Ухвала
від 27.10.2014 по справі 874/3/14
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-602, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua ПОСТАНОВА

іменем України

"27" жовтня 2014 р. Справа № 874/3/14

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Охрімчук І.Г.

суддів: Іваненко Т.В.

Кузьменко Л.В.

при секретарі Кратюк А. О.

за участю представника РДА, представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Лезниківський кар'єр", представника третьої особи ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні позовну заяву Володарсько - Волинської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, у участю третьої особи на стороні позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Лезниківський кар'єр", з участю третьої особи на стороні ОСОБА_4 - ОСОБА_3 про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності об'єктів нерухомого майна

ВСТАНОВИВ:

Володарсько - Волинська районна державна адміністрація Житомирської області звернулась до суду з позовом до ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 з вимогами примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частини земельних ділянок, з відповідними площами та кадастровими номерами, цільове призначення яких: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; категорія землі: землі сільськогосподарського значення, і які належать на праві приватної власності відповідачам на підставі державних актів про право власності на земельні ділянки, за цінами встановленими звітами про експертну грошову оцінку земельних ділянок, за рахунок коштів ТОВ «Лезниківський кар'єр» та зобов'язати відповідачів звільнити об'єкти нерухомості протягом п'яти днів з дня набрання законної сили постановою суду.

Представник позивача та представник третьої особи ТОВ «Лезниківський кар'єр» в судовому засіданні позов підтримали та визнали в повному обсязі з підстав зазначених у ньому та просять суд задовольнити його. На обґрунтування позовних вимог зазначають, що 04.07.2014 р. до Володарсько - Волинської районної державної адміністрації Житомирської області (далі - Позивач, Володарсько-Волинська РДА) звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Лезниківський кар'єр», ідентифікаційний код юридичної особи 38215153 (далі - третя особа, Товариство) з листом, в якому просило розглянути питання про викуп земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих на території Володарсько - Волинського району, які належать на праві власності фізичним особам, для суспільних потреб, під подальше розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням ТОВ «Лезниківський кар'єр» корисних копалин - граніту (блоків), граніту, придатного для бутощебеневої продукції та виробництва інших будівельних матеріалів. Прохання Товариство обґрунтувало тим, що Товариство отримало Акт про надання гірничого відводу від 28.02.2014 року за № 2793, який, в свою чергу, було внесено до реєстру Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України. На сьогодні Товариство забезпечує роботою працівників, переважна більшість яких проживає на території Топорищенської сільської ради Володарсько-Волинського району є одним з найбільших бюджетоутворюючих підприємств району. ТОВ «Лезниківський кар'єр» своєчасно сплачує до Державного та місцевого бюджетів податкові платежі та внески на загальнообов'язкове пенсійне страхування. У той же час, Товариство забезпечене обсягами для видобування блоків та гірничої маси фактично тільки на поточний рік. Максимально можливий обсяг видобутих корисних копалин на наявній у користуванні земельній ділянці буде вичерпаний підприємством до 2015 року. Збільшення обсягів виробництва у 2014 році затримується неможливістю розробки граніту на гірничому відводі, адже площа наданого Товариству гірничого відводу перевищує площу земельної ділянки, що розташована над покладами корисних копалин та щодо користування якою здійснюється Товариством. У 2004-2005 рр. було проведено розпаювання земель колишнього КСП «Топориське», внаслідок чого фізичні особи - власники земельних часток - паїв цього КСП, серед яких Відповідачі, оформили у власність частину земельної ділянки у межах гірничого відводу ВАТ «Лезниківський кар'єр». Цільовим призначенням земельних ділянок, що знаходяться у власності вказаних фізичних осіб, є ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

У своєму листі від 04.07.2014 р. Товариство вказало, що має можливість здійснити розрахунок з власниками земельних ділянок за ціною, визначеною ст. 14 Закону, тобто за експертною грошовою оцінкою. В результаті ситуації, що склалась, ТОВ «Лезниківський кар'єр» не має змоги розширювати виробництво, створювати додаткові робочі місця, внаслідок чого держава та місцева громада недоотримує кошти до Державного та місцевого бюджетів, чим, на думку Товариства, зачіпаються як інтереси держави, так й інтереси територіальної громади Топорищенської сільської ради Володарсько -Волинського району. Таким чином, як вказало ТОВ «Лезниківський кар'єр», існує обумовлена загальнодержавними та інтересами територіальної громади потреба у названих земельних ділянках, розташованих в межах гірничого вводу для розробки Лезниківського родовища гранітів. Питання щодо викупу земельних ділянок у добровільному порядку з відповідачами не вирішено через їх не бажання з'являтись на переговори з даного приводу, тому виникла підстава для звернення до суду.

Відповідачі або їх представники в судове засіданні не з'явились. Про день, час та місце розгляду справи повідомлені у встановлено законом порядку. Заяв чи клопотань щодо відкладення розгляду справи від відповідачів чи їх представників до суду не надходило. Перешкод для слухання справи у відсутність відповідачів не встановлено, тому суд слухав справу у їх відсутність.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_4 - ОСОБА_3, а саме ОСОБА_8 в судовому засіданні не погодився з доводами викладеними у позовній заяві і суду пояснив, що «викуп для суспільних потреб» і «примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності» чітко розрізняються відповідально до спеціального закону «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності». Згідно зі ст. 1 цього закону викуп для суспільних потреб здійснюється за згодою власника шляхом укладення договору, а примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності - за рішенням суду. У ч. 1 ст. 15 цього закону встановлено, що примусове відчуження здійснюється виключно після пропозиції власнику продати своє майно і за умови його відмови від такого продажу. Тобто пропозиція здійснити викуп є обов'язковим етапом примусового відчуження.

Вважає, що Закон забороняє будь-яке відчуження земельної ділянки ОСОБА_4, за винятком викупу (вилучення) за взаємною згодою сторін для суспільних потреб та в інших встановлених випадках. Але у будь-якому випадку цю ділянку не може бути примусово відчужено через суд з мотивів суспільної необхідності, таке відчуження було би незаконним. На його думку створення робочих місць чи наповнення бюджету суто за законом не можуть виправдовувати примусове відчуження. Навіть якщо корисна копалина входить до переліку копалин, що мають загальнодержавне значення, суд все-одно має у кожному конкретному випадку з'ясувати, чи дійсно видобуток конкретних копалин у конкретному місці є настільки необхідним, щоб виправдовувати примусове вилучення власності. На його думку, видобування будівельного чи облицювального каміння, тобто будматеріалів, не становить такої необхідності, щоби втручатися у її недоторканне право власності і не ринковими методами, а примусово відбирати у неї землю. Вважає, що необхідність має бути суспільною, а не забезпечувати потреби приватного підприємницького товариства. Крім того він вважає, що позивач допустив окремі процедурні порушення в ході примусового вилучення земельної ділянки ОСОБА_4 Зокрема, не було дотримано процедури оприлюднення повідомлення про викуп в газеті, як визначено у законі.

Заслухавши учасників процесу, дослідивши та оцінивши докази по справі судова колегія дійшла висновку, що позов підлягає до задоволення виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ТОВ «Лезниківський кар'єр», місцезнаходження: 12135 Житомирська область, Володарсько - Волинський район, с. Червоногранітне, вул. Леніна, 1, ідентифікаційний код 38215153, зареєстроване 03.08.2012 р. як юридична особа ( а.с. 16-19). Згідно із статутом Товариства, затвердженого протоколом № 1 Загальних зборів засновників (учасників) від 25.07.2012 р., ТОВ «Лезниківський кар'єр» засновано відповідно до Плану санації Відкритого акціонерного товариства «Лезниківський кар'єр», ідентифікаційний код 00292468, затвердженого ухвалою господарського суду Житомирської області від 31.05.1012 р. у справі № 4/5007/14-Б/11. Єдиним засновником Товариства стало Відкрите акціонерне товариство «Лезниківський кар'єр» шляхом внесення до статутного фонду Товариства майна (основних засобів) ВАТ «Лезниківський кар'єр» (а.с. 20-32).

В свою чергу, ВАТ «Лезниківський кар'єр» на момент заснування Товариства здійснювало добування граніту Лезниківського родовища на підставі Спеціального дозволу на користування надрами №1771 від 05.03.1999 року, виданого Державним комітетом по геології та використанню надр України ( а.с. 33-34). Також, враховуючи наявний спеціальний дозвіл, рішенням Житомирської обласної ради від 28.04.2000 року ВАТ «Лезниківський кар'єр» було надано гірничий відвід для розробки Лезниківського родовища гранітів площею 77,5 га в тимчасове користування терміном на 19 років ( а.с.37).

11.07.2013 року Державною службою геології та надр України на підставі наказу №355 та згідно п.17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМ України від 30.05.2011р. №615 було внесено зміни до Спеціального дозволу на користування надрами за № 1771 від 05.03.1999 року, а саме змінено надрокористувача з ВАТ «Лезниківський кар'єр» на ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Внаслідок таких змін Товариство отримало право видобування на площі 77,5 га граніту, придатного для виробництва бутощебеневої продукції та інших будівельних матеріалів, а також блоків, який відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» від 12.12.1994 року № 827 відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення.

Після внесення змін до спецдозволу, ТОВ «Лезниківський кар'єр» отримало Акт про надання гірничого відводу від 28.02.2014 року за № 2793, який, в свою чергу, було внесено до реєстру Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України. У 28.04.2000 р. ВАТ «Лезниківський кар'єр» було надано гірничий відвід для розробки Лезниківського родовища гранітів (а.с. 35, 37).

Разом з тим, у 2004-2005 рр. було проведено розпаювання земель колишнього КСП «Топориське», внаслідок чого фізичні особи - власники земельних часток - паїв цього КСП, серед яких Відповідачі, оформили у власність частину земельної ділянки у межах гірничого відводу ВАТ «Лезниківський кар'єр». Цільовим призначенням земельних ділянок, що знаходяться у власності вказаних фізичних осіб, є ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Стаття 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» від 17.11.2009 р. № 1559-УІ, з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон), передбачає, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких суспільних потреб, як розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин.

Положеннями ст. 10 Закону ініціатива щодо викупу земельної ділянки для суспільних потреб може належати, зокрема, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами.

Згідно із ст. 6 Закону заходи щодо відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності здійснюються за рахунок коштів відповідних бюджетів та коштів юридичних осіб, що ініціювали відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна для суспільних потреб.

У своєму листі до позивача від 04.07.2014 р. Товариство вказало, що має можливість здійснити розрахунок з власниками земельних ділянок за ціною, визначеною ст. 14 Закону, тобто за експертною грошовою оцінкою. В результаті ситуації, що склалась, ТОВ «Лезниківський кар'єр» не має змоги розширювати виробництво, створювати додаткові робочі місця, внаслідок чого держава та місцева громада недоотримує кошти до Державного та місцевого бюджетів, чим, на думку Товариства, зачіпаються як інтереси держави, так й інтереси територіальної громади Топорищенської сільської ради Володарсько -Волинського району. Таким чином, як вказало ТОВ «Лезниківський кар'єр», існує обумовлена загальнодержавними та інтересами територіальної громади потреба у названих земельних ділянках, розташованих в межах гірничого вводу для розробки Лезниківського родовища гранітів.

Розглянувши заяву ТОВ «Лезниківський кар'єр», а також відповідні матеріали (а.с. 14), відповідно до ст. ст. 122, 123, 146, 147 і 149 Земельного кодексу України та Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» головою Володарсько-Волинської РДА 08.07.2014 р. прийнято Розпорядження № 188 (далі - Розпорядження) «Про викуп або примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням даних земельних ділянок у користування ТОВ «Лезниківський кар'єр» для розробки Лезниківського родовища гранітів (а.с. 40).

Підставою для видачі даного розпорядження стало наступне.

У статті 13 Конституції України вказано, що власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Статтею 3 Земельного Кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 147 Земельного Кодексу України підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.

За приписами ст. 1 Закону України від 17.11.2009 р. «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, за плату в державну чи комунальну власність шляхом їх викупу чи примусового відчуження для потреб держави, територіальної громади, суспільства в цілому.

Суспільною необхідністю є обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.

Як вбачається з план схеми - ділянки Лезниківського родовища Топорищенської сільської ради, іншої документації із землеустрою, частина земельних ділянок Відповідачів, що належить їм на праві власності, увійшла у межі земельної ділянки гірничого відводу Товариства.

Так, відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку серії ЖТ № 096802 виданого 26.10.2004 року ( а.с. 84 т.2) , на праві власності ОСОБА_4 належить земельна ділянка площею 4,2899, кадастровий номер 1821185400:10:003:0016. У межі гірничого відводу входить частина даної земельної ділянки, площею 1,1348 га (а.с. 199-202, 210). Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ № 096801 виданого 26.10.2004 року, на праві власності ОСОБА_4 належить земельна ділянка площею 4,2899га. кадастровий номер 1821185400:10:003:0017 ( а.с. 85 т.2 ). У межі гірничого відводу входить частина цієї земельної ділянки, площею 0,3286 га (а.с. 199-202, 210). Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЖТ № 096799 виданого 26.10.2004 року, ОСОБА_4 належить на праві власності земельна ділянка площею 4,2900 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0046; у межі гірничого відводу входить частина даної земельної ділянки, площею 3,4900 га. Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку, ОСОБА_4 належить на праві власності земельна ділянка площею 4,2900 га., кадастровий помер 1821185400:10:003:0047( а.с.86 т.2); у межі гірничого відводу входить частина цієї земельної ділянки, площею 2,3957 га (а. с. 199-202, 210).

Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА №883253, виданого 29.07.2005 року ОСОБА_5 отримав у власність земельну ділянку площею 2,9469 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0243 ( а.с. 80 т.2). У межі гірничого відводу входить частина земельної ділянки, площею 0,0528 га (а. с. 199-202, 210).

Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА №302958, виданого 20.01.2012 року ОСОБА_6 належить на праві власності земельна ділянка площею 3,6172 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0245 (а. с. 82 т.2). У межі гірничого відводу входить частина земельної ділянки, площею 2,8011 га (а. с. 199-202, 210).

Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯА №883259, виданого 29.07.2005 року, ОСОБА_7 отримала у власність земельну ділянку площею 3,3881 га., кадастровий номер 1821185400:10:003:0249 (а.с.81 т.2). У межі гірничого відводу входить частина земельної ділянки, площею 0,2044 га (а.с. 199-202, 210).

Як вказано вище, на підставі листа ТГОВ «Лезниківський кар'єр» та долучених до нього матеріалів, Позивач дійшов висновку про те, що неможливість подальшої розробки третьою особою Лезниківського родовища, мораторій на розпорядження землями сільськогосподарського призначення, крім їх викупу для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності, не дає змоги Товариству розширювати виробництво, створювати додаткові робочі місця, внаслідок чого держава та місцева громада недотримує кошти до Державного та місцевого бюджетів, тим самим, зачіпаються як інтереси держави, так й інтереси територіальної громади сіл Топорище, Червоногранітне Володарсько -Волинського району.

Так, внаслідок здійснення господарської діяльності з видобування Товариством граніту до бюджетів всіх рівні та державних цільових фондів за 2013 рік надійшло понад 6,5 млн. грн., а за перше півріччя 2014 року - понад 6,2 млн. грн., що, беззаперечно, свідчить по позитивну динаміку надходжень та забезпечує можливість здійснення соціальних видатків в регіоні у непростий економічний час. Крім того, Товариством за січень-липень 2014 року сплачено до місцевого бюджету 534,5 тис. грн. плати за надра, що становить 95 відсотків надходжень даного податку по Володарсько-Волинському району в цілому. Таким чином, безперебійна робота Товариства є необхідною складовою соціально-економічного розвитку регіону та забезпечення суспільних потреб територіальної громади (а.с. 10-13 т.2).

Згідно з абз. 3 ч.2 ст. 8 Закону районна державна адміністрація приймає рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб, якщо передбачається місце розташування об'єкта в межах території району.

Викуп земельних ділянок для суспільних потреб, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може здійснюватися за умови відшкодування їх вартості відповідно до закону.

Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.

Частиною 2 ст. 5 Закону передбачено, що вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.

З урахуванням вимог законодавства було замовлено відповідні Висновки про експертну грошову оцінку земельної ділянки, що були виконані спеціальним суб'єктом оціночної діяльності ТОВ «ЗемЮрКонсалтинг».

З висновків про експертну грошову оцінку від 10.07.2014 року та рецензій на зазначену експертну оцінку від 14.07.2014 року вбачається, що ринкова вартість земельних ділянок (їх частин), що належить на праві власності: ОСОБА_4 становить 13277,16 грн. , другої частини ділянки - 3844,62 грн., третьої - 40833,00 грн., четвертої - 28029,69 грн. (а.с.44 - 106, 157 - 172 т. 1), ОСОБА_5 - 897,60 грн. (а.с. 107-123, 173-176 т. 1), ОСОБА_6 - 38 935.29 грн. ( а.с. 124-139, 177-180 т. 1), ОСОБА_7 - 3025,12 грн. ( а.с. 140-156, 181-184 т. 1).

Статтею 10 вказаного Закону передбачено, що орган виконавчої влади, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення.

Інформація (письмове повідомлення) надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, рекомендованим листом з повідомленням про вручення або вручається йому (їм) особисто під розписку.

Орган виконавчої влади зобов'язаний забезпечити отримання власником (власниками) земельної ділянки, щодо яких прийнято рішення про їх викуп, письмового повідомлення в обсязі, передбаченому цією статтею.

У письмовому повідомленні, що надсилається власнику (власникам) земельної ділянки, які підлягають викупу для суспільних потреб, зазначається інформація щодо: об'єктів викупу, їх місцезнаходження, а для земельних ділянок додатково - площі, кадастрового номера (за наявності), категорії земель; мети викупу; умов викупу (орієнтовна викупна ціна, строк викупу, джерело фінансування витрат, пов'язаних з викупом), а також відомостей про земельну ділянку, прав і обов'язків власника (власників) земельної ділянки, які виникли у зв'язку з їх викупом відповідно до закону.

На виконання вимог ст. 10 Закону та п. 4 Розпорядження голови РДА від 08.07.2014 р. № 188 Позивачем на адресу Відповідачів 17.07.2014 р. та 24.07.2014 р. було направлено Повідомлення про прийняте рішення щодо викупу або примусового відчуження земельної ділянки (її частини), яка перебуває у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, які містили інформацію про права та обов'язки власників, серед яких визначений ч. І ст. 11 Закону обов'язок Відповідачів письмово повідомити орган влади про намір провести переговори або про відмову від них.

Так, згідно із ч. 1 ст. 11 Закону власник (власники) земельної ділянки протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.

З системного аналізу вказаних норм Закону вбачається, що обов'язку Позивача дотримуватись процедури інформування власників щодо порядку та умов викупу земельних ділянок кореспондується обов'язок Відповідачів у письмовій формі поінформувати орган влади про намір провести переговори.

Частина 3 статті 11 Закону визначає, що у разі надання власником (власниками) земельної ділянки, згоди на проведення переговорів щодо умов їх викупу представники органу, який прийняв рішення про їх викуп, після отримання власником (власниками) цих об'єктів інформації (письмового повідомлення) проводять переговори з власником (власниками) земельної ділянки, щодо викупної ціни, строків та інших умов викупу.

Як вбачається з Повідомлень, направлених на адресу Відповідачів рекомендованими листами з повідомленнями, що були отримані ОСОБА_5 24.07.2014 р., ОСОБА_6 - 22.07.2014 р., ОСОБА_7 - 19.07.2014 р. (підтверджується даними «Укрпошти»), останні були належним чином сповіщені про права та обов'язки, визначені Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (а.с. 185-191 т. 1). Також відповідне оголошення, що було спрямоване на досудовий порядок вирішення питання викупу земельних ділянок, Позивач розмістив у місцевій у газеті «Прапор» від 11.07.2014 № 28 та від 18.07.2014 р. № 29 ( а.с. 192-193 т.1).

У той же час, 11.08.2014 р. було повернуто Позивачу у зв'язку із закінченням терміну зберігання поштове відправлення від 09.07.2014 р. на адресу ОСОБА_4 ( а. с.194-196 т.1)

За вимогами ч. З ст. 10 Закону у разі якщо місце проживання (перебування чи роботи) або місцезнаходження осіб, зазначених у частині другій цієї статті, залишається невідомим, навіть після звернення до адресного бюро та органів внутрішніх справ, про прийняте рішення щодо викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, ці особи повідомляються шляхом розміщення відповідного оголошення у друкованих засобах масової інформації, засновниками яких є Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, на території здійснення повноважень яких знаходиться земельна ділянка, що викуповується органом місцевого самоврядування чи відповідним органом виконавчої влади.

З урахуванням отримання інформації із Топорищенської сільської ради, та на виконання вимог ч. 3 ст. 10 Закону у газеті «Житомирщина» (засновник Житомирська обласна державна адміністрація) було надруковано оголошення адресоване ОСОБА_4 про викуп земельних ділянок для суспільних потреб. Вказане оголошення було опубліковано 22.08.2014 р. (а.с. 197-198 т.1). Зазначені обставини також спростовуються пояснення представника третьої особи стосовно порушення процедури повідомлення ОСОБА_4 про необхідність відчуження земельних ділянок.

Власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, вважається повідомленим про такий викуп з дня опублікування зазначеного оголошення.

Крім цього, на адресу Відповідачів додатково направлені телеграми з пропозицією про проведення таких переговорів 29.08.2014 р. Однак, жодної відповіді про згоду на викуп за визначеною ціною отримано не було, що також зафіксовано у відповідному протоколі комісії РДА під головуванням заступника голови РДА ( а.с. 212-214). Копії всіх матеріалів щодо викупу земельних ділянок та копії позовних заяв направлені позивачем відповідачам 01.09.2014 року ( 217 - 221 т. 1).

Згідно із ст. 15 Закону в разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників.

Як вбачається з викладеного вище, подальша розробка ТОВ «Лезниківський кар'єр» Лезниківського родовища корисних копалин дозволить зберегти, а той і створити додаткові робочі місця, збільшити надходження до бюджетів всіх рівнів, що позитивно вплине на економічні та соціальні чинники розвитку територіальних громад Володарсько - Волинського району.

При наявності визначення суспільної необхідності, виникають колізії щодо тлумачення терміну « виключна необхідність», оскільки законодавцем вона не визначена.

У ст. 15 Закону визначено, що у разі неотримання згоди власника земельної ділянки з викупом для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення об'єктів пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Законодавець імперативно закріпив можливість такого вилучення земельних ділянок під розміщення об'єктів, пов'язаних з видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.

Статтею 4 Кодексу України про надра передбачено, що надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Таким чином, з визначення закону вбачається, що добування корисних копалин відбувається виключно в інтересах держави.

Як вбачається з Плану розвитку гірничих робіт на 2014 рік, Товариство визначило, що має здійснювати видобування граніту, у тому числі у напрямку розташування земельних ділянок Відповідачів. Неможливість подальшої розробки Товариством Лезниківського родовища, мораторій на розпорядження землями товарного сільськогосподарського виробництва, крім їх викупу для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності, не дає змоги Товариству розширювати виробництво.

У той же час, суспільні потреби, що співпадають з інтересами держави, територіальної громади, є оціночною категорією та мають домінувати над потребами індивідуума.

Внаслідок розширення виробництва Товариства будуть створюватись додаткові робочі місця, держава та місцева громада буде отримувати додаткові кошти до Державного та місцевого бюджетів, що у свою чергу є прямими інтересами територіальної громади сіл Топорище, Червоногранітне Володарсько-Волинського району.

На сьогодні Товариство забезпечує роботою працівників, переважна більшість яких проживає на території Топорищенської сільської ради Володарсько-Волинського району. Здійснення добування граніту забезпечує зайнятість населення . Внаслідок добування та переробки граніту Лезниківського родовища підприємство є одними з найбільших бюджетоутворюючих підприємств району, є сумлінним платником податків та своєчасно сплачує їх до Державного та місцевого бюджетів, а також сплачує внески на загальнообов'язкове пенсійне страхування, що підтверджується відсутністю недоїмки по даним податкової інспекції станом на 01.09.2014 року.

Таким чином судова колегія вважає, що вказаним обставинами підтверджується виключна необхідність у вилученні вказаних вище частин земельних ділянок відповідачів.

Відповідно до договору про фінансування заходів щодо відчуження земельних ділянок ( їх частин), які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності від 16.10.2014 року ( а. с. 100-104) визначено розмір, порядок та умови виплати коштів за відчуженні земельні ділянки їх власникам.

Статтею 16 названого Закону передбачено, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки щодо їх викупу для суспільних потреб звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.

Статтею 2 Земельного кодексу (далі - ЗК) України визначено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ч. 1 ст. 3 ЗК України).

Положеннями ст. 23 ЗК України закріплено принцип пріоритетності земель сільськогосподарського призначення по відношенню до інших категорій земель.

Статтею 79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.

Право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.

Частиною 2 ст. 152 ЗК України визначено право власника земельної ділянки або землекористувача вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Виходячи з аналізу вище наведених норм законодавства суд прийшов до висновку про обґрунтованість та правомірність вимог позивача щодо примусового відчуження земельних ділянок про які йдеться у даній справі із забезпеченням дотримання прав землевласників на розмежування земельних ділянок, перереєстрації права власності та відшкодування вартості відчуженої землі.

Таким чином судова колегія вважає, що з метою захисту прав та інтересів відповідачів по справі, як землевласників земельних ділянок частини яких примусово відчужуються з мотивів суспільної необхідності, необхідно вирішити питання про забезпечення дотримання їх прав щодо приведення правовстановлюючих документів на землю у відповідність із законодавством після її розмежування та проведення процедури примусового відчуження.

Позивачем дотримано вимоги законодавства України при прийнятті розпорядження № 188 від 08.07.2014 року та при вжитті заходів щодо досудового врегулювання питання викупу земельних ділянок ( їх частин) у відповідачів з мотивів суспільної необхідності, тому позов підлягає до задоволення у повному обсязі.

Керуючись ст. ст. 2,8-14,71,94,160-163, 167, 183-1, 186 КАС України, ст. ст. 3, 147, 152 Земельного Кодексу, Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності"

ПОСТАНОВИВ:

Позовну заяву Володарсько - Волинської районної державної адміністрації Житомирської області задовольнити.

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 1,1348 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0016, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 13 277,16 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 0,3286 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0017, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, і належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 3 844,62 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 3,49 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0046, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, і належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 40 833,00 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 2,3957 га., кадастровий номер 1821185400:10:003:0047, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, і належить на праві приватної власності ОСОБА_4 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 28 029,69 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Зобов'язати ОСОБА_9 звільнити об'єкти нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 0,0528 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0243, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, і належить на праві приватної власності ОСОБА_5 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку, за ціною 897,60 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Зобов'язати ОСОБА_5 звільнити об'єкт нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти ) днів з дня набрання законної сили постановою суду.

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 2,8011 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0245. цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, і належить на праві приватної власності ОСОБА_6 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку, за ціною 38 935,29 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Зобов'язати ОСОБА_6 звільнити об'єкт нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.

Примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власні нерухомого майна-частину земельної ділянки, площею 0,2044 га, кадастровий номер: 1821185400:10:003:0249, цільове призначення: для ведення сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського призначення, і належить на праві приватної власності ОСОБА_7 підставі державного акту на право власності на земельну ділянку, за ціною 3 025.12 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».

Зобов'язати ОСОБА_7 звільнити об'єкт нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.

Зобов'язати Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_4 коштів в сумі 85984,47 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_4 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після вступу постанови суду в законну силу.

Зобов'язати Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_5 коштів в сумі 897,29 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_5 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після вступу постанови суду в законну силу.

Зобов'язати Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_6 коштів в сумі 38 935 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_6 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після вступу постанови суду в законну силу.

Зобов'язати Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_7 коштів в сумі 3025,12 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_7 або на депозитний рахунок нотаріальної контори після вступу постанови суду в законну силу.

Зобов'язати Володарсько - Волинську районну державну адміністрацію забезпечити виготовлення правовстановлюючих документів на частини земельних ділянок, які залишились у власності ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, за рахунок коштів ТОВ «Лезниківський кар'єр», після проведення процедури викупу земельних ділянок.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження постанови суду.

Апеляційна скарга подається до Вищого адміністративного суду України через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення, тобто через Житомирський апеляційний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Вищого адміністративного суду України як до суду апеляційної інстанції, а даному випадку.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Головуючий суддя І.Г. Охрімчук

судді: Т.В. Іваненко

Л.В. Кузьменко

Повний текст cудового рішення виготовлено "29" жовтня 2014 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Володарсько-Волинська районна державна адміністрація Житомирської області вул.Карла Маркса,6,смт.Володарськ-Волинський,Володарсько - Волинський район, Житомирська облас,12101

3- відповідачу/відповідачам: ОСОБА_4 АДРЕСА_1 ОСОБА_5 АДРЕСА_2,12134 ОСОБА_6 АДРЕСА_3 ОСОБА_7 АДРЕСА_4

4-третій особі: Товариство з обмеженою відповідальністю "Лезниківський кар'єр" - вул.Леніна,1,с.Червоногранітне,Володарсько - Волинський район, Житомирська облас,12135,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.10.2014
Оприлюднено15.12.2014
Номер документу41825360
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —874/3/14

Ухвала від 03.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 19.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 19.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 27.10.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 27.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 30.09.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

Ухвала від 04.09.2014

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Охрімчук І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні