Постанова
від 07.07.2009 по справі 15/224-08-5310
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

15/224-08-5310

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"07" липня 2009 р.

Справа № 15/224-08-5310

Одеський апеляційний господарський суд у складі:

Головуючого судді:   Андрєєвої Е.І.

Суддів:                        Мацюри П.Ф.,

                                   Ліпчанської Н.В.,

 При секретарі          Юзьковій А.В.,

за участю представників сторін:

від позивача      –Клімова О.О., Бояринова О.В.,

від відповідача  –Асташенкова О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Одеської міської ради

на рішення господарського суду Одеської області від 04.02.2009р.           

по справі № 15/224-08-5310

за позовом ТОВ „Баско”

до Одеської міської ради

про визнання права власності на майно,

встановив:

ТОВ „Баско” звернулося до господарського суду Одеської області з позовом до Одеської міської ради про визнання права власності на адміністративну будівлю загальною площею 507 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1.

Рішенням господарського суду Одеської області від 04.02.2009р. позов ТОВ „Баско” задоволено. Визнано право власності ТОВ „Баско” на побудовану ним адміністративну будівлю загальною площею 507 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, яка включає в себе: І-ий поверх: душова –14,6 кв.м., роздягальня –40,1 кв.м., роздягальня –13,3 кв.м., туалет –4,0 кв.м., вмивальня –2,0 кв.м., коридор –4,4 кв.м., вмивальня –2,7 кв.м., туалет –1,2 кв.м., туалет –1,2 кв.м., душова –1,2 кв.м., основна –8,8 кв.м., ідальня –22,8 кв.м., підсобне –11,3 кв.м., кабінет –28,6 кв.м., складова кімната –13,0 кв.м.; всього по першому поверху 169,2 кв.м.; ІІ-ий поверх: кабінет –29,0 кв.м., кабінет –14,1 кв.м., кабінет –19,5 кв.м., коридор –22,5 кв.м., кабінет –19,6 кв.м., туалет –2,7 кв.м., вмивальня –3,0 кв.м., коридор –3,5 кв.м., кабінет –18,7 кв.м., основне –21,7 кв.м., бойлерна –18 кв.м., сходова клітина –13,9 кв.м.; всього по другому поверху –186,5 кв.м.; мансарда площею 151,3 кв.м.

Не погоджуючись з рішенням суду, Одеська міська рада звернулась з апеляційною скаргою. Просить рішення скасувати та прийняти нове, яким у позові відмовити, посилаючись на порушення ТОВ „Баско” вимог ст.376 Цивільного кодексу України, ст.5 Закону України „Про основи містобудування”, ст.9 Закону України „Про архітектурну діяльність”, Положення про порядок реконструкції вбудованих, вбудовано-прибудованих та прибудованих приміщень в м. Одесі, затвердженого рішенням Одеської міської ради № 2153-ХХШ від 17.04.2001р., і не врахування цього господарським судом.

Заслухавши доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши доводи апеляційної скарги,  юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно матеріалам справи та, що встановлено місцевим господарським судом, на підставі договору купівлі-продажу від 24.11.2004р., укладеним між Міністерством оборони України в особі керівника ДП Міноборони України „Південьвійськбуд” та ТОВ „Баско”, останній придбав нежилі будівлі ділянки малої механізації, розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, які складаються в цілому з: ангару літ. „А”, будівлі складу ПТО літ. „Б”, загальною площею 1107,7 кв.м., вбиральні літ. „В”, огорожі 1-4, І-мостіння, розташованих на земельній ділянці,  площею 4600 кв.м.

29.11.2004р. КП „Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об'єктів нерухомості” за № 5612516 зареєструвало право власності на вищезазначене майно за ТОВ „Баско”.

На земельній ділянці, на якій знаходиться придбане майно, були розташовані не придатні для використання споруди, які ТОВ „Баско” переобладнав в адміністративні споруди, загальною площею 507 кв.м.

Пославшись на ст. 331 Цивільного кодексу України, ТОВ „Баско” звернулось до господарського суду Одеської області з позовом  до Одеської міської ради про визнання за ним права власності на адміністративну будівлю загальною площею 507 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1.

В обґрунтування заявлених вимог, ТОВ „Баско” послалось на те, що на його замовлення, з додержання всіх норм і технічних вимог, перед переобладнанням споруд, відповідними організаціями було розроблено і видано ряд документів.  

Так 19.01.2005р. Комунальне підприємство електричних мереж зовнішнього освітлення „ОДЕСГОРСВІТЛО” розробило технічні умови № 96/1 від 19.01.2005р. на проектування зовнішнього освітлення: бази складських приміщень по вул. Промисловій, 37/1, 37/2.

15.02.2005р. за вих. № 144 Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя надало технічні умови на реконструкцію бази під склад-магазин будматеріалів, прирельсовий склад та площадки для фасування та гасіння вапна, розташованої по вул. Промисловій, 37/1, 37/2.

16.02.2005р. за № 46-103 Головне управління МНС України в Одеській області надало технічні умови на реконструкцію вищезазначеної бази з питань  пожежної безпеки.

05.03.2005р. за № 257 Управління паливно-енергетичного комплексу надало технічні умови на водозабезпечення та водовідведення проектованої реконструкції бази.

09.03.2005р. ВАТ „Одесаобленерго” розробило технічні умови № 156/п-5 (2-ТУ) на проектування та підключення електроустановок на електропостачання бази.

15.03.2005р. за № 31/7-10пр Відділ державтоінспекції ОМУ УМВС України в Одеській області надав перелік умов, які повинні бути додержані при розробці проекту реконструкції бази.

31.03.2005р. за № 80 КП „Міські дороги” розробило технічні умови на відведення ливневих вод від адміністративної будівлі за адресою вул. Промислова, 37/1, 37/2.  

06.04.2005р.  Одеський філіал ВАТ „Укртелеком” розробив технічні умови № 29 на проектування радіофікації бази.

У травні 2005 року КП „Одеспроект” розробило паспорт на проектування об'єкту, а саме, реконструкції бази під склад-магазин будматеріалів, прирейковий склад та площадку для фасування та гасіння вапна.

19.07.2005р. № 46-1263 Головне управління МНС України в Одеській області надало висновок експертизи щодо правильності і повноти виконання протипожежних вимог, діючих нормативних актів у проекті реконструкції бази під склад-магазин будівельних матеріалів, відповідно до якого порушень вимог пожежної безпеки не виявлено.

Листом від 21.02.2006р. № 80п Управління державтоінспекції УМВС України в Одеській області повідомило, що проект будівництва торгівельно-складського комплексу погоджений.

24.03.2006р. Санітарно-епідеміологічна станція м. Одеси надала висновок № 257-166 на реконструкцію існуючої будівлі з надбудовою другого поверху під адміністративний будинок з побутовими приміщеннями та складу-магазину будівельних матеріалів по вул. Промисловій, 37/1, 37/2, яким також погодила проект реконструкції.

Листом від 04.04.2006р. № 251 Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя повідомило про узгодження проекту реконструкції.

28.11.2006р. комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів у м. Одесі складений акт вибору земельної ділянки для розміщення складу-магазину будівельних матеріалів, розташованого по вул. Промисловій, 37/1, орієнтованою площею земельної ділянки –до 0,330 га.

06.06.2007р. № 1925 ВАТ „Одесагаз” видало технічні умови підключення до газопостачання будівлі адміністративно-побутового корпусу, що проектується.

05.10.2007р. рішенням Одеської міської ради № 1985-У надана згода ТОВ „Баско” на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтованою площею 1,2 га, в оренду, за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/2, для експлуатації та обслуговування комплексу будівель і споруд прирейкового складу.

21.04.2008р. № 01-15/1596 Управління архітектури та містобудування надало висновок, яким узгодило ескізний проект для подальшого застосування.

19.12.2008р. Центром НТТМ по архітектурі та будуванню виданий висновок про технічний стан адміністративно-побутової будівлі, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, відповідно до якого рекомендовано адміністративно-побутовий корпус прийняти до експлуатації.

Вирішуючи позов, місцевий господарський суд виходив з того, що відповідно до ч. 5 ст. 376 ЦК України на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.

Місцевий суд не встановив порушення позивачем прав та інтересів інших осіб при здійсненні самочинного будівництва –реконструкції приміщення та з огляду на те, що реконструйована будівля, розташована за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, в цілому відповідає технічним вимогам, що підтверджується висновком про технічний стан адміністративно-побутової будівлі, та знаходиться на земельній ділянці відведеній позивачу для розміщення складу-магазину будівельних матеріалів, господарський суд визнав позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Однак, з такими висновками місцевого суду не погоджується апеляційна інстанція.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у  власність  або  у  користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Статтею 125 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності (користування) на земельну ділянку посвідчується державним актом.

Виходячи з аналізу зазначених правових норм для здійснення будівництва, громадянин чи юридична особа зобов'язані набути у встановленому порядку право власності на землю чи право користування земельною ділянкою, одержати Державний акт на право власності на земельну ділянку чи Договір оренди землі, або Державний акт на право постійного користування землею, зареєструвати обраний правовий титул використання землі, а також визначити межі земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Тому в разі, якщо особа не одержала рішення сільської, селищної чи міської ради або державної адміністрації про надання земельної ділянки в оренду під забудову і приступила до спорудження житлового будинку чи іншої нерухомості, таке будівництво має кваліфікуватися як самочинне, оскільки у забудовника не виникло право на земельну ділянку для цієї мети.          

Як свідчать матеріали справи, земельна ділянка, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, не виділялася ТОВ «Баско»під будівництво спірного об'єкту нерухомості, право користування земельною ділянкою, на якій споруджений цей об'єкт, не оформлялося та не надавалося, що підтверджується відсутністю відповідного державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, чинного договору її оренди чи державного акту про право власності на неї.

Окрім того, відповідно до ст. 12 Закону України „Про основи містобудування” сільським, селищним, міським радам у сфері містобудування на їх території надають право затверджувати місцеві правила забудови окремих частин населених пунктів або окремі розділи місцевих правил забудови, вносити зміни в зазначені документи за поданням спеціально вповноважених органів містобудування та архітектури відповідно до законодавства.

Саме місцевими правилами забудови встановлюється порядок вирішення питань розташування, надання дозволу на будівництво об'єктів містобудування, надання дозволу на виконання будівельних робіт, прийняття цих об'єктів в експлуатацію, а також порядок здійснення контролю за містобудівною діяльністю.

Відповідно до ст. 12 Закону України „Про планування та забудову території” та ст. 9 Закону України „Про архітектурну діяльність”, якими передбачено компетенцію органів місцевого самоврядування відносно права затвердження місцевих правил забудови, рішенням Одеської міської ради від 17.04.2001р. № 2153-ХХШ затверджено „Положення про порядок реконструкції вбудованих, вбудовано-прибудованих та прибудованих приміщень в м. Одесі”(надалі - Положення), рішенням Одеської міської ради від 26.09.2003р. №1716-ХХІУ „Про затвердження нової редакції „Правил забудови м. Одеси” були затверджені „Правила забудови м. Одеси” у новій редакції (надалі –Правила забудови).

Правила забудови регламентують порядок розробки містобудівної документації, підготовки матеріалів попереднього узгодження місця на розміщення об'єкта будівництва, збір первинних даних для проектування, проведення перед проектних та проектних робіт, узгодження, експертизи та затвердження перед проектної та проектної документації для нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції та розширення об'єктів, надання земельних ділянок для зазначених цілей у власність та користування, виконання будівельних робіт та прийняття об'єктів у експлуатацію.

Положення регламентує порядок отримання дозволу та збирання вихідних даних для проектування, здійснення проектних робіт, узгодження, експертизи та затвердження проектів реконструкції вбудованих, вбудовано-прибудованих та прибудованих приміщень зі зміною та без зміни функціонального призначення, здійснення будівельних робіт та прийняття в експлуатацію та обов'язкове для усіх суб'єктів містобудівної діяльності фізичних та юридичних осіб, незалежно від форм власності, організаційно-правової форми та підпорядкованості, та поширюється на всю територію міської межі.

Як вбачається з матеріалів справи, у ТОВ „Баско” відсутній документ, яким був би затверджений проект будівництва нежитлових приміщень, розташованих саме за адресою вул. Промислова, 37/1, на який позивач вимагає визнати право власності.

Суд першої інстанції при ухвалені оскаржуваного рішення не врахував даного факту.

Крім того, Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 05.12.2000 р. № 273 затверджено „Положення про порядок надання дозволу на виконання будівельних робіт”. Дане Положення встановлює порядок та умови надання дозволу на виконання будівельних робіт з нового будівництва, розширення, реконструкції, технічного переоснащення, реставрації та капітального ремонту, є обов'язковим для застосування усіма суб'єктами будівництва незалежно від форм власності, відомчої належності та джерел фінансування.

Згідно з п. 1.1. даного Положення, дозвіл на виконання будівельних робіт є документом, що посвідчує право забудовника (замовника) на виконання будівельних робіт, робіт з реконструкції, у відповідності до затвердженої проектної документації, підключення до інженерних мереж та споруд.

Судова колегія також зазначає, що судом першої інстанції не був прийнятий до уваги той факт, що позивачем ТОВ „Баско” було розпочато будівництво адміністративних будівель, розташованих за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, без належним чином оформленого дозволу на проведення будівельних робіт.

Пунктом 1 ст. 376 ЦК України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту.

Відповідно до п.2. ст.376 ЦК України, особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Крім того, приписами п.2 ч.2 ст.331 ЦК України встановлено, якщо законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.

Згідно із ст. 18 Закону України „Про основи містобудування”, після закінчення реконструкції об'єкт нерухомості підлягає прийняттю до експлуатації.

Крім того, приписи п. 3 ч.2 ст.331 ЦК України встановлюють, якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Згідно із Законом України „Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмеження” і п.1.12 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, право звернення в органи місцевого самоврядування за проведенням реєстрації прав власності на нерухоме майно виникає з моменту його прийняття в експлуатацію актом відповідної організації. Реєстрації підлягає право власності тільки на об'єкти нерухомого майна, будівництво яких закінчено та які прийняті в експлуатацію в установленому законом порядку.

Таким чином, спірні адміністративні будівлі, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, були побудовані на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, без належним чином затвердженого проекту, без отримання належним чином оформленого дозволу на виконання будівельних робіт, об'єкт не був прийнятий в експлуатацію у порядку, затвердженому чинним законодавством.

Приймаючи до уваги, що місцевий господарський суд неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, рішення підлягає скасуванню.

Разом з тим, в ході розгляду скарги, ТОВ „Баско” звернулося до Одеського апеляційного господарського суду з заявою від 07.07.2009р. про відмову від позовних вимог в зв'язку з врегулюванням всіх спірних питань, а саме, досягненням згоди з приводу визнання права власності на адміністративну будівлю загальною площею 507 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Промислова, 37/1, та оформлення належним чином документів в порядку, затвердженому діючим законодавством України.

Колегія суддів, перевіривши, чи не суперечить ця відмова законодавству та чи не порушує вона інтереси інших осіб, дійшла до висновку про її прийняття, оскільки на даний час спір між сторонами відсутній.

Відповідно до п. 4 ст. 80 ГПК України, суд у разі прийняття відмови від позову повинен припинити провадження у справі.

На підставі викладеного та, приймаючи до уваги, що місцевим господарським судом на час надходження заяви вже постановлено рішення, то таке рішення підлягає скасуванню. А у відповідності до вимог п.3 ст. 103 ГПК України апеляційний господарський суд, скасовуючи рішення, припиняє провадження у справі.

Керуючись п.4 ст. 80, 101, 103-105 Господарсько-процесуального кодексу України,  суд

постановив:  

   

Апеляційну скаргу Одеської міської ради задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 04.02.2009р. у справі       № 15/224-08-5310 скасувати, провадження у справі припинити.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом одного місяця.

Головуючий                                                                      Е.І. Андрєєва

Судді:                                                                                П.Ф. Мацюра

                                                                                Н.В. Ліпчанська             

 

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.07.2009
Оприлюднено01.08.2009
Номер документу4175740
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/224-08-5310

Постанова від 07.07.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Андрєєва Е.І.

Рішення від 04.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні