Постанова
від 30.10.2014 по справі 826/14896/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

30 жовтня 2014 року 11:09 № 826/14896/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Кармазіна О.А. при секретарі судового засідання Тимчук М.Д,

за участю представників сторін:

від позивача: Подлящук О.П. (довіреність від 30.09.2014 р. № 17/1782-12), Гусєва М.В. (довіреність від 14.07.2014 р. № 17/1398-8)

від відповідача: Калініна Л.М. (довіреність від 14.10.2014 р. № 11-01/510/1), Прудиус Л.В. (довіреність від 14.10.2014 р. № 11-01/510)

від третьої особи-1 : не з'явився

від третьої особи-2 : ОСОБА_1. (керівник), Лазня І.В. (довіреність від 30.10.2014 р.)

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовомНаціональної академії наук України до Національної служби посередництва і примирення третя особа-1Державна наукова установа «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» третя особа-2Первинна профспілкова організація Державної наукової установи "Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України" про визнання незаконним та скасування розпорядження від 17.09.2014 року № 162-р, а також зобов'язання зняти з реєстрації колективний трудовий спір,-

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась Національна академія наук України з позовом до Національної служби посередництва і примирення про визнання незаконним та скасування розпорядження від 17.09.2014 року № 162-р, а також про зобов'язати зняти з реєстрації колективний трудовий спір.

В обґрунтування позову позивач зазначає, що 15.09.2014 р. відповідачем зареєстровано колективний трудовий спір (конфлікт) між найманими працівниками Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» та Національною академією наук України».

Реєстраційний номер 056-14/26-В свідчить про реєстрацію колективного трудового спору на виробничому рівні. У той же час, як зазначає позивач, сторонами спору на виробничому рівні є наймані працівники та роботодавець. Позивач зазначає, що для виникнення колективного трудового спору на виробничому рівні необхідна наявність розбіжностей щодо соціально-трудових відносин між роботодавцем та найманими працівниками, первинною організацією, або іншою уповноваженою найманими працівниками організацією.

Посилаючись на положення ст. 1 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», ст. 14 Податкового кодексу України, заявник зазначає, що Національна академія наук України не є роботодавцем працівників, оскільки не використовує їх працю, трудових договорів та контрактів з ними не укладала, не несе обов'язків щодо нарахування заробітної плати, утримання та сплати податків та інших нарахувань.

Відповідно до статуту Центру, останній є окремою юридичною особою.

Враховуючи наведене позивач вважає, що були відсутні підстави для прийняття спірного рішення про реєстрацію трудового спору (конфлікту), вважає у зв'язку з цим спірне рішення протиправним та просить його скасувати.

Ухвалою суду від 02.10.2014 р. відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи на 30.10.2014 р.

На стадії підготовки справи до розгляду до участі у справі залучено третіх осіб: Державну наукову установу «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» без самостійних вимог на стороні позивача та Первинну профспілкову організацію Державної наукової установи "Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України" в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача. Вказаним особам направлені повітки та копія позовної заяви, у т.ч. засобами електронної пошти.

Відповідач проти позову заперечує та зазначає, що рішення прийнято відповідно до вимог законодавства, підстав для скасування спірного рішення не вбачає. Зокрема, відповідач зазначає, що сам Центр як юридична особа знаходиться у стані припинення. При цьому, відповідач зазначає, що оскільки Центр знаходиться у віданні НАН України та підпорядковується Президії НАН України, яка прийняла рішення про припинення Центру як юридичної особи, зняло фінансування Центру, тобто бюджетні асигнування заблоковані головним розпорядником (НАН України), НАН України є роботодавцем Центру, а відтак є належною стороною колективного трудового спору. Порушень при реєстрації спору відповідач не вбачає та просить у задоволенні позову відмовити.

Третя особа-1 в судове засідання не з'явилася, доказів поважності причин неприбуття не надала, як і завчасного повідомлення про наявність таких причин. Враховуючи відсутність підстав для відкладення розгляду справи, справу розглянуто за відсутності третьої особи-1.

Представники третьої особи-2 підтримали позицію НСПП (відповідача) та просили відмовити у задоволенні позову.

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 30.10.2014 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши наявні в матеріалах справи документи, заслухавши пояснення присутніх представників осіб, які беруть участь у справі, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Державна наукова установа «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» (далі - Центр) є юридичною особою, зареєстрованою 21.02.2014 р. Код з ЄДР - 39108370. Місцезнаходження - 01030, м. Київ, вул. Леонтовича, 5. Організаційно-правова форма - державна установа. Засновник - Національна академія наук України.

З 10.07.2014 р. Центр знаходиться у стані припинення (ліквідації) на підставі постанови Президії Національної академії наук України від 02.07.2014 р. № 165. Голова комісії з припинення Богданович І.І.

Згідно із ст. 3 Статуту Центру, директор Центру видає накази відповідно до трудового законодавства і діючих в НАН України положень, приймає та звільняє з роботи працівників Центру; має право (п. 3.5.) приймати на роботу, здійснювати переведення (переміщення), звільнення працівників Центру .

03 вересня 2014 р., було проведено засідання профспілкового комітету Первинної профспілкової організації Державної наукової установи "Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України" Вільної профспілки освіти і науки України, уповноваженого представляти інтереси найманих працівників Центру в колективному трудовому спорі.

Засідання проведено у присутності п'яти осіб: ОСОБА_1., ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11

За результатами засідання складено протокол № 3.

Порядок денний засідання: (1) оформлення вимог до НАН України; (2) формування списку органу, який буде представляти інтереси найманих працівників в колективному трудовому спорі; (3) направлення вимог найманих працівників до НАН України.

З протоколу вбачається заслуховування інформації про висунення вимог найманими працівниками Центру до НАН України шляхом збору підписів .

В контексті наведеного до матеріалів справи з боку відповідача додано копію підписного листа від 02.09.2014 р. про висунення вимог найманих працівників Центру до НАН України та по визначенню органу, який буде представляти інтереси найманих працівників.

У підписному листі були визначені наступні вимоги:

1. Припинити незаконні звільнення найманих працівників Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» (згідно Постанови Президії Національної академії наук України № 165 від 02.07.2014р.).

2.Припинити порушення (головою ліквідаційної комісії Богдановичем І.І.) колективного договору між трудовим колективом та адміністрацією Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» на 2014-2016 роки.

3. Виплатити заборгованість із заробітної плати за липень - серпень 2014 року.

4. Виплачувати заробітну плату у строки, передбачені чинним законодавством».

Згідно із цим підписним листом вирішено направити ці вимоги власнику (роботодавцю) або уповноваженому ним органу.

Доручено Первинній профспілковій організації (в собі її виборного органу) Державної наукової установи "Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України" Вільної профспілки освіти і науки України.

Підписний лист скріплений 42 підписами працівників Центру, при штатній чисельності 48 осіб, із зазначенням у підписному листі прізвища, ініціалів та посад осіб, які поставили підписи.

Між тим, згідно із вищезгаданим протоколом № від 03.09.2014 р. вирішено (одноголосно «за»): занести до протоколу вказані вище вимоги; внести до списку склад органу, уповноваженого представляти інтереси найманих працівників в зазначеному колективному трудовому спорі, вказаних вище п'яти осіб; оформити вимоги протоколом та направити власнику або уповноваженому ним органу.

Листом від 03.09.2014 р. № 26 за підписом Голови Первинної профспілкової організації Державної наукової установи "Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України" направило вказаний протокол Президенту НАН України ОСОБА_12 Вказаний лист із протоколом зареєстрований НАН України 05.09.2014 р.

У свою чергу, НАН України листом від 12.09.2014 р. за № 17/1670-8 на підставі ст. 3 та ч. 2 ст. 5 вищезгаданого закону направила вимоги працівників за належністю до Голови ліквідаційної комісії Центру.

При цьому, листом від 15.09.2014 р. за № 17/1681-8 НАН України проінформувала Голову профспілки про направлення вимог за належністю з посиланням на те, що роботодавцем є Центр в особі директора, який діє від імені Центру та укладає трудові договори. Роз'яснено, що у зв'язку з ліквідацією Центру, вимоги слід спрямовувати ліквідаційній комісії.

15.09.2014 р. відділенням Національної служби посередництва і примирення в місті Києві та Київській області на ім'я Голови Національної служби посередництва і примирення внесено подання про реєстрацію колективного трудового спору між найманими працівниками Центру та НАН України.

У поданні зазначається за результатами проведеної перевірки запропонувало:

- зареєструвати колективний трудовий спір між найманими працівниками Центру та НАН України з 15.09.2014 р.,

- зареєструвати вимоги №№ 1, 3, 4. Відмовити у реєстрації вимоги № 2.

У поданні зазначається рівень колективного трудового спору - виробничий рівень .

Зазначено, що вимоги направлені роботодавцю та зареєстровані у останнього 05.09.2014 р., але відповіді станом на 15.09.2014 р. не отримано.

Вказується також, що 15.09.2014 р. органом, уповноваженим представляти інтереси найманих працівників було прийнято рішення про незгоду з рішенням адміністрації підприємства та вступ у колективний трудовий спір, про що складений протокол № 4 від 15.09.2014 р.

Крім того, як зазначено у поданні, 15.09.2014 р. вказаний орган звернувся до відділення НСПП щодо реєстрації колективного трудового спору.

17 вересня 2014 року Національною службою посередництва та примирення прийнято оскаржуване Розпорядження № 162-р «Про реєстрацію колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» міста Києва та Національною академією наук України».

Розпорядження прийнято, як зазначено в останньому, відповідно до частини шостої статті 15 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», розділу 3 Положення про порядок реєстрації Національною службою посередництва і примирення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженого наказом Національної служби посередництва і примирення від 25.03.2014 № 21.

Згідно з п. 1 цього Розпорядження вирішено зареєструвати колективний трудовий спір (конфлікт) між найманими працівниками Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» міста Києва та Національною академією наук України з 15.09.2014 і присвоїти йому реєстраційний номер 056-14/26-В (далі також - Розпорядження).

Підстава прийняття Розпорядження: подання відділення Національної служби посередництва і примирення в місті Києві та Київській області від 15.09.2014 № 01/01-187.

Згідно з п. 2 оскаржуваного Розпорядження вирішено зареєструвати такі вимоги найманих працівників:

« 1. Припинити незаконні звільнення найманих працівників Державної науковї установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» (згідно Постанови Президії Національної академії наук України № 165 від 02.07.2014р.).

3. Виплатити заборгованість із заробітної плати за липень - серпень 2014 року.

4. Виплачувати заробітну плату у строки, передбачені чинним законодавством».

Згідно з п. 3 оскаржуваного Розпорядження вирішено: відмовити в реєстрації другої вимоги найманих працівників:

« 2.Припинити порушення (головою ліквідаційної комісії Богдановичем І.І.) колективного договору між трудовим колективом та адміністрацією Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» на 2014-2016 роки», оскільки не зазначено конкретних фактів порушення колективного договору.

Згідно з п. 4 Розпорядження доручено відділу правового забезпечення Національної служби посередництва і примирення внести відповідні записи в Книгу реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).

Згідно з п. 5 Розпорядження доручено відділенню Національної служби посередництва і примирення в місті Києві та Київській області забезпечити сприяння вирішенню зазначеного колективного трудового спору (конфлікту) в межах повноважень, визначених Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» та Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року № 1258/98, із змінами.

Вирішено дане розпорядження надіслати органу, уповноваженому представляти інтереси найманих працівників Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» міста Києва, Національній академії наук України, Київській міській державній адміністрації, відділенню Національної служби посередництва і примирення в місті Києві та Київській області.

Вирішуючи з урахуванням наведеного спір по суті, суд зазначає наступне.

Так, правові і організаційні засади функціонування системи заходів по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) визначаються Законом України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», який спрямований на здійснення взаємодії сторін соціально-трудових відносин у процесі врегулювання колективних трудових спорів (конфліктів), що виникли між ними (далі також - Закон № 137/98-ВР).

Відповідно до положень статті 1 цього Закону найманий працівник , це фізична особа, яка працює за трудовим договором на підприємстві, в установі та організації, в їх об'єднаннях або у фізичних осіб, які використовують найману працю. Роботодавець , це юридична (підприємство, установа, організація) або фізична особа, яка в межах трудових відносин використовує працю фізичних осіб .

Відповідно до ст. 2 цього Закону колективний трудовий спір (конфлікт) - це розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин , щодо: а) встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту; б) укладення чи зміни колективного договору, угоди; в) виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень; г) невиконання вимог законодавства про працю.

Відповідно до положень абзацу другого ч. 1 ст. 3 Закону сторонами колективного трудового спору (конфлікту) є, зокрема: на виробничому рівні - наймані працівники (окремі категорії найманих працівників) підприємства, установи, організації чи їх структурних підрозділів або первинна профспілкова чи інша уповноважена найманими працівниками організація та роботодавець . За дорученням інтереси роботодавця у колективному трудовому спорі (конфлікті) може представляти інша особа, організація роботодавців, об'єднання організацій роботодавців.

У взаємозв'язку з наведеним та в контексті підстав позову, слід додати, що відповідно до положень ст. 15 Закону до компетенції Національної служби посередництва і примирення, яка є постійно діючим державним органом, створеним Президентом України для сприяння врегулюванню колективних трудових спорів (конфліктів), належить, крім іншого, здійснення реєстрації висунутих працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) .

Згідно з наказом НСПП від 25 березня 2014 року № 21 затверджено Положення про порядок реєстрації Національною службою посередництва і примирення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) (далі - Положення).

Положення визначає правові і організаційні засади здійснення Національною службою посередництва і примирення (далі - НСПП) відповідно до частини шостої статті 15 Закону України (далі - Закон) "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" системи заходів щодо реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).

Під реєстрацією висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) розуміється внесення НСПП в Книгу реєстрації висунутих найманими працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) відомостей про сторони колективного трудового спору (конфлікту) із зазначенням їх повного найменування і місцезнаходження (поштової адреси) та висунуті найманими працівниками, профспілкою вимоги, присвоєння колективному трудовому спору (конфлікту) реєстраційного номера та видання про це відповідного розпорядження НСПП .

Згідно із цим Положенням, найманий працівник - фізична особа, яка працює за трудовим договором на підприємстві, в установі та організації, в їх об'єднаннях або у фізичних осіб, які використовують найману працю; роботодавець - юридична (підприємство, установа, організація) або фізична особа, яка в межах трудових відносин використовує працю фізичних осіб.

Відповідно до положень частини шостої статті 15 та при дотриманні положень статей 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" реєстрації НСПП підлягають вимоги найманих працівників, профспілок та колективні трудові спори (конфлікти).

При цьому, відповідно до п. 5.1. Положення НСПП відмовляє у реєстрації спору якщо в результаті перевірки не підтвердились повноваження представників сторін колективного трудового спору (конфлікту) або сторона спору не є належною .

Водночас, підлягають зняттю з реєстрації спори та/або висунуті вимоги, у разі, зокрема: встановлення в результаті перевірки порушень чинного законодавства України з питань реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) у випадках, визначених у підпункті 5.1 Положення; прийняття судом рішення про скасування розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та/або колективних трудових спорів (конфліктів).

Згідно з п. 6.3. Положення, зняття з реєстрації колективних трудових спорів (конфліктів) та висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог здійснюється, зокрема, на підставі ухвали суду про скасування розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту).

У взаємозв'язку з викладеним, зокрема, беручи до уваги реєстраційний номер спірного рішення та висновки, викладені у спірному рішенні та у поданні регіонального відділення НСПП, а також виходячи із змісту п. 3.2. (щодо класифікації спорів), слід зазначити, що у даному випадку зареєстрований спір на виробничому рівні, де сторонами мають бути наймані працівники та роботодавець .

Між тим, як вбачається з матеріалів справи, зокрема, із Статуту Центру, Центр та НАН України є окремими юридичними особами. Працівники, якими ініційовано питання щодо вирішення колективного трудового спору, знаходяться у трудових відносинах з Центром, що не заперечується та визнається особами, які беруть участь у справі. Відтак, з наведеного вбачається, що на виробничому рівні учасниками спору можуть бути працівники Центру (наймані працівники) та Центр, як роботодавець.

НАН України в даному випадку не може бути стороною трудового колективного спору на виробничому рівні, оскільки не є роботодавцем відносно працівників , які ініціювали вирішення трудового колективного спору, тобто НАН України не є належною стороною колективного трудового спору, у зв'язку з чим реєстрація спору за її участі в даному випадку не відповідає вимогам законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи наведене у сукупності, суд в даному випадку приходить до висновку про відсутність правових підстав для реєстрації відповідачем колективного трудового спору за участі працівників Центру та НАН України та, відповідно, про відсутність правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення про реєстрацію такого спору у зв'язку з чим вказане розпорядження є протиправним та підлягає скасуванню, а позов в цій частині - підлягає задоволенню.

Між тим, відносно другої позовної вимоги про зобов'язання відповідача зняти з реєстрації колективний трудовий спір, слід зазначити, що ця вимога заявлена передчасно, оскільки відповідно до наведених вище правил та процедур, зняття спору з реєстрації є наслідком набрання законної сили судовим рішенням про скасування розпорядження про реєстрацію спору. На даний час не вбачається порушення відповідачем вимог пунктів 5.1., 6.3. Положення та у зв'язку з цим прав та інтересів позивача, а відтак у задоволенні позову в цій частині слід відмовити.

Керуючись вимогами статей 69-71, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Розпорядження від 17 вересня 2014 року № 162-р «Про реєстрацію колективного трудового спору (конфлікту) між найманими працівниками Державної наукової установи «Центр світової економіки та міжнародних відносин Національної академії наук України» міста Києва та Національною академією наук України», прийняте Національною службою посередництва та примирення.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Постанова набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України.

Суддя О.А. Кармазін

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення30.10.2014
Оприлюднено06.11.2014
Номер документу41175132
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/14896/14

Ухвала від 01.10.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Ухвала від 18.12.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Губська О.А.

Постанова від 30.10.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

Ухвала від 02.10.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кармазін О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні