КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 2а-66/09 Головуючий у 1-й інстанції: Кондак Н.Й. Суддя-доповідач: Чаку Є.В.
У Х В А Л А
Іменем України
15 жовтня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Чаку Є.В.,
суддів: Старової Н.Е., Файдюка В.В.
за участю секретаря Муханькової Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в місті Севастополі на постанову Ленінського районного суду міста Севастополя від 23 січня 2009 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Головного управління Пенсійного фонду України в місті Севастополі, третя особа: Військовий комісаріат Автономної Республіки Крим про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до суду з позовною заявою до Державної податкової інспекції у Оболонському районі Головного управління Міністерства доходів і зборів України у місті Києві (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду України в місті Севастополі з неперерахування ОСОБА_2 раніше призначеної пенсії з урахування премії, встановленої у відсотках від грошового забезпечення, у розмірах, визначених згідно з пунктом 2 наказу Міністра Оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України»; зобов'язання відповідача провести перерахунок раніше призначеної пенсії ОСОБА_2 та виплатити з урахуванням премії, встановленої у відсотках від грошового забезпечення у розмірах, визначених згідно з пунктом 2 наказу Міністра Оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних Сил України», починаючи з 01 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року; визнання протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду України в місті Севастополі щодо неперерахування пенсії ОСОБА_2, з урахуванням надбавки за виконання особливо важливих завдань, встановленої у розмірі 60 відсотків від посадового окладу, визначених згідно додатку до наказу Міністра Оборони України від 01 липня 2008 року № 324 «Про внесення змін до наказу Міністра Оборони України від 19.02.2008 року № 56», зобов'язання Головного управління Пенсійного Фонду України в місті Севастополі провести перерахунок раніше призначеної ОСОБА_2 пенсії та провести виплати з урахуванням наказу Міністра Оборони України від 01 липня 2008 року № 324 «Про внесення змін до наказу Міністра Оборони України від 19.02.2008 року № 56».
Ленінський районний суд міста Севастополя своєю постановою від 23 червня 2009 року адміністративний позов задовольнив.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Ленінського районного суду міста Севастополя від 23 січня 2009 року та постановити нову про відмову в задоволенні адміністративного позову. На думку апелянта, зазначену постанову суду прийнято з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Згідно ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду скасуванню, з наступних підстав.
Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, у якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії, у строки, встановлені частиною другою статті 51 цього Закону.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач отримує пенсію як особа, що звільнена з військової служби.
Наказ Міністра оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року «Про встановлення граничних розмірів премій військовослужбовцям Збройних Сил України», на який посилається позивач як на підставу позову, прийнято на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 594 від 28 березня 2007 року «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році», яку у свою чергу було прийнято на виконання вимог статті 105 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік».
Відповідно до статті 105 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» умови оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, а також умови грошового забезпечення військовослужбовців (осіб рядового і начальницького складу) затверджуються виключно Кабінетом Міністрів України.
Як Закон України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», так і постанова Кабінету Міністрів України № 594 від 28 березня 2007 року регулюють питання порядку та умов грошового забезпечення військовослужбовців (осіб рядового і начальницького складу) протягом певного строку - а саме 2007 року.
Ні постановою Кабінету Міністрів України № 594 від 28 березня 2007 року, ні Наказом Міністра оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року не були введені нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) і не було змінено хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, тому що вказаними документами було передбачено надання дозволу Міністерству оборони України у 2007 році, починаючи з 01 квітня 2007 року, здійснювати преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році. Граничний розмір премії встановлюється з урахуванням розмірів премії та в порядку, установленому розділом 34 Положення про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 05 березня 2001 року № 75, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України від 20 березня 2001 року за № 251/5442 із змінами та доповненнями.
Відповідно до пункту 34.5 Положення про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України виплата премій здійснюється щомісяця за минулий місяць під час виплати грошового забезпечення за поточний місяць у межах фонду преміювання за розрахунковий період (за місяць - 33,3 відсотка місячного фонду грошового забезпечення, за квартал - 100 відсотків). Розмір премій визначається наказом командира військової частини (командирам військових частин - наказами вищих командирів/начальників).
Позивачу у спірний період з 01 квітня 2007 року по 01 січня 2008 року у розрахунку пенсій було включено премія у розмірі 33,3 відсотків.
Враховуючи, що законодавчо закріплені розмірі преміювання на протязі 2007 року не змінювалися, відсутні правові підстави для проведення перерахунку пенсії позивачу з урахуванням розміру премії більш ніж 33,3 відсотка.
Згідно ухвали Вищого адміністративного суду України від 13 червня 2013 року у даній справі, апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову в частині здійснення перерахунку пенсії з урахуванням премії, встановленої у відсотках від грошового забезпечення у розмірах, визначених згідно з пунктом 2 наказу Міністра Оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 «Про встановлення граничних розмірів премії військовослужбовцям Збройних сил України».
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним судом України у постановах від 24.11.2009 року (у справі № 1486во09), від 28.02.2011 року (у справі № 21-1а11), від 25.06.2011 року (у справі № 21-58а11).
Судова колегія також не знаходить підстав для задоволення позовних вимог у частині спонукання Головного управління Пенсійного Фонду України в місті Севастополі до перерахунку пенсії позивачу з 01 липня 2008 року з урахуванням підвищення розміру надбавки за виконання особливо важливих завдань з 50 % до 60 % у зв'язку з наступним.
Позовні вимоги ОСОБА_2 у даній частині ґрунтуються на положеннях постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу».
Як вбачається з матеріалів справи, позивач наказом Міністра оборони України № 661 ві 21.09.2004 року звільнений з військової служби з посади старшого офіцера відділу (головних спеціалістів) управління бойової підготовки Головного командування Військово-Морських Сил Збройних Сил України у запас за підпунктом «в» пункту 67 (у зв'язку зі скороченням штатів) Положення про проходження військової служби особами офіцерського складу. Прапорщиками (мічманами) Збройних Сил України (а.с. 213).
З 01 січня 2008 року позивачу проведено перерахунок пенсій на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» від 07.11.2007 року № 1294. При цьому, в розрахунок пенсії позивача увійшла надбавка за виконання особливо важливих завдань в розмірі 50 %, як це передбачено пунктом 5 вказаної постанови та пунктом 15.1 Інструкції «Про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам», що не оспорюється позивачем.
Судова колегія вважає необгрунтованими посилання позивача на те, що ГУ Пенсійного фонду України в місті Севастополі було зобов'язано здійснити перерахунок пенсії позивачеві на підставі Наказу міністра оборони України від 01.07.2008 року № 324 з огляду на наступне.
Наказом Міністра оборони України від 01.07.2008 року № 324 «Про внесення змін до наказу Міністра оборони України від 19.02.2008 року № 56 з 01 липня 2008 року військовослужбовцям, які проходять військову службу в командуваннях видів Збройних Сил України, встановлено виплату надбавки за виконання особливо важливих завдань військовослужбовцям, які безпосередньо розробляють, проводять експертизу проектів нормативно-правових актів. Відповідно до Переліку посад, заступникам командувачів видів Збройних Сил України встановлено надбавку в розмірі до 90 % посадового окладу з урахуванням виплат за військовим званням та надбавки за вислугу років.
Розміри вказаної надбавки конкретним військовослужбовцям персонально встановлюються наказом командувача Військово-Морських Сил Збройних Сил України відповідно до вимог п. 15 Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженої наказом Міністра оборони України від 11.06.2008 року № 260 (далі - Інструкція).
Згідно з п.15.5 Інструкції офіцерському складу командування Військово-Морських Сил Збройних Сил України надбавка за виконання особливо важливих завдань виплачується лише за умови:
- проходження служби у відповідному структурному підрозділі, на яке покладено завдання щодо розробки проектів нормативно-правових актів та здійснення експертизи таких актів;
- якщо функціональними обов'язками за посадою передбачено завдання щодо безпосередньої розробки проектів нормативно-правових актів та здійснення експертизи таких актів.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що завдання щодо розробки проектів нормативно-правових актів та здійснення експертизи таких актів на командування Військово-Морських Сил Збройних Сил України покладено лише з 2008 року.
Довідка про розмір надбавки за виконання особливо важливих завдань від 04.09.2008 року не може бути підставою для покладення на ГУ Пенсійного фонду України в місті Севастополі обов'язку щодо перерахунку позивачеві пенсії, оскільки в ній не зазначено про виконання старшим офіцером відділу управління Командування ВМС ЗС України завдань щодо розробки, проведення експертиз проектів нормативно-правових актів, містяться посилання як на підставу на наказ Міністра Оборони України від 01.07.2008 року № 324, який набув чинності після звільнення позивача з військової служби. Крім того, даною довідкою не підтверджуються обов'язкові умови виплати надбавки у розмірі, більш 50 відсотків, стосовно позивача.
З системного аналізу положень статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» та Постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року № 45 якою затверджений «Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» слідує, що перерахунок раніше призначених пенсій проводиться лише у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Оскільки Кабінетом Міністрів України у липні 2008 року не приймалося рішення про встановлення військовослужбовцям надбавок за виконання особливо важливих завдань під час розробки, проведення експертиз проектів нормативно-правових актів, то у Пенсійного фонду України були відсутні правові підстави для проведення перерахунку відповідної категорії військовослужбовців раніше призначених пенсій. Наказ Міністра Оборони України від 01 липня 2008 року № 324 не може породжувати обов'язок Пенсійного фонду України щодо перерахунку раніше призначених пенсій.
Відповідно до статті 202 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення, зокрема, є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню з прийняттям нової постанови про відмову в задоволенні адміністративного позову.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в місті Севастополі - задовольнити.
Постанову Ленінського районного суду міста Севастополя від 23 січня 2009 року - скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 відмовити в повному обсязі.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя:
Судді:
Головуючий суддя Чаку Є.В.
Судді: Файдюк В.В.
Старова Н.Е.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2014 |
Оприлюднено | 21.10.2014 |
Номер документу | 40951083 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Чаку Є.В.
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Чаку Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні