Постанова
від 22.10.2014 по справі 811/3018/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

22 жовтня 2014 рокусправа № 811/3018/13-а

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Мельника В.В.

суддів: Юхименка О.В. Нагорної Л.М.

за участю секретаря: Горшкова В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційні скарги 1. ОСОБА_1; 2. Державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року у справі №811/3018/13-а за позовом ОСОБА_1 до за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: про Державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича Кіровоградської районної державної адміністрації Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії ,- ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернулась до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича (далі по тексту - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Кіровоградська районна державна адміністрація (далі по тексту - третя особа-1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Головне управління Держземагентства у Кіровоградській області (далі по тексту - третя особа-2), в якому просила:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5443913 від 30.08.13 р., прийняте за наслідками розгляду заяви Кіровоградської райдержадміністрації, поданої до органу державної реєстрації 29.08.2013 р. за реєстраційним номером 2719702, яким відмовлено у державній реєстрації права власності держави на земельні ділянки, площею 50,00 га, в тому числі: 50,00 га - пасовищ, з них: ділянка 1 - 9,78 га, ділянка 2 - 40,22 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебувають у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільради Кіровоградського району Кіровоградської обл. за кадастровими номерами: 3522582100:02:000:9182,3522582100:02:000:9183, за Кіровоградською райдержадміністрацією;

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5445654 від 30.08.13 р., прийняте за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1, поданої через його уповноваженого представника - ОСОБА_3, до органу державної реєстрації 29.08.2013 року за реєстраційним номером 2720583, яким відмовлено у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок, площею 50,00 га, в тому числі: 50,00 га - пасовищ, з них: ділянка 1 - 9,78 га, ділянка 2 - 40,22 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що перебувають у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільради Кіровоградського району Кіровоградської обл., за кадастровими номерами: 3522582100:02:000:9182, 3522582100:02:000:9183, за ОСОБА_1;

- зобов'язати відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації права власності держави на земельні ділянки, площею 50,00 га, в тому числі: 50,00 га - пасовищ, з них: ділянка 1 - 9,78 га, ділянка 2 - 40,22 га, для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільради Кіровоградського району Кіровоградської обл. за кадастровими номерами: 3522582100:02:000:9182,3522582100:02:000:9183, за Кіровоградською райдержадміністрацією, на підставі заяви Кіровоградської райдержадміністрації, поданої як належною особою 29.08.2013 року;

- зобов'язати відповідача вчинити дії щодо державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок, площею 50,00 га, в тому числі: 50,00 га - пасовищ, з них: ділянка 1 - 9,78 га, ділянка 2 - 40,22 га, для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської обл., за кадастровими номерами: 3522582100:02:000:9182, 3522582100:02:000:9183, за ОСОБА_1, на підставі її заяви, поданої 29.08.2013 року.

Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2013 року відкрито провадження в адміністративній справі №811/3018/13-а.

Позивач, посилаючись на доводи, викладені у позовній заяві, зазначив, що абз.7 ч.1 ст.16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» не встановлює обмежень щодо подачі до органу державної реєстрації рішень органів виконавчої влади про передачу земельної ділянки у користування.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року у справі №811/3018/13-а адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень за №5443913 від 30 серпня 2013 року, прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яхом Василем Валентиновичем. Визнано протиправним та скасовано рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень за №5445654 від 30 серпня 2013 року, прийняте державним реєстратором реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яхом Василем Валентиновичем. Зобов'язано державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яха Василя Валентиновича розглянути заяву Кіровоградської районної державної адміністрації від 29.08.2013 року щодо державної реєстрації права власності держави на земельні ділянки, площею 50,00 га, в тому числі: 50,00 га - пасовищ, з них: ділянка 1 - 9,78 га, ділянка 2 - 40,22 га, для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній власності і розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, за кадастровими номерами: 3522582100:02:000:9182 та 3522582100:02:000:9183, за Кіровоградською районною державною адміністрацією, у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Зобов'язано державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп'яха Василя Валентиновича розглянути заяву ОСОБА_1 від 29.08.2013 року щодо державної реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок, площею 50,00 га, в тому числі: 50,00 га - пасовищ, з них: ділянка 1 - 9,78 га, ділянка 2 - 40,22 га, для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній власності і розташовується на території Високобайрацької сільської ради Кіровоградського району Кіровоградської області, за кадастровими номерами: 3522582100:02:000:9182, та 3522582100:02:000:9183, за ОСОБА_1, у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено. (суддя - Хилько Л.І.) (т.1, а.с.245-249)

Постанова суду першої інстанції обґрунтована тим, що державний реєстратор, відмовляючи ОСОБА_1 у реєстрації похідного права - права оренди земельної ділянки, не врахував що це реєстраційне питання стосувалось земельних ділянок державної власності, та мало вирішуватись одночасно з вирішенням реєстраційного питання права власності держави на дані земельні ділянки. Разом з тим, твердження позивача про те, що згідно Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», у випадку відсутності підстав для відмови у реєстрації права власності, державний реєстратор не наділений правом обирати варіанти свого рішення, а зобов'язаний прийняти рішення щодо реєстрації права власності, що свідчить про відсутність дискреційності повноважень, на переконання суду, є помилковими.

Позивач - ОСОБА_1, не погодившись з вищезазначеною постановою суду першої інстанції у даній адміністративній справі, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року у справі №811/3018/13-а в частині відмови в задоволенні позовних вимог та задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги позивач зазначає, що не буде мати належного та дієвого правозахисного ефекту визнання протиправним та скасування лише рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5445654 від 30.08.2013 р., прийнятого відповідачем за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1, яким відмовлено у реєстрації іншого права - права оренди земельних ділянок.

Відповідач - Державний реєстратор реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’ях Василь Валентинович, також не погодившись з вищезазначеною постановою суду першої інстанції у даній адміністративній справі, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року у справі №811/3018/13-а та відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач зазначає, що на момент подачі заяви право оренди земельної ділянки, яке виникає з моменту його державної реєстрації, ще не виникло.

Позивач, треті особи про дату, час і місце розгляду справи повідомлялися у встановленому порядку, своїх представників для участі у її розгляді не направили.

За таких обставин, з урахуванням думки відповідача, колегія суддів ухвалила розглянути справу без участі представників осіб, які беруть участь у справі.

Відповідач у судовому засіданні підтримав вимоги власної апеляційної скарги, просив скасувати постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року у справі №811/3018/13-а та відмовити в задоволенні позовних вимог.

У судовому засіданні, перевіривши доводи апеляційних скарг та матеріали справи, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням голови Кіровоградської райдержадміністрації від 24.02.2012р. № 127-р вирішено передати в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 50,00 га пасовищ, для ведення фермерського господарства, що перебувають у державній власності та розташовується на території Високобайрацької сільради Кіровоградського району Кіровоградської області.

На виконання даного розпорядження, 10.10.2012р. між Кіровоградською райдержадміністрацією (надалі - Орендодавець) та ОСОБА_1 (надалі - Орендар) укладено договір оренди землі.

30.10.2012 року даний договір оренди передано на державну реєстрацію до Управління Державного комітету України по земельних ресурсах. Проте, договір з додатками повернуто позивачу з підстави зміни законодавства, що регулює процедуру державної реєстрації права оренди нерухомого майна.

29.08.2013 року позивач звернувся до Реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області з відповідними заявами та додатками з вимогою здійснити державну реєстрацію договору оренди землі від 10.10.2012 року. В той же час, до відповідача звернулась Кіровоградська районна державна адміністрація із заявою - розпорядженням № 127-р від 24.02.2012р. про реєстрацію права власності на земельну ділянку.

30.08.2013 року за наслідками розгляду вказаної вище заяви позивача, державний реєстратор реєстраційної служби Кіровоградського міського управління юстиції Кіровоградської області Реп'ях В.В. прийняв рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5445654, яким відмовив у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок, за ОСОБА_1 Рішення мотивоване тим, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.

Також, 30.08.2013 року, за наслідками розгляду заяви Орендодавця Державний реєстратор прийняв рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №5443913, яким відмовив у державній реєстрації права власності держави на земельні ділянки за Кіровоградською районною державною адміністрацією. Відмова обґрунтована тим, що із заявою звернулася неналежна особа, у відповідності до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України.

Судом встановлено, що на момент укладання договору оренди земельної ділянки від 10.10.2012 року між Кіровоградською райдержадміністрацією та ОСОБА_1 процедура державної реєстрації регулювалась Порядком ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою договорів оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року №1021.

На виконання положень даного Порядку позивач звернувся до Управління Деркомзему України з вимогою здійснити реєстрацію договору оренди земельної ділянки. Проте, з мотивів зміни в чинному законодавстві, заяву разом з договором оренди повернуто ОСОБА_1 без проведення реєстраційних дій.

Підстави відмови та її обґрунтованість колегією суддів не досліджуються, оскільки правомірність даної відмови не є предметом судового оскарження.

01.01.2013 року набрали чинність зміни до законодавства що регулює питання державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, внаслідок чого Порядок №1021 втратив чинність.

Відповідно до ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

Згідно до ч.2 ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» право користування (оренди) є похідним та реєструється тільки після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених ст. 4-1 цього Закону.

Відповідно до ч.3 ст.4-1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут), крім випадків, коли рішенням відповідного органу про затвердження документації із землеустрою передбачено здійснення державної реєстрації переходу права власності на земельні ділянки.

Абзацом 7 частини 1 статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.

Відповідно до ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, в редакції що діє з 01.01.2013 року, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Даними органами є Держземагентство України та його територіальні органи, відповідно до чинного законодавства України та Указу Президента України «Про Державне агентство земельних ресурсів України».

Згідно даного Указу, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Відповідно пп.6-1 п.4 Указу Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.

Проте, визнаючи відмови державного реєстратора протиправними, суд першої інстанції виходив з того, що Кіровоградська райдержадміністрація є належним орендодавцем, оскільки відносини щодо оренди земельної ділянки виникли до набрання змін ст. 122 Земельного кодексу України. Колегія суддів не погоджується з даним твердженням з огляду на наступне.

Згідно із ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ст. 125, 126 Земельного кодексу України).

У відповідності до ч.4 ст. 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. Положеннями ст. 210 Цивільного кодексу України визначено, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Таким чином, з огляду на відсутність державної реєстрації договору оренди, укладеного 10.10.2012 року, підстави вважати, що орендні відносини виникли з моменту його укладання, відсутні. З огляду на загальновизнані принципи дії закону в часі, колегія суддів приходить до висновку, що відносини щодо переходу права користування земельною ділянкою (орендні відносини) виникають з моменту державної реєстрації права оренди, а не з моменту укладання відповідного договору.

Положеннями ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачені підстави для відмови у проведенні державної реєстрації, зокрема відповідно до пункту 3 даної статі, державний реєстратор відмовляє у проведенні відповідної реєстраційної дії якщо із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; пунктом 5-2 подання заяви про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності, теж визнано підставою для відмови у проведенні державної реєстрації речового права.

За таких обставин відмова у державній реєстрації права власності та права оренди земельної ділянки є вмотивованою та правомірною, оскільки на час звернення до відповідача із заявами про проведення реєстраційних дій, відповідно до положень ст. 122 Земельного кодексу України Кіровоградська районна державна адміністрація вже не мала повноважень приймати рішення по відношенню до зазначених земельних ділянок, зокрема, надавати їх в оренду чи власність. Відповідно, у державного реєстратора відсутні підстави щодо державної реєстрації договору оренди, оскільки на момент звернення орендаря до реєстраційного органу була відсутня державна реєстрація первісного права власності на дану земельну ділянку.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи неповно та одностороннє дослідив обставини, які мають суттєве значення для вирішення справи, порушив норми матеріального права, і тому постанову суду першої інстанції від 26 лютого 2014 року у даній адміністративній справі необхідно скасувати, підстави для задоволення заявлених позовних вимог відсутні.

Керуючись ч.3 ст.160, 195, 196, 198, 202, 205, 207 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Державного реєстратора реєстраційної служби Кіровоградського районного управління юстиції Кіровоградської області Реп’яха Василя Валентиновича - задовольнити.

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 26 лютого 2014 року у справі №811/3018/13-а - скасувати.

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, крім випадків передбачених Кодексом адміністративного судочинства України, а в разі складання рішення в повному обсязі відповідно до ст. 160 зазначеного кодексу - з дня складання рішення в повному обсязі.

Повний текст виготовлено - 27 жовтня 2014 року.

Головуючий: В.В. Мельник

Суддя: О.В. Юхименко

Суддя: Л.М. Нагорна

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2014
Оприлюднено14.11.2014
Номер документу41329339
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —811/3018/13-а

Ухвала від 12.02.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 14.01.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 20.11.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Постанова від 22.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 25.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 25.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 20.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 20.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 26.02.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні