ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" жовтня 2014 р.Справа № 916/2121/14
За позовом прокурора Тарутинського району Одеської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Бородінська СЕС-1"
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Тарутинська районна рада
про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку
Головуючий суддя О.Л. Панченко
Суддя К.Ф. Погребна
Суддя М.І. Никифорчук
Представники:
від прокуратури Шивцова С.А.;
від позивача не з'явився;
від відповідача Кіосе Д.Д., Остапенко Н.М.;
від 3-ої особи не з'явився
Суть спору: Прокурор Тарутинського району Одеської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області з позовом та уточненням до нього, в якому просить визнати недійсним договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5124755500:01:001:0787), розташованої на території Бородінської селищної ради, загальною площею 45,0000 га, який укладено між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області та ТОВ "Бородінська СЕС-1" 13 листопада 2013 року на підставі наказу ГУ Держземагентства в Одеській області від 13 листопада 2013 року № ОД/5124755500:01:001/00000139, зобов'язати ТОВ "Бородінська СЕС-1" повернути земельну ділянку, розташовану на території Бородінської селищної ради загальною площею 45,0000 га (кадастровий номер 5124755500:01:001:0787) (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області. В обґрунтування заявлених позовних вимог прокурор посилається на те, що договір оренди землі від 13.11.2013р. № 08 укладений з порушенням вимог чинного земельного законодавства, а саме нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки не була проведена.
Представник прокуратури підтримує позовні вимоги та просить суд задовольнити позов.
Представник позивача у засідання суду не з'явився.
Представники відповідача позов не визнають з підстав, викладених у відзиві на позов та доповненнях до відзиву.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Тарутинська районна рада надіслала до суду листи від 17.07.2014р. № 02-12/134, від 28.08.2014р. № 02-12/162, згідно з якими третя особа просить розглядати справу без участі її представника, вважає, що договір оренди землі від 13.11.2013р. № 08 укладений відповідно до вимог чинного законодавства, а також повідомляє, що орендна плата надходить своєчасно, в повному обсязі та використовується для вирішення проблемних питань Бородінської ради.
Беручи до уваги, що:
Наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області від 13.11.2013р. № ОД/5124755500:01:001/00000139 затверджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у довгострокову оренду строком на 49 років ТОВ "Бородінська СЕС-1" для розміщення та експлуатації сонячної електростанції за адресою: Бородінська селищна рада (за межами населеного пункту), Тарутинський район, Одеська область, та надано ТОВ "Бородінська СЕС-1" в довгострокову оренду строком на 49 років земельну ділянку площею 45,0000 га із земель сільськогосподарського призначення, у тому числі: пасовища - 45,0000 га, кадастровий номер 5124755500:01:001:0787, для розміщення та експлуатації сонячної електростанції (землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення) за адресою: Бородінська селищна рада (за межами населеного пункту), Тарутинський район, Одеська область (пункти 1, 2 наказу).
Відповідно до пунктів 3, 3.1 зазначеного наказу до проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлено орендну плату в розмірі 12 земельних податків за 1 рік; після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та затвердження її у встановленому законодавством порядку встановлено річну орендну плату в розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі.
13.11.2013р. між Головним управлінням Держземагентства в Одеській області (надалі - "Орендодавець") та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бородінська СЕС-1" (надалі - "Орендар") був укладений договір оренди землі № 08, згідно з яким Орендодавець на підставі наказу Головного управління Держземагентства в Одеській області від 13.11.2013р. № ОД/5124755500:01:001/00000139 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення загальною площею 45,0000 га, у тому числі пасовища 45,0000 га, для розміщення та експлуатації сонячної електростанції, розташовану на території Бородінської селищної ради Тарутинського району Одеської області (за межами населеного пункту) (п. 1.1, п. 2.1 договору). Кадастровий номер земельної ділянки: 5124755500:01:001:0787. Категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Код використання згідно з класифікатором видів цільового призначення земель (КВЦПЗ): 14.01 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об'єктів енергогенеруючих підприємств установ і організацій (п. 2.2 договору). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена (п. 2.4 договору). Договір укладено строком на 49 (сорок дев'ять) років. Право оренди земельної ділянки виникає у Орендаря з моменту його державної реєстрації відповідно до закону (п. 3.1, п. 3.2 договору). Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі на рахунок Бородінської селищної ради в ВДК у Тарутинському районі Одеської області у розмірі 12 земельних податків, а саме 126609,00 грн. за 1 рік, що складає 10550,75 грн. за 1 місяць. Після проведення та введення в дію нормативної грошової оцінки земельної ділянки орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від визначеної нормативної грошової оцінки земельної ділянки, з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством (п. 4.1, п. 4.2 договору). Орендна плата вноситься Орендарем не пізніше 28 числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому п. 4.1 договору, за кожен місяць (п. 4.3 договору). Орендар зобов'язався протягом одного року здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на виготовлення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендується; самостійно щорічно обчислювати орендну плату з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі станом на 1 січня поточного року та враховуючи вимоги пункту 286.2 статті 286 Податкового кодексу України не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному органу доходів і зборів за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 Податкового кодексу України, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 9.4.7, п. 9.4.8 договору). Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди відповідно до закону (п. 15.1 договору).
Право оренди вказаної земельної ділянки на підставі договору оренди землі № 08 від 13.11.2013р. зареєстровано у передбаченому чинним законодавством порядку, про що свідчить витяг № 14089658 від 06.12.2013р. з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права.
За актом приймання-передачі від 09.12.2013р. орендована земельна ділянка площею 45,0000 га, розташована на території Бородінської селищної ради Тарутинського району Одеської області (за межами населеного пункту), позивачем передана відповідачу.
Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими нормативно-правовими актами.
Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України "Про оренду землі".
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема, якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.
Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Таким чином норми статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" встановлюють необхідність визначення сторонами розміру орендної плати, її індексації, форми платежу, строків, порядку внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Зважаючи на вищевикладене, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі", а тому невизначеність нормативної грошової оцінки земельної ділянки у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність.
Згідно з пунктами 288.4, 288.5, 288.5.1, 288.5.2 статті 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент укладення договору) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку для земель сільськогосподарського призначення, та трикратного розміру земельного податку для інших категорій земель. При цьому, для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), розмір орендної плати не може перевищувати 3 відсотки нормативної грошової оцінки.
Таким чином, ні Закон України "Про оренду землі", ні Податковий кодекс України не встановлюють конкретний розмір орендної плати, зокрема, й у процентному співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а ці норми лише фіксують його граничні межі, залишаючи питання визначення його на розсуд сторін.
Відповідно до п.п. 271.1.1 ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування для обчислення земельного податку щодо земельних ділянок, нормативна грошова оцінка яких не проведена, є площа земельних ділянок.
Пунктом 278.1 ст. 278 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів і нормативну грошову оцінку яких не проведено, надані, зокрема, підприємствам енергетики, встановлюється у розмірі 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по відповідній області.
Згідно з п. 276.6 ст. 276 Податкового кодексу України податок за земельні ділянки (в межах та за межами населених пунктів), надані для розміщення об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274, 275, 278, 279 і 280 цього Кодексу.
Отже, Податковим кодексом України встановлені можливість та порядок визначення земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.12.2006р. № 1724 "Деякі питання оренди земель" у додатку 1 затверджено форму розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких не проведена.
У додатку № 1 до договору оренди землі від 13.11.2013р. № 08 наведений розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної власності, грошова оцінка якої не проведена станом на 13.11.2013р., який виконаний відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2006р. № 1724.
Таким чином, визначений сторонами договору оренди землі № 08 від 13.11.2013р. розмір орендної плати відповідає нормам п. 276.6 ст. 276, п.п. 271.1.2 ст. 271, п. 278.1 ст. 278 Податкового кодексу України.
Крім того, згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Отже договір оренди землі укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, а тому без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними.
Однак доказів скасування або визнання недійсним наказу Головного управління Держземагентства в Одеській області від 13.11.2013р. № ОД/5124755500:01:001/00000139 представники прокуратури та позивача до суду не надали. Таким чином, зазначений наказ Головного управління Держземагентства в Одеській області від 13.11.2013р. № ОД/5124755500:01:001/00000139 є чинним, що свідчить також про відсутність підстав для визнання недійсним договору оренди землі від 13.11.2013р. № 08.
Зважаючи на вищевикладене, у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог прокурора Тарутинського району Одеської області про визнання недійсним договору оренди землі від 13.11.2013р. № 08 та зобов'язання ТОВ "Бородінська СЕС-1" повернути земельну ділянку, розташовану на території Бородінської селищної ради загальною площею 45,0000 га (кадастровий номер 5124755500:01:001:0787) (за межами населеного пункту) до земель державної власності в особі Головного управління Держземагентства в Одеській області.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст. 85 ГПК України.
Повне рішення складено 27.10.2014р.
Головуючий суддя О.Л. Панченко
Суддя К.Ф. Погребна
Суддя М.І. Никифорчук
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 20.10.2014 |
Оприлюднено | 31.10.2014 |
Номер документу | 41125670 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Панченко О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні