Ухвала
від 30.10.2014 по справі 804/16853/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

30 жовтня 2014 рокусправа № 804/16853/13-а

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Богданенка І.Ю.,

суддів: Уханенка С.А. Дадим Ю.М. ,

за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,

за участю представників:

позивача: - Кузнєцова М.М. (за довіреністю від 20.01.2014 року),

- Серебрякової Т.П. (за довіреністю від 20.01.2014 року),

відповідача: - Чохелі Т.Р. (за довіреністю від 25.11.2013 року),

третьої особи: - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2014 року

у справі № 804/16853/13-а

за позовом об'єднання «Дніпрооблагропромбуд»

до державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області

третя особа Дніпропетровська міська рада

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-

ВСТАНОВИВ:

У грудні 2013 року об'єднання «Дніпрооблагропромбуд» звернулося у Дніпропетровський окружний адміністративний суд з позовом до державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Дніпропетровська міська рада про скасування податкового повідомлення-рішення від 06 грудня 2013 року № 0002511504, яким збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки у розмірі 179853,91 грн.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2014 року позовні вимоги задоволено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, державна податкова інспекція у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову та ухвалити нову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

Представник державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у судовому засіданні вимоги апеляційної скарги підтримує в повному обсязі.

Представники об'єднання «Дніпрооблагропромбуд» у судовому засіданні заперечують проти вимог апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу.

Представник Дніпропетровської міської ради у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи належним чином повідомлений.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції, заслухавши пояснення представників апелянта та позивача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Державною податковою інспекцією у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, відповідно до підпункту 78.1.1 пункту 78.1 статті 78, статті 79 Податкового кодексу України, на підставі наказу від 08 листопада 2013 року № 690, проведено документальну невиїзну перевірку об'єднання «Дніпрооблагропромбуд» з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01 січня 2011 року по 31 жовтня 2013 року, за результатами якої складено акт від 19 листопада 2013 року № 2198/1504/03088225.

Перевіркою встановлено порушення підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16, пункту 276.3 статті 276 Податкового кодексу України, внаслідок чого занижена оренда плата за земельну ділянку, яка розташована за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Шевченка, 37, за 2011 рік на 54295,26 грн., за 2012 рік на 54295,20 грн. та за січень - вересень (включно) 2013 року на 40721,40 грн.

За результатами оскарження, акт перевірки від 19 листопада 2013 року залишено без змін.

На підставі акту від 19 листопада 2013 року державною податковою інспекцією у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 06 грудня 2013 року № 0002511504, яким збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати юридичних осіб на загальну суму 179853, 91 грн., в тому числі за основним платежем на 149311,86 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 30542, 05 грн.

Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Підставою нарахування земельного податку відповідно до статті 13 Закону України «Про плату за землю» є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.

З матеріалів справи вбачається, що на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 22 січня 2003 року № 66/6 між об'єднанням «Дніпрооблагропромбуд» (орендар) та Дніпропетровською міською радою (орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки від 21 квітня 2003 року, термін дії якого встановлено до 22 січня 2018 року. За умовами договору, позивач прийняв в оренду частку (81, 06%) у користуванні земельною ділянкою загальною площею 0,1235 га (площа частки складає 0,1001 га), що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Шевченка, 37 для фактичного розміщення адміністративного будинку. Нормативна грошова оцінка частки земельної ділянки, на момент укладання договору, склала 1469039, 61 грн. Сума орендної плати склала 220355, 94 грн. Цільове призначення земельної ділянки є фактичне розміщення адміністративного будинку.

Також, на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 13 лютого 2008 року № 31/28, від 06 серпня 2008 року № 39/35 між Дніпропетровською міською радою та позивачем 22 грудня 2008 року укладено додатковий договір до договору оренди від 21 квітня 2003 року. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки визначена у розмірі 3660677,67 грн. Також, внесено зміни, зокрема, до пункту 3.1 розділу 3, а саме, річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), з урахуванням пункту 1.1. цього договору, у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про оренду землі». Розділ 4 договору оренди земельної ділянки від 21 квітня 2003 року доповнено пунктом 4.3 - категорія земельної ділянки: землі історико-культурного призначення. Пунктом 9 додаткового договору передбачено, що невід'ємною частиною додаткового договору, зокрема, є висновок ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради від 23 квітня 2008 року № 09/489, яким визначено, що згідно з даними Генерального плану розвитку м. Дніпропетровська, розробленого на період до 2026 року, земельна ділянка, на якій розташовано 7-поверховий адміністративний будинок (літ. А-7) по вул. Шевченка, 37, м. Дніпропетровськ, знаходиться в зоні загальноміського центру, на території існуючої багатоповерхової житлової забудови, за межами зон охорони пам'яток архітектури історичної частини міста (відповідно до листа Державної служби з питань національної культурної спадщини від 14 січня 2008 року № 22-29/13); розміщення адміністративного будинку відповідає вимогам до забудови зазначеного планувального району; розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 03 грудня 2008 року, відповідно до примітки якого, у разі змін в діючому законодавстві дійсний розрахунок втрачає чинність.

Відповідно до статті 15 Закону України «Про оренду землі» істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 7 Закону України «Про плату за землю» встановлено, що при визначенні розміру податку за земельні ділянки, зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими будівлями і спорудами, розташованими на територіях та об'єктах історико-культурного призначення, що не пов'язані з функціональним призначенням цих об'єктів, застосовуються такі коефіцієнти до відповідного земельного податку, встановленого частинами першою та другою цієї статті, зокрема, місцевого значення - 1,5.

Згідно положень пункту 276.3 статті 276 Податкового кодексу України, податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів) на територіях та об'єктах історико-культурного призначення, використання яких не пов'язано з функціональним призначенням цих територій та об'єктів, справляється у розмірі, обчисленому відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу із застосуванням таких коефіцієнтів місцевого значення - 1,5.

Тобто, із набранням чинності Податковим кодексом України, не змінились ставки орендної плати, коефіцієнти за використання земельних ділянок на територіях та об'єктах історико-культурного призначення, використання яких не пов'язано з функціональним призначенням цих територій та об'єктів порівняно із Законом України «Про плату за землю», а також те, що саме договір оренди земельної ділянки є підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку.

Таким чином, доводи державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про те, що розрахунки розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена та які є невід'ємною частиною договорів оренди земельних ділянок, втратили чинність у зв'язку з зміною законодавства є безпідставними.

Відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» та статті 8 Закону України «Про плату за землю» передбачено внесення змін у розмір орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності.

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Разом з тим, статтею 30 Закону України «Про плату за землю» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

При цьому, відповідно до статті 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що ні Закон України «Про плату за землю», ні інші нормативно-правові акти не закріплюють обов'язок орендаря перераховувати оренду плату (сплачувати її в більшому розмірі) в разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати. Тобто, орендар зобов'язаний сплачувати більший розмір орендної плати лише у випадку внесення відповідних змін до договору.

Судом встановлено, що на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 28 квітня 2010 року № 649/56 між товариством з обмеженою відповідальністю «Дніпропетровське обласне об'єднання по агропромисловому шляховому будівництву «Дніпроагрошляхбуд» (що є співвласником будівлі за адресою: вул. Шевченка, 37, м. Дніпропетровськ) та Дніпропетровською міською радою укладено додатковий договір до договору оренди землі від 23 травня 2011 року. З урахуванням рішення Дніпропетровської міської ради № 649/56, земельна ділянка, що знаходиться за адресою вул. Шевченка, 37, м. Дніпропетровськ, віднесена за основним цільовим призначенням до категорії «Землі житлової та громадської забудови».

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 06 серпня 2013 року № 26753 управління Держземагенства у Дніпропетровському районі Дніпропетровської області, кадастровий номер земельної ділянки 1210100000:03:309:0008, що знаходиться за адресою вул. Шевченка, 37, м. Дніпропетровськ, користувач - об'єднання «Дніпрооблагропромбуд», відноситься за цільовим призначенням: економіко-планувальна зона - Ж2 (зона багатоквартирної житлової забудови).

Поряд з цим, відповідно до висновку ГоловАПУ Дніпропетровської міської ради від 23 квітня 2008 року № 09/489 (який є невід'ємною частиною додаткового договору від 22.12.2008 р., про що вже було зазначено судом), земельна ділянка, на якій розташовано 7-поверховий адміністративний будинок (літ. А-7) по вул. Шевченка, 37, м. Дніпропетровськ, знаходиться в зоні загальноміського центру, на території існуючої багатоповерхової житлової забудови, за межами зон охорони пам'яток архітектури історичної частини міста.

Оскільки встановлено, що сторони у розрахунках розміру орендної плати не застосували коефіцієнт 1,5 до ставки земельного податку - за земельні ділянки (в межах населених пунктів) на територіях та об'єктах історико-культурного призначення місцевого значення, використання яких не пов'язано з функціональним призначенням цих територій та об'єктів, а також те, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є саме договір оренди такої земельної ділянки, то об'єднання «Дніпрооблагропромбуд» повинно сплачувати оренду плату за землю у відповідності до умов договору оренди землі з моменту приведення його положень у відповідність до норм чинного законодавства України.

Відповідач не вправі втручатися у відносини сторін договорів оренди та нараховувати суми грошового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковими повідомленнями-рішеннями на підставі норм Податкового кодексу України, ігноруючи при цьому умови договорів оренди землі.

Проте, відповідач має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, у зв'язку з чим ініціювати питання стосовно приведення умов договору оренди землі у відповідність віз чинним законодавством України.

З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків щодо задоволення позовних вимог об'єднання «Дніпрооблагропромбуд».

Суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

За таких обставин, судом першої інстанції повно встановлені обставини справи та надана правильна юридична оцінка, у зв'язку з чим підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду відсутні.

Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 196, 198, 200, 205, 206, 212 Кодексу адміністративного судочинства України, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2014 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.

Головуючий: І.Ю. Богданенко

Суддя: С.А. Уханенко

Суддя: Ю.М. Дадим

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2014
Оприлюднено28.11.2014
Номер документу41557836
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/16853/13-а

Ухвала від 31.01.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 30.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Богданенко І.Ю.

Ухвала від 30.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Богданенко І.Ю.

Ухвала від 21.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Федоров М.О.

Постанова від 07.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 30.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 23.01.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 17.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні