Постанова
від 04.12.2014 по справі 923/1153/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" грудня 2014 р.Справа № 923/1153/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Л.В. Поліщук,

суддів С.В. Таран, В.Б. Туренко,

при секретарі судового засідання - І.М. Станковій,

за участю представників сторін :

від позивача: С.Г.Лінник,

від відповідача: Є.І.Яцушко, А.В.Гурнак,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Голопристанської районної ради Херсонської області

на рішення господарського суду Херсонської області від 24.09.2014р.

у справі № 923/1153/14

за позовом Голопристанської районної ради Херсонської області

до Голопристанської міської ради Херсонської області

про встановлення факту права спільної власності на майно за територіальними громадами району в особі Голопристанської районної ради та скасування свідоцтва про право власності,

встановив:

Голопристанська районна рада Херсонської області звернулася з позовом до Голопристанської міської ради Херсонської області про встановлення факту права спільної власності територіальних громад району в особі Голопристанської районної ради на об'єкт нерухомого майна, розташованого по вул.Горького, 9 у м.Гола Пристань Херсонської області.

Позовні вимоги обґрунтовані частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 2 статті 10, частиною 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішенням Конституційного Суду України від 16.04.2009р. №7-рп/2009 з посиланням на те, що на підставі рішення міської ради від 07.06.2001р. №341, яким надано згоду багатогалузевому комбінату комунальних підприємств на безкоштовну передачу до комунальної власності районної ради будівлі по вул.Горького, 9 у м.Гола Пристань, в якій розміщується архівний відділ районної державної адміністрації, районною радою згідно із рішенням від 20.05.2004р. №198 та за актом приймання-передачі основних засобів від 18.06.2004р. зазначену будівлю прийнято у спільну власність територіальних громад району та передано в оперативне управління районній державній адміністрації для розміщення її структурного підрозділу. Крім того, спірна будівля увійшла до переліку об'єктів права спільної власності територіальних громад району, затвердженого рішенням районної ради від 11.09.2008р. №285 (з подальшими змінами згідно із рішенням від 29.03.2013р. №336). Проте в подальшому, як стало відомо позивачу з листа міської ради від 12.05.2014р. та районної державної адміністрації від 22.05.2014р., міською радою на підставі рішення від 20.04.2005р. №984 скасовано своє попереднє рішення від 07.06.2001р. №341 про безкоштовну передачу будівлі архівного відділу у спільну власність територіальних громад району та оформлено свідоцтво про право власності на цю будівлю за територіальною громадою міста, чим порушено право позивача на володіння, користування та розпорядження вказаним майном.

В заяві від 29.08.2014р. за №02-08/413 позивач в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України змінив позовні вимоги і просив визнати право спільної власності на об'єкт нерухомого майна по вул. Горького, 9 у м. Гола Пристань Херсонської області за територіальними громадами району в особі Голопристанської районної ради та визнати недійсним свідоцтво про право власності на будівлю, архів-житловий будинок по вул. Горького, 9 у м. Гола Пристань Херсонської області індексний номер:21384975 від 08.05.2014р.(а.с.70).

Рішенням господарського суду Херсонської області від 24.09.2014р. у задоволенні позову відмовлено з огляду на те, що Голопристанською міською радою прийнято рішення від 20.04.2005 № 984 "Про визнання таким, що втратило чинність, рішення міської ради від 07.06.2001 № 341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького, 9, де розташований архівний відділ райдержадміністрації" у зв'язку з тим, що передача майна відповідно до рішення міської ради від 07.06.2001 № 341 багатогалузевим комбінатом комунальних підприємств та районною радою не була здійснена до моменту прийняття міською радою рішення від 22.10.2003 № 463 "Про реорганізацію діючих та створення нових комунальних підприємств", а для послідуючої передачі приміщення, в якому розташовано архівний відділ райдержадміністрації, багатогалузевий комбінат комунальних підприємств повноважень не мав, так як будівля була вилучена на баланс Голопристанської міської ради і передана Комунальному підприємству "Комунальник".

Не погодившись з рішенням суду, позивач звернувся із апеляційною скаргою, в якій просив рішення скасувати, позов задовольнити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що:

-про прийняте відповідачем рішення від 07.06.2001р. №341 позивач дізнався у 2004 році у зв'язку із зверненням голови райдержадміністрації із клопотанням про вирішення питання стосовно прийняття у власність району спірного майна з подальшою передачею на баланс архівному відділу, при цьому останнім додано відповідне рішення міської ради. Тому лише у 2004 році районною радою було ухвалено рішення про прийняття у власність територіальних громад району будівлі архівного відділу, на виконання якого складено відповідний акт приймання-передачі;

-на момент передачі спірної будівлі багатогалузевий комбінат комунальних підприємств не був ліквідований, що підтверджується витягом з державного реєстру, у зв'язку з чим мав повноваження здійснити таку передачу;

-судом безпідставно взято до уваги акт приймання-передачі майна від 21.11.2003р., підписаного між міським головою Негрою А.П. та директором Комунального підприємства "Комунальник" Кулиничем О.Л., оскільки внесення відомостей про реєстрацію юридичної особи Комунального підприємства "Комунальник" та відомостей про його директора здійснено лише 28.11.2003р., тобто після підписання цього акту;

-судом не досліджено того, що прийняттю відповідачем рішення від 22.10.2003р. №463 "Про реорганізацію діючих та створення нових комунальних підприємств" мало б передувати визнання свого попереднього рішення від 07.06.2001р. №341 таким, що втратило чинність у зв'язку з його невиконанням. Відтак рішення від 07.06.2001р. №341 залишалося чинним до моменту його виконання у 2004 році позивачем. Незважаючи на це, міською радою вказане рішення скасовано майже через рік після того, як воно вичерпало свою дію шляхом його виконання;

-судом не надано належної оцінки звіту про оцінку спірної будівлі, який свідчить про те, що в період з 2004 року по теперішній час районна рада утримувала спірне майно за рахунок районного бюджету (із проведенням ремонтних робіт, які суттєво перевищують його балансову вартість), розпоряджалася цим майном та ефективно його використовувала.

У відзиві на апеляційну скаргу (від 24.11.2014р. за вх.№5127/14/Д1) міська рада просила рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення. Заперечуючи проти доводів апеляційної скарги, відповідач зазначив, що рішення Голопристанської міської ради від 07.06.2001р. №341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького, 9 в м.Гола Пристань, де розміщений архівний відділ райдержадміністрації", прийняте за результатами розгляду листа голови Голопристанської районної державної адміністрації від 17.05.2001р., протягом періоду з 07.06.2001р. по 22.10.2003р. ні Голопристанською районною радою, ні Голопристанською районною державною адміністрацією не виконувалося. 22.10.2003р. міською радою прийнято рішення №463, відповідно до якого проведено реорганізацію Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств, і на виконання цього рішення відбулася передача основних засобів та малоцінних необоротних активів, що належать територіальній громаді м.Гола Пристань на праві власності, на баланс Комунального підприємства "Комунальник". Зазначене майно перебувало на балансі вказаного комунального підприємства у період з 25.12.2003р. по квітень 2010 року. В цей період районною радою прийнято рішення від 20.05.2004р. №198, яким спірне майно прийнято у спільну власність територіальних громад району, незважаючи на те, що останнє на той момент вже перебувало на балансі Комунального підприємства "Комунальник" (переданого йому на підставі акту від 25.12.2013р., а не акту від 21.11.2003р., як зазначає скаржник), у зв'язку з чим виконуючий обов'язки начальника багатогалузевого комбінату комунальних підприємств Базюк Б.М. не мав повноважень на здійснення передачі цього майна та підписання акту приймання-передачі від 18.06.2004р. Саме з цих підстав міською радою було відмовлено у задоволенні заяви голови Голопристанської районної державної адміністрації Кобець Г.В. від 18.05.2005р. про оформлення права власності на будівлю архіву по вул.Горького, 9 та прийнято рішення від 20.04.2005р. №984, яким визнано таким, що втратило чинність рішення від 07.06.2001р. №341 про надання згоди на передачу багатогалузевим комбінатом комунальних підприємств у комунальну власність районної ради вказаної будівлі. Також відповідачем зазначено, що акт приймання-передачі від 18.06.2004р. про прийняття у комунальну власність територіальних громад району спірного майна складено за відсутності представника міської ради, оскільки у вказаному акті відсутній підпис заступника міського голови Шаманської Н.М., яка була включена районною радою до складу комісії для прийняття-передачі будівлі по вул.Горького, 9. Що стосується тверджень апелянта стосовно різниці вартості будівлі по вул.Горькго, 9, що зросла на 95513,2тис.грн. внаслідок проведення ремонтних робіт, що суттєво перевищили його балансову вартість, міською радою зазначено, що нею як власником майна районній раді будівля не передавалась і дозволів на проведення ремонтних робіт не надавалось.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального і процесуального права, апеляційна інстанція встановила наступне.

Рішенням Голопристанської районної ради від 29.02.2000р. №143 "Про розмежування об'єктів комунального майна, переданого у власність району, між власністю районного підпорядкування та власністю Голопристанської міської ради" затверджено перелік майна, що передається до комунальної власності територіальної громади міста (пункт 1) та доручено виконавчому апарату районної ради сумісно з органом міської ради, уповноваженим управляти комунальним майном міста, здійснити безоплатну передачу комунального майна у відповідності з чинним законодавством (пункт 2), (а.с.80).

Згідно із підпунктом 5.1 пункту 5 додатка №1 до вказаного рішення до переліку майна, яке передавалося до складу комунальної власності Голопристанської міської ради, увійшло майно Комунального підприємства "Багатогалузевий комбінат комунальних підприємств" (а.с.81).

20.06.2000р. на виконання пункту 2 рішення від 29.02.2000р. №143 головою районної ради Кобець Г. В. та головою міської ради Негрою А. П. підписано акт приймання-передачі майна, з якого вбачається, що з комунальної власності територіальної громади Голопристанського району передано до комунальної власності територіальної громади м.Гола Пристань майно багатогалузевого комбінату комунальних підприємств, у тому числі основні засоби (а.с.82-83).

Як пояснено відповідачем, у 2001 році до Голопристанської міської ради звернувся з листом голова Голопристанської районної державної адміністрації Дорошенко М.М. щодо безкоштовної передачі частини будівлі, яку займає архівний відділ по вул.Горького,9, з балансу багатогалузевого комбінату комунальних підприємств на баланс архівного відділу райдержадміністрації.

07.06.2001р. Голопристанською міською радою прийнято рішення №341, яким надано згоду багатогалузевому комбінату комунальних підприємств на безкоштовну передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького,9 в м.Гола Пристань, в якій розміщено архівний відділ райдержадміністрації" (а.с.84).

Матеріали справи свідчать про те, що протягом періоду з 07.06.2001р. по 22.10.2003р. вказане рішення міської ради не виконувалося.

Натомість 22.10.2003р. Голопристанською міською радою прийнято рішення №463 "Про реорганізацію діючих та створення нових комунальних підприємств" (а.с.85-86), яким, зокрема, вирішено:

-провести реорганізацію Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств (пункт 1);

-залишити в оперативному управлінні останнього основні засоби, оборотні активи та дебіторську заборгованість згідно з додатком №1 (пункт 2);

-вилучити з оперативного управління комбінату нерухоме та рухоме майно згідно з додатком №2 та передати його на баланс міської ради (пункт 3);

-начальнику Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств Кулиничу О.Л. передати, а міському голові Негрі А.П. прийняти зазначене у додатку №2 нерухоме та рухоме майно шляхом оформлення відповідних документів (пункт 4);

-створити Комунальне підприємство "Комунальник", погодити та затвердити його статут, що додається (пункт 5);

-призначити Кулинича О.Л. виконуючим обов'язки директора КП "Комунальник" з 28.11.2003р. (пункт 7);

-передати в оперативне управління КП "Комунальник" основні засоби та малоцінні необоротні активи, що належать територіальній громаді м.Гола Пристань на праві комунальної власності, згідно з додатком №3 (пункт 10);

-міському голові Негрі А.П. з 05.01.2004р. звільнити з посади начальника Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств Кулинича О.Л. та призначити в.о. начальника Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств Базюка Б.М. (пункт 13).

На виконання рішення від 22.10.2003р. №463 Голопристанською міською радою рішенням від 18.11.2003р. №314 створено комісію з питань прийняття на баланс міської ради нерухомого та рухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м.Гола Пристань та перебувало в оперативному управлінні Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств, у складі згідно із додатком (а.с.93, 94).

21.11.2003р. між Голопристанським багатогалузевим комбінатом комунальних підприємств в особі начальника Кулинича О.Л. та Голопристанською міською радою в особі міського голови Негри А.П. складено акт приймання-передачі майна, у відповідності до якого з оперативного управління Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств передано на баланс міської ради споруди і будівлі, транспортні засоби, машини та обладнання, малоцінні необоротні активи, благоустрій, житловий фонд (а.с.95).

25.12.2003р. за актом приймання-передачі майна з балансу Голопристанської міської ради передано на баланс КП "Комунальник" в оперативне управління споруди і будівлі, транспорті засоби, машини та обладнання, малоцінні необоротні активи, благоустрій. Зазначений акт підписано міським головою Негрою А.П. та директором КП "Комунальник" Кулиничем О.Л. (а.с.96).

Разом з тим, на виконання рішення Голопристанської міської ради від 07.06.2001р. №341 Голопристанською районною радою прийнято рішення від 20.05.2004р. №198, яким прийнято у спільну власність територіальних громад району будівлю по вул.Горького, 9 у м.Гола Пристань із спільної власності територіальної громади м.Гола Пристань, в якому розміщується архівний відділ районної державної адміністрації (пункт 1); утворено комісію для приймання-передачі майна у складі згідно з додатком (пункт 2); зазначений об'єкт передано в оперативне управління районній державній адміністрації для подальшого використання як приміщення архівного відділу (пункт 4), (а.с.15,16).

02.06.2004р. виконуючим обов'язки начальника багатогалузевого комбінату комунальних підприємств Базюком Б.М. прийнято наказ №15, відповідно до якого наказано оприбуткувати частину будівлі по вул.Горького, 9, яку займає архівний відділ районної державної адміністрації, загальною площею 179кв.м. (пункт 1) та передати частину вказаної будівлі на підставі рішення міської ради від 04.06.2001р. №341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького, 9 в м.Гола Пристань, де розміщений архівний відділ райдержадміністрації" та рішення районної ради від 20.05.2004р. №198 "Про прийняття у спільну власність територіальних громад району будівлі по вул.Горького, 9 в м.Гола Пристань" (а.с.17).

За актом приймання-передачі основних засобів від 18.06.2004р. спірне майно передано у комунальну власність районної ради (а.с.18).

В свою чергу, 20.04.2005р. Голопристанською міською радою прийнято рішення №984, яким визнано таким, що втратило чинність рішення міської ради від 07.06.2001р. №341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького, 9 в м.Гола Пристань, де розміщений архівний відділ райдержадміністрації" (а.с.97). Вказане рішення прийнято з підстав того, що оскільки передача майна відповідно до рішення міської ради від 07.06.2001р. №341 багатогалузевим комбінатом комунальних підприємств та районною радою не була здійснена до моменту прийняття міською радою рішення від 22.10.2003р. №463 "Про реорганізацію діючих та створення нових комунальних підприємств", а для послідуючої передачі приміщення, в якому розташовано архівний відділ райдержадміністрації, багатогалузевий комбінат комунальних підприємств повноважень не мав, акт приймання-передачі підписано виконуючим обов'язки начальника БККП Базюком Б.М. безпідставно, то рішення міської ради від 07.06.2001р. №341 фактично втратило чинність.

У зв'язку з цим було відмовлено у задоволенні вимог, викладених у заяві Голопристанської районної ради від 18.03.2005р. №2-7/78, про оформлення права власності на будівлю архіву по вул.Горького, 9. Незважаючи на це, районною радою спірну будівлю включено до переліку об'єктів права спільної власності територіальних громад району, затвердженого рішенням районної ради від 11.09.2008р. №285 з подальшими змінами згідно із рішенням від 29.03.2013р. №336 (а.с.21-32).

Поряд з цим, матеріали справи свідчать про те, що рішенням Голопристанської міської ради від 07.04.2010 №1156 вилучено частину комунального майна територіальної громади м.Голої Пристані з господарського відання КП "Комунальник" у складі згідно з додатком (а.с.98). На виконання зазначеного рішення КП "Комунальник" проведено передачу нерухомого і рухомого майна, що належить до комунальної власності територіальної громади м.Гола Пристань, на баланс Голопристанської міської ради (а.с.100-106).

Рішенням міської ради від 07.04.2010 №1157 утворено Комунальне підприємство "Гопри-Водоканал" та затверджено його статут (а.с.107-108). Пунктом 2 зазначеного рішення вирішено внести до статутного фонду Комунального підприємства "Гопри-Водоканал" комунальне майно територіальної громади м.Голої Пристані згідно з переліком, що додається. Майно надати новоствореному підприємству на праві господарського відання зі встановленням обмежень на його продаж, передачу в оренду, заставу та інше. До складу переданого майна увійшла частина будівлі архіву (а.с.103-114).

Рішенням Голопристанської міської ради від 26.09.2013 №814 вилучено з господарського відання КП "Гопри-Водоканал" та зобов'язано останнього передати з балансу підприємства на баланс Голопристанської міської ради будівлі і споруди, що перебувають у власності територіальної громади м.Голої Пристані в особі Голопристанської міської ради, зокрема, будівлю по вул.Горького, 9 в м. Голій Пристані (пункти 1, 2). Пунктом 5 цього рішення виконавчому комітету міської ради доручено оформити відповідними документами право власності на майно та землю (а.с.115-117). За актом прийняття-передачі основних засобів від 21.10.2013р. на баланс міської ради передано майно, визначене у рішенні від 26.09.2013 №814 (а.с.118).

08.05.2014р. оформлено свідоцтво про право власності територіальної громади м.Гола Пристань в особі Голопристанської міської ради на будівлю по вул.Горького в м.Гола Пристань площею 128,5кв.м. та здійснено його державну реєстрацію (а.с. 34, 35).

З огляду на встановлені обставини судова колегія зазначає наступне.

Позовні вимоги мотивовані тим, що міською радою скасовано своє попереднє рішення від 07.06.2001р. №341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького, 9 в м.Гола Пристань, де розміщений архівний відділ райдержадміністрації", незважаючи на те, що останнє вичерпало свою дію фактом його виконання, оскільки на підставі вказаного рішення районною радою прийнято рішення від 20.05.2004р. №198, у відповідності до якого прийнято у спільну власність територіальних громад району будівлю по вул.Горького, 9 у м.Гола Пристань, тобто виникли правовідносини щодо володіння, користування та розпорядження вказаним майном.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зазначена конституційна норма кореспондується із положеннями частини 3 статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до якої органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно із статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (частина 1 статті 144 Конституції України).

У частині 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" закріплено положення про те, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

В рішенні Конституційного суду України № 7-рп/2009 від 16.04.2009р. (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначено, що гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59). Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку. Однак, як вважає Конституційний Суд України, це не позбавляє орган місцевого самоврядування права за власною ініціативою або ініціативою інших заінтересованих осіб змінити чи скасувати прийнятий ним правовий акт (у тому числі і з мотивів невідповідності Конституції чи законам України).

Також Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Отже, орган місцевого самоврядування не позбавлений права за власною ініціативою скасувати прийнятий ним ненормативний правовий акт за умови, якщо такий акт не вичерпав своєї дії фактом його виконання.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання рішення Голопристанської міської ради від 07.06.2001р. №341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул.Горького, 9 в м.Гола Пристань, де розміщений архівний відділ райдержадміністрації" передача майна багатогалузевим комбінатом комунальних підприємств та районною радою не була здійснена до моменту прийняття міською радою рішення від 22.10.2003р. №463 "Про реорганізацію діючих та створення нових комунальних підприємств", відповідно до якого проведено реорганізацію Голопристанського багатогалузевого комбінату комунальних підприємств та вилучено з оперативного управління комбінату нерухоме та рухоме майно згідно з додатком №2 з подальшою передачею його на баланс міської ради, а згодом - КП "Комунальник". Тобто, рішення від 07.06.2001р. №341 протягом періоду з 07.06.2001р. по 22.10.2003р. не виконувалось. Для послідуючої передачі приміщення, в якому розташовано архівний відділ райдержадміністрації, багатогалузевий комбінат комунальних підприємств повноважень не мав, так як будівля була вилучена на баланс Голопристанської міської ради і передана КП "Комунальник". На момент підписання акту приймання-передачі основних засобів від 18.06.2004р., за яким спірне майно передано у комунальну власність районної ради, останнє вже перебувало на балансі новоствореного КП "Комунальник", а, відтак, зазначений акт підписано виконуючим обов'язки начальника БККП Базюком Б.М. безпідставно.

За таких обставин міська рада дійшла правомірного висновку про те, що рішення міської ради від 07.06.2001р. №341 фактично втратило чинність, у зв'язку з чим Голопристанська міська рада, як представницький орган територіальної громади м.Гола Пристань, реалізуючи надані статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" повноваження щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, мала всі підстави для прийняття рішення від 20.04.2005р. № 984 "Про визнання таким, що втратило чинність, рішення міської ради від 07.06.2001 №341 "Про надання згоди БККП на передачу у комунальну власність районної ради будівлі по вул. Горького, 9, де розташований архівний відділ райдержадміністрації", та, крім того, останнє не визнано недійсним в судовому порядку.

Доводи скаржника відносно того, що на момент передачі спірної будівлі районній раді багатогалузевий комбінат комунальних підприємств не був ліквідований, що підтверджується витягом з державного реєстру, у зв'язку з чим мав повноваження здійснити таку передачу, не заслуговують на увагу, так як у багатогалузевого комбінату комунальних підприємств такі повноваження були відсутні не з підстав припинення останнього, а у зв'язку з тим, що спірна будівля на момент передачі 18.06.2004р. вже перебувала на балансі КП "Комунальник".

Твердження апелянта про те, що судом безпідставно взято до уваги акт приймання-передачі майна від 21.11.2003р., підписаного між міським головою Негрою А.П. та директором КП "Комунальник" Кулиничем О.Л., оскільки внесення відомостей про реєстрацію юридичної особи КП "Комунальник" та відомостей про його директора здійснено лише 28.11.2003р., тобто після підписання цього акту, спростовуються матеріалами справи, адже зазначений акт про передачу майна з оперативного управління комбінату на баланс міської ради підписано Кулиничем О.Л. як начальником багатогалузевого комбінату комунальних підприємств. Натомість спірне майно передано з балансу міської ради на баланс КП "Комунальник" за актом від 25.12.2003р., тобто після здійснення державної реєстрації зазначеного комунального підприємства як юридичної особи, і зазначений акт підписано Кулиничем О.Л. вже як директором цього підприємства.

Інші доводи скаржника не спростовують висновку місцевого господарського суду про те, що відповідач правомірно набув право комунальної власності територіальної громади міста Гола Пристань на підставі рішення Голопристанської районної ради від 29.02.2000р. №143, та в межах чинного законодавства розпоряджувався зазначеним майном шляхом передачі його до складу створених ним комунальних підприємств, а також правомірно отримав свідоцтво про право комунальної власності від 08.05.2014р.

З огляду на вищевикладене позивачем не доведено обставин, що покладені останнім в обґрунтування заявлених позовних вимог, тоді як у відповідності до приписів статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відтак, підстав для скасування законного та обґрунтованого рішення місцевого господарського суду судова колегія не вбачає, а тому у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 99, 103, 105 Господарського процесуального кодексу

України, суд -

постановив:

Рішення господарського суду Херсонської області від 24.09.2014р. у справі №923/1153/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з дня набрання постанови законної сили.

Повний текст постанови підписано 09.12.2014

Головуючий суддя Л.В. Поліщук

Суддя С.В. Таран

Суддя В.Б. Туренко

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.12.2014
Оприлюднено10.12.2014
Номер документу41801533
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1153/14

Постанова від 04.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 20.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Рішення від 24.09.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 07.08.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні