ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Комзюк А.Ф.
Суддя-доповідач:Бучик А.Ю.
ПОСТАНОВА
іменем України
"27" жовтня 2014 р. Справа № 571/686/14-а
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Бучик А.Ю.
суддів: Майора Г.І.
Одемчука Є.В.,
при секретарі Витрикузі В.П. ,
за участю
позивача ОСОБА_3
представників відповідачів ОСОБА_4, ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області, ОСОБА_4 на постанову Рокитнівського районного суду Рівненської області від "26" вересня 2014 р. у справі за позовом ОСОБА_3 до Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області, ОСОБА_4 про визнання нечинним та скасування рішення сільської ради, визнання незаконною бездіяльність сільського голови, зобов'язання вчинення певних дій ,
ВСТАНОВИВ:
У квітні 2014 року ОСОБА_3 звернувся до суду з адміністративним позовом про визнання нечинним та скасування рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544"; визнання незаконною бездіяльності сільського голови Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області ОСОБА_4 в частині незупинення рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544" і не внесення на повторний розгляд сільської ради оскаржуваного рішення із обґрунтуванням зауважень та його оприлюднення; зобов'язання Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області та сільського голови Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області ОСОБА_4 не чинити перешкод ОСОБА_3 в будь-який спосіб (заборонами, обмеженнями, а також вчинення інших дій) отримати у приватну власність земельну ділянку у розмірі 0,25 га, кадастровий номер 5625082600:01:001:0119, яка знаходиться навколо житлового будинку АДРЕСА_1.
Постановою Рокитнівського районного суду Рівненської області від 26 вересня 2014 року визнано нечинним та скасовано рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544".
Визнано незаконною бездіяльність сільського голови Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області ОСОБА_4 в частині незупинення рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544" і не внесення на повторний розгляд сільської ради оскаржуваного рішення із обґрунтуванням зауважень та його оприлюднення.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
В апеляційних скаргах Глиннівська сільська рада Рокитнівського району Рівненської області та ОСОБА_4 просять скасувати вказану постанову через порушення судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Апеляційна скарга Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області задоволенню не підлягає.
Апеляційна скарга ОСОБА_4 підлягає частковому задоволенню.
Встановлено, що рішенням Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 26 січня 2005 року №163 «Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» ОСОБА_3 надано дозвіл на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд орієнтовною площею 0,25 га в АДРЕСА_1, за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення, в тому числі рілля 0,25 га (а.с.10).
12 листопада 2013 року Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області рішенням №722 скасовано вищевказане рішення від 26.01.2005 р. №163 (а.с.17).
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Згідно з ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Конституційний Суд України у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вирішив, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Крім того, у пункті 5 рішення № 7-рп/2009 Конституційний Суд України вказав, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.
Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у них впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не погіршуватиметься прийняттям більш пізнього рішення.
Враховуючи вищезазначене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог в частині скасування рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544".
Щодо визнання незаконною бездіяльності сільського голови Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області ОСОБА_4 в частині незупинення рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544" і не внесення на повторний розгляд сільської ради оскаржуваного рішення із обґрунтуванням зауважень та його оприлюднення, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч. 4 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення сільської, селищної, міської ради у п'ятиденний строк з моменту його прийняття може бути зупинено сільським, селищним, міським головою і внесено на повторний розгляд відповідної ради із обґрунтуванням зауважень. Рада зобов'язана у двотижневий строк повторно розглянути рішення. Якщо рада відхилила зауваження сільського, селищного, міського голови і підтвердила попереднє рішення двома третинами депутатів від загального складу ради, воно набирає чинності.
Відповідно ч. 1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, компетенція сільського голови щодо зупинення прийнятого радою рішення та внесення на повторний розгляд є дискреційним повноваженням та виключною функцією уповноваженого органу (посадової особи).
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов'язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу державної влади обумовлене певною свободою (тобто вільним або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 р. на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Також Постановою ВАСУ від 21.10.2010 р. № П-278/10 встановлено, що з огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, останній не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Отже, визнавши незаконною бездіяльність сільського голови Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області ОСОБА_4 в частині незупинення рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544" і не внесення на повторний розгляд сільської ради оскаржуваного рішення із обґрунтуванням зауважень та його оприлюднення, суд першої інстанції фактично вказав на порядок дій суб'єкту владних повноважень щодо оскаржуваного рішення, при тому, що це належить до виключної компетенції останнього.
З урахуванням вищевикладеного, постанова суду першої інстанції підлягає частковому скасуванню.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу ОСОБА_4 задовольнити частково.
Постанову Рокитнівського районного суду Рівненської області від "26" вересня 2014 р. в частині визнання незаконною бездіяльності сільського голови Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області ОСОБА_4 в частині незупинення рішення Глиннівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області від 12 листопада 2013 року №722 "Про скасування рішення сесії сільської ради від 1 липня 2013 року №544" і не внесення на повторний розгляд сільської ради оскаржуваного рішення із обґрунтуванням зауважень та його оприлюднення - скасувати та ухвалити нову, якою відмовити ОСОБА_3 в задоволенні позовних вимог в цій частині.
В решті постанову - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис) А.Ю.Бучик
судді: (підпис) Г.І. Майор
(підпис) Є.В.Одемчук
З оригіналом згідно: суддя
Повний текст cудового рішення виготовлено "28" жовтня 2014 р.
Роздруковано та надіслано:
1- в справу:
2 - позивачу: ОСОБА_3 АДРЕСА_1
3- відповідачам: Глиннівська сільська рада Рокитнівського району Рівненської області вул.Радянська,1,с.Глинне,Рокитнівський район, Рівненська область,34221 ОСОБА_4 АДРЕСА_2
- ,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2014 |
Оприлюднено | 30.10.2014 |
Номер документу | 41119105 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Бучик А.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні