Ухвала
від 28.10.2014 по справі 804/13279/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

28 жовтня 2014 рокусправа № 804/13279/13-а

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Добродняк І.Ю

суддів: Бишевської Н.А. Семененка Я.В.

за участю секретаря судового засідання: Новошицька О.О.

за участю представників:

позивача: - не з'явився

відповідача: - Буденко Ю.Ф. дов від 15.10.2014

Бротман О.О. дов від 15.10.2014

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську

апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області

на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2013 року

у справі № 804/13279/13-а

за позовом Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області

до товариство з обмеженою відповідальністю «ЮС-ЛТД»

про тимчасову заборону (зупинення) діяльності,-

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Дніпропетровській області звернулась з адміністративним позовом до Дніпропетровського окружного адміністративного суду, в якому просила:

- тимчасово заборонити (зупинити) діяльність з експлуатації джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря товариству з обмеженою відповідальністю «ЮС-ЛТД», що знаходиться за адресою вул.Комісара Крилова, 21-К, 23-А, м.Дніпропетровськ, 49000; юридична адреса: вул.Коксова, 12, м.Дніпропетровськ, 49017, код ЄДРПОУ 33183468, про що видати виконавчий лист та направити його на адресу ДЕІ у Дніпропетровській області;

- тимчасово заборонити (зупинити) діяльність щодо утворення та розміщення відходів без ліміту на утворення та розміщення відходів ТОВ «ЮС-ЛТД», що знаходиться за адресою вул.Комісара Крилова, 21-К, 23-А, м.Дніпропетровськ, 49000; юридична адреса: вул.Коксова, 12 м.Дніпропетровськ, 49017, код ЄДРПОУ 33183468, про що видати виконавчий лист та направити його на адресу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області.

Позов обґрунтовано встановленими перевіркою фактами здійснення відповідачем певної господарської діяльності за відсутності інвентаризації та дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а також без встановлення ліміту на утворення та розміщення відходів.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2013 року адміністративний позов задоволено частково. Тимчасово заборонено (зупинено) діяльність ТОВ «ЮС-ЛТД» з експлуатації джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря. В задоволенні решти позову відмовлено.

Не погодившись з постановою суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Позивач зазначає, що суд першої інстанції не врахував, що, не зважаючи на внесені 07.08.2013 зміни до Постанови Кабінету Міністрів України № 1218 від 03.08.1998, ТОВ «ЮС-ЛТД» зобов'язано було отримати документи дозвільного характеру у сфері поводження з відходами на 2013 рік.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, про час і місце судового засідання позивач повідомлений судом належним чином.

ТОВ «ЮС-ЛТД» проти задоволення апеляційної скарги заперечує, зазначає, що відповідно до інвентаризації джерел утворення промислових та побутових відходів ТОВ «ЮС-ЛТД» показник загального утворення відходів по товариству складає 99,14 т/рік, що виключає необхідність отримувати ліміт на утворення та розміщення відходів відповідно до норм чинного законодавства.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи, позивачем - Державною екологічною інспекцією у Дніпропетровській області в період з 02.09.2013 по 20.09.2013 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України ТОВ «ЮС-ЛТД», яке спеціалізується на виготовленні руберойду, що знаходиться за адресою: вул.Коксова, 12, м.Дніпропетровськ, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами (т.1, а. с.10-28).

Перевіркою встановлено, що в порушенням вимог ст.ст.17, 32, 33 Закону України «Про відходи», ст.55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»:

- Товариством утворюються відходи: відпрацьовані ртутні лампи, відходи, що утворюються при експлуатації автотранспорту, відходи, що утворюються в процесі виробництва, макулатури, відходи поліетилену, відходи стрейч плівки, пісок забруднений небезпечними речовинами, просипи сировини, картон забруднений небезпечними речовинами, промащене ганчір'я, зола тощо, інвентаризація яких не проводилась, норми утворення, їх склад, властивості та ступінь небезпечності для навколишнього природного середовища не визначено, дозволи на розміщення відходів та ліміти на утворення та розміщення відходів на 2013 рік відсутні.

- Товариством експлуатуються джерела утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, інвентаризація яких не проводилась і дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря у Товариства відсутній.

Як зазначає позивач, оскільки експлуатація джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря і діяльність щодо утворення та розміщення відходів без ліміту на утворення та розміщення відходів та дозволу на викиди забороняється законом, діяльність ТОВ «ЮС-ЛТД» в цій частині підлягає безумовній забороні (зупиненню).

12.08.2013 між ТОВ «ЮС-ЛТД» (Замовник) та ТОВ «Еконіс-Центр» (Виконавець) укладено договір на проведення науково-дослідних робіт, розробку науково-технічної продукції, предметом якого є інвентаризація джерел викидів, проведення інструментальних замірів, отримання дозволу на викиди тощо (т.1, а.с.59).

13.08.2013 між ТОВ «ЮС-ЛТД» (Замовник) та ТОВ «Еконіс-Центр» (Виконавець) укладено договір на проведення науково-дослідних робіт, розробку науково-технічної продукції, предметом якого є визначення нормативів утворення відходів. Розробка та реєстрація інвентаризації джерел утворення відходів підприємством (т.1, а.с.62).

На виконання вказаних договів ТОВ «Еконіс-Центр» зробило звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на ТОВ «ЮС-ЛТД» та інвентаризацію джерел утворення промислових та побутових відходів ТОВ «ЮС-ЛТД» (т.1, а. с.133-146, 209-237 відповідно).

ТОВ «Еконіс-Центр» направило до Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації лист від 04.11.2013 № 222, в якому просило розглянути та зареєструвати звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин ТОВ «ЮС-ЛТД» (т.1, а. с.181).

Також листом від 25.11.2013 № 238 ТОВ «Еконіс-Центр» звернулось до Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, в якому просило розглянути і затвердити реєстрові карти об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів ТОВ «ЮС-ЛТД» (т.1, а. с.208).

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що матеріалами справи підтверджуються факти, викладені в акті Інспекції, про здійснення ТОВ «ЮС-ЛТД» викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без отримання на це дозволу та без проведення інвентаризації таких викидів до моменту перевірки товариства.

Постанову суду у частині позовних вимог, у задоволенні яких відмовлено, мотивовано тим, що на адресу ТОВ «ЮС-ЛТД» не направлялись повідомлення про необхідність подання погодження проектів лімітів на утворення та розміщення відходів. Суд першої інстанції з цього приводу послався на Порядок розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 № 1218, а також Порядок ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 № 1360, виходячи з приписів яких в редакції на час прийняття судового рішення у підприємства відсутня необхідність отримувати ліміт на утворення та розміщення відходів.

Висновки суду першої інстанції в частині позовних вимог про тимчасову заборону діяльності відповідача з експлуатації джерел утворення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря сторонами не оскаржуються.

В апеляційному порядку позивачем оскаржується постанова суду першої інстанції саме в частині відмовлених позовних вимог про тимчасову заборону діяльності відповідача щодо утворення та розміщення відходів без ліміту на утворення та розміщення відходів.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову в частині тимчасової заборони (зупинення) діяльності щодо утворення та розміщення відходів без ліміту на утворення та розміщення відходів.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Статтею 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (в редакції на момент виникнення спірних відносин) суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.

Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Статтею 32 Закону України «Про відходи» встановлено, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється: вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів. Ліміти на обсяги утворення і

розміщення побутових відходів не встановлюються (п. «а» ч.1 ст.32 Закону).

Відповідно до положень ст.17 цього Закону суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані, зокрема, надавати місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, уповноваженим органам виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища інформацію про відходи та пов'язану з ними діяльність, у тому числі про випадки несанкціонованого попадання відходів у навколишнє природне середовище та вжиті щодо цього заходи.

Згідно з пунктами 10, 11 Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1218, в редакції, що діяла в період, за який проводилась перевірка позивачем місцеві державні адміністрації за погодженням з органами Мінекоресурсів на місцях до 1 лютого поточного року визначають перелік власників відходів, яким необхідно одержати ліміти на утворення та розміщення відходів на наступний рік (крім власників, які звільняються від одержання таких лімітів).

Органи Мінекоресурсів на місцях до 1 березня поточного року надсилають на адреси власників відходів повідомлення про необхідність подання на погодження проектів лімітів на утворення та розміщення відходів на наступний рік.

За визначенням в п.2 вказаного Порядку №1218 ліміт на утворення відходів - максимальний обсяг відходів, на який у суб'єкта права власності на відходи (далі - власник відходів) є документально підтверджений дозвіл на передачу їх іншому власнику (на розміщення, утилізацію, знешкодження тощо) або на утилізацію чи розміщення на своїй території.

Ліміт на розміщення відходів - обсяг відходів (окремо для кожного класу небезпеки), на який у власника відходів є дозвіл на їх розміщення, виданий органами Мінекоресурсів на місцях.

Пунктом 8 цього Порядку визначено осіб, які звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів, а саме: власники відходів, для яких платежі за розміщення відходів усіх класів небезпеки не перевищують 10 гривень на рік, власники тільки побутових відходів, що уклали договори на розміщення відходів з підприємствами комунального господарства, та власники відходів як вторинної сировини, які провадять статутну діяльність із збирання і заготівлі таких відходів, звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів.

Виходячи з наведених правових норм в їх сукупності, вбачається, що обов'язку суб'єктів владних повноважень визначити перелік власників відходів, яким необхідно одержати ліміти на утворення та розміщення відходів на наступний рік, передує обов'язок суб'єкта господарювання подавати інформацію про відходи та пов'язану з ними діяльність.

Отже, приймаючи до уваги, що під визначене п.8 Порядку № 1218 коло осіб відповідач не підпадає, його посилання на не направлення на адресу ТОВ «ЮС-ЛТД» повідомлень про необхідність подання погодження проектів лімітів на утворення та розміщення відходів як підстави, яка позбавила його можливості отримати відповідні ліміти на 2013 рік, колегія суддів не приймає до уваги.

Разом з тим, колегія суддів, погоджуючись з судом першої інстанції про відмову в задоволені позову в цій частині, вважає за необхідне зазначити наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07 серпня 2013 року № 748, яка набрала чинності 30.10.2013, внесено зміни до Порядку розроблення, затвердження і перегляду лімітів на утворення та розміщення відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1218.

Відповідно до п.8 Порядку №1218 в редакції, яка діє з 30.10.2013, до категорій власників, які звільняються від одержання лімітів на утворення та розміщення відходів, належать:

власники відходів як вторинної сировини, які провадять статутну діяльність із збирання і заготівлі таких відходів;

власники відходів, які не підлягають включенню до реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 серпня 1998 року N 1360 «Про затвердження Порядку ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів".

Власники відходів, зазначені в абзаці третьому цього пункту, подають щороку через дозвільні центри, центри надання адміністративних послуг декларацію про відходи.

В свою чергу, у п.8 Порядку ведення реєстру об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.1998 № 1360, визначено, що критерієм включення об'єктів утворення відходів (далі - ОУВ) до реєстру є показник загального утворення відходів (далі - Пзув), який розраховується за формулою:

Пзув = 5000 х м1 + 500 х м2 + 50 х м3 + 1 х м 4,

де м1, м2, м3, м4 - умовні одиниці, значення яких дорівнюють кількості утворених на ОУВ відходів за класами небезпеки (1, 2, 3, 4 класи відповідно).

До реєстру включаються об'єкти, для яких показник загального утворення відходів перевищує граничне значення (Пгз), що дорівнює 1000 умовних одиниць на рік.

Критерієм включення об'єктів оброблення та утилізації відходів до реєстру є показник загального обсягу оброблення чи утилізації відходів, який не може бути меншим 100 тонн на рік.

Як встановлено судом, згідно Інвентаризації, розробленої ТОВ «НВП «Еконіс-Центр», показник загального утворення відходів (Пзув) ТОВ «ЮС-ЛТД» складає 99,14 т/рік (Пзув), отже за таких обставин з 30.10.2013 товариство звільнено від необхідності отримувати ліміти на утворення та розміщення відходів.

Виходячи з закріпленого ст.58 Конституції України принципу, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи (з урахуванням Рішення Конституційного Суду України у справі щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (Справа N 1-7/99 від 9 лютого 1999 року)), колегія суддів вважає, що з 30.10.2013 негативні правові наслідки за відсутність відповідних лімітів для підприємства не можуть бути застосовані.

З огляду на викладене, приймаючи до уваги предмет позову у даній справі, суть визначених позивачем вимог, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що в даному випадку слід застосовувати норми права, що діяли на час прийняття судом першої інстанції рішення у даній справі.

Оскільки позовні вимоги полягають у тимчасовій забороні (зупиненні) за рішенням суду діяльності підприємства щодо утворення та розміщення відходів без ліміту на утворення та розміщення відходів, з'ясуванню підлягає питання наявності законодавчо встановлених підстав для такої заборони (зупинення) на час прийняття судом відповідного рішення.

Виходячи з вищенаведеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову в цій частині.

Суд першої інстанції під час розгляду справи дослідив обставини, які мають значення для вирішення справи, ухвалив законне та обґрунтоване рішення.

Передбачені статтею 202 КАС України підстави для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового судового рішення відсутні, у зв'язку з чим колегія суддів вважає за необхідне апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст.ст.199, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2013 року у справі № 804/13279/13-а залишити без змін.

Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку, встановленому ст.212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: І.Ю. Добродняк

Суддя: Н.А. Бишевська

Суддя: Я.В. Семененко

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2014
Оприлюднено15.12.2014
Номер документу41825573
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/13279/13-а

Ухвала від 05.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 16.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чумаченко Т.А.

Ухвала від 28.10.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 20.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 20.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Постанова від 23.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 17.02.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Постанова від 23.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 05.12.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Царікова Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні