Постанова
від 18.11.2014 по справі 802/3267/14-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

18 листопада 2014 р. Справа № 802/3267/14-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Дончика Віталія Володимировича,

за участю:

секретаря судового засідання: Медвідь І.О.,

представників третьої особи: Бурки В.Р., Кухар І.М.,

представника відповідача: Слободянюка С.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 (далі - ОСОБА_4) до Державного інспектора сільського господарства у Вінницькій області Немировського Юрія Володимировича, Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області, третя особа із самостійними вимогами на предмет спору на стороні позивача Приватне акціонерне товариство "Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт "Райагрохім" (далі - ПрАТ «Райагрохім») про визнання протиправними та скасування постанови про накладення адміністративного стягнення та припису

в с т а н о в и в :

02.09.2014 року ОСОБА_4 звернувся в суд з адміністративним позовом до Державного інспектора сільського господарства у Вінницькій області Немировського Юрія Володимировича про визнання протиправним та скасування припису №000189/14 від 19.06.2014 року.

Зазначив, що в червні 2014 року на підприємстві ПрАТ «Райагрохім» держсільгоспінспекцією було проведено перевірку стану додержання вимог земельного законодавства, за результатами якої 19.06.2014 року складений акт перевірки №461/14 та винесений оскаржуваний припис №000189/14 про усунення порушення вимог законодавства, в подальшому в зв'язку з невиконанням вимог припису винесено Постанову про накладення адміністративного стягнення № 158/14 від 30.07.2014 року, якою на директора ПрАТ «Райагрохім» - ОСОБА_4 накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн.

Позивач не погоджується з висновками винесеного припису №000189/14, в якому встановлено, що ПрАТ «Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» використовує земельні ділянки для обслуговування майнового комплексу та ведення господарської діяльності загальною площею 13,85 га без укладеного договору оренди з Немирівською міською радою, що є порушенням вимог ст.ст. 125,126 Земельного кодексу України, а тому дана обставина стала підставою для прийняття оскаржуваного припису, який, на думку позивача є протиправним та підлягає скасуванню.

04.09.2014 року позивач подав суду заяву про уточнення позовних вимог в якій просив:

- визнати протиправним та скасувати припис №000189/14 від 19 червня 2014 року;

- визнати протиправним та скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення № 158/14 від 30.07.2014 року.

У ході судового розгляду судом задоволено клопотання позивача та залучено до участі у справі у якості другого відповідача Державну інспекцію сільського господарства у Вінницькій області.

30.09.2014 року суду пред'явлено адміністративний позов Приватного акціонерного товариства "Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт "Райагрохім" у якому просили:

- залучити до участі у даній справі у якості третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору - ПрАТ «Райагрохім»;

- визнати протиправним та скасувати припис №000189/14 від 19.06.2014 року;

- відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_4 в частині визнання протиправним та скасування припису №000189/14 від 19.06.2014 року (а.с. 49-50).

Позивач у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлявся завчасно та належним чином. Подав до суду заяву про розгляд справи без його участі, заявлені позовні вимоги підтримує в повному обсязі (а.с. 83 а).

Представники третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору просили визнати протиправним та скасувати припис №000189/14 від 19.06.2014 року, посилаючись на обставини, викладені в пред'явленому адміністративному позові.

Представник відповідача - Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області щодо заявлених позовних вимог заперечував, зазначив, що ні Акт на право користування земельною ділянкою, ні інші докази правонаступництва підприємства під час перевірки інспекції надані не були, в зв'язку з чим інспекцією і зроблені відповідні висновки.

Відповідач - державний інспектор сільського господарства у Вінницькій області Немировський Ю.В. у судове засідання не з'явився. Про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся завчасно та належним чином, що підтверджується розпискою про отримання судової повістки в матеріалах справи (а.с. 83).

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників третьої особи із самостійними вимогами на предмет спору, представника відповідача, оцінивши інші докази, які є в справі в їх сукупності, суд приходить до переконання, що заявлений адміністративний позов належить задовольнити з огляду на наступне.

Судом встановлено, що на базі Немирівського районного об'єднання «Райагрохім» згідно з Декретом Кабінеті Міністрів України від 15 грудня 1992 року №9-92 «Про управління майном, що є у загальнодержавній власності» та наказом Вінницького обласного об'єднання «Облагрохім» від 13 січня 1993 року № 1 було створене та зареєстроване в Немирівській районній державній адміністрації 20 грудня 1995 року Немирівське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім». Статут Немирівського районного державного підприємства по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім», прийнятий загальними зборами трудового колективу від 12.08.1996 року (а.с. 85-89).

02 квітня 1996 року Немирівське районне державне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» шляхом перетворення у процесі приватизації (План приватизації державного майна Немирівського районного державного підприємства по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» (а.с. 123-132), було перетворено у Відкрите акціонерне товариство Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» та є його правонаступником, згідно Тимчасового статуту відкритого акціонерного товариства Немирівського районного підприємства по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім», затвердженого регіональним відділенням ФДМ України по Вінницькій області 15.03.1996 року (а.с. 90-96).

Згідно Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А01 №517630, 02.04.1996 року Немирівською районною державною адміністрацією Вінницької області зареєстровано Приватне акціонерне товариство «Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім», код ЄДРПОУ 05487538 (а.с. 52).

28 травня 2010 року, у зв'язку з прийняттям Закону України «Про акціонерні товариства» Відкрите акціонерне товариство Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» було перетворено у приватне акціонерне товариство Немирівське підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» є його правонаступником. Статут Приватного акціонерного товариства «Немирвське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім», затверджений Загальними зборами акціонерів 20.04.2010 року (а.с. 97-122).

Виходячи з викладеного, Приватне акціонерне товариство Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» є правонаступником Немирівського районного об'єднання «Райагрохім».

Судом встановлено, що Немирівському районному державному виробничому об'єднанню по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім» Кіровською сільською Радою народних депутатів Немирівського району Вінницької області (рішення ради від 05 жовтня 1994 року) надано у постійне користування 13.85 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування для внутрігосподарських потреб, про видано державний Акт на право постійного користування землею серії І-ВН № 001356, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 42 (а.с. 5-8).

19.06.2014 року Державною інспекцією сільського господарства у Вінницькій області проведено перевірку дотримання ПрАТ «Райагрохім» вимог земельного законодавства, за результатами якої складено Акт №461/14 від 19.06.2014 року, в якому встановлено що ПрАТ «Райагрохім» в особі директора ОСОБА_4 використовує земельні ділянки для обслуговування майнового комплексу та ведення господарської діяльності, на території Кіровської сільської ради, Немирівського району, по вулиці Леніна 171 та по вулиці Леніна 204а, загальною площею 13,85 га. Дана земельна ділянка використовується згідно державного акта на право постійного користування серія І-ВН №001336, який зареєстровано в Книзі записів державних актів за № 42. Згідно рішення Немирівської міської ради № 392 13 сесії 6 скликання від 18 вересня 2012 року «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ПрАТ «Райагрохім», відбулося встановлення меж, уточнення площі, класифікації угідь та складання кадастрового плану проведено обмір земельної ділянки загальна площа земельних ділянок становища 10,5056 га. На даний час вказана земельна ділянка використовується ПрАТ «Райагрохім», без укладеного договору оренди землі, з Немирівською міською радою, що є порушенням вимог ст. 125,126 Земельного кодексу України (а.с. 12-28).

19.06.2014 року державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Немировським Ю.В. винесено припис №000189/14 про усунення виявлених порушень земельного законодавства в ході перевірки ПрАТ «Райагрохім» в 30-ти денний термін. Припис вручено директору ПрАТ «Райвгрохім» ОСОБА_4 (а.с. 9).

30.07.2014 року державним інспектором сільського господарства у Вінницькій області Немировським Ю.В. складено протокол №000120/14 про адміністративне правопорушення за невиконання законних розпоряджень та приписів посадових осіб органів, що здійснюють державний контроль у галузі навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів згідно ст. 188-5 КУпАП. Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом и частини першої статті 211 Земельного кодексу України. Особою, яка вчинила адміністративне правопорушення визнано ОСОБА_4 - директора ПрАТ «Райагрохім» (а.с. 10).

30.07.2014 року, розглянувши протокол №000120/14 від 30.07.2014 року, державний інспектор Немировський Ю.В. виніс постанову №158/14 про накладення адміністративного стягнення на директора ПрАТ «Райагрохім» за порушення вимог ст.ст. 125,126 Земельного кодексу України, а саме ПрАТ «Райагрохім» в особі директора ОСОБА_4 використовує земельні ділянки для обслуговування майнового комплексу та ведення господарської діяльності, на території Кіровської сільської ради, Немирівського району, по вулиці Леніна 171 та по вулиці Леніна 204а, загальною площею 13,85 га. Дана земельна ділянка використовується згідно державного акта на право постійного користування серія І-ВН №001336, який зареєстровано в Книзі записів державних актів за № 42. Згідно рішення Немирівської міської ради № 392 13 сесії 6 скликання від 18 вересня 2012 року «Про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ПрАТ «Райагрохім», відбулося встановлення меж, уточнення площі, класифікації угідь та складання кадастрового плану проведено обмір земельної ділянки загальна площа земельних ділянок становища 10,5056 га. На даний час вказана земельна ділянка використовується ПрАТ «Райагрохім», без укладеного договору оренди землі, з Немирівською міською радою, що є порушенням вимог ст. 125,126 Земельного кодексу України. Постановив визнати директора ПрАТ «Райагрохім» ОСОБА_4 винним у скоєнні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накласти на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 гривень.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Правові засади здійснення державного контролю за використанням та охороною земель в Україні врегульовано Земельним кодексом України, Законами України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про охорону земель" та Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженого Указом Президента України №459 від 13 квітня 2011 року (далі - Положення).

Відповідно до ч. 1 ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Відповідно до статті 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 5 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Статтею 6 вказаного закону закріплено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

Повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначенні статтею 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель". Так, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Згідно із пунктом 4 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Повноваження Держсільгоспінспекції України та її посадових осіб визначені пунктом 5 Положення, серед яких складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності.

Статтею125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно статті 126 Земельного кодексу України Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Земельний кодекс України прийнятий 25.10.2001 року, набрав чинності 01.01.2002 року, пунктом 6 розділу Х Перехідних положень якого було встановлено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Однак, положення пункту 6 розділу X втратили чинність, як такі, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) в частині зобов'язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення на підставі Рішення Конституційного Суду N 5-рп/2005 від 22.09.2005 року.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що ПрАТ «Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім», як правонаступник Немирівського районного державного виробничого об'єднання по виконанню агрохімічних робіт «Райагрохім», на законних підставах користується земельними ділянками для обслуговування майнового комплексу та ведення господарської діяльності, на території Кіровської сільської ради, Немирівського району, по вулиці Леніна 171 та по вулиці Леніна 204а, загальною площею 13,85 га., а саме на підставі державного Акту на право постійного користування серії І-ВН №001336, який зареєстровано в Книзі записів державних актів за № 42.

Користування вказаними земельними ділянками ПрАТ «Райагрохім» не суперечить та не порушує вимог статей 125,126 Земельного Кодексу України, оскільки було належним чином оформлено та зареєстровано до набуття чинності статтями 125,126 Земельного Кодексу України в нинішній редакції, тобто редакції, яка діяла на момент проведення інспекцією перевірки ПрАТ «Райагрохім».

Таким чином, висновки зроблені в Акті перевірки №461/14 від 19.06.2014 року дотримання вимог земельного законодавства про порушення ПрАТ «Райагрохім» вимог статей 125,126 Земельного Кодексу України, а саме про використання підприємством земельної ділянки без укладеного договору оренди землі з Немирівською міською радою є неаргументованими, а припис №000189/14 від 19.06.2014 року про усунення порушень вимог чинного земельного законодавства є протиправним та підлягає скасуванню.

Статтею 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення встановлено, що невиконання законних розпоряджень чи приписів, інших законних вимог посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів, ненадання їм необхідної інформації або надання неправдивої інформації, вчинення інших перешкод для виконання покладених на них обов'язків - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від дев'яти до п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п'ятнадцяти до сорока п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що позовна вимога про скасування постанови № 158/14 від 30.07.2014 року про накладення адміністративного стягнення на директора ПрАТ «Райагрохім» за порушення вимог 125,126 Земельного Кодексу України є аргументованою, заявлена у неналежний спосіб захисту порушеного права позивача, а тому підлягає задоволенню.

Завданням адміністративного судочинства, згідно ч.1 ст.2 КАС України, є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням викладеного вище, суд вважає, що адміністративний позов позивача та третьої особи підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Керуючись статтями 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд-

п о с т а н о в и в :

Адміністративний позов позивача та третьої особи задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області № 158/14 від 30.07.2014 року про накладення адміністративного стягнення.

Визнати протиправним та скасувати припис Державної інспекції сільського господарства у Вінницькій області №000189/14 від 19 червня 2014 року.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_4 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) судовий збір в розмірі 73,08 грн.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного акціонерного товариства "Немирівське районне підприємство по виконанню агрохімічних робіт "Райагрохім" (вул. Леніна, 171, м. Немирів, Немирівський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 05487538) судовий збір в розмірі 73,08 грн.

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Дончик Віталій Володимирович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2014
Оприлюднено27.11.2014
Номер документу41540829
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3267/14-а

Ухвала від 04.09.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Постанова від 18.11.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 07.10.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні