6/147-11/15
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.07.2009 № 6/147-11/15
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Мартюк А.І.
суддів: Зубець Л.П.
Лосєва А.М.
при секретарі: Царенко А.М.
За участю представників:
від прокуратури - не з'явився
від позивача -не з'явився
від відповідача - Філон В.І. (дов. №58/8 від 20.01.2009 р.)
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту "Автопарк-Сервіс" Святошинського району
на рішення Господарського суду м.Києва від 07.04.2009
у справі № 6/147-11/15 (суддя Смирнова Ю.М.)
за позовом Прокурора Святошинського району м.Києва в
інтересах держави в особі Київської міської ради
до Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту "Автопарк-Сервіс" Святошинського району
третя особа позивача
третя особа відповідача
про звільнення самовільно зайнятої ділянки
ВСТАНОВИВ:
Прокурор Святошинського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району міста Києва (далі за текстом – КП „Автопарк-Сервіс”, відповідач) про звільнення самовільно зайнятої ділянки, а також просив стягнути судові витрати.
Рішенням Господарського суду м. Києва від 07.04.2009 р. (підписане 27.04.2009 р.) у справі №6/147-11/15 позов задоволено. Зобов'язано Комунальне підприємство по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” звільнити самовільно зайняту ділянку площею 0,2 га за адресою: м. Київ, вул. Строкача, 8, що використовується під розміщення автостоянки, шляхом передачі вказаної ділянки Київській міській раді. Стягнуто з Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” до Державного бюджету України 85,00 грн. державного мита, 118 грн. - витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Не погоджуючись із вказаним рішенням суду, відповідач звернувся до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду м. Києва від 07.04.2009 р. у справі №6/147-11/15, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
Підставою для скасування рішення суду відповідач зазначив порушення судом норм матеріального та процесуального права. При цьому апеляційна скарга мотивована тим, що Розпорядженням Київської міської державної адміністрації №531 від 31.03.2003 р. було надано дозвіл Комунальному підприємству по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району міста Києва на оформлення права користування спірними земельними ділянками для будівництва та експлуатації автостоянок.
Представник відповідача в судовому засіданні апеляційної інстанції апеляційну скаргу підтримав, просив її задовольнити, рішення Господарського суду м. Києва від 07.04.2009 р. у справі №6/147-11/15 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.
Представники позивача, прокуратури в судове засідання апеляційної інстанції не з'явились. Враховуючи те, що в матеріалах справи мають місце докази належного повідомлення всіх учасників судового процесу про час та місце проведення судового засідання по розгляду апеляційної скарги, колегія суддів вважає можливим здійснити перевірку рішення суду першої інстанції у даній справі в апеляційному порядку за наявними матеріалами справи та без участі представників позивача, прокуратури.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, Київський апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Рішенням Святошинської районної у місті Києві ради від 01.10.2002 р. № 63 створено на базі майна комунальної власності територіальної громади Святошинського району, згідно додатку, Комунальне підприємство „Автопарк-сервіс”.
Додатком до рішення Святошинської районної у місті Києві ради затверджено Перелік майна комунальної власності територіальної громади Святошинського району, яке передається в оперативне управління Комунального підприємства „Автопарк-Сервіс”, а саме: друкарські машинки „Ятрань” у кількості 3 шт.
23.10.2002 р. Святошинською районною у місті Києві державною адміністрацією затверджено статут Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району.
10.12.2002 р. рішенням Святошинської районної у місті Києві ради погоджена пропозиція громадської організації Київського міського об'єднання автомобілістів „Київавто” і приєднано Дочірнє підприємство „Київавто-Сервіс” Ленінградського району Київського міського об'єднання автомобілістів до Комунального підприємства „Автопарк-Сервіс” Святошинського району та встановлено, що Комунальне підприємство „Автопарк-Сервіс” Святошинського району є правонаступником ДП „Київавто-Сервіс”.
10.01.2003 р. Святошинською районною у місті Києві державною адміністрацією затверджено зміни та доповнення до статуту Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району, відповідно до яких статтю 1 статуту доповнено п 1.11 наступного змісту: ”підприємство є повним правонаступником всіх прав та обов'язків дочірнього підприємства „Київавто-Сервіс” Ленінградського району”, заснованого на власності громадської організації „Київського міського об'єднання автомобілістів „Київавто”, зареєстрованого Ленінградською районною державною адміністрацією міста Києва 28.02.2000 р. реорганізованого шляхом приєднання до Підприємства. Дочірнє підприємство „Київавто-Сервіс” Ленінградського району, засноване на власності громадської організації „Київського міського об'єднання автомобілістів „Київавто”, приєднано до підприємства згідно рішення Святошинської районної у місті Києві ради від 10.12.2002 р.”
Згідно розпорядження Київської міської державної адміністрації від 31.03.2003 р. №531 „Про деякі питання оформлення Комунальним підприємством по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району права користування земельними ділянками для будівництва і експлуатації автостоянок, підземних паркінгів з автостоянками у Святошинському районі” Комунальному підприємству по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району доручено завершити вирішення в установленому порядку питання оформлення права користування земельними ділянками для будівництва і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок, підземних паркінгів з автостоянками у Святошинському районі та затверджено перелік земельних ділянок, право користування якими оформлюється Комунальному підприємству по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району, у тому числі по вул. Строкача, 8.
22.02.2008 р. Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у місті Києві та Київській області було проведено перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства №А-716/85 від 22.02.2008 р. Актом встановлено, що земельна ділянка площею 0,2 га за адресою: місто Київ, вулиця Строкача, 8 використовується Комунальним підприємством по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” під розміщення автостоянки без відповідних документів на право власності або користування вказаною земельною ділянкою.
Згідно листа Головного управління земельних ресурсів від 26.03.2009 р. №03-25/8972, земельна ділянка загальною площею 0,13 га за адресою: м. Київ, вул. Строкача,9 обліковується за Комунальним підприємством по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району; рішення про відведення зазначеної земельної ділянки Київська міська рада не приймала; документи, що посвідчують право користування земельною ділянкою в Головному управлінні земельних ресурсів не зареєстровані.
Відповідно до статті 89 Земельною кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель в місті Києві здійснюється Київською міською радою.
Згідно зі статтею 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України та відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, континентальною шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 40 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Статтею 9 Земельного кодексу України визначені повноваження Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин, до яких належить: розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності в порядку, передбаченому цим Кодексом; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до ст.60 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Пунктом 5 ст.16 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до п.1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до п.2, п.3 ст. 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Колегією суддів встановлено, що відповідачем сплачується земельний податок за земельну ділянку, розташовану за адресою: місто Київ, вулиця Строкача, 8; виготовлено технічний звіт по встановленню зовнішніх меж; отримано позитивний висновок Державного управління екології та природних ресурсів в місті Києві. Однак, правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку відповідачем суду не надано. Відповідне рішення Київською міською радою не приймалось, договору оренди земельної ділянки з відповідачем не укладалось.
Відповідно до ст. 1 Закону України „Про державний контроль за використанням та охороною земель” самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними (п.1 ст.212 Земельного кодексу України).
Оскільки, відповідач використовує спірну земельну ділянку за відсутності правовстановлюючих документів, вимоги прокуратури цілком обґрунтовано визнані судом першої інстанції такими, що підлягають задоволенню. В зв'язку з цим на відповідача покладено обов'язок звільнити спірну земельну ділянку, яка використовується під розміщення автостоянки, шляхом передачі її Київській міській раді.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Доводи, викладені в апеляційній скарзі, висновків місцевого господарського суду не спростовують.
За таких обставин, Київський апеляційний господарський суд приходить до висновку, що суд першої інстанції прийняв рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги, скасування чи зміни оскаржуваного рішення суду не вбачається.
Керуючись ст.ст. 101-103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунального підприємства по будівництву і експлуатації паркінгів, гаражів, автостоянок для автотранспорту „Автопарк-Сервіс” Святошинського району міста Києва залишити без задоволення, рішення Господарського суду міста Києва від 07.04.2009 р. у справі № 6/147-11/15 залишити без змін.
Матеріали справи № 6/147-11/15 повернути до Господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття і може бути оскаржена до Вищого господарського суду України протягом одного місяця з дня її прийняття.
Головуючий суддя Мартюк А.І.
Судді Зубець Л.П.
Лосєв А.М.
07.07.09 (відправлено)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2009 |
Оприлюднено | 01.08.2009 |
Номер документу | 4176497 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Зубець Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні