Постанова
від 28.10.2014 по справі 825/3152/14
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 жовтня 2014 року Чернігів Справа № 825/3152/14

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Смірнової О.Є.,

за участю секретаря Прокіної А.С.,

представника позивача Лапоши Д.Ю.,

представника відповідача Красківського О.С.,

представника третьої особи Остапенка С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду справу за адміністративним позовом Державної фінансової інспекції в Чернігівській області до Замглайської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Ріпкинська районна державна адміністрація Чернігівської області, про зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

02.10.2014 Державна фінансова інспекція в Чернігівській області (далі - ДФІ в Чернігівській області) звернулась до суду з адміністративним позовом до Замглайської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області (далі - Замглайська селищна рада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Ріпкинська районна державна адміністрація Чернігівської області (далі - Ріпкинська РДА) та остаточно просить зобов'язати Замглайську селищну раду виконати пункт 2 вимог Чернігівської міжрайонної державної фінансової інспекції (далі - Чернігівська МДФІ) про усунення виявлених порушень законодавства від 11.04.2014 № 7-18/585.

Свої вимоги мотивує тим, що посадовими особами Чернігівської МДФІ проведено ревізію виконання селищного бюджету та фінансово-господарської діяльності Замглайської селищної ради за період з 01.04.2011 по 31.12.2013, за результатами якої складено акт ревізії від 01.04.2014 № 7-24/17. Ревізією встановлено ряд порушень, у зв'язку з чим Замглайській селищній раді направлено вимоги Чернігівської МДФІ щодо усунення виявлених порушень законодавства від 11.04.2014 № 7-18/585. Представник позивача стверджує, що на даний час залишається не виконаним п. 2 вимог Чернігівської МДФІ від 11.04.2014 № 7-18/585.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю та просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав та просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на те, що земельна ділянка (кадастровий номер 7424455700:02:001:0009) має статус державної власності, тому відповідно всі повноваження по використанню даної земельної ділянки покладаються на місцеві адміністрації.

Представник третьої особи в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що в задоволенні позову необхідно відмовити.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Президентом України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Орган державного фінансового контролю у своїй діяльності керується Конституцією України, цим Законом, іншими законодавчими актами, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.

Згідно із ст. 2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування.

Порядок проведення органом державного фінансового контролю державного фінансового аудиту, інспектування та перевірок державних закупівель установлюється Кабінетом Міністрів України.

Судом встановлено, що відповідно до п. 8.4.6.4 плану контрольно-ревізійної роботи ДФІ в Чернігівській області на VI квартал 2013 року та на підставі направлень на проведення ревізії від 27.12.2013 № 162, від 27.12.2013 № 163 працівниками Чернігівської МДФІ проведено ревізію виконання селищного бюджету та фінансово-господарської діяльності Замглайської селищної ради за період з 01.04.2011 по 31.12.2013.

За результатами проведеної ревізії було встановлено ряд порушень та недоліків, що відображені в акті ревізії виконання селищного бюджету та фінансово-господарської діяльності Замглайської селищної ради від 01.04.2014 № 7-24/17 (а.с. 13-49).

Пунктом 7 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено право органів державного фінансового контролю пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

З метою повного усунення виявлених порушень, попередження їх виникнення в подальшому відповідачу направлено вимоги Чернігівської МДФІ щодо усунення виявлених порушень законодавства від 11.04.2014 № 7-18/585 (а.с. 7-12). Відповідача зобов'язано надіслати інформацію про вжиті заходи на виконання вимог ДФІ в Чернігівській області до 20.06.2014.

Пунктом 10 ч. 1 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» передбачено право органу державного фінансового контролю звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

У п. 2 вимог від 11.04.2014 № 7-18/585 Чернігівської МДФІ зазначено, що в ході ревізії встановлено, що в порушення постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279 «Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню», ст. 208 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-111 при зміні цільового призначення ділянки з земель сільськогосподарського призначення в резерв ґрунту для проведення протиожеледних робіт в осінньо-зимовий період ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» не відшкодував втрати сільськогосподарського виробництва на ділянці пасовища площею 2,000 га в сумі 94248,00 грн., що призвело до не доотримання місцевим бюджетом належних йому коштів, в зв'язку з чим зобов'язано Замглайську селищну раду:

- відобразити дебіторську заборгованість за ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» в сумі 94248,00 грн. Стягнути з ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» в дохід Замглайського селищного бюджету кошти за відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 94248,00 грн. В іншому випадку стягнути з осіб, винних у проведені зайвих виплат, шкоду у порядку та розмірі, встановленому ст.ст. 130-136 Кодексу законів про працю України.

На даний час п. 2 вимог не виконано.

Вимоги Чернігівської МДФІ від 11.04.2014 № 7-18/585 в судовому порядку не оскаржувались та не скасовані.

Судом встановлено, що Чернігівська обласна державна адміністрація (далі - Чернігівська ОДА) розпорядженням від 08.09.2010 № 295 «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» надала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» площею 2,0000 га під зосереджений резерв ґрунту для проведення протиожеледних робіт в осінньо-зимовий період на території Замглайської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області (за межами населеного пункту) (а.с. 92).

Згідно розпорядження В.о. голови Ріпкинської РДА від 04.01.2011 року № 01 «Про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» Ріпкинська РДА погодила ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, загальною площею 2,0000 га, за рахунок пасовищ категорії земель сільськогосподарського призначення, під зосереджений резерв ґрунту для проведення протиожеледних робіт в осінньо-зимовий період на території Замглайської селищної ради Ріпкинського району Чернігівської області (за межами населеного пункту), за умови зміни цільового призначення (а.с. 120).

Розпорядженням голови Чернігівської ОДА «Про відведення земельних ділянок» від 17.02.2011 № 50 затверджено проект землеустрою щодо виділення в оренду ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» даної земельної ділянки (а.с. 121).

Згідно договору оренди від 17.02.2011 Ріпкинською РДА в особі голови Головача П.М. за дорученням Чернігівської ОДА згідно розпорядження Чернігівської ОДА «Про відведення земельних ділянок від 17.02.2011 № 50» надано ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» в платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 7424455700:02:001:0009) за рахунок земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка занаходиться в смт. Замглай, Ріпкинського району, Чернігівської області площею 2,0000 га (за межами населеного пункту) під зосереджений резерв ґрунту для проведення протиожеледних робіт в осінньо-зимовий період. Орендна плата на момент укладення договору становила 3712,00 грн. (а.с. 52-56). Станом на 31.12.2013 кошти за оренду землі надійшли в повному обсязі в сумі 11136,00 грн., що свідчить про використання ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» земельної ділянки.

Під час ревізії було надіслано запит до БПП «Позитив» від 17.02.2014 № 7-18/255 та до відділу Держземагенства у Ріпкинському районі Чернігівської області від 17.02.2014 № 7-18/255 щодо надання копій документів з проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 2,0000 га, яка надана в оренду ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» (а.с. 58, 59).

Згідно копії проекту землеустрою встановлено, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279 «Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню» при складанні проекту землеустрою був проведений розрахунок втрат сільськогосподарського виробництва на ділянці пасовища площею 2,0000 га на суму 94248,00 грн. Відповідно до довідки про наявність земельних угідь за формою 6-зем, виданої відділом Держкомзему у Ріпкинському районі Чернігівської області від 08.12.2010 № 01-14/2013, землі, які надаються в оренду ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» є землями сільськогосподарського призначення (а.с. 99). Під час ревізії з'ясовано, що власником земельної ділянки є Чернігівська ОДА та за формою 6-зем відбулась зміна цільового призначення земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення в резерв ґрунту для проведення протиожеледних робіт в осінньо-зимовий період. Проте, при зміні цільового призначення ділянки з земель сільськогосподарського призначення в резерв ґрунту для проведення протиожеледних робіт в осінньо-зимовий період не зазначено звільнення від відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Суд встановив, що Чернігівською МДФІ надіслано лист до Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області від 26.05.2014 № 7-18/797 про результати ревізії виконання селищного бюджету та фінансово-господарської діяльності Замглайської селищної ради з проханням вжити заходи щодо надходження коштів до Замглайського селищного бюджету (а.с. 129).

Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області листом від 26.05.2014 № 7-18/797 повідомила Чернігівську МДФІ, що Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області направлено припис до ДП «Чернігівській облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» з вимогою у 30-денний термін усунути порушення вимог земельного законодавства шляхом відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва та направлено клопотання до Ріпкинської РДА про внесення змін до розпорядження про надання земельної ділянки в оренду ДП «Чернігівський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» в частині відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва (а.с. 132).

Відповідно до ст. 208 Земельного кодексу України від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об'єктів охорони здоров'я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об'єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об'єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, для розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об'єкти і території природно-заповідного фонду, під будівництво і обслуговування об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, для залісення деградованих та малопродуктивних земель на підставі документації із землеустрою, а також всеукраїнські громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації, що фінансуються з Державного бюджету України, у разі використання земельних ділянок для будівництва реабілітаційних установ для інвалідів і дітей-інвалідів, об'єктів фізкультури, спорту та соціального забезпечення для інвалідів і дітей-інвалідів.

Здійснення внутрігосподарського будівництва сільськогосподарськими або лісогосподарськими підприємствами, організаціями, установами, а також громадянами провадиться без відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Статтею 78 Бюджетного кодексу України визначено, що виконавчі органи відповідних місцевих рад забезпечують виконання відповідних бюджетів.

Згідно ч. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279 «Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню» звільнення громадян та юридичних осіб від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва здійснюється у випадках, визначених ст. 208 Земельного кодексу України.

Розміри втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню суб'єктами господарювання, на користь яких вилучаються земельні ділянки з метою розміщення підвісних канатних доріг, гірськолижних трас, елементів системи штучного засніження трас (озер, ліній водопроводів та повітропроводів, снігових генераторів, насосно-компресорних станцій), ліній електропередач, автомобільних під'їзних доріг та інших об'єктів інфраструктури, необхідної для проведення у 2022 році зимових Олімпійських та Паралімпійських ігор в Україні, визначаються з розрахунку 1 гривня за 1 гектар таких земель.

Відповідно до ч. 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Контроль за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, здійснюють Держсільгоспінспекція та її територіальні органи.

Суд звертає увагу на те, що Конституцією України та законами України визначені уповноважені органи, які здійснюють контроль і нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів, і які, відповідно, наділені правами у встановленому порядку реагувати на допущені (в разі їх виявлення) порушення.

Враховуючи вищезазначені норми, Замглайська селищна рада не є тим органом, на який законодавцем покладено обов'язок контролю за дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню.

Тому вимога Чернігівської МДФІ про стягнення коштів за відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в сумі 94248,00 грн. винесена не до тієї особи, яка відповідальна за таке відшкодування.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ДФІ в Чернігівській області є не обґрунтованими.

Керуючись ст.ст. 122, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні позову відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167,186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Суддя О.Є. Смірнова

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2014
Оприлюднено31.10.2014
Номер документу41104153
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/3152/14

Постанова від 16.10.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Смірнова О.Є.

Ухвала від 13.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Горбатюк С.А.

Ухвала від 17.12.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ключкович В.Ю.

Ухвала від 20.11.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ключкович В.Ю.

Постанова від 28.10.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Смірнова О.Є.

Ухвала від 03.10.2014

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Смірнова О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні