Рішення
від 03.07.2009 по справі 09-13/4869
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

09-13/4869

                                   ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

----------------------------------------------------------------------------------------------------------- РІШЕННЯ            

ІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

          "03" липня 2009 р.                                                                       Справа №  09-13/4869

          Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Курченко Н.М.,

при секретарі –Лавріненко С.І., за участю прокурора Павленко О.А., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Золотоніського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі позивача Управління агропромислового розвитку Золотоніської районної державної адміністрації (РДА), м. Золотоноша до  Товариства з обмеженою відповідальністю «Золотоніські сади», с. Гладківщина  про  стягнення  145392,37 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про стягнення з відповідача 145392,37 грн. незаконно отриманих бюджетних коштів, як компенсацію здійснених витрат з проведення підготовки ґрунту та посадки, догляду за молодими насадженнями, спорудження шпалери і краплинного зрошення, придбання садивного матеріалу та витрат з виконання відповідних робіт протягом 2007 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що в ході ревізії виконання кошторису доходів і видатків, стану збереження і використання бюджетних коштів та майна, у тому числі дотації з державного бюджету на підтримку розвитку тваринництва та рослинництва, достовірності бухгалтерського обліку та фінансової звітності позивача встановлено завищення показників вироблених умовних гектарів при здійсненні робіт по договору ТОВ «Золотоніські сади»з ПП «Крупське», також встановлено безпідставне включення до розрахунку виконання окремих  видів робіт, що призвело до незаконного одержання відповідачем коштів  державного бюджету, які підлягають поверненню, однак відповідач добровільно бюджетні кошти не повернув.

Позивач позов прокурора підтримав (а.с.181-182).

Відповідач вважає, що даний спір підлягає вирішенню в порядку адміністративного судочинства, посилаючись на те, що підставою для подання позову у  управління агропромислового розвитку Золотоніської РДА, як суб'єкта владних повноважень, є відшкодування надмірно отриманих бюджетних коштів, на які не поширюються вимоги ЦК України (а.с.183-185).

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 10 жовтня 2008 року провадження у справі було припинено на підставі п.1 ст.80 ГПК України, з посиланням на те, що спір є адміністративним (а.с.160).

Постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 16.01.2009 року ухвала господарського суду Черкаської області від  10.10.2008 року скасована, справа  передана на розгляд господарського суду Черкаської області з посиланням на те, що позов управління агропромислового розвитку Золотоніської РДА має розглядатись за правилами господарського судочинства (а.с.188-191).

Ухвалою судді від 04.02.2009 року справа прийнята до провадження з призначенням до судового розгляду (а.с.194).

Ухвалою суду від 18 березня 2009 року провадження у справі зупинено до розгляду Вищим господарським судом України (ВГСУ) касаційної скарги на ухвалу суду апеляційної інстанції та повернення матеріалів справи (а.с.212).

Постановою ВГСУ від 09 червня 2009 року  залишено без змін постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду від  16.01.2009 року, отже спір підлягає вирішенню в порядку господарського судочинства (а.с.236-239).

Ухвалою судді від 23 червня 2009 року провадження у справі поновлено з призначенням справи  до розгляду у судовому засіданні.

Після поновлення провадження у справі  позивач представника у судове засідання не направив, не повідомивши причини; відповідач також представника у судове засідання не направив, не повідомивши про причини, хоча був повідомлений про час і місце розгляду справи в установленому порядку, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення ухвали суду уповноваженій особі відповідача 25 червня 2009 року.

Враховуючи давність розгляду спору,  також те, що судові засідання мали місце неодноразово, нез'явлення представників позивача  та відповідача  в дане судове засідання не перешкоджає розгляду справи по суті.

На підставі ст.75 ГПК України справу вирішено за наявними в ній матеріалами.

          У судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Згідно ст. 85 ГПК України за згодою прокурора у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши доводи прокурора, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню повністю, з огляду на наступне.

          Контрольно-ревізійним відділом у м. Золотоноша та Золотоніському районі Контрольно-ревізійного управління у Черкаській області  проведена ревізія виконання кошторису доходів і видатків, стану збереження і використання бюджетних коштів та майна, в тому числі дотації з державного бюджету на підтримку розвитку тваринництва та рослинництва, достовірності бухгалтерського обліку та фінансової звітності в управлінні агропромислового розвитку Золотоніської РДА (позивач) за період з 01.04.2005 року по 31.12.2007 року, за результатами якої складений акт від 10.04.2008 року №03-21/32 (а.с.17- 60) (далі вживається скорочено –акт ревізії) (а.с.17-60).

Ревізія використання бюджетних коштів для часткової компенсації витрат, пов'язаних з розвитком садівництва, проведено суцільним способом.

В ході ревізії встановлено, що  у відповідності до Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  (КМУ) від 15.07.2005 року №587, у редакції  постанови КМУ від 04.04.2007 року №613 (далі вживається скорочено - Порядок №587) за рішенням районної комісії щомісячно визначалися попередні обсяги фінансової підтримки розвитку садівництва та в подальшому направлялися до Головного управління агропромислового розвитку Черкаської облдержадміністрації. За 2007 рік отримувачами фінансової підтримки були: ТОВ «Золотоніські сади»та ТОВ «Фруктова планета».

Всього отримано управлінням (позивач) коштів державного бюджету та надано фінансової підтримки суб'єктам господарювання на розвиток садівництва за 2007 рік 1 860 000,00 грн., у тому числі: ТОВ «Золотоніські сади»- 1 279 000,00 грн.; ТОВ «Фруктова планета»-  581 000,00 грн.

На час проведення ревізії із наданих документів на отримання компенсації ТОВ «Золотоніські сади»відсутні документи, які дають право на користування земельною ділянкою та письмове зобов'язання щодо повернення до бюджету у місячний термін бюджетних коштів у разі встановлення факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання, що є порушенням п.5 Порядку 587.

Згідно даних актів про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат за відповідні періоди 2007 року ТОВ «Золотоніські сади»виконало наступні об'єми робіт:

- підготовка ґрунту та посадка, в тому числі розкорчування старого саду, глибока оранка, планування поверхневого ґрунту та площі 25 га, закупка та висадження саджанців в кількості  62890 штук на загальну суму 1 739 736,00 грн., з яких вартість саджанців 1 419 600,00 грн. (яблуні двохрічні, схема посадки 4 х 1);

- догляд за молодими насадженнями на площі 30,8 га на суму 215 472,00 грн.;

- спорудження шпалери на площі 30,8 га на суму 407 191,00 грн.;

- закупівля обладнання та будівництво системи краплинного зрошення на площі 30,8 га на суму 519 792,00 грн.

Всього загальна сума витрат ТОВ «Золотоніські сади»становить 2 882 191,00 грн. (аркуші 34 –35 акту ревізії).

ТОВ «Золотоніські сади»(відповідач) протягом 2007 року отримало від позивача бюджетні кошти  для компенсації здійснених витрат з проведення проектних робіт, підготовки ґрунту та посадки, догляду за молодими насадженнями, спорудження шпалери і краплинного зрошення, придбання садивного матеріалу та втрат з виконання відповідних робіт на загальну суму 1 279 000,00 грн., що підтверджується довідкою зустрічної звірки від 13.03.3008 року №03-21/23 (аркуш 36 акту ревізії).

Ревізією встановлено, що відповідачем порушено Порядок 587 стосовно обґрунтувань використання бюджетних коштів, до фактичних витрат включені необґрунтовані та завищені витрати на виконання робіт.

Так, згідно наданих до звірки первинних документів ТОВ «Золотоніські сади»(відповідач) встановлено, що до суми фактично понесених витрат щодо будівництва краплинного зрошення безпідставно включено суму 128 540,00 грн., в результаті чого завищено загальну суму фактично понесених витрат за весь комплекс проведених робіт за січень –жовтень 2007 року на вказану суму (аркуш 35 акту ревізії).

Перевіркою документів, наданих для підтвердження компенсації з державного бюджету ТОВ «Золотоніські сади»встановлено, що до облікових листів трактористів –машиністів, представлених ПП «Крупське», внесені недостовірні дані щодо обсягів  виконаних робіт. Враховуючи обсяг завищення показників вироблених ум.ет.га, фактичну собівартість 1 ум.ет.га, що склалась по ПП «Крупське», завищено загальну суму витрат на виконання робіт по ТОВ «Золотоніські сади»на суму 161 102,67 грн. (аркуші 36-38 акту ревізії).

Також  до нарядів на відрядні роботи внесені ручні роботи, які не виконувались, таких робіт встановлено на суму 9 509,32 грн. (аркуші 38 –39 акту ревізії).

Таким чином, враховуючи обсяг завищення показників вироблених ум.ет.га та безпідставно  включену суму заробітної плати на виконання ручних робіт по прибиранню ділянки від пеньків, гілок і коренів, завищено загальну суму витрат на виконання вказаних робіт по ТОВ «Золотоніські сади»на суму 170 611,99 грн. (161 102,67 грн. + 9509,32 грн).

Враховуючи те, що розмір компенсації за рахунок коштів державного бюджету ТОВ «Золотоніські сади»в 2007 році склала 71,7% від попереднього обсягу компенсації, в результаті завищення суми фактично понесених витрат на підготовку ґрунту та посадку, незаконно отримано фінансової підтримки на загальну суму 122 328,80 грн. (170 611,99 грн. х 71,7%).

В ході ревізії також встановлено, що ТОВ «Золотоніські сади» (відповідач) безпідставно включено до обсягу понесених витрат, витрати по посадці яблунь на загальну суму 43963,69 грн., оскільки саджанці у кількості 62875 шт. відповідно до нарядів на відрядну роботу ТОВ «Золотоніські сади»за квітень та травень 2007 року висаджено працівниками ТОВ «Золотоніські сади»та працівниками, які були направлені на громадські роботи Золотоніським міжрайонним центром зайнятості відповідно до укладеного центром зайнятості з ТОВ «Золотоніські сади»договору від 13.04.2007 року №11/07.  Фактично понесені витрати на посадку яблунь завищено на 36636,41 грн. (43963,69 грн. –7327,28 грн. (сума ПДВ) ), які включено до акту про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат за період січень –жовтень 2007 року, що вплинуло на визначений обсяг виконаних робіт, виходячи з нормативу витрат на підготовку ґрунту та посадку визначений у розмірі 87,8% від фактично понесених витрат на вказані роботи, завищено суму попереднього обсягу компенсації за період січня –жовтня 2007 року на 32166,77 грн. (36636,41 х 87,8%) (аркуші 40-41 акту ревізії).

Враховуючи, що у 2007 році розмір компенсації за рахунок коштів державного бюджету для ТОВ «Золотоніські сади»становила 71,7%, сума незаконно отриманої фінансової підтримки на покриття витрат, понесених відповідачем при здійсненні робіт з посадки саду становить 23063,57 грн. (32166,77 грн. х 71,7%).

Акт ревізії підписаний керівником та головним бухгалтером позивача без зауважень.

В ході ревізії також проведена зустрічна звірка по питанню надання фінансової підтримки за рахунок коштів державного бюджету управління агропромислового розвитку Золотоніської РДА ТОВ «Золотоніські сади»для часткової компенсації витрат, пов'язаних з розвитком садівництва за період з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року, за результатами якої складена Довідка від 13.03.2008 року №03-21/23. Наслідки зустрічної звірки відповідають виявленим порушенням в ході ревізії. Довідка  за результатами зустрічної звірки підписана керівником та головним бухгалтером ТОВ «Золотоніські сади»без зауважень (а.с.61 -64).

Таким чином, за результатами  ревізії та зустрічної звірки встановлено завищення відповідачем здійснених фактичних витрат з проведення підготовки ґрунту та посадки, догляду за молодими насадженнями, спорудження шпалери і краплинного зрошення, придбання садивного матеріалу та витрат з виконання відповідних робіт протягом 2007 року на загальну суму 145 392,37 грн. (122 328,80 грн. + 23063,57 грн.). Отже дана сума не підлягає компенсації за рахунок коштів Державного бюджету України, як незаконно одержана відповідачем з державного бюджету. Тому, відповідно до п.5 Порядку 587 відповідач зобов'язаний був повернути вказану суму у місячний термін з моменту встановлення контролюючим органом  факту їх незаконного одержання.

Відповідач, як одержувач коштів Державного бюджету України за бюджетними програмами фінансової підтримки галузей рослинництва і тваринництва, надав письмове зобов'язання про повернення в місячний термін до бюджету отримані бюджетні кошти у разі встановлення органами контролю факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання (а.с.15).

25 квітня 2008 року позивач звернувся до відповідача з претензією про повернення незаконно отриманих коштів, яка залишена  відповідачем без розгляду (а.с.16).

ТОВ «Золотоніські сади»зверталось до господарського суду з позовом до Управління агропромислового розвитку Золотоніської РДА про визнання права на отримання компенсації витрат на садівництво.

Рішенням господарського суду Черкаської області від 26 листопада 2008 року у справі №13/5121, яке набрало законної сили, позов задоволено, визнано за ТОВ «Золотоніські сади»право на отримання бюджетних коштів для компенсації здійснених витрат на розвиток садівництва у 2007 році та на три наступні бюджетні періоди (а.с.203-206).

Відповідно до ст.35 ГПК України  факти встановлені рішенням господарського суду під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, у яких беруть участь ті самі сторони.  Отже згідно ст. 35 ГПК України не підлягає доведенню право відповідача на отримання бюджетних коштів для компенсації  здійснених витрат на розвиток садівництва у 2007 році.

Право відповідача на отримання бюджетних коштів для компенсації витрат на розвиток садівництва у 2007 році не оспорюється.  Однак розмір компенсації та порядок її отримання здійснюється відповідно до встановленого Порядку №587 зі змінами. Предметом спору у даній справі є  повернення частини бюджетних коштів, які незаконно отримані відповідачем в якості компенсації витрат на розвиток садівництва.

Так, згідно п.5 Порядку 587 для отримання компенсації суб'єкти господарювання подають районним комісіям та комісії, утвореній Севастопольською міською держадміністрацією:

один раз на рік - акти інвентаризації виноградників, садів, ягідників та хмільників, технологічні карти та кошториси на виконання робіт; документи, які дають право на користування земельною ділянкою; проектно-кошторисну документацію на створення виноградників та плодово-ягідних насаджень, затверджену Мінагрополітики; бізнес-план діяльності, яка провадиться у хмелярстві; річний звіт про результати фінансово-господарської діяльності за попередній рік;

щомісяця - заяву про компенсацію; акт про фактичний обсяг виконаних робіт та витрат; реєстри витрат з виконання робіт разом із завіреними копіями первинних бухгалтерських документів.

Крім того, суб'єкти господарювання подають письмове зобов'язання повернути до бюджету у місячний строк бюджетні кошти у разі встановлення контролюючими органами факту їх незаконного одержання та/або нецільового використання (у разі неповернення коштів у зазначений строк нараховується пеня у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку за кожний день прострочення). При цьому в разі встановлення зазначеного факту припиняється надання суб'єкту господарювання будь-яких бюджетних коштів протягом поточного та трьох наступних бюджетних періодів.

Суб'єкти господарювання, що провадять діяльність у містах республіканського та обласного значення, подають зазначені документи комісії, утвореній Міністерством аграрної політики Автономної Республіки Крим, та обласним комісіям.

Документи приймаються до 1 грудня, а у разі закладення молодих насаджень у грудні - до 15 грудня поточного року.

На час проведення ревізії відповідач не надав документів, які надавали право на користування земельною ділянкою.  Виявлені під час ревізії порушення, не спростовані відповідачем.

Висновок  ревізії стосовно незаконного одержання ТОВ «Золотоніські сади»(відповідач) бюджетних коштів в сумі 145 392,37 грн., як компенсацію здійснених витрат з проведення підготовки ґрунту та посадки, догляду за молодими насадженнями, спорудження шпалери і краплинного зрошення, придбання садивного матеріалу та витрат з виконання відповідних робіт протягом 2007 року, суд вважає обґрунтованим. Зазначена сума  коштів державного бюджету одержана відповідачем без достатньої правової підстави, тому відповідно до ст.1212 ЦК України, п.5 Порядку 587  відповідач  зобов'язаний повернути їх, але не на користь позивача, як вказує прокурор, а до Державного бюджету України. Відповідач одержав кошти  державного бюджету через позивача, тому стягувачем незаконно одержаних коштів державного бюджету є позивач.

З огляду на викладене, суд вважає доведеним право держави в особі Управління агропромислового розвитку Золотоніської РДА на стягнення з відповідача 145392,37 грн. незаконно одержаних  бюджетних коштів.

Відповідно до ст. 49 ГПК України з відповідача в доход Державного бюджету України підлягають стягненню судові витрати: державне мито в сумі 1453,92 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу  в сумі 315,00 грн.

Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити  повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Золотоніські сади», Черкаська область, Золотоніський район, с. Гладківщика, ідентифікаційний код 34223637:

- в доход Державного бюджету України через Управління агропромислового розвитку Золотоніської районної державної адміністрації, м. Золотонош, вул. Суворова, 8а, для зарахування на рахунок №35210001000967 в ГУ ДКУ в Черкаській області, МФО 854018, ідентифікаційний код 00733487 –145392,37 грн. незаконно одержаних  бюджетних коштів.

- в доход Державного бюджету України через Золотоніську об'єднану державну податкову інспекцію, м. Золотоноша, вул. Шевченка, 153 для зарахування на реєстраційний рахунок УДК в м. Черкаси №31117095700002 банк –ГУДКУ  в Черкаській області, МФО 854018, код 22809222, код бюджетної класифікації 22090200 символ звітності банку 095 –1453,92 грн. державного мита;

- в доход Державного бюджету України через  відділ Державної виконавчої служби Золотоніського районного управління юстиції, м. Золотоноша, вул. Театральний проїзд, 4, для зарахування на реєстраційний рахунок №31210259700002 в ГУДКУ у Черкаській області, МФО 854018, код платежу 22050000 –315,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Рішення може бути оскаржено до Київського міжобласного апеляційного господарського суду.           

СУДДЯ                                                                                Н.М.Курченко

Повне рішення підписано 08 липня 2009 року.

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення03.07.2009
Оприлюднено29.07.2009
Номер документу4144460
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —09-13/4869

Ухвала від 15.09.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Лобань О.І.

Ухвала від 05.08.2009

Господарське

Київський міжобласний апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Рішення від 03.07.2009

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Курченко Н.М.

Постанова від 09.06.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н.О.

Ухвала від 29.04.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні