ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.10.2014 року Справа № 912/552/14
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Коваль Л.А. (доповідач)
суддів: Пархоменко Н.В., Чередка А.Є.
при секретарі судового засідання: Сусла Я.Б.
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився,
від відповідача-1: не з'явився,
від відповідача-2: не з'явився,
від третьої особи: не з'явився,
за участю прокурора: прокурор Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері Гаврилюк М.Л., довіреність № 2153 вих. від 18.08.2014р., посвідчення № 029043 від 19.09.2014 року,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу першого заступника прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері на рішення господарського суду Кіровоградської області від 17.06.2014 року у справі № 912/552/14
за позовом першого заступника прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, м. Київ
до
відповідача-1: Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, смт. Вільшанка Кіровоградської області
відповідача-2: Вільшанської районної ради, смт. Вільшанка Кіровоградської області
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Кіровоградський обласний військовий комісаріат, м. Кіровоград
про витребування майна
ВСТАНОВИВ:
Перший заступник прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері звернувся до господарського суду Кіровоградської області з позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України до відповдіача-1: Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (найменування наведене відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, серія ААБ № 179590) про:
витребування від Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації приміщення цілісного майнового комплексу Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату Кіровоградської області (адміністративну будівлю загальною площею 329, 2 кв.м, гаражі №№ 1-3 загальною площею 129, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м та туалет площею 4, 3 кв.м) вартістю 920 тисяч гривень, розташованого за адресою: Кіровоградська область, смт. Вільшанка, вул. М. Лагонди, 23;
зобов'язання Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації передати Міністерству оборони України в особі Кіровоградського обласного військового комісаріату приміщення цілісного майнового комплексу Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату Кіровоградської області (адміністративну будівлю загальною площею 329, 2 кв.м, гаражі №№ 1-3 загальною площею 129, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м та туалет площею 4, 3 кв.м) вартістю 920 тисяч гривень, розташоване за адресою: Кіровоградська область, смт. Вільшанка, вул. М. Лагонди, 23.
Ухвалою господарського суду Кіровоградської області від 20.03.2014 року у справі № 912/552/14 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача залучено Кіровоградський обласний військовий комісаріат.
Ухвалою господарського суду Кіровоградської області від 22.04.2014 року у справі № 912/552/14 до участі у справі в якості іншого відповідача (відповідач-2) залучено Вільшанську районну раду.
Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 17.06.2014 року у справі № 912/552/14 (суддя Шевчук О.Б.) відносно Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації в задоволенні позову відмовлено; відносно Вільшанської районної ради позов задоволено; витребувано від Вільшанської районної ради приміщення цілісного майнового комплексу: адміністративну будівлю загальною площею 329, 2 кв.м, гаражі №№ 1-3 загальною площею 129, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м та туалет площею 4, 3 кв.м, які розташовані за адресою: Кіровоградська область, смт. Вільшанка, вул. М. Лагонди, 23, та зобов'язано Вільшанську районну раду передати Міністерству оборони України в особі Кіровоградського обласного військового комісаріату приміщення цілісного майнового комплексу: адміністративну будівлю загальною площею 329, 2 кв.м, гаражі №№ 1-3 загальною площею 129, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м та туалет площею 4, 3 кв.м, які розташовані за адресою: Кіровоградська область, смт. Вільшанка, вул. М. Лагонди, 23; стягнуто з Вільшанської районної ради Кіровоградської області в дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 1 827, 00 грн.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог щодо Вільшанської районної ради місцевий господарський суд виходив з тих обставин, що рішенням господарського суду Кіровоградської області від 18.04.2012 року у справі № 5013/84/12, витягом про державну реєстрацію прав № 37068686 від 29.12.2012 року та відомостями з Реєстру прав власності на нерухоме майно підтверджується право державної власності в особі Міністерства оборони України на комплекс нерухомого майна, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Вільшанський район, смт. Вільшанка, вулиця Лагонди, 23; встановивши, що частина об'єктів нерухомого майна, а саме: адміністративна будівля загальною площею 329, 2 кв.м, гаражі № 1, № 2 і № 3 загальною площею 129, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м, туалет площею 4, 3 кв.м, що розташовані за адресою: вул. Миколи Лагонди, 23, смт. Вільшанка, Кіровоградська область, продовжує перебувати у спільній власності територіальних громад селища Вільшанки та сіл Вільшанського району в особі Вільшанської районної ради, яка, зі свого боку, здійснює розпорядження спірним майном, передаючи його у користування третім особам, дійшов висновку, що саме Вільшанська районна рада здійснює управління майном комунальної власності територіальних громад селища Вільшанки та сіл Вільшанського району та є належним відповідачем у справі. У вимогах до Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, яка користується частиною приміщень спірної адміністративної будівлі та є балансоутримувачем спірного нерухомого майна, місцевим господарським судом відмовлено з тих підстав, що вказане Управління не є належним відповідачем за заявленими позовними вимогами, оскільки спірне майно не перебувало і не перебуває у володінні останнього, Вільшанська районна рада не передавала Управлінню права власності на зазначене майно та продовжує виконувати правомочності щодо володіння спірним майном.
Не погодившись з прийнятим рішенням, перший заступник прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері подав апеляційну скаргу. Посилаючись на порушення і неправильне застосування місцевим господарським судом при прийнятті рішення у даній справі норм матеріального права, невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, заступник прокурора просить скасувати це рішення, прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі щодо Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації.
Перший заступник прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері вважає, що ним обґрунтовано пред'явлено позов про витребування майна не до Вільшанської районної ради, як особи, яка свого часу незаконно отримала (оформила) право власності на спірне нерухоме майно, а до фактичного користувача і володільця цього майна - Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації. За доводами першого заступника прокурора, передача майна Вільшанською районною радою в постійне користування, що має місце у спірних відносинах, оренду полягає в реалізації правомочності власника щодо розпорядження своїм майном шляхом передачі його в користування, і, що є невід'ємним від нього, у володіння іншій особі, яка набуває статусу титульного (у разі законного набуття майна у володіння) або фактичного (у разі незаконного набуття майна у володіння) володільця. Відповідно, на думку заявника апеляційної скарги, саме у зв'язку з вибуттям майна у володіння орендаря/користувача та у разі відмови останнього в поверненні такого майна за наявності передбачених законом підстав власник має право на витребування такого майна з фактичного володіння орендаря/користувача із застосуванням механізму, передбаченого ст. 387 ЦК України.
Позивач та третя особа відповідно до наданого до матеріалів справи спільного відзиву на апеляційну скаргу, а позивач також відповідно до наданих його представником у судовому засіданні 09.09.2014 року пояснень, повністю погоджуються з наведеними в апеляційній скарзі доводами та вимогами першого заступника прокурора щодо неправомірності прийнятого місцевим господарським судом оскаржуваного рішення про задоволення позову до Вільшанської районної ради, вважають, що першим заступником прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері обґрунтовано пред'явлено позов про витребування майна до Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, яке є фактичним користувачем і володільцем цього майна, фактично утримує майно у себе, а тому саме зазначене Управління є належним відповідачем за заявленими позовними вимогами.
Третя особа участь свого повноважного представника у судових засіданнях, призначених для розгляду апеляційної скарги, не забезпечила. У спільному відзиві на апеляційну скаргу позивача та третьої особи, поясненнях третьої особи, що надійшли до апеляційного господарського суду 14.10.2014 року, наведене клопотання розглядати апеляційну скаргу без участі представника Кіровоградського обласного військового комісаріату.
Відповідач-1 та відповідач-2 явку своїх повноважних представників у судові засідання, призначені для розгляду апеляційної скарги, не забезпечили. Про дату, час та місце проведення судових засідань апеляційним господарським судом відповідачі у справі повідомлені належним чином.
Відповідно до наданих відзивів на апеляційну скаргу відповідач-1 проти задоволення апеляційної скарги заперечує. Відповідач-1 зазначає, що готовий зняти з балансу та передати частину спірного майнового комплексу Вільшанській районній раді або Квартирно-експлуатаційному відділу м. Кіровограда, як представнику Міністерства оборони України, однак іншу частину приміщення та гараж № 3 використовує Територіальний центр соціального обслуговування Вільшанського району на підставі договору оренди з Вільшанською районною радою. Відповідач-1 навів перелік приміщень спірного цілісного об'єкту у відповідності з їх нумерацією та позначенням літерами за технічним паспортом на об'єкт, які фактично ним зайняті. Відповідач-1 звертає увагу на те, що Вільшанська районна рада не оскаржувала рішення у даній справі та після набрання ним законної сили прийняла рішення, яким зобов'язує Управління соціального захисту населення та Територіальний центр соціального обслуговування Вільшанського району звільнити спірні приміщення. Також, відповідач-1 вважає, що визначена у позові першим заступником прокурора ціна позову є завищеною та не підтверджується жодними доказами. Окрім того, відповідач-1 зазначає, що не має можливості сплачувати судовий збір у зв'язку з відсутністю відповідного фінансування. У відзиві на апеляційну скаргу відповідач-1 навів клопотання про розгляд справи без участі його представника.
Відповідач-2 відповідно до наданого відзиву на апеляційну скаргу просить її задовольнити, вважає, що не є належним відповідачем у даній справі, оскільки не володів та не користувався спірним нерухомим майном, хоча і сприяв його передачі в користування відповідачу-1. За доводами відповідача-2, балансоутримувачем спірного нерухомого майна є відповідач-1. Окрім того, відповідач-2 посилається на те, що спірне нерухоме майно виключено з переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища Вільшанського району, а попередні рішення щодо прийняття до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району спірного майна та подальшої його передачі відповідачу-1 ним скасовані. Відповідно, відповідач-2 не погоджується з рішенням суду і в частині покладення на нього судового збору, а оскільки судовий збір з нього стягнуто, просить вирішити питання щодо його повернення або зарахувати як такий, що сплачений відповідачем-1. Відповідач-2 відповідно до наданого відзиву на апеляційну скаргу та клопотання, що надійшло до апеляційного господарського суду 08.09.2014 року, просить розглянути справу без участі його представника.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 07.08.2014 року апеляційну скаргу у даній справі прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Коваль Л.А., суддів - Пархоменко Н.В., Чередка А.Є., розгляд справи призначено на 26.08.2014 року.
Апеляційний господарський суд відкладав розгляд апеляційної скарги з 26.08.2014 року на 09.09.2014 року.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 09.09.2014 року апеляційну скаргу у справі прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Коваль Л.А., суддів - Кузнецова В.О., Чередка А.Є.
Апеляційний господарський суд відкладав розгляд апеляційної скарги з 09.09.2014 року на 14.10.2014 року.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.10.2014 року апеляційну скаргу у справі прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Коваль Л.А., суддів - Пархоменко Н.В., Чередка А.Є.
У судовому засіданні 14.10.2014 року оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню в силу наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням виконавчого комітету Вільшанської селищної ради від 08.08.2003 року № 59 (а.с. 101, т. 1) визнано право власності на адмінбудівлю по вул. М. Лагонди, 23 за Вільшанським районним військовим комісаріатом.
На підставі вказаного рішення Вільшанською селищною радою видано свідоцтво № 1746 про право власності на будівлі райвійськкомату (а.с. 32, т. 1), яким засвідчено, що в цілому будівлі райвійськкомату, які розташовані у смт. Вільшанка по вул. Миколи Лагонди, 23, належать державі в особі Міністерства оборони України на праві державної власності.
Рішенням Вільшанської районної ради від 27.08.2003 року № 164 "Про прийняття та включення до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району майна" за результатами розгляду клопотання Кіровоградського обласного військового комісаріату про прийняття у спільну власність територіальних громад частини будівлі райвійськкомату вирішено прийняти у спільну власність територіальних громад сіл та селища району частину будівлі Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату за адресою: вул. М. Лагонди, 23, смт. Вільшанка Кіровоградської області; дану будівлю площею 329, 92 кв.м, гаражі № 3, № 4 площею 65, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м та туалет площею 4, 3 кв.м включити до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району (а.с. 33, т. 1).
Як встановлено рішенням господарського суду Кіровоградської області від 18.04.2012 року у справі № 5013/84/12 (а.с. 13-31, т. 1), рішенням виконавчого комітету Вільшанської селищної ради від 30.09.2003 року № 74 "Про визнання права власності" вирішено визнати право власності на 47/50 приміщення по вул. М. Лагонди, 23 (військкомат) за Вільшанською районною радою. На підставі вказаного рішення Вільшанською селищною радою видано свідоцтво про право власності на 47/50 приміщення, яким засвідчено, що 47/50 приміщення, яке знаходиться у смт. Вільшанка по вул. Миколи Лагонди, 23, належить територіальній громаді сіл та селища Вільшанського району в особі Вільшанської районної ради на праві комунальної власності. На решту 3/50 приміщення у смт. Вільшанка по вул. Миколи Лагонди, 23 Вільшанською селищною радою видано свідоцтво про право власності держави в особі Міністерства оборони України Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного військового комісаріату.
Рішенням Вільшанської районної ради від 28.11.2003 року № 204 "Про передачу будівель спільної власності територіальних громад сіл та селища району Управлінню праці та соціального захисту населення Вільшанської райдержадміністрації" (а.с. 95, т. 1) передано безоплатно в постійне користування приміщення з надвірними будівлями за адресою: вул. М. Лагонди, 23, смт. Вільшанка Кіровоградської області на баланс Управління праці та соціального захисту населення Вільшанської райдержадміністрації у складі: будівля площею 329, 92 кв.м; гаражі №№ 3, 4 площею 65, 9 кв.м; підвал площею 110, 3 кв.м; туалет площею 4, 3 кв.м, а також визнано Управління праці та соціального захисту населення Вільшанської райдержадміністрації балансоутримувачем даного майна.
Пунктом третім зазначеного рішення передбачено, що незайняті балансоутримувачем приміщення передаються в оренду власником відповідно до Положення про порядок надання в оренду індивідуально визначеного майна.
Відповідно до розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації від 09.11.2012 року № 520-р (а.с. 98, т. 1) Управління праці та соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації перейменовано в Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (зміни в найменуванні внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, виписка серія ААБ № 179590 (а.с. 55, т. 1) та далі по тексту наводиться як Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації.
Рішенням Вільшанської районної ради від 18.10.2006 року № 58 "Про прийняття та включення до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району майна" (а.с. 34, т. 1) вирішено прийняти у спільну власність територіальних громад сіл та селища району частину будівлі Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату за адресою: вул. М. Лагонди, 23, смт. Вільшанка Кіровоградської області: приміщення будівлі № 1 площею 15, 76 кв.м, № 2 площею 17, 7 кв.м, коридор площею 28, 02 кв.м, споруду гаража № 1 площею 64, 00 кв.м та включити до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району.
Відповідно до пункту 2 цього рішення безоплатно передано в постійне користування частину будівлі за адресою: вул. М. Лагонди, 23, смт. Вільшанка Кіровоградської області на баланс Управління соціального захисту населення: приміщення будівлі № 1 площею 15, 76 кв.м, № 2 площею 17, 7 кв.м, коридор площею 28, 02 кв.м, споруду гаража № 1 площею 64, 00 кв.м.
Пунктом 3 вказаного рішення Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації визнано балансоутримувачем цього майна.
Також, Вільшанська районна рада вирішила (пункт 4), що незайняті балансоутримувачем приміщення передаються в оренду відділом районної ради по управлінню майном спільної власності територіальних громад сіл та селища району відповідно до Положення "Про порядок надання в оренду індивідуально визначеного майна".
Згідно акту приймання-передачі об'єкту у спільну власність від 22.11.2006 року (а.с. 67, т. 1) комісія, створена відповідно до розпорядження голови Вільшанської районної ради від 17.11.2006 року № 55 у складі представників районної ради та Добровеличківсько- Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату, 21.11.2006 року провела обстеження об'єкта передачі за адресою: вул. Лагонди, 23, смт. Вільшанка, Кіровоградська область, який належав Міністерству оборони України Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату державної форми власності і передається у спільну власність територіальних громад сіл та селища Вільшанського району Кіровоградської області. Комісія встановила, що до складу об'єкта передачі входять: два приміщення, частина коридору та гараж, загальна площа приміщень в будівлях - 125, 48 кв.м.
28.08.2008 року виконавчим комітетом Вільшанської селищної ради прийнято рішення № 65 "Про визнання права власності" (а.с. 57, т. 1), яким рішення виконкому селищної ради від 30 вересня 2003 року № 74 відмінено як таке, що втратило чинність; визнано право спільної власності територіальних громад сіл та селища району з видачею свідоцтва про право власності на комплекс будівель по вулиці Миколи Лагонди, 23 в смт. Вільшанка (балансоутримувач Управління соціального захисту населення).
Зазначене рішення виконавчого комітету Вільшанської селищної ради затверджене рішенням Вільшанської селищної ради від 22.10.2008 року № 215 (а.с. 58, т. 1).
На підставі рішення виконавчого комітету Вільшанської селищної ради від 28.08.2008 року № 65 Вільшанською селищною радою видано свідоцтво № 190 про право власності на комплекс будівель Управління соціального захисту населення (а.с. 56, т. 1), яким засвідчено, що в цілому комплекс будівель Управління соціального захисту населення, який розташований в селищі Вільшанка по вулиці М. Лагонди, 23, дійсно належить територіальній громаді селища та сіл Вільшанського району, балансоутримувач Управління соціального захисту населення, на праві спільної власності та складається з адмінбудівлі, трьох гаражів.
06.07.2010 року Вільшанській районній раді видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою (а.с. 62, т. 1) для розміщення та обслуговування адміністративної будівлі Управління соціального захисту населення.
Таким чином, в силу наведеного вище, комплекс будівель, які розташовані в селищі Вільшанка по вулиці М. Лагонди, 23, став об'єктом спільної власності територіальної громади селища Вільшанки та сіл Вільшанського району, балансоутримувачем якого є Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації.
Однак в подальшому рішенням господарського суду Кіровоградської області від 18.04.2012 року у справі № 5013/84/12 за позовом першого заступника військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України до Вільшанської районної ради Кіровоградської області, Вільшанської селищної ради Кіровоградської області, треті особи без самостійних вимог на предмет спору: Кіровоградський обласний військовий комісаріат, Кабінет Міністрів України, Управління праці та соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, про визнання незаконними рішень, скасування свідоцтв про право власності та визнання права власності на майно визнано незаконними рішення Вільшанської районної ради Кіровоградської області від 27.08.2003 року № 164 "Про прийняття та включення до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району майна" та від 18.10.2006 року № 58 "Про прийняття та включення до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл та селища району майна"; визнано право власності на цілісний майновий комплекс: адміністративну будівлю загальною площею 329, 2 кв.м, гаражі № 1, № 2 і № 3 загальною площею 129, 9 кв.м, підвал площею 110, 3 кв.м, туалет площею 4, 3 кв.м, що розташовані за адресою: вул. Миколи Лагонди, 23, смт. Вільшанка, Кіровоградська область, за державою в особі Міністерства оборони України.
За відомостями з Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 88-89, т. 1) відповідно до інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно, сформованої Реєстраційною службою Вільшанського районного управління юстиції Кіровоградської області станом на 26.03.2014 року, власником об'єкту нерухомого майна: комплексу, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Вільшанський район, смт. Вільшанка, вулиця Лагонди, будинок 23, є держава в особі Міністерства оборони України; частка власності 1/1; підставою виникнення права власності є рішення господарського суду Кіровоградської області від 18.04.2012 року; дата внесення запису - 26.12.2012 року; дата прийняття рішення про державну реєстрацію - 29.12.2012 року.
17.01.2014 року комісія у складі представників (працівників) Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кіровограда провела обстеження об'єкту нерухомого військового майна - будівлі військового комісаріату, розташованого за адресою: вул. Миколи Лагонди, 23, смт. Вільшанка Кіровоградської області, про що склала акт обстеження від наведеної дати, який 20.01.2014 року затверджено начальником Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кіровограда (а.с. 36, т. 1).
Згідно вказаного акту обстеження комісією встановлено, що будівля військового комісаріату частково є одноповерховою, частково - двоповерховою; під будівлею знаходиться підвальне приміщення; площа приміщень 391, 31 кв.м; Добровеличківсько-Вільшанський об'єднаний районний військовий комісаріат займає у будівлі приміщення № 15 (15, 7 кв.м), № 16 (17, 7 кв.м) та частину коридору. Решту приміщень використовує Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації.
Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, згідно договору оренди індивідуально-визначеного майна № 13 від 01.01.2012 року (а.с. 96-97, 152-153,155-157, т. 1), укладеного Вільшанською районною радою, як орендодавцем, та Територіальним центром соціального обслуговування Вільшанського району, як орендарем, частина приміщень, які знаходяться на балансі відповідача-1, а саме приміщення в будівлі (в кількості чотирьох штук) загальною площею 86, 64 кв.м та гараж площею 25, 48 кв.м по вул. М. Лагонди, 23, смт. Вільшанка Кіровоградської області передані Вільшанською районною радою в оренду Територіальному центру соціального обслуговування Вільшанського району, а в підтвердження фактичної передачі складено акт приймання-передачі від 01.01.2012 року.
Оскаржуваним рішенням господарського суду Кіровоградської області у даній справі вирішено спір про захист права власності.
Відповідно до статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.
У державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади (ч. 1, ч. 2 ст. 326 ЦК України).
Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом (ст. 328 ЦК України).
Згідно з частиною першою статті 316 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном (ч. 1 ст. 317 ЦК України).
Право володіння означає юридично забезпечену власнику можливість мати майно у своєму безпосередньому фізичному чи юридичному віданні, у сфері свого фактичного господарського чи іншого впливу.
Право користування - це юридично закріплена можливість власника щодо господарського, підприємницького, культурно-побутового використання майна та вилучення з нього корисних властивостей власником чи уповноваженими особами.
Право розпорядження - це юридично закріплена можливість власника самостійно вирішувати юридичну і фактичну долю майна шляхом його відчуження іншим особам, зміни його стану чи призначення тощо (наприклад, продати, подарувати, передати за заповітом майно).
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд (ч. 1 ст. 319 ЦК України).
За приписами частини першої статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним (ст. 387 ЦК України).
Відповідно до статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави (глава 83 "Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави") застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог, зокрема, про витребування майна власником із чужого незаконного володіння.
При цьому частина перша статті 1213 Цивільного кодексу України встановлює обов'язок набувача повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.
Предметом доказування у справах за позовами про витребування майна з чужого незаконного володіння становлять обставини, які підтверджують правомірність вимог позивача про повернення йому майна з чужого незаконного володіння, як то факти, що підтверджують право власності на витребуване майно, вибуття його з володіння позивача, перебування його в натурі у відповідача та інше. Власник вправі витребувати своє майно від особи, у якої воно фактично знаходиться у незаконному володінні.
Відповідачем у справах такої категорії є особа, яка на момент подання позову фактично володіє майном без підстав, передбачених законом, адміністративним актом чи договором. Незаконним володільцем може бути і добросовісний, і недобросовісний набувач. Добросовісним набувачем є особа, яка не знала і не могла знати про те, що майно придбане в особи, яка не мала права його відчужувати. Недобросовісний набувач, навпаки, на момент здійснення угоди про відчуження спірного майна знав або міг знати, що річ відчужується особою, якій вона не належить і який на її відчуження не має права.
Отже, вирішуючи по суті спір про витребування майна з чужого незаконного володіння, суд повинен з'ясувати, зокрема, чи перебуває спірне майно в натурі у відповідача. Тобто, для вирішення спору про витребування майна, суд має встановити конкретних осіб, у володінні яких на час вирішення спору перебуває спірне майно, оскільки розгляд справи без залучення до неї відповідних осіб порушує право таких осіб на судовий захист та об'єктивно унеможливлює виконання рішення у разі задоволення позовних вимог.
Рішенням господарського суду Кіровоградської області від 18.04.2012 року у справі №5013/84/12, витягом про державну реєстрацію прав № 37068686 від 29.12.2012 року (а.с. 66, т. 1) та відомостями з Реєстру прав власності на нерухоме майно (а.с. 88-89, т. 1) підтверджується право власності держави в особі Міністерства оборони України (право державної власності) на об'єкт нерухомого майна (комплекс), що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Вільшанський район, смт. Вільшанка, вулиця Лагонди, 23.
Також, зазначеним судовим рішенням встановлено відсутність доказів набуття Вільшанською районною радою спірного майна у власність у визначений законом спосіб, відсутність правових підстав у Вільшанської районної ради приймати рішення про прийняття у комунальну власність цілісного майнового комплексу Вільшанського районного військового комісаріату за відсутності на те рішення Кабінету Міністрів України чи Міністерства оборони України, оскільки передача військового майна з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах відповідно до Порядку вилучення і передачі військового майна Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 року № 1282, проводиться за рішенням Кабінету Міністрів України - щодо цілісних майнових комплексів; Міністерства оборони України - щодо іншого окремого індивідуально визначеного майна, які не приймались.
Відтак, з наведеного судового рішення вбачається, що спірне нерухоме майно вибуло з володіння держави в особі Міністерства оборони України поза волею його власника.
Місцевим господарським судом вірно встановлено, що держава в особі Міністерства оборони України фактично позбавлена можливості володіти й користуватися належним їй нерухомим майном, яке незаконно вибуло з володіння останньої, оскільки частина об'єктів нерухомого майна - комплексу, розташованого за адресою: Кіровоградська область, смт. Вільшанка, вул. Миколи Лагонди, 23, перебуває у фактичному користуванні інших осіб, у тому числі у фактичному користуванні Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації.
Враховуючи заперечення відповідача-1 на апеляційну скаргу у справі про те, що у його користуванні знаходиться не все спірне нерухоме майно, про витребування якого заявлено позов, а лише його частина, апеляційний господарський суд, керуючись правами, наданими суду першої інстанції, як це передбачено приписами статті 99 Господарського процесуального кодексу України, своєю ухвалою від 09.09.2014 року у даній справі зобов'язав, зокрема, Кіровоградський обласний військовий комісаріат, Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації спільно встановити, які з об'єктів, про витребування яких заявлено позов, перебувають у фактичному користуванні Управління та перебували у такому користуванні станом на дату прийняття місцевим господарським судом рішення у справі, вказати номери та площі цих приміщень відповідно до технічного паспорту на об'єкт, зазначивши, що наведена вимога може підтверджуватися двостороннім актом про встановлення фактичного користувача.
Відповідно до наданого до матеріалів справи Кіровоградським обласним військовим комісаріатом акту (в копії) № 1 від 26.09.2014 року про обстеження приміщення, що знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Вільшанський район, смт. Вільшанка, вул. М. Лагонди, 23, складеного комісією у складі представників Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату, Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, Територіального центру соціального обслуговування населення Вільшанського району, щодо наведеного об'єкту нерухомого майна Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації займає всі кабінети другого поверху (згідно з планом кабінети: 2-2, 2-3, 2-4, 2-5, 2-6, 2-7; коридор 2-1, сходи 2-І), частину кабінетів першого поверху (згідно з планом кабінети: 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-7, 1-8, 1-9, 1-10, 1-15), коридор 1-6 та частину 1-1, прибудова 1-І, загальна площа 311, 89 м кв., частину підвалу (кабінети 0-3, 0-4) площею 46, 98 м кв., гараж літера "Г" загальною площею 51, 42 м кв., гараж літера "Д" площею 22, 88 м кв. Решта приміщень спірного об'єкту не знаходиться в користуванні Управління.
Також, інформація щодо приміщень спірного об'єкту нерухомого майна, які знаходяться у фактичному користуванні Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, зазначена в акті про обстеження приміщення, підтверджена поясненнями Управління, наведеними у відзиві на апеляційну скаргу, що надійшов до апеляційного господарського суду 29.09.2014 року, доданими до відзиву на апеляційну скаргу матеріалами.
За наведеного, оскільки відповідачем у справах про витребування майна з чужого незаконного володіння є особа, яка на момент подання позову фактично володіє майном без достатніх для того підстав, першим заступником прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері обґрунтовано визначено Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації відповідачем за заявленими вимогами щодо витребування у нього приміщень спірного об'єкту, які Управління фактично займає, а саме наступних приміщень згідно експлікації та плану поверхів адміністративної будівлі, позначеної літерою "А" в технічному паспорті, складеному Ульянівським комунальним міжміським бюро технічної інвентаризації станом на 30.07.2003 року: кімната 0-3 площею по внутрішньому обміру 34, 99 кв.м, кімната 0-4 площею по внутрішньому обміру 11, 99 кв.м підвалу адміністративної будівлі; кімната 1-2 площею по внутрішньому обміру 17, 85 кв.м, кімната 1-3 площею по внутрішньому обміру 10, 78 кв.м, кімната 1-4 площею по внутрішньому обміру 16, 96 кв.м, кімната 1-5 площею по внутрішньому обміру 7, 84 кв.м, кімната 1-7 площею по внутрішньому обміру 14, 6 кв.м, кімната 1-8 площею по внутрішньому обміру 12, 87 кв.м, кімната 1-9 площею по внутрішньому обміру 33, 6 кв.м, кімната 1-10 площею по внутрішньому обміру 16, 8 кв.м, кімната 1-15 площею по внутрішньому обміру 15, 76 кв.м, коридор 1-6 площею по внутрішньому обміру 16, 98 кв.м, частина коридору 1-1 площею по внутрішньому обміру 47, 6 кв.м, прибудова 1-І першого поверху адміністративної будівлі; кімната 2-2 площею по внутрішньому обміру 7, 9 кв.м, кімната 2-3 площею по внутрішньому обміру 17, 22 кв.м, кімната 2-4 (за технічним паспортом коридор) площею по внутрішньому обміру 6, 79 кв.м, кімната 2-5 площею по внутрішньому обміру 6, 63 кв.м, кімната 2-6 площею по внутрішньому обміру 6, 96 кв.м, кімната 2-7 площею по внутрішньому обміру 13, 56 кв.м, коридор 2-1 площею по внутрішньому обміру 9, 99 кв.м, сходи 2-І площею по внутрішньому обміру 15, 6 кв.м другого поверху адміністративної будівлі; гараж літера "Г" площею по внутрішньому обміру 34, 03 кв.м та площею 17, 39 кв.м (значиться за експлікацією технічного паспорту як склад); гараж літера "Д" площею по внутрішньому обміру 22, 88 кв.м.
Разом з тим, матеріалами справи не підтверджується, що Вільшанська районна рада є користувачем як цілісного майнового комплексу (об'єкту нерухомого майна), розташованого за адресою: Кіровоградська область, Вільшанський район, смт. Вільшанка, вул. Лагонди, 23, так і окремих його частин.
Враховуючи наведене, колегія суддів апеляційного господарського суду не погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову про витребування спірного майна у Вільшанської районної ради та прийнятим місцевим господарським судом рішенням про задоволення позову відносно Вільшанської районної ради.
Як зазначено вище, позов про витребування майна з чужого незаконного володіння пред'являється до особи, яка на момент подання такого позову фактично володіє майном.
Передача майна у користування полягає в реалізації правомочності щодо розпорядження майном та передачі його у володіння іншій особі та не є свідченням фактичного утримання такого майна Вільшанською районною радою.
Також, ні першим заступником прокурора, ні позивачем не надано належних доказів в підтвердження тих обставин, що решта приміщень спірного об'єкту нерухомого майна - комплексу знаходиться у фактичному користуванні Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації - особи, яка є відповідачем у справі.
Відтак, апеляційний господарський суд вбачає підстави для скасування рішення місцевого господарського суду як такого, що прийняте з порушенням норм матеріального права, та прийняття нового рішення про часткове задоволення позовних вимог першого заступника прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері до Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації, а саме щодо приміщень, які перебувають у користуванні Управління, а також про відмову у позові до Вільшанської районної ради, як неналежного відповідача у даній справі.
За наведеного, підлягає скасуванню рішення місцевого господарського суду і в частині розподілу судових витрат, а саме судовий збір за подання позовної заяви у сумі 1 827, 00 грн. підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України з відповідача-1.
Визначаючи розмір судового збору за подання позову, який підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України з відповідача-1, апеляційний господарський суд погоджується з висновками місцевого господарського суду про помилковість зазначення у позовній заяві вартості спірного нерухомого майна у сумі 920 000 грн. Відповідно до довідки Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кіровограда від 17.04.2014 року № 827 (а.с. 129, т. 1) спірний об'єкт, який є державною власністю, перебуває у сфері управління Міністерства оборони України та знаходиться на балансі Квартирно-експлуатаційного відділу м. Кіровограда; первісна (відновлена) вартість будівель станом на 17.04.2014 року становить 24 569, 00 грн., залишкова (балансова) вартість - 991, 00 грн. Відповідно до зазначеної вартості спірного нерухомого майна судовий збір за подання позовної заяви підлягає стягненню у розмірі 1 827, 00 грн., який є мінімальним розміром судового збору за вимогою про витребування майна із чужого незаконного володіння, відповідно, часткове задоволення позову не впливає на розмір судового збору, який підлягає стягненню до державного бюджету.
З огляду на встановлені обставини справи, наведені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи першого заступника прокурора, позивача та третьої особи щодо наявності підстав для задоволення позову щодо відповідача-1, як належного відповідача у справі, у повному обсязі.
Колегія суддів апеляційного господарського суду відхиляє доводи відповідача-1 про неможливість сплати ним судового збору у зв'язку з відсутністю відповідного бюджетного фінансування. Відповідно до частини третьої статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. В той же час, стаття 5 Закону України "Про судовий збір" не відносить органи праці та соціального захисту населення до складу осіб, які в статусі відповідача у судовій справі звільняються від сплати судового збору.
Колегія суддів апеляційного господарського суду відхиляє доводи відповідача-2 про зарахування стягнутого з нього судового збору як такого, що сплачений відповідачем-1, оскільки наведене не узгоджується з правами господарського суду, визначеними процесуальним законом. Питання повороту виконання рішення суду врегульовані статтею 122 Господарського процесуального кодексу України.
Судовий збір за подання апеляційної скарги відповідно до ст. 49 ГПК України підлягає стягненню з відповідача-1 до спеціального фонду Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу першого заступника прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері на рішення господарського суду Кіровоградської області від 17.06.2014 року у справі № 912/552/14 задовольнити частково.
Рішення господарського суду Кіровоградської області від 17.06.2014 року у справі № 912/552/14 скасувати.
Прийняти нове рішення.
Відмовити в задоволенні позовних вимог до Вільшанської районної ради.
Позовні вимоги до Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації задовольнити частково.
Витребувати від Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (26600, Кіровоградська область, Вільшанський район, селище міського типу Вільшанка, вулиця Лагоди, буд. 23, ідентифікаційний код 03197670) приміщення цілісного майнового комплексу Добровеличківсько-Вільшанського об'єднаного районного військового комісаріату Кіровоградської області, розташованого за адресою: Кіровоградська область, смт. Вільшанка, вулиця М. Лагонди, буд. 23, а саме наступні приміщення згідно експлікації та плану поверхів адміністративної будівлі, позначеної літерою "А" в технічному паспорті, складеному Ульянівським комунальним міжміським бюро технічної інвентаризації станом на 30.07.2003 року: кімнати 0-3 площею по внутрішньому обміру 34, 99 кв.м, 0-4 площею по внутрішньому обміру 11, 99 кв.м підвалу адміністративної будівлі; кімнати 1-2 площею по внутрішньому обміру 17, 85 кв.м, 1-3 площею по внутрішньому обміру 10, 78 кв.м, 1-4 площею по внутрішньому обміру 16, 96 кв.м, 1-5 площею по внутрішньому обміру 7, 84 кв.м, 1-7 площею по внутрішньому обміру 14, 6 кв.м, 1-8 площею по внутрішньому обміру 12, 87 кв.м, 1-9 площею по внутрішньому обміру 33, 6 кв.м, 1-10 площею по внутрішньому обміру 16, 8 кв.м, 1-15 площею по внутрішньому обміру 15, 76 кв.м, коридор 1-6 площею по внутрішньому обміру 16, 98 кв.м, частину коридору 1-1 площею по внутрішньому обміру 47, 6 кв. м, прибудову 1-І першого поверху адміністративної будівлі; кімнати 2-2 площею по внутрішньому обміру 7, 9 кв.м, 2-3 площею по внутрішньому обміру 17, 22 кв.м, 2-4 (за технічним паспортом коридор) площею по внутрішньому обміру 6, 79 кв.м, 2-5 площею по внутрішньому обміру 6, 63 кв.м, 2-6 площею по внутрішньому обміру 6, 96 кв.м, 2-7 площею по внутрішньому обміру 13, 56 кв.м, коридор 2-1 площею по внутрішньому обміру 9, 99 кв.м, сходи 2-І площею по внутрішньому обміру 15, 6 кв. м другого поверху адміністративної будівлі; гараж літера "Г" площею по внутрішньому обміру 34, 03 кв.м та площею 17, 39 кв.м (значиться за експлікацією технічного паспорту як склад), гараж літера "Д" площею по внутрішньому обміру 22, 88 кв.м, зобов'язавши Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (26600, Кіровоградська область, селище міського типу Вільшанка, вулиця Лагоди, буд. 23, ідентифікаційний код 03197670) передати зазначене майно Міністерству оборони України (03168, м. Київ, проспект Повітрофлотський, буд. 6, ідентифікаційний код 00034022) в особі Кіровоградського обласного військового комісаріату (25006, м. Кіровоград, вул. Орджонікідзе, 17/19, ідентифікаційний код 07827576).
В решті позовних вимог до Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (щодо решти майна, про витребування якого заявлено позов) - відмовити.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (26600, Кіровоградська область, Вільшанський район, селище міського типу Вільшанка, вулиця Лагоди, буд. 23, ідентифікаційний код 03197670) до спеціального фонду Державного бюджету України (отримувач коштів: Управління Державної казначейської служби України у м. Кіровограді Кіровоградської області, банк: ГУ ДКСУ у Кіровоградській області, МФО 823016, ідентифікаційний код: 38037409, рахунок № 31211206783002, код 22030001) судовий збір за подання позовної заяви у сумі 1 827 (одна тисяча вісімсот двадцять сім) грн. 00 коп.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Вільшанської районної державної адміністрації (26600, Кіровоградська область, Вільшанський район, селище міського типу Вільшанка, вулиця Лагоди, буд. 23, ідентифікаційний код 03197670) до спеціального фонду Державного бюджету України (одержувач: Управління Державної казначейської служби України у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989274, рахунок № 31216206782004 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, КБКД 22030001, код ЄДРПОУ Дніпропетровського апеляційного господарського суду 26005785) судовий збір за подання апеляційної скарги у сумі 913 (дев'ятсот тринадцять) грн. 50 коп.
Видачу наказів доручити господарському суду Кіровоградської області.
Повна постанова складена 20.10.2014р.
Головуючий суддя Л.А. Коваль
Суддя Н.В. Пархоменко
Суддя А.Є. Чередко
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2014 |
Оприлюднено | 22.10.2014 |
Номер документу | 40952293 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Коваль Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні