звітністю, даними бухгалтерського, статистичного та внутрішньогосподарського (управлінського) обліку.
Перелік результативних показників щодо кожної бюджетної програми розробляється головними розпорядниками бюджетних коштів згідно з нормативно-правовим актом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики.
6. На всіх стадіях бюджетного процесу його учасники в межах своїх повноважень здійснюють оцінку ефективності бюджетних програм, що передбачає заходи з моніторингу, аналізу та контролю за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів. Оцінка ефективності бюджетних програм здійснюється на підставі аналізу результативних показників бюджетних програм, а також іншої інформації, що міститься у бюджетних запитах, кошторисах, паспортах бюджетних програм, звітах про виконання кошторисів та звітах про виконання паспортів бюджетних програм. Організаційно-методологічні засади оцінки ефективності бюджетних програм визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики.
Результати оцінки ефективності бюджетних програм, у тому числі висновки органів виконавчої влади, уповноважених на здійснення фінансового контролю за дотриманням бюджетного законодавства, є підставою для прийняття рішень про внесення в установленому порядку змін до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду, відповідних пропозицій до проекту бюджету на плановий бюджетний період та до прогнозу бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди, включаючи зупинення реалізації відповідних бюджетних програм.
7. За бюджетними програмами, здійснення заходів за якими потребує нормативно-правового визначення механізму використання бюджетних коштів, головні розпорядники коштів державного бюджету розробляють проекти порядків використання коштів державного бюджету та забезпечують їх затвердження у терміни, визначені Кабінетом Міністрів України. За рішенням Кабінету Міністрів України порядки використання коштів державного бюджету затверджуються Кабінетом Міністрів України або головним розпорядником коштів державного бюджету за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики. Про затвердження таких порядків інформується Комітет Верховної Ради України з питань бюджету.
Порядки використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами, вперше визначеними законом про Державний бюджет України, затверджуються протягом 30 днів з дня набрання ним чинності.
Якщо реалізація бюджетної програми продовжується у наступних бюджетних періодах, дія порядку використання бюджетних коштів за такою бюджетною програмою (з урахуванням змін до цього порядку, внесених у разі необхідності) продовжується до завершення її реалізації.
Порядок використання бюджетних коштів має містити:
цілі та напрями використання бюджетних коштів;
відповідального виконавця бюджетної програми, підстави та/або критерії залучення одержувачів бюджетних коштів до виконання бюджетної програми;
завдання головного розпорядника бюджетних коштів, розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (одержувачів бюджетних коштів), що забезпечують виконання бюджетної програми, з визначенням порядку звітування про її виконання (у тому числі щодо результативних показників) та заходів впливу у разі її невиконання;
у разі потреби порядок, терміни та підстави, а також критерії розподілу (перерозподілу) видатків між адміністративно-територіальними одиницями у розрізі розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів з урахуванням відповідних нормативно-правових актів;
конкурсні вимоги до інвестиційних програм (проектів), включаючи порядок та критерії їх відбору, а також критерії та умови визначення виконавців таких програм (проектів);
критерії та умови відбору суб'єктів господарювання, яким надається державна підтримка з бюджету, а також визначення обсягу такої підтримки;
умови та критерії конкурсного відбору позичальників та проектів (програм), на реалізацію яких надаються кредити з бюджету; умови надання кредитів з бюджету та їх повернення, включаючи положення щодо здійснення контролю за їх поверненням;
положення щодо необхідності перерахування коштів за бюджетними програмами, які передбачають надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам;
шляхи погашення бюджетної заборгованості у разі її наявності;
вимоги щодо необхідності відображення у первинному та бухгалтерському обліку отриманих (створених) оборотних і необоротних активів бюджетними установами та одержувачами бюджетних коштів, у тому числі отриманих (створених) в результаті проведення централізованих заходів;
у разі потреби - положення щодо здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, визначення умов і термінів поставки та проведення розрахунків;
інші положення щодо особливостей бюджетної програми.
8. Головний розпорядник бюджетних коштів розробляє та протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) затверджує спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики (місцевим фінансовим органом), паспорт бюджетної програми.
Правила складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики.
9. Програмно-цільовий метод у бюджетному процесі передбачає складання прогнозу бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди відповідно до статті 21 цього Кодексу.
Згідно з п. 4 ст. 23 БК України витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу), якщо цим Кодексом та/або законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) не встановлено інше.
Абзацем 2 пункту 20 Порядку № 228 встановлено, що обов'язковим є виконання вимоги щодо першочергового забезпечення бюджетними коштами видатків на оплату праці з нарахуваннями, виплату стипендії, а також на господарське утримання установ. Під час визначення видатків у проектах кошторисів установи повинен забезпечуватися суворий режим економії коштів і матеріальних цінностей . До кошторисів можуть включатися тільки видатки, передбачені законодавством, необхідність яких обумовлена характером діяльності установи . Видатки на придбання обладнання, капітальний ремонт приміщень тощо, які не є першочерговими, можуть передбачатися лише за умови забезпечення коштами невідкладних витрат та відсутності заборгованості. При цьому видатки на заробітну плату з коштів спеціального фонду обчислюються залежно від обсягу діяльності, що провадиться за рахунок цих коштів, із застосуванням встановлених законодавством норм, які використовуються установами аналогічного профілю.
Відповідно до абз. 1 п. 1 Правил паспорт бюджетної програми - документ, що визначає мету, завдання, напрями використання бюджетних коштів, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики бюджетної програми відповідно до бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет).
Згідно з абз. 2 п. 7 Правил головний розпорядник коштів у триденний строк від дня затвердження наказу про паспорт бюджетної програми подає його та паспорт бюджетної програми в електронному вигляді до Мінфіну.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 119 БК України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі) або в порядку використання бюджетних коштів.
Виходячи з аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, на підставі встановлених в судовому засіданні обставин та з урахуванням того, що фактичні обставини по справі визнаються сторонами, розбіжності полягають лише у правових позиціях сторін та у тлумаченні законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов до висновків про те, що:
- встановлені в пунктах 2-4, 7, 8 вимоги за № 850-16/657 від 12.03.2014 року фінансові порушення на підставі акта ревізії від 08.02.2014 року № 850-17/7, відповідають фактичним обставинам та законодавству, яке регулює спірні правовідносини, вимоги абз. 2 п. 1 - законодавчо встановленим повноваженням органів державного фінансового контролю;
- правова позиція позивача зі спірних питань - є помилковою.
При цьому додатково до зазначеного в акті ревізії слід зазначити, що посилання представників позивача в обґрунтування позиції позивача щодо 2-4 пунктів вимоги на положення вищенаведеної Галузевої угоди між Міністерством інфраструктури України, Федерацією роботодавців транспорту України і Спільним представницьким органом профспілок у сфері морського транспорту на 2013-2015 роки - є безпідставним, виходячи з наступного.
По-перше, зазначену Угоду укладено на 2013-2015 роки, а перевіряємий період: з 01.01.2012 року по 31.12.2013 року. Тобто, період: з 01.01.2012 року по 31.12.2012 року, зазначена Угода не охоплює.
По-друге, позивач - не є стороною цієї Угоди та/або підприємством, установою, організацією, що входять у сферу дії сторін Угоди. Відповідно, дана Угода не регулює правовідносини, викладені у пунктах 2-4 оскарженої вимоги, та застосована позивачем помилково;
- відповідачем на виконання вимог ч. 1 ст. 71 та ч. 2 ст. 71 КАС України доведено обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, та доказана правомірність вимоги за № 850-16/657 від 12.03.2014 року в оскарженій позивачем частині;
відповідно:
- підстав для скасування вимоги про усунення фінансових порушень, виявлених позаплановою ревізією Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії, за № 850-16/657 від 12.03.2014 року в частині другій пункту 1 та пунктах 2-4, 7, 8, - немає.
Керуючись ст.ст. 6, 7, 11, 71, 72, 86, 94, 158-162, 167, 184-186 КАС України, суд -
постановив:
В задоволенні адміністративного позову Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії до Державної фінансової інспекції в Одеській області про скасування вимоги про усунення фінансових порушень, виявлених позаплановою ревізією Дунайської гідрометеорологічної обсерваторії, за № 850-16/657 від 12.03.2014 року в частині другій пункту 1 та пунктах 2-4, 7, 8 - відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
В повному обсязі постанову складено 5 вересня 2014 року.
Суддя М.Г. Цховребова
05 вересня 2014 року.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2014 |
Оприлюднено | 30.09.2014 |
Номер документу | 40592824 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Цховребова М. Г
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні