ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 грудня 2014 року м. Київ справа № 874/3/14 (А/800/320/14, А/321/14)
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі: Чумаченко Т.А., Мороза В.Ф., Смоковича М.І., при секретарі:Головко О.В., за участю: відповідача - представника ОСОБА_5 - представника ОСОБА_6 - представника ТОВ «Лезниківський кар'єр» представника ОСОБА_7 - ОСОБА_5, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_12 як представника ОСОБА_7 та ОСОБА_6 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2014 року у справі за позовом Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_5, ОСОБА_13, ОСОБА_6, ОСОБА_14, треті особи: товариство з обмеженою відповідальністю «Лезниківський кар'єр», ОСОБА_7, про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності земельних ділянок, - в с т а н о в и л а: Володарсько-Волинська районна державна адміністрація Житомирської області звернулась в порядку статті 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України до Житомирського апеляційного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_5, ОСОБА_13, ОСОБА_6, ОСОБА_14, в якому просила примусово відчужити з мотивів суспільної необхідності у державну власність частини земельних ділянок відповідної площі, цільове призначення яких: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель: землі сільськогосподарського значення, які належить на праві приватної власності відповідачам на підставі державних актів про право власності на земельні ділянки, за цінами встановленими звітами про експертну грошову оцінку земельних ділянок, за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» та зобов'язати відповідачів звільнити об'єкти нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що до Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області звернулось ТОВ «Лезниківський кар'єр» з листом, в якому просило розглянути питання щодо викупу частини земельних ділянок, які належать на праві власності фізичним особам, для суспільних потреб під подальше розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин - граніту (блоків), граніту, придатного для бутощебеневої продукції та виробництва інших будівельних матеріалів, у зв'язку з тим, що максимально можливий обсяг видобутих корисних копалин на наявній у користуванні ТОВ «Лезниківський кар'єр» земельній ділянці буде вичерпаний підприємством до 2015 року.
При цьому граніт належить до корисних копалин загальнодержавного значення, ТОВ «Лезниківський кар'єр» забезпечує роботою працівників, переважна більшість яких проживає на території Топоришенської сільської ради Володарсько-Волинського району, є одним з найбільших бюджетоутворюючих підприємств району своєчасно сплачує до Державного та місцевою бюджетів податки та внески та має можливість здійснити розрахунок з власниками земельних ділянок за ціною, визначеною експертною грошовою оцінкою.
Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2014 року позов задоволено.
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 1,1348 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0016, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_5 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 13 277,16 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 0,3286 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0017, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_5 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 3844,62 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 3,49 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0046, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_5 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 40833,00 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 2,3957 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0047, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_5 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 28029,69 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Зобов'язано ОСОБА_5 звільнити об'єкти нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 0,0528 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0243, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_13 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 897,60 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Зобов'язано ОСОБА_13 звільнити об'єкт нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 2,8011 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0245, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_6 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 38935,29 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Зобов'язано ОСОБА_6 звільнити об'єкт нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.
Примусово відчужено з мотивів суспільної необхідності у державну власність об'єкт нерухомого майна - частину земельної ділянки, площею 0,2044 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0249, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, яка належить на праві приватної власності ОСОБА_14 на підставі державного акта на право власності на земельну ділянку, за ціною 3025,12 гривень за рахунок коштів, зарахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр».
Зобов'язано ОСОБА_14 звільнити об'єкт нерухомості протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання законної сили постановою суду.
Зобов'язано Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_5 коштів в сумі 85984,47 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_5 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після набрання законної сили постановою суду.
Зобов'язано Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_13 коштів в сумі 897,29 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_13 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після набрання законної сили постановою суду.
Зобов'язано Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_6 коштів в сумі 38935 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_6 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після набрання законної сили постановою суду.
Зобов'язано Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області здійснити виплату належних ОСОБА_14 коштів в сумі 3025,12 грн., за рахунок коштів перерахованих ТОВ «Лезниківський кар'єр» на рахунок за банківськими реквізитами вказаними ОСОБА_14 або на депозитний рахунок нотаріальної контори, після набрання законної сили постановою суду.
Зобов'язано Володарсько-Волинську районну державну адміністрацію Житомирської області забезпечити виготовлення правовстановлюючих документів на частини земельних ділянок, які залишились у власності ОСОБА_5, ОСОБА_13, ОСОБА_6, ОСОБА_14, за рахунок коштів ТОВ «Лезниківський кар'єр», після проведення процедури викупу земельних ділянок.
Не погоджуючись з таким рішенням Житомирського апеляційного адміністративного суду, ОСОБА_12 як представник ОСОБА_7 та ОСОБА_6 звернулись до Вищого адміністративного суду України з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неправильне і неповне дослідження доказів та встановлення обставин у справі, просили постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В судовому засіданні ОСОБА_11 як представник ОСОБА_7 та ОСОБА_9 як представник ОСОБА_6 просили задовольнити апеляційні скарги у повному обсязі; ОСОБА_5 та його представник - ОСОБА_8 підтримали вимоги апеляційних скарг; представник ТОВ «Лезниківський кар'єр» заперечив проти задоволення апеляційних скарг.
Відповідно до статті 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України право звернутися з адміністративним позовом про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності мають органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які відповідно до закону можуть викуповувати ці об'єкти для суспільних потреб.
Правові, організаційні та фінансові засади регулювання суспільних відносин, що виникають у процесі відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності визначені Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон).
Вищезазначеним Законом передбачена можливість як викупу земельної ділянки для суспільних потреб, так і примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки за процедурою відчуження (викупу) ділянки для суспільних потреб.
Так, згідно зі статтею 1 Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
Положеннями абзацу 2 частини 3 статті 4 Закону визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в порядку, встановлених законом.
Згідно з частиною 4 вищенаведеної статті Закону викуп земельних ділянок для суспільних потреб, примусове відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності здійснюються як виняток з дотриманням вимог екологічної безпеки, із забезпеченням подальшого раціонального використання земельних ділянок, у разі якщо об'єкти, визначені у статтях 8 і 9 цього Закону , можна розмістити виключно на земельних ділянках, що відчужуються.
Відповідно до статті 5 Закону вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб'єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об'єктів нерухомого майна, в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Положеннями частини 1 статті 8 визначено, що органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені (крім об'єктів, викуп яких віднесено до повноважень органів місцевого самоврядування), для таких суспільних потреб, як розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин .
Згідно зі статтею 15 Закону у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема, об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення.
Примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності визначений у статті 16 Закону, в якій вказано про те, що орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.
Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
У разі задоволення позовних вимог рішенням суду визначається викупна ціна та порядок її виплати, а також перелік та порядок надання майна замість відчуженого.
Рішення суду про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, разом із документами, що підтверджують попередню та повну сплату колишньому власнику викупної ціни або державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, надане замість відчуженого, є підставою для державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені об'єкти.
Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об'єктів банківський рахунок.
Заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, обговоривши доводи апеляційних скарг та перевіривши за матеріалами справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів встановила наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Лезниківський кар'єр» (далі - ТОВ «Лезниківський кар'єр») є юридичною особою, ідентифікаційний код 38215153, знаходиться за адресою: 12135, Житомирська область, Володарсько-Волинський район, с. Червоногранітне, вул. Леніна, 1.
ТОВ «Лезниківський кар'єр», яке є правонаступником ВАТ «Лезниківський кар'єр», має спеціальний дозвіл на користування надрами від 05 березня 1999 року №1771, з урахуванням наказу Державної служби геології та надр України від 11 липня 2013 року №355, зокрема на видобування граніту придатного для виробництва бутощебеневої та інших будівельних матеріалів, а також блоків в Лезниківському родовищі та гірничий відвід з метою розробки Лезниківського родовища граніту, наданий 28 квітня 2000 року.
В подальшому згідно з актом Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України
від 28 лютого 2014 року №2793, ТОВ «Лезниківський кар'єр» надано гірничий відвід для розробки Лезниківського родовища гранітів, внаслідок чого ТОВ отримало право видобування на площі 77,5 га граніту, придатного для виробництва бутощебеневої продукції та інших будівельних матеріалів, а також блоків.
ТОВ «Лезниківський кар'єр» є одним з найбільших бюджетоутворюючих підприємств району, забезпечує роботою працівників, переважна більшість яких проживає на території Топоришенської сільської ради Володарсько-Волинського району, своєчасно сплачує до Державного та місцевою бюджетів податки та внески.
При цьому відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення» від 12 грудня 1994 року № 827 граніт відноситься до корисних копалин загальнодержавного значення.
Разом з тим, у 2004-2005 роках було проведено розпаювання земель колишнього КСП «Топориське», в результаті якого, зокрема відповідачі оформили у власність частину земельної ділянки у межах гірничого відводу ВАТ «Лезниківський кар'єр».
ТОВ «Лезниківський кар'єр» 04 липня 2014 року звернулось до Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області із заявою, в якій просило розглянути питання щодо викупу частини земельних ділянок, які належать на праві власності фізичним особам, для суспільних потреб під подальше розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення - граніту (блоків), граніту, придатного для бутощебеневої продукції та виробництва інших будівельних матеріалів, у зв'язку з тим, що максимально можливий обсяг видобутих корисних копалин на наявній у користуванні ТОВ «Лезниківський кар'єр» земельній ділянці буде вичерпаний підприємством до 2015 року.
Так, відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЖТ №096802, виданого 26 жовтня 2004 року ОСОБА_5 на праві власності належить земельна ділянка площею 4,2899 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0016, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 1,1348 га зазначеної ділянки.
Відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЖТ №096801, виданого
26 жовтня 2004 року ОСОБА_5 на праві власності належить земельна ділянка площею 4,2899 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0017, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 0,3286 га зазначеної ділянки.
Відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЖТ №096799, виданого
26 жовтня 2004 року ОСОБА_5 на праві власності належить земельна ділянка площею 4,2900 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0046, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 3,4900 га зазначеної ділянки.
Відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЖТ №096800, виданого
26 жовтня 2004 року ОСОБА_5 на праві власності належить земельна ділянка площею 4,2900 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0047, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 2,3957 га зазначеної ділянки.
Відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЯА №883253, виданого
29 липня 2005 року ОСОБА_13 на праві власності належить земельна ділянка площею 2,9469 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0243, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 0,0528 га зазначеної ділянки.
Відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЯА №302958, виданого
20 січня 2012 року ОСОБА_6 на праві власності належить земельна ділянка площею 3,6172 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0245, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 2,8011 га зазначеної ділянки.
Відповідно до державного акту про право власності на земельну ділянку ЯА №883259, виданого
29 липня 2005 року ОСОБА_14 на праві власності належить земельна ділянка площею 3,3881 га, кадастровий номер 1821185400:10:003:0249, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія землі: землі сільськогосподарського значення, в межі гірничого відводу входить 0,2044 га зазначеної ділянки.
При цьому ТОВ «Лезниківський кар'єр» було замовлено та отримано звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що належать відповідачам на праві приватної власності, які виконані спеціальним суб'єктом оціночної діяльності товариством з обмеженою відповідальністю «ЗемЮрКонсалтинг» із наданням відповідної рецензії.
За результатами розгляду заяви ТОВ «Лезниківський кар'єр», головою Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області 08 липня 2014 року прийнято розпорядження №188 «Про викуп або примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням даних земельних ділянок у користування ТОВ «Лезниківський кар'єр» для розробки Лезниківського родовища гранітів.
Володарсько-Волинською районною державною адміністрацією Житомирської області
24 липня 2014 року на адреси ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_13, ОСОБА_14 направлені повідомлення від 08 липня 2014 року про прийняте рішення щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, в яких, зокрема, запропоновано відповідачам надати згоду на проведення переговорів щодо умов викупу земельних ділянок та повідомлено про наслідки неотримання згоди на викуп ділянок.
Вищезазначені повідомлення отримані ОСОБА_6, ОСОБА_13, ОСОБА_14, що підтверджується повідомленнями про вручення поштової кореспонденції (т. 1, а.с. 191).
Разом з тим, повідомлення, направлене на адресу ОСОБА_5 повернулось із поміткою - за закінченням терміну зберігання.
З метою досудового порядку вирішення питання, Володарсько-Волинська районна державна адміністрація Житомирської області розмістила оголошення про викуп земельних ділянок для суспільних потреб щодо всіх відповідачів у місцевій газеті «Прапор» від 11 липня 2014 року та від 18 липня 2014 року
( т. 1, а.с. 192-193).
У зв'язку з неотриманням ОСОБА_5 повідомлення, позивач 22 серпня 2014 року розмістив оголошення про викуп земельних ділянок для суспільних потреб, адресоване ОСОБА_5 у газеті «Житомирщина», засновником якої є Житомирська обласна державна адміністрація.
Крім того, 29 серпня 2014 року на адресу відповідачів додатково направлені телеграми з пропозицією про проведення переговорів щодо викупу земельних ділянок.
Протоколом засідання комісії з проведення переговорів з власниками щодо відчуження земельних ділянок для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності Володарсько-Волинської районної державної адміністрації від 29 серпня 2014 року № 1 встановлено, що станом на 29 серпня 2014 року від ОСОБА_6, ОСОБА_14, ОСОБА_13 до позивача жодних письмових повідомлень з пропозицією проведення чи відмови від переговорів щодо викупу частини земельних ділянок не надходило.
Володарсько-Волинською районною державною адміністрацією Житомирської області
01 вересня 2014 року відповідачам направлені копії всіх матеріалів щодо викупу частини земельних ділянок та копії позовних заяв (т 1, а.с. 217-221).
Наведені документи свідчать про те, що позивач використав всі способи, встановлені законом щодо досудового врегулювання даного спору, але, не досягнувши бажаного результату, звернувся до суду.
Крім того, суд не бере до уваги посилання представників ОСОБА_5 і ОСОБА_7 на те, що земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не може бути примусово відчужена з мотивів суспільної необхідності через дію мораторію, передбаченого пунктом 15 Перехідних положень Земельного кодексу України та порушення позивачем порядку досудового врегулювання спору з огляду на таке.
Відповідно до підпункту «б» пункту 15 Перехідних положень Земельного кодексу України до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2016 року, не допускається: купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв), крім передачі їх у спадщину, обміну земельної ділянки на іншу земельну ділянку відповідно до закону та вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб .
Таким чином, дія мораторію не поширюється на ті земельні ділянки, щодо яких виникає необхідність вилучення для суспільних потреб.
Необґрунтованими є посилання ОСОБА_8 як представника ОСОБА_5 на необхідність додаткового дослідження наявності чи відсутності на його земельній ділянці корисних копалин загальнодержавного значення, оскільки положеннями статті 17 Кодексу України про надра визначено, що гірничим відводом є частина надр, надана користувачам як для промислової розробки родовищ корисних копалин, так і для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин .
Положеннями статті 147 Земельного кодексу України визначено, що підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.
Так, відповідно до статті 16 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.
З огляду на викладене, вірним є висновок суду першої інстанції щодо обґрунтованості позовних вимог про примусове відчуження у відповідачів частини земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності.
Доводи апеляційних скарг зазначеного висновку суду не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Згідно з частиною 6 статті 183-1 Кодексу адміністративного судочинства України судом апеляційної інстанції у справах про примусове відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності є Вищий адміністративний суд України рішення якого є остаточним і оскарженню не підлягає.
Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 183-1, 195, 196, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Апеляційні скарги ОСОБА_12 як представника ОСОБА_7 та ОСОБА_6 - залишити без задоволення.
Постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 27 жовтня 2014 року у справі за позовом Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_5, ОСОБА_13, ОСОБА_6, ОСОБА_14, треті особи: товариство з обмеженою відповідальністю «Лезниківський кар'єр», ОСОБА_7, про примусове відчуження з мотивів суспільної необхідності земельних ділянок - залишити без зміни.
Ухвала є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2014 |
Оприлюднено | 25.12.2014 |
Номер документу | 41997846 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Чумаченко Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні