ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
Іменем України
01 жовтня 2014 р. м. Чернівці Справа № 824/2317/14-а
Чернівецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Огородника А.П., розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
В С Т А Н О В И В :
Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до суду з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" про стягнення адміністративно-господарських санкцій в сумі 50379,00 грн. та пені в розмірі 1103,30 грн. за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що відповідачем у 2013 році порушені вимоги Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо працевлаштування інвалідів у кількості 4% середньооблікової чисельності штатних працівників.
Зазначав, що на підставі поданої підприємством звітності форми №10-ПІ "про зайнятість і працевлаштування інвалідів" середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу у 2013 році становила 76 чоловік, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 1 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", - 3 особи.
Позивач вважає, що відповідач зобов'язаний був самостійно до 15 квітня 2014 року сплатити на рахунок Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 50379,00 грн., що підтверджується розрахунком заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій відповідно до поданого підприємством звіту форми №10-ПІ.
Крім цього, у відповідності до положень статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" відповідач повинен сплатити пеню, розмір якої становить 1103,30 грн.
Відповідач надав суду заперечення, в яких зазначив, що підприємством вживалися заходи зі створення робочих місць для інвалідів та направлялись до районного центру зайнятості та Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів листи про намір створити робочі місця для працевлаштування інвалідів. Також вказано, що відповідач протягом 2013 року подавав до центру зайнятості звіти про наявність вакансій форми 3-ПН. Крім того, на підприємстві, відповідно до наказу №30 від 27.06.2013 року , було створено атестаційну комісію для атестації робочих місць для інвалідів по їх працевлаштуванню. Наказом №40/1 від 08.07.2013 року затверджено перелік робочих місць для інвалідів по їх працевлаштуванню. Для проведення атестації робочих місць для інвалідів товариство зверталося до Сторожинецької ЛКК та відділу праці та соціального-трудових відносин Сторожинецької РДА з проханням про проведення обстеження робочих місць для інвалідів. Висновком про відповідність робочих місць, що підлягають атестації встановлено, що кількість робочих місць для інвалідів складає шість одиниць, дані робочі відповідають вимогам Постанови КМУ №70 від 31.01.2007 року та при зверненні інваліда відповідної нозології, адміністрація підприємства надасть можливість працевлаштуванню.
Крім того, відповідачем через відділ документообігу Чернівецького окружного адміністративного суду було подано доповнення до заперечення на адміністративний позов, в якому відповідач вказував на те, що товариство з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" було зареєстровано, як юридичну особу 22.04.2013 року. Перший штатний розпис було затверджено 10.05.2013 року в загальній кількості 38 працівників
06.06.2013 року було прийнято на роботу працівника з інвалідністю. У вересні 2013 року, наказами №51/1 від 02.09.2013 року та 52/2 від 16.09.2013 року штатний розпис працівників збільшено до 83 особи, а з грудня 2013 року, наказом №87 було збільшено штат 127 посад. Враховуючи вище викладене, відповідач просив суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача надав суду клопотання, відповідно до змісту якого просив розглянути справу у порядку письмового провадження. Представник подав клопотання, в якому не заперечував проти розгляду справи у порядку письмового провадження. Враховуючи вищевикладене та на підставі ч.4 ст.122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд визнав за можливе розглянути справу у порядку письмового провадження.
Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, виходячи із наступного.
Судом встановлено, що згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців , Товариство з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" зареєстроване 22.04.2013 року, як юридична особа, ідентифікаційний код 38682761, замісцезнаходженням: Чернівецька обл., Сторожинецький район, селище міського типу Красноїльськ, вул. Дружби , 26.
Наказом директора Товариства з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" №51/1 від 10.05.2013 було затверджено штатний розпис, в загальній кількості 38 працівників.
Наказами №51/1 від 02.09.2013 року та 52/2 від 16.09.2013 року штатний розпис працівників Товариства з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" збільшено до 83 особи.
Наказом №87 від 29.11.2013 року штат Товариства з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" збільшено до 127 посад.
Наказом №84 від 04.06.2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" прийняло на роботу ОСОБА_1, який є інвалідом третьої групи на посаду водія - навантажувача.
Відповідно до наказу №30 від 27.06.2013 року , було створено атестаційну комісію для атестації робочих місць для інвалідів по їх працевлаштуванню.
Протоколом №1 атестаційної комісії по атестації робочих місць для інвалідів по їх працевлаштуванню ТОВ "БКМ-ВУД" від 08.07. 2013 року затверджено перелік робочих місць для інвалідів по їх працевлаштуванню.
Наказом №40/1 від 08.07.2013 року затверджено перелік робочих місць для інвалідів по їх працевлаштуванню, а саме: робітник по благоустрою -2 ; сортувальник матеріалів та виробів з деревини - 4.
Листом від 02.07.2013 року №28/1 Товариство з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" звернулося до начальника відділу праці та соціального захисту трудових відносин РДА з проханням провести обстеження робочих місць, створених для інвалідів.
Висновком про відповідність робочих місць, що підлягають атестації встановлено, що кількість робочих місць для інвалідів складає шість одиниць, дані робочі місця відповідають вимогам Постанови КМУ №70 від 31.01.2007 року та при зверненні інваліда відповідної нозології, адміністрація підприємства надасть можливість працевлаштуванню.
З матеріалів справи вбачається, що згідно поданого звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2013 рік №0209: середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становить 76 осіб, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, - 1 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" - 3 особи, фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн.)- 1914,4 грн.; середньорічна заробітна плата штатного працівника - 25189,5грн. сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів - 50379,00 грн.; (а.с.14).
Відповідач звертався до Сторожинецького районного центру зайнятості з інформацією про наявність вільних робочих місць та вакантних посад на підприємстві, що підтверджується наявними в матеріалах справи звітністю інформацією про попит на робочу силу(а.с. 6-13)
16 квітня 2014 року Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів направило товариству з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" претензію на суму 50379,00 грн (а.с.15).
Оскільки товариством з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" в добровільному порядку не було сплачено адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, Чернівецьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.
Основи соціальної захищеності інвалідів в Україні рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами гарантує та визначає Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 року № 875-XII.
Згідно частини третьої статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до положень статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць, виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.
Статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
З указаних норм права вбачається, зокрема, що на підприємства, установи, організації покладено обов'язок виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу робочих місць, установленого статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", надавати державній службі зайнятості відповідну інформацію і щороку звітують Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів. У разі ж, якщо середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, підприємства, установи, організації самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, сплачують адміністративно-господарські санкції, за порушення термінів сплати яких нараховуються пеня.
Судом встановлено, що у 2013 році відповідачем відповідно до встановленого нормативу, згідно даних звіту форми 10-ПІ, не працевлаштовані 2 інваліди.
Адміністративно-господарська відповідальність, що передбачена статтею 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", за своєю правовою природою є господарсько-правовою відповідальністю.
Відповідно положень статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.
Учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
З 01 січня 2013 року набрав чинності Закон України "Про зайнятість населення" від 05 липня 2012 року №5067-VI.
Пунктом 4 частини 3 статті 50 Закону України "Про зайнятість населення" №5067-VI визначено, що роботодавці зобов'язані своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.
На виконання п. 4 ч. 3 ст. 50 Закону України "Про зайнятість населення" №5067-VI наказом Міністерства соціальної політики України №316 від 31 травня 2013 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за № 988/23520, затверджено Порядок подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".
Так, пунктом 2.1 цього Порядку передбачено, що така форма подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й).
Між тим, в порушення наведеної норми, після відкриття вакантної посади для інваліда звіт форми 3-ПН із зазначенням двох вакантних посад для працевлаштування інвалідів до центру зайнятості відповідачем не було подано, підтверджується наявними в матеріалах справи звітністю інформацією про попит на робочу силу та наказами директора Товариства з обмеженою відповідальністю про затвердження штатних розписів .
У звітах форми 3-ПН, поданого відповідачем до центру зайнятості, вказувалась лише про одну вакантну посаду для працевлаштування інваліда.
Відтак, у вказаних звітах інформація про наявність вільних робочих місць (вакансій), призначених для працевлаштування інвалідів, відповідачем була подана не своєчасно та не в повному обсязі.
Відповідно до положень ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
З огляду на викладене, заявлені Чернівецьким обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів вимоги про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені є підлягають частковому задоволенню.
Беручи до уваги положення статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України та враховуючи, що спір частково вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 160 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України,суд,-
П О С Т А Н О В И В :
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "БКМ-ВУД" на користь Чернівецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції у розмірі 25189 (двадцять п"ять тисяч сто вісімдесят дев"ять) грн. 47 коп. та пеню у розмірі 551(п"ятсот п"ятдесят одну) грн. 65 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя А.П. Огородник
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2014 |
Оприлюднено | 28.10.2014 |
Номер документу | 41047962 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Огородник Анатолій Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Огородник Анатолій Петрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Огородник Анатолій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні