Постанова
від 10.11.2014 по справі 826/10051/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/10051/14 Головуючий у 1-й інстанції: Вовк П.В.

Суддя-доповідач: Ісаєнко Ю.А.

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 листопада 2014 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Ісаєнко Ю.А.;

суддів: Оксененка О.М., Федотова І.В.,

за участю секретаря: Бащенко Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Дарниця» на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 вересня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Дарниця» до Державної податкової інспекції у Дарницькому районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Дарницькому районі Головного управління Міндоходів у м. Києві, в якому, з урахуванням уточнень, просив суд:

- визнати протиправними дії щодо проведення зустрічної звірки, оформленої актом «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Торговий дім «Дарниця» щодо неможливості підтвердження взаємовідносин з ТОВ «Агва Лайн» за березень 2013 року» від 30.12.2013 року №625/26-51-22-01/16285594;

- визнати протиправними дії щодо встановлення порушень позивачем частини п'ятої статті 203, частин першої та другої статті 215 та статті 216 ЦК України; визнання відсутності об'єктів оподаткування під час придбання товарів (робіт, послуг) у ТОВ «Агва Лайн» та продажу товарів (послуг) підприємствам - покупцям у березні 2013 року; зменшення до 0 задекларованих податкових зобов'язань за період березень 2013 року по взаємовідносинах з контрагентами - покупцями за результатами звірки та зменшення до 0 задекларованого податкового кредиту отриманого від контрагента ТОВ «Агва Лайн» за період березень 2013 року;

- зобов'язати відповідача вилучити з інформаційної системи «Податковий блок» інформацію, внесену на підставі акту «Про результати проведення зустрічної звірки ТОВ «Торговий дім «Дарниця» щодо неможливості підтвердження взаємовідносин з ТОВ «Агва Лайн» за березень 2013 року» від 30.12.2013 року №625/26-51-22-01/16285594, та відновити показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість, задекларованих у податкових деклараціях з податку на додану вартість.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 вересня 2014 року у задоволенні позову відмовлено.

Не погоджуючись із вказаною постановою, позивач подав апеляційну скаргу з підстав неповного з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального та процесуального права, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 вересня 2014 року та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

В судовому засіданні представник позивача підтримав вимоги апеляційної скарги та просив їх задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти задоволення апеляційної скарги посилаючись на те, що судом першої інстанції було ухвалене законне та обґрунтоване рішення, а підстави для його зміни чи скасування відсутні.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено колегією суддів, посадовою особою відповідача проведено зустрічну звірку ТОВ «ТД «Дарниця» з питань підтвердження фінансово - господарських відносин з ТОВ «Агва Лайн» за березень 2013 року; за наслідками перевірки складено акт від 30.12.2013 року №625/26-51-22-01/16285594.

З зазначеного акту вбачається, що орган державної податкової служби дійшов висновку про порушення позивачем частини п'ятої статті 203, частини першої та другої статті 215, статті 216 ЦК України в частині недодержання вимог зазначених статей в момент вчинення правочинів, які не спрямовані на реальне настання наслідків, що обумовлені ними по правочинах, здійснених ТОВ «Торговий дім «Дарниця» при придбанні та продажу товарів (послуг); звіркою встановлено відсутність об'єктів оподаткування при придбанні товарів (робіт, послуг) у ТОВ «Агва Лайн» та продажу товарів (послуг) підприємствам - покупцям у березні 2013 року, які підпадають під визначення статті 22, статей 185, 188, 198, 201 ПК України. Також, зроблено висновок, що задекларовані зобов'язання за період березня 2013 року по взаємовідносинах з контрагентами - покупцями за результатами звірки зменшені до 0, задекларований податковий кредит, що отриманий від контрагента - ТОВ «Агва Лайн», за період березня 2013 року сформований неправомірно та підлягає зменшенню до 0.

Позивач, вважаючи неправомірними дії відповідача щодо проведення зустрічної звірки за наслідками якої складено акт від 30.12.2013 року №625/26-51-22-01/16285594, дії щодо встановлення порушення позивачем вимог частини п'ятої статті 203, частини першої та другої статті 215, статті 216 ЦК України, визнання відсутності об'єктів оподаткування та зменшення податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість, звернувся до суду.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції розглянув питання правомірності дій податкового органу під час проведення зустрічної звірки шляхом дослідження правовідносин, що мали місце між позивачем та його контрагентом ТОВ «Агва Лайн» в період, за який проводилась звірка, на предмет їх спрямованості на настання реальних правових наслідків. Також, суд першої інстанції дійшов висновку, що оцінка акту зустрічної звірки, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків звірки, може бути надана судом лише при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акту.

Колегія суддів частково погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до підпункту 62.1.3 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом проведення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Відповідно до положень пункту 73.5 статті 73 ПК України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок на момент існування спірних правовідносин визначений Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 (Далі Порядок №1232).

Відповідно до пункту 1 зазначеного Порядку зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Пунктом 2 Порядку №1232 передбачено, що зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

Згідно положень пунктів 4, 5 та 6 вказаного Порядку, орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

Облік запитів на проведення зустрічних звірок у суб'єктів господарювання здійснюється органами державної податкової служби (як ініціаторами, так і виконавцями).

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

Як вбачається з матеріалів справи, 23 жовтня 2013 року позивачем на виконання запиту ДПІ у Дарницькому районі ГУ Міндоходів у м. Києві про надання інформації та їх документального підтвердження від 16 серпня 2013 року №2749/26-51-15-127 надані копії документів по господарським операціям з ТОВ «Агва Лайн», а саме: рахунку - фактури від 14.03.2013 року №18 на суму 301250,00 грн, банківської виписки по рахунку у банку за 14.03.2013 року, акту наданих послуг від 12.03.2013 року №12/03-13, податкової накладної від 14.03.2013 року №2, договору про надання послуг від 12.03.2013 року №12/03-13, довідки про взяття на облік платника податків, свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість, довідки з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Під час проведення зустрічної звірки посадовою особою органу державної податкової служби були враховані надані позивачем документи.

Відповідно до пункту 73.5 статті 73 ПК України за результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Відповідно до пункту 7 Порядку №1232 за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.

Отже, проведення зустрічних звірок спрямовано на співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання з метою документального підтвердження господарських відносин із платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року №236 затверджені Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок (далі Методичні рекомендації №236).

Відповідно до пункту 2.2 Методичних рекомендацій №236 необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т. ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т. ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.

Відповідно до пункту 4.4 Методичних рекомендацій у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Підпунктами 4.5 та 4.6 зазначених Методичних рекомендацій встановлено, що при отриманні від суб'єкта господарювання (у встановлений статтею 73 Кодексу термін) інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження відповідальний підрозділ проводить зустрічну звірку суб'єкта господарювання протягом 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження. За результатами проведення зустрічної звірки складається Довідка про результати проведення зустрічної звірки у двох примірниках та реєструється в Журналі реєстрації довідок/актів не пізніше останнього робочого дня терміну, відведеного для проведення зустрічної звірки відповідно до пункту 3.2 або 4.5 Методичних рекомендацій.

Таким чином, орган державної податкової служби може проводити зустрічну звірку, зокрема, за результатами проведеного аналізу податкової інформації та документів, отриманих від суб'єкта господарювання.

Разом з тим, колегія суддів вважає, що складені за результатами проведення чи неможливості проведення зустрічної звірки документи у формі довідки або акту є лише формами фіксації податкової інформації, яка використовується податковим органом.

Так, довідка про проведення зустрічної звірки та акт про неможливість проведення зустрічної звірки за своїм змістом не є рішеннями суб'єкта владних повноважень, а також не є нормативно-правовими актами чи правовими актами індивідуальної дії, та не створюють і не припиняють права чи обов'язки особи, а лише відображають певні обставини.

Жодних управлінських висновків оскаржуваний акт не містить, вчинити будь-які обов'язкові дії позивачу він не приписує, та відповідно не порушує права свободи та інтереси осіб у сфері публічно - правових відносин.

Тому, складання посадовою особою контролюючого органу не тієї форми документу за результатами проведення звірки не є підставою для визнання протиправними дій щодо проведення зустрічної звірки.

В даному випадку, посадовою особою органу державної податкової служби фактично реалізована компетенція по здійсненню заходів з метою проведення зустрічної звірки. Як свідчать обставини справи, у спірному випадку рішення, яке породжує правові наслідки відносно позивача податковим органом не приймалось, доказів того, що висновки акту перевірки порушують права позивача суду не подано.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що оцінка акту зустрічної звірки, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків звірки, може бути надана судом лише при вирішенні спору щодо сокарження рішення, прийнятого на підставі такого акту.

Разом з тим, колегія суддів вважає, що під час розгляду даної категорії справ відсутня необхідність дослідження реальності здійснення господарських операцій платника податку, на підставі яких таким платником були сформовані дані податкового обліку, оскільки акт є лише формою фіксації податкової інформації.

У зв'язку із наведеним колегія суддів вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано відмовив у задоволенні позову в цій частині вимог, але при цьому помилково дослідив реальність здійснення господарських операцій позивача з ТОВ «Агва Лайн», тому оскаржувана постанова підлягає зміні в цій частині.

Відповідно до пункту 1 статті 201 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для зміни постанови є правильне по суті вирішення справи, але із помилковим застосуванням норм матеріального права.

Тому, постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 вересня 2014 року підлягає зміні в мотивувальній частині щодо підстав для відмови у задоволенні позову.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача вилучити інформацію з інформаційної системи «Податковий блок», що внесена на підставі акту від 30.12.2013 року №625/26-51-22-01/16285594 та зобов'язання відновити показники податкових зобов'язань та податкового кредиту, колегія суддів вважає, що в даному випадку позивачем не доведено, що відповідачем було внесено інформацію, яка створює чи припиняє права чи обов'язки позивача. Вказані дії, на думку колегії суддів, не породжують будь - яких правових наслідків для позивача, є обов'язковими для посадових осіб контролюючого органу, а інформація є службовою інформацією, яка використовується в інформаційно - аналітичних цілях з метою здійснення податкового контролю.

Відповідно до частини першої статті 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що постанова суду першої інстанції в цій частині вимог ухвалена обґрунтовано, у зв'язку з чим підстави для скасування або зміни постанови суду першої інстанції в цій частині вимог - відсутні.

Керуючись ст. ст. 160, 198, 201, 205, 207 КАС України, суд апеляційної інстанції, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Дарниця» задовольнити частково.

Змінити постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 19 вересня 2014 року в мотивувальній частині щодо підстав для відмови у задоволенні позову.

В іншій частині постанову залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

(Постанову у повному обсязі складено 17.11.2014 року)

Головуючий суддя: Ю.А. Ісаєнко

Суддя: О.М. Оксененко

Суддя: І.В. Федотов

Головуючий суддя Ісаєнко Ю.А.

Судді: Оксененко О.М.

Федотов І.В.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.11.2014
Оприлюднено20.11.2014
Номер документу41428152
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/10051/14

Ухвала від 13.08.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Ухвала від 12.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Степашко О.І.

Постанова від 10.11.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Ухвала від 16.10.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Ісаєнко Ю.А.

Постанова від 19.09.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Ухвала від 15.07.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні