ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 листопада 2014 року № 813/3621/14
Львівський окружний адміністративний суд
в складі : головуючого - судді Дем'яновського Г.С.,
при секретарі Гавірко О.О.
з участю представників : позивача: Пилиповича В.О.,третьої особи : Копитчака Є.І.
розглянувши в судовому засіданні адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАМЕЛА» до Яворівської районної державної адміністрації Львівської області ,третя особа-Спільне українсько-польське товариство з обмеженою відповідальністю «Термобуд», про визнання протиправними та скасування розпоряджень...
в с т а н о в и в :
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛАМЕЛА» звернулось з позовом до Яворівської районної державної адміністрації ,третя особа-Спільне українсько-польське товариство з обмеженою відповідальністю «Термобуд», про визнання протиправними та скасування розпоряджень Голови Яворівської районної державної адміністрації від 17 листопада 2004 року № 677 та від 18 листопада 2013 року № 465..
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю.
Представник відповідача в судове засідання не з»явився ,хоча належним чином був попереджений про день розгляду справи , позов не визнав з підстав ,викладених у наданому уточненому запереченні.
Представник третьої особи позов не визнав з підстав ,зазначених у запереченні.
Вислухавши пояснення представників сторін , третьої особи , перевіривши інші докази,зібрані в справі , суд приходить до наступних висновків.
Розпорядженням Голови Яворівської районної державної адміністрації від 17 литопада 2004 року № 677 «Про передачу в оренду земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Термобуд» вилучено земельну ділянку ,площею 0.5604 га забудованих земель із землекористування ВАТ АТП -14632 на території Залузької сільської ради та надано товариству з обмеженою відповідальністю «Термобуд» земельну ділянку ,площею 0.5604 га забудованих земель ВАТ АТП -14632 в довгострокову оренду терміном на 10 років для створення підприємства по виробництву піно полістирольних плит на території Залузької сільської ради.
27 січня 2005 року між Яворівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Термобуд» було укладено договір довгострокової оренди означеної земельної ділянки строком на 10 \десять\ років.
Означений Договір зареєстровано в Книзі записів договорів оренди землі за № 04.05.464.00018 від 18 квітня 2005 року.
Щодо позивача , то відносно ТзОВ «Ламела « Головою Яворівської РДА винесено Розпорядження від 21 листопада 2005 року № 861 «Про передачу в оренду земельної ділянки ТзОВ «Ламела» під розміщення підприємства з виробництва виробів з пластмас» також на території Залузької сільської ради. Тобто позивач набув права землекористувача по сусідству із земельною ділянкою СУП ТзОВ «Термобуд» після отримання права користування і володіння спірною земельною ділянкою означеним підприємством. В період , який передував видачі розпорядження , ТзОВ «Ламела» під час погодження меж земельної ділянки ,погодилось з її розташуванням і не пред»являло претензій до сусідів , в тому числі і до СУП ТзОВ «Термобуд» , яке вже на той час вже було землекористувачем.
18 листопада 2013 року Яворівською районною державною адміністрацією видано розпорядження №465 «Про продаж земельної ділянки Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд», з тексту якого вбачається :
1.Погодити звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки ,що знаходиться в користуванні Спільного Українстко-Польського ТзОВ «Термобуд».
2.Затвердити ціну продажу, без урахування ПДВ ,земельної ділянки ,площею 0,5604 га за 165498 \сто шістдесят п»ять тисяч чотириста дев»яносто вісім\ гривень для створення підприємства по виробництву пінополістерольних плит на території Залузької сільської ради Яворівського району Львівської області..
3.Продати Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд»земельну ділянку ,площею 0,5604 га за 165498 \сто шістдесят п»ять тисяч чотириста дев»яносто вісім\ гривень для створення підприємства по виробництву пінополістерольних плит на території Залузької сільської ради Яворівського району Львівської області.
З Договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 17 грудня 2013 року № 41\2013 вбачається ,що означена земельна ділянка на підставі Розпорядження Яворівської РДА №465 «Про продаж земельної ділянки Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд» була продана Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд».
Означене Розпорядження є похідним від Розпорядження про передачу вказаної земельної ділянки в оренду , оскільки була продана земельна ділянка ідентичної конфігурації та площі , і ії продаж передбачався у Договорі про передачу ділянки в оренду.
В позовній заяві позивач просить суд скасувати вищеназвані Розпорядження Яворівської РДА , покликаючись на те ,що 29.01.2014 року товариство «Термобуд» вручило товариству «Ламела»лист-попередження про повне обмеження з 17 лютого 2014 року проходу та проїзду по наявному шляху, який проходить земельною ділянкою ,викупленою третьою особою , та по якому організований доступ до території позивача. Вважає ,що оскільки іншого належного шляху для доступу до земельної ділянки ,площею 0.3319 га , на якій розташоване підприємство «Ламела», немає, позивач опинився під загрозою призупинення здійснення господарської діяльності та понесення збитків,що безумовно порушує його права та інтереси.
Позивач вказує ,що 28.11.2005 року товариство «Ламела» набуло право користування земельною ділянкою, площею 0.3319 га, під вже існуюче підприємство з виробництва пластмасових виробів. З моменту заснування і до кінця 2013 року товариство «ЛАМЕЛА»використовувало визначений проектною документацією ,наявний шлях в якості єдиного доступу до території свого підприємства.Позивач вважає,що оспорювані розпорядження не відповідають законодавству . оскільки прийняті без врахування всіх обставин , які иають значення для справи, а крім цього нормою ст..122 Земельного кодексу України повноваження щодо передачі земель державної власності за межами населеного пункту . покладено на обласні державні адміністрації. Порушено також ст..3 Закону України «Про планування та забудову територій»,оскільки право використання наявного шляху надано лише ТзОВ «Термобуд» і не було дотримано необхідний баланс користування ним між всіма зацікавленими особами.
Позивач вказує ,що відповідно до приписів ст.3 Закону України «Про планування та забудову територій», чинного на момент винесення оспорюваного розпорядження від 17 листопада 2004 року №677, рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань забудови та іншого використання територій, вибору, вилучення (викупу) і надання земельних ділянок для містобудівних потреб приймаються в межах, визначених законом відповідно до містобудівної документації за погодженням з спеціально уповноваженими органами з питань містобудування та архітектури. Вказана норма закону відповідачем була недотримана, з огляду на що, право використання наявного шляху, яким до винесення оспорюваних розпоряджень користувались на рівних умовах і позивач і третя особа, було неправомірно передано тільки СП ТОВ «Термобуд», що призвело до порушень інтересів позивача та понесення ним збитків, оскільки необхідного балансу між правами третьої особи та інтересами позивача дотримано не було.Оскільки при прийнятті оспорюваних розпоряджень було порушено вимоги законодавчих актів держави, що призвело до істотного утруднення подальшого здійснення позивачем нормальної господарської діяльності за місцезнаходженням підприємства, такі розпорядження підлягають скасуванню. Тому позивач просить задоволити позов.
Відповідачв наданих уточнених запереченнях зазначив ,що позивач не навів жодних фактів щодо застосування до нього оспорюваних розпоряджень, хоча за правилами ст..171 КАС України право оскаржити нормативно-правові акти мають особи ,щодо яких його застосовано. Крім цього позивач вказує ,що ним використовувався прохід для працівників та завозу сировини \через земельну ділянку ,що перебувала в користуванні СУП «Трмобуд» на підставі договору оренди\, який за словами позивача нерозсудливо був переданий в одноособове користування СУП «Термобуд» без пропозицій альтернативних варіантів організації проїзду до території позивача. Означене не відповідає дійсності тому ,що розпорядження про передачу в оренду земельної ділянки СУП «Термобуд» було видане 17.11.2004 року , а розпорядження щодо оренди ТзОВ «Ламела»- 28.11.2005 року.
В даний час Господарським судом Львівської області розглядається позов ТзОВ «Ламела « про встановлення сервітуту щодо земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд».
Відповідач вважає видані розорядження правомірними і просить в позові відмовити.
Третя особа-Спільне українсько-польське товариство з обмеженою діяльністю «Термобуд» (надалі СУП ТзОВ «Термобуд»)в своїх запереченнях на позов зазначило ,що товариство здійснює свою господарську діяльність (виробництво та продаж пінопласту) за адресою: Львівська область, Яворівський район, с.Новий Яр. Для здійснення господарської діяльності товариство використовує нежитлові приміщення, що перебувають у власності товариства, та знаходяться за адресою: Львівська область, Яворівський район, с.Новий Яр, а також земельну ділянку площею 0,5604 га., за тією ж адресою. СУП ТзОВ «Термобуд» володіло та користувалося земельною ділянкою площею 0,5604 га., згідно договору оренди земельної ділянки від 27 січня 2005 року укладеного між Яворівською районною державною адміністрацією Львівської області та СУП ТзОВ «Термобуд». Термін дії договору 10 років. В подальшому СУП ТзОВ «Термобуд» набуло право власності на зазначену земельну ділянку на підставі договору купівлі-продажу від 17 грудня 2013 року.Поряд із СУП ТзОВ «Термобуд» господарську діяльність здійснює товариство з обмеженою відповідальністю «Ламела» (надалі ТОВ «Ламела»). В процесі здійснення господарської діяльності ТЗОВ «Ламела», як один із можливих шляхів, використовувало та використовує частину земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» для проходу та проїзду транспортними засобами до земельної ділянки (території),що використовуються ТОВ «Ламела». При цьому ТЗОВ «Ламела» неправомірно ('без жодних дозвільних документів) використовувало та використовує частину земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» для проходу та проїзду. Право проходу та проїзду транспортними засобами через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд» не передбачено. Існуючої дороги на земельній ділянці СУП ТзОВ«Термобуд» (як стверджує ТзОВ «Ламела») ніколи не було та немає. Земельна ділянка СУП ТзОВ «Термобуд» (орієнтовно 70%) має тверде бетонне перекриття, однак неможна ототожнювати тверде бетонне покриття земельної ділянки з дорогою.Жодних сервітутів та інших обмежень, зокрема щодо існування на земельній ділянці під'їзних доріг до сусідніх земельних ділянок, під час укладення 07 січня 2005 року договору оренди земельної ділянки не було передбачено. Листом відділу держземагенства в Яворівському районі Львівської області № 4783 від 12.06.2014 року надано інформацію про те, що станом на 17 листопада 2004 року та 18 листопада 2013 року не були зареєстровані сервітути на користь юридичних та фізичних осіб на земельну ділянку кадастровий номер №4625884500:07:000:0001, площею 0.5604 га с. Новий Яр Яворівського району Львівської області. Після укладення договору оренди сервітут також не встановлювався. Договір оренди земельної ділянки площею 0,5604 укладено терміном на десять років з правом викупу. Відведену для оренди земельну ділянку площею 0,5604 га., СУП ТзОВ «Термобуд» набуло у власність згідно договору кулівлі-продажу після сплати повної вартості земельної ділянки.Земельна ділянка до її вилучення та відведення СУП ТзОВ «Термобуд», ТзОВ «Пропет» та ТзОВ «Ламела» перебувала у постійному користуванні ВАТ «АТП-14632». На даний час власниками та користувачами приміщень та земельних ділянок на спірній території є ПрАТ «АТП-14632», СУП ТзОВ «Термобуд», ТзОВ «Пропет» та ТзОВ «Ламела». Для здійснення діяльності СУП ТзОВ «Термобуд», ТОВ «Ламела» та ТОВ «Пропет» у різний період часу були переобладнані будівлі, що належали'автотранспортному підприємству ВАТ «АТП-14632» та вилучені в ПрАТ «АТП-14632» земельні ділянки.До вилучення земельних ділянок з постійного користування ПрАТ «АТП-14632» і на даний час використовувалась під'їзна дорога із північної сторони. Під'їзна дорога до земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» розташована із східної сторони.
Таким чином, на думку з-ої особи ,ПрАТ «АТП-14632», СУП ТзОВ «Термобуд», ТОВ «Пропет» та ТОВ «Ламела» мають можливість проходу та проїзду до своїх земельних ділянок із північної сторони. Окремо до земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» влаштована під'їзна дорога. Щоб скористатись цією дорогою ПрАТ «АТП-14632», ТОВ «Пропет» та ТОВ «Ламела» повинні проходити(проїзжати) через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд».З 2011 року СУП ТзОВ «Термобуд» вимагає від ТОВ «Ламела» припинити використовувати частину земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» для проходу та проїзду транспортними засобами.Для проходу та проїзду до земельної ділянки, що використовується ТОВ «Ламела», крім земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» має можливість використовувати як мінімум ще дві дороги. Перша: це дорога передбачена в проекті відведення земельної ділянки ТОВ «Ламела» (кадастровий номер 4625884500:07:000:0006) через земельну ділянку, що перебувала у користуванні АТП-14632; друга: це облаштувати під'їзну дорогу на орендованій ТОВ «Ламела» земельній ділянці котра примикає до під'їзної дороги з іншої сторони.На усні вимоги СУП ТзОВ «Термобуд» про припинення використання частини земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» для проходу та проїзду ТОВ «Ламела» не реагувало протягом кількох років. ТОВ «Ламела» не вчиняла жодних дій по облаштуванню дороги в інший спосіб ніж через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд». На вимогу СУП ТзОВ «Термобуд» надати будь-які документи, що надають право ТОВ «Ламела» користуватися частиною земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» відповіді не надано. Вимоги СУП ТзОВ «Термобуд» надати підтвердження неможливості доїзду до «території» ТОВ «Ламела» в іншій спосіб ніж через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд» та надати копію документів, що містять інформацію про передбачену в проекті відведення земельної ділянки під'їзну дорогу також залишені без відповіді.У січні 2014 року СУП ТзОВ «Термобуд» письмово звернулося до ТОВ «Ламела» з вимогою здійснення проходу та проїзду до території ТОВ «Ламела» в інший спосіб ніж черезземельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд» до 17 лютого 2014 року. Однак така вимога СУП ТзОВ «Термобуд» подається ТОВ «Ламела» як дії по блокуванню роботи ТОВ «Ламела» та у відповідь надходять погрози перекрити під'їзну дорогу до СУП ТзОВ «Термобуд».За наслідками розгляду конфліктної ситуації між Спільним українсько-польським товариством з обмеженою відповідальністю «Термобуд» та товариством з обмеженою відповідальністю «Ламела» з приводу проходу та проїзду через земельну ділянку належну товариству, що відбулась в тому числі за участю представників Яворівської районної державної адміністрації, голови Залузької сільської ради та управління держкомзему у Яворівському районі Львівської області СУП ТзОВ «Термобуд» погодилось надати можливість проходу та проїзду до земельної ділянки ТОВ «Ламела», для того щоб ТОВ «Ламела» мало можливість влаштувати прохід та проїзд в інший спосіб ніж через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд». За період часу з 14 лютого 2014 року до 01 квітня 2014 року ТОВ «Ламела» не здійснено жодних заходів по виконанню умов договору від 14 лютого 2014 року.Не зважаючи на це, 04 квітня 2014 року, між Спільним українсько-польським товариством з обмеженою відповідальністю «Термобуд» та товариством з обмеженою відповідальністю «Ламела» укладено аналогічний договір строком до 01 травня 2014 року.
3-я особа зазначає ,що на даний час ТзОВ «Ламела» використовує частину земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд» для проходу та проїзду без жодного письмового оформлення такого дозволу прикриваючись нібито зупинкою підприємства та шантажуючи державні установи звільненням працівників.
26 березня 2014 року ТОВ «Ламела» подана позовна заява до господарського суду Львівської області про встановлення земельного сервітуту (справа № 914/1022/14). З 14 лютого 2014 року СУП ТзОВ «Термобуд» та ТОВ «Ламела» домовлялися про порядок проходу та проїзду через частину земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд». Однак ТОВ «Ламела» подавши позов про встановлення- земельного сервітуту передала спір на вирішення господарського суду Львівської області. На даний час справа № 914/1022/14 за позовом ТОВ «Ламела» до СУП ТзОВ «Термобуд» про встановлення земельного сервітуту перебуває у провадженні господарського суду Львівської області.29 квітня 2014 року господарським судом Львівської області по справі №914/1022/14 призначено судову експертизу.Залучені до справи у якості третіх осіб Яворівська районна державна адміністрація Львівської області та відділ Держземагенства у Яворівському районі Львівської області у своїх поясненнях вказали, що не передбачено прохід та проїзд до земельної ділянки ТОВ «Ламела» через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд». Водночас треті особи вказали, що існує можливість проходу та проїзду через земельну ділянку ПрАТ «АТП-14632», а також вказали про можливість влаштувати дорогу через земельну ділянку ТОВ «Ламела», оскільки вона межує із під'їзною дорогою в іншій стороні.На вимогу суду відділом Держземагенства у Яворівському районі Львівської області надана технічна документація на земельну ділянку ТОВ «Ламела». В технічній документації на вказану земельну ділянку не передбачено проходу та проїзду до земельної ділянки через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд», натомість в технічній документації міститься експлікація земельної ділянки в якій передбачається в'їзд (виїзд) до земельної ділянки з протилежної сторони, а саме через земельну ділянку, що перебувала у користуванні ПрАТ «АТЗ приводу вищевказаної конфліктної ситуація здійснювалась перевірка товариства Державною інспекцією сільського господарства в Львівській області та Прокуратурою Яворівського району Львівської області.
Листом № 2083/3-7-8 від 10.04.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Львівській області повідомлено Прокуратуру Яворівського району Львівської області про здійснення перевірки та про відсутність ознак самовільного зайняття СУП ТзОВ «Термобуд» земельної ділянки.
Листом № 3369/3-10-8 від 30.05.2014 року Державною 'інспекцією сільського господарства в Львівській області повідомлено Прокуратуру Львівської області про відсутність порушення законодавства Яворівською РДА при винесенні оскаржуваних розпоряджень. У зазначеному листі Державною інспекцією сільського господарства в Львівській області вказується на правову позицію у постанові Львівського окружного адміністративного суду від 20 січня 2014 року по справі № 2а-7772/12/1370.
Представник третьої особи вказує ,що неодноразово з приводу вищевказаної ситуації товариство надавало пояснення посадовим особам Львівської обласної державної адміністрації, Львівської обласної ради, Яворівської районної державної адміністрації Львівської області, відділу Держземагенства у Яворівському районі Львівської області, відділу містобудування та архітектури Яворівської районної державної адміністрації Львівської області та голові Залузької сільської ради.
Посадові особи Яворівської районної державної адміністрації Львівської області, відділу Держземагенства у Яворівському районі Львівської області, відділу містобудування та архітектури Яворівської районної державної адміністрації Львівської області та голова Залузької сільської ради перебували на земельних ділянках СУП ТзОВ «Термобуд» та ТОВ «Ламела». Здійснювався огляд території, аналіз наявних документів , а також зустрічі із посадовими особами обох підприємств.
Щодо порушення прав і законних інтересів позивача , то СУП ТзОВ «Термобуд» зазначає наступне .
Розпорядженням Голови Яворівської районної державної адміністрації № 677 від 17 листопада 2004 року надано в оренду земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд».27 січня 2005 року між СУП ТзОВ «Термобуд» та Яворівською районною державною адміністрацією Львівської області укладено договір оренди вищезазначеної ділянки. Термін дії договору 10 років.Розпорядженням Яворівської районної державної адміністрації № 465 від 18 листопада 2013 року прийнято рішення про продаж земельної ділянки. 17 грудня 2013 року між СУП ТзОВ «Термобуд» та Яворівською районною адміністрацією Львівської області укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки.ТОВ «Ламела» отримала у користування три земельні ділянки, що межують одна з одною та знаходяться поруч земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд», а саме:
- 0,3319 га., кадастровий номер 4625884500:07:000:006;
- 0,0250 га., кадастровий № 4625884500:08:000:0007;
-1,8 га., кадастровий номер 4625884500:08:000:0002.
Земельна ділянка площею 0,3319 га., межує із земельною ділянкою СУП ТзОВ «Термобуд». Позивач вказує, що порушуються його права шляхом обмеження доступу до земельної ділянки площею 0,3319 га., що розташована за адресою: с. Новий Яр Яворівського району Львівської області, кадастровий номер № 4625884500:07:000:006.Розпорядженням Голови Яворівської районної державної адміністрації №861 від 28 листопада 2005 року надано в оренду земельну ділянку ТОВ «Ламела». В цей же день 28 листопада 2005 року між ТОВ «Ламела» та Яворівською районною державною адміністрацією Львівської області укладено договір оренди вищезазначеної ділянки. Термін - 5 років.Розпорядженням Яворівської районної державної адміністрації № 532 від 11 листопада 2011 року прийнято рішення про надання в оренду земельної ділянки. 22 листопада 2011 року між ТОВ «Ламела» та Яворівською районною адміністрацією Львівської області укладено договір оренди земельної ділянки. Термін - 10 років.
Отже, розпорядження про надання в оренду земельної ділянки площею 0,3319 га., до якої нібито немає доступу, прийнято 28 листопада 2005 року, тобто через 1 рік та 11 днів після прийняття розпорядження про надання в оренду земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд».
Таким чиномСУП ТзОВ «Термобудвважає ,що на момент прийняття оскаржуваного розпорядження № 677 від 17 листопада 2004 року не могли порушуватись права та інтереси позивача стосовно земельної ділянки площею 0,3319 га., по тій причині, що така земельна ділянка не була відведена та надана позивачу. Лише через рік та кілька днів(28 листопада 2005 року) прийняте розпорядження про надання позивачу земельної ділянки у користування та укладено відповідний договір оренди земельної ділянки.Третя особа зазначає ,що складенню 27 січня 2005 року договору оренди земельної ділянки між СУП ТзОВ «Термобуд» та Яворівською районною державною адміністрацією передувало виготовлення технічної документації з відведення земельної ділянки для передачі в оренду з правом викупу СУП ТзОВ «Термобуд» під організацію виробництва пінополістерольних плит в с.Новий Яр, Яворівського району Львівської області. Дозвіл на розроблення технічної документації надано розпорядженням голови Яворівської районної державної адміністрації № 287. Начальниками відділу земельних ресурсів та відділу містобудування та архітектури Яворівської райдержадміністрації видавались висновки про сервітути та обмеження щодо режиму користування земельною ділянкою площею 0,5604 га., що передавалась в користування з правом викупу СУП ТзОВ «Термобуд».Відповідно до вищезазначених висновків, станом на 2004 рік, жодних сервітутів на земельну ділянку площею 0,5604 га., що надавалась в користування СУП ТзОВ «Термобуд», на користь третіх осіб не було встановлено.Після укладення договору оренди(25.01.2005 року) і до укладення договору купівлі- продажу земельної ділянки(17.12.2013 року) земельні сервітути на земельну ділянку площею 0,5604 га., не встановлювались. Жодні землекористувачі, в тому числі ТОВ «Ламела» не зверталися до СУП ТзОВ «Термобуд» з приводу укладення договору земельного сервітуту .Лише в 2014 року році ТОВ «Ламела» звернулася з пропозицією укласти договір сервітуту. Проте оскільки до земельної ділянки, що перебуває в користуванні ТОВ «Ламела» існує можливість проходу та проїзду в інший спосіб ніж через земельну ділянку товариства, а також декілька варіантів влаштувати такий прохід та проїзд в інший спосіб ніж через земельну ділянку СУП ТзОВ «Термобуд», договір сервітуту не був укладений.26 березня 2014 року ТОВ «Ламела» подана позовна заява до господарського суду Львівської області про встановлення земельного сервітуту (справа № 914/1022/14). Таким чином ТОВ «Ламела» подавши позов про 'встановлення земельного сервітуту передала спір на вирішення господарського суду Львівської області. На даний час справа № 914/1022/14 за позовом ТОВ «Ламела» до СУП ТзОВ «Термобуд» про встановлення земельного сервітуту перебуває у провадженні господарського суду Львівської області .Залучений господарським судом Львівської області до справи № 914/1022/14 відділ Держземагенства в Яворівському районі Львівської області надав технічну документація на земельну ділянку ТОВ «Ламела». В технічній документації на земельну ділянку ТОВ «Ламела», що виготовлялась у 2005 році наявний Акт встановлений та узгодження зовнішніх меж землекористування, експлікація земель, опис меж.В акті встановлення та узгодження меж землекористування СУП ТзОВ вказаний суміжним землекористувачем та таким, що погоджує земельну ділянку. В описі меж вказано, що земельна ділянка ТОВ «Ламела» межує із земельною ділянкою СУП ТзОВ «Термобуд» від точки «В» до точки «Г». Тобто в цій межі нібито існує шлях, що на думку позивача незаконно долучений до земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд». Таким чином Позивачу, ще у 2005 році було відомо про одержання в користування СУП ТзОВ «Термобуд» земельної ділянки площею 0,5604 га., та її конфігурацію. СУП ТзОВ «Термобуд» 17 січня 2013 року придбало земельну ділянку площею 0,5604 га., тої ж конфігурації, що була надана у користування у 2004 році. .
СУП ТзОВ «Термобуд» вказує ,що згідно з п. 2 ст. 21 Закону, України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону. Статтею 17 ЗК України в п. (а) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин також віднесено розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 п. 12 розділу X «Перехідні положення» ЗК України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
У відповідності до ч. 1 ст. 120 Земельного кодексу Кодексу, до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її Цільового призначення, у 'розмірах, встановлених договором.
Якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначено, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка необхідна для їх обслуговування. і
Вказаною нормою встановлено, що правочин, за яким переходить право власності на житлові будинки, будівлі, споруди, тягне за собою перехід права на земельну ділянку, на якій знаходиться відповідне нерухоме майно. При цьому, новий власник земельної ділянки не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до законодавства.
У відповідності до ч. 1,2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону; набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла станом на 17.11.2004 року, дати прийняття розпорядження головою Яворівської районної державної адміністрації про надання в- оренду земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд») встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
З аналізу вищенаведених норм права вбачається, що з виникненням права власності на будинок, будівлю або споруду у особи виникає право оформлення (переоформлення) земельної ділянкй, зайнятої нерухомістю, відповідно до встановленого порядку.
Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені у ст. 122 ЗК України.
Частини 3, 5 статті 122 Земельного кодексу України (в редакції станом на 18 листопада 2013 року).
« 3. Районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а)ведення водного господарства;
б)будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителівтериторіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємствторгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в)індивідуального дачного будівництва.
5. Обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власностікрім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.»
Згідно з ч. З статті 122 Земельного кодексу України (районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі, тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті. Натомість, обласні державні
дміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті. Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету для їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання; вирішують інші питання, віднесені законом до їхньої компетенції.З наведеного вбачається, що об'єктами, пов'язаними з обслуговуванням жителів територіальної громади району відповідно до ЗК України можуть бути не тільки перелічені у коментованій статті (школи, заклади культури, лікарні, підприємства торгівлі), таінші. Коло об'єктів є невичерпним, а можливість віднесення земельної ділянки для створення підприємства по виробництву пінополістирольних плит (пінопласту) до таких об'єктів, що пов'язані з обслуговуванням жителів територіальної громади району, законом не заборонена.Як вбачається із змісту розпоряджень голови Яворівської районної державної адміністрації Львівської області № 677 від 17.11.2004 року та № 465 від 18.11.20013 року вчинено дії щодо надання в оренду та продаж СУП ТзОВ «Термобуд» земельної ділянки для створення підприємства по виробництву пінополістерольних плит(пінопласту).
Суд погоджується з позицією третьої особи ,що спірними розпорядженнями Яворівської районної державної адміністрації СУП ТзОВ «Термобуд» надано земельну ділянку для виробництва пінопласту, що використовується для утеплення будівель, що є об'єктом пов'язаним з обслуговуванням жителів і територіальної громади району. Передана в користування земельна ділянка, також пов'язана з обслуговуванням жителів територіальної громади Яворівського району та призведе до нових перспектив розвитку та покращення енергоефективності будинків на території Яворівського району, громада отримає нові робочі місця, інвестиції у відновлення виробництва, додаткове наповнення місцевого бюджету, тощо. Надана СУП ТзОВ «Термобуд» вищезазначеними розпорядженнями Яворівської РДА земельна ділянка для створення підприємства по виробництву пінополістирольних плит, є об'єктом пов'язаним з обслуговуванням жителів і територіальної громади Яворівського району, чим підтверджується правомірність дій Яворівської РДА при винесенні оскаржуваних розпоряджень в контексті п. „б" ч. З ст. 122 Земельного кодексу України.Окрім того, слід зазначити, що згідно з приписами ч.ч. 1-3 ст. 33 Закону України «Про місцевідержавніадміністрації» обласні державні адміністрації в межах своїх повноважень спрямовують -діяльність районних державних адміністрації та здійснюють контроль за їх діяльністю. Голови районних державних адміністрацій регулярно інформують про свою діяльність голів обласних державних адміністрацій, щорічно та на вимогу звітують перед ними.Голови обласних державних адміністрацій мають право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України. Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади. Жодних зауважень до оспорюваних розпоряджень не поступало.
Суд зазначає , що позивач в позові вказав про те ,що надаючи в користування СУП товариству з обмеженою відповідальністю «Термобуд» земельну ділянку ,відповідач перевищив свої повноваження , однак з Розпорядження Голови Яворівської РДА від 21.11.2005 року № 861 в «Про передачу в оренду земельної ділянки ТзОВ « ЛАМЕЛА «Під розміщення підприємства з виробництва виробів з пластмас « вбачається ,що означене розпорядження ґрунтується на ідентичних з Розпорядженням Голови Яворівської районної державної адміністрації від 17 литопада 2004 року № 677 підставах , також на території Залузької сільської ради.
Таким чином суд також приходить до висновків ,що Розпорядженням Голови Яворівської районної державної адміністрації від 17 литопада 2004 року № 677 надано товариству з обмеженою відповідальністю «Термобуд» земельну ділянку ,площею 0.5604 га в довгострокову оренду терміном на 10 років для створення підприємства по виробництву піно полістирольних плит на території Залузької сільської ради за її згодою.
27 січня 2005 року між Яворівською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Термобуд» було укладено договір довгострокової оренди означеної земельної ділянки строком на 10 \десять\ років.
18 листопада 2013 року Яворівською районною державною адміністрацією видано розпорядження №465 «Про продаж земельної ділянки Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд».:
Договором купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 17 грудня 2013 року № 41\2013 означена земельна ділянка на підставі Розпорядження Яворівської РДА №465 «Про продаж земельної ділянки Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд» .була продана Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд».
Жодних сервітутів та інших обмежень, зокрема щодо існування на земельній ділянці під'їзних доріг до сусідніх земельних ділянок, під час укладення 07 січня 2005 року договору оренди земельної ділянки не було передбачено. Листом відділу держземагенства в Яворівському районі Львівської області № 4783 від 12.06.2014 року надано інформацію про те, що станом на 17 листопада 2004 року та 18 листопада 2013 року не були зареєстровані сервітути на користь юридичних та фізичних осіб на земельну ділянку кадастровий номер №4625884500:07:000:0001, площею 0.5604 га с. Новий Яр Яворівського району Львівської області. Після укладення договору оренди сервітут також не встановлювався. Договір оренди земельної ділянки площею 0,5604 укладено терміном на десять років з правом викупу. Відведену для оренди земельну ділянку площею 0,5604 га., СУП ТзОВ «Термобуд» набуло у власність згідно договору кулівлі-продажу після сплати повної вартості земельної ділянки.
Земельна ділянка до її вилучення та відведення СУП ТзОВ «Термобуд», ТзОВ «Пропет» та ТзОВ «Ламела» перебувала упостійному користуванні ВАТ «АТП-14632». На даний час власниками та користувачами приміщень та земельних ділянок на спірній території є ПрАТ «АТП-14632», СУП ТзОВ «Термобуд», ТзОВ «Пропет» та ТзОВ «Ламела». Для здійснення діяльності СУП ТзОВ «Термобуд», ТзОВ «Ламела» та ТзОВ «Пропет» у різний період часу були переобладнані будівлі, що належали'автотранспортному підприємству ВАТ «АТП-14632» та вилучені в ПрАТ «АТП-14632» земельні ділянки.
ТзОВ «ЛАМЕЛА»,яке здійснює господарську діяльність поряд із СУП ТзОВ «Термобуд» як одни із можливих шляхів ,використовувало і використовує для проходу і проїзду транспортних засобів частину земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд». Жодних сервітутів та інших обмежень щодо існування на земельній ділянці під»їздних доріг до сусідніх земельних ділянок немає.
26 березня 2014 року ТзОВ «Ламела» подана позовна заява до господарського суду Львівської області про встановлення земельного сервітуту (справа № 914/1022/14) , що фактично є визнанням позивачем законного права користування земельною ділянкою СУП ТзОВ «Термобуд.
. Листом № 2083/3-7-8 від 10.04.2014 року Державною інспекцією сільського господарства в Львівській області повідомлено Прокуратуру Яворівського району Львівської області про здійснення перевірки та про відсутність ознак самовільного зайняття СУП ТзОВ «Термобуд» земельної ділянки.
Листом № 3369/3-10-8 від 30.05.2014 року Державною 'інспекцією сільського господарства в Львівській області повідомлено Прокуратуру Львівської області про відсутність порушення законодавства Яворівською РДА при винесенні оскаржуваних розпоряджень. У зазначеному листі Державною інспекцією сільського господарства в Львівській області вказується на правову позицію у постанові Львівського окружного адміністративного суду від 20 січня 2014 року по справі № 2а-7772/12/1370.
Крім цього суд вважає ,що оскаржувані Розпорядження індивідуальної дії регулюють відносини третьої особи і не порушують прав та законних інтересів позивача ,оскільки :
-Розпорядження про надання у оренду позивачу земельної ділянки , площею 0.3319 га .доступ до якої оспорюється позивачем, видане 28.11.2005 року . тобто через 1 рік та 11 днів після прийняття розпорядження про надання в оренду земельної ділянки СУП ТзОВ «Термобуд». Тому Розпорядження від 17.11.2004 року № 677 не могло порушувати права та інтереси позивача , яких на той момент взагалі не існувало.
Після укладення Договору оренди земельної ділянки та її продажу третій особі жодні сервітути не встановлювались.Розпорядження Яворівської РДА №465 «Про продаж земельної ділянки Спільному Українсько-Польському ТзОВ «Термобуд» є похідним від Розпорядження про передачу вказаної земельної ділянки в оренду , оскільки була продана земельна ділянка ідентичної конфігурації та площі , і ії продаж передбачався у Договорі про передачу ділянки в оренду.
Згідно ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні грунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. 2 ст. 9 КАС України суд вирішує справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову .
Враховуючи вищенаведене ,суд приходить до висновку ,що в позові Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАМЕЛА» до Яворівської районної державної адміністрації Львівської області ,третя особа-Спільне українсько-польське товариство з обмеженою відповідальністю «Термобуд» про визнання протиправними та скасування розпоряджень слід відмовити повністю.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 7, 14, 23, 86, 94, 158, 159, 160, 161, 163, 162, 167, КАС України, суд
п о с т а н о в и в :
В позові Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛАМЕЛА» до Яворівської районної державної адміністрації Львівської області ,третя особа-Спільне українсько-польське товариство з обмеженою відповідальністю «Термобуд» про визнання протиправними та скасування розпоряджень відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду в порядку та в строки, передбачені ст.186 КАС України та набуває законної сили в порядку, передбаченому ст.254 КАС України.
Суддя Дем'яновський Г.С.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2014 |
Оприлюднено | 21.11.2014 |
Номер документу | 41425358 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Дем'яновський Галій Семенович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Дем'яновський Галій Семенович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні