ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 листопада 2014 р. справа № 804/8211/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Прудника С.В.
при секретарі судового засідання Крюкової О.В.
за участю:
прокурора Онищенка Д.Ю.
представника позивача Шульженка Д.В. представника відповідача Сидоренка А.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства "Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій" до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області про визнання дій спрямованих на проведення позапланової перевірки протиправними, скасування припису № 55/28 від 28.03.2014 р., визнання протиправним та скасування розрахунку розміру шкоди від 28.03.2014 р., -
ВСТАНОВИВ :
11 червня 2014 року Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» (далі - ПАТ «ДОПАС», позивач) звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить:
- визнати дії Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області в особі головних спеціалістів відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель Манжули О.В., Бурова Д.Д. спрямовані на проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» на підставі направлення на проведення позапланової перевірки від 29.01.2014 р. № 88 протиправними.
- скасувати припис Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області від 28.03.2014 р. реєстраційний № 55/28.
- визнати протиправним та скасувати розрахунок розміру шкоди від 28.03.2014 р., заподіяної Публічному акціонерному товариству «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» внаслідок використання частини земельної ділянки не за цільовим призначенням, яка розташована за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, здійснений головним спеціалістом відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель - державним інспектором сільського господарства Манжулою О.В.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області без наявності підстав для проведення позапланової перевірки, з порушенням порядку проведення перевірки, в тому числі й дослідження земельних ділянок, не зважаючи на не допуск спеціалістів Державної інспекції сільського господарства до позаплановї перевірки було вжито протиправні дії спрямовані на проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій». За результатами здійснених заходів (досліджень та геодезійних обмірів) було складено акт перевірки та акт обстеження земельної ділянки, висновки яких щодо не цільового призначення земельної ділянки, що передана у власність ПАТ «ДОПАС» для фактичного розміщення автовокзалу, не відповідають дійсності та нормам чинного законодавства, є неправомірними та необґрунтованими. У зв'язку із чим складені припис № 55/28 від 28.03.2014 р. та розрахунок розміру шкоди також є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.07.2014 р. відкрито провадження у адміністративній справі, та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні (том 1 а.с. 1).
Відповідачем були подані письмові заперечення в яких він зазначає, що на виконання постанови слідчого СВ ЛВ на ст. Дніпропетровськ УМВС України на Придніпровській залізниці від 13.01.2014р., якою по кримінальному провадженню № 42013040640000046 від 19.11.2013р. було призначено перевірку дотримання земельного законодавства ПАТ «ДОПАС», було проведено перевірку, якою встановлено, що ПАТ «ДОПАС» використовується земельна ділянка за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10 (частина земельної ділянки площею 3,6517 га на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 483413, частина земельної ділянки площею 1,0271 га на підставі Дублікату державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 043117). Відповідно до Державного акту на право власності на земельну ділянку та Дублікату державного акту на право постійного користування земельною ділянкою цільове призначення земельних ділянок - фактичне розміщення автовокзалу. Проте встановлено, що на земельних ділянках площею 4,6788 га розташовані: приміщення автовокзалу, яке займає земельну ділянку площею 0,3893 га; автостоянка, автомийка, автозаправка, торгівельні павільйони та інші нежитлові будівлі, які займають площу 4,2895 га. та не є об'єктами, які використовуються для прийняття, відправлення, управління рухом автобусів та обслуговування пасажирів, у зв'язку із чим фактичне використання ПАТ «ДОПАС» земельної ділянки площею 4,2895 га не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність та наданні у користування - фактичне розміщення автовокзалу. У зв'язку із виявленим порушенням та з метою його припинення, посадовими особами видано припис від 28.03.2014р. № 55/28. Також, на підставі матеріалів перевірки Держсільгоспінспекцією проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної ПАТ «ДОПАС» внаслідок використання земельної ділянки площею 4,2895 га не за цільовим призначенням, розмір шкоди склав - 73252,10 грн. Зазначив, що оскаржувані рішення та акти прийнято ним на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, у зв'язку із чим позовні вимоги не підлягають задоволенню.
За розглядом заяви Дніпропетровської прокуратури з нагляду за додержанням законів у транспортній сфері від 27.08.2014 р. № 75-2144 про вступ у справу прокурора в порядку, передбаченому ч. 2 ст. 60 Кодексу адміністративного судочинства України, було допущено прокурора до участі у зазначеній справі.
Прокурором були надані письмові заперечення в яких він зазначає, що до Держсільгоспінспекції була направлена постанова слідчого СВ ЛВ на ст. Дніпропетровськ УМВС України на Придніпровській залізниці від 13.01.2014 року, якою по кримінальному провадженню № 42013040640000046 від 19.11.2013 року призначено проведення перевірки дотримання земельного законодавства ПАТ «ДОПАС» при використанні земельної ділянки за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10. 12.02.2014 року виконуючому обов'язки директора ПАТ «ДОПАС», Держсільгоспінспекцією в Дніпропетровській області, вручено копію направлення на проведення позапланової перевірки, що видано згідно наказу на проведення перевірки на підставі постанови слідчого, та клопотання про надання документів. Того ж дня було розпочато позапланову перевірку. Перевіркою встановлено, що на вказаних земельних ділянках розташовані приміщення автовокзалу, автостоянка, автомийка, автозаправка, торгівельні павільйони та інші нежитлові будівлі, що використовуються іншими суб'єктами господарювання для здійснення комерційної діяльності, тобто встановлено фактичне використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, чим порушено ст.ст. 91, 96 Земельного кодексу України, а отже припис від 28.03.2014 року № 55/28 є таким, що відповідає вимогам закону та не підлягає скасуванню. Зазначив, що службові особи ПАТ «ДОПАС» діючи умисно, з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб, в порушення вимог Земельного кодексу України використовують по вул. Курчатова, 10 у м. Дніпропетровську земельні ділянки не за цільовим призначенням, чим завдали істотної шкоди державі у розмірі 73252,10 грн.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав та просив задовольнити його з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував у зв'язку із його необґрунтованістю з підстав, викладених у запереченнях.
Прокурор у судовому засіданні проти позову заперечував у зв'язку із його необґрунтованістю з підстав, викладених у запереченнях.
Дослідивши всі документи і матеріали, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.
Матеріали справи свідчать, що Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» зареєстроване як юридична особа 29.01.1998 р. Виконавчим комітетом Дніпропетровської міської ради, код за ЄДРПОУ 03113549.
Судом встановлено, що 13.01.2014р. старшим СВ ЛВ на ст. Дніпропетровськ УМВС України на Придніпровській залізниці за розглядом матеріалів досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42013040640000046 від 19.11.2013р. за ознаками злочину передбаченого ч. 1 ст. 364-1 КК України, винесено постанову, якою призначено проведення виїзної перевірки на місцевості по фактичному розташуванню земельних ділянок, за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, наданих у постійне користування ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» під фактичне розміщення автовокзалу та які перебувають у їх власності; надати правову оцінку діям службовим особам ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» щодо цільового використання земельних ділянок за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, наданих у постійне користування ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» під фактичне розміщення автовокзалу та які перебувають у їх власності; нарахувати розмір шкоди, заподіяної державі в особі Дніпропетровської міської ради внаслідок нецільового використання земельних ділянок, розташованих за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, наданих у постійне користування ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» під фактичне розміщення автовокзалу та які перебувають у їх власності (том 1, а.с. 126-127).
На виконання зазначеної постанови слідчого Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області ( далі - Держсільгоспінспекція, відповідач), на підставі наказу від 29.01.2014р. №88 «Про проведення позапланової перевірки ПАТ «ДОПАС» видано направлення на проведення позапланової перевірки (перевірки дотримання вимог земельного законодавства, обстеження земельної ділянки) від 29.01.2014р. № 88 «Про проведення позапланової перевірки ПАТ «ДОПАС», а також клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для здійснення державного контролю за використанням та охороною земель від 12.02.2014р. що були вручені 12.02.2014р. директору ПАТ «ДОПАС» Джуру В.П. та позивачем не спростовано.
Також, позивачем на адресу Держсільгоспінспекції були направлені заперечення проти проведення позапланової перевірки на підставі направлення від 29.01.2014 р. № 88 на проведення позапланової перевірки від 12.02.2014 р. вих. №05/136.
Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля врегульовані Законом України "Про охорону земель" від 19.06.2003 № 962-ІV.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про охорону земель", державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 15-2 Земельного кодексу України, ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», Держсільгоспінспекція України та її територіальні органи наділені повноваженням здійснювати державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.
Відповідно до ч. 2 ст. 40 Кримінально-процесуального кодексу України, слідчий органу досудового розслідування уповноважений призначати ревізії та перевірки у порядку, визначеному законом.
Відповідно до ч. 5 ст. 40 Кримінально-процесуального кодексу України, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, службові особи, інші фізичні особи зобов'язані виконувати законні вимоги та процесуальні рішення слідчого.
Рішення слідчого, прокурора приймається у формі постанови. Постанова виноситься у випадках, передбачених цим Кодексом, а також коли слідчий, прокурор визнає це за необхідне. (ч. З ст. 110 КПК України)
У відповідності до ч.7 ст. 110 КПК України постанова слідчого, прокурора, прийнята в межах компетенції згідно із законом, є обов'язковою для виконання фізичними та юридичними особами, прав, свобод чи інтересів яких вона стосується.
Частиною 2 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, якщо інше не передбачається законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Зокрема, положеннями статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу, яке підписується керівником або заступником керівника органу державного нагляду (контролю) і засвідчується печаткою.
Окрім того, процедура планування та здійснення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, які використовуються ними у процесі ведення господарської діяльності, визначає організаційні заходи, які необхідно здійснити перед початком проведення перевірок, загальні вимоги до їх здійснення, а також вимоги до оформлення матеріалів за результатами проведених перевірок встановлена Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.02.2013 р. № 132 Про затвердження Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (надалі Порядок №132).
Відповідно до п. 3.6 Порядку № 132 перед здійсненням позапланового заходу інспекційний орган інформує у разі можливості суб'єкта господарювання про його проведення. Повідомлення про проведення позапланового заходу направляється з використанням засобів факсимільного зв'язку або про його проведення повідомляється телефоном. У разі неможливості своєчасного повідомлення суб'єкта господарювання про проведення позапланового заходу (через обмежені строки на його проведення, відсутність телефонного та факсимільного зв'язку, інформації про номери телефонів та місцезнаходження/місце проживання) захід проводиться без попереднього повідомлення суб'єкта господарювання.
Згідно пункту 4.1 Порядку №132, для здійснення планового чи позапланового заходу інспекційний орган видає наказ, який підписує керівник інспекційного органу чи посадова особа, що виконує його обов'язки. Наказ має містити найменування суб'єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися відповідний захід, та предмет перевірки.
Пунктом 4.2 зазначеного Порядку встановлено, що на підставі наказу інспекційний орган оформляє направлення на проведення планової/позапланової перевірки, яке підписується керівником чи заступником керівника інспекційного органу та засвідчується печаткою інспекційного органу.
Таким чином, підставами для проведення перевірки відповідного об'єкту є наказ на проведення перевірки, на підставі якого виписується направлення.
Враховуючи, що ст. 40 Кримінально-процесуального кодексу України передбачено наявність інших підстав проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю), зокрема, за постановою слідчого, що наявна в даному випадку, за наявності відповідного наказу на проведення перевірки, а також з урахуванням належного повідомлення особи, що на час проведення позапланових заходів виконувала обов'язки директора ПАТ «ДОПАС», про проведення перевірки, суд вважає, Державна інспекція сільського господарства в Дніпропетровській області при вчинені дій спрямованих на проведення позапланової перевірки ПАТ «ДОПАС» діяла на підставі та в межах повноважень, наданих їм законом, отже зазначені дії є правомірними та такими, що відповідають вимогам чинного законодавства, у зв'язку із чим позовні вимоги щодо визннання дій Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області в особі головних спеціалістів відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства управління контролю за використанням та охороною земель Манжули О.В., Бурова Д.Д. спрямовані на проведення позапланової перевірки Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» на підставі направлення на проведення позапланової перевірки від 29.01.2014 р. № 88 протиправними задоволенню не підлягають.
Судом встановлено, що ПАТ «ДОПАС» використовується земельна ділянка за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, загальною площею 4,6788 га, а саме:
- земельна ділянка площею 3,6517 га (кадастровий номер 1210100000:06:097:0082) відповідно договору купівлі-продажу земельної ділянки від 05.03.2008р. №1044 (що наявний в матеріалах справи - том 1 а.с.38-43) по фактичному розміщенню автовокзалу, відповідно до плану земельної ділянки; державного акту на право власності на земельну ділянку Серія ЯЕ № 483413;
- земельна ділянка площею 1,0271 га (кадастровий номер 1210100000:06:097:0083), яка рішеннями Дніпропетровської міської ради від 18.11.1999р. №2424, від 10.08.2007р. №134/18, від 26.12.2007р. №59/26 передано ВАТ «ДОПАС» по фактичному розміщенню автовокзалу, про що свідчить дублікат державного акту на право постійного користування земельною ділянкою Серія ЯЯ № 043117 (том 1 а.с.159).
Слід зауважити, що відповідно до п.1.1 договору купівлі-продажу земельної ділянки від 05.03.2008р. №1044 визначена категорія земель - «землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення», код цільового використання землі - автомобільний транспорт.
В ході проведення позапланової перевірки встановлено, що на вищевказаних земельних ділянках знаходяться приміщення автовокзалу, яке розташовано на земельній ділянці орієнтовною площею 0,3893 га, автостоянка, автомийка, автозаправка, торгівельні павільйони та інші нежитлові будівлі, які займають площу 4,2895 га, що позивачем не було спростовано.
З огляду на визначене цільове призначення земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, загальною площею 4,6788 га - фактичне розміщення автовокзалу, визначеної категорії земель - «землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення» та визначеного цільового використання землі - автомобільний транспорт, перевіркою встановлено використання частини земельної ділянки не за цільовим призначенням, чим порушено вимоги ст..20, 21, п. «а» ч.1 ст.91, п. «а» ч.1 ст.96 Земельного кодексу України, абз.3 п. «а» ст..6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
За результатами позапланових заходів Державною інспекцією сільського господарства в Дніпропетровській області складено Акт перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства від 21.02.2014р. №45/28, Акт обстеження земельної дялінки від 28.03.2014р. №19/28, припис від 28.03.2014р. №55/28, згідно якого позивачу необхідно усунути виявлені порушення у 30денний термін, та розрахунок розміру шкоди від 28.03.2014 р., заподіяної ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» внаслідок використання частини земельної ділянки не за цільовим призначенням, яка розташована за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10.
Також позивачем не адресу Держсільгоспінспекції були направлені заперечення від 01.04.2014р. вих..05/313 проти складання акту перевірки від 21.02.2014р. №45/28.
Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначено правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково обґрунтованих проектних рішень, або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень.
Статтею 91 Земельного кодексу України визначені обов'язки власників земельних ділянок, а саме:
а) забезпечувати використання їх за цільовим призначенням;
б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля;
в) своєчасно сплачувати земельний податок;
г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів;
ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі;
д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом;
е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон;
є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем;
ж) за свій рахунок привести земельну ділянку у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком здійснення такої зміни не власником земельної ділянки, коли приведення у попередній стан здійснюється за рахунок особи, яка незаконно змінила рельєф.
Відповідно до ст..96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані:
а) забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та за свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком випадків незаконної зміни рельєфу не власником такої земельної ділянки;
б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля;
в) своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату;
г) не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів;
ґ) підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі;
д) своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом;
е) дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон;
є) зберігати геодезичні знаки, протиерозійні споруди, мережі зрошувальних і осушувальних систем.
Виходячи з диспозиції зазначеної норми законодавець встановлюючи такі зобов'язання землекористувача, виходить з необхідності дотримуватися вимог земельного законодавства, які передбачають необхідність дотримання принципів земельного законодавства, одним з яких є обов'язковість використання земель за цільовим призначенням.
Суд зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 18 ЗК України категорії земель України мають особливий правовий режим.
Згідно з ч. 1 ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до ч.1 ст.67 Земельного кодексу України до земель транспорту належать землі, надані підприємствам, установам та організаціям залізничного, автомобільного транспорту і дорожнього господарства, морського, річкового, авіаційного,трубопровідного транспорту та міського електротранспорту для виконання покладених на них завдань щодо експлуатації, ремонту і розвитку об'єктів транспорту.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт» автостанція - споруда або комплекс будівель, споруд, стоянок та під'їздів для прийняття, відправлення, управління рухом автобусів та обслуговування пасажирів.
В ході судового розгляду судом були досліджені наступні надані позивачем документи:
- Договір № 031 ПА про організацію експлуатації платної автостоянки, що знаходиться за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, від 29.12.2012р.;
- Договір № 013 ПА про організацію експлуатації платної автостоянки, що знаходиться за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, від 30.12.2013 р.;
- Свідоцтво про реєстрацію платної автостоянки щодо зберігання автотрансчпортниз засобів у м.Дніпропетровську, видане на підставі договору від 29.12.2012 р. № 031 ПА;
- Свідоцтво про реєстрацію платної автостоянки щодо зберігання автотрансчпортниз засобів у м. Дніпропетровську, видане на підставі договору від 30.12.2013 р. №013 ПА;
- Розпорядження міського голови Дніпропетровської міської ради від 29.08.2001 р. №840р «Про попереднє погодження ВАТ «ДОПАС» місця розташування тимчасової будівлі станції технічного обслуговування по вул.Курчатова»;
- Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 25.06.2005 р. у справі №8/224, яким визнано за ВАТ «ДОПАС» право власності на об'єкт нерухомого майна - СТО- літ.3-2 загальною площею 166,3 кв.м., прибудову - літ. А VIII-1, площею 30,0 кв.м., підсобне приміщення літ. Б, а також переобладнане приміщення №5 в літ.1-6, розташовані за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, які були самовільно збудовані;
- Договір № АВЦ-1.01.01.13 про передачу в розпорядження ТОВ «ДОПАС-Нікополь» асфальстно-бетонного покриття та нежитлових приміщень за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10;
- Договори оренди частини бетонного покриття за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10 № АВЦ/Т03/010114-АИ від 01.01.2014 р., № АВЦ/Т06-1/010113-АИ, №АВЦ/023/010212-АИ, № АВЦ/Т06-1/010512-АИ, № АВЦ/Т05/010512-АИ, №АВЦ/Т02/0107103-АИ, № АВЦ/019/010114-АИ ( том 2, а.с. 239 - том 3, а.с.42).
- Заява-декларація про розміщення групи малих архітекруних форм від 23.02.2010 р.;
- Договори про надання послуг автостанціями ПАТ «ДОПАС» перевізникові від 01.01.2013 р. та від 01.01.2012 р.
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. № 548 затверджено класифікацію видів цільового призначення земель.
Зокрема, визначено, що до складу земель транспорту належать землі: для розміщення та експлуатації будівель і споруд залізничного, морського, річкового, транспорту, автомобільного транспорту та дорожнього господарства, авіаційного, трубопровідного, транспорту міського електротранспорту; для розміщення та експлуатації будівель і споруд додаткових транспортних послуг та допоміжних операцій; для розміщення та експлуатації будівель і споруд іншого наземного транспорту; для цілей підрозділів та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.
Відповідно до ч.1 ст. 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.
Крім того, відповідно до зазначеної класифікації будівлі торгівлі, заклади громадського харчування розташовуються на землях, які за категорією відносяться до земель житлової та громадської забудови.
Суд зазначає, що надані позивачем докази, а саме: свідоцтво про реєстрацію платної автостоянки, укладення договору про організацію експлуатації платної автостоянки, Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 25.06.2005р. у справі №8/224, яким визнано за ВАТ «ДОПАС» право власності на об'єкт нерухомого майна, набуття за принципом «мовчазної згоди» права на розміщення групи малих архітектурних форм, Договори оренди частини бетонного покриття, не можуть бути прийняті судом як належні докази використання земельних ділянок за адресою м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10 за цільовим призначенням, оскільки лише посвідчують право власності на дані земельні ділянки, регламентують порядок передачі земельних ділянок в оренду та жодним чином не визначають та не змінюють цільове призначення земельних ділянок.
Виходячи з аналізу викладених положень вбачається, що автостоянка, автомийка, автозаправка, торгівельні павільйони та інші нежитлові будівлі, що знаходяться на перевіряємій території за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, мають ознаки земель житлової та громадської забудови та не є об'єктами, що можуть бути використані або використовуються для прийняття, відправлення, управління рухом автобусів та обслуговування пасажирів, отже землі, на яких розташовані зазначені об'єкти (автостоянка, автомийка, автозаправка, торгівельні павільйони та інші нежитлові будівлі) не використовуються для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту.
Фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень) є невиконанням вимог Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель.
У відповідності до статті 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків
Згідно чинного законодавства вчинення відповідачем дій по складанню припису прямо передбачено у повноваженнях. Тобто, вказані дії є частиною процесу реалізації відповідачем своїх повноважень, наданих йому чинним законодавством. Результатом реалізації цих повноважень є винесення у відповідній формі рішення, яке породжує юридичні наслідки для позивача, а саме: приписів.
Зважаючи на викладене вище, з огляду на встановлений факт використання ПАТ «ДОПАС» земельних ділянок не за цільовим призначенням, суд приходить висновку, що оскаржуваний припис Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області від 28.03.2014 р. реєстраційний № 55/28 ґрунтується на нормах чинного законодавства, а тому є правомірним.
Визначення розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам, на всіх категоріях земель внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу здійснюється відповідно до Методики затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963.
Як вже судом зазначалось, в провадженні у слідчого СВ ЛВ на ст. Дніпропетровськ УМВС України на Придніпровській залізниці перебуває кримінальне провадження № 42013040640000046, розпочатого за фактом зловживання повноваженнями службовими особами ПАТ «ДОПАС», за ознаками злочину передбаченого ч. 1 ст. 364-1 КК України.
В межах вищевказаного кримінального провадження, постановою слідчого СВ ЛВ на ст.. Дніпропетровськ УМВС України на Придніпровській залізниці від 13.01.2014 року призначено проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПАТ «ДОПАС» та нарахування розміру шкоди заподіяної державі в особі Дніпропетровської міської ради в наслідок нецільового використання земельних ділянок розташованих за адресою: м. Діпропетровськ, вул. Курчатова, 10.
Як слідує з постанови слідчого СВ ЛВ на ст. Дніпропетровськ УМВС України на Придніпровській залізниці від 13.01.2014 року в діях службових осіб ПАТ «ДОПАС» вбачаються порушення вимог земельного законодавства, а саме: використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, що є порушенням пункту статті 96 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена статтею 211 Земельного кодексу України.
За попереднім розрахунком Державної сільськогосподарської інспекції в Дніпропетровській області, відповідно до Методики, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 № 963, розмір шкоди, заподіяної службовими особами юридичної особи приватного права незалежно від організаційно-правової форми ПАТ «ДОПАС», внаслідок не цільового використання земельної ділянки, складає 73 252,10 грн.
З урахуванням викладеного, через використання службовими особами ПАТ «ДОПАС» земельних ділянок по вул. Курчатова, 10 у м. Дніпропетровську не за цільовим призначенням, в порушення вимог Земельного кодексу України, завдали істотної шкоди державі у розмірі 73252,10 грн.
Також, оскільки розрахунок розміру шкоди від 28.03.2014 р., заподіяної ПАТ «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» внаслідок використання частини земельної ділянки не за цільовим призначенням, яка розташована за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Курчатова, 10, використовується в якості доказу про кримінальному провадженню № 42013040640000046, оцінку йому має право надавати виключно слідчий, прокурор, суд у порядку, передбаченому кримінально-процесуальним законодавством.
За викладених обставин, суд відмовляє Публічному акціонерному товариству «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» в задоволенні адміністративного позову про визнання дій спрямованих на проведення позапланової перевірки протиправними, скасування припису № 55/28 від 28.03.2014 р., визнання протиправним та скасування розрахунку розміру шкоди від 28.03.2014 р. - повністю.
Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, суд не вирішує питання про розподіл судових витрат, оскільки рішення ухвалено не на користь позивача.
На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, в судовому засіданні 18 листопада 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 24 листопада 2014 року, про що повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 10, 11, 69 - 71, 86, 94, 122, 158 - 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
У задоволенні адміністративного позову Публічного акціонерного товариства "Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій" до Державної інспекції сільського господарства в Дніпропетровській області про визнання дій спрямованих на проведення позапланової перевірки протиправними, скасування припису № 55/28 від 28.03.2014 р., визнання протиправним та скасування розрахунку розміру шкоди від 28.03.2014 р. - відмовити повністю.
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд, в порядку та у строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, та набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складений 24 листопада 2014 року.
Суддя С. В. Прудник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2014 |
Оприлюднено | 04.12.2014 |
Номер документу | 41646473 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Прудник Сергій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні