cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" листопада 2014 р. Справа № 918/1056/14
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючої судді Коломис В.В.
суддів Демидюк О.О.
суддів Огороднік К.М.
при секретарі судового засідання Величко К.Я.
розглянувши апеляційну скаргу відповідача - Житлово-будівельного кооперативу "Комунальник" на рішення господарського суду Рівненської області від 22.09.14 р.
у справі № 918/1056/14 (суддя Марач В.В. )
позивач Заступник прокурора м.Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради
відповідач Житлово-будівельний кооператив "Комунальник"
про внесення змін в договір оренди землі
за участю представників сторін:
прокуратура - Кондратюк А.В. (посвідчення № 026596 від 30.05.14 року);
позивача - Горчак Ю.П. (довіреність № 08-2251 від 31.12.2013 року);
відповідача - не з'явився.
Судом роз'яснено представникам сторін права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22 ГПК України.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Рівненської області від 22.09.2014 року у справі № 918/1056/14 позов заступника прокурора м.Рівне в інтересах держави в особі Рівненської міської ради до Житлово-будівельного кооперативу "Комунальник" про внесення змін в договір оренди землі - задоволено.
Внесено зміни у договір оренди землі від 26 грудня 2011 року №561010004000261, укладений між Рівненською міською радою та Житлово - будівельним кооперативом "Комунальник", і викладено його окремі пункти в наступній редакції:
"п. 5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 765 067 - 89 грн. (два мільйони сімсот шістдесят п'ять тисяч шістдесят сім грн. 89 коп.), - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку виконаний управлінням Держземагентства у м.Рівному Рівненської області станом на 01 квітня 2014 року".
"Абзац 1 п. 9. За оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 82 952 - 04 грн. (вісімдесят дві тисячі дев'ятсот п'ятдесят дві грн. 04 коп.), - що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-17/168-1, виданий управлінням Держземагентства у м.Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №10 від 26.05.2014р. засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки".
Присуджено до стягнення з Житлово - будівельного кооперативу "Комунальник" в доход Державного бюджету України 1218,00 грн. судового збору.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, відповідач звернувся до Рівненського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Рівненської області та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт посилається на порушення господарським судом Рівненської області норм матеріального та процесуального права, а також на невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого суду, обставинам справи.
Прокурор та Рівненська міська рада у відзивах на апеляційну скаргу вважають оскаржуване рішення місцевого господарського суду законним та обгрунтованим, а тому просять залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
В судове засідання представник апелянта не з'явився, про причини неявки суд не повідомив.
Колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, оскільки останній був належним чином повідомлений про дату, час і місце розгляду справи.
Безпосередньо в судовому засіданні прокурор та представник позивача повністю підтримали вимоги та доводи, викладені у відзиві на апеляційну скаргу.
Колегія суддів, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що у задоволенні вимог апеляційної скарги слід відмовити, рішення місцевого господарського суду - залишити без змін.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 24.11.2011 року між Рівненською міською радою (позивач/орендодавець) та ЖБК "Комунальник" (відповідач/орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (далі - договір оренди, а.с.10-11), зареєстрований в Управлінні Держкомзему у м.Рівному за №561010004000261 від 26.12.2011 року, відповідно до п.1 якого, орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (для обслуговування житлового будинку), яка знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Данила Галицького, 2.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 10214 квадратних метрів, за рахунок земель житлової та громадської забудови. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 0541 010,63 грн. - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №04-09/77, виконаний управлінням Держкомзему у м. Рівному станом на 22.11.2011 року. Договір укладено на 50 років (п.п. 2, 3, 5, 8 договору оренди).
Згідно з п.п. 9, 10, 13 договору за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 2 286,91 грн., що становить 0,09% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-20-21-1 виконаний управлінням Держкомзему м. Рівному на 22.11.2011 року. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених чинним законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін (шляхом внесення змін до цього договору). Пропозиції про перегляд розміру орендної плати надсилаються не частіше, ніж один раз на квартал і розглядаються відповідно до законодавства. Розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Згідно п.28 договору оренди, орендодавець має право в односторонньому порядку (шляхом надсилання Орендареві повідомлення через податкові органи або через інший уповноважений на це орган) збільшити розмір орендної плати.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Рівненської міської ради від 4 липня 2013 року № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 1 січня 2014 року.
Згідно з нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, що перебуває у користуванні відповідача, розмір останньої станом на 01.04.2014 року становить 2 765 067,89 грн.
Відповідно до розрахунку № 02-17/168-1 розміру орендної плати за земельну ділянку площею 10214 м2, яка надана в оренду Житлово-будівельному кооперативу "Комунальник", станом на 01 квітня 2014 року розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 82 952,04 грн, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (а.с.71).
З метою приведення договору у відповідність до положень ст. 21 Закону України "Про оренду землі" Рівненська міська рада 30.05.2014 року звернулася до ЖБК "Комунальник" з пропозицією №08-1346 від 30.05.2014 року про внесення змін до спірного договору оренди землі від 24.11.2011 року в частині розміру орендної плати. Також з вказаною пропозицією позивачем був надісланий проект договору про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку. Крім того, Рівненська міська рада попередила ЖБК "Комунальник" про необхідність надання відповіді у встановлений законом термін та можливість вирішення зазначеного питання в судовому порядку у противному випадку (а.с.14-17).
Натомість, вказана пропозиція залишена відповідачем без розгляду, а договір про внесення змін до договору оренди землі - без погодження.
Прокурор м. Рівного, посилаючись на те, що сторони не досягли згоди щодо внесення змін до договору оренди землі від 24.11.2011, звернувся до господарського суду Рівненської області з даним позовом.
Дослідивши в сукупності всі обставини та матеріали справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, апеляційний суд погоджується з висновком місцевого господарського суду про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог з огляду на таке.
Частиною 1 ст.2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
За приписами ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст.651 ЦК України, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Частиною 1 ст.632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
При цьому слід зазначити, що відповідно до умов самого договору оренди, а саме згідно пункту 13, розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
За приписами статті 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 % нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12% нормативної грошової оцінки.
Базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок (стаття 271 цього Кодексу).
Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель", відповідно до абзацу п'ятого статті 5 якого, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок (стаття 6 Закону).
Відповідно до ст.15 Закону України "Про оцінку земель", підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 18 цього Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Статтями 20, 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Як вже зазначалося вище, рішенням Рівненської міської ради від 4 липня 2013 року № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 1 січня 2014 року.
Отже, нормативна грошова оцінка земель, затвердження якої відноситься до повноважень органів місцевого самоврядування, є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є підставою для його перегляду.
Крім того, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до абз. 1 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 № 6, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору) (абз. 5. п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
При цьому, згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Під час вирішення спору щодо внесення змін до договору оренди землі, зокрема, в частині розміру орендної плати, господарський суд може залучити як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, відповідний територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів (Державного агентства земельних ресурсів України).
Враховуючи те, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, та зважаючи на те, що сторонами в договорі оренди землі передбачена можливість перегляду орендної плати на вимогу однієї із сторін, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, місцевий господарський суд прийшов до правильного висновку, що внесення змін щодо розміру орендної плати в договір оренди земельної ділянки в зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки, та, відповідно, правомірно задоволив позовні вимоги та вніс зміни в договір оренди землі від 26.12.2011 року №561010004000261, укладений між Рівненською міською радою та Житлово - будівельним кооперативом "Комунальник", і виклав пункт 5 та абзац 1 пункту 9 в новій редакції.
При цьому, посилання скаржника щодо порушення судом першої інстанції норм процесуального права, зазначаючи при цьому, що позивач надав заяву про зміну предмету позову після початку розгляду справи по суті, колегія суддів вважає безпідставними з огляду на таке.
Так, відповідно до ч.4, 5 ст.22 ГПК України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог за умови дотримання встановленого порядку досудового врегулювання спору у випадках, передбачених статею 5 цього Кодексу в цій частині, відмовитись від позову або зменшити розмір позовних вимог. До початку розгляду господарським судом справи по суті позивач має право змінити предмет або підставу позову шляхом подання письмової заяви. Відповідач має право визнати позов повністю або частково, а також має право до початку розгляду господарським судом справи по суті подати зустрічний позов. Господарський суд не приймає відмови від позову, зменшення розміру позовних вимог, визнання позову відповідачем, якщо ці дії суперечать законодавству або порушують чиї-небудь права і охоронювані законом інтереси.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач заяву про зміну предмету позову подав 12.09.2014 року, а розгляд справи по суті почався 15.09.2014 року, про що відмічено у протоколі від цієї ж дати, а саме шляхом виступу представників сторін та заслуховування їх судом. До 15.09.2014 року розгляд справи по суті не здійснювався, так як до початку розгляду представник відповідача надавав клопотання про відкладення розгляду справи.
Крім того слід зазначити, що вищезазначеною заявою позивач змінює тільки предмет позову, а не його підстави, так як підставами позову є внесення змін до Податкового кодексу України та рішення Рівненської міської ради від 04.07.2013 року № 3122 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Рівного"; предметом позову у даній справі є саме внесення змін у договір оренди, який позивач змінює зазначеною заявою.
Також безпідставними є посилання скаржника на припинення провадження у даній справі, в зв'язку з тим, що рішенням Рівненської міської ради №4620 від 30.10.2014 року "Про припинення права оренди земельної ділянки на вул. Данила Галицького 2, розірвання договору оренди земельної ділянки та передачу її у власність" припинено право оренди земельної ділянки площею 10214 кв.м., яка перебуває в оренді ЖБК "Комунальник"; передано безоплатно у власність ЖБК "Комунальник" земельну ділянку площею 11000 кв.м. на вул. Данила Галицького 2 для будівництва та обслуговування багатокваритирного житлового будинку, оскільки апеляційна інстанція переглядає рішення місцевого господарського суду на предмет його відповідності матеріалам, обставинам справи та діючому законодавству на час його прийняття.
Відповідно до ст.33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Натомість, скаржником не подано судовій колегії належних та достатніх доказів, які стали б підставою для скасування рішення місцевого господарського суду. Посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів вважає безпідставними, документально необґрунтованими, такими, що належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді спору.
Враховуючи все вищевикладене в сукупності, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Рівненської області ґрунтується на матеріалах і обставинах справи, відповідає нормам матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.
Керуючись ст.ст. 99,101,103,105,106 ГПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Житлово-будівельний кооператив "Комунальник" залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Рівненської області від 22.09.2014 року - залишити без змін.
2. Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.
Головуюча суддя Коломис В.В.
Суддя Демидюк О.О.
Суддя Огороднік К.М.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2014 |
Оприлюднено | 25.11.2014 |
Номер документу | 41457337 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Коломис В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні