Ухвала
від 11.09.2014 по справі 808/8962/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

11 вересня 2014 рокусправа № 808/8962/13-а

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Бишевської Н.А.

суддів: Добродняк І.Ю Семененка Я.В.

за участю секретаря судового засідання: Новошицької О.О.,

без представників сторін

розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м.Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області

на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 р. у справі № 808/8962/13-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Санті"

до Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м.Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

25.11.2013 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Санті" звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просило:

- визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м.Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області щодо проведення перевірки ТОВ «Санті», в результаті яких складено акт № 147/08-31-22/31177850 від 23.07.2013 р.;

- зобов'язати ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя відновити показники податкової звітності ТОВ «Санті» за період з 01.06.2012 р. по 31.08.2012 р., в тому числі зобов'язати відобразити в електронній базі даних «Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені ТОВ «Санті» та включені до податкових декларацій з податку на додану вартість за період з 01.06.2012 р. по 31.08.2012 р.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем звірка проведена з порушенням норм чинного законодавства. Позивач вказує на відсутність у податкового органу повноважень змінювати електронні показники податкової звітності суб'єктів господарювання на власний розсуд.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 р. у справі № 808/8962/13-а вищевказаний адміністративний позов задоволено.

Постанову суду мотивовано тим, що звірка проведена податковим органом за відсутності підстав для її проведення, а внесення змін до електронної бази даних контролюючим органом можливе лише після визначення платнику податків зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку, що, враховуючи відсутність винесеного по відношенню до ТОВ «Санті» податкового повідомлення-рішення, є протиправним.

Не погодившись з постановою суду, ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 р. у справі №808/8962/13-а, як таку що винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права. Скаржник вважає, що суд першої інстанції не в повному обсязі дослідив фактичні обставини по справі, що призвело до невірного вирішення спору по суті. Скаржник вказує на те, що система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України є програмним продуктом для внутрішнього користування контролюючого органу, і будь-які коригування здійснені податковим органом в даній програмі жодним чином не порушують права та законні інтереси платника податків. Крім того, скаржник зазначає, що акт перевірки не є рішенням суб'єкту владних повноважень, а тому не може бути предметом судового оскарження, тим більш, що позивачем не надано жодного доказу коригування відповідачем його податкової звітності.

Сторони по справі про час і місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.

До судового засідання представники сторін не з'явились, сторони процесуальним правом щодо участі в судовому засіданні не скористались, жодних клопотань, повідомлень про причини неявки до суду не надходило, підстави відсутності представників сторін суду не повідомлені.

З урахуванням наявних в справі матеріалів, нез'явлення в судове засідання представників сторін не перешкоджає розгляду скарги. Відповідно до ст. 41 КАС України, в зв'язку з неявкою представників сторін, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального пристрою не здійснювалось.

З матеріалів справи вбачається, що ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя згідно п.75.3 ст.75 ПК України складено акт про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Санті» щодо підтвердження господарських відносин з платниками податків: ТОВ «Дайкор» за період червень 2012 року; ТОВ «Приємна пропозиція» за період липень-серпень 2012 року; ТОВ «Браво СРЛ» за період серпень 2012 року від 23.07.2013 р. № 147/08-31-22/31177850 (а. с.49-57).

У вступній частині даного акту зазначено, що «зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що підприємство відсутнє за місцезнаходженням».

З метою забезпечення підтвердження господарських відносин податківцями на підставі п.п.20.1.6 п.20.1 ст.20 ПК України направлено запит МКП «Основаніє» від 21.02.2013 р., згідно відповіді якого ТОВ «Санті» за вказаною податківцями адресою не зареєстровано і не знаходиться.

При цьому, відповідачем не надано доказів, що МКП «Основаніє» виконує функції органу державної реєстрації у відповідності до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Так, згідно висновків даного акту від 23.07.2013 р. «перевіркою встановлено порушення:

Відповідно до ч.1, ч.5 ст.203, п.1, п.2 ст.215, ст.228 Цивільного кодексу України, зазначені правочини мають ознаки нікчемності та є нікчемними - в силу припису закону. Правочини, укладені ТОВ «САНТІ», код ЄДРПОУ - 31177850 з постачальниками ТОВ «Дайкор», код ЄДРПОУ 38211955 за період червень 2012 р.; ТОВ «Приємна пропозиція», код ЄДРПОУ 37264435 за період липень-серпень 2012 р.; ТОВ «Браво СРЛ», код ЄДРПОУ 34527595 серпень 2012 р. та контрагентами-покупцями ТОВ «САНТІ» порушують публічний порядок, суперечать інтересам держави та суспільства, вчинені удавано з метою приховування сплати податків третіх осіб.

Перевіркою встановлено відсутність об'єктів оподаткування при придбанні товарів (послуг) за червень-серпень 2012 року, які підпадають під визначення п.п.14.1.27 ст.14, ст.185, ст.198 Податкового Кодексу від 02 грудня 2010 року № 2755-УІ (зі змінами та доповненнями)» (а. с.57).

На підставі акту від 23.07.2013 р. та викладених у ньому висновків податковим органом відкориговані показники податкової звітності ТОВ "Санті" з ПДВ в електронній базі даних "Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України", а саме: відповідачем виключено показники податкового кредиту та зобов'язань з податку на додану вартість Товариства, що підтверджується витягами з електронної бази даних (а. с.45-48).

ТОВ "Санті", вважаючи дії ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя при проведенні вказаної зустрічної звірки та щодо коригування показників Товариства в податковій базі даних незаконними, звернулось до адміністративного суду з даним позовом.

Перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя не підлягає задоволенню з таких підстав:

Згідно п.73.5 ст.73 ПК України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 р. № 1232 був затверджений «Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок» (далі - Порядок).

У відповідності до п.п.2-9 Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями).

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Довідка про проведення зустрічної звірки підлягає реєстрації в органах державної податкової служби (як ініціатора, так і виконавця).

Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора).

При цьому, чинним податковим законодавством не передбачена можливість щодо самостійного визначення податковим органом сум грошових зобов'язань платника податків за наслідками проведення у нього зустрічної звірки.

Відповідно до підпункту 4.4 пункту 4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом ДПА України від 22.04.2011 № 236 (далі - Методичні рекомендації), у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Наведені норми спростовують доводи скаржника про те, що чинним законодавством не передбачено направлення податковим органом письмових запитів платнику, як обов'язкової вимоги, яка передує проведенню звірки.

Частиною 2 статті 71 КАС України обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення покладається саме на відповідача (якщо він заперечує проти адміністративного позову).

При цьому, всупереч вимог ч.2 ст.71 КАС України, відповідачем не надано наявності «запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації» або доказів вручення чи надіслання будь-яких письмових запитів позивачу щодо необхідності надання такої інформації, та документів, що її підтверджують, чи запиту про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків.

Крім того, всупереч п.73.5 ст.73 ПК України та п.7 Порядку відповідачем не доведено, що результати зустрічної звірки оформлені відповідною довідкою, а не актом.

Стосовно проведення зустрічної звірки та здійснення податківцями висновків щодо відсутності реальності господарських операцій позивача з його контрагентами в зв'язку з незнаходженням за місцем реєстрації, колегія суддів вважає, що податковий орган повинен був скласти акт про неможливість проведення зустрічної звірки відповідно до вищенаведених приписів Методичних рекомендацій, і не мав повноважень проводити зустрічну звірку, оскільки за змістом вказаних вище норм права зустрічна звірка може бути проведена податковим органом у разі наявності у його розпорядженні первинних документів або надання таких документів платником податків на обов'язковий письмовий запит податкового органу, адже за своєю правовою суттю зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється з метою документального підтвердження господарських відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

При цьому, колегія суддів наголошує, що акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання є документом, що фіксує факт неможливості проведення зустрічної звірки, і законодавством України не надано право органам ДПС в акті про неможливість проведення зустрічної звірки співставляти дані первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Таким чином, відповідачем допущені чисельні порушення при проведенні зустрічної звірки позивача та оформленні результатів цієї звірки, що свідчить про обґрунтованість задоволення судом першої інстанції позовної вимоги Товариства про визнання протиправними дій ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя щодо проведення перевірки ТОВ «Санті», в результаті яких складено акт № 147/08-31-22/31177850 від 23.07.2013 р.

Стосовно позовної вимоги про зобов'язання ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя відновити показники податкової звітності ТОВ «Санті» за період з 01.06.2012 р. по 31.08.2012 р., в тому числі про зобов'язання відобразити в електронній базі даних «Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені ТОВ «Санті» та включені до податкових декларацій з податку на додану вартість за період з 01.06.2012 р. по 31.08.2012 р., колегія суддів зазначає наступне:

Всупереч доводів скаржника зазначені обставини підтверджуються матеріалами справи: роздруківками витягів звітної форми «Деталізована інформація по платнику ПДВ щодо результатів автоматичного співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПС України» за вищевказані періоди (а.с.45-48).

Пункт 7 Методичних рекомендацій «Реалізація матеріалів проведеної зустрічної звірки» визначає, що результати проведеної зустрічної звірки суб'єкта господарювання підлягають врахуванню в результатах перевірки платника податків органом ДПС - ініціатором та долучаються до матеріалів такої перевірки (п.7.1 Методичних рекомендацій).

При цьому, згідно п.7.2 Методичних рекомендацій при отриманні матеріалів зустрічної звірки після закінчення перевірки платника податків орган ДПС - ініціатор:

у разі підтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - долучає матеріали зустрічної звірки до матеріалів перевірки;

у разі непідтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - здійснює заходи щодо проведення документальної позапланової перевірки такого платника податків з урахуванням вимог Кодексу.

Разом з тим, пунктом 58.1 ст.58 ПК України визначено, що у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.

Отже, положення Податкового кодексу України виключають можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 ПК України та його узгодження у передбаченому чинним законодавством порядку.

При цьому, колегія суддів зауважує, що ані Податковий кодекс України, ані Порядок № 1232, ані Методичні рекомендації не містять повноважень податкового органу щодо такого коригування за результатами зустрічних звірок.

Самостійна зміна відповідачем в Деталізованій базі співставлення показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків), буде порушувати його права та інтереси, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкового кредиту та податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності.

Виходячи зі специфіки податку на додану вартість, який сплачується у складі ціни товарів (робіт, послуг), одна операція з продажу товару викликає відповідні податкові наслідки у обох сторін цієї операції, які є платниками ПДВ, а саме у продавця - податкові зобов'язання, а у покупця - податковий кредит на аналогічну суму.

Таким чином, наведене свідчить про протиправність дій ДПІ у Хортицькому районі м.Запоріжжя щодо коригування даних податкового кредиту та податкових зобов'язань Товариства за період з 01.06.2012 р. по 31.08.2012 р., яке відбулось на підставі акту від 23.07.2013 р.

Отже, колегія суддів вважає також цілком обґрунтованим задоволення судом першої інстанції позовних вимог ТОВ «Санті» в даній частині.

Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування постанови суду першої інстанції та застосування ст. 202 КАС України.

Керуючись ст.ст. 196, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Хортицькому районі м.Запоріжжя Головного управління Міндоходів у Запорізькій області на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 р. у справі № 808/8962/13-а - залишити без задоволення.

Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 25 грудня 2013 р. у справі № 808/8962/13-а - залишити без змін.

Ухвала суду набирає законної сили відповідно до ст. 254 КАС України та може бути оскаржена відповідно до ст. 212 КАС України.

Головуючий: Н.А. Бишевська

Суддя: І.Ю. Добродняк

Суддя: Я.В. Семененко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2014
Оприлюднено08.10.2014
Номер документу40781032
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/8962/13-а

Постанова від 25.12.2013

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 25.12.2013

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 09.12.2013

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 11.12.2013

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 26.11.2013

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні