Ухвала
від 18.09.2014 по справі 822/1783/14
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1783/14

Головуючий у 1-й інстанції: Ковальчук А.М.

Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 вересня 2014 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого-судді: Полотнянка Ю.П.

суддів: Драчук Т. О. Залімського І. Г.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НВП "Канола-Поділля" на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 24 липня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "НВП "Канола-Поділля" до Реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції Хмельницької області, третя особа відповідача ОСОБА_2, третя особа відповідача ОСОБА_3, третя особа відповідача ОСОБА_4, третя особа ОСОБА_5, третя особа відповідача ОСОБА_6, третя особа відповідача ОСОБА_7, третя особа відповідача ОСОБА_8, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Агромир Захід" про визнання протиправним та скасування рішення , -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції Хмельницької області, третя особа відповідача ОСОБА_2, третя особа відповідача ОСОБА_3, третя особа відповідача ОСОБА_4, третя особа відповідача ОСОБА_5, третя особа відповідача ОСОБА_6, третя особа відповідача ОСОБА_7, третя особа відповідача ОСОБА_8, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача товариство з обмеженою відповідальністю "Агромир Захід" про визнання протиправним та скасування рішення.

Відповідно до постанови Хмельницького окружного адміністративного суду від 24 липня 2014 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу з підстав невідповідності висновків суду обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим, апелянт просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, проте 17.09.2014 року, надав заяву про розгляд даної справи за відсутності їх представника.

Інші учасники процесу, у судове засідання не прибули, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, клопотань про розгляд справи за їх участю не подали, тому відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 КАС України колегія суддів вважає можливим здійснювати розгляд справи у письмовому провадженні за наявними у ній матеріалами. Відповідно, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (частина 6 статті 12 та частина 1 статті 41 КАС України).

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.

Як встановлено з матеріалів справи, звертаючись до суду першої інстанції та на аргументацію позовних вимог, позивач вказав на те, що на момент державної реєстрації за ТОВ "Агромир Захід" права оренди земельних ділянок, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області, вже існували зареєстровані Полонським відділом Хмельницької регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" в Державному реєстрі земель в порядку, що діяв на момент їх укладення, договори оренди зазначених земельної ділянки між її власниками та позивачем, а відтак позивач і звернувся до суду першої інстанції за захистом своїх прав та інтересів та просив визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції від 04.04.2014 року №12194357 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 3,6933 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:001:0127, від 29.03.2014 року №12022673 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 4,5736 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:001:0065, від 29.03.2014 року №12019594 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 3,8421 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:001:0094, від 29.03.2014 року №12019451 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 3,7250 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:001:0117, від 29.03.2014 року №12019761 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 4,6126 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:001:0064, від 04.04.2014 року №12196353 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 3,9227 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:001:0118, від 04.04.2014 року №12196020 про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться за межами населеного пункту на території Новоселицької сільської ради Полонського району, площею 5,4232 гектари, кадастровий номер 6823685500:07:002:0074.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що рішення державного реєстратора від 29.03.2014 року №12022673, №12019594, №12019451, №12019761 і від 04.04.2014 року №12196020, №12196353, №12194357 про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за ТОВ "Агромир Захід", жодним чином не порушують права позивача на оренду зазначених земельних ділянок, які станом на день прийняття спірних рішень не перебували в оренді позивача.

Судова колегія апеляційної інстанції погоджується з даним висновком суду першої інстанції та надаючи правову оцінку публічно - правовому спору, зазначає наступне.

Як встановлено з матеріалів ТОВ "Агромир Захід" звернулось до реєстраційної служби Полонського районного управління юстиції з заявами про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок площею 3,6933 га кадастровий номер 6823685500:07:001:0127, площею 4,5736 га кадастровий номер 6823685500:07:001:0065, площею 3,8421 га кадастровий номер 6823685500:07:001:0094, площею 3,7250 га кадастровий номер 6823685500:07:001:0117, площею 4,6126 га кадастровий номер 6823685500:07:001:0064, площею 3,9227 га кадастровий номер 6823685500:07:001:0118, площею 5,4232 га кадастровий номер 6823685500:07:002:0074 розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області. До кожної заяви ТОВ "Агромир Захід" додало виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, довідку з ЄДРПОУ, договір оренди кожної з земельних ділянок від 25.12.2013 року, укладений між його власниками та ТОВ "Агромир Захід", акт приймання-передачі орендованої земельної ділянки, кадастровий план, акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), схему розташування земельної ділянки, державний акт на право власності на земельну ділянку та повідомлення відділу Держземагентства у Полонському районі Хмельницької обл. від 13.02.2014 року №08-08-04/315 про відсутність державної реєстрації права оренди зазначених земельних ділянок.

У відповідності до ч.1 ст.182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом (ч.4 ст. 182 Цивільного кодексу України).

Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулює Закон №1952-IV.

Відповідно до ст. 2 Закону №1952-ІУдержавна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 ч.1 ст. 4 Закону №1952-IV передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягає, зокрема, право оренди земельної ділянки.

Як встановлено з матеріалів справи, додатково до обов'язкового пакету документів заявником було надано лист з відділу Держземагентства у Полонському районі Хмельницької області, від 13.02.201З року №08-08-04/315 в якому було зазначено, що право оренди на дані земельні ділянки не зареєстровано. Відповідно до п. 6 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, відповідальність за достовірність відомостей, які містяться у документах, поданих для проведення державної реєстрації прав, несе заявник.

Розглянувши подані документи, державний реєстратор прийняв рішення від 04.04.2014 року №12194357 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0127, від 29.03.2014 року №12022673 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0065, від 29.03.2014 року №12019594 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0094, від 29.03.2014 року №12019451 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0117, від 29.03.2014 року №12019761 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0064, від 04.04.2014 року №12196353 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:001:0118, від 04.04.2014 року №12196020 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки кадастровий номер 6823685500:07:002:0074 розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за ТОВ "Агромир Захід".

Натомість, до посилання апелянта на те, що судом першої інстанції не було взято до уваги той факт, що державний реєстратор керувався копією листа відділу Держземагентства у Полонському районі, а не оригіналом, судова колегія апеляційної інстанції ставиться критично, оскільки заявником було надано оригінал відповідної довідки, яку після проведення державної реєстрації-повернута заявнику, а копію залишено у реєстраційні справі.

Порядок дій державного реєстратора після надходження заяви про державну реєстрацію прав встановлений ст. 9 Закону №1952-IV. Так, відповідно до ч. 2 цієї статті державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями (п. 1); приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав (п.2); під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником, або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про право набувача або про нерухоме майно.

Таким чином, у відповідності до ст. 9 Закону України №1952-IV державний реєстратор зобов'язаний звернутись до відповідних органів, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, лише у випадку проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, більше того, Законом №1952-IV не передбачений такий обов'язок державного реєстратора у випадку проведення державної реєстрації прав, які виникли після 1 січня 2013 року.

Враховуючи наведене та посилання апелянта стосовно не надіслання до відділу Держземагентства у Полонському районі запиту про надання точної інформації щодо перебування земельних ділянок, оскільки договори оренди спірних земельних ділянок укладені у 2013 році (тобто після 1 січня 2013року), а відтак під час розгляду поданих ТОВ «Агромир Захід» правовстановлюючих документів, які підтверджують виникнення права останнього на оренду цих земельних ділянок, був відсутній обов'язок щодо звернення до відділу Держземагентства у Полонському районі із запитом щодо наявності вже зареєстрованого права оренди.

Разом з тим, судова колегія погоджується з доводами апелянта на рахунок того, що державний реєстратор володів інформацією щодо відсутності державної реєстрації права оренди, земельних ділянок, за іншим орендарем, оскільки зазначена інформація містилась у довідці наданої відділом Держземагентства у Полонському районі Хмельницької області від 13.02.2014 року №08-08-04/315, однак, посилання апелянта на те, що судом першої інстанції не враховано те, що державний реєстратор не в повному обсязі перевірив документи, а саме те, що у вищевказаному листі Держземагентства у Полонському районі вказано Бражинецьку сільську раду, а не Новоселицьку сільську раду де розташовані земельні ділянки, та на підставу відмови у державній реєстрації земельної ділянки, є такими, що не відповідають дійсності, оскільки, позивачем дана обставина не була суду доведена.

Крім цього, той факт, що назва сільської ради, яка вказана у листі не співпадає з назвою сільської ради яка вказана у договорі оренди земельної ділянки не є обставина на підставі якої державний реєстратор зобов'язаний був відмовити у державній реєстрації договору оренди земельної ділянки, оскільки, дані земельні ділянки мають кадастрові номера, які є єдиними та неповторними на всій території України, що передбачено ст. 16 Закону України «Про Державний земельний кадастр», при цьому кожен кадастровий номер містить всі необхідні відомості щодо місцезнаходження, площі, характеристик земельної ділянки, за допомогою яких її можна безпомилково ідентифікувати. Так як, кадастрові номера які вказані у договорах оренди землі співпадали із кадастровими номерами, які були вказані у листі відділу Держземагентства у Полонському районі то у державного реєстратора сумнівів не викликало те, що у листі йдеться мова про земельні ділянки, які були подані заявником для державної реєстрації договорів оренди.

Також доказом того, що дані земельні ділянки не перебували в оренді позивача або інших третіх осіб є те, що відповідно до п. 8.1 наданого, для реєстрації договору оренди землі (обмеження щодо використання земельної ділянки), вказано, що дана земельна ділянка не передана в оренду чи користування іншим особам та вільна від будь-яких прав та претензій третіх осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону №1952-IV чітко передбачено всі умови відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень. В силу ч.4 ст. 24 Закону №1952-IV відмова в державній реєстрації прав та їх обтяжень з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Отже, оскільки договори оренди спірних земельних ділянок між ТОВ "Агромир Захід" та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 укладені 25.12.2013 року (після 1 січня 2013 року), то у відповідача під час розгляду поданих ТОВ "Агромир Захід" правовстановлюючих документів, які підтверджують виникнення права останнього на оренду цих земельних ділянок, був відсутній обов'язок щодо звернення до відділу Держкомзему в Полонському районі із запитом щодо наявності вже зареєстрованого права оренди, а відтак, відповідачем доведена правомірність рішень від 29.03.2014 року №12022673, №12019594, №12019451, №12019761 і від 04.04.2014 року №12196020, №12196353, №12194357 про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, розташованих на землях Новоселицької сільської ради Полонського району Хмельницької області, за ТОВ "Агромир Захід", натомість позивачем не доведений факт порушення його законних прав, як орендаря земельних ділянок, в результаті прийняття відповідачем спірних рішень.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, відповідно до ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 159 КАС України, законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм адміністративного процесуального права.

На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 198 та статті 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, судова колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НВП "Канола-Поділля", - залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 24 липня 2014 року, - без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст. 212 КАС України.

Головуючий Полотнянко Ю.П.

Судді Драчук Т. О.

Залімський І. Г.

СудВінницький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.09.2014
Оприлюднено03.10.2014
Номер документу40684567
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1783/14

Ухвала від 10.06.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 18.09.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Постанова від 24.07.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 28.05.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

Ухвала від 14.05.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні