Ухвала
від 21.01.2015 по справі 806/4965/14
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Семенюк М.М.

Суддя-доповідач:Жизневська А.В.

УХВАЛА

іменем України

"21" січня 2015 р. Справа № 806/4965/14

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Жизневської А.В.

суддів: Котік Т.С.

Малахової Н.М.,

при секретарі Єрикаловій О.О. ,

за участю представників сторін,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "25" листопада 2014 р. у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" до Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області визнання бездіяльності протиправною і зобов'язання вчинити дії ,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду позов задоволено. Визнано протиправною відмову Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області Товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" в наданні дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, оформлену листом від 20.10.2014 року № 01/3688. Зобов'язано Державну інспекцію сільського господарства в Житомирській області видати товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки площею 5,1438 га, що розташована на території Бехівської сільської ради Коростенського району Житомирської області за межами населеного пункту. Присуджено товариству з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" понесені ним судові витрати у розмірі 73,08 грн. з Державного бюджету України.

Апелянт в апеляційній скарзі просить скасувати вказану постанову та прийняти нову про відмову у задоволені позову.

Перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає до задоволення з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що згідно статуту ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" (далі-Товариство) здійснює господарську діяльність у сфері видобутку нерудних корисних копалин та іншої гірничо - хімічної сировини на території Бехівської сільської ради Коростенського району, що підтверджено спеціальним дозволом на користування надрами за номером 2846 для видобування гранодіоритів, придатних для виробництва щебеню будівельного від 26 листопада 2002 року (а.с.75). Наказом Головного управління Дерземагенства у Житомирській області від 01.07.2013 року № ЖТ/1822380600:04:000/00000001 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтованим розміром 30,00 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства, що пов'язані з користуванням надрами, розташованої на території Коростенського району Бехівської сільської ради (а.с.64). На підставі даного дозволу було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та надано в оренду земельну ділянку загальною площею 29,5619 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд, що пов'язані з користуванням надрами, яка знаходиться на території Бехівської сільської ради Коростенського району Житомирської області (за межами населеного пункту), про що укладено договір оренди землі № 73/14 від 15.01.2014 року (а.с. 24-29, 55-100).

Суд встановив, що 25.05.2014 року між позивачем та Державним підприємством "Житомирський науково - дослідний інститут землеустрою" було укладено договір №353, відповідно до якого було розроблено робочий проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель після промислової розробки Бехівського родовища гранодіоритів (а.с. 103-152), згідно якого зняттю та перенесенню підлягає ґрунтовий покрив (родючий шар ґрунту) на земельній ділянці площею 5,1438 га, яка знаходиться на території Бехівської сільської ради Коростенського району Житомирської області (за межами населеного пункту).

З метою отримання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки позивач неодноразово звертався до Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області (далі - Інспекція) із заявами щодо видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки, однак отримував відмову, оформлену листами від 08.07.2014 року № 01/2812, від 01.09.2014 року № 01/3353, від 12.09.2014 року № 01/3531.

10 жовтня 2014 року Товариство повторно звернулося до Інспекції із заявою про видачу дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки (а.с.6), надавши всі необхідні документи, передбачені п. 4.2 Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженим Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 січня 2005 року № 1, що не заперечується представником відповідача.

За результатами розгляду листом від 20.10.2014 року № 01/3688 (а.с.11) Товариству відмовлено у видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки. Підставами відмови Інспекція зазначила наявність земельних ділянок за кадастровими номерами 1822380600:04:000:0290 та 1822380600:04:000:0288 площею 34,3 га для видобування гранодіоритів, придатних для виробництва будівельного щебеню на підставі спеціального дозволу на користування надрами від 26.11.2002 року за № 2846 (строк дії дозволу до 26.11.2032), які Товариство вже використовувало на момент видачі Головним управлінням Держземагенства у Житомирській області наказів про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою та про затвердження проекту землеустрою. На думку Інспекції, земельну ділянку площею 29,5619 га довідведено з порушенням вимог закону, оскільки вона не входить до площі земель 48,44 га, що визначні у спеціальному дозволі на користування надрами.

Суд першої інстанції вірно зазначив, що спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України, Законами України "Про охорону земель", "Про державний контроль за використанням та охороною земель", "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженим Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 грудня 2005 року № 1.

У чинному законодавстві України ґрунти визнані об'єктом особливої правової охорони.

Згідно ст. 168 Земельного кодексу України при здійсненні діяльності, пов'язаної із порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей. Здійснення такої діяльності можливе за умови отримання спеціального дозволу органів державного контролю за використанням та охороною земель.

Суд з'ясував, що спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою і дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки. Отримання таких дозволів регулюється Порядком видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 грудня 2005 року № 1, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20 січня 2005 року за № 70/10350 (далі Порядок № 1).

Відповідно до Указу Президента України від 13 квітня 2011 року № 459/2011, повноваження щодо видачі спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів, затверджених у встановленому порядку, а також здійснення державного нагляду (контролю) за виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених проектом рекультивації земель, віднесені до компетенції Державної інспекції сільського господарства України.

Пунктом 3.1 Порядку № 1 визначено, що власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Відповідно до п.3.3 цього Порядку спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою, у якому повинні бути визначені умови зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель. Якщо в проекті ці умови не визначені чи визначені в неповному обсязі, відповідний орган спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів відмовляє у видачі дозволу.

За п.4.1. Порядку № 1 для отримання дозволу власник земельної ділянки, землекористувач або їх представник звертається із письмовою заявою до відповідного органу Держкомзему (далі - інспекційного органу Держкомзему). До заяви додаються документи, визначені у п.4.2: копія документа, що посвідчує право власності чи право користування земельною ділянкою; копія паспорта громадянина (для військових - посвідчення офіцера; юридичних осіб - копія свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, копія статуту (положення), інформація щодо прізвища, ім'я та по батькові керівника (заступника), а також особи, відповідальної за додержання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, їх номери телефонів; представників - копія паспорта громадянина /посвідчення офіцера/, довіреність на отримання дозволу, інформація щодо прізвища, ім'я та по батькові особи, відповідальної за додержання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, її номер телефону); проект землеустрою із зазначенням його розробника, копія ліцензії на проведення робіт із землеустрою; копія агрохімічного паспорта земельної ділянки; копія договору на виконання земляних робіт (у разі, якщо заявник уклав договір на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки з іншою фізичною чи юридичною особою), прізвище, ім'я та по батькові особи, відповідальної за додержання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту, її номер телефону; копія документа, що підтверджує сплату коштів за відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва (у разі їх наявності).

При розгляді справи встановлено, що позивачем разом з заявою щодо видачі дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву, було надано всі необхідні документи, у відповідності до вимог п. 4.2 Порядку №1 і це не заперечується представником відповідача в судових засіданнях як суду першої інстанції так і при апеляційному розгляді.

Після розгляду матеріалів інспекційний орган Держкомзему видає дозвіл чи відмовляє у його видачі. У разі відмови у видачі дозволу інспекційний орган Держкомзему письмово повідомляє про це заявника із зазначенням причин відмови.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, визначені Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", від 06.09.2005 року № 2806-IV.

Так, у відповідності до п.5 ст.4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", підставами для відмови у видачі документа дозвільного характеру є: подання суб'єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком; виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей; негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру. Не може вважатися правомірною відмова у видачі документа дозвільного характеру за підставами, не передбаченими законами.

Хоча, Порядок №1 встановлює єдину підставу для відмови у видачі дозволу: невизначеність або визначеність в неповному обсязі умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту та порядок проведення рекультивації порушених земель в проекті землеустрою, але відповідач не посилався у своїх відмовах у видачі дозволу на цю підставу.

Згідно паспорту проекту, площа зняття родючого шару ґрунту становить 5,1438 га (а.с. 106), що також підтверджено схемою зняття родючого шару ґрунту (а.с.153).

В ході розгляду справи з'ясовано, що вимога, визначена п. 3.3 Порядку №1, позивачем була виконана - до заяви про видачу дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву додавався робочий проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель (а.с.103-154).

Щодо посилань представника відповідача у суді першої інстанції на невизначеність строків у робочому проекті із землеустрою щодо рекультивації порушених земель після промислової обробки Бехівського родовища гранодіоритів на проведення робіт по рекультивації, то суд вірно визнав їх безпідставними , оскільки на виконання умов договору № 453 від 27.05.2014 року було виготовлено проект землеустрою, відповідно до якого рекультивація здійснюється у два етапи після повного відпрацювання кар'єру. Робочим проектом передбачено технічну рекультивацію та біологічну рекультивацію (а.с.109-113).

Згідно ж відмови, оформленої листом від 20.10.2014 року № 01/3688 не визначення строків на проведення робіт по рекультивації не було підставою для відмови в наданні дозволу, а відповідно до ч. 5 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", при повторному розгляді документів не допускається відмова у видачі документа дозвільного характеру з причин, раніше не зазначених у письмовому повідомленні заявнику (за винятком неусунення чи усунення не в повному обсязі заявником причин, що стали підставою для попередньої відмови). У попередній відмові, оформленій листом від 12.09.2014 року № 01/3531 (а.с.10), теж про строки не велося.

Вірно суд визнав необгрунтованими і посилання Інспекції на те, що підставою для відмови у видачі дозволу слугувало виявлення в документах, поданих суб'єктом господарювання, недостовірних відомостей, оскільки договір оренди землі № 73/14 від 15.01.2014 року укладений в порушення вимог Земельного кодексу України, оскільки вказаний договір не визнано не чинним, оформлено та зареєстровано відповідно до вимог чинного законодавства, відповідач не вказує які саме недостовірні відомості в ньому зазначені.

Суд надав належну оцінку і тому факту, що довідведена Товариству земельна ділянка площею 29,5619, згідно плану (схеми) земельної ділянки, погодженої начальником управління Держземагенства у Коростенському районі, в переважній більшості входить до меж гірничого відводу ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" (а.с.33), земельна ділянка площею 5,1438 га, дозвіл на зняття та перенесення грунтового покриву з якої відмовляється надати Інспекція, входить до площі земель, що визначені спеціальним дозволом на користування надрами, а решта частини земельної ділянки, що не ввійшла до меж гірничого відводу використовується позивачем для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд.

Інспекція, як суб'єкт владних повноважень не надала суду, у відповідності до ч.2 ст.71 КАС України, доказів на підтвердження правомірності своїх дій та рішень і не спростувала вище викладене.

Суд належним чином з'ясував обставини справи, надав їм відповідну правову оцінку та прийняв обґрунтовану постанову про задоволення позову. Останню прийнято з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстави для її скасування відсутні.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Державної інспекції сільського господарства в Житомирській області залишити без задоволення, а постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "25" листопада 2014 р. без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя А.В. Жизневська

судді: Т.С. Котік

Н.М. Малахова

Повний текст cудового рішення виготовлено "22" січня 2015 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Товариство з обмеженою відповідальністю "Бехівський гранітний кар'єр" с.Бехи,Коростенський район, Житомирська область,11521

3- відповідачу/відповідачам: Державна інспекція сільського господарства в Житомирській області майдан ім. С.П.Корольова,2,м.Житомир,10014

4-третій особі: - ,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.01.2015
Оприлюднено26.01.2015
Номер документу42407675
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/4965/14

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Ухвала від 23.12.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Ухвала від 23.12.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Жизневська А.В.

Постанова від 25.11.2014

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Семенюк Микола Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні