Рішення
від 05.11.2014 по справі 916/3700/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" листопада 2014 р.Справа № 916/3700/14

За позовом: Прокурора Овідіопольського району Одеської області в інтересах держави в особі Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „Руніком Стройінвест"

про зобов'язання укласти договір

Суддя Малярчук І.А.

В судових засіданнях приймали участь представники:

Від прокурора: Доброжан Н.І., згідно посвідчення №010038 від 17.10.2012р.

Від позивача: Слісаревська К.А., довіреність №7 від 08.01.2014р.

Від відповідача: Цинєв А.О., довіреність від 03.01.2014р.

В судовому засіданні 05.11.2014р. приймали участь представники:

Від прокурора: Доброжан Н.І., згідно посвідчення №010038 від 17.10.2012р.

Від позивача: Слісаревська К.А., довіреність №7 від 08.01.2014р.

Від відповідача: Цинєв А.О., довіреність від 03.01.2014р.

Суть спору: про зобов'язання ТОВ „Руніком Стройінвест" укласти з Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області договір №8 про пайову участь (внесок) замовника у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради від 15.07.2013р. на умовах поданого Таїровською селищною радою проекту цього договору, відповідно до якого ТОВ „Руніком Стройінвест" зобов'язується взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради та перерахувати до спеціального цільового фонду Таїровської селищної ради на спеціальний рахунок цільового фонду соціального розвитку Таїровської селищної ради, відкритий в Управлінні Державного казначейства України в Одеській області, грошові кошти на пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради у розмірі 4% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, яка визначена згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва житлового будинку, що складає 2246817,12грн.

Прокурор на заявлених позовних вимогах наполягає, подав заяву про уточнення позовних вимог від 19.09.2014р. за вх.№24480/14, де виклав позовні вимоги в остаточній редакції, яка прийнята судом до розгляду по суті.

Первинні позовні вимоги прокурора складали: про вважання договору №8 про пайову участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради від 15.07.2013р. укладеним на умовах поданого Таїровською селищною радою проекту цього договору, відповідно до якого ТОВ „Руніком Стройінвест" зобов'язується взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради та перерахувати до спеціального цільового фонду Таїровської селищної ради на спеціальний рахунок цільового фонду соціального розвитку Таїровської селищної ради, відкритий в Управлінні Державного казначейства України в Одеській області, грошові кошти на пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради у розмірі 4% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, яка визначена згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва житлового будинку, що складає 2246817,12грн.; про стягнення з ТОВ „Руніком Стройінвест" на користь Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області грошові кошти згідно п.1.1. договору №8 про пайову участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради від 15.07.2013р. у розмірі 2246817,12грн. за наступними реквізитами: одержувач платежу УДКСУ в Овідіопольському районі Одеській області; код одержувача 37929461, банк одержувача ГУДКСУ в Одеській області, код банку 828011, рахунок одержувача №31513921700364; код платежу „24170000 - надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту".

Так, в обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що згідно повідомлення ТОВ „Руніком Стройінвест" від 11.07.2013р. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України прийнято в експлуатацію 16-ти поверховий житловий будинок, розташований за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Мізікевича, ж/м „Ульянівка", масив „Радужний", буд.№10-в, кошторисна вартість якого складає 56170428грн. згідно абз.4 п.15 Декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої Інспекцією ДАБК в Одеській області 03.07.2013р. №ОД143131840993. Забудовником вказаного об'єкту нерухомості є ТОВ „Руніком Стройінвест". На підставі ч.3 абз.7 ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" орган місцевого самоврядування має правові підстави для пред'явлення вимог до замовника будівництва - ТОВ „Руніком Стройінвест" щодо пайової участі в розвитку інфраструктури населеного пункту з моменту заявлення останнім наміру щодо забудови відповідної земельної ділянки. У відповідності до абз.1 ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" відповідач мав звернутись до відповідного органу місцевого самоврядування щодо укладання договору про пайову участь до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію, чого зроблено не було. При цьому, розмір пайової участі затверджено рішенням Таїровської селищної ради №543-VI від 07.12.2012р. 18.07.2013р. на адресу ТОВ „Руніком Стройінвест" Таїровською селищною радою для підписання рекомендованим листом №525 направлено договір №8 про пайову участь (внесок) замовника у створення і розвиток інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населених пунктів від 15.07.2013р., предметом якого була пайова участь забудовника - ТОВ „Руніком Стройінвест" у розмірі 4-х відсотків від кошторисної вартості будівництва по об'єкту - 16-ти поверховий житловий будинок №10-в, а саме, в сумі 2246817,12грн. На вказаний лист селищної ради відповідач не відреагував, договір №8 від 15.07.2013р. не підписав, що і стало підставою для прокурора звернутися до суду із даним позовом за захистом інтересів територіальної громади селища.

Позивач позовні вимоги прокурора підтримує у повному обсязі з врахуванням їх уточнення. Додатково у клопотанні від 27.10.2014р. за вх.№28215/14 позивач повідомив, що ним було дотримано вимоги Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" при розробленні проекту регуляторного акту „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області", а саме, вказаний проект був опублікований у спеціальному випуску суспільно-інформаційної газети житлового комплексу „Совіньйон" 05.11.2012р., а рішення селищної ради №543-VI від 07.12.2012р. про затвердження означеного положення опубліковано у спеціальному випуску згаданої газети від 12.12.2012р. Крім того, з підстав того, що дана газета не розповсюджується по всій території селищної ради, проект вказаного регуляторного акту був розміщений на дошках оголошень по території Таїровської селищної ради.

Відповідач проти позову прокурора заперечує, подав відзив на позов від 01.10.2014р. за вх.№25505/14, доповнення до відзиву на позов від 03.11.2014р. за вх.№28856/14, де відмічає, що та обставина, що будинок №10-в збудовано на земельній ділянці, де відповідачем збудовано і об'єкт соціальної інфраструктури - дитячий дошкільний заклад для дітей дошкільного віку, на підставі ч.2, п.6 ч.4 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" звільняє його від обов'язку пайової участі у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту. Відповідач вказує, що позивач при розрахунку розміру пайової участі не врахував витрати відповідача на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій, чим незаконно суттєво збільшив розмір пайової участі. На думку відповідача, той факт, що об'єкт будівництва прийнято до експлуатації виключається можливість укладення вказаного договору згідно ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності". Одночасно, відповідач заперечує щодо умов спірного проекту договору, а саме, розміру пайового внеску, строку його сплати, а також вказує на відсутність додатку до договору -розрахунку величини пайової участі. Крім того, відповідач вказує, що рішення Таїровської селищної ради №543-VI від 07.12.2012р. не було оприлюднено, з врахуванням чого відповідач ставить під сумнів набрання ним чинності.

Клопотання позивача, відповідача від 25.09.2014р. за вх.№25082/14 про ознайомлення з матеріалами справи, від 01.10.2014р. за вх.№№25592/14, 25594/14, від 20.10.2014р. за вх.№27341/14, від 27.10.2014р. за вх.№28215/14 про долучення документів до матеріалів справи були судом задоволені.

Клопотання позивача від 27.10.2014р. за вх.№2-4802/14 про витребування доказів з врахуванням вже витребуваних судом зазначених в клопотанні документів, частково було судом задоволено ухвалою від 27.10.2014р.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи сторін та наявні в матеріалах справи документи, суд встановив наступне:

Рішенням Таїровської селищної ради №543-VI від 07.12.2012р. затверджено Положення про порядок залучення, встановлення розміру і використання коштів пайової участі фізичних та юридичних осіб (замовників будівництва об'єктів) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів на території Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (далі - Положення).

Так, згідно п.2.1. Положення величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкту, визначеної згідно з державними будівельними нормами, стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і поза майданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.

Згідно з п.2.2.2. Положення величина пайової участі встановлюється в розмірі 4 відсотки загальної вартості будівництва об'єкта містобудування - для багатоквартирних житлових будинків, індивідуальних житлових будинків загальною площею більше 300кв.м., будівель закладів культури та освіти, медичного і оздоровчого призначення.

Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у населених пунктах Таїровської селищної ради зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів, крім випадків, передбачених п.1.4. цього Положення. Розмір пайової участі визначається не пізніше десяти робочих днів з дня реєстрації виконавчим комітетом звернення забудовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об'єкта містобудування з техніко-економічними показниками відповідно до п.2.1. цього Положення. Договір про пайову участь укладається не пізніше п'ятнадцяти робочих днів з дня реєстрації звернення забудовника, але до прийняття об'єкта в експлуатацію, а для об'єктів 1-3 категорії складності, до реєстрації інспекцією ДАБК у Одеській області декларації про готовність об'єкта до експлуатації (п.п.3.1., 3.2., 3.3. Положення).

Згідно повідомлення ТОВ „Руніком Стройінвест" №144-07/13 від 11.07.2013р. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України прийнято в експлуатацію закінчені будівництвом об'єкти - житлові будинки №№10-а, 10-б, 10-в, замовником яких є ТОВ „Руніком Стройінвест", що розташовані в масиві „Радужний" житлового масиву „Ульянівка" с. Мізікевича Овідіопольського району Одеської області.

Так, на підтвердження правомірності будівництва житлового будинку №10-в відповідач надав дозвіл на виконання будівельних робіт №ІУ 115132740515 від 01.10.2013р., містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 15.08.2013р.

Як вбачається із Декларації про готовність об'єкта до експлуатації, зареєстрованої Інспекцією ДАБК в Одеській області 03.07.2013р., житловий будинок №10-в, замовником будівництва якого є ТОВ „Руніком Стройінвест", здано в експлуатацію, кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією складає 56170428грн., у т.ч. витрати на будівельно-монтажні роботи 44374638,12грн.

Супровідним листом №525 від 18.07.2013р. Таїровська селищна рада звернулась до відповідача із пропозицією про укладення договору №8 про пайову участь (внесок) замовника у створення і розвиток інженерно-транспортної і соціальної інфраструктури населених пунктів від 15.07.2013р., предметом якого є пайова участь забудовника - ТОВ „Руніком Стройінвест" у розмірі 4-х відсотків від кошторисної вартості будівництва по об'єкту - 16-ти поверховий житловий будинок №10-в., а саме, в сумі 2246817,12грн. До листа Селищної ради було додано проект означеного договору.

Згідно п.1.1. проекту договору про пайову участь №8 від 15.07.2013р. відповідно до цього договору замовник зобов'язується взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради та перерахувати до спеціального цільового фонду Таїровської селищної ради на спеціальний рахунок цільового фонду соціального розвитку Таїровської селищної ради, відкритий в УДКСУ в Одеській області, грошові кошти на пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради у розмірі, що дорівнює 4% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, яка визначена згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва житлового будинку, що складає 2246817,12грн.

Відповідно до п.1.3. проекту договору про пайову участь №8 від 15.07.2013р. загальна кошторисна вартість будівництва об'єкта, що здійснюється замовниками на території Таїровської селищної ради - багатоквартирного багатоповерхового житлового будинку, розташованого за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Мізікевича, ж/м „Ульянівка", масив „Радужний", буд. №10-в, складає 56170428грн.

У п.2.1. проекту договору про пайову участь №8 від 15.07.2013р. Таїровська селищна рада передбачила, що замовник зобов'язується перерахувати грошові кошти, зазначені у п.1.1. розділу 1 цього договору, однією грошовою сумою на рахунок цільового фонду Таїровської селищної ради з призначенням платежу: „Пайова участь (внесок) у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради" протягом одного місяця з моменту підписання сторонами цього договору.

На підтвердження того, що на земельній ділянці, на якій збудовано житловий будинок №10-в, розташовано та функціонує Приватний заклад „Приватний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) комбінованого типу „Радужний", реконструйований відповідачем, останній подав копії виписок з ЄДРЮОФОП серії ААВ №560737 від 30.09.2013р., статуту вказаного навчального закладу, сертифікат №165132830137 від 10.10.2013р., акт готовності об'єкта до експлуатації від 04.10.2013р., проект реконструкції вбудованих приміщень житлового будинку №10Б та вбудовано-прибудованих приміщень житлового будинку №10В під дитячий дошкільний заклад у ЖМ „Радужний" Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеській області.

Крім того, подані відповідачем договір оренди земельної ділянки від 08.11.2007р., укладений між Овідіопольською районною державною адміністрацією та ТОВ „Руніком Стройінвест", розпорядження Овідіопольської районної державної адміністрації №1375 від 01.11.2007р. „Про надання ТОВ „Руніком Стройінвест" в оренду земельної ділянки на території Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населених пунктів)", акт визначення меж земельної ділянки від 02.11.2007р., акт приймання-передачі об'єкту оренди від 08.11.2007р. підтверджують те, що відповідач поніс витрати на оренду та виділення земельної ділянки під забудову будинку №10-в.

Рішенням виконавчого комітету Таїровської селищної ради №1505 від 30.11.2011р. затверджено план діяльності Таїровської селищної ради з підготовки проектів регуляторних актів у 2012р., у т.ч. щодо підготовки проекту регуляторного акту „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області" у жовтні-грудні 2012року.

Положеннями п.7 рішення Таїровської селищної ради №222-VI від 23.06.2011р. „Про внесення змін та доповнень до додатку до рішення Таїровської селищної ради №4-VI від 24.11.2010р. „Про затвердження Регламенту Таїровської селищної ради" внесено зміни та доповнення до додатку до рішення Таїровської селищної ради №4-VI від 24.11.2010р. „Про затвердження Регламенту Таїровської селищної ради", а саме, п.17 додатку до рішення доповнено підпунктом 17.13. наступного змісту „Доручити робочій групі, що утворюється на підставі розпорядження селищного голови, з перегляду регуляторних актів по Таїровській селищній раді, визначати способи оприлюднення проектів регуляторних актів , їх матеріалів та регуляторних актів, які прийняті органами місцевого самоврядування, здійснювати перегляд проектів регуляторних актів їх матеріалів, вносити свої зауваження, пропозиції".

Як вбачається із протоколу засідання робочої групи з перегляду регуляторних актів селищної ради від 29.10.2012р., на засіданні вирішено з метою обговорення регуляторного акту „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області" громадянами оприлюднити для обговорення проект регуляторного акту в газеті „Совіньйон-інформ", але враховуючи те, що зазначена газета не розповсюджується по всій території селищної ради та те, що в селищній раді не має офіційної сторінки в мережі Інтернет, додатково оприлюднити проект регуляторного акту в інший спосіб передбачений законом, шляхом розміщення проекту на дошках оголошень по території Таїровської селищної ради, після обговорення з поданими пропозиціями винести вказаний документ на затвердження сесії Таїровської селищної ради. Також вирішено в такий же спосіб оприлюднити регуляторний акт - „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області", прийнятий Таїровською селищною радою.

Згідно розпорядження голови Таїровської селищної ради №25-Ср від 29.10.2012р. затверджено протокол засідання робочої групи з перегляду проекту регуляторного акту по Таїровській селищній раді „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради" та погоджено текст повідомлення про оприлюднення регуляторного акту.

Проект регуляторного акту „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області", був опублікований у спеціальному випуску суспільно-інформаційної газети житлового комплексу „Совіньйон" 05.11.2012р., рішення селищної ради №543-VI від 07.12.2012р. „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області" опубліковано у спеціальному випуску згаданої газети від 12.12.2012р.

Проаналізувавши наявні в матеріалах справи документи, чинне законодавство яким регулюються дані правовідносини, в їх сукупності, суд вважає заявлені прокурором позовні вимоги неправомірними та не обґрунтованими з огляду на наступне.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до ст. 6 цього кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст.626, ст.627 ЦК України).

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду, оприлюднених у встановленому порядку. Якщо у договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам ст.7 цього кодексу (п. 1 ст.628, ст.630 ЦК України).

Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною. Пропозицію укласти договір (оферту) може зробити кожна із сторін майбутнього договору. Пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов'язаною у разі її прийняття. Відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцент) повинна бути повною і безумовною (п.2 ст.638, п.1 ст.641, п.1 ст.642 ЦК України).

Відповідь про згоду укласти договір на інших, ніж було запропоновано, умовах є відмовою від одержаної пропозиції і водночас новою пропозицією особі, яка зробила попередню пропозицію. Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом (ст.646, п.1 ст.649 ЦК України).

Відповідно до ч.3 ст.179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Частина 1 ст.187 ГК України визначає, що спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону. Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури (ч.ч.1, 2, 3 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності").

Відповідно до п.4 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" до пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не залучаються замовники у разі будівництва, зокрема, будівель навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту, об'єктів будівництва за умови спорудження на цій земельній ділянці об'єктів соціальної інфраструктури.

Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. Встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для нежитлових будівель та споруд; 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта - для житлових будинків (ч.ч.5, 6 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності").

Згідно ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію. Істотними умовами договору є: розмір пайової участі; строк (графік) сплати пайової участі; відповідальність сторін. Невід'ємною частиною договору є розрахунок величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту сплачуються в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором.

За положеннями п.15 Порядку виконання підготовчих робіт, затвердженого Постановою КМУ від 13.04.2011р. №466, замовник зобов'язаний протягом семи календарних днів з дня реєстрації декларації або з дня отримання права на виконання підготовчих робіт відповідно до пунктів 13 і 14 цього Порядку письмово поінформувати місцеву держадміністрацію або орган місцевого самоврядування за місцезнаходженням об'єкта будівництва, а також державні органи у сфері пожежної та техногенної безпеки про початок виконання підготовчих робіт.

Відповідно до ч.ч.1, 3, ст.7 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" №1160-IV від 11.09.2003р. регуляторні органи затверджують плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів на наступний календарний рік не пізніше 15 грудня поточного року, якщо інше не встановлено законом. Затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження.

Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта (ч.ч.1, 2, 4 ст.9 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності").

План діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет. При визначенні регуляторними органами друкованих засобів масової інформації, в яких публікуються документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті: надається перевага офіційним друкованим засобам масової інформації; забезпечується відповідність сфери компетенції регуляторного органу на відповідній території сфері розповсюдження друкованого засобу масової інформації. Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади (ч.ч.1, 2, 4, 5 ст. 13 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності").

Згідно ст.14 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторні органи публікують у друкованих засобах масової інформації та/або розміщують на своїх офіційних сторінках у мережі Інтернет або оприлюднюють в інший спосіб, у тому числі через телебачення і радіо, інформацію про здійснення ними регуляторної діяльності.

Положення ч.5 ст.12 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" визначають, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

За положеннями ч.5 ст.59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.4 ГПК України господарський суд вирішує господарські спори на підставі Конституції України, цього Кодексу, інших законодавчих актів України, міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України.

Дослідивши подані сторонами документи, суд встановив, що за замовленням ТОВ „Руніком Стройінвест" збудовано та 03.07.2013р. прийнято до експлуатації 16-ти поверховий житловий будинок, розташований за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Мізікевича, ж/м „Ульянівка", масив „Радужний", буд.№10-в, кошторисна вартість якого складає 56170428грн.

За умови прийняття даного будинку в експлуатацію є такою, що порушує положення ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" вимога прокурора про укладення договору про пайову участь (внесок) замовника у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради, оскільки дана норма визначає обмеження строку укладення таких договорів фактом прийняття об`єкта будівництва до експлуатації і є визначальною умовою взаємовідносин замовника будівництва з територіальною громадою.

Одночасно, на земельній ділянці, де збудовано зазначену нерухомість, шляхом реконструкції вбудованих приміщень житлового будинку №10-Б та вбудовано-прибудованих приміщень житлового будинку №10В, споруджено дитячий дошкільний заклад, що в силу п.4 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" виключає участь ТОВ „Руніком Стройінвест" у розвитку інфраструктури Таїровської селищної ради. При цьому, суд бере до уваги те, що положення законодавства не передбачають якого вигляду та розміру мають бути об'єкти соціально-побутового призначення у співвідношенні до збудованого забудовником об'єкту, тому є необґрунтованим посилання прокурора, позивача щодо будівництва дитячого садка площею 3160,6кв.м. як об'єкту соціально-побутового призначення та неправомірність позиції відповідача щодо звільнення забудовника від оплати пайової участі за будівництво будинків за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с.Мізікевича, ж/м „Ульянівка", масив „Радужний" за №10-а, б, в.

Також, позиція позивача, прокурора про необхідність повідомлення відповідачем орган територіальної громади стосовно початку виконання будівельних робіт з огляду на початок проведення відповідачем таких робіт у лютому 2012р., та набранням чинності Законом України „Про регулювання містобудівної діяльності" в березні 2012р. та прийняття Таїровською селищною радою „Про затвердження положення про порядок залучення та встановлення розміру пайової участі (внеску) фізичних та юридичних осіб у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області" №543-VI від 07.12.2012р., є недоречною.

Щодо умов проекту спірного договору №8 суд вважає за необхідне зазначити, що розмір пайової участі, вказаний у проекті Таїровською селищною радою обрахований невірно, оскільки його визначено із загальної кошторисної вартості будівництва без врахування витрат відповідача на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій, як того вимагає ч.5 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності". Між тим, ані прокурором ані позивачем до позову не додано та не доведено існування додатку до проекту договору №8 - розрахунку величини пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, що є порушенням ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності".

Строк укладання договору про пайову участь обмежений вимогами ч.9 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" та визначений законодавцем до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію, з підстав чого після прийняття об'єкта в експлуатацію укладення такого договору не є можливим.

Згідно ч.3 ст.40 Закону України „Про регулювання містобудівної діяльності" пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури, з врахуванням чого передбачення у 2.1. проекту договору №8 обов'язку замовника перерахувати пайовий внесок протягом одного місяця після прийняття об'єкта в експлуатацію, є неправомірним.

Крім того, рішення Таїровської селищної ради №543-VI від 07.12.2012р., яким затверджено Положення про порядок залучення, встановлення розміру і використання коштів пайової участі фізичних та юридичних осіб (замовників будівництва об'єктів) у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів на території Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області, у відповідності до ч.5 ст.12 Закону України „Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" мало бути офіційно оприлюднено в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Між тим, проект зазначеного рішення та саме рішення було опубліковано селищною радою в спеціальному випуску суспільно-інформаційної газети житлового комплексу „Совінйон" - „Совіньйон інформ", яка, як підтверджено позивачем, не розповсюджується по всій території селищної ради, отже таке оприлюднення не відповідає вимогам закону, та у зв'язку з цим згідно ч.5 ст.59 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні" рішення Таїровської селищної ради №543-VI від 07.12.2012р. чинності не набрало. За таких обставин, є недоречним посилання прокурора, у т.ч. на Положення, затверджене рішенням Таїровської селищної ради №543-VI від 07.12.2012р., як на підставу позовних вимог, оскільки вказаний акт чинності не набрав.

З врахуванням викладеного, суд доходить висновку про недоведеність та необґрунтованість позовних вимог прокурора, що є підставою для відмови в задоволенні позову в повній мірі.

Відповідно до ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст.43 ГПК України).

Таким чином, суд повністю відмовляє у задоволенні позову прокурора про зобов'язання ТОВ „Руніком Стройінвест" укласти з Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області договір №8 про пайову участь (внесок) замовника у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради від 15.07.2013р. на умовах поданого Таїровською селищною радою проекту цього договору, відповідно до якого ТОВ „Руніком Стройінвест" зобов'язується взяти пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради та перерахувати до спеціального цільового фонду Таїровської селищної ради на спеціальний рахунок цільового фонду соціального розвитку Таїровської селищної ради, відкритий в Управлінні Державного казначейства України в Одеській області, грошові кошти на пайову участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населених пунктів Таїровської селищної ради у розмірі 4% від загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, яка визначена згідно зведеного кошторисного розрахунку вартості будівництва житлового будинку, що складає 2246817,12грн.

Згідно ст.ст.44. 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору підлягають стягненню з позивача до державного бюджету України.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82- 85 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

1. Відмовити повністю у задоволенні позову Прокурора Овідіопольського району Одеської області.

2. Стягнути з Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (65496, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Таїрове, вул. 40-річчя Перемоги,25, код 05582159) до державного бюджету України (рахунок №31210206783008, Одержувач: ГУДКСУ в Одеській області, Код ЄДРПОУ - 37607526, Банк одержувача: ГУДКСУ в Одеській області, МФО: 828011, Код бюджетної класифікації: 22030001, Код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області: 03499997) через ДПІ у Овідіопольському районі ГУ Міндоходів в Одеській області (67801, смт. Овідіополь, вул. Т.Шевченка, 214, код 38696685) 1218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст. 85 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Наказ видати згідно ст.116 ГПК України.

Повний текст рішення складено 07.11.2014р.

Суддя І.А. Малярчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення05.11.2014
Оприлюднено11.11.2014
Номер документу41243570
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3700/14

Рішення від 05.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 27.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 01.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 19.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 12.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні