Справа № 815/5082/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 листопада 2014 року м. Одеса
У залі судових засідань №29
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Харченко Ю.В.
При секретарі Кипаренко Н.Ю.
За участю представників сторін:
Від позивача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» Сєров О.І. - за довіреністю від 16.07.2014р. б/н.
Від відповідача: Кілійської районної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі Сипко Т.М. - за довіреністю від 30.09.2014року №26/2033.
Від третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто» Бурдужа Г.В. (паспорт серії НОМЕР_7, виданий Кілійським РВ ГУМВС України в Одеській області 26.10.2006року, Витяг з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 19.12.2013року).
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» до Кілійської районної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто» про визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611; визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині визнання переможцем конкурсу, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто»; визнання протиправним та скасування п.1 розпорядження Кілійської районної державної адміністрації №297 від 04.08.2014року «Про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі»; визнання недійсними договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), укладені між Кілійською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «КІЛІЯ-АВТО»; зобов'язання Кілійської районної державної адміністрації організувати новий конкурс, об'єктами якого виставити автобусні маршрути загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС» ч/з Фурманівку, Червоний Яр - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Харчування», звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому, з урахуванням уточнень (вхід.№24209/14 від 02.10.2014р.), просить суд визнати протиправним та скасувати Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформлене протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611; визнати протиправним та скасувати Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині визнання переможцем конкурсу, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто»; визнати протиправним та скасувати п.1 розпорядження Кілійської районної державної адміністрації №297 від 04.08.2014року «Про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі»; визнати недійсними договори про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), укладені між Кілійською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «КІЛІЯ-АВТО»; зобов'язати Кілійську районну державну адміністрацію організувати новий конкурс, об'єктами якого виставити автобусні маршрути загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС» ч/з Фурманівку, Червоний Яр - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Кілійською районною державною адміністрацією в Одеській області під час формування персонального складу конкурсного комітету порушено вимоги п.23 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081, зокрема, включено до складу конкурсного комітету представників громадських формувань, діяльність яких жодним чином не пов'язання з автомобільним транспортом. Також, ТОВ «Харчування» стверджує, що ним вчасно було подано до конкурсного комітету вичерпний перелік документів, встановлений п.29 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081. На думку позивача, члени конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації в Одеській області не наділені повноваженнями вимагати інші документи, не зазначені в п.29 вищеозначеного Порядку. Позивач також зазначає, що Товариство не має ані медичного працівника, котрий може здійснювати передрейсовий та післярейсовий медичні огляди, ані посади такого медичного працівника, у зв'язку з чим в Анкетах до заяв про участь у конкурсі ТОВ «Харчування» здійснено посилання на договір №11 від 03.11.2014р. про надання послуг, за яким ТОВ «Харчування» надаються послуги з передрейсового та післярейсового медичних оглядів. До того ж, на думку ТОВ «Харчування», конкурсний комітет Кілійської районної державної адміністрації з визначення перевізників в Кілійському районі міг не допустити Товариство до участі в конкурсі лише у разі надходження від компетентних органів інформації про те, що ТОВ «Харчування» не забезпечує проведення медичного контролю стану здоров'я водіїв, зокрема, щозмінного передрейсового медичного огляду для водіїв транспортних засобів перевізника, або ж якщо водії Товариства не пройшли попередній, періодичний та позачерговий медичні огляди в закладах охорони здоров'я.
Відповідач - Кілійська районна державна адміністрація в особі конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, з позовними вимогами не погоджується та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов (вхід.№24167/14 від 02.10.2014р.), наголошуючи, зокрема, на правомірності прийняття оскаржуваного рішення щодо недопущення ТОВ «Харчування» до участі в конкурсі з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, оскільки Актом про відкриття автогосподарства ТОВ «Харчування» від 20.05.2013р. відповідальною особою за проведення передрейсового медогляду призначено ОСОБА_8 Водночас, відповідно до штатного розпису Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» на підприємстві відсутні працівники, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров'я працівників. У зв'язку з чим, та за результатами розгляду наданих ТОВ «Харчування» для участі в конкурсі документів, конкурсним комітетом, відповідно до п.п.1,3 п.12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081, прийнято рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента - ТОВ «Харчування», як таке що подало до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію та не відповідає вимогам ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» в частині забезпечення проведення медичного контролю стану здоров'я водіїв.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто», з позовними вимогами не погоджується та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених усно повноважним представником у судових засіданнях, зазначивши, що конкурс з визначення автомобільних перевізників у Кілійському районі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, конкурсним комітетом з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі Кілійської районної державної адміністрації, проведено з дотриманням вимог Закону України «Про автомобільний транспорт» та Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008року №1081.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Як встановлено судом та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, 21.02.2012р. Головною державною інспекцією на автомобільному транспорті Міністерства транспорту та зв'язку України Товариству з обмеженою відповідальністю «Харчування» видано Ліцензію серії АВ №610876, у якій видом господарської діяльності зазначено - надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів автомобільним транспортом, дозволений вид робіт - внутрішні перевезення пасажирів автобусами, строк дії ліцензії - необмежений.
Судом встановлено та вбачається з матеріалів справи, що 07.04.2014р. відповідно до ст.20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст.7 Закону України «Про автомобільний транспорт» та пункту 16 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008року №1081, з метою визначення робочого органу з підготовки матеріалів для проведення конкурсу з визначення перевізників на приміських автобусних маршрутах загального користування, Кілійською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято Розпорядження №138 «Про затвердження умов проведення конкурсу з визначення підприємства (організації), що здійснює функції робочого органу», яким затверджено умови проведення конкурсу з визначення підприємства (організації), що здійснює функції робочого органу.
07.04.2014р. відповідно до статті 20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статей 7, 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» та пунктів 4, 10, 12, 40, 60 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008року №1081, з метою забезпечення прозорості проведення конкурсів на перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, обмеження монополізму на ринку пасажирських перевезень та забезпечення необхідного рівня та якості пасажирських перевезень та безпеки дорожнього руху, Кілійською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято Розпорядження №139 «Про організацію проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в чілійському районі», яким затверджено Умови конкурсу та перелік об'єктів конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Кілійському районі.
19.05.2014р. згідно з положеннями статей 20, 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статі 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» та пункту 16 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008року №1081, з метою визначення підприємства (організації), що здійснює функції робочого органу, Кілійською районною державною адміністрацією Одеської області винесено Розпорядження «Про утворення комітету з визначення підприємства (організації), що здійснює функції робочого органу» №183, яким утворено комітет з визначення підприємства (організації), що здійснює функції робочого органу, та затверджено його склад, до якого увійшли Перший заступник голови Кілійської районної державної адміністрації - голова конкурсного комітету, Головний спеціаліст регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Кілійської районної державної адміністрації - секретар комітету, члени конкурсного комітету: Начальник відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури районної державної адміністрації, Начальник управління соціального захисту населення районної державної адміністрації, Завідувач юридичним сектором апарату районної державної адміністрації.
03.06.2014р. відповідно до статті 20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статі 44 Закону України «Про автомобільний транспорт» та пунктів 22, 23, 24 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008року №1081, Кілійською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято Розпорядження №209 «Про створення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі», яким утворено конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі та затверджено його склад, до якого увійшли: Перший заступник голови Кілійської районної державної адміністрації - голова конкурсного комітету, Начальник відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Кілійської районної державної адміністрації - заступник голови конкурсного комітету, Головний спеціаліст регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Кілійської районної державної адміністрації - секретар комітету, члени конкурсного комітету: Начальник ВДАІ Кілійського РВ ГУМВС України в Одеській області (за згодою), Представник Управління Укртрансінспекції в Одеській області (за згодою), Завідувач юридичним сектором Кілійської районної державної адміністрації, Представник Кілійського спортивно-технічного клубу товариства сприяння обороні України (ДОСААФ) (за згодою), Представник районної спілки інвалідів (за згодою), Голова районної Спілки Червоного Хреста(за згодою), Представник спілки ветеранів Афганістану і воїнів інтернаціоналістів Кілійського району (за згодою), Представник районної ради організації ветеранів (за згодою).
У зв»язку з чим, 06.06.2014р. на офіційному веб-сайті Кілійської районної державної адміністрації Одеської області розміщено інформацію щодо оголошення конкурсу з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в Кілійському районі Одеської області, зокрема, на маршрутах «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, а також розміщено Умови проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Кілійському районі.
Судом встановлено, що з урахуванням наведеного, та керуючись вимогами Закону України «Про автомобільний транспорт» та оголошення Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства, та розвитку інфраструктури Кілійської районної державної адміністрації, ТОВ «Харчування» до Кілійської районної державної адміністрації Одеської області були подані заяви на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски», «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр», «Кілія АС - Трудове», «Старі Трояни - Кілія АС», а також Анкети до заяв про участь у конкурсі, оголошеному в газеті «Наше время» від 06.06.2014р. №44(2059).
Судом також з»ясовано, що 16.07.2014р. відбулося засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, на якому, за результатами розгляду наданих, у тому числі, ТОВ «Харчування» для участі в конкурсі з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в Кілійському районі Одеської області, зокрема, на маршрутах «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, документів, було прийнято рішення про недопущення до участі перевізника-претендента ТОВ «Харчування», у зв'язку з поданням неналежним чином оформлених документів, чи не в повному обсязі, а також таких, що містять недостовірну інформацію, та не відповідають вимогам ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» в частині забезпечення проведення медичного контролю стану здоров'я водіїв, Про що свідчить наявний у матеріалах справи Протокол від 16.07.2014р. №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі.
04.08.2014р. відповідно до статей 6, 20, 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статі 7 Закону України «Про автомобільний транспорт» та пунктів 51, 53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008року №1081, з метою організації перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, Кілійською районною державною адміністрацією Одеської області прийнято Розпорядження №297 «Про введення в дію рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі», яким введено в дію рішення конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі (Протокол №1 від 16.07.2014р.), та доручено Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури райдержадміністрації (ОСОБА_9) здійснити заходи щодо підготовки проектів договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування для подачі їх на розгляд і підпис голові районної державної адміністрації, з наступним переможцем конкурсу: ТОВ «Кілія-авто» на маршрутах «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» в режимі роботи «звичайний» - строком на 1 рік, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» в режимі роботи «звичайний» - строком на 1 рік, «Кілія АС - Трудове» в режимі роботи «звичайний» - строком на 1 рік, «Старі Трояни - Кілія АС» в режимі роботи «звичайний» - строком на 1 рік.
Не погодившись з Рішенням конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства до участі в конкурсі, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, Товариство з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з даним адміністративним позовом.
Так, ретельно з'ясувавши фактичні обставини справи та дослідивши надані сторонами письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» в частині щодо визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611; визнання протиправним та скасування п.1 Розпорядження Кілійської районної державної адміністрації №297 від 04.08.2014року «Про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі», в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611; зобов'язання Кілійської районної державної адміністрації організувати новий конкурс, об'єктами якого виставити автобусні маршрути загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС» ч/з Фурманівку, Червоний Яр - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, є правомірними, обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу п.1 ч.3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено положеннями Закону України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001року №2344-III (зі змінами та доповненнями), відповідно до ч.3 ст.35 якого перевезення пасажирів автобусами в режимі регулярних пасажирських перевезень здійснюють автомобільні перевізники на автобусних маршрутах загального користування на договірних умовах із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Згідно зі ст.43 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Об'єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів). На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.
Статтею 45 вищевказаного Закону передбачено, що у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.
Процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування визначено Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081 (зі змінами та доповненнями), який є обов'язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.
Відповідно до п.9 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081 у конкурсі можуть брати участь всі автомобільні перевізники, що відповідають його умовам.
Пунктом 10 вказаного Порядку передбачено, що організатор затверджує умови конкурсу, до яких повинні бути включені визначена органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування обґрунтована структура парку автобусів, що працюватимуть в межах визначеного об'єкта конкурсу, за пасажиромісткістю, класом, технічними та екологічними показниками та державні соціальні нормативи у сфері транспортного обслуговування пасажирів (регулярність руху, питання диспетчерського контролю та управління перевезеннями тощо).
Пунктом 14 Порядку передбачено, що організатор залучає робочий орган, на який покладаються функції з підготовки матеріалів для проведення конкурсу, приймання документів на конкурс, перевірки достовірності одержаної від перевізника-претендента інформації, їх аналізу та оцінки відповідності конкурсних пропозицій перевізника-претендента умовам конкурсу, підготовки паспортів автобусних маршрутів та матеріалів для подальшого встановлення відносин між організатором та автомобільним перевізником - переможцем конкурсу.
Відповідно до п.15.6 Умов проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Кілійському районі, котрі було викладено на офіційному веб-сайті Кілійської районної державної адміністрації Одеської області, документи на участь у конкурсі подаються у 2-х конвертах. Склад документів у відповідних конвертах встановлений Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081. Документи для участі у конкурсі пронумеровуються, прошиваються, підписуються уповноваженою особою перевізника-претендента, скріплюються печаткою з позначенням кількості сторінок цифрами та словами. Засідання конкурсного комітету відбудеться 06.07.2014р. в приміщенні Кілійської районної державної адміністрації Одеської області. Реєстрація представників претендентів - 06.07.2014р. з 10:00год. до 10:45год. Початок роботи конкурсного комітету о 11:00год. Документи на участь у конкурсі приймаються до 26.06.2014р. включно, за адресою:68300, м.Кілія, вул.Леніна,44, каб. №19 - Відділ регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури райдержадміністрації.
Відповідно до пункту 29 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, для участі у конкурсі автомобільний перевізник подає на кожний об'єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2, і такі документи: нотаріально завірену копію ліцензії на право надання послуг з перевезень пасажирів (може подаватися в одному примірнику, якщо перевізник-претендент бере участь у кількох конкурсах, які проводяться на одному засіданні); перелік транспортних засобів, які пропонуються до використання на автобусному маршруті, із зазначенням марки, моделі, пасажиромісткості (з відміткою "з місцем водія/без місця водія"), VIN-коду транспортного засобу, державного номерного знака, року випуску транспортного засобу; копії ліцензійних карток на кожний автобус, який пропонується до використання на автобусному маршруті; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі, із зазначенням дати проведення конкурсу; копії свідоцтв про реєстрацію транспортних засобів або тимчасових реєстраційних талонів автобусів, що пропонуються до використання на маршруті; копію документа, що підтверджує проведення процедури санації (за умови проведення санації); перелік транспортних засобів, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, які пропонуються для роботи на автобусному маршруті, або письмова інформація про їх відсутність; анкету відповідно до пункту 32 цього Порядку; копія штатного розпису, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, і сум утриманого з них податку (форма N 1ДФ) за останні повні два квартали.
Комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.
Згідно з п.30 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081, документи для участі в конкурсі пронумеровуються, прошиваються, підписуються уповноваженою особою перевізника-претендента та скріплюються печаткою з позначенням кількості сторінок цифрами і словами. Документи для участі в конкурсі подаються перевізником-претендентом у двох закритих конвертах (пакетах). Конверт (пакет) з позначкою "N 1", який містить документи для участі в конкурсі, відкривається наступного дня після закінчення строку їх прийняття. Конверт (пакет) з позначкою "N 2", який містить документи з інформацією про те, на який об'єкт конкурсу подає документи перевізник-претендент, відкривається під час засідання конкурсного комітету. У разі подання перевізником-претендентом документів для участі в кількох конкурсах, що проводяться на одному засіданні, ним робиться однакова відмітка на конвертах N 1 і 2, які стосуються одного і того ж конкурсу, що дасть змогу визначити приналежність їх одне одному. Кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі визначається організатором і не може становити менш як 10 робочих днів до дати проведення конкурсу.
Згідно з п.32 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, до заяви автомобільного перевізника додається анкета за формою згідно з додатком 5, в якій передбачаються питання, що будуть враховані під час перевірки достовірності відомостей, що містяться у документах для участі у конкурсі, та під час підрахунків за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів.
Зокрема, судом встановлено, що ТОВ «Харчування» до Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури райдержадміністрації, пакет документів для участі в конкурсі з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, був поданий повністю з дотриманням вимог, передбачених п.29 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.
Також, позивач - ТОВ «Харчування» щодо кожного об'єкта конкурсу до Кілійської районної державної адміністрації Одеської області подано заяви на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на міжміському (приміському) маршруті загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски», «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр», «Кілія АС - Трудове», «Старі Трояни - Кілія АС».
До означених заяв ТОВ «Харчування» також були додані Анкети до заяв про участь у конкурсі (за формою наведеною у Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081), оголошеному в газеті «Наше время» від 06.06.2014р. №44(2059), у п.5 яких зазначено, що середньооблікова кількість працівників за період протягом року до дати оголошення конкурсу з окладом за штатним розписом із заробітною платою не менше встановленого законодавством мінімуму, що працюють на повну ставку, складає 39 осіб, у тому числі 25 водіїв. Згідно з п.п.6,7 означених Анкет кількість працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які здійснюють щоденний контроль за технічним станом транспортних засобів складає 3 особи. Кількість працівників, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров'я водіїв (не зазначено жодного працівника), при цьому, здійснено посилання на договір №11 від 03.11.2014р. про надання послуг.
Відповідно до п.12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008р. №1081, конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі автомобільного перевізника, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов'язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів). Достатня кількість транспортних засобів визначається як кількість автобусів, необхідних для виконання перевезень, та кількість резервних транспортних засобів, яка становить 10 відсотків для міського, приміського сполучення та 20 відсотків для міжміського сполучення; 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансінспекцією, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов'язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Згідно з ч.1 ст.34 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров'я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Зокрема, судом встановлено, що підставою для не допуску ТОВ «Харчування» до участі в конкурсі з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, слугував складений комісією у складі голови - в.о. начальника ВДАЇ Ізмаїльського МВ майора міліції ОСОБА_10, членів комісії - начальника служби автомобільного транспорту управління економіки Ізмаїльського міськвиконкому ОСОБА_11, директора ТОВ «Харчування» Савенко М.В., Акт відкриття автогосподарства, затверджений 20.05.2013р. заступником начальника відділу авто технічної інспекції УДАЇ ГУМВС України в Одеській області, у якому встановлено, що організацію ТОВ «Харчування», яка знаходиться за адресою: м.Ізмаїл, вул.Болградська/Пушкіна,72/41, має територію для зберігання, ремонту, технічного обслуговування і проведення перед рейсового медичного огляду за адресою м.Ізмаїл, Аеродромне шосе,10, відповідальними за технічний стан транспорту є ОСОБА_13 (механік), за проведення перед рейсового медогляду ОСОБА_8, тоді як згідно штатного розпису ТОВ «Харчування» на підприємстві відсутні працівники, що працюють на повну ставку та перебувають у штаті підприємства не менш як один рік до дати оголошення конкурсу, які проводять щоденний огляд стану здоров'я водіїв.
Так, судом з»ясовано, та вбачається з наявного у матеріалах справи Штатного розпису ТОВ «Харчування» на 2014р., погодженого головою профкому ОСОБА_14, затвердженого директором ТОВ «Харчування» Савенко М.В., ТОВ «Харчування» має наступні посади: директор, заступник директора з пасажирських перевезень, провідний спеціаліст з організації виробництва, секретар-референт, головний бухгалтер, бухгалтер (2 особи), електрик, менеджер з постачання, тесляр, слюсар-сантехнік, водій автотранспортних засобів (27 осіб), робітник. Загальна кількість працівників складає 39 осіб. Отже, у штатному розписі ТОВ «Харчування» відсутня посада медичного працівника, котрий може здійснювати передрейсовий та післярейсовий медичні огляди.
Водночас, як встановлено судом, 01.01.2014р. між ТОВ «Харчування» (Замовник) та СПК «Вікторія» (Виконавець) укладено Договір №02/14 про надання автопідприємством послуг підприємству, відповідно до п.1.1 якого Виконавець надає послуги по забезпеченню Замовника медичним контролем та інструктажем водіїв ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_5, а також стоянки, щоденного контролю технічного стану, технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів Замовника Ікарус 256 держ. № ВН 70-75 АТ, Фольксваген ЛТ 35 держ. № ВН 08-17 АА, Мерседес Бенц 611 Д держ. № 00607 ОА, Мерседес Бенц 609 Д держ № ВН 18-20 ЕМ.
Також, 03.01.2014р. між СПК «Вікторія» (Виконавець) та ТОВ «Харчування» (Замовник) укладено Договір №11 про надання послуг, відповідно до п.1.1 якого Виконавець надає послуги по забезпеченню Замовника медичним контролем водіїв, стоянкою і зберіганням автобусів за адресою: с.Фурсанівка, вул.Кірова,1 - Ікарус 256 держ. № ВН 70-75 АТ, Фольксваген ЛТ 35 держ. № ВН 08-17 АА, Мерседес Бенц 611 Д держ. № 00607 ОА, Мерседес Бенц 609 Д держ № ВН 18-20 ЕМ, ПАЗ 4234, держ. № ВН 64-11 ВТ, ПАЗ 3206 держ. № ВН 91-10 ВТ. Згідно з п.2.1 означеного Договору до обов'язків Виконавця відноситься здійснювати щоденний медичний огляд водіїв Замовника перед виїздом на лінію. Не допускати до керування водіїв, які не пройшли в установлений термін медичний огляд, або перебувають у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, чи в хворобливому стані, що знижує їх реакцію і увагу, та забезпечити стоянку та зберігання автобусів. Зокрема, передрейсовий та післярейсовий медичні огляди на СПК «Вікторія» здійснює ОСОБА_18, котра відповідно до наявного у матеріалах справи Свідоцтва про право на проведення передрейсових (післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів від 04.02.2013р. №16132008, виданого Міністерством охорони здоров'я України, зі строком дії по листопад 2015р., має право на проведення передрейсових (післярейсових) медичних оглядів водіїв транспортних засобів.
Крім того, судом з'ясовано, що 10.01.2014р. між ТОВ «Харчування» (Замовник) та ПП «Ізмаїлавтоінвест» (Виконавець) був укладений Договір №10 про надання автопідприємством послуг автопідприємству, відповідно до п.1.1 якого Виконавець надає послуги по забезпеченню Замовника медичним контролем та інструктажем водіїв: ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_7, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35
Відповідно до наявних у матеріалах справи Додаткових угод до договору №10 від 10.01.2014р. про надання автопідприємством послуг автопідприємству, зокрема, №1 від 09.04.2014р., №2 від 22.04.2014р., №3 від 02.06.2014р., №4 від 05.06.2014р., №5 від 11.07.2014р., укладених між ТОВ «Харчування» (Замовник) та ПП «Ізмаїлавтоінвест» (Виконавець), ПП «Ізмаїлавтоінвест» зобов'язалось надавати послуги по забезпеченню Замовника медичним контролем та інструктажем водіїв: ОСОБА_36, ОСОБА_37, ОСОБА_38, ОСОБА_39, ОСОБА_40, ОСОБА_20, ОСОБА_41, ОСОБА_42, №6 від 28.07.2014р. ОСОБА_43
Згідно з Наказами ПП «Ізмаїлавтоінвест» від 01.09.2008р. №14 та від 23.04.2012р. №8, на ПП «Ізмаїлавтоінвест» працюють ОСОБА_44, та ОСОБА_45, які є медичними працівниками з випуску водіїв на лінію, котрі здійснюють перед рейсовий медичний огляд. Відповідно до наявного у матеріалах справи Штатного розпису ПП «Ізмаїлавтоінвест» на ІV квартал 2014р., затвердженого директором ПП «Ізмаїлавтоінвест» Інтюк І.А., на ПП «Ізмаїлавтоінвест» працює 2 медичних працівника з випуску водіїв на лінію.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що водії ТОВ «Харчування» проходили передрейсовий та післярейсовий медичний огляд на СПК «Вікторія» та ПП «Ізмаїлавтоінвест», що, серед іншого, підтверджується наявними у матеріалах справи належним чином засвідченими копіями відповідних Журналів щозмінного передрейсового та післярейсового медичних оглядів.
Натомість, відповідачем - Кілійською районною державною адміністрацією в особі конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, на виконання вимог ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, не надано суду жодних доказів, які б підтверджували наведений у Протоколі засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі №1 від 16.07.2014р висновок щодо відсутності на ТОВ «Харчування» медичного контролю стану здоров'я водіїв, а відтак конкурсним комітетом з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі Кілійської районної державної адміністрації безпідставно не допущено позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю «Харчування» до участі в конкурсі з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, з підстав відсутності на Товаристві працівника, котрий здійснює передрейсовий та післірейсовий медичні огляди.
Таким чином, оскільки ТОВ «Харчування» були подані усі, визначені пунктом 29 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008р. №1081, документи, йому безпідставно було відмовлено в допуску до участі у конкурсі відповідно до підпунктів 1,3 пункту 12 означеного Порядку, що у свою чергу призвело до порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, оскільки під час вирішення питання щодо допуску до участі у конкурсі, конкурсний комітет поставив перевізників-претендентів у нерівне становище, порушивши рівність умов по реалізації останніми права на участь у конкурсі, надавши перевагу іншому претенденту - ТОВ «Кілія-авто».
Вищевикладене спростовує твердження відповідача, наведені у письмових запереченнях на адміністративний позов та викладені усно в ході судового розгляду справи по суті.
Що стосується позовних вимог ТОВ «Харчування» в частині щодо визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині визнання переможцем конкурсу, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто»; визнання недійсними договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), укладених між Кілійською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «КІЛІЯ-АВТО», суд вважає їх безпідставними, необґрунтованими, та такими, що не підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.
Так, судом встановлено, що Рішенням конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто» визнано переможцем конкурсу, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, у зв'язку з чим між вказаним Товариством та Кілійською районною державною адміністрацією були укладені Договори про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, зокрема, №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»).
Відповідно до п.42 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008р. №1081 у разі участі в конкурсі двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет визначає кращого з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів відповідно до цього Порядку та Закону України "Про автомобільний транспорт".
Оскільки після недопущення ТОВ «Харчування» до участі у конкурсі залишився лише один претендент - ТОВ «Кілія-авто», у конкурсного комітету не було необхідності визначати переможця з використанням бальної системи оцінки пропозицій, тому останній на законних підставах був визнаний переможцем конкурсу по визначенню перевізника на автобусному маршруті загального користування.
Відповідно до п.14 ч.1 ст.3 КАС України адміністративний договір - дво- або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов'язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб'єкта владних повноважень, який є однією із сторін угоди.
Тобто, укладені між ТОВ «Кілія-авто» та Кілійською районною державною адміністрацією Договори про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), є адміністративними, оскільки вони вчинені між суб'єктом владних повноважень та юридичною особою - переможцем конкурсу з організації пасажирських перевезень, чинність яких поширюється лише на осіб, яких вони стосуються, та дії суб'єкта владних повноважень, пов'язані з реалізацією владних функцій під час проведення перевірок з питань дотримання діючого законодавства у транспортній сфері.
Так, статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно ст.6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Принцип верховенства права на законодавчому рівні розкритий положеннями статті 8 Кодексу адміністративного судочинства України, який в обов'язковому порядку застосовують адміністративні суди під час виконання завдань адміністративного судочинства щодо захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав і інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій. Тобто адміністративні суди перевіряють владну діяльність на відповідність верховенству права.
Отже, як вбачається із приписів чинного законодавства, оскаржуване рішення суб'єкта владних повноважень повинно безпосередньо стосуватися прав, свобод та охоронюваних законом інтересів позивача, тобто судом має бути розглянуто та вирішено спір в межах правовідносин, одним із учасників яких, на момент розгляду справи та прийняття рішення судом, повинен бути саме позивач.
Зокрема, офіційне тлумачення поняття «охоронюваний законом інтерес» наведено у п.1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004р. №18-рп/2004, та визначено як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
Відповідно до ч.3 ст.215 Цивільного кодексу України недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин).
Частиною 1 статті 652 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.
Відповідно до ч.2 ст.652 Цивільного кодексу України якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Таким чином, із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що закон пов'язує можливість розірвання договору безпосередньо не з наявністю істотної зміни обставин, а з наявністю чотирьох умов, визначених ч.2 ст.652 Цивільного кодексу України, при істотній зміні обставин.
Водночас, під час судового розгляду справи по суті позивачем - ТОВ «Харчування» не наведено жодних доказів на підтвердження наявності істотних змін обставин, якими сторони керувалися при укладенні вищеозначених договорів, чи порушення умов договору, або інших умов, які б спричинили необхідність розірвання договорів в односторонньому чи судовому порядку, у зв'язку з чим судом не встановлено, визначених частиною 2 статті 652 Цивільного кодексу України, підстав для розірвання спірних договорів.
До того ж, судом з»ясовано, що позивач - ТОВ «Харчування» не є стороною, укладених між ТОВ «Кілія-авто» та Кілійською районною державною адміністрацією, спірних Договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), а відтак наведені позивачем обґрунтування не відповідають наведеному визначенню та критеріям охоронюваного законом інтересу, а тому означені вимоги за заявою ТОВ «Харчування» не можуть бути розглянуті незалежно від того, чи відповідають вказані правочини чи окремі їх положення вимогам закону.
Отже, в означеній частині позовних вимог, звернулася не та особа, якій належить право вимоги. Звернення до суду з позовом особи, якій не належить право вимоги (неналежний позивач), є підставою для відмови у задоволенні такого позову, оскільки права, свободи чи інтереси цієї особи у сфері публічно-правових відносин не порушено.
Крім того, судом встановлено відсутність підстав для висновку про порушення прав позивача внаслідок укладення спірних договорів, адже останнього взагалі не було допущено до участі в конкурсі.
Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що визначення переможця конкурсу, винесення розпорядження суб'єктом владних повноважень за наслідками проведення конкурсу, укладення договорів між організатором конкурсу та переможцем, з огляду на принципи проведення конкурсу є наступними етапами даних правовідносин, суб'єктами яких є лише переможець конкурсу та організатор, та відповідно створюють права, обов'язки та певні наслідки лише для даних суб'єктів, у зв'язку з чим дані правовідносини жодним чином не впливають на права та законні інтереси позивача - ТОВ «Харчування», якого було не допущено до участі в конкурсі.
Крім того, судом відхиляються та не приймаються до уваги посилання позивача - ТОВ «Харчування» на проведення засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі Кілійської районної державної адміністрації не належним складом, оскільки під час судового розгляду справи по суті Товариством не надано суду належних доказів на підтвердження того, що проведення конкурсу саме таким складом конкурсного комітету призвело до порушення його прав.
Вищевикладене спростовує твердження позивача, наведені у позовній заяві та викладені усно повноважним представником у судових засіданнях в ході судового розгляду справи по суті.
Згідно з ч.1 ст.11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст.69 та ч.1 ст.70 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.
Відповідно до ч.ч.1,3 ст.86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч.1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а згідно ч.3 ст.105 КАС України позивач має право, у тому числі, вимагати скасування або визнання нечинним рішення відповідача - суб'єкта владних повноважень повністю чи окремих його положень.
Згідно зі ст.159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» до Кілійської районної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто» про визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611; визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині визнання переможцем конкурсу, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто»; визнання протиправним та скасування п.1 розпорядження Кілійської районної державної адміністрації №297 від 04.08.2014року «Про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі»; визнання недійсними договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), укладені між Кілійською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «КІЛІЯ-АВТО»; зобов'язання Кілійської районної державної адміністрації організувати новий конкурс, об'єктами якого виставити автобусні маршрути загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС» ч/з Фурманівку, Червоний Яр - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, підлягають задоволенню частково, з вищенаведених підстав.
Відповідно до ч.3 ст.94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Судові витрати підлягають стягненню з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» пропорційно задоволеним позовним вимогам, відповідно до приписів ч.3 ст.94 КАС України.
Керуючись ст.ст.2, 4, 7-9, 11, 12, 69, 71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» до Кілійської районної державної адміністрації в особі конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто» про визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611; визнання протиправним та скасування Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині визнання переможцем конкурсу, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611 - Товариство з обмеженою відповідальністю «Кілія-авто»; визнання протиправним та скасування п.1 розпорядження Кілійської районної державної адміністрації №297 від 04.08.2014року «Про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі»; визнання недійсними договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування №20 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски»), №21 від 18.08.2014р. (маршрут «Кілія АС - Трудове»), №22 від 18.08.2014р. (маршрут «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр»), №23 від 18.08.2014р. (маршрут «Старі Трояни - Кілія АС»), укладені між Кілійською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «КІЛІЯ-АВТО»; зобов'язання Кілійської районної державної адміністрації організувати новий конкурс, об'єктами якого виставити автобусні маршрути загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС» ч/з Фурманівку, Червоний Яр - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611, задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати Рішення конкурсного комітету Кілійської районної державної адміністрації з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі, оформленого протоколом №1 засідання конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі від 16 липня 2014року, в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611.
3. Визнати протиправним та скасувати п.1 Розпорядження Кілійської районної державної адміністрації №297 від 04.08.2014року «Про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення автомобільних перевізників в Кілійському районі» в частині недопущення Товариства з обмеженою відповідальністю «ХАРЧУВАННЯ» до участі у конкурсі, що відбувся 16 липня 2014року, на об'єктах конкурсу (маршрутах): «Кілія АС - Вилкове АС ч/з Ліски» - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС ч/з Фурманівку, Червоний Яр» - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611.
4. Зобов'язати Кілійську районну державну адміністрацію організувати новий конкурс, об'єктами якого виставити автобусні маршрути загального користування: «Кілія АС - Вилкове АС» ч/з Ліски - код за реєстром 610, «Новоселівка - Кілія АС» ч/з Фурманівку, Червоний Яр - код за реєстром 1071, «Кілія АС - Трудове» - код за реєстром 613, «Старі Трояни - Кілія АС» - код за реєстром 611.
5. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
6. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Харчування» (68600, Одеська обл., м.Ізмаїл, вул.Болградська/Пушкіна,72/41, код ЄДРПОУ 20926627) судові витрати у сумі 2924(дві тисячі дев»ятсот двадцять чотири)грн.27коп.
Постанова може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили в порядку, передбаченому приписами ст.254 КАС України.
Повний текст постанови складено та підписано судом 24 листопада 2014 року.
Суддя Харченко Ю.В.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2014 |
Оприлюднено | 28.11.2014 |
Номер документу | 41557687 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні