Постанова
від 30.09.2014 по справі 823/2654/14
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2014 року справа № 823/2654/14

15 год. 15 хв. м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді - Руденко А.В.,

при секретарі - Чемерин І.В.,

за участю представника позивача - Казіміренко Я.А. (за довіреністю);

представника відповідача - Паламарчука О.М. (за довіреністю);

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю «Дуамед» про стягнення адміністративно-господарських санкцій за незайняті інвалідами робочі місця у сумі 3299 грн. 22 коп. та пені у сумі 218 грн. 76 коп.,-

ВСТАНОВИВ:

Черкаське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Дуамед», в якому просить стягнути 3299 грн. 22 коп. адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця інвалідами у 2013 році та 218 грн. 76 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на ті обставини, що відповідно до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виконувати встановлений зазначеним Законом норматив працевлаштування інвалідів. У 2013р. у відповідача відповідно до поданого ним звіту повинен був працювати 1 інвалід, фактично ж на підприємстві інваліди не працювали. За недотримання нормативу відповідач повинен сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві за кожне незайняте інвалідом робоче місце у термін до 15 квітня 2014 року, а у разі прострочення сплати також пеню за прострочення. Середня річна заробітна плата штатного працівника за звітний період на підприємстві становить 20044 грн. 44 коп., тому загальна сума адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для інвалідів складає 10022 грн. 22 коп. У строк до 15.04.2014р. відповідач частково сплатив адміністративно-господарські санкції, у зв'язку з чим з 16.04.2014р. по 01.06.2014р. відповідачу нараховувалася пеня, як наслідок на день подачі позову до суду сума адміністративно-господарських санкцій становить 3299 грн. 22 коп. та пені 218 грн. 76 коп.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову. В наданих до суду письмових запереченнях вказав, відповідно до звітів форми 1-ПВ за січень-травень 2013 року на підприємстві працювало сім чоловік, а починаючи з червня 2013р. кількість працівників у відповідача збільшилася до восьми чоловік, що підтверджується звітом форми 1-ПВ за червень 2013 року. Тобто з червня 2013р. відповідач мав виконати свій обов'язок щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та повідомити центру зайнятості про наявність вакансій для їх працевлаштування. Оскільки відповідачем не виконаний обов'язок по створенню робочих місць, відповідачем самостійно у відповідності до ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» визначено та сплачено суму адміністративно господарських санкцій з період червень-грудень 2013р. - 6723 грн. 00 коп. Оскільки відповідачем сплачено адміністративно-господарські санкції за період коли на підприємстві збільшилася чисельність працівників та не був влаштований інвалід, позовні вимоги Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів є безпідставними.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Дуамед» 29.06.2010р. зареєстроване як юридична особа за ідентифікаційним кодом 37181129, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 13.05.2014р.

Судом встановлено, що відповідач подав до Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2013 рік форми № 10-ПІ, у якому зазначив, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу на підприємстві становила 9 осіб, із них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 0 осіб; кількість інвалідів-штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» - 1 особа.

Згідно вказаного звіту середня річна заробітна плата штатного працівника за звітний період на підприємстві становить 20044 грн., тому загальна сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів складає 3 341 грн.

27.05.2014р. позивачем було направлено лист відповідачу № 798/01-12, в якому вказано, що за даним звіту за 2013 рік форми № 10-ПІ відповідач повинен був сплатити адміністративно-господарські санкції в розмірі 10022 грн. 22 коп., оскільки підприємством було сплачено 3341 грн., залишок боргу станом на 26.05.2014р. складає 6681 грн. 22 коп. та 82 грн. пені.

Беручи до уваги, що згідно платіжного доручення від 01.06.2014р. на суму 3382 грн. відповідачем було частково сплачені адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця інвалідами у 2013 році, позивач просить залишок санкції в сумі 3299 грн. 22 коп. та 218 грн. 76 коп. нарахованої пені стягнути в судовому порядку.

Відповідно до частини восьмої статті 69 Господарського кодексу України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

Спеціальним законом, який визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.91 N 875-XII (надалі за текстом -Закон N 875).

Частиною третьою статті 18 Закону N 875 визначено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Стаття 19 Закону № 875 передбачає, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Частиною 1 статті 20 Закону № 875 встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Відповідно до частини 3 стаття 20 Закону № 875 адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

Адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця не є податком, збором, обов'язкова сплата яких передбачена Конституцією України та Податковим кодексом України, а є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення.

Разом з цим, відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною другою вказаної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Судом встановлено, що згідно звіту з праці за січень-травень 2013р. (а.с. 30-31) та табелів обліку використаного часу за період січень-квітень 2013р., за вказаний період року кількість усіх працівників відповідача складала 6 осіб.

Та обставина, що за період з січня по квітень 2013р. у відповідача працювало шість осіб підтверджується також наданими представником відповідача табелями обліку використаного часу за період січень-квітень 2013р.

З огляду на те, що за вказаний період працювало менше восьми осіб, суд дійшов висновку, що у відповідача був відсутній у відповідності до ст. 19 Закону № 875 обов'язок створити 1 робоче місце для працевлаштування інваліда, та як наслідок з відповідача не можуть бути стягнуті адміністративно-господарські санкції за вказаний період на підставі ст. 20 Закону № 875.

Той факт, що починаючи з травня місяця 2013р. у відповідача працювало 8 осіб, та на підприємстві мало бути створене одне робоче місце для працевлаштування інваліда підтверджується звітом за січень-червень 2013р. (а.с. 32-33), табелями обліку використаного часу за період травень-червень 2013р., та представником відповідача визнається.

Таким чином, у відповідності до ст. 20 Закону № 875 адміністративно-господарські санкції мають бути застосовані до відповідача за 8 місяців 2013р., а саме за період травень-грудень 2013р.

Оскільки місячний розмір санкцій у 2013р. для відповідача становить 835 грн. 19 коп. (розрахунок: 10022 грн. 22 коп. : 12 (місяців)), то за період травень-грудень 2013р., а саме 8 місяців, загальний розмір адміністративно-господарських санкцій складає 6681 грн. 52 коп.

Згідно платіжних доручень від 04.03.2014р. № 81 на суму 3341 грн., та від 01.06.2014р. № 434 на суму 3382 грн., всього на загальну суму 6723 грн. відповідачем сплачені адміністративно-господарські санкції за травень-грудень 2013р. у повному обсязі.

Частиною 2 статті 20 Закону № 875 визначено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Оскільки згідно платіжного доручення № 434 сума 3382 грн. була сплачена 01.06.2014р., тобто після 15.04.2014р., відповідачу у відповідності до ч. 2 ст. 20 Закону № 875 була нарахована пеня в розмірі 48 грн. 10 коп. (розрахунок: 3340 грн. 52 коп. (непогашена сума санкцій) х 0,03 (одноденний розмір пені у відповідності до ставки НБУ) х 48 ( дні прострочення з 16.04.2014р. по 01.06.2014р.) )

Таким чином, залишок коштів, що підлягає сплаті відповідачем складає 6 грн. 62 коп. (розрахунок: 6681 грн. 52 коп. + 48 грн. 10 коп. - 6723 грн.)

Суд вважає безпідставними твердження представника позивача про те, що адміністративно-господарські санкції повинні бути стягнуті за 12 місяців 2013р., оскільки відповідно до п. 3.1 інструкції щодо заповнення форми N 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів" затвердженою наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 10 лютого 2007 р. N 42 (далі Інструкція № 42) у рядку 01 «Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб)» відображається середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік.

Разом з тим, згідно абз. 2 п. 3.3 Інструкції № 43 показник рядка 03 «Кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб)» визначається для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, шляхом множення показника рядка 01 на 4 %, а для роботодавців, у яких працює від 8 до 25 осіб, дорівнює 1 особі.

Таким чином, положення п. 3.1 Інструкції № 42 при визначенні кількості інвалідів для роботодавців у яких працює від 8 до 25 осіб не застосовуються.

За вказаних обставин, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, та стягнення з відповідача 6 грн. 62 коп. пені.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 86, 94, 128, 159, 162, 163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Дуамед» (18000, м. Черкаси, вул. Благовісна, 469, ідентифікаційний код 37181129) на користь Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (18000, м. Черкаси, проспект Хіміків, 50, ідентифікаційний код 21368023) 6 (шість) гривень 62 копійки пені.

В решті позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови виготовлено 04.10.2014р.

Суддя А.В. Руденко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2014
Оприлюднено09.10.2014
Номер документу40788306
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/2654/14

Ухвала від 20.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 27.01.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Безименна Н.В.

Постанова від 30.09.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 08.09.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні