Постанова
від 06.10.2014 по справі 815/4431/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

Справа № 815/4431/14

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2014 року

10год.30хв.

Зала судових засідань №19

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого - судді Аракелян М.М.

За участю секретаря - Терещука С.Ю.

За участю сторін:

Від позивача: Піщанська І.В. - за довіреністю

Від відповідача:не з'явився

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Сільськогосподарського підприємства "Чорноморська перлина" до Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області про визнання дій протиправними та визнання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 нечинним

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшов адміністративний позов (з урахуванням уточнень до позовних вимог від 19.09.2014 року) Публічного акціонерного товариства Сільськогосподарського підприємства "Чорноморська перлина" до Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області з оформлення Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га.

- визнати нечинним Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га., виданий Відділом Держземагентства в Татарбунарському районі Одеської області.

- визнати протиправними дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області з усунення помилок у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33 шляхом зміни коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з « 05» на « 2,5».

Позивач зазначає, що є власником бази відпочинку «Жемчужина-1» та у 2008 році, перед укладанням договору оренди земельної ділянки під базою відпочинку, позивач звернувся до районного відділу Держкомзему з метою отримання витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так, відповідно до отриманих 2-х витягів з нормативної грошової оцінки земельної ділянки було зазначено коефіцієнт Кф - рекреаційне призначення - 0,5.

У 2009 році позивач для отримання витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням індексу інфляції знову звернувся до районного відділу Держкомзему, та отримав два витяги з коефіцієнтом Кф - рекреаційне призначення - 0,5.

В подальшому, рішенням господарського суду Одеської області визнано в порядку правонаступництва за Відкритим акціонерним товариством «Сільськогосподарське підприємство «Чорноморська перлина» право користування земельною ділянкою (в розмірі 17,821 га та в межах, визначених технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки існуючого землекористування для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужина», розташованою за адресою: вул. Центральна, 16, с. Лебедівка, Тузлівської сільської ради Татарбунарського району Одеської області) на підставі Державного акту на право користування землею Б №056497 від 1992 року до моменту переоформлення цього права відповідно до законодавства. Договір оренди земельної ділянки для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужина - 1» між Тузлівською сільською радою Татарбунарського району Одеської області та Відкритим акціонерним товариством «Сільськогосподарське підприємство «Чорноморська перлина» визнано укладеним на умовах позивача. 29.12.2009 року Татарбунарським відділом центру ДЗК зареєстровано вказаний договір за №040853500002.

У 2012 році та наприкінці 2013 року позивач звертався до районного відділу Держкомзему з метою отримання витягів з нормативної грошової оцінки земельної ділянки. У 2008, 2009, 2012 році та і у 2013 році відповідач при наданні позивачу витягів з нормативної грошової оцінки земельної ділянки вказував коефіцієнт Кф- рекреаційне призначення - 0,5, з визначенням розміру орендної плати з урахуванням вказаного коефіцієнту.

У зв'язку з інформацією про нову грошову оцінку землі у с.Лебедівка позивач знов звернувся до відповідача для отримання нового Витягу з нормативної грошової оцінки (надалі - Витяг), отримав такий Витяг від 16.01.2014р. №13-11-33, де також зазначений Кф - 0,5 для земельної ділянки площею 17,8214га, що використовується на умовах оренди.

Однак у травні 2014 року від Тузлівської сільської ради на адресу ПАТ СП «Чорноморська перлина» надійшов лист від 21.05.2014 року за №246, в якому було запропоновано укласти Додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки та розрахунок орендної плати згідно із новим Витягом від 16.01.2014р. №13-11-33/2, виданим відповідачем, про що позивачу до цього нічого не було відомо та не було проінформовано про видачу нового Витягу на заміну помилково виданого від тієї ж дати №13-11-33. Новий витяг містить визначення Кф-землі комерційного використання - 2,5, внаслідок чого збільшилась в декілька разів нормативна грошова оцінка земельної ділянки, а отже і орендна плата за неї.

Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки листа про оформлення нового витягу з нормативної грошової оцінки земельної ділянки позивач від Відділу Держземагентства в Татарбунарському районі Одеської області взагалі не отримував.

Також згідно довідки державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями від 25.06.2014 року за № 4-484/2014 виданої позивачу Відділу Держземагентства в Татарбунарському районі Одеської області, земельна ділянка площею 17,8214 га, розташована за адресою: вул. Центральна,16, с.Лебедівка обліковується як «Рекреаційне призначення», землі, що використовуються для відпочинку ті інші відкриті землі, у тому числі: кемпінгів, будинків для відпочинку або проведення відпусток.

Згідно з Додатком 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, Таблиця 1.1 - Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф Землі оздоровчого та рекреаційного призначення (за винятком земель, віднесених до категорії 092.7) складає 0,5.

Крім того, відповідачем протягом 2008-2009 року надавалися довідки витягів Позивачу з коефіцієнтом 0,5- рекреаційне призначення.

Таким чином відповідач при видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки до земельної ділянки площею 17,8214 га, що використовується для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужина-1», повинен був зазначити Кф 0,5, а не 2,5.

Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, надав додаткові письмові пояснення та наполягав на задоволенні позову в повному обсязі.

Відповідач - Відділ Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області в судове засідання 30.09.2014р. не з'явився, про дату, час та розгляду справи повідомлявся належним чином. 13.08.2014 року від відповідача до суду надійшли письмові заперечення, в яких останній просить суд відмовити в задоволенні позовних вимоги позивачу повністю. В обґрунтування своєї позиції вказує, що віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 року №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 року за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках що надають юридичним особам органи державної статистики, тому при розрахунку коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки відповідач керувався діяльністю, яка проводиться на зазначеній ділянці, враховуючи норми законодавства. Так, відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців позивач здійснює діяльність за кодом КВЕД 55.20 діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання. Цей клас діяльності включає житло в дитячих або інших будинках-відпочинку; квартирах та бунгало для приїжджих; котеджах та будиночках без надання послуг з прибирання або приготування їжі; турбазах (хостелах), гірських таборах, кемпінгах, селянських будиночках.

Вищезазначені види економічної діяльності згідно додатку №3 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) , відносяться до земель, що використовуються в комерційних цілях. Отже відділом правомірно застосовано коефіцієнт функціонального використання 2,5, який застосовується до земель, на яких здійснюється комерційна діяльність.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, заслухавши пояснення представника позивача, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що ПАТ СП «Чорноморська перлина» є власником бази відпочинку «Жемчужина-1», на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 30.06.2005 року, що встановлено у рішенні господарського суду Одеської області від 26.05.2009 року, яким за Відкритим акціонерним товариством «Сільськогосподарське підприємство «Чорноморська перлина» визнано в порядку правонаступництва право користування земельною ділянкою (в розмірі 17,821 га та в межах, визначених технічною документацією із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки існуючого землекористування для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужна», розташованою за адресою: вул. Центральна, 16, с. Лебедівка, Тузлівської сільської ради, Татарбунарського району, Одеської області) на підставі Державного акту на право користування землею Б №056497 від 1992 року до моменту переоформлення цього права відповідно до законодавства. Крім того, визнано укладеним Договір оренди земельної ділянки для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужина - 1» між Тузлівською сільською радою Татарбунарського району Одеської області та Відкритим акціонерним товариством «Сільськогосподарське підприємство «Чорноморська перлина». 29.12.2009 року Татарбунарським відділом центру ДЗК вказаний договір зареєстровано за №040853500002.

Згідно статуту ПАТ СП «Чорноморська перлина», затвердженого загальними зборами товариства (протокол №1 від 22.04.2011 року) та зареєстроване у державному реєстрі за 31549105001000131 20.07.2011 року, останнє є правонаступником Відкритого акціонерного товариства «Сільськогосподарське підприємство «Чорноморська перлина».

Відповідно до умов договору оренди землі на підставі рішення Тузлівської сільської ради від 15.03.2007 року за № 166-У Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для експлуатації, обслуговування, реконструкції бази відпочинку, яка знаходиться за адресою: 68160, Україна, Одеська область, село Лебедівка, вул. Центральна, № 16.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 17,821га, у тому числі 0,957 га земель в зоні обмежень (обтяжень) прибережної захисної смуги. На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: комплекс - база відпочинку «Жемчужина-1», що належить ВАТ СП „Чорноморська перлина" на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 30.06.2005 року серія ЯЯЯ № 357948, в якому наведено перелік будинків, будівель, споруд.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до статті 269 Податкового кодексу України платниками податків є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 цього Кодексу об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Стаття 274 Податкового кодексу України визначає, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 275.3 статті 275 цього Кодексу ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок (пункт 289.1 статті 289 Податкового кодексу України).

Судом встановлено, що на звернення ПАТ СП «Чорноморська перлина» до Відділу Держземагенства у Татарбунарському районі Одеської області про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки площею 17,8214га. позивачем отримані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 31.07.2008 року №1174 та № 1175, де визначено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 41870 м. кв. склала - 2 086 088 грн. 65 коп., земельна ділянка площею 136340 м. к. - 7862126 грн.27 коп., коефіцієнт Кф - рекреаційне призначення - 0,5.

Відповідно до витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.02.2009 року №76 та 77 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 41870 м. кв. склала - 2 403174 грн. 13 коп., земельна ділянка площею 136340 м. к. - 9 057 169 грн.47 коп., коефіцієнт Кф - рекреаційне призначення - 0,5.

На звернення позивача у 2012 році з заявою про видачу витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, відповідачем видані витяги від 08.05.2012 року за №142 та №143 відповідно до яких нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 41870 м. кв. склала - 2 773 726 грн. 79 коп., земельна ділянка площею 136340 м. к. - 10 453 721 грн.71 коп., коефіцієнт Кф - рекреаційне призначення - 0,5 (на період будівництва (землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво).

В подальшому, рішенням Тузлівської сільської ради ХХІХ сесії шостого скликання від 11.07.2013 року №294-VІ затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель сіл, зокрема, стосовно земель с.Лебедівка, згідно з яким середня базова вартість одного квадратного метра земель села Лебедівка склала - 119, 56 грн.

У зв'язку з чим позивач звернувся з заявою про видачу витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з урахуванням рішення Тузлівської сільської ради ХХІХ сесії шостого скликання від 11.07.2013 року №294-VІ.

Відповідачем видано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 13-11-33 від 16.01.2014 року, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки складає 11826291 грн. 66коп, при цьому визначено коефіцієнт функціонального використання - 0,5 (інші землі (землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво).

Листом від 21.05.2014 року №24-11-02/759 «Щодо витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки» Відділ Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області повідомив, що при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки ПАТ СП «Чорноморська перлина» для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужина», кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17,8214га за адресою с. Лебедівка вул.Центральна, 16, було допущено технічну помилку, в результаті чого нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована невірно, у зв'язку з чим Відділ усунув помилку шляхом оформлення Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року за №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17,8214га, згідно якого коефіцієнт Кф визначено - землі комерційного використання - 2,5.

Вказаний лист був адресований Тузлівській сільській раді та ПАТ СП «Чорноморська перлина».

Твердження позивача, що вказаний лист не був направлений на його адресу з інформацією про видачу нового Витягу від 16.01.2014р. Відділом Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області (надалі - Відділ) не спростовано, докази зворотнього суду не надані.

Листом Тузлівської сільської ради від 21.05.2014 року за №246, адресованим ПАТ СП «Чорноморська перлина», повідомлено позивача про необхідність підписання додаткової угоди до основного договору оренди та розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться в користуванні по договору оренди з Тузлівською сільською радою, згідно з новим Витягом від 16.01.2014р, що й спричинило звернення ПАТ СП «Чорноморська перлина» до суду з позовом, оскільки внаслідок зміни Кф земельної ділянки, що ним орендується, значно збільшилася нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що орендується, а отже - й розмір орендної плати за неї.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Як убачається з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.04.2014р. земельна ділянка площею 17,8214га, кадастровий номер 5125085600:04:001:0304, що розташована за адресою: с.Лебедівка вул.Центральна,16, має цільове призначення Е.07.01 Для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, категорія земель - землі рекреаційного призначення.

Вказані обставини не заперечуються відповідачем

Відповідно до ст.ст. 50 , 51 Земельного Кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, туристичних та екологічних стежок, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і табірного типу турістічесно-оздоровчих таборів, будинків мисливців і рибалок, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і споруд інших об'єктів стаціонарної рекреації.

Відповідно до ч. 5 ст. 20 ЗК України види використання земельної ділянки в межах категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначається її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Згідно із ст.1 ЗУ «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (надалі НГОЗД).

Відповідно до ч.5 ст.5 цього Закону НГОЗД використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, серед іншого, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до ст.20 ЗУ «Про оцінку земель» за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Розробники технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звітів про проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок зобов'язані безоплатно передавати копії матеріалів у Державний фонд документації із землеустрою. Користування матеріалами Державного фонду документації із землеустрою здійснюється в порядку, встановленому законодавством України.

Відповідно до положень ст.23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до п.п.1,2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. N 213 та пунктів 1.3 та розділу 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. N18/15/21/11, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує семи робочих днів з дати надходження відповідної заяви (надалі - Порядок, Методика).

Згідно із пунктами 3.1, 3.2 Порядку в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель. Населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Відповідно до п.3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х НП: Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) ;

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Пунктом 3.5. Порядку визначено наступне: ооефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми NN 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики. Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

Відповідач, як убачається з його заперечень, визначив коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, що перебуває в оренді позивача, Кф -2,5, ґрунтуючись на тому, що:

- ПАТ СП «Чорноморська перлина» здійснює діяльність за кодом КВЕД 55.20 (діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання), що не заперечується позивачем та може не доказуватись суду згідно із приписом ч,3. ст.72 КАС України.

- вид діяльності за КВЕД 55.20 згідно з додатком №3 до Інструкції №377 відноситься до земель, що використовуються у комерційних цілях, що унеможливлює застосування будь-якого іншого Кф, ніж 2,5;

- фактично на земельній ділянці проводиться діяльність, яка передбачена секцією «Н» Класифікатора видів економічної діяльності, що ураховуючи додаток №3 до Інструкції №377 відноситься до земель, що використовуються у комерційних цілях.

Суд, дослідивши зміст Додатку 3 до Інструкції №377, встановив, що Класифікація видів економічної діяльності на землях комерційного та іншого використання (у графі 42 форми 6-зем) відносить до секції «Н» «Готелі та ресторани» групу 55.20 - «інші місця для короткотермінового проживання».

Відповідачем не надані докази того, що земельна ділянка площею 17,8214га, кадастровий номер 5125085600:04:001:0304, що перебуває в оренді у позивача, включена до графи 42 форми 6-зем.

При цьому в Інструкції №377 вказується, що землі, зайняті будинками відпочинку, кемпінгами, пансіонатами та ін.., тобто які призначені для відпочинку або проведення відпусток слід включати до графи 57 (землі під кемпінгами, турбазами, пансіонатами, тощо), а не до графи 42.

Виходячи із змісту абз.1 п.3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. N18/15/21/11, Кф земельної ділянки ураховує відносну прибутковість земельної ділянки та саме Кф характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Відповідач вважає, що функціональне використання земельної ділянки під базою відпочинку «Жемчужина-1» характеризує коефіцієнт 2,5 (розділ «Н» Додатку 1 таблиця 1.1. до Порядку), проте в таблиці 1.1. вказано також й «інші землі» - як окрема категорія земель за функцією використання, Кф яких -0,5.

Слід зазначити, що в попередніх витягах з технічної документації про НГОЗД, виданих Відділом у 2012р., та у Витязі від 16.01.2014р. №13-11-33 Кф 0,5 визначався для категорії «інші землі» (землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво), при цьому у Витягах за 2012р. окремо зазначалось, що коефіцієнт функціонального використання 2,5 застосовується після вводу об'єкта в експлуатацію (землі комерційного використання).

Таким чином, сам Відділ, видаючи попередні Витяги, вважав, що підстави для введення Кф - 2,5 як для земель комерційного використання з'являться тільки після введення об'єктів реконструкції бази відпочинку «Жемчужина-1» в експлуатацію.

Проте з невідомих та не пояснених ані ПАТ СП «Чорноморська перлина», ані суду підстав в травні 2014р. відповідач, без будь-якого зв'язку із фактичними обставинами, з якими сам пов'язував зміну функціонального використання земельної ділянки та застосування Кф 2,5, визначив Кф 2,5, що призвело до збільшення НГОЗД в 5 разів.

В порушення вимог ч.2 ст.71 КАС України відповідач не довів суду, що його дії із зміни Кф з 0,5 на 2,5 при видачі Витягу з технічної документації про НГОЗД від 16.01.2014р. №13-11-33/2 вчинені у межах та на підставах, що встановлені законодавством України, та ґрунтуються на обставинах, що слугують фактичним підґрунтям для цього, отже такі дії суд вважає протиправними.

На протиправність таких дій вказує також і мотив їх вчинення - усунення начебто помилки при видачі попереднього Витягу від 16.01.2014р., оскільки Відділом жодним чином не обґрунтована та не доведена суду наявність помилки, її суть та зміст з посиланням на документальні докази, зокрема, матеріали технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

З аналізу зазначених норм законодавства вбачається, що категорії земель України поділяються за цільовим призначенням та за функцією використання. При цьому, грошова оцінка земельної ділянки, у тому числі коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, залежить від прибутковості виду економічної діяльності, що здійснюється з використанням конкретної земельної ділянки.

Відповідно до додатку № 1 Таблиці 1.1 Порядку, до земель оздоровчого та рекреаційного призначення (інші землі) застосовується коефіцієнт функціонального використання 0,5, який і застосовувався до земельної ділянки до вчинення Відділом протиправних дій з його зміни.

Суд зазначає, що позивачем були надані докази на підтвердження використання земельної ділянки в межах цільового призначення: затверджений судом договір оренди з власником - Тузлівською сільською радою, де відповідно п.1.1. земельна ділянка надана для експлуатації, обслуговування, реконструкції бази відпочинку; п. 5.2 цільове призначення земельної ділянки: землі рекреаційного призначення.

Розділом 2 Інструкції №377 встановлено, що у графі 86 форми № 6-ЗБМ «Звіт про наявність земель та поділі їх за власниками землі, землекористувачам, угіддями та видами економічної діяльності» враховуються дані про землекористувачів земель рекреаційного призначення: будинки та бази відпочинку, пансіонати; кемпінги, мотелі-кемпінги; туристично-оздоровчі табори, будинки мисливців і рибалок; дитячі туристичні та спортивні табори.

Цією Інструкцією передбачено віднесення до графі 55 даних про землі, що використовуються для відпочинку, та інші відкриті землі (графи 56 +57 +58 +59 +60 +61 +62): землі, які використовуються для відпочинку (крім спортивних споруд та санаторно-курортних організацій, які враховуються у графі 43), включаючи кемпінги, турбази, пансіонати, будинки відпочинку, піонерські табори, землі під кладовища, землі, зайняті під поточне і майбутнє будівництво.

У графі 57 - дані про кемпінгах, будинках відпочинку і проведення відпусток: землі під кемпінгами, турбазами, піонерськими таборами, пансіонатами, будинків відпочинку; земельні ділянки під садовими і дачними будинками з господарськими будівлями і дворами (за винятком сільськогосподарських угідь).

Згідно Додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, Таблиця 1.1 - Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф Землі оздоровчого та рекреаційного призначення (за винятком земель, віднесених до категорії 092.7) складає 0,5.

Таким чином, Відповідач при видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га, що використовується для експлуатації та обслуговування бази відпочинку «Жемчужина-1» в селі Лебедівка, Татарбунарського району Одеської області, вул. Центральна, 16 правомірно визначив Кф 0,5, а отже цей витяг є чинним та фіксує належні дані про НГОЗД, визначену за формулою 8 (п.3.3 Порядку) з використанням Кф - 0,5 .

Посилання Відділу на фактичне комерційне використання земельної ділянки, підтверджене інформацією з веб-сайту та роздруківками з нього, суд відхиляє, оскільки це не є правовим аргументом у даному спорі. Експлуатація та обслуговування бази відпочинку відповідає цільовому призначенню земельної ділянки, визначеному договором оренди, як і наявність у ПАТ СП "Чорноморська перлина" права на реконструкцію об'єктів нерухомості бази відпочинку «Жемчужина-1».

Таким чином, дії відповідача по визначенню в Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки в розмірі 2,5 є протиправними, оскільки вони суперечать вищенаведеним нормам законодавства, що регулює спірні правовідносини.

Дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області є протиправними як по суті, що стосується виправлення помилок шляхом необґрунтованої зміни даних стосовно Кф земельної ділянки з 0,5 на 2,5, так і по способу їх вчинення, оскільки суду не надані докази того, що будь-яка особа зверталася до відповідача з заявою про видачу Витягу замість виданого 16.01.2014р. №13-11-33. Отже Відділом порушено вимоги Постанови Кабінету міністрів України від 01.08.2011р. №835 «Деякі питання надання Державним агентством земельних ресурсів та його територіальними органами адміністративних послуг» (із змінами), адже згідно із ЗУ «Про оцінку земель» та відповідно до п.2 Додатку 3 до вказаної Постанови Кабміну України №835 видача Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є адміністративною послугою , що надається виключно за заявами зацікавлених в цьому осіб (ст.6 аб.2 ч.1 ЗУ «Про оцінку земель»).

ПАТ СП "Чорноморська перлина" в позовній заяві та представник в суді наголошує, що після одержання за його заявою першого Витягу від 16.01.2014р. більше не зверталось до Відділу з такою метою. Інших даних про особу, яка ініціювала видачу другого Витягу замість вже оформленого, відповідач суду не повідомив та доказів не надав.

Відповідно до ст.9 ЗУ «Про адміністративні послуги» адміністративні послуги надаються суб'єктами надання адміністративних послуг безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Фізична особа, у тому числі фізична особа - підприємець, має право на отримання адміністративної послуги незалежно від реєстрації її місця проживання чи місця перебування, крім випадків, установлених законом. Юридична особа має право на отримання адміністративної послуги за місцезнаходженням такої особи або у випадках, передбачених законом, - за місцем провадження діяльності або місцезнаходженням відповідного об'єкта. Заява на отримання адміністративної послуги (далі - заява) подається в письмовій чи усній формі. Письмова заява може бути подана суб'єкту надання адміністративної послуги особисто, надіслана поштою або у випадках, передбачених законом, за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку. Перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, визначаються законом. Забороняється вимагати від суб'єкта звернення документи або інформацію для надання адміністративної послуги, не передбачені законом. Суб'єкт надання адміністративної послуги не може вимагати від суб'єкта звернення документи або інформацію, що перебувають у володінні суб'єкта надання адміністративних послуг або у володінні державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління. Для отримання адміністративної послуги суб'єкт звернення у випадках, передбачених законом, подає документи (якщо відомості, що містяться в них, не внесені до відповідних інформаційних баз в обсязі, достатньому для надання адміністративної послуги), зокрема: 1) документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, у тому числі військовослужбовців; 2) документи, що посвідчують: особу іноземця; особу без громадянства;отримання статусу біженця чи притулку в Україні (зокрема, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист); 3) документи військового обліку; 4) свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану; 5) документи, що підтверджують надання особі спеціального права на керування транспортним засобом відповідної категорії; 6) документи, що посвідчують проходження обов'язкового технічного контролю транспортних засобів відповідної категорії; 7) документи на транспортний засіб та його складові частини, у тому числі реєстраційні документи; 8) документи про трудову діяльність, трудовий стаж і заробітну плату громадянина; 9) документи про освіту та/або професійну кваліфікацію, науковий ступінь та вчене звання і документи, пов'язані з проходженням навчання, що надаються закладами освіти; 10) довідки, висновки та інші документи, що надаються закладами охорони здоров'я; 11) документи Національного архівного фонду та інші архівні документи відповідно до законодавства про Національний архівний фонд та архівні установи; 12) рішення, вироки, ухвали і постанови судів; 13) установчі документи юридичної особи; 14) рішення, висновки і дозволи, що приймаються (надаються) органами опіки та піклування відповідно до законодавства; 15) документи медико-соціальної експертизи; 16) посвідчення та документи, що підтверджують право громадянина на отримання соціальної допомоги; 17) документи про державні і відомчі нагороди, державні премії та знаки розрізнення. Суб'єкт надання адміністративної послуги отримує відповідні документи або інформацію без участі суб'єкта звернення , у тому числі шляхом прямого доступу до інформаційних систем або баз даних інших суб'єктів надання адміністративних послуг, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління. Суб'єкт надання адміністративної послуги, підприємства, установи або організації, що належать до сфери його управління, які володіють документами або інформацією, необхідними для надання адміністративної послуги, зобов'язані : 1) забезпечити безоплатне надання таких документів або інформації не пізніше трьох робочих днів з дня отримання запиту від суб'єкта надання адміністративної послуги, якщо інше не передбачено законом; 2) вживати заходів щодо розбудови системи міжвідомчої електронної взаємодії, забезпечення безоплатного та відкритого доступу до своїх інформаційних систем та баз даних, якщо інше не передбачено законом; 3) відповідно до закону забезпечити зберігання та захист інформації, отриманої в результаті надання адміністративної послуги. Суб'єкт надання адміністративних послуг забезпечує можливість безоплатного одержання суб'єктами звернення у достатній кількості бланків заяв та інших документів, необхідних для звернення щодо надання адміністративної послуги , в тому числі одержання бланків з веб-сайтів суб'єктів надання адміністративних послуг, у центрах надання адміністративних послуг. Суб'єкт надання адміністративних послуг забезпечує вільний доступ до своїх приміщень, в яких здійснюється прийом суб'єктів звернень, у тому числі належні умови для доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями.

Отже, оформивши Витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №13-11-33/2 від 16.01.2014р. замість вже виданого за заявою позивача та скерувавши його листом на адресу Тузлівської сільської ради, Відділ порушив ст.9 ЗУ «Про адміністративні послуги», ст.19 Конституції України, оскільки діяв з порушенням встановленого порядку надання адміністративної послуги та без законних підстав для цього.

Відповідно до п.п.1, 2 ч. 2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій (або бездіяльності) і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання даного рішення чи окремих його положень з визначенням способу його здійснення; зобов'язати відповідача провести певні дії.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Як визначено положеннями частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Отже, з наведеного випливає, що позивач може обрати будь-який спосіб захисту свого порушеного права, який не заборонено законом, а суд повинен захистити таке право, якщо буде встановлено його порушення, не вдаючись до зайвого формалізму при оцінці застосованого позивачем способу захисту, що у даній справі пов'язується із необхідністю визнання нечинним Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014р. №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304, загальною площею 17,8214га. та задоволення позовних вимог.

На підставі вищевикладеного, позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Сільськогосподарського підприємства "Чорноморська перлина" підлягають задоволенню.

У відповідності до ст.94 КАС України сплачений судовий збір відшкодовується позивачу з Державного бюджету України.

Керуючись ст. ст.94, 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Сільськогосподарського підприємства "Чорноморська перлина" до Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області про визнання дій протиправними та визнання Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 нечинним задовольнити.

Визнати протиправними дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області з оформлення Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га.

Визнати нечинним Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га., виданий Відділом Держземагентства в Татарбунарському районі Одеської області.

Визнати протиправними дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області з усунення помилок у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33 шляхом зміни коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з « 0,5» на « 2,5».

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено та підписано 06.10.2014р.

Суддя М.М. Аракелян

Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Сільськогосподарського підприємства "Чорноморська перлина" до Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області про визнання дій протиправними та визнання Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 нечинним задовольнити.

Визнати протиправними дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області з оформлення Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га.

Визнати нечинним Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33/2 щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125085600:04:001:0304 загальною площею 17, 8214 га., виданий Відділом Держземагентства в Татарбунарському районі Одеської області.

Визнати протиправними дії Відділу Держземагентства у Татарбунарському районі Одеської області з усунення помилок у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.01.2014 року №13-11-33 шляхом зміни коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки з «0,5» на «2,5»

06 жовтня 2014 року.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2014
Оприлюднено09.10.2014
Номер документу40778380
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/4431/14

Ухвала від 11.12.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 06.11.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 22.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 11.12.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 03.11.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Постанова від 06.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 06.08.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні