Постанова
від 23.10.2014 по справі 922/1205/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" жовтня 2014 р. Справа № 922/1205/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Лакіза В.В., суддя Плахов О.В.,

при секретарі Міракові Г.А.

за участю представників сторін:

позивача - Таран Д.П. на підставі довіреності від 30.12.2013р. №08-11/5908/2-13,

відповідача - Казюта Д.А. на підставі довіреності від 10.08.2014р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Приватного підприємства "Давос", м. Харків (вх. №1587Х/2) на рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. у справі № 922/1205/14

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Приватного підприємства "Давос", м. Харків

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. (суддя Светлічний Ю.В.) у справі №922/1205/14 позов Харківської міської ради задоволено, внесено зміни до договору оренди землі від 11.10.2007 року №340767100140 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140

у Харківській регіональній філії Державного підприємства

"Центр державного земельного кадастру при Державному

комітеті України по земельних ресурсах"

"25" листопада 2013

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДАВОС" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:13:003:0502"

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 892 від 24.09.2013 становить 11684789 грн. (одинадцять мільйонів шістсот вісімдесят чотири тисячі сімсот вісімдесят дев'ять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 103/14 від 04.10.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 560869,87 грн. (п'ятсот шістдесят тисяч вісімсот шістдесят дев'ять гривень 87 копійок), або в місяць - 46739,16 грн. (сорок шість тисяч сімсот тридцять дев'ять гривень 16 копійок)."

"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом."

"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."

"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови

Г.А. Кернес

ОРЕНДАР

ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО

"ДАВОС"

61166, м. Харків, вул. Новгородська, 87

код 32030319

в особі керівника,

а також стягнуто з ПП "Давос" судовий збір у розмірі 1 218, 00грн.

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду від 23.05.2014р., ПП "Давос" звернулось до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права, вважає, що судом не було з'ясовано всіх обставин, які мають значення для справи, просить рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. скасувати, суму сплати судового збору розділити в рівних частинах на позивача та апелянта.

Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що пункти 5 і 9 додаткової угоди до договору оренди, якими передбачено розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та розмір орендної плати, не відповідають дійсності, є несправедливими та порушують конституційні права підприємства.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 20.06.2014р. у справі №922/1205/14 прийнято апеляційну скаргу до провадження.

Розпорядженням голови Харківського апеляційного господарського суду від 12.08.2014р. у зв'язку з відпусткою судді Білоусової Я.О., для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Плахов О.В., суддя Шутенко І.А.

Розпорядженням секретаря судової палати №2 Харківського апеляційного господарського суду від 05.08.2014р. у зв'язку з відпусткою судді Шутенко І.А., для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя Лакіза В.В., суддя Плахов О.В.

03.09.2014р. апелянтом надано відзив на позовну заяву з додатковими доказами в обґрунтування своєї правової позиції (вх.№7234), просить позов Харківської міської ради щодо внесення змін до додаткової угоди задовольнити частково, а саме в чинній редакції пунктів 2, 13 та 14.

17.10.2014р. апелянт подав до Харківського апеляційного господарського суду клопотання (вх.№9136) про долучення до матеріалів справи постанови Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2014р. у справі №820/15695/14, яким адміністративний позов ПП "Давос" до Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області задоволено у повному обсязі; скасовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1185/14 від 18.04.2014р., виданий Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області; зобов'язано Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що розташована за адресою: м. Харків, пров. Лазівський, 8, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1,2 до площі 0,1271га під забудовою та коефіцієнту функціонального використання 0,1 до площі 1,2012 га інших земель. Також у клопотанні апелянт просить продовжити строк розгляду апеляційної скарги до закінчення провадження у справі №820/15695/14.

У судовому засіданні Харківського апеляційного господарського суду 20.10.2014р. представник апелянта підтримав апеляційну скаргу, просить її задовольнити. Представник позивача проти апеляційної скарги заперечує, просить залишити оскаржуване рішення без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Також в судовому засіданні представник апелянта надала пояснення, що скасований в місцевому адміністративному суді витяг №1185/14 від 18.04.2014р. є тотожнім за змістом витягу №892 від 24.09.2013р., на підставі якого був розрахований розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що покладений в основу пункту 5 та впливає на розмір орендної плати, зазначеної в пункті 9 додаткової угоди до договору оренди.

Окрім наданих пояснень представник апелянта також просить продовжити строк розгляду апеляційної скарги до закінчення провадження у справі №820/15695/14.

Враховуючи, що наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду апеляційної скарги по суті, зважаючи на те, що сторони у судове засідання з'явились та надали пояснення в обґрунтування своїх вимог і заперечень, та зважаючи, що строк розгляду апеляційної скарги на рішення суду, передбачений статтею 102 Господарського процесуального кодексу України, сплив, колегія суддів відхиляє клопотання апелянта про продовження строку розгляду апеляційної скарги та вважає за можливе розглянути скаргу в даному судовому засіданні.

Дослідивши матеріали справи №922/1205/14, викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.

06.06.2007р. між Харківською міською радою Харківської області (орендодавцем) та Приватним підприємством "Давос" (орендарем) укладено договір оренди землі (а.с.16-18), який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 11.10.2007р. за №340767100140.

Відповідно до пункту 1 даного договору орендодавець на підставі рішення 44 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.12.2005р. №257/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" та рішення 4 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 26.07.2006р. №84/06 "Про внесення змін та доповнень до рішень сесій Харківської міської ради" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться м. Харків, пров. Лазьківський, 8.

Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1, 3283 га, у тому числі: під забудовою 0, 1271 га, інших угідь 1, 2012 га.

Пунктом 5 встановлено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 6 164 566 грн.

Згідно з пунктом 8 договір укладено строком до 01.12.2055р.

Пункт 14 договору визначає, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.

Згідно пункту 28 договору, орендодавець має право вимагати: а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; г) своєчасного внесення орендної плати.

Факт передачі в оренду вказаної земельної ділянки підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі від 17.10.2007р. (а.с.21).

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. (а.с.42)

Пунктом 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291, 18грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (а.с.40).

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Згідно з пунктом 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.

Згідно з пунктами 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Пункти 3.1, 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 визначають, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Як вбачається із матеріалів справи, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача направлено лист-пропозицію від 04.12.2013р. №4075/0/225-13 "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" (а.с.27) з вимогою сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень в сумі 51, 00грн., сплатити плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав в сумі 120, 00грн., надати у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин оригінали платіжних доручень щодо сплати платежів, а також лист-пропозицію від 06.12.2013р. №4189/0/225-13 "Про зміну договору оренди земельної ділянки" з доданим проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 11.10.2007р. за №340767100140 та розрахунком орендної плати (а.с.28, 29) з вимогою підписані та скріплені печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 11.10.2007р. за №340767100140 та три примірника розрахунку орендної плати повернути у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.

Проте, у встановлений термін відповідь на листи-пропозиції з необхідними документами до Харківської міської ради ПП "Давос" направлено не було, що стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 11.10.2007р. шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.

Досліджуючи позову заяву Харківської міської ради та додані до неї документи, враховуючи приписи чинного законодавства України, колегія суддів приходить до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно із частиною 2 статті 30 Закону України "Про оренду землі" у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди.

Згідно із пунктом 9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку згідно з довідкою №3817/06 від 02.08.2006р. становить 11 558, 56грн.

Умовами укладеного між сторонами договору оренди землі, а саме пунктом 13, передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Таким чином, сторони в договорі оренди землі, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 289.1. статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно із частиною 1 статті 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

У відповідності до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Попередня вартість 1 кв. м. землі у місті Харкові була затверджена та введена в дію з 01.03.2008 року рішеннями Харківської міської ради від 25.12.2007 р. №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та від 27.02.2008 року №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року".

Враховуючи норми статті 18 Закону України "Про оцінку земель", позивач рішеннями від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

У відповідності до положень статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." є чинними на момент розгляду справи. Доказів їх скасування матеріали справи не містять.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативно грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основною для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 року №922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 року у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 року у справі №5009/3430/12.

З урахуванням вищевказаних обставин справи та норм чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 11.10.2007 року №340767100140 шляхом визнання укладеною додаткої угоди до вказаного договору оренди землі підлягають задоволенню.

Щодо доводів апелянта, що ПП "Давос" переглянув основний вид діяльності та визначив його як виробництво виробів з бетону, 05.06.2014р. відділом Держземагенства була прийнята заява на перегляд та перерахунок нормативно-грошової оцінки землі, а також що при розрахунку Департаментом земельних відносин не застосовувався коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов, який, на думку апелянта, з посиланням на доданий до апеляційної скарги експертний висновок, можливо застосувати, колегія суддів зазначає, що дані доводи апелянта не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Заяву про перегляд та перерахунок нормативно-грошової оцінки землі апелянтом було подано після винесення судом першої інстанції оскаржуваного рішення; доданий відповідачем до апеляційної скарги експертний висновок від 29.05.2014р. №29 про інженерно-геологічні умови земельної ділянки, розташованого по пров. Лазьківському, 8 у м. Харкові був отриманий апелянтом після винесення оскаржуваного рішення судом першої інстанції.

Таким чином, в силу статті 101 Господарського процесуального кодексу України, яка визначає, що в апеляційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції, колегія суддів відхиляє наведені апелянтом доводи.

Щодо доводів апелянта, що скасований в місцевому адміністративному суді витяг №1185/14 від 18.04.2014р. є тотожнім за змістом витягу №892 від 24.09.2013р., колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, підставою позовних вимог Харківської міської ради є витяг Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області №892 від 24.09.2013р., відповідно до якого був розрахований розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що покладений в основу пункту 5 та впливає на розмір орендної плати, зазначеної в пункті 9 додаткової угоди до договору оренди,

Апелянт до судів першої та апеляційної інстанції витяг №1185/14 від 18.04.2014р. не надав, отже, встановити факт тотожності витягу, що скасований місцевим адміністративним судом, та витягу №892 від 24.09.2013р., на підставі якого був розрахований розмір нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, неможливо.

Таким чином, всупереч статті 33 Господарського процесуального кодексу України апелянт не довів ті обставини, на які він посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Окрім іншого, долучена до матерів справи постанова Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2014р. у справі №820/15695/14, яким адміністративний позов ПП "Давос" до Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області про скасування витягу та зобов'язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі; скасовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1185/14 від 18.04.2014р., виданий Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області; зобов'язано Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що розташована за адресою: м. Харків, пров. Лазівський, 8, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1,2 до площі 0,1271га під забудовою та коефіцієнту функціонального використання 0,1 до площі 1,2012 га інших земель, чинності не набрала. У судовому засіданні представник апелянта пояснила, що на зазначену постанову була подана апеляційна скарга.

Наявні у матеріалах справи №922/1205/14 витяг №892 від 24.09.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 року №103/14, є чинними, доказів їх оскарження чи скасування апелянтом до суду не надано.

В додатковій угоді до договору оренди позивач пропонує пункт 28 додати підпунктом д) в такі редакції: "в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."

Конвенцією про захист прав людини та основних свобод, ратифікованої Законом від 17.07.1997 року, Конституцією України та Законом України "Про судоустрій і статус суддів" передбачено право кожного на звернення до суду, гарантовано право на розгляд справи судом упродовж розумного строку, а також захист його прав, свобод та законних інтересів судами, утвореними відповідно до закону.

Таким чином, право позивача звернутись до суду передбачено міжнародним та національним законодавством, права відповідача даний пункт додаткової угоди не порушує.

Разом з тим, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що статтею 187 Господарського кодексу України передбачено право укладання господарських договорів за рішенням суду.

Частина 2 статті 187 Господарського кодексу України визначає, що день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішення суду не визначено інше.

Таким чином, з урахуванням приписів законодавства початком строку виконання зобов'язання сторін за додатковою угодою до договору оренди землі є день набрання чинності рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014р.

Отже, судом першої інстанції було неправомірно зазначено дату укладання додаткової угоди до договору оренди землі - 25 листопада 2014р.

З огляду на викладене, враховуючи, що місцевий господарський суд забезпечив дотримання вимог чинного законодавства щодо всебічного, повного та об'єктивного дослідження усіх фактичних обставин справи та дав належну правову оцінку наявним у матеріалах справи доказам, проте, невірно визначив дату укладання додаткової угоди до договору оренди землі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга ПП "Давос" підлягає частковому задоволенню, а рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. у справі №922/1205/14 підлягає зміні шляхом виключення дати додаткової угоди до договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 34076710014 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" - "25 листопада 2014р." В іншій частині рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 91, 99, 101, 102, п. 4 ч. 1 ст. 103, п. 4 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Давос" задовольнити частково.

Рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. у справі №922/1205/14 змінити шляхом виключення дати додаткової угоди до договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 34076710014 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" - "25 листопада 2014р."

В іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014р. у справі №922/1205/14 залишити без змін.

Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 27.10.2014 року.

Головуючий суддя Здоровко Л.М.

Суддя Лакіза В.В.

Суддя Плахов О.В.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.10.2014
Оприлюднено29.10.2014
Номер документу41104122
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1205/14

Ухвала від 23.04.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

Постанова від 15.01.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 04.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Постанова від 23.10.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Здоровко Л.М.

Ухвала від 05.06.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

Рішення від 23.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

Ухвала від 02.04.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Светлічний Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні