Постанова
від 25.11.2014 по справі 806/4965/14
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2014 року м. Житомир

справа № 806/4965/14

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Семенюка М.М.,

з участю секретаря судового засідання Лисайчука А.О.,

представника позивача Марченко С.А., Тарнавського В.Я.,

представника відповідача Козиря Р.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Житомирі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" до Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області про визнання дій протиправними, зобов'язання видати дозвіл,

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними дії Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області, що виразились у відмові Товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" видати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покрову земельної ділянки та зобов'язати відповідача видати позивачу дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покрову земельної ділянки, наданої йому в оренду.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що зазначена у листі відповідачем підстава для відмови у видачі відповідного дозволу не ґрунтується на вимогах ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", згідно якого, відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

В судовому засідання представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі, з підстав викладених у позовній заяві. при цьому пояснили, що позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами про надання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покрову земельної ділянки і усував недоліки документів, зазначені у відмовах. Однак остання відмова, оформлена листом від 20.10.2014 року № 01/3688, є потиправною, оскільки не ґрунтується на вимогах закону.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав та просив відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі. При цьому, пояснив, що дії Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області щодо відмови у видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву відповідають вимогам чинного законодавства.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та проаналізувавши докази наявні в матеріалах справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Встановлено, що відповідно до статуту, ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" здійснює господарську діяльність у сфері видобутку нерудних корисних копалин та іншої гірничо - хімічної сировини на території Бехівської сільської ради Коростенського району. Так, 26 листопада 2002 року товариством отримано спеціальний дозвіл на користування надрами за номером 2846, для видобування гранодіоритів, придатних для виробництва щебеню будівельного (а.с.75).

Наказом Головного управління Дерземагенства у Житомирській області від 01.07.2013 року № ЖТ/1822380600:04:000/00000001 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою", ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтованим розміром 30,00 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов'язані з користуванням надрами, розташованої на території Коростенського району Бехівської сільської ради (а.с. 64). На підставі даного дозволу було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та надано в оренду земельну ділянку загальною площею 29,5619 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, що пов'язані з користуванням надрами, яка знаходиться на території Бехівської сільської ради Коростенського району Житомирської області (за межами населеного пункту), про що укладено договір оренди землі № 73/14 від 15.01.2014 року (а.с. 24-29, 55-100).

25.05.2014 року між позивачем та Державним підприємством "Житомирський науково - дослідний інститут землеустрою" було укладено договір №353, відповідно до якого було розроблено робочий проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель після промислової розробки Бехівського родовища гранодіоритів (а.с. 103-152), згідно якого зняттю та перенесенню підлягає ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на земельній ділянці площею 5,1438 га, яка знаходиться на території Бехівської сільської ради Коростенського району Житомирської області (за межами населеного пункту).

З метою отримання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки позивач неодноразово звертався до Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області з заявами щодо видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки, однак отримував відмову, оформлену листами від 08.07.2014 року № 01/2812, від 01.09.2014 року № 01/3353, від 12.09.2014 року № 01/3531.

10 жовтня 2014 року ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" знов звернулася до Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області із заявою про видачу дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки (а.с.6), надавши всі необхідні документи, передбачені п. 4.2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженим Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 січня 2005 року № 1, що не заперечується представником відповідача.

За результатами розгляду вищевказаної заяви Державна інспекція сільського господарства в Житомирській області листом від 20.10.2014 року № 01/3688 (а.с.11) відмовила ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" у видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, мотивуючи це тим, що ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" на момент видачі Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області наказів про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та про затвердження проекту землеустрою "вже фактично використовувало земельні ділянки за кадастровими номерами 1822380600:04:000:0290 та 1822380600:04:000:0288 площею 34,3 га для видобування гранодіоритів, придатних для виробництва будівельного щебеню на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 26.11.2002 року за № 2846 (строк дії дозволу до 26.11.2032). Даний дозвіл видавався на земельну ділянку площею 48,44 га. Тобто, частина земельної ділянки із площею 29,5619 га, яка довідведена не входить до площі земель, що визначні зазначеним спеціальним дозволом на користування надрами".

Як пояснив представник відповідача, оскільки договір оренди землі № 73/14 від 15.01.2014 року укладений з порушенням Земельного кодексу України - він є незаконним, а тому вказана відмова у видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки зроблена на підставі ч.5 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", а саме виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей.

Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законами України "Про охорону земель", "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженим Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 грудня 2005 року № 1.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про охорону земель", ґрунт - це природно-історичне органо-мінеральне тіло, що утворилося на поверхні земної кори і є осередком найбільшої концентрації поживних речовин, основою життя та розвитку людства завдяки найціннішій своїй властивості - родючості.

У чинному законодавстві України ґрунти визнані об'єктом особливої правової охорони.

Зокрема, відповідно до ст. 168 Земельного кодексу України при здійсненні діяльності, пов'язаної із порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей. Здійснення такої діяльності можливе за умови отримання спеціального дозволу органів державного контролю за використанням та охороною земель.

Спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки. Отримання таких дозволів регулюється Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 грудня 2005 року № 1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 січня 2005 року за № 70/10350 (далі Порядок № 1).

Відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року № 459/2011, повноваження щодо видачі спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів, затверджених у встановленому порядку, а також здійснення державного нагляду (контролю) за виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених проектом рекультивації земель, віднесені до компетенції Державної інспекції сільського господарства України.

Пунктом 3.1 Порядку № 1 встановлено, що власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Відповідно до п. 3.3 цього Порядку спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою, у якому повинні бути визначені умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель. Якщо в проекті ці умови не визначені чи визначені в неповному обсязі, відповідний орган спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів відмовляє у видачі дозволу.

Пунктом 4.1. Порядку № 1 визначено, що для отримання дозволу власник земельної ділянки, землекористувач або їх представник звертається із письмовою заявою до відповідного органу Держкомзему (далі - інспекційного органу Держкомзему).

Відповідно до пункту 4.2. Порядку № 1, до заяви додаються такі документи: копія документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою; копія паспорта громадянина (для військових - посвідчення офіцера; юридичних осіб - копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, копія статуту (положення), інформація щодо прізвища, ім'я та по батькові керівника (заступника), а також особи, відповідальної за додержання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, їх номери телефонів; представників - копія паспорта громадянина /посвідчення офіцера/, довіреність на отримання дозволу, інформація щодо прізвища, ім'я та по батькові особи, відповідальної за додержання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, її номер телефону); проект землеустрою із зазначенням його розробника, копія ліцензії на проведення робіт із землеустрою; копія агрохімічного паспорта земельної ділянки; копія договору на виконання земляних робіт (у разі, якщо заявник уклав договір на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки з іншою фізичною чи юридичною особою), прізвище, ім'я та по батькові особи, відповідальної за додержання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, її номер телефону; копія документа, що підтверджує сплату коштів за відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (у разі їх наявності).

Суд зазначає, що представником відповідача в судовому засіданні не заперечувався той факт, що позивачем разом з заявою щодо видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву, було надано всі необхідні документи, у відповідності до вимог п. 4.2 Порядку №1.

За результатами розгляду матеріалів інспекційний орган Держкомзему видає дозвіл чи відмовляє у його видачі. У разі відмови у видачі дозволу інспекційний орган Держкомзему письмово повідомляє про це заявника із зазначенням причин відмови.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, визначені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", від 06.09.2005 року № 2806-IV.

Відповідно до п. 5 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб'єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру.

Відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами, не допускається.

В той же час, Порядок № 1 встановлює єдину підставу для відмови у видачі дозволу: невизначеність або визначеність в неповному обсязі умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель в проекті землеустрою. Суд звертає увагу, що відповідач не посилався у своїх відмовах у видачі дозволу на цю підставу.

Згідно паспорту проекту, площа зняття родючого шару ґрунту становить 5,1438 га (а.с. 106), що також підтверджується схемою зняття родючого шару ґрунту (а.с.153).

Судом встановлено, що вимога, визначена п. 3.3 Порядку №1, позивачем була виконана - до заяви про видачу дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву додавався робочий проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель (а.с. 103-154).

Щодо посилання представника відповідача на те, що робочим проектом із землеустрою щодо рекультивації порушених земель після промислової обробки Бехівського родовища гранодіоритів, не визначено строків на проведення робіт по рекультивації, суд зазначає наступне.

На виконання умов договору № 453 від 27.05.2014 року було виготовлено проект землеустрою, відповідно до якого рекультивація здійснюється у два етапи після повного відпрацювання кар'єру. Так, робочим проектом передбачено технічну рекультивацію та біологічну рекультивацію (а.с.109-113).

Отже, суд вважає безпідставними твердження представника відповідача щодо не визначення строків на проведення робіт по рекультивації. До того ж з відмови, оформленої листом від 20.10.2014 року № 01/3688, не вбачається, що не визначення строків на проведення робіт по рекультивації слугували підставою для відмови в наданні дозволу, а відповідно до ч. 5 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", при повторному розгляді документів не допускається відмова у видачі документа дозвільного характеру з причин, раніше не зазначених у письмовому повідомленні заявнику (за винятком неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови). У попередній відмові, оформленої листом від 12.09.2014 року № 01/3531 (а.с.10), не зазначалося такої підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру як не визначення строків на проведення робіт по рекультивації у робочому проекті із землеустрою.

Відносно посилання відповідача на те, що підставою для відмови у видачі дозволу слугувало виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей, оскільки договір оренди землі № 73/14 від 15.01.2014 року укладений в порушення вимог Земельного кодексу України, то суд вважає їх необґрунтованими, оскільки вказаний договір не визнаний нечинним, оформлений та зареєстрований відповідно до вимог чинного законодавства, відповідач не вказує які саме недостовірні відомості в ньому зазначені.

Також суд вважає за необхідне зазначити, що довідведена позивачу земельна ділянка площею 29,5619, згідно плану (схеми) земельної ділянки, погодженої начальником управління Держземагенства у Коростенському районі, в переважній більшості входить до меж гірничого відводу ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" (а.с.33), земельна ділянка площею 5,1438 га, дозвіл на зняття та перенесення грунтового покриву з якої відмовляється надати відповідач, входить до площі земель, що визначені спеціальним дозволом на користування надрами, а решта частини земельної ділянки, що не ввійшла до меж гірничого відводу використовується позивачем для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч наведеним нормам відповідач як суб'єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності прийнятої ним відмови в наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

З огляду на вище викладене, суд приходить до висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, судові витрати Товариства з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" у розмірі 73,08 грн. судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок Державного бюджету України.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд, -

постановив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними відмову Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області Товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" в наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, оформлену листом від 20.10.2014 року № 01/3688.

Зобов'язати Державну інспекцію сільського господарства в Житомирській області видати Товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки площею 5,1438 га, що розташована на території Бехівської сільської ради Коростенського району Житомирської області за межами населеного пункту.

Присудити Товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" понесені ним судові витрати у розмірі 73,08 грн. з Державного бюджету України, зобов'язавши орган Державної казначейської служби України стягнути судові витрати із Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строків апеляційного оскарження, якщо апеляційної скарги не було подано.

Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя М.М. Семенюк

Повний текст постанови виготовлено: 01 грудня 2014 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2014
Оприлюднено08.12.2014
Номер документу41671136
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/4965/14

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Ухвала від 23.12.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Ухвала від 23.12.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Постанова від 25.11.2014

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні