ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2014 року Справа № 178/11
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді Ніколіна В.В.,
суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.,
при секретарі судового засідання Щербі С.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.12.2010 року у справі за позовом прокурора м. Івано-Франківська в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську до товариство з обмеженою відповідальністю "Імех Україна", відділу державної реєстрації (реєстраційної палати) виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання протиправним рішення, скасування записів про державну реєстрацію та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИЛА :
Прокурор м. Івано-Франківська в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську звернувся в суд з адміністративним позовом до ТзОВ "Імех Україна" , третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про відміну державної реєстрації змін до установчих документів ТзОВ "Імех Україна" від 29.04.2010 року за №10711050006023771 і відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру від 29.04.2010 року за №10711070007023771, зроблені державним реєстратором Подільської районної у м. Києві державної адміністрації та відкликання справи від державного реєстратора виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради. 16.11.2010 року прокурором м. Івано-Франківська подано заяву про зміну позовних вимог, згідно якої третю особу на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, виконавчий комітет Івано-Франківської міської ради просить замінити на другого відповідача, а також просить суд визнати протиправним рішення власника ТзОВ "Імех Україна" про внесення змін до установчих документів щодо зміни місця знаходження підприємства; скасувати записи про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи від 29.04.2010 року за №10711050006023771 та до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах від 29.04.2010 року за №10711070007023771; зобов'язати державного реєстратора виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради внести зміни до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, щодо зміни місця знаходження ТзОВ "Імех Україна".
В позові прокурор м. Івано-Франківська в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську покликається на те, що ініційоване відповідачем ТзОВ "Імех Україна" внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців недостовірних відомостей про місцезнаходження юридичної особи позбавляє органи державної податкової служби можливості здійснювати контроль за господарською діяльністю товариства та може призвести до "тінізації" його діяльності, отримання незаконних доходів, з ухиленням від сплати податків, зборів та інших загальнообов'язкових платежів до бюджету, що завдає шкоди інтересам держави. Вважає, що подані відповідачем відомості щодо місцезнаходження юридичної особи є неправдивими, вчинені без наміру створити будь-які законні правові наслідки, оскільки згідно довідки ГВПМ Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську від 21.07.2010 року підприємство не знаходиться за адресою реєстрації, натомість за цією адресою знаходиться незавершене будівництво. А тому, внесені державним реєстратором у зв'язку з цим зміни до Єдиного державного реєстру підлягають скасуванню.
Оскаржуваною постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.12.2010 року позовну заяву прокурора м. Івано-Франківська в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську до ТзОВ "Імех Україна", відділу державної реєстрації (реєстраційної палати) виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради про визнання протиправним рішення, скасування записів про державну реєстрацію та зобов'язання вчинити певні дії - задоволено частково. Визнано протиправним рішення ТзОВ "Імех Україна" від 28.04.2010 року про зміну місцезнаходження товариства. В задоволенні решти позивних вимог відмовлено.
У поданій апеляційній скарзі Державна податкова інспекція в м. Івано-Франківську просить зазначену постанову скасувати та прийняти нову, якою задоволити позовні вимоги в повному обсязі, покликаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Вимоги за апеляційною скаргою обґрунтовує тим, що внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців недостовірних відомостей про місцезнаходження юридичної особи позбавляє органи державної податкової служби можливості здійснювати контроль за господарською діяльністю товариства та може призвести до "тінізації" його діяльності, отримання незаконних доходів, з ухиленням від сплати податків, зборів та інших загальнообов'язкових платежів до бюджету, що завдає шкоди інтересам держави. Вважає, що подані відповідачем відомості щодо місцезнаходження юридичної особи є неправдивими, вчинені без наміру створити будь-які законні правові наслідки, оскільки згідно довідки ГВПМ Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську від 21.07.2010 року підприємство не знаходиться за адресою реєстрації, натомість за цією адресою знаходиться незавершене будівництво.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подана скарга підлягає частковому задоволенню з наступних мотивів.
Задовольняючи частково позов суд першої інстанції виходив з того, що статтями 16 та 17 Закону визначено, що Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру. Відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.
Згідно із статті 18 Закону якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін. Якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, є недостовірними і були внесені до нього, то третя особа може посилатися на них у спорі , як на достовірні. Третя особа не може посилатися на них у спорі у разі, якщо вона знала або могла знати про те, що такі відомості є недостовірними.
Таким чином, суд дійшов висновку, що зміни до установчих документів та реєстраційна картка, що подавались державному реєстратору Оболонської районної у м. Києві державній адміністрації, містили неправдиві відомості стосовно зміни місцезнаходження товариства, оскільки підприємство за новою адресою (м. Івано- Франківськ, вул. Чорновола, 11) не знаходиться і не знаходилось, а тому вказане свідчить про те, що відповідач - ТзОВ "Імех Україна" юридичної адреси не змінювало.
Внесення ж до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців недостовірних відомостей про місцезнаходження ТзОв "Імех Україна" позбавляє органи державної податкової служби можливості здійснювати контроль за його господарською діяльністю, що в свою чергу, може призвести до ухилення підприємства від сплати податків, зборів та інших загальнообов'язкових платежів до бюджетів та державних цільових фондів та завдати шкоди інтересам держави. Вказане порушує публічний порядок обліку платників податків та позбавляє права органів державної податкової служби здійснювати контроль за своєчасністю, достовірністю, повнотою нарахування та сплати податків та зборів (обов'язкових платежів), виявленням та веденням обліку надходжень податків та інших платежів тощо. З урахуванням наведеного, позовні вимоги про визнання протиправним рішення власника ТзОВ "Імех Україна" щодо зміни місцезнаходження товариства підлягають задоволенню.
Стосовно позовних вимог про скасування запису про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи ТзОВ "Імех Україна" за №10711050006023771 від 29.04.2010 року та про державну реєстрацію внесення змін до відомостей про товариство, що не пов'язані зі змінами в установчих документах, за №10711070007023771 від 29.04.2010 року, суд зазначає наступне.
Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи регламентована статтею 29 Закону, відповідно до якої для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу або нотаріально засвідчену копію рішення про внесення змін до установчих документів та документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції та документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів
Державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені частинами першою - шостою цієї статті. Якщо документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи подаються особою, яка згідно з відомостями, внесеними до Єдиного державного реєстру, має право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт. Якщо такі документи подаються іншим представником юридичної особи, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт та надається документ або нотаріально засвідчена копія документа, що засвідчує повноваження представника. При цьому, згідно із абзацом 2 статті 1 даного Закону реєстраційна картка - це документ встановленого зразка, який підтверджує волевиявлення особи щодо внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до частини 2 статті 8 Закону реєстраційна картка заповнюється машинодруком або від руки друкованими літерами. Якщо документи надсилаються державному реєстратору рекомендованим листом, справжність підпису заявника на реєстраційній картці (заяві, повідомленні) повинна бути нотаріально засвідчена. Підпис особи, уповноваженої діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), на реєстраційній картці та заяві про втрату (заміну) документів має бути засвідчений відповідною посадовою особою та скріплений печаткою цієї юридичної особи або нотаріально засвідчений.
В судовому засіданні встановлено, що всі реєстраційні картки про внесення відповідних змін заповнені 29.04.2010 року директором ТзОВ "Імех Україна" Близнюком Р.В. та подані державному реєстратору Подільської у м. Києві державної адміністрації Щербаковим А.П. - особою, яка уповноважена представляти інтереси товариства відповідно до довіреності від 29.04.2010 року.
З огляду на вказане, судом не встановлено порушень вимог статті 8 та 29 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
При цьому суд критично оцінює твердження прокурора та представника позивача стосовно скасування оскаржуваних реєстраційних записів тільки з підстав недостовірності даних про зміну місцезнаходження товариства, оскільки проведеними записами реєстраційних дій були внесені зміни не тільки щодо зміни місцезнаходження відповідача, але й зміни складу засновників юридичної особи у зв'язку із передачею частки товариства у статутному капіталі іншому учаснику та зміни додаткової інформації про юридичну особу, проведення яких здійснено на підставі протоколу загальних зборів учасників ТзОВ "Імех Україна" №6 від 28.04.2010 року, що вбачається з реєстраційних карток, поданих державному реєстратору.
Відповідно до вимог статті 53 Закону України "Про господарські товариства" учасник товариства з обмеженою відповідальністю має право продати чи іншим чином відступити свою частку (її частину) у статутному капіталі одному або кільком учасникам цього товариства.
Статтею 10 Закону України "Про господарські товариства" визначено, що учасники товариства мають право брати участь в управлінні справами товариства в порядку, визначеному в установчих документах; брати участь у розподілі прибутку товариства та одержувати його частку (дивіденди); вийти в установленому порядку з товариства: одержувати інформацію про діяльність товариства; здійснити відчуження часток у статутному (складеному) капіталі товариства, що засвідчують участь у товаристві, в порядку, встановленому законом.
Згідно вимог статті 167 Господарського кодексу України корпоративні права - це права особи, частка якої визначається у статутному фонді (майні) господарської організації, що включають правомочності на участь цієї особи в управлінні господарською організацій: , отримання певної частки прибутку (дивідендів) даної організації та активів у разі ліквідації останньої відповідно до закону, а також інші правомочності, передбачені законом та статутними документами.
Державна реєстрація змін до установчих документів ТзОВ "Імех Україна", в тому числі щодо зміни складу його засновників, яка здійснена 29.04.2010 року реєстраційною дією за №10711050006023771, проведена у зв'язку із передачею частки товариства у статутному капіталі іншому учаснику - ТзОВ "Стадіє", що забезпечує відповідну реалізацію таким новим учасником (засновником) ТзОВ "Імех Україна" своїх корпоративних прав, визначених статтею 10 Закону України "Про господарські товариства".
За таких обставин скасування оскаржуваних записів про проведення реєстраційних дій, на думку суду, призведе до втручання державних органів у діяльність товариства та обмеження реалізації корпоративних прав учасника ТзОВ "Імех Україна". Від так, в цій частині позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.
Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії суддів, не відповідають нормам матеріального права.
Судом встановлено, що ТзОВ "Імех Україна" зареєстроване 02.11.2007 року Подільською районною у м. Києві державною адміністрацією за адресою: м. Київ, Подільський район вул. Світлицькою, 24-А .
Рішенням власника відповідно до протоколу загальних зборів №6 учасників ТзОВ "Імех Україна" від 28.04.2010 року вирішено зміни місцезнаходження товариства та визначено нове його місцезнаходження за адресою : Івано-Франківська область, м. Івано-Франківськ, вул. Чорновола, 11 .
Вказаним рішенням, поряд із зазначеним вище питанням, також прийнято рішення про зміну засновників учасників товариства, визначено розмір частки окремих учасників товариства та увільнено і призначено нового директора даного товариства.
Уповноваженою особою ТзОВ "Імех Україна" Щербаковим А.П. державному реєстратору Подільської у м. Києві державної адміністрації подано документи для проведення реєстраційної дії щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані із змінами в установчих документах, а також для проведення реєстраційної дії щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, які стосувалися зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни складу засновників юридичної особи та зміни додаткової інформації про юридичну особу .
Державним реєстратором Подільської у м. Києві державної адміністрації на підставі поданих документів 29.04.2010 року здійснено запис державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за №10711050006023771 і запис про державну реєстрацію внесення змін до відомостей про юридичну особу - ТзОВ "Імех Україна", що не пов'язані зі змінами в установчих документах, за №10711070007023771 та зазначено місцезнаходження юридичної особи - м. Івано-Франківськ, вул. Чорновола, 11. У зв'язку з зміною місцезнаходження відповідача реєстраційну справу по територіальності передано державному реєстратору виконавчого комітету Івано- Франківської міської ради.
21.07.2010 року працівниками ГВПМ Державної податкової інспекції в м. Івано- Франківську в порядку здійснення заходів щодо встановлення фактичного місцезнаходження платника податків здійснено виїзд за юридичною адресою підприємства - м. Івано- Франківськ, вул. Чорновола, 11, та встановлено відсутність ТзОВ "Імех Україна" за адресою реєстрації, оскільки за вказаною адресою знаходиться незавершене будівництво житлового будинку, який не введено в експлуатацію, про що складено довідку №26-33/134 від 21.07.2010 року .
Повідомлення про відсутність юридичної особи за місцезнаходженням від 22.07.2010 року за №19247/10/29-036/2238 направлено державному реєстратору (реєстраційній палаті) виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, котрий 28.07.2010 року вчинив запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за №11191430008008124 про відсутність товариства за даною юридичною адресою.
Пунктом 17 частини першої статті 11 Закону № 509-XII передбачено, що органи ДПС у випадках, в межах компетенції та у порядку, встановлених законами України, мають право звертатися до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що органи ДПС мають право звертатися до судових органів із заявою (позовною заявою) про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності виключно у випадках, встановлених законом.
Відповідно до статті 50 Кодексу адміністративного судочинства України суб'єкт владних повноважень може звернутися з позовом про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; про примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян; про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України; про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо); в інших випадках, встановлених законом.
Послідовний аналіз переліку підстав для звернення суб'єкта владних повноважень до суду дає можливість дійти висновку, що він повинен мати достатні адміністративні можливості для здійснення визначених йому законом завдань та функцій, і лише у випадках, коли Конституцією чи законами України встановлені судові обмеження його діяльності, він звертається до суду з позовом по суті для отримання судового дозволу.
Такі звернення мають бути зумовлені необхідністю виконання покладених на них завдань і функцій, а використовувати свої повноваження вони можуть лише з метою, з якою це повноваження надане.
Відповідь на питання, з якою метою податковим органам надано повноваження звертатися до суду із заявою про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності, дає аналіз завдань і функцій податкових органів.
Завданнями органів ДПС є, зокрема, здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, запобігання злочинам та іншим правопорушенням, віднесеним законом до компетенції податкової міліції, їх розкриття, припинення, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення.
Функції державних податкових органів визначені статтями 8-10 Закону № 509-XII. Державні податкові інспекції в районах, містах без районного поділу, районах у містах, міжрайонні та об'єднані державні податкові інспекції, зокрема, забезпечують облік платників податків.
Скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності є одним із заходів, спрямованих на запобігання порушенню податкового законодавства або його припиненню, а не засобом забезпечення обліку платників податків.
Суб'єкт владних повноважень має діяти виключно в межах та у спосіб, що встановлені законом, оскільки він виконує державні функції, і лише держава шляхом законодавчого регулювання визначає його завдання, межі його повноважень та спосіб, у який він здійснює ці повноваження. Розширене тлумачення суб'єктом владних повноважень способів здійснення своїх повноважень не допускається. У зв'язку з цим визначений законом предмет позову, з яким суб'єкт владних повноважень може звернутися до суду при здійсненні ним владних управлінських функцій, не підлягає розширеному тлумаченню.
Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що органи ДПС відповідно до пункту 17 частини першої статті 11 Закону № 509-XII мають право звертатися до суду з позовною заявою про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності (предмет позову розширеному тлумаченню не підлягає) виключно у випадках, прямо передбачених законом, з метою виконання покладених на них завдань і функцій.
Тобто відповідно до Закону України від 4 грудня 1990 року № 509-XII «Про державну податкову службу в Україні» (далі - Закон № 509-XII) органи державної податкової служби не наділені правом звертатися до суду із позовом про визнання неправомірним запису в Реєстрі про відсутність юридичної особи за її місцезнаходженням, оскільки такий запис є підставою для ініціювання процедури ліквідації підприємства за рішенням суду. Вимога позивача про зобов'язання відповідача внести запис або скасувати запис до Реєстру про місцезнаходження Товариства за попередньою адресою та повернення реєстраційної справи до державного реєстратора виходить за межі повноважень позивача. ДПС має право на звернення до суду із заявою про скасування державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності.
А тому висновки суду першої інстанції частково відповідають нормам матеріального та процесуального права.
На підставі наведеного колегія судів прийшла до висновку, що судом першої інстанції, при винесені оскаржуваної постанови не вірно дано правову оцінку обставинам справі та ухвалено судове рішення без додержанням норм матеріального і процесуального права, що згідно ст. 202 КАС України є підставою для скасування рішення та відмови в позові.
Керуючись ч. 3 ст. 160, ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську - задоволити частково.
Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07.12.2010 року у справі № 2-а-3208/10/0970 - в частині задоволення позовних вимог скасувати та прийняти нову якою в позові прокурора міста Івано-Франківська в інтересах держави в особі Державної податкової інспекції в м. Івано-Франківську - відмовити. В решті постанову залишити - без змін.
Постанова може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду у порядку адміністративного судочинства протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий В.В. Ніколін
Судді О.М. Гінда
В.Я. Качмар
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2014 |
Оприлюднено | 16.10.2014 |
Номер документу | 40869981 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Ніколін В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні