ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" жовтня 2014 р.Справа № 922/3735/14
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Інте Т.В.
при секретарі судового засідання Федоровой К.О.
розглянувши справу
за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Дочірнього підприємства "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями ТОВ "Кіровоград-Нафта", м. Харків про внесення змін до договору за участю представників сторін:
позивача - Щолокова Н.О., дов. № 08-11/5888/2-13 від 30.12.13 р.;
відповідача - Чірік І.О., дов. б/н від 03.10.14 р.;
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Харківська міська рада звернувся до господарського суду Харківської області з позовом, в якому просить внести зміни до договору оренди землі від 22.06.05 р., укладеного з відповідачем - Дочірнім підприємством "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями ТОВ "Кіровоград-Нафта", та зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №85107/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:
" ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 85107/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "НАФТА-ХАРКІВ" ПІДПРИЄМСТВА З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КІРОВОГРАД-НАФТА" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 85107/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:01:001:0015."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 478 від 30.10.2013 становить 3417582 грн. (три мільйони чотириста сімнадцять тисяч п'ятсот вісімдесят дві гривні).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 727/14 від 19.11.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 287076,89 грн. (двісті вісімдесят сім тисяч сімдесят шість гривень вісімдесят дев'ять копійок), або в місяць - 23923,07 грн. (двадцять три тисячі дев'ятсот двадцять три гривні сім копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору. Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 85107/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких запишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ДП "Нафта-Харків" підприємства
Харківської області з іноземними інвестиціями ТОВ
м. Харків, м-н Конституції, 7 "Кіровоград-Нафта"
61124, м. Харків, вул. Матросова, 8-А
код 04059243 код 30656121
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/"
Судовий збір у розмірі 1218,00 грн. позивач просить суд покласти на відповідача.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12 від 29.12.2012р., яким затверджено порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками. Крім того, позивач посилається на положення ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 83, 124 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України.
Ухвалою господарського суду від 05.09.14р. прийнято вказану позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її розгляд в судовому засіданні на 15.09.14р. о 10:20.
В судовому засіданні оголошувались перерви з 13.10.14 р. по 20.10.14 р. та з 20.10.14 р. по 22.10.14 р., для надання сторонами додаткових документів.
22.10.14 р. відповідач через канцелярію суду надав письмовий відзив, в якому проти задоволення позовних вимог заперечував та зазначив, що у Витягу, який був наданий позивачем невірно визначений коефіцієнт функціональності в розмірі 2,5, хоча повинен бути не більше ніж 1,0. Крім того, відповідач зазначив, що умови викладені у пунктах 2, 5, 9, 13, 14 та підпункту д) пункту 28 запропонованої додаткової угоди не є такими, обов'язковість яких передбачена діючим законодавством або договором оренди землі.
Представник позивача в судовому засіданні 22.10.14 р. позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив позов задовольнити, 21.10.14 р. через канцелярію суду надав додаткове правове обґрунтування обставин, на які посилається у позові.
Суд, дослідивши надані документи, долучив їх до матеріалів справи.
З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.
На підставі рішення Харківської міської ради ХХХІІІ сесії ІV скликання від 22 лютого 2005 року № 21/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" (а.с. 24-25), між Харківською міською радою (позивачем) та Дочірнім підприємством "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями ТОВ "Кіровоград-Нафта" (відповідачем) 22 червня 2005 року було укладено договір оренди землі (далі - договір)(а.с. 16-18), зареєстрований 22 червня 2005 року за № 85107/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", відповідно до умов якого, відповідачу (орендарю) в оренду строком до 01 лютого 2030 року надано в платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,1331 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, пр. Московський, ріг пр. П'ятдесятиріччя СРСР.
Відповідно до пункту 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1331 га, у тому числі: інших угідь 0,1331 га.
В п. 5 сторони визначили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на період експлуатації, становить 1580366,00 грн., відповідно до довідки № 983/05 від 17.05.2005 р.
Згідно з п. 9 договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісяця у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області та з 01 грудня 2006 року становить 6347,80 грн.
Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 (а.с.47) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова, станом на 01.01.2013 р., застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" (а.с.55) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
Харківська міська рада рішенням №41/08 від 27.02.2008 р. затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.
Дане Положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких, згідно із земельним законодавством, виступає Харківська міська рада.
Згідно з п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Нормативна оцінка земельної ділянки, наданої в оренду, відповідно до витягу з технічної документації за №478 становить 3417582,00 грн. (а.с.30), а розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 727/14 від 01.01.2013 р. на рік складає 287076,89 грн., або в місяць - 23923,07 грн. (а.с.29).
З метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативно-грошової оцінки земель, 31.03.14 року Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від "22" червня 2005 року за №85107/05, разом із листами-пропозиціями № 5253/0/225-13 та № 5326/0/225-13 від 16.12.13 р. (а.с. 31-32). Зазначені листи-пропозиції були отримані відповідачем 15.04.14 р., що підтверджується копією відповідного повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 33).
Проте, відповідач ніяким чином на вказані листи-пропозиції не відреагував. Станом на момент звернення позивача до суду з даною позовною заявою, додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів територіальної громади і є підставою для їх захисту в судовому порядку.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Згідно з п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Отже, земельна ділянка за адресою: м. Харків, пр. Московський, ріг пр. П'ятдесятиріччя СРСР, знаходиться у віданні Харківської міської ради.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" (а.с.42) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Загальні умови укладення договорів визначені ст. 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.
Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове, платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
У відповідності до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
З урахуванням наведених положень чинного законодавства України, суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди землі, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Московський, ріг пр. П'ятдесятиріччя, в силу наведених вище приписів чинного законодавства.
У відповідності до ст. 649 ЦК України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.
Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, вислухавши пояснення представників сторін, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог в частині доповнення пункту 2 та внесення змін до абз. 1 пункту 5 та абз. 2 пункту 9 договору оренди землі від 22.06.2005 р. за №85107/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, виходячи з наступного.
Відповідно до п.36 договору оренди землі від 22.06.2005 р., який кореспондується із приписами ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати їх розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 3, 4 ст. 188 ГК України).
Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Так, докази скасування в судовому порядку рішень Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13, від 25.09.2013р. № 1269/13 та від 29.12.2012р. № 960/12 суду не надано.
В матеріалах справи наявні листи Департаменту земельних відносин №5253/0/225-13 та № 5326/0/225-13 від 16.12.13 р., якими відповідача було повідомлено про обов'язковість укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.
Крім того, суд зазначає, що в матеріалах справи наявний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 478 від 30.10.2013р. (а.с. 30); розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013р. № 727/14 (а.с. 29), який додавався до листа 5326/0/225-13 від 16.12.13 р. та, відповідно до якого, розмір орендної плати в місяць за оренду земельної ділянки площею 1331 кв.м за адресою: м. Харків, пр. Московський, ріг пр. П'ятдесятиріччя СРСР, становить 23923,07 грн.
За таких підстав, відповідачу було відомо про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.
Оскільки, відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу.
У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Враховуючи встановлені обставини, суд вважає доведеним наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
Суд вважає такими, що підлягають задоволенню вимоги щодо внесення до пункту 2 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки. В матеріалах справи знаходиться витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с. 27), в якому зазначений кадастровий номер спірної земельної ділянки, а саме 6310138500:01:001:0015.
Щодо внесення змін до п. 5 спірного договору оренди землі, в якому зазначений розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, суд зазначає наступне.
Згідно ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.
Відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за №1269/13 (далі - Порядок), зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.
Отже, вимога про внесення змін до п. 5 спірного договору в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі є правомірною, законною та такою, що підлягає задоволенню.
Щодо вимоги про внесення змін до договору № 6674/05 від 11" квітня 2005 року в частині розміру орендної плати (пункт 9), суд зазначає наступне.
Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Пунктом 13 договору оренди землі сторони обумовили, що розмір орендної плати переглядається у тому числі "в інших випадках, передбачених законом".
Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. за №1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 (а.с.47) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.
Рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 затверджені "Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові", в яких визначений порядок та формула розрахунку орендної плати.
Позивачем був наданий розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013р. № 727/14 (а.с. 29), який був складений у відповідності до Рішення сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 та, відповідно до якого, розмір орендної плати спірної земельної ділянки становить 8,4% від нормативної грошової оцінки.
Таким чином, посилання відповідача на необґрунтованість розміру орендної плати, яка становить 8,4% від нормативної грошової оцінки судом відхиляються та спростовуються формулою закріпленою "Положенням про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові". Рішення позивача від 27.02.2008 р. № 41/08 в судовому порядку також оскаржене не було та, станом на час розгляду справи, є чинним.
Враховуючи викладене, беручи до уваги те, що укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору. Отже, вимога про внесення змін до п. 9 спірного договору щодо розміру орендної плати є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.
Суд також враховує аналогічну правову позицію Верховного Суд України, яка викладена в його Постановах від 06.12.2010 року № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010 р. № 27/15-10 про те, що законодавча зміна розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі. А згідно з ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного суду України.
Посилання відповідача на те, що позивачем при розрахунку орендної плати, був невірно визначений коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), судом відхиляються, виходячи з наступного.
Згідно ч.1 ст.20 Закону України "Про оцінку землі", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ст.23 ЗУ "Про оцінку землі").
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262 (далі - "Порядок нормативної грошової оцінки").
Відповідно до п.1.3. Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7.Порядку нормативної грошової оцінки).
Як зазначено в п.3.2. Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.
В п.3.5. Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво визначено Кф - 0,5, для земель транспорту, зв'язку визначено Кф - 1,0, для земель комерційного використання -2,5.
Відповідач у відзиві зазначає, що відповідно до приписів ст. 71 ЗК України, до земель автомобільного транспорту переданих в оренду (п. 1 спірного договору) належать землі, зокрема, під автозаправні станції, отже, до спірної земельної ділянки має застосовуватись Кф - 1,0. Крім того, відповідач вважає, що оскільки спірна земельна ділянка була надана під будівництво АЗС, а для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво використовується Кф - 0,5, застосування Кф - 2,5 є необґрунтованим та неправомірним.
В той же час, в п. 8 спірного договору та акті приймання-передачі земельної ділянки від 22.06.05 р. (а.с.23), відповідач зобов'язався виконати будівництво до 01.12.06 р. Докази існування іншого періоду будівництва, термін якого визначений проектною документацією, сторонами не надані.
Таким чином, суд приходить до висновку, що коефіцієнт із значенням 0,5 мав застосовуватись на період будівництва, термін якого визначений спірним договором та актом приймання-передачі земельної ділянки від 22.06.05 р., тобто, до 01.12.06 р. Після закінчення цього терміну або у разі відсутності проектної документації застосовується значення коефіцієнта відповідно до кодів видів економічної діяльності.
Крім того, як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 був затверджений "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013". В матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №478 від 30.10.2013р. (а.с. 30) складений Головним Управлінням держземагентсва у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.
У зазначеному Витягу були враховані коефіцієнт Км2 для спірної земельної ділянки та значення коефіцієнту Км3 для зон впливу локальних факторів, затверджені рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13. Зазначене рішення не скасоване та, станом на час розгляду справи, є чинним.
Таким чином, беручи до уваги чинність рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 та Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 478 від 30.10.2013р., в якому зазначено, що Кф земельної ділянки за адресою: м. Харків, пр. Московський, ріг пр. П'ятдесятиріччя СРСР, становить - 2,5, суд вважає доводи відповідача про невірне визначення коефіцієнту функціональності непереконливими.
Враховуючи встановлені обставини, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 22 червня 2005 року №85107/05 в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, а саме до абз. 1 пункту 5 та абз. 2 пункту 9 договору, які запропоновані в спірній додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
В той же час, суд, вважає за необхідне абзац другий пункту 5 викладений в додатковій угоді до договору оренди землі від 22 червня 2005 року №85107/05, в якому зазначено: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки", виключити, оскільки жодним законодавчим актом не встановлений обов'язок саме орендаря оплачувати зазначені послуги. Навпаки, стаття 24 Закону України "Про оцінку земель" закріплює, що фінансування робіт з оцінки земель та земельних ділянок може проводитися за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів землевласників і землекористувачів та інших джерел, не заборонених законом.
Втім, суд зазначає, що вимоги про визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі в редакції п.п. 13, 14, 28 задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.
Так, додаткова угода містить положення щодо зміни до наступних пунктів договору оренди від 22 червня 2005 року: пункту 13 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки ; пункт 14 - зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки; пункт 28 - зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі укладеної в зміненій редакції.
Суд зазначає, що вказані зміни до договору оренди землі від 22 червня 2005 року позивач просить суд внести за відсутністю обґрунтування в позовній заяві. Так в позовній заяві відсутні мотивування щодо внесення змін в пунктів 13, 14, 28 договору оренди землі від 22 червня 2005 року.
При цьому суд наголошує, що позов складається з його підстав та предмету.
Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
З огляду на зазначене, зміни до пунктів 13,14, 28 спірного договору виходять за межі підстав позову.
Господарський суд розглядає справи в межах позову, тобто в межах його підстав та предмету, виходити за які він має право лише у випадку, передбаченому п. 2 ч. 1 статті 83 Господарського процесуального кодексу України - за клопотанням заінтересованої сторони, якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивача або третіх осіб із самостійними вимогами на предмет спору.
Статтею 22 Господарського процесуального кодексу України передбачено право позивача до початку розгляду господарським судом справи по суті змінити предмет та підставу позову.
Проте, позивач не заявляв клопотання про вихід за межі позову та не змінював підстав позову в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України, а тому у господарського суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про внесення вказаних змін до пунктів 13, 14, 28 договору оренди землі від 22 червня 2005 року.
Крім того, як зазначалось вище, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Натомість, в договорі оренди землі від 22 червня 2005 року сторони не погодили право на внесення змін до його положень щодо підстав перегляду орендної плати, сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки та права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
Чинне законодавства також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Зазначені зміни до пунктів 13, 14, 28 спірного договору не передбачені чинним на час його укладення та на даний час Типовим договором оренди землі, який відповідно до ч. 2 статті 14 Закону України "Про оренду землі" було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. № 220.
Так пункт 13 Типового договору оренди землі не передбачає такої підстави перегляду орендної плати як зміна нормативної грошової оцінки землі.
Пунктом 14 Типового договору оренди землі передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі__(відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення.
Також Типовий договір оренди землі не містить положень щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з передбачених договором підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
З огляду на вищезазначені обставини та норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині внесення змін до договору оренди землі від 22 червня 2005 року, зареєстрованого 22 червня 2005 року за 85107/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції абз. 2 пункту 5 та пунктів 13, 14, 28 є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Суд зазначає, що згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України та ч. 5 ст. 188 ГК України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору у розмірі 1218,00 грн. відшкодовуються за рахунок відповідача.
На підставі викладеного, на підставі ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст. 1, 4, 4-3, 12, 33, 43, 47, 49, 82-85 ГПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 22 червня 2005 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №85107/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:
" ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 85107/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ДОЧІРНЄ ПІДПРИЄМСТВО "НАФТА-ХАРКІВ" ПІДПРИЄМСТВА З ІНОЗЕМНИМИ ІНВЕСТИЦІЯМИ ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КІРОВОГРАД-НАФТА" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові", внести до договору оренди землі, зареєстрованого "22" червня 2005 року за №85107/05 наступні зміни:
Пункт 2 доповнити наступним реченням: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:01:001:0015."
Абзац 1 пункту 5 викласти в наступні редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 478 від 30.10.2013 становить 3417582 грн. (три мільйони чотириста сімнадцять тисяч п'ятсот вісімдесят дві гривні)."
Абзац 2 пункту 9 викласти в наступні редакції: "Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 727/14 від 19.11.2013 на рік становить 8,4 % від її нормативної грошової оцінки і складає 287076,89 грн. (двісті вісімдесят сім тисяч сімдесят шість гривень вісімдесят дев'ять копійок), або в місяць - 23923,07грн. (двадцять три тисячі дев'ятсот двадцять три гривні сім копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "22" червня 2005 року за № 85107/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких запишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ДП "Нафта-Харків" підприємства
Харківської області з іноземними інвестиціями ТОВ
м. Харків, м-н Конституції, 7 "Кіровоград-Нафта"
61124, м. Харків, вул. Матросова, 8-А
код 04059243 код 30656121
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/"
Абзац 2 пункту 5; абзац 1 пункту 9; пункт 13; пункт 14; доповнення пункту 28 підпунктом "д" із тексту додаткової угоди виключити.
Стягнути з Дочірнього підприємства "Нафта-Харків" підприємства з іноземними інвестиціями ТОВ "Кіровоград-Нафта" (код ЄДРПОУ 30656121, 61124, м. Харків, вул. Матросова, буд. 8-А) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, 61200, м. Харків, пл. Конституції, 7) судовий збір у розмірі 1218,00 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, оформленого відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 27.10.2014 р.
Суддя Т.В. Інте
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2014 |
Оприлюднено | 31.10.2014 |
Номер документу | 41096736 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Інте Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні