Ухвала
від 18.11.2014 по справі 820/12115/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 листопада 2014 р.Справа № 820/12115/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі

Головуючого судді: Русанової В.Б.

Суддів: Присяжнюк О.В. , Курило Л.В.

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Садовод" на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.10.2014р. по справі № 820/12115/14

за позовом Приватного акціонерного товариства "Садовод"

до Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області , Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченка Іллі Леонідовича треті особи Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області , Головне управління Держземагенства у Харківській області

про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИЛА:

ПАТ "Садовод"(далі-позивач) звернулось до суду першої інстанції з позовом в якому просило

скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича № № 9748328 від 08.01.2014 р., 9751973 від 08.01.2014 р., 9755795 від 08.01.2014 р., 9753737 від 08.01.2014 р., 9752775 від 08.01.2014 р., 9749686 від 08.01.2014 р., 9750834 від 08.01.2014 р., 9755058 від 08.01.2014 р., у державній реєстрації права власності держави на земельні ділянки;

скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича №№ 9748783 від 08.01.2014 р., 9752403 від 08.01.2014 р., 9756204 від 08.01.2014 р., 9754764 від 08.01.2014 р., 9753384 від 08.01.2014 р., 9750564 від 08.01.2014 р., 9751145 від 08.01.2014 р., 9755514 від 08.01.2014 р. у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок;

зобов'язати Реєстраційну службу Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області на підставі розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області від 27.08.2012 року № 265 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Андріївської сільської ради АТ "Садовод" здійснити заходи по державній реєстрації права власності держави в особі Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області на земельні ділянки сільськогосподарського призначення розташовані за межами населених пунктів на території Андріївської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області Кадастровий № 6321480500:02:000:0065 площею 17,4213 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0067 площею 21,6145 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0074 площею 16,0929 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0076 площею 12,5439 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0077 площею 17,0609 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0064 площею 7,9353 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0068 площею 6,2531 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0075 площею 3,3983 га.;

зобов'язати Реєстраційну службу Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області одночасно із здійсненням заходів по реєстрації прав власності держави на земельну ділянку здійснити заходи по державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок на підставі розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області від 27.08.2012 року № 265 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Андріївської сільської ради АТ "Садовод" та договорів оренди землі № № 19, 21, 25-27, 37, 38, 41 від 27.12.2012 року, укладених між Приватним акціонерним товариством та Великобурлуцькою районною державною адміністрацією Харківської області щодо оренди земельних ділянок Кадастровий № 6321480500:02:000:0065 площею 17,4213 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0067 площею 21,6145 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0074 площею 16,0929 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0076 площею 12,5439 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0077 площею 17,0609 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0064 площею 7,9353 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0068 площею 6,2531 га, Кадастровий № 6321480500:02:000:0075 площею 3,3983 га.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 01.10.2014 р. у задоволенні позову відмовлено.

Позивач, не погодившись з судовим рішенням, подало апеляційну скаргу, в якій просить постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.10.2014 р. скасувати та винести нову постанову, якою у позов задовольнити.

В обґрунтування посилається на порушення судом першої інстанції приписів ст. 58 Конституції України, ст.ст. 17, 122, 123, п. 12 розділу Х Земельного кодексу України, ст. ст. 4-1, Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", ч. 1 ст. 638 Цивільного кодексу України, ч. 1 ст. 14 Закону України "Про оренду землі", ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, що призвело до неправильного вирішення справи, а також на доводи та обставини викладені в апеляційній скарзі.

Реєстраційною службою Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області (відповідачем) подано заперечення на апеляційну скаргу, в яких просить скаргу залишити без задоволення, постанову суду першої інстанції без змін.

Згідно ст. 197 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що ПАТ "Садовод" звернувся до Реєстраційної служби Великобурлуцього районного управління юстиції Харківської області із заявою про державну реєстрацію права оренди на земельні ділянки, яке виникло на підставі договорів оренди землі, що розташовані в межах території сільської ради Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область за кадастровими номерами: 6321480500:02:000:0065 площею 17,4213 га (договір оренди землі №19 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0067 площею 21,6145 га (договір оренди землі №21 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0074 площею 16,0929 га (договір оренди землі №25 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0076 площею 12,5439 га (договір оренди землі №26 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0077 площею 17,0609 га (договір оренди землі №27 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0064 площею 7,9353 га (договір оренди землі №37 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0068 площею 6,2531 га (договір оренди землі №38 від 27.12.2012р.), 6321480500:02:000:0075 площею 3,3983 га (договір оренди землі №41 від 27.12.2012р.).

Одночасно з документами для державної реєстрації похідного права на земельну ділянку подано розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації від 27.08.2012 р. № 265 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Андріївської сільської ради АТ "Садовод" для державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності держави на земельні ділянки.

Відповідно до карток прийому заяв вказані заяви прийнято відповідачем разом з доданими до них документами.

08.01.2014 р. відповідачем прийнято рішення №№ 9748783, 9752403, 9756204, 9754764., 9753384, 9750564, 9751145, 9755514 про відмову у державній реєстрації права оренди на земельні ділянки у зв'язку з тим, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.

Також відмовлено у державній реєстрації права власності на земельні ділянки за Великобурлуцькою РДА Харківської області у зв'язку з тим, що із заявою звернулась неналежна особа (рішення відповідача № 9748328, 9751973, 9755795, 9753737, 9752775, 9749686, 9750834, 9755058).

Підставою для прийняття вказаних рішень, державний реєстратор послався на положення ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. п. 16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Позивач, не погоджуючись із вказаними рішеннями, звернувся до суду із даним позовом.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості, оскільки оскаржувані рішення винесені державним реєстратором на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

У своїй діяльності, при проведені державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державний реєстратор керується Конституцією України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з "Державного реєстру речових прав на нерухоме майно", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011р.

Обов'язковість процедури реєстрації речових прав встановлена ч. 3 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відповідно до якої права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч.1 ст. 4 вищенаведеного Закону, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, у тому числі право власності на нерухоме майно.

Відповідно до ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", орган державної реєстрації прав: проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації; забезпечує ведення Державного реєстру прав; надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Частиною 4 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав або відмову в такій реєстрації.

Виходячи з положень ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державний реєстратор в процедурі розгляду заяви про реєстрацію речових прав на нерухоме майно повинен встановити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства.

Згідно ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається частиною 1 статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація прав проводиться на підставі: 1) договорів, укладених у порядку, встановленому законом; 2)свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; 3)свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 4) державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; 5) рішень судів, що набрали законної сили; 6)інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Крім того, згідно з ч. 2 ст. 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Так, відповідно до п. 26 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.

Згідно із п. 27 Порядку, документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є: 1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно, чи його дублікат; 2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат; 3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат; 4) свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, видані нотаріусом, чи їх дублікати; 5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до цього Порядку; 6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; 7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією до набрання чинності цим Порядком; 8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном; 9) державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою; 10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно; 11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди; 12)заповіт, яким встановлено сервітут на нерухоме майно; 13) закон, яким встановлено сервітут на нерухоме майно; 14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації; 15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність; 16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Згідно п. 16 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову в такій реєстрації.

Пунктом 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено, що державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ч. 1 статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заявлене право вже зареєстровано.

Судом встановлено, що підставою для відмови у державній реєстрації права власності, форма власності: державна на земельні ділянки, що розташовані за адресою: с/рада Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область, з кадастровими номерами 6321480500:02:000:0065, 6321480500:02:000:0067, 6321480500:02:000:0074, 6321480500:02:000:0076 ,6321480500:02:000:0075, 6321480500:02:000:0064, 6321480500:02:000:0068, 6321480500:02:000:0077 за суб'єктом Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області податковий номер 04059622 (рішення реєстратора від 08.01.2014 р. №№ 9748783, 9752403, 9756204, 9754764., 9753384, 9750564, 9751145, 9755514) слугували висновки державного реєстратора про те, що із заявою звернулась неналежна особа, оскільки повинен звернутись уповноважений відповідний центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин або його територіальні органи.

Колегія суддів погоджується з даними висновками державного реєстратора, виходячи з наступного. Згідно ч.2 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4-1 цього Закону.

Так, ПАТ "Садовод" з метою для проведення одночасно з державною реєстрацією похідного речового права (права оренди) права власності держави на зазначені земельні ділянки, надано розпорядження розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації від 27.08.2012 №265 згідно з яким, ЗАТ "Садовод" передано в оренду земельні ділянки загальною площею 520,3066 га в тому числі багаторічні насадження-411,0184 га, ріллі-103,2493 га, пасовища-6,0389 га за рахунок земель запасу, сільськогосподарського призначення, сільськогосподарські угіддя на території Андріївської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області.

У відповідності до положень ч. 7 ст.16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.

Також, ч. 1 ст. 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.

Частиною 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012 р. встановлено, що державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.

Згідно ч.4 ст. 122 Земельного Кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року N445, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Відповідно до ст.4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб; здійснює державну реєстрацію земельних ділянок та обмежень у їх використанні та інше.

Виходячи з аналізу вищенаведених правових норм, колегія суддів дійшла висновку, що починаючи з 01.01.13 року, відповідно ст. 122 Земельного кодексу України та Положення "Про Державне агентство земельних ресурсів України", повноваження щодо надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності у власність або користування є виключною компетенцією Державного земельного агентства України та його територіальних органів.

Проте позивачем під час судового розгляду справи не було надано доказів звернення до Головного управління державного земельного агентства у Харківській області, який є територіальним органом Державного земельного агентства України з питання реєстрації права власності на зазначену вище земельну ділянку за Державою Україна. Матеріали справи також не містять доказів вказаного звернення.

Пунктом 21 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України №1141 від 26.10.2011 р. передбачено, що у разі проведення державної реєстрації виникнення права власності на нерухоме майно державний реєстратор вносить до запису про право власності та суб'єкта цього права такі відомості: щодо суб'єкта права власності - найменування органу державної влади, що здійснює управління нерухомим майном.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість відмови державного реєстратора у проведенні ПАТ "Садовод" державної реєстрації права власності на землю за РДА на підставі того, що з заявою повинен звернутись уповноважений орган з питання реєстрації права власності за державою України для вірного внесення відомостей щодо органу державної влади, який здійснює управління майном на даний момент.

Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку щодо законності спірного рішення, та, як наслідок, правомірно відмовив в задоволенні позовних вимог в цій частині.

Також, як було встановлено під час розгляду справи, підставою для відмови у державній реєстрації похідного (іншого) речового права, права оренди земельних ділянок, що розташована за адресою: с/рада Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область, з кадастровими номерами 6321480500:02:000:0065 , 6321480500:02:000:0067, 6321480500:02:000:0074, 6321480500:02:000:0076 ,6321480500:02:000:0075, 6321480500:02:000:0064, 6321480500:02:000:0068, 6321480500:02:000:0077 за суб'єктом Приватне акціонерне товариство "Садовод", на підставі договорів оренди землі від 27.12.2012 р. №№ 19, 21, 25, 26, 27, 37, 38, 41 (рішення відповідача від 08.01.2014 р. № 9748783, 9752403, 9756204, 9754764., 9753384, 9750564, 9751145, 9755514) слугували висновки державного реєстратора про те, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.

Колегія суддів погоджується з даними висновками державного реєстратора, виходячи з наступного.

Під час судового розгляду встановлено, що по зазначених земельних ділянках не зареєстроване право власності на нерухоме майно.

Відповідне підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження обєктів нерухомого майна.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно, які є похідними від права реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно.

Пунктом 4 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень закріплено, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки проводиться після державної реєстрації земельних ділянок у державному земельному кадастрі.

З огляду на викладене та беручі до уваги, що по земельним ділянкам не зареєстроване право власності на нерухоме майно, колегія суддів дійшла висновку про обґрунтованість відмови державного реєстратора у проведенні ПАТ "Садовод" державної реєстрації іншого речового права - права оренди на підставі п.5-2 ст.24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Враховуючи наведене, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку щодо законності вказаного рішення, та як наслідок, правомірно відмовив в задоволенні позовних вимог в цій частині.

Частиною 1 статті 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Суд, згідно із статтею 86 цього КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Колегія суддів зазначає, що відповідачі, як суб'єкти владних повноважень довели правовірність та обґрунтованість винесення спірних рішень про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, які є предметом оскарження позивачем.

В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Колегія суддів дійшла висновку, що приймаючи оскаржувані рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, державний реєстратор діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з використанням повноважень з метою, з якою ці повноваження їй надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено), добросовісно та розсудливо.

У відповідності до ст. 159 КАС України судове рішення повинне бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що оскаржувана постанова суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги позивача колегією суддів не встановлено.

Відповідно до ч.1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову чи ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 197, 198, 200, п. 1 ч. 1 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Садовод" залишити без задоволення.

Постанову Харківського окружного адміністративного суду від 01.10.2014р. по справі № 820/12115/14 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили.

Головуючий суддя Русанова В.Б. Судді Присяжнюк О.В. Курило Л.В.

СудХарківський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.11.2014
Оприлюднено02.12.2014
Номер документу41580347
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/12115/14

Ухвала від 05.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Постанова від 08.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 23.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 18.11.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Ухвала від 31.10.2014

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Русанова В.Б.

Постанова від 01.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 01.10.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 30.07.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

Ухвала від 27.06.2014

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Горшкова О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні