Постанова
від 13.10.2014 по справі 816/3486/14
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 жовтня 2014 року м. ПолтаваСправа № 816/3486/14

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Чеснокової А.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Шевченко О.С.,

представника позивача - Кондрик Н.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" до Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, треті особи: Кременчуцька міська рада, Державне підприємство "Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві", Державний проектний інститут містобудування "Міськбудпроект" про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

03 вересня 2014 року позивач ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" (далі за текстом - позивач, орендар) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області (далі за текстом - відповідач, Управіління), треті особи: Кременчуцька міська рада, ДП "Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві", Державний проектний інститут містобудування "Міськбудпроект" в якому просив визнати дії Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області стосовно відмови у видачі ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" нового Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер № 5310436500:08:003:0932, з підстав, що викладені у листі Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області від 20 березня 2014 року за вихідним № 01-26/328 від 20 березня 2014 року - протиправними; зобов'язати Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області повторно розглянути питання щодо видачі ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" нового Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер № 5310436500:08:003:0932, цільове призначення земельної ділянки: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд, бару з танцювальною залою з приєднанням до існуючого кафе з більярдною залою, вбудованого офісно-торговельного центру (код КВЦПЗ J 11.02), яка розташована за адресою: вул. 40-річчя Жовтня, 2/7 у м. Кременчуці, Полтавської області із застосуванням факторів впливу, та локальних коефіцієнтів, які відповідають дійсності; зобов'язати Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області видати ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер № 5310436500:08:003:0932, цільове призначення земельної ділянки: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд, бару з танцювальною залою з приєднанням до існуючого кафе з більярдною залою, вбудованого офісно-торговельного центру (код КВЦПЗ J 11.02), яка розташована за адресою: вул. 40-річчя Жовтня, 2/7 у м. Кременчуці із застосуванням наступних понижуючих локальних коефіцієнтів: - 0,88 "Санітарно-захисна зона"; - 0,95 "Зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря"; - 0,90 "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням" та виключенням підвищуючого коефіцієнту -11,1 "зона прирейкова", а в цілому: 1,2 "Зона пішохідної доступності до громадських центрів"; 1,15 "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення"; 1,085 "Зона пішохідної доступності до парку"; 0,90 "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням"; 0,925 "Земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м"; 1,09 "Зона регулювання забудови"; 0,97 "Зона перевищення припустимого рівня шуму від автомагістралей"; 0,88 "Санітарно-захисна зона"; 0,95 "Зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря"; здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки вказаної земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що з метою укладення договору оренди земельної ділянки від 11 грудня 2012 року для визначення розміру орендної плати позивач отримав у відповідача Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 01-21/952. Позивач вважає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки розрахована із протиправним застосуванням завищених коефіцієнтів та виключенням понижуючих коефіцієнтів, що негативно вплинуло на розмір орендної плати.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Відповідач явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, причини неявки суду не повідомив, в письмових запереченнях проти позову (т. ІІ а.с. 45-49) вказував на те, що застосовані у витязі від 14 вересня 2012 року локальні коефіцієнти відповідають вимогам технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука, затвердженої Рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року. Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Кременчуці виконуються управління Держземагентства у м. Кременчуці з використанням Програмно-методичного комплексу для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів "ТЕРЕН-ГІС", розробленого ДП "Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві" Мінрегіонбуду України (м. Київ) на основі затверджених матеріалів з оцінки земель м. Кременчука (далі за текстом ПМК "ТЕРЕН-ГІС"), де врахування впливу локальних факторів та розрахунки виконуються автоматично після вводу координат місцерозташування ділянки, її площі та визначення функціонального використання. Вказував на відсутність технічної можливості коригування показників ПМК "ТЕРЕН-ГІС".

Треті особи явку представників у судове засідання не забезпечили, пояснень по суті позову не надали.

Суд вважає за можливе розглядати справу у відсутності відповідача та третіх осіб на підставі наявних у ній доказів відповідно до вимог ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" (ідентифікаційний код 00308270) 20 серпня 2004 року зареєстроване Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради як юридична особа, що підтверджується відповідним свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 № 360716 (т. І а.с. 23-24).

20 вересня 2012 року для укладення договору оренди земельної ділянки від 11 грудня 2012 року з метою визначення розміру орендної плати позивач одержав Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 01-21/952 від 14 вересня 2012 року (т. І а.с. 80).

Не погоджуючись із правомірністю застосування у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 01-21/952 від 14 вересня 2012 року завищених коефіцієнтів та виключення понижуючих коефіцієнтів, 11 березня 2014 року позивач звернувся до Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області з вимогою переглянути застосовані до земельної ділянки за адресою: вул. 40-річчя Жовтня, 2/7 у м. Кременчуці Полтавської області фактори впливу та локальні коефіцієнти, вказати такі, які б відповідали дійсності та видати відповідний Витяг.

Листом від 20 березня 2014 року № 01-26/328 (т. І а.с. 77-78) відповідач відмовив ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" у задоволенні його вимог з підстав відповідності наданого Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 01-21/952 від 14 вересня 2012 року вимогам технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука, затвердженої Рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року. Крім того, Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, відмовляючи позивачу в застосуванні інших факторів впливу та локальних коефіцієнтів, ніж ті, що зазначені у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 01-21/952 від 14 вересня 2012 року, посилається на використання у своїй роботі ПМК "ТЕРЕН-ГІС", який виключає можливість редагування даних про земельні ділянки.

Позивач, посилаючись на листи Управління містобудування та архітектури від 17 серпня 2010 року № 0477 (т. І а.с. 154), ПАТ "Полтаваобленерго" від 16 травня 2013 року № 05-13-07-02/396 (т. І а.с. 79), ПАТ "Кременчуцьке кар'єроуправління "Кварц" від 14 липня 2014 року № 1/593 (т. І а.с. 133), вважає відмову Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, викладену в листі від 20 березня 2014 року № 01-26/328 протиправною, у зв'язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Завданням адміністративного судочинства, згідно частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Судом встановлено, що Рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука (далі за текстом - Технічна документація) з базовою вартістю одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01 січня 2008 року із введенням її в дію з 01 січня 2011 року.

Технічна документація виконана на замовлення Кременчуцької міської ради відповідно до Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" Державним проектним інститутом містобудування "Міськбудпроект" Мінрегіонбуду України (м. Полтава) та затверджена Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24 листопада 2009 року.

Як вбачається з Технічної документації (т. І а.с. 89-132) на схемі економіко-планувального зонування наносяться: існуюча межа населеного пункту; межі оціночних районів; межі економіко-планувальних зон; вартість 1 кв.м. землі по кожній економіко-планувальній зоні згідно нормативної грошової оцінки.

Результати нормативної грошової оцінки, що підлягають затвердженню, оформляються в основні положення та включають: економіко-планувальне зонування території населеного пункту; базову вартість земель різного функціонального використання в розрізі економіко-планувальних зон та нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення; систему коефіцієнтів, що враховують локальні особливості місце розташування окремої земельної ділянки.

Відповідно до частини 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у м. Кременчуці виконуються відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2006 року за № 388/12262, з використанням ПМК "ТЕРЕН-ГІС", розробленого ДП "Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві" (ДНДІАСБ) Мінрегіонбуду України (м. Київ) на основі затверджених матеріалів з оцінки земель м. Кременчука.

Посилання позивача на неправильне застосування відповідачем локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки суд вважає обґрунтованими, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 194 Земельного кодексу України, призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також; громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Склад земельно-кадастрової документації визначається пунктом 7 Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 1993 року № 15 (в редакції, чинній на момент видачі спірного Витягу). Структура та перелік земельно-кадастрової документації, що ведеться на різних рівнях органами земельних ресурсів, визначені додатком № 2 до наказу Держкомзему від 03 вересня 1999 року № 83 "Про удосконалення ведення державного земельного кадастру в зв'язку з його автоматизацією".

За приписами статті 195 Земельного кодексу України основними завданнями ведення державного земельного кадастру є: а) забезпечення повноти відомостей про всі земельні ділянки; б) застосування єдиної системи просторових координат та системи ідентифікації земельних ділянок; в) запровадження єдиної системи земельно-кадастрової інформації та її достовірності.

Згідно зі статтею 202 Земельного кодексу України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель, який складається з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

Згідно вимог частини 1 статті 204 Земельного кодексу України державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до положень пункту 1, 7 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого указом Президента України від 08 квітня 2011 року № 445/2011 Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності. Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.

У відповідності до частини 1 статті 204 Земельного Кодексу України державний земельний кадастр ведеться уповноваженим органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Порядок ведення державного земельного кадастру встановлюється законом.

Крім того, у відповідності до Положення про порядок ведення державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 1993 року № 15, державний земельний кадастр призначений для забезпечення Рад народних депутатів, заінтересованих підприємств, установ, організацій і громадян вірогідними і необхідними відомостями про природний, господарський стан та правовий режим земель з метою організації раціонального використання та охорони земель, регулювання земельних відносин, землеустрою, обґрунтування розмірів плати за землю.

Державний земельний кадастр включає дані реєстрації права власності, права користування землею та договорів на оренду землі, обліку кількості та якості земель, бонітування ґрунтів, зонування територій населених пунктів, економічної та грошової оцінки земель.

Адміністратором автоматизованої системи державного земельного кадастру є державне підприємство "Центр державного земельного кадастру".

Відповідно до вимог глави 34 Земельного кодексу України, відомості всіх розділів земельного кадастру мають бути об'єктивними і достовірними, відповідати фактичному стану земель та їх використання.

За змістом пункту 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого указом Президента України від 08 квітня 2011 року № 445/2011 вносить у встановленому порядку пропозиції щодо розпорядження землями державної та комунальної власності, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, регулювання земельних відносин; бере участь у розробленні та виконанні державних, галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, раціонального використання земель, їх відтворення та охорони, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, у проведенні моніторингу земель, територіальному плануванні, впровадженні географічних інформаційних систем, здійсненні топографо-геодезичної і картографічної діяльності; видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та надає інші адміністративні послуги відповідно до законодавства; забезпечує підготовку та здійснення організаційних, економічних, екологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання та охорону земель, їх захист від шкідливого антропогенного впливу, дотримання режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, інших територій та об'єктів екомережі; здійснює у порядку, встановленому Міністром, організацію проведення робіт, пов'язаних із реалізацією земельної реформи; організовує професійну підготовку оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, веде Державний реєстр оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, яким видано кваліфікаційне свідоцтво, готує пропозиції щодо вдосконалення методики та порядку виконання робіт з грошової оцінки земель; здійснює землеустрій відповідно до Закону України "Про землеустрій", у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель; забезпечує науково-експертне, аналітичне, інформаційне та методичне проведення землевпорядних, землеоціночних робіт, пов'язаних із земельними торгами, вживає організаційних заходів щодо проведення земельних торгів та забезпечує здійснення підготовки ліцитаторів; здійснює ведення і адміністрування державного земельного кадастру та отримує інформацію про відведення земельних ділянок; здійснює підготовку земельно-кадастрової документації; створює інформаційну базу даних з питань реформування земельних відносин, землеустрою, охорони та проведення моніторингу земель, ведення державного земельного кадастру, оціночної діяльності і земельних торгів; бере участь у погодженні документації із землеустрою, організовує та проводить в установленому законодавством порядку державну експертизу проектів землеустрою, документації з оцінки земель, а також матеріалів і документації державного земельного кадастру та надає за результатами її проведення відповідні висновки; забезпечує створення, формування і ведення Державного фонду документації із землеустрою.

Аналізуючи викладене та зважаючи не те, що відповідач уповноважений на здійснення землеоціночних робіт, проведення державної експертизи проектів землеустрою та документації з оцінки земель, суд погоджується з доводами позивача про наявність виключної компетенції Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області щодо забезпечення достовірної та об'єктивної оцінки земель, а отже, здійснення заходів щодо редагування показників, що впливають на оцінку орендованої ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" земельної ділянки, належить до виключних повноважень відповідача.

Методика грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 (далі за текстом - Методика).

Методика визначає мету, функції грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, інформаційну базу для грошової оцінки земель, порядок її проведення.

Відповідно до Методики прийнято "Порядок грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затверджений спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 (далі за текстом - "Порядок грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів").

Розділ 3 присвячено грошовій оцінці земель населених пунктів, а саме містить опис алгоритму оцінки за формулою, визначає порядок розрахунку окремих складових формули та їх індексації.

Згідно пункту 3.10 "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою: Цн = Цнз х Кф х Км3.

Значення коефіцієнта Км3 визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів. Для обчислення Км3 враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Згідно таблиці 1.7 "Локальні коефіцієнти на місцеположення земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони" "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" максимальна кількість локальних факторів, що можуть бути застосовані при визначенні грошової оцінки землі - 30. Локальні фактори розподілені на 6 груп (функціонально-планувальні, інженерно-інфраструктурні, інженерно-геологічні, історико-культурні, природно-ландшафтні та санітарно-гігієнічні) залежно від природи їх формування. Частина цих факторів (14) здійснює підвищуючий вплив на вартість земельної ділянки, а частина (16) - понижуючий.

Порівняння Витягів від 17 лютого 2011 року № 01-21/24-18 (т. І а.с. 81), від 22 березня 2011 року № 01-21/2911 (т. І а.с. 82) з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14 вересня 2012 року № 01-21/952 дає підстави стверджувати, що для визначення сукупного коефіцієнту Км3 у 2012 році Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці виключено понижуючі локальні фактори, як наявність санітарно-захисної зони, зони обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря. Крім того, відповідачем у спірному Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14 вересня 2012 року не застосовано понижуючий локальний фактор - "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням".

Суд зазначає, що Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці безпідставно виключено вищезазначені понижуючі локальні фактори, виходячи з наступного.

Згідно висновку Управління містобудування та архітектури Кременчуцької міської ради Полтавської області за вих. № 0477 від 17 серпня 2010 року (т. І а.с. 154) під час надання дозволу ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення підприємству земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівель та споруд по вул. 40-річчя Жовтня, 2/7 у м. Кременчуці, вбачається, що орендована позивачем земельна ділянка частково входить в шумозахисну зону залізниці, частково - в санітарно-захисну зону промислових підприємств та частково в зону найбільшого забруднення повітря, ділянка насичена інженерними комунікаціями.

Проте, відповідачем даний факт не був врахований під час надання позивачу витягу від 14 вересня 2012 року та неправомірно виключено 2 понижуючих фактора, а саме: санітарно-захисної зони та зони обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря, хоча дані понижуючи локальні фактори застосовувалися Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці, про що свідчать Витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 17 лютого 2011 року № 01-21/24-18 та від 22 березня 2011 року № 01-21/2911 (т.1 а.с. 81, 82).

Суд вважає посилання відповідача на той факт, що нормативна грошова оцінка 1 кв.м земельної ділянки може відрізнятися від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеної площі, так як у цьому випадку вплив деяких локальних факторів може бути відсутній, необґрунтованими, оскільки, в даному випадку, якщо при визначенні нормативної грошової оцінки 1 кв.м земельної ділянки були застосовані понижуючі локальні фактори, відповідно вони повинні бути застосовані і при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки всієї площі, в яку входить вже даний 1 кв.м земельної ділянки, при визначенні грошової оцінки якого були застосовані понижуючі локальні фактори.

Що стосується виключення Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці такого понижуючого локального фактору як "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням", суд зазначає наступне.

У Витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кременчука зазначено, що в місті Кременчуці є в наявності та функціонують всі головні види інженерних магістральних мереж. Різниця в інженерно-інфраструктурному облаштуванні ділянок врахована у відповідних локальних факторах.

У даному Витязі визначені відповідні локальні фактори, де зазначено, локальний фактор № 9: Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням. Локальний фактор визначається на основі даних, закартографованих на листі 10 "Схема локального фактору № 9: зона ділянок без тепломереж", виконані згідно з даними та схемами мереж міста, наданих ВО "Теплокомуненерго" та відомчими установами. Враховуючи, що для багатьох об'єктів, наприклад, садибної забудови, відсутність централізованого теплопостачання майже не погіршує умов експлуатації, прийняте найвище значення коефіцієнта із пропонованих "Порядком...". (т.1 а.с. 118-119).

Позивачем надано відповідь ПАТ "Полтаваобленерго" від 16 травня 2013 року № 05.13.07.2/396 (т. І а.с. 79), відповідно до якої на земельній ділянці, яка розташована за адресою: м. Кременчук, вул. 40 років Жовтня, 2/7 відсутні розподільчі та магістральні теплові мережі, тому ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням .

Враховуючи вищевикладене, Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці неправомірно виключено понижуючі локальні фактори, в зв'язку з чим при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки до Витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить включити понижуючі локальні фактори - "Санітарно-захисна зона", "Зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря", "Ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням".

Разом із тим, у ході розгляду справи судом встановлено, що для розрахунку Коефіцієнта Км3 відповідачем у спірному витязі безпідставно включено підвищуючий локальний фактор "Зона прирейкова" - 1,1.

Відповідно до "Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та насалених пунктів" локальний фактор "Прирейкова зона" застосовується якщо ділянка розташована або примикає до відводу залізниці, має під'їзну залізничну колію.

У Витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кременчука зазначено локальний фактор № 5: Місцезнаходження земельної ділянки в прирейковій зоні (ділянка знаходиться або примикає до відводу залізниці, має під'їзну залізничну колію), де визначено, що до зони відноситься вся територія підприємств в межах відводу, по якій пролягають під'їзні шляхи до точки їх з'єднання з магістральною залізницею.

На листі 6 "Схема локального фактору № 5: прирейкова зона" позначено зони відведення залізниці. Локальний фактор № 5 не враховується для житлової та громадської забудови, інших об'єктів, функціонування яких не потребує залізничних вантажних перевезень (т.1 а.с. 118).

Як пояснив представник позивача в судовому засіданні, ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" не має під'їзної залізничної колії, та не примикає до відводу залізниці.

З листа ПАТ "Кременчуцьке кар'єроуправління "КВАРЦ" від 14 липня 2014 року № 1/593 (т. І а.с. 133) вбачається, що під'їзна залізнична, що проходить від земельної ділянки підприємства позивача на відстані 21 м перебуває на балансі ПАТ "Кременчуцьке кар'єроуправління "КВАРЦ", земельні ділянки на яких розташована колія і будівлі, що орендуються, використовується цим підприємством на підставі договорів оренди земельних ділянок, укладених з Кременчуцькою міською радою (т. І а.с. 134-139).

Відповідно до ДБН 360-92* та ДСТУ-Н Б В.2.3-27:2011 "Залізниці. Визначення ширини смуги відведення" смуга відводу для під'їзних шляхів повинна складати 12 м.

Відповідно до висновку експертного будівельно-технічного дослідження № 9/5-14, відстань від земельної ділянки, яка знаходиться на підставі договору оренди в користуванні ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання", межі якої розміщені вздовж вул. 40-річчя Жовтня в м. Кременчуці до під'їзної колії ПАТ "Кременчуцьке кар'єроуправління "КВАРЦ" складає: на розі вулиць 40-річчя Жовтня та вул. Чапаєва - 25,18 м, на розі вулиць 40-річчя Жовтня та вул. Бутиріна - 23,93 м. Залізнична колія вздовж вул. 40-річчя Жовтня в м. Кременчуці є під'їзним залізничним шляхом, який знаходиться на балансі ПАТ "Кременчуцьке кар'єроуправління "КВАРЦ", відноситься до VІІ категорії залізничних ліній. Таким чином, відстань від орендованої земельної ділянки до під'їзного залізничного шляху ПАТ "Кременчуцьке кар'єроуправління "КВАРЦ" складає 23,93 м - 25,18 м, таким чином дана земельна ділянка не прилягає до смуги відведення та не має під'їзну залізничну колію, отже не знаходиться в прирейковій зоні.

Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з доводами позивача, що застосування локального коефіцієнта "Прирейкова зона" є недоцільним, оскільки цей фактор на орендовану ПАТ "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" земельну ділянку не має впливу.

Таким чином, доказами, наявними в матеріалах справи, підтверджено факт визначення нормативної грошової оцінки орендованої позивачем земельної ділянки без фактичної прив'язки локальних факторів до конкретного місця розташування землі.

Посилання відповідача, викладені в письмових запереченнях проти позову (т. ІІ а.с. 45-49) те, що Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області не має технічної можливості коригувати та редагувати локальні фактори, внаслідок чого видача Витягу здійснюється автоматично розробленою ПМК "ТЕРЕН-ГІС" після вводу координат відповідної земельної ділянки, спростовуються наступним.

Технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука, затвердженою Рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року передбачено можливість в подальшому зміни локальних факторів для окремої земельної ділянки територіальним управлінням земельних ресурсів, в тому числі з використанням ПМК "ТЕРЕН-ГІС".

При цьому ПМК "ТЕРЕН-ГІС" є складовою програмно-методичного комплексу економіко-планувального зонування та нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів на персональних комп'ютерах.

Згідно витягу із Посібника для користувача ПМК "ТЕРЕН-ГІС" (т. І а.с. 215-250, т. ІІ а.с. 1-26) вбачається, що вказане програмне забезпечення дозволяє створити інформаційну базу даних об'єкта для нормативної грошової оцінки, виконувати її супровід та редагування. База даних складається з файлів, що тримають в собі атрибутивно-семантичну і картографічну інформацію. Атрибутивно-семантична інформація зосереджена в таблицях та реєстрах. Для роботи з картографічною інформацією використовуються карти пакету. Карт можна підготувати декілька. Пакет "ТЕРЕН-ГІС" реалізовує виконання грошової оцінки конкретних земельних ділянок на основі результатів економіко-планувального зонування території міста та геоінформаційних методів для просторового аналізу впливу локальних факторів місцерозташування земельних ділянок на їх вартість, та має широкий набір засобів і клавіш введення та редагування даних про земельні ділянки. Порядок редагування визначено інструкцією з використання програми, зокрема, в підрозділі "Перегляд та редагування коефіцієнтів локальних факторів (КЛФ)".

Відтак, неможливість редагування коефіцієнти впливу та інших даних у ПМК "ТЕРЕН-ГІС" спростовано судом при вивченні вказаного програмного забезпечення.

Крім того, суд вважає необхідним зазначити, що розробником комп'ютерної програми "ТЕРЕН-ГІС" Державним підприємством "Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві" надані письмові пояснення, відповідно до яких даний програмно-методичний комплекс має досить широкий набір засобів і кнопок введення та редагування даних про земельні ділянки, інструментальна панель яких ініціалізується через меню Редагування Ділянок. При проведенні грошової оцінки конкретної земельної ділянки користувач має продивитись локальні фактори, економіко-планувальну зону та інші важливі атрибути грошової оцінки, та пересвідчитись у правильності їх застосування. ТЕРЕН-ГІС надає можливість користувачу програми здійснення, зокрема, редагування локальних факторів (КЛФ), а також зміни їх коефіцієнтів у разі невідповідності таких дійсності, що підтверджується відповідно розробленим посібником користувача.

Аналіз викладеного дає підстави стверджувати про бездіяльність посадових осіб Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, яка призвела до порушення права орендаря на встановлення орендної плати відповідно до фактичних і об'єктивних даних про стан земельних ділянок.

Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з доводами позивача, що для забезпечення об'єктивної оцінки земельної ділянки позивача відповідачу належить виключити з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14 вересня 2012 року № 01-21/952, зокрема, такий локальний фактор як "зона прирейкова". Для встановлення загального локального коефіцієнту слід врахувати наявні понижуючі локальні фактори: "Санітарно-захисна зона" - 0,88; "Зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря" - 0,95; "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням" - 0,90, що впливають на земельну ділянку.

Частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Разом із тим, не зважаючи на вимогу частини 2 статті 71 цього Кодексу щодо процесуального обов'язку відповідача, останній в ході судового розгляду справи не довів правомірності відмови у коригуванні показників Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14 вересня 2012 року № 01-21/952, у зв'язку із чим позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Статтею 159 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Таким чином, суд перевіривши матеріали справи, оцінивши надані докази, дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.

Згідно з частиною 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені витрати з Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" до Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, треті особи: Кременчуцька міська рада, Державне підприємство "Державний науково-дослідний інститут автоматизованих систем в будівництві", Державний проектний інститут містобудування "Міськбудпроект" про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати дії Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області стосовно відмови у видачі Публічному акціонерному товариству "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" нового Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер № 5310436500:08:003:0932, з підстав, що викладені у листі Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області від 20 березня 2014 року за вихідним №01-26/328 від 20.03.2014 року - протиправними.

Зобов'язати Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області повторно розглянути питання щодо видачі Публічному акціонерному товариству "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" нового Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та видати Публічному акціонерному товариству "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" новий Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер № 5310436500:08:003:0932, цільове призначення земельної ділянки: для експлуатації та обслуговування будівель та споруд, бару з танцювальною залою з приєднанням до існуючого кафе з більярдною залою, вбудованого офісно-торговельного центру (код КВЦПЗ J 11.02), яка розташована за адресою: вул. 40-річчя Жовтня, 2/7 у м. Кременчуці із застосуванням наступних понижуючих локальних коефіцієнтів:

- 0,88 "Санітарно-захисна зона";

- 0,95 "Зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря";

- 0,90 "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням";

та виключенням підвищуючого коефіцієнту:

- 11,1 "Зона прирейкова",

а в цілому: 1,2 "Зона пішохідної доступності до громадських центрів"; 1,15 "Зона магістралей підвищеного містоформувального значення"; 1,085 "Зона пішохідної доступності до парку"; 0,90 "Земельна ділянка не забезпечена централізованим теплопостачанням"; 0,925 "Земельна ділянка знаходиться у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м"; 1,09 "Зона регулювання забудови"; 0,97 "Зона перевищення припустимого рівня шуму від автомагістралей"; 0,88 "Санітарно-захисна зона"; 0,95 "Зона обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря" та здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки.

Стягнути з Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області (ідентифікаційний код 38742935) на користь Публічного акціонерного товариства "Кременчуцьке взуттєве виробничо-торгівельне об'єднання" (ідентифікаційний код 00308270) витрати зі сплати судового збору в розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 17 жовтня 2014 року.

Суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.10.2014
Оприлюднено22.10.2014
Номер документу40932907
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/3486/14

Ухвала від 06.10.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 12.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 05.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 10.12.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 14.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Постанова від 13.10.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 05.09.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні