ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2014 р.м. ХерсонСправа № 821/2196/14 11 год. 05 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Попова В.Ф.,
при секретарі: Якущенко К.Ю.,
за участю:
представника позивача - Хмелевського В.М.,
представника відповідача - Оперчук О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Антей Люкс"
до Цюрупинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області
про скасування податкового повідомлення-рішення,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Антей Люкс» (далі - ТОВ «Антей Люкс», позивач) звернулося до суду з позовом до Цюрупинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області (далі - Цюрупинська ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області, відповідач), в якому просить скасувати податкове повідомлення-рішення від 07 травня 2014 № 0000701500 про визначення суми податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у сумі 24228,52 грн. та податкове повідомлення-рішення від 27 травня 2014 № 0000741500 про визначення суми податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у сумі 22 417,74 грн.
В судовому засіданні позивач підтримав заявлені позовні вимоги, обґрунтовує їх тим, що 13.07.2004 між орендодавцем Білозерською районною державною адміністрацією в Херсонській області та орендарем ТОВ «Антей Люкс» було укладено договір оренди землі, у якому зазначено, що орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення за межами с.Чорнобаївки Білозерського району Херсонської області загальною площею 4,9 га на 49 років. Вказаним договором оренди орендодавцем встановлено орендну плату у грошовій формі у розмірі земельного податку протягом 10 років, що складає 2488,17 грн. в рік, за наступні роки - в двократному розмірі земельного податку, що складає 4976,34 грн. в рік.
Цюрупинською ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області було проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ «Антей Люкс», результати якої оформлені актом від 17.04.2014 № 91/3093371/21-04-15-03. За наслідками проведення перевірки відповідач дійшов висновку про збільшення орендної плати за вказану земельну ділянку втричі, починаючи з квітня 2011 року та як наслідок було прийнято податкове повідомлення-рішення від 07 травня 2014 № 0000701500 про визначення суми податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у сумі 24228,52 грн. та податкове повідомлення-рішення від 27 травня 2014 № 0000741500 про визначення суми податкового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у сумі 22 417,74 грн.
Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнав, просив у задоволенні позову відмовити, заперечення на позов мотивує тим, що в порушення пп.288.5.1 п. 288.5 ст. 288 та п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ТОВ «Антей Люкс» декларувало податкові зобов'язання по орендній платі земельної ділянки державної і комунальної власності у однократному розмірі земельного податку, що призвело до заниження суми податкових зобов'язань по орендній платі за земельну ділянку у період з 01.04.2011 по 31.03.2014 на 19382,96 грн., у т.ч. : з 01.04.2011 по 01.01.2012 - 4845,78 грн.; за 2012 рік - 6460,96 грн.; за 2013 рік - 6460,96 грн.; з 01.01.2014 по 01.04.2014 - 1615,26 грн.
Посилається на постанову КМУ від 31.10.2011 № 1185, яка набрала чинності з 01.01.2012 року, щодо внесення змін до п. 5, п. 19-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою КМУ №213 від 23.03.1995 року, якою встановлено, що з 01.01.2012 р. для врахування змін у рентному доході, який створюється при виробництві зернових культур, до показників нормативної грошової оцінки ріллі, проведеної станом на 1 липня 1995 р. (з урахуванням індексації), застосовується коефіцієнт 1,756.
Зазначає, що з урахуванням вказаної Постанови, розмір орендної плати за землю з юридичних осіб за перевіряємий період по ТОВ «Антей Люкс» складає 45553,81 грн., в т.ч. : з 01.04.2011 по 01.01.2012 - 7267,68 грн. ((9690,24 грн. : 12 мес.) х 9 мес.)); за 2012 рік - 17016,06 грн., за 2013 рік - 17016,06 грн., за 2014 рік - 17016,06 грн. (4,9 га х 4120 х 3,2 х 1,756 х 5% х 3); з 01.01.2014 по 01.04.2014 - 4254,01 грн. (( 17016,06 грн. : 12 мес.) х з мес.)).
Дослідивши матеріали справи, з'ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, дослідивши норми законодавства, які регулюють дані правовідносини та їх застосування сторонами, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 13.07.2004 між орендодавцем Білозерською районною державною адміністрацією в Херсонській області та орендарем ТОВ «Антей Люкс» було укладено договір оренди землі.
Відповідно до пунктів 13 вказаного договору розмір орендної плати переглядається один раз у два роки у разі : зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не звини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно із пунктом 36 цього договору зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін.
Відповідно до пункту 39 вказаного договору розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку допускається у разі невиконання однією із сторін умов даного договору, в тому числі несвоєчасна сплата орендної плати протягом 6 місяців.
Крім того, судом встановлено, що позивачем на виконання умов вказаного договору до Цюрупинської ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області у встановлений Податковим кодексом України термін подавались податкові декларації орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної за відповідні звітні періоди, які податковим органом приймались та заперечень з приводу зазначених сум з орендної плати за землю в податкових деклараціях не висловлювалось.
Вказаний факт представником відповідача в судовому засіданні не заперечувався. Крім того представник відповідача пояснив, що нормативна грошова оцінка цієї землі не визначалась.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, передбачено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Положеннями пп. 19-1.1.1 п. 19-1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України передбачено, що контролюючі органи, зокрема, здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів.
Відповідно до п. 286.2 ст. 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Оцінюючи правомірність прийняття оскаржуваних податкових повідомлень - рішень, суд виходить з встановлених в ході розгляду справи фактичних обставин та їх узгодженості з діючими положеннями податкового законодавства.
Питання орендної плати за землю врегульовані статтею 288 ПК України.
Пунктом 288.1 статті 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).
Відповідно до пп. 288.5.1. пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Згідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Положеннями ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
При цьому, статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
Разом із тим, відповідно до статті 2 Закону України від 04.12.1990 № 509-ХІІ «Про державну податкову службу в Україні» державна податкова служба була наділена повноваженнями зі здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством. Проте, ініціативою вносити зміни в договори оренди землі відповідно до норм статей Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», наділена одна зі сторін цих договорів, якою у справі, що розглядається, є райдержадміністрація.
Договір оренди землі є цивільно-правовим, а отже, йому притаманні такі ознаки, як свобода договору, обов'язковість його виконання сторонами тощо. Суб'єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема, стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір пов'язаний зі сплатою податків і, на думку суб'єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок.
Така позиція відповідає висновкам колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, викладеним у постанові від 11.06.2013 № 21-443а12, в якій зазначено, що хоча зміна розміру земельного податку згідно із Законом № З09-VI є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, зазначене не тягне автоматичні зміни орендної плати та, відповідно, донарахування ДПІ суми податкового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковими повідомленнями-рішеннями.
З огляду на викладене та враховуючи, що відповідачем не надано суду доказів щодо внесення до вищевказаного договору оренди землі змін в частині збільшення розміру орендної плати, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову у повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 7-11, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив :
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Цюрупинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Херсонській області від 07.05.2014 № 0000701500 та від 27.05.2014 № 0000741500.
Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Антей Люкс" (ідентифікаційний код 30893371) судовий збір у сумі 182,70 грн. (сто вісімдесят дві гривні сімдесят копійок).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 21 листопада 2014 р.
Суддя Попов В.Ф.
кат. 8.3.13
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2014 |
Оприлюднено | 02.12.2014 |
Номер документу | 41578841 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні