Рішення
від 06.11.2014 по справі 916/3580/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"06" листопада 2014 р.Справа № 916/3580/14

За позовом: заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах Держави в особі Одеської міської ради

до відповідача: Обслуговуючого кооперативу "Автостоянка "Астра"

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради

про звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки

Суддя Цісельський О.В.

За участю представників сторін:

від прокурора: Доброжан Н.І. - посвідчення №010038 від 17.10.2012р.

від позивача: Асташенкова О.І. - довіреність від 18.06.2014р.

від відповідача: Єршов О.С. - довіреність від 01.10.2014р.

від відповідача 2: ОСОБА_3 - адвокат

від третій особи на стороні позивача: Польщіна Т.Л. - довіреність від 15.01.2014р.

СУТЬ СПОРУ: заступник прокурора Київського району м. Одеси (надалі - Прокурор) звернувся до господарського суду Одеської області в інтересах Держави в особі Одеської міської ради (надалі - ОМР) з позовом до Обслуговуючого кооперативу "Автостоянка "Астра" (надалі - Автостоянка "Астра") в якої, з урахуванням наданих суду уточнень, просить: зобов'язати Автостоянку "Астра" звільнити самовільно зайняту земельну ділянку, розташовану за адресою: 65122, м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 79-А на користь Одеської міської ради.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 08.09.2014 року позовну заяву (вх. № 3646/2014) було прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 916/3580/14 та розгляд справи призначено в судовому засіданні.

З метою повного та всебічного розгляду справи ухвалою ГСОО від 08.09.2014р. за ініціативою суду до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача було залучено Департамент комунальної власності Одеської міської ради (надалі - Департамент комунальної власності ОМР).

За письмовим клопотанням представника ОМР від 23.10.2014р. (вх. № 2-4722/14) ухвалою господарського суду термін розгляду справи було продовжено до 18.11.2014р.

Заявами від 30.09.2014р. (вх. № 25429/14) та від 31.10.2014р. (вх. № 28675/14) Прокурор уточнював позовні вимоги у частині площі та вартості спірної земельної ділянки, конкретизації формулювань шляхів звільнення спірної земельної ділянки.

Оскільки, на думку суду, зазначені уточнення,за своєю суттю не є зміною, а ні предмету, а ні підстав позову, а лише корегуванням формулювань тексту, суд вважає за можливе прийняти до розгляду ці заяви та урахувати їх в процесі розгляду справи.

Прокурор заявлені позовні вимоги підтримує, просить їх задовольнити в повному обсязі.

Представник Позивача - ОМР та третьої особи - Департаменту комунальної власності ОМР, письмової позиції суду не надали, проте, в судових засіданнях, позов прокурора підтримують в повному обсязі та просять його задовольнити.

Представник Відповідача - "Автостоянки "Астра", проти позову прокурора заперечує в повному обсязі з підстав, викладених у наданому суду відзиві на позов

Під час розгляду справи учасниками судового процесу були надані додаткові докази, які оглянути судом та залучені до матеріалів справи.

Відповідно до ст.85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового процесу, проаналізувавши надані докази, суд встановив:

07.09.2011р. листом за № 45 Автостоянка "Астра" звернулася до міського голови щодо оформлення документів на землекористування на земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 79-А під експлуатуєму автостоянку.

19.09.2011р. листом за вих. № 01-18/1972-08 начальник управління земельних ресурсів ОМР відповів на лист Автостоянки "Астра" № 45 від 07.09.2011р. при цьому зазначивши, що для вирішення клопотання щодо оформлення документів на право користування земельною ділянкою за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А знаходиться на розгляді в УЗР і для попереднього розгляду цього питання потрібно надати до УЗР документи що посвідчують право власності на будівлі та споруди, що розташовані на земельній ділянці з відповідною реєстрацією ОМБТІ та РОН та копію технічного паспорту на об'єкти, що розташовані на земельній ділянці, а також копію топозйомки М 1:500.

31.10.2011р. Автостоянка "Астра" листом за № 45 звернулася до УЗР, в якому зазначила, що не має можливості надати документи, які зазначені у листі УЗР за вих. № 01-18/1972-08 від 19.09.2011р. та запитала щодо подальших дій з оформлення документів на землекористування.

Листом за № 01-18/1972-04 від 14.11.2011р. УЗР надало відповідь, що відповідно до приписів ч.1 ст.134 ЗК України вільні від забудови земельні ділянки або права на них підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Зазначивши при цьому, що порушене Автостоянкою "Астра" питання не відноситься до зазначених випадків. Додатково у листі було зазначено, що уповноваженим органом на укладання договорів на експлуатацію, обслуговування стоянок і усіх видів місць паркування автотранспорту в м. Одесі є КП "Парксервіс-Одеса".

05.12.2011р. листом за № 65 Автостоянка "Астра" звернулася до УЗР в якому зазначила, що у свій час Автостоянкою документи на землекористування земельною ділянкою, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А були оформлені в Овідіопольському районі Одеської області, але у зв'язку із зміною меж міста договір оренди втратив свою силу, та вимагала у розгорнутої формі обґрунтувати відмову в подальшому оформленні документів на землекористування. При цьому зазначивши, що Автостоянці не потрібні послуги КП "Парксервіс-Одеса" як помічника по експлуатації та обслуговуванню стоянки автомобілів.

13.12.2011р. Автостоянка "Астра" знову звернулася до УЗР із клопотанням щодо надання роз'яснень щодо відведення вільної від забудови земельної ділянки що розташована за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А.

06.01.2012р. листом за № 014-18/1972-08 УЗР надало відповідь Автостоянці "Астра" в якій зазначило, що відповідно до приписів ч.1 ст.134 ЗК України вільні від забудови земельні ділянки або права на них підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Зазначивши при цьому, що порушене Автостоянкою "Астра" питання не відноситься до зазначених випадків. При цьому знову зазначивши, що уповноваженим органом на укладання договорів на експлуатацію, обслуговування стоянок і усіх видів місць паркування автотранспорту в м. Одесі є КП "Парксервіс-Одеса".

03.10.2013р. Державною інспекцією сільського господарства в Одеській області на підставі листа Київського РВ ОМУ ГУУМВС України в Одеській області за № 31/19 СО-2284 від 19.09.2013р., було видано направлення № 947пр на проведення позапланової перевірки обслуговуючого кооперативу "Автостоянка "Астра" за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А.

На підставі направлення державним інспектором сільського господарства в Одеській області - головним спеціалістом відділу оперативного контролю дотримання вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Одеській області було проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. а к. Вільямса, 79-А обслуговуючим кооперативом "Автостоянка "Астра".

За результатами проведення перевірки встановлено, що обслуговуючий кооператив "Автостоянка "Астра" використовує земельну ділянку загальною площею 0,151га, розташовану за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А, без правоустановчих документів на земельну ділянку, про що було складено Акт перевірки вимог земельного законодавства від 04.10.2013р. за №000702 та керівнику відповідача було видано Припис №001536 від 04.10.2013р. про усунення виявлених порушень земельного законодавства у 30-деннии термін.

14.10.2013 р. державним інспектором сільського господарства в Одеській області Шукліним В.В. було складено Протокол №000981 про адміністративне правопорушення, а також винесено Постанову про накладення адміністративного стягнення №000889 у розмірі 340,00грн. на в.о. голови Автостоянки "Астра" Бородінчіка С.О.

Як вбачається із пояснень в.о. голови Автостоянки "Астра" Бородінчік С.О., він свою вину у скоєнні правопорушення, передбаченого ст.53-1 КУпАП визнав.

Як зазначив прокурор та не заперечував представник відповідача, згідно платіжного доручення від 16.10.2013р. в.о. голови Автостоянки "Астра" Бородінчік С.О. сплатив штраф у повному обсязі.

17.12.2013 р. на підставі направлення на проведення позапланової перевірки №1161пр від 12.12.2013р. державним інспектором сільського господарства в Одеській області - головним спеціалістом відділу оперативного контролю дотримання вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Одеській області було проведено перевірку виконання Автостоянкщю "Астра" вимог припису від 04.10.2013 №001536 при використанні земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А.

За результатами проведення повторної перевірки державним інспектором сільського господарства в Одеській області було заповнено Уніфіковану форму акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (Акт перевірки) № 000857 у якому було відображено, що вимоги Припису №001536 від 04.10.2013р. не усунуто, самовільно зайнята земельна ділянка використовується без правоустановчих документів, у добровільному порядку не звільнена.

17.12.2013р. було видано Припис №001536 про усунення виявлених порушень земельного законодавства та зобов'язано у строк до 17.01.2014р. повідомити Держінспекцію про усунення виявлених правопорушень, який відповідачу було направлено поштою.

14.10.2013 р. державним інспектором сільського господарства в Одеській області Шукліним В.В. було складено Протокол №000981 про адміністративне правопорушення, а також винесено Постанову про накладення адміністративного стягнення №000889 у розмірі 340,00грн. на в.о. голови Автостоянки "Астра" Бородінчіка С.О.

Згідно інформації КП "БТІ та РОН" ОМР від 23.06.2014р. №3660-04/290/2, а також інформаційної довідки, виданої реєстраційною службою Одеського міського управління юстиції за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А розташоване нежитлове приміщення загальною площею 602,4кв.м., належне територіальній громаді міста Одеси. Інформація щодо розташування за вказаною адресою об'єктів нерухомого майна Автостоянки "Астра" - відсутня.

Крім того, згідно з листом департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 11.07.2014р. №01-19/2741-09-02 рішенням Одеської міської ради від 17.12.2013 №4229-VI було надано дозвіл КПНЗ "КДЮСШ №3" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А.

Розробленої та погодженої у встановленому законом порядку землевпорядної документації до департаменту не надходило.

Як встановлено з листа КП "ОМБТІтаРОН" № 3660-04/290/2 від 18.06.2014р. станом на 31.12.2012р. за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А згідно із матеріалами реєстраційної справи за територіальною громадою м. Одеси в особі ОМР на праві власності рахується нежитлова будівля площею 602,4 м 2 .

Відповідно до інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна станом на 13.06.2014р. за адресою: м. Одеса, вул. ак. Віьямса, 79-А зареєстровано право власності за ОМР на нежитлову будівлю загальною площею 602,4 м 2 . Відомості щодо реєстрації інших речових прав у Реєстру відсутні.

В якості заперечень проти позову, відповідач надав суду копію договору оренди земельної ділянки від 20.02.2002р., укладений між Овідіопольською райдержадміністрацією та відповідачем терміном на 20 років з моменту набрання чинності цього договору.

Як зазначив у позові прокурор, відповідачем не оформлено та не отримано документи, що підтверджують належне право користування спірною земельною ділянкою, що в свою чергу, як зазначає прокурор, є самочинним зайняттям землі, яка порушує права власника землі - ОМР і яка повинна бути звільнена на її користь.

Все вище перелічене й стало підставою для звернення прокурора до господарського суду Одеської області з відповідним позовом.

Проаналізувавши матеріали справи, вислухавши доводи та заперечення учасників судового процесу, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов наступних висновків:

У відповідності до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ч.1 ст.143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до п.31 ст.26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад віднесено прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення;

Пункт 1 ст.59 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає, що Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Пунктом 5 ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Одеською міською радою відповідно до ст.ст.8, 10, 12, 266 Податкового кодексу України, п.24 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", постанови Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. № 1342 "Про затвердження Правил паркування транспортних засобів", з метою формування єдиної загальноміської політики щодо організації та порядку паркування транспортних засобів на території міста Одеси, створення умов для забезпечення якісних послуг з паркування, збільшення надходжень до міського бюджету, прийнято рішення №1251-VI від 20.09.2011р., яким затверджено "Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі" (далі - Положення); затверджено Типовий договір балансоутримання місць для паркування; вирішено Департаменту транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради здійснювати координацію роботи майданчиків паркування та спеціально відведених автостоянок; визначено комунальне підприємство "Парксервіс-Одеса" уповноваженим органом по здійсненню організації та експлуатації майданчиків для платного паркування транспортних засобів та укладання договорів балансоутримання місць для паркування на території м. Одеси.Відповідно до п. 1.2. цього Положення його дія поширюється на осіб, які розміщують транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі - користувачі), а також на суб'єктів господарювання, які утримують такі майданчики.

Відповідно до п.п.1.2., 2.1, 3.1 Положення дія цього Положення поширюється на осіб, які розміщують транспортні засоби на майданчиках для паркування (далі - користувачі), а також на суб'єктів господарювання, які утримують такі майданчики. Організація та розміщення майданчиків для платного паркування та спеціально відведених автостоянок здійснюється на підставі Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 08.04.2011р. №520-VI, і схеми розміщення майданчиків для платного паркування транспортних засобів та спеціально відведених автостоянок (далі - Схема), узгодженої та затвердженої в установленому порядку.

У відповідності до п.2.1. Положення організація та розміщення майданчиків для платного паркування та спеціально відведених автостоянок здійснюється на підставі Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 08.04.2011р. №520-VI, і схеми розміщення майданчиків для платного паркування транспортних засобів та спеціально відведених автостоянок (далі - Схема), узгодженої та затвердженої в установленому порядку.

Перелік спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів, затверджується рішенням Одеської міської ради, в якому зазначаються їх місцезнаходження, загальна площа, технічне облаштування, кількість місць для паркування транспортних засобів (п.2.2. Положення).

Як встановлено судом, до Переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішенням ОМР від 08.04.2011р. № 520-VІ (зі змінами), однією з земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів визначена земельна ділянка, розташована за адресою: м. Одеса, вул. ак. Вільямса, 79-А (в додатку до рішенні - п.79 по Київському району м. Одеси), площею 625м2, розрахована на 50 місць для паркування.

В подальшому, рішенням Одеської міської ради №1061-VІ від 08.07.2011 "Про внесення змін до переліку спеціальних земельних ділянок, відведених для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів на території м. Одеси, затвердженого рішенням Одеської міської ради №520-V від 08.04.2011р." затверджено збільшену площу земельної ділянки для організації та провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у м. Одесі по вул. Ак. Вільямса, 79-А (в додатку до рішення - п.86 по Київському району м. Одеси) - 1887,5 м2, розрахована на 151 місце для паркування.

Відповідно до рішення Одеської міської ради №1251-VI від 20.09.2011р., яким затверджено Положення про організацію та порядок паркування транспортних засобів у місті Одесі, із змінами, внесеними рішенням Одеської міської ради №1889-VI від 19.04.2012р., уповноваженими особами по здійсненню організації та експлуатації майданчиків для платного паркування транспортних засобів та укладення договорів балансоутримання місць для паркування на території міста Одеси визначено комунальні підприємства "Парксервіс-Одеса" та "Одестранспарксервіс".

Відповідно до п.3.1 статуту КП "Одестранспарксервіс" підприємство створене з метою покращення організації дорожнього руху в частині впорядкування робіт з паркування, застосування інформаційних технологій, сучасних технічних засобів організації дорожнього руху, розвитку мережі паркінгів, спеціально відведених автостоянок, майданчиків для платного паркування та інших об'єктів дорожнього сервісу, а також укладення договорів на експлуатацію, обслуговування місць для паркування автотранспорту в місті Одесі.

Пунктом 6.5 рішення Одеської міської ради №1251-VІ від 20.09.2011р. також передбачено, що уповноважений орган укладає від імені Одеської міської ради з операторами (особами, які згідно з рішенням Одеської міської ради організовують та проводять діяльність із забезпечення паркування транспортних засобів на майданчиках для платного паркування та спеціально відведених автостоянках) договори балансоутримання місць для паркування.

Як встановлено матеріалами справи, а саме з листа КП "Одестранспарксервіс" №75/05-09 від 15.08.2014р., комунальне підприємство з Автостоянка "Астра" договори балансоутримання місць паркування транспортних засобів за адресою: м. Одеса. вул. Ак. Вільямса, 79-А, не укладало.

Окрім того, Правила проектування нових та реконструкції існуючих автостоянок і гаражів (на відведеній у встановленому порядку земельній ділянці) незалежно від форм їх власності та відомчої належності встановлені Державними будівельними нормами "Споруди транспорту Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів ДБН В.2.3-15:2007", затвердженими Мінбудом України в 2007 році (далі - ДБН В.2.3-15:2007).

Дані Норми є обов'язковими для всіх організацій, громадських об'єднань, фізичних осіб, які мають відповідну ліцензію і здійснюють їх проектування та будівництво, а також для замовників проектів і організацій, що погоджують і затверджують проектну документацію. Норми встановлюють основні положення та вимоги до об'ємно-планувальних рішень, а також до інженерного обладнання автостоянок і гаражів, які призначені для постійного та тимчасового зберігання легкових автомобілів та інших мототранспортних засобів (далі автомобілів) з двигунами, що працюють на бензині та дизельному паливі.

На автостоянках з 50 і більше місцями постійного та тимчасового зберігання автомобілів при головному вїзді-виїзді повинен влаштовуватися контрольно-пропускний пункт (приміщення для обслуговуючого персоналу, туалету та інш.), обладнаний майданчик для зберігання протипожежного інвентарю, встановлення контейнерів-сміттєзбірників. Автостоянки для постійного зберігання автомобілів повинні мати огорожу з негорючих матеріалів та освітленість горизонтальної поверхні не менше 4 ліхтарів.

Пунктом 5.1. Положення встановлено, що спеціально відведені автостоянки поділяються: за терміном зберігання на: довготермінові - для постійного зберігання транспортних засобів громадян; сезонні - для тимчасового зберігання транспортних засобів у зонах відпочинку; - денні - розташовані при вокзалах, портах, спортивних спорудах, торговельних, видовищних, інших підприємствах та організаціях, в місцях відпочинку та використовуються для тимчасового зберігання транспортних засобів робітників та клієнтів; - нічні - для тимчасового зберігання транспортних засобів на тупикових та малозавантажених вулицях.

За способом зберігання на: - відкриті; - з навісами та (або) гаражами, закріпленими за автостоянками; - змішані - де поряд з місцями для відкритого зберігання, а також навісами та (або) гаражами, закріпленими за автостоянками, є гаражі чи навіси, що належать власникам транспортних засобів на правах приватної власності.

При огляді доказів в місці їх розташування, суд дійшов висновку, що стоянка, розташована на прибудинкової території за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 59, 59/1 та вул. Ак. Вільямса, 57 та відповідно до приписів Положення є довготерміновою спеціально обладнаною автомобільною стоянкою, огородженою металевим парканом, із двоповерховою будівлею та шлагбаумом при в'їзді та навісами для транспортних засобів.

Як вище зазначалося судом, відповідно до п.1.3. Положення до спеціально відведених автостоянок можуть належати комунальні гаражі, стоянки , паркінги (будівлі, споруди, їх частини), які побудовані за рахунок коштів місцевого бюджету з метою здійснення організації паркування транспортних засобів.

Окрім того, відповідно до приписів п.3.3. Положення проектування, будівництво, реконструкція, ремонт та утримання майданчиків для платного паркування здійснюються з дотриманням вимог законодавства, державних будівельних норм, стандартів, технічних умов, інших нормативних документів.

Як встановлено матеріалами справи, а саме з Акту № 329 перевірки дотримання вимог земельного законодавства складеного фахівцями відділу самоврядівного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням земельного законодавства УЗР Департаменту комунальної власності ОМР від 21.10.2014р. територія автостоянки відповідача огороджена металевим парканом та на земельній ділянці розташовані металеві конструкції з навісами. Крім того в акті також визначено, що документи на об'єкти, розташовані на земельній ділянці, а також документи що посвідчують право користування земельною ділянкою, передбачені чинним законодавством України, керівництвом Автостоянки "Астра" не надані.

Також не надані суду дозвільні документи на встановлення огорожі та металевих конструкцій із навісами.

Постановою Кабінету Міністрів України від 3.12.2009р. №1342 затверджено "Правила паркування транспортних засобів"

Згідно із ст.7, 8 Правил паркування транспортних засобів майданчики для паркування є об'єктами благоустрою і повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері благоустрою населених пунктів. Розміщення майданчиків для паркування за окремими адресами здійснюється у встановленому порядку органами місцевого самоврядування за погодженням з Державтоінспекцією МВС згідно з місцевими правилами забудови.

Матеріалами справи встановлено, що відповідач у встановленому законом порядку жодного документа щодо встановлення місць для маркування транспортних засобів (автостоянки) не оформив.

Рішенням ОМР за №1631-VI від 23.12.2011р. було затверджено "Правила благоустрою території міста Одеси (текстової частини) у новій редакції".

Відповідно до п.1.9. Правил 1.9. визначено, що у цих Правилах терміни вживаються в наступному значенні, зокрема: територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об'єктів загального користування: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об'єктів, об'єктів промисловості, комунально-складських та інших об'єктів у межах населеного пункту; утримання в належному стані території - використання території за призначенням відповідно до Генерального плану міста Одеси, іншої містобудівної документації, місцевих правил забудови, правил благоустрою території міста, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об'єктів благоустрою; прибудинкова територія - територія навколо багатоквартирного будинку, визначена актом на право власності чи користування земельною ділянкою і призначена для обслуговування багатоквартирного будинку; утримання будинків і прибудинкових територій - діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи із забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Згідно із п.п.2) п. 3.1.3. Правил до об'єктів благоустрою населених пунктів належать: прибудинкові території.

Пунктом 9.1. Правил на об'єктах благоустрою забороняється.,зокрема: 12) самовільно встановлювати засоби зовнішньої реклами, вивіски, торговельні лотки, павільйони, кіоски тощо; 13) встановлювати, демонтувати технічні засоби регулювання дорожнього руху без погодження з Державною автомобільною інспекцією МВС України та департаментом транспорту, зв'язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради; 21) самовільно займати земельні ділянки і використовувати їх при відсутності документа, що засвідчує право на користування, володіння земельною ділянкою; 22) використовувати земельні ділянки не за цільовим призначенням.

Як встановлено судом, та не оспорюється відповідачем, в ході проведення перевірок дотримання Автостоянкою "Астра" вимог земельного законодавства України державним інспектором сільського господарства в Одеській області було встановлено факт самовільного використання Автостоянкою "Астра" земельної ділянки площею 1510 м 2 , розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 79-А.

Факт самовільного використання земельної ділянки також визнано керівником Автостоянки "Астра", що підтверджується матеріалами справи.

У відповідності до ст.11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: 1) договори та інші правочини; 4) інші юридичні факти. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування

Відповідно до приписів ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Крім того, суд звертає увагу на наступне.

Згідно до ст.1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, причому статтею 13 того ж Закону визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Як зазначалося вище, ст.16 Цивільного кодексу України встановлено, що одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є припинення дії, яка порушує право, відновлення становища, яке існувало до порушення, та відшкодування збитків.

Відповідно до ст.95 Земельного кодексу України землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право: самостійно господарювати на землі; власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об'єкти, а також інші корисні властивості землі; на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом.

Згідно з ч.2 ст.152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів (ч.3 ст.152 ЗК України).

Частиною 1 ст.211 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, зокрема: самовільне зайняття земельних ділянок; порушення строків повернення тимчасово займаних земель або невиконання обов'язків щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст.212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Так саме, згідно ст.387 Цивільного кодексу України, власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно інформації Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 11.07.2014р. Одеською міською радою не приймались рішення щодо передачі земельної ділянки по вказаній адресі у власність (користування) відповідачу.

З урахуванням наведеного, суд дійшов до висновку, що вимога прокурора щодо зобов'язання відповідача звільнити на користь територіальної громади Одеської міської ради самовільно зайняту земельну ділянку, загальною площею 1 510 м 2 , які розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 79-А є повністю обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню.

Крім того, на увагу суду не заслуговують посилання відповідача на наявність про наявність підстав для користування спірною земельною ділянкою, про що свідчить договір оренди земельної ділянки від 20.02.2002р., з огляду на наступне:

Пунктом 8 вищенаведеного договору оренди земельної ділянки визначено, що цей договір набуває чинності після його підписання сторонами, нотаріального посвідчення та державної реєстрації.

Стаття 124 Земельного кодексу України (в редакції 20.12.2001р.) визначає, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Стаття 125 Земельного кодексу України (в редакції 20.12.2001р.) встановлює, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.

Проте, судом встановлено, що всупереч наведеним приписам Закону, відповідач тривалий час користується земельною ділянкою без будь-яких правових підстав, що відповідачем у встановленому порядку спростовано не було.

Частина 1 ст.16 Закону України "Про оренду землі" (в редакції 20.12.2001р.) встановлює, що договір оренди земельної ділянки набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов, підписання його сторонами і державної реєстрації .

Відповідно до ст.18 Закону України "Про оренду землі" (в редакції 20.12.2001р.) укладений договір оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації. Факт державної реєстрації засвідчується печаткою реєструючого органу з підписом уповноваженої на це особи та зазначенням дати реєстрації на всіх примірниках договору. Один зареєстрований примірник договору зберігається в органі, який здійснив його реєстрацію. Порядок та органи, що здійснюють державну реєстрацію, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Приписами п.п.1, 2, 3 порядку державної реєстрації договорів оренди землі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998р. №2073 встановлено, що цей Порядок визначає єдині умови реєстрації договорів оренди та договорів суборенди земельних ділянок (далі - договори оренди). Державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок. Державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.

У відповідності до п.4 порядку державної реєстрації договорів оренди землі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998р. №2073, забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів:

- районні відділи земельних ресурсів;

- управління (відділи) земельних ресурсів у містах обласного і районного підпорядкування;

- Київське і Севастопольське міське управління земельних ресурсів.

Зі змісту п.п.11, 12, 13, 14 порядку державної реєстрації договорів оренди землі, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998р. №2073 вбачається, що державний орган земельних ресурсів у 20-денний термін перевіряє подані документи на відповідність чинному законодавству та за результатами перевірки готує висновок про державну реєстрацію або обгрунтований висновок про відмову у такій реєстрації і передає реєстраційну справу відповідно виконавчому комітету сільської, селищної та міської ради, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям за місцем розташування земельної ділянки для засвідчення факту державної реєстрації або відмови у такій реєстрації.

Факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або

уповноваженої ними посадової особи. Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди). Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком. Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками. Датою реєстрації договору оренди у Книзі записів є дата засвідчення факту державної реєстрації.

З врахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку, що так як, як відповідачем державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки в установленому законом порядку не здійснив, у зв'язку з чим, у відповідності до п.8 договору оренди земельної ділянки зазначений договір чинності не набув, та у відповідності до ст.125 Земельного кодексу України (в редакції на момент укладення договору) право оренди та користування спірною земельною ділянкою у відповідача не виникло.

Відповідно до ч.1 ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Належність доказів - це спроможність фактичних даних містити інформацію щодо обставин, що входять до предмета доказування, слугувати аргументами (посилками) у процесі встановлення об'єктивної істини. Належність доказів - це міра, що визначає залучення до процесу в конкретній справі тільки потрібних і достатніх доказів. Під належністю доказу розуміється наявність об'єктивного зв'язку між змістом судових доказів (відомості, що містяться в засобах доказування) і самими фактами, що є об'єктом судового пізнання.

Виходячи зі змісту ст.32 ГПК, належними слід визнавати докази, які містять відомості про факти, що входять у предмет доказування у справі, та інші факти, що мають значення для правильного вирішення спору. Водночас суд не повинен приймати доказів, що не стосуються встановлення обставин у справі. Частина 2 наведеної статті містить відомий процесуальному праву принцип допустимості доказів (засобів доказування).

Правило допустимості доказів у процесуальному праві розумілось як певне, встановлене законом обмеження у використанні доказів у процесі вирішення конкретних справ, що є наслідком наявності письмових форм фіксації правових дій та їх наслідків. Допустимість доказів має загальний і спеціальний характер. Загальний характер полягає в тому, що незалежно від категорії справ слід дотримуватися вимоги про отримання інформації з визначених законом засобів доказування з додержанням порядку збирання, подання і дослідження доказів. Спеціальний характер полягає в обов'язковості певних засобів доказування для окремих категорій справ чи заборона використання деяких з них для підтвердження конкретних обставин справи.

Отже, допустимість доказів означає, що у випадках, передбачених нормами матеріального права, певні обставини повинні підтверджуватися певними засобами доказування або певні обставини не можуть підтверджуватися певними засобами доказування.

Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Разом з тим, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч.2 ст.34 ГПК України).

Згідно зі ст.43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши положення чинного законодавства України, суд, вбачає доведеними та обґрунтованими заявлені прокурором позовні вимоги, у зв'язку з чим суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора щодо зобов'язання Обслуговуючого кооперативу "Автостоянка "Астра" звільнити на користь територіальної громади міста Одеси земельну ділянку, загальною площею 1 510 м 2 , нормативною вартістю 861 304 грн., яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Вільямса, 79-А - підлягають судом задоволенню у повному обсязі.

А тому, відповідно до приписів ст.ст.44, 49 ГПК України слід стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України судовий збір, в розмірі 1 218,00 грн.

Керуючись ст.ст.32, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов заступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах Держави в особі Одеської міської ради - задовольнити повністю.

2. Зобов'язати Обслуговуючий кооператив "Автостоянка "Астра" (65015, Одеська обл., м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59 Д, кв. 94, код ЄДРЮОФОП 36553999) звільнити самовільно зайняту земельну ділянку, розташовану за адресою: 65122, м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, 79-А, загальною площею 1 510 м 2 , нормативною вартістю 861 304,00 грн. на користь територіальної громади м. Одеси.

3. Стягнути з Обслуговуючий кооператив "Автостоянка "Астра" (65015, Одеська обл., м. Одеса, вул. Ак. Вільямса, буд. 59 Д, кв. 94, код ЄДРЮОФОП 36553999) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач ГУ ДКСУ в Одеській області код ЄДРПОУ 37607526 банк отримувача: ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) - 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. - судового збору.

Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.

Наказ видати в порядку ст. 116 ГПК України

Повний текст рішення складено 11.11.2014р.

Суддя О.В. Цісельський

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення06.11.2014
Оприлюднено18.11.2014
Номер документу41349877
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3580/14

Ухвала від 20.01.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 18.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 18.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 06.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Ухвала від 05.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Постанова від 25.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 11.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 10.02.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 08.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Рішення від 06.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні