ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"18" вересня 2014 р. м. Київ К/800/21527/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:
Калашнікової О.В. Маслія В.І., Леонтович К.Г., розглянувши в порядку письмового провадження справу за касаційною скаргою заступника прокурора Донецької області на постанову Ворошиловського районного суду м. Донецька від 12 квітня 2012 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2013 року у справі за позовом ТОВ "Схід Кєпітал" до Донецької міської ради, виконавчого комітету Донецької міської ради про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії, -
в с т а н о в и л а:
В лютому 2012 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Схід Кєпітал" (далі - ТОВ «Схід Кєпітал») звернулось до суду з позовом до Донецької міської ради, виконавчого комітету Донецької міської ради, про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії.
Постановою Ворошиловського районного суду м. Донецька від 12 квітня 2012 року позов задоволено: визнано дії Донецької міської ради по відмовленню в наданні земельної ділянки площею 0,1984 га в оренду ТОВ «Схід Кєпітал»; скасовано и рішення Донецької міської ради «Про відмову в наданні в оренду земельної ділянки ТОВ «Схід Кєпітал» для будівництва магазину з продажу медичної техніки по проспекту Ілліча з (на території Донецького державного медичного університету імені Горького в Калінінському районі» № 81114 від 23.09.2011 року; зобов'язано відповідача укласти з ТОВ «Схід Кєпітал» договір оренди земельної ділянки площею 0,1984 га, розташованої по проспекту Ілліча (на території Донецького державного медичного університету імені м. Горького) в Калінінському районі міста Донецька, з урахуванням підготовленої проектної документації; зобов'язано Донецьку міську раду та виконавчий комітет Донецької міської ради не здійснювати будь-яких дій, які б перешкоджали ТОВ «Схід Кєпітал» в реалізації його права по придбанню в оренду земельної ділянки площею 0,1984 га) розташованої по зазначеній адресі шляхом укладання договору оренди, а також оформлення і підписання всіх відповідних документів і здійснення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою у порядку, передбаченому Земельним кодексом України і Законом України «Про оренду землі» у редакції діючої на момент звернення позивача з клопотанням до Донецького міського голови; визнано за позивачем право на оренду земельної ділянки площею 0,1984 га) строком на 5 років, для проектування і будівництва магазину з продажу медичної техніки по зазначеній адресі шляхом укладання договору оренди, а також оформлення і підписання всіх відповідних документів і здійснення дій, необхідних для укладання такого договору з Донецькою міською радою і здійснення передбаченому Земельним кодексом України і Законом України «Про оренду землі» у редакції діючої на момент звернення позивача з клопотанням до Донецького міського голови, а саме станом на 21.01.2005 року без отримання нотаріально засвідченої відмови від земельної ділянки площею 0,1984 га Донецького державного медичного університету імені М. Горького».
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2013 року рішення суду першої інстанції змінено шляхом доповнення після третього абзацу новим абзацем та зобов'язано Донецьку міську раду прийняти рішення про надання в оренду позивачу земельної ділянки площею 0,1984 га, розташованої по зазначеній вище адресі (на території Донецького державного медичного університету імені М.Горького) в Калінінському районі міста Донецька для будівництва магазину з продажу медичної техніки. В іншій частині судове рішення залишено без змін.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, заступник прокурора Донецької області звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про відмову в задоволенні позову.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач. при відмові в наданні позивачу земельної ділянки, визнання права на оренду та не здійснення дій в наданні позивачу земельної ділянки, діяв не на підставі, та не у спосіб, що передбачені Конституцією, Законом України «Про оренду землі» та Земельного Кодексу України.
Суд апеляційної інстанції змінив судове рішення та зобов'язав міську раду прийняти рішення про надання в оренду земельної ділянки.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України не погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції, виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у січні 2005 року фізична особа - підприємець (далі - ФОП) ОСОБА_5 звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання в оренду земельну ділянку площею 0,2 га, розташовану на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького по пр. Ілліча в Калінінському районі м. Донецька, для проектування та будівництва медмаркету.
Донецький державний медичний університет імені М. Горького, в користуванні якого знаходиться зазначена земельна ділянка, листом від 02.02.2005 року під № 21/01-16 повідомив Донецького міського голову про те, що він не заперечує проти вилучення з його користування земельної ділянки та надання її ФОП ОСОБА_5
Після погодження заяви про надання земельної ділянки Донецьким міським головою, питання щодо надання ФОП ОСОБА_5 земельної ділянки в оренду було передано на розгляд до постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів при Донецької міської ради.
В подальшому, постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, розглянувши клопотання ФОП ОСОБА_5, 03.02.2005 року склала акт про те, що обстежена земельна ділянка придатна для проектування та будівництва будівлі магазину з продажу медичної техніки по зазначеній адресі за умови, що підприємець буде вести проектування і будівництво у встановленому порядку та виконувати всі зобов'язання з благоустрою прилеглій території.
ФОП ОСОБА_5 отримані наступні дозволи та погодження державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту: погодження державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення магазину з продажу медичної техніки на території Донецького державного медичного університету імені М Горького по зазначеній адресі № 01/13-570 від 07.02.2005 року; висновок Донецького міського управління земельних ресурсів № 01/35-409 від 11.02.2005 року про погодження ФОП ОСОБА_5 місця розміщення магазину з продажу медичної техніки по зазначеній адресі на земельній ділянці орієнтовною площею 0,2 га у Калінінському районі м. Донецька; довідка Донецького міського управління земельних ресурсів № Ф-28454/2005 про грошову оцінку земельної ділянки; висновок Центрально-Донецької регіональної екологічної інспекції ГУ екології і природних ресурсів в Донецькій області № 37/190 від 11.02.2005 року про можливість погодження міста розміщення об'єкту; висновок Донецької міської санітарно епідеміологічної станції № 216/07 від 14.02.2005 року; висновок Донецького обласного краєзнавчого музею відділу культури донецької міської ради № 3945 від 14.02.2005 року; висновок Головного управління містобудування та архітектури Донецької міської ради № 01/17-553 від 18.02.2005 року; висновок Управління державної автомобільної інспекції Головного управління МВС України в Донецькій області № 9/У959дн від 22.05.2007 року; висновок Головного управління МНС України в Донецькій області № 27/642 від 23.05.2007 року; висновок Донецької міської санітарно епідеміологічної станції № 383/07 від 15.10.2007 року.
23.02.2005 року розпорядженням Донецької міської ради № 199 було погоджено ФОП ОСОБА_5 місце розташування будівлі магазину з продажу медичної техніки, на земельній ділянці, площею 0,2 га на території Донецького державного медичного університету імені М Горького по зазначеній адресі.
Крім того, між виконавчим комітетом Донецької міської ради та ФОП ОСОБА_5 укладено договір №рс5/115 від 16.05.2005 року резервування земельної ділянки, який було зареєстровано у Головному економічному управлінні Донецької міської ради 16.05.2005 року, за умовами якого резервування земельної ділянки виконавчий комітет Донецької міської ради зобов'язався не віддавати зарезервовану земельну ділянку площею іншим юридичним і фізичним особам, а ФОП ОСОБА_5, у свою чергу, зобов'язався прийняти зазначену земельну ділянку, з оплатою коштів за резервування земельної ділянки, а також з розробленням за період резервування проекту будівництва і звернутися у виконком Донецької міської ради з клопотанням про надання цієї земельної ділянки в оренду.
05.11.2007 року між ФОП ОСОБА_5 та позивачем укладений договір купівлі-продажу проектної документації і технічних умов № 05/11-01, відповідно до якого ФОП ОСОБА_5 продав, а позивач придбав у власність проектно-кошторисну документацію і технічні умови на будівництво магазину з продажу медичної техніки (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька.
06.11.2007 року ТОВ "Схід Кєпітал" звернувся до Донецького міського голови з клопотанням про виділення земельної ділянки для проектування, розробки проекту землеустрою, будівництва і здачі в експлуатацію будівлі магазину з продажу медичної техніки по зазначеній адресі.
ФОП ОСОБА_5 звернувся до Донецького міського голови із заявою від 04.12.2007 року про внесення змін у розпорядження Донецького міського голови № 199 від 23.02.2005 року, яким клопотав про надання згоди позивачу на проектування, розробку проекту землеустрою, будівництво і введення в експлуатацію магазину з продажу медичної техніки.
13.12.2007 року постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, розглянувши клопотання позивача, склала відповідний акт про те, що обстежена земельна ділянка, орієнтовною площею 0,2 га, кадастровий номер 1410136600:00:015:0111 придатна для проектування і будівництва будівлі магазину з продажу медичної техніки по зазначеній адресі при умовах, що позивач буде вести проектування і будівництво у встановленому порядку та виконувати зобов'язання з благоустрою прилеглій території.
Постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів листом від 14.02.2008 року повідомила позивача про те, що комісія не заперечує вважати дійсним раніше отриманий ФОП ОСОБА_5 висновок та погодження по проектній документації для будівництва магазину з продажу медичної техніки по зазначеній адресі.
За замовленням позивача 10.10.2008 року ТОВ "ГЕО ІНФОРМ БЮРО" розроблений проект землеустрою щодо відводу земельної ділянки позивачу для будівництва магазину з продажу медичної техніки (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька. Позивачем були отримані наступні дозволи та погодження: висновок міської СЕС № 385/07 від 07.11.2008 року відносно відводу земельної ділянки під будівництво; висновок Головного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області № 05/2654 від 24.10.2008 року; висновок Управління культури і туризму від 15.10.2008 року; висновок Головного управління містобудування і архітектури № 01/17-657 від 11.02.2009 року; висновок Управління держкомзему в м. Донецьку № 05-6-5060 від 30.12.2009 року.
28.02.2011 року між виконкомом Донецької міської ради, позивачем та ФОП ОСОБА_5 був укладений договір про внесення змін та доповнень в договір резервування земельної ділянки в зв'язку з отриманням позивачем усієї проектної документації та технічних умов на підставі договору купівлі-продажу від 05.11.2007 року № 05/11-01.
Відповідно до умов договору про внесення змін та доповнень в договір резервування земельної ділянки від 28.02.2011 року позивач став правонаступником усіх прав та обов'язків ФОП ОСОБА_5 за договором резервування земельної ділянки № рс/115 від 16.05.2005 року.
Після отримання позивачем необхідних погоджень, позивач звернувся до Донецької міської ради та її виконавчого комітету для здійснення відповідачем дій, пов'язаних з укладанням договору оренди земельної ділянки з позивачем.
Донецька міська рада прийняла рішення № 8/114 від 23.09.2011 року, яким відмовила позивачу у наданні в оренду земельної ділянки площею 0,1984 га для будівництва магазину з продажу медичної техніки (на території Донецького державного медичного університету імені М. Горького) у Калінінському районі м. Донецька у зв'язку з відсутністю нотаріально посвідченої відмови від земельної ділянки Донецького державного медичного університету імені М. Горького, а також у зв'язку з тим, що набуття права оренди земельних ділянок, які перебувають в державній чи комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розміщені об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності у громадян та юридичних осіб та у яких відсутні акції (частини, паї), які належать державі.
Відповідно до частини першої ст.140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Стаття 142 Основного Закону визначила, що до матеріальної бази органів місцевого самоврядування належить земля. Управління землею здійснюють органи місцевого самоврядування в межах визначених законом, шляхом ухвалення цими органами повноважних рішень.
Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України , цим та іншими законами до їх відання.
Пунктом 34 частини першої статті 26 зазначеного Закону встановлено, що до компетенції міських рад відносяться питання щодо регулювання земельних відносин у відповідності до вимог чинного законодавства. Частиною першою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачений спосіб реалізації компетенції органу місцевого самоврядування та встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення Ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Стаття 116 Земельного кодексу України визначила, що громадяни і юридичні особи набувають права власності і права користування земельними ділянками за рахунок земель державної або комунальної власності за рішенням органів місцевого самоврядування і державних органів приватизації - відносно земельних ділянок, на яких розміщені об'єкти, що підлягають приватизації, в межах встановлених цим Кодексом.
Тобто, аналізуючи зазначені норми Конституції України , Земельного кодексу України , Закону України «Про місцеве самоврядування» , Кодексу адміністративного судочинства України слід зазначити, що саме органи місцевого самоврядування, здійснюючи повноваження у галузі земельних правовідносин, діють як суб'єкти владних повноважень, які представляючи публічний інтерес територіальної громади, управляють землями комунальної власності , забезпечують реалізацію права членів територіальних громад на користування та власність земельними ділянками , організують господарську діяльність на території відповідних міст, селищ і сіл, надаючи земельні ділянки господарюючим суб'єктам.
Таким чином, законом передбачений спеціальний порядок передачі земельної ділянки у користування органом місцевого самоврядування та визнання права на оренду земельної ділянки на підставі рішення ради, який не може бути підмінений органом або судом.
Згідно до вимог ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, які приймаються на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
На підставі наведеного вище, колегія суддів дійшла висновку, що рішення про надання фізичній або юридичній особі земельної ділянки в оренду приймають органи, визначені в статях 116 , 118, 123, 124 Земельного Кодексу. Надання земельної ділянки або відмова у її наданні здійснюється виключно органами, визначеними положеннями цього Кодексу. Рішення, дію або бездіяльність цих органів щодо надання земельних ділянок може бути оскаржено до суду.
Тобто, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматися у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади.
Таким чином суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкового висновку, що в діях відповідача відсутні протиправні дії, які полягають у прийнятті відповідачем вищевказаних листів.
Однак, матеріали справи не містять інформації щодо прийняття Донецькою міською радою рішення про надання дозволу на розробку проекту відводу під фактично використовувану позивачем земельну ділянку, а також рішення щодо затвердження вказаного проекту. Також, Донецькою міською радою не приймалось рішення про погодження місця розташування об'єкта.
Позивач отримав лише декілька позитивних висновків про можливість відведення земельної ділянки для цілей, зазначених у заяві (клопотанні).
Отже, увалюючи рішення про зобов'язання міської ради рішення про надання в оренду ТОВ «Схід Кєпітал» земельної ділянки, укласти договір оренди земельної ділянки суди попередніх інстанцій фактично підмінили відповідний орган місцевого самоврядування і порушили вимоги ст. ст. 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в частині додержання законності та реалізації права власності на землю, оскільки саме тільки виборний орган наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення, зокрема, стосовно розпорядження землею в межах визначеної території, законом передбачений спеціальний порядок передачі земельної ділянки у користування органом місцевого самоврядування та визнання права на оренду земельної ділянки на підставі рішення ради, який не може бути підмінений судом.
Відповідно до статті 159 КАС України обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
За таких обставин, судове рішення можна визнати таким, що не відповідає вимогам статті 159 КАС України.
Суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
Керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів,-
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу заступника прокурора Донецької області задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2013 року та змінену нею постанову Ворошиловського районного суду м. Донецька від 12 квітня 2012 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову ТОВ "Схід Кєпітал" до Донецької міської ради, виконавчого комітету Донецької міської ради про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов'язання вчинити дії - в і д м о в и т и.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-240 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
з оригіналом згідно: помічник судді А.О. Кулеша
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2014 |
Оприлюднено | 29.09.2014 |
Номер документу | 40642771 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Калашнікова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні