Справа № 815/6761/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2014 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Стефанова С.О.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Саратського районного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення коштів витрачених на виплату допомоги по безробіттю у сумі 9537,20 грн., -
В С Т А Н О В И В :
Саратський районний центр зайнятості (надалі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 (надалі по тексту - відповідач) про стягнення коштів витрачених на виплату допомоги по безробіттю у сумі 9537,20 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ОСОБА_1 починаючи з 18.10.2012 року по 27.03.2013 року та з 15.10.2013 року по 01.04.2014 року перебував на обліку 2 рази в Саратському районному центрі зайнятості як такий, що шукає роботу (безробітний). Особистим підписом він підтверджував достовірність внесених даних до картки персонального обліку громадянина, який шукає роботу (безробітного). У заявах вказував на те, що він на момент реєстрації в центрі зайнятості не зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсію не отримує. Проте згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців встановлено, що відповідач зареєструвався як підприємець 25.07.2005 року, відповідно до абз. 1 п. 1 ст. 46 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» за своїм рішенням припинив підприємницьку діяльність 17.07.2014 року. Відповідач не повідомив працівників Саратського районного центру зайнятості, що він зареєстрований як підприємець та одночасно перебував на обліку у центрі зайнятості і отримував незаконно допомогу по безробіттю. За період перебування на обліку в службі зайнятості, відповідачем незаконно отримано допомогу по безробіттю в загальній сумі 9537,20 грн. Добровільно відповідач незаконно отримані кошти в сумі 9537,20 грн. не повернув.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, до суду від позивача надійшло клопотання про розгляд справи без присутності представника позивача.
Відповідач у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.6 ст.128 КАС України, якщо не має перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи вище зазначені підстави, суд вирішив розглянути справу у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає встановленими наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 двічі звертався до Саратського районного центру зайнятості з заявами щодо надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, а саме: від 18.10.2012 року, від 15.10.2013 року. У вказаних заявах відповідач власним підписом засвідчував, що не зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсію не отримує (а.с. 11, 19).
На підставі вказаних заяв, наказами Саратського районного центру зайнятості ОСОБА_1 надавався статус безробітного відповідно Закону України «Про зайнятість населення», що підтверджується витягами із наказів та призначалися виплата допомоги по безробіттю відповідно до пп. 2,4 ст.22, п.2 ст.23 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття», пп. 2.7, 2.9 «Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності» (а.с. 5-6, 14-15).
За результатами проведеного позивачем розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» встановлено що ОСОБА_1 згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, зареєстрований як фізична особа - підприємець з 25.07.2005 року, про що не повідомив спеціалістів центру зайнятості.
Зазначена обставини підтверджуються витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 04.09.2014 року, з якого також вбачається, що 17.07.2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Саратського районного управління юстиції в Одеській області проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 за його рішенням (а.с. 26-29).
Судом встановлено, що відповідачем була отримана допомога по безробіттю за періоди: з 18.10.2012 року по 27.03.2013 року та з 22.10.2013 року по 01.04.2014 року у загальній сумі 9537,20 грн., що підтверджується довідкою від 25.11.2014 року № 1760/03-15 (а.с. 33).
Загальна сума отриманої відповідачем допомоги по безробіттю складає 9537,20 грн.
Таким чином, з вищевикладеного вбачається, що відповідач в період звернення до центру зайнятості з заявами про надання статусу безробітного, а також в період отримання ним допомоги по безробіттю, а саме починаючи з 18.10.2012 року відносився до категорії зайнятого населення та одночасно перебував на обліку у центрі зайнятості та отримував допомогу по безробіттю, проте не повідомив про вказані обставини Саратський районний центр зайнятості.
У зв'язку з чим Саратським районним центром зайнятості на адресу відповідача було надіслано лист-претензію про повернення коштів у сумі 9537,20 грн. від 25.09.2014 року № 1631/04-15, проте відповідач вказану суму коштів на рахунок позивача не сплатив.
Всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовні вимоги та заперечення, оцінивши відповідно до ст. 86 КАС України, докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору в межах заявлених вимог, суд дійшов до наступних висновків.
Законами України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 року № 5067-УІ (далі по тексту - Закон № 5067-УІ) та «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 № 1533-ІІІ (далі по тексту - Закон № 1533-ІІІ) встановлено правовий статус центрів зайнятості, безробітних, умови надання статусу безробітного та їх соціальний захист.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 6 Закону № 1533-ІІІ право на матеріальне забезпечення на випадок безробіття (далі - забезпечення) та соціальні послуги мають застраховані особи. Право на забезпечення та соціальні послуги за цим Законом мають також незастраховані особи, які вперше шукають роботу, інші незастраховані особи у разі їх реєстрації в установленому порядку як безробітних.
Закон України «Про зайнятість населення» від 05.07.2012 року № 5067-УІ визначає правові, економічні та організаційні засади реалізації державної політики у сфері зайнятості населення, гарантії держави щодо захисту прав громадян на працю та реалізації їхніх прав на соціальний захист від безробіття.
Згідно із ст. 12 Закону № 1533-ІІІ виконавча дирекція Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття контролює правильність витрат за страхуванням на випадок безробіття, проводить розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральними органами виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, державної податкової політики, Пенсійним фондом України за погодженням з правлінням Фонду. Пунктом 3 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Державної податкової адміністрації України від 13 лютого 2009 року № 60/62 (далі по тексту - Порядок № 60/62), обов'язок розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення виконують районні, міськрайонні, міські та районні у містах центри зайнятості, на які покладено виконання функцій робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем реєстрації роботодавця як платника внесків на загальнообов'язкове соціальне страхування на випадок безробіття.
Таким чином, з вищевикладеного слідує, що Саратський районний центр зайнятості має право проводити перевірки достовірності страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення, приймати відповідні рішення за результатами перевірок та звертатись до адміністративного суду з позовом про повернення коштів матеріального забезпечення.
Частиною першою статті 1 Закону № 5067-УІ встановлено, що безробітними визнаються особи віком від 15 до 70 років, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готові та здатні приступити до роботи.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про зайнятість населення» до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою.
Згідно з абзацом 1 пункту 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 року № 198 (далі - Порядок № 198), територіальний орган припиняє реєстрацію, зокрема, з дня: початку зайнятості особи (крім участі у громадських та інших роботах тимчасового характеру, зайнятості працею, пов'язаною з організацією підготовки та проведенням виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів): працевлаштування за наймом на умовах трудового договору (контракту); укладення цивільно-правового договору щодо виконання робіт (надання послуг); забезпечення роботою самостійно.
Підпунктом 1 пункту 5.5 Порядку надання допомога по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.2000 № 307, виплата допомога по безробіттю припиняється у разі працевлаштування безробітного, зайняття підприємницькою або іншою діяльністю, пов'язаною з одержанням доходу безпосередньо від цієї діяльності виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими угодами (з дня працевлаштування, державної реєстрації як суб'єкта підприємницької або іншої діяльності виконання робіт (послуг) за цивільно-правовими угодами).
Відповідно до статті 36 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.
Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг. Незастраховані особи, яким виплачується забезпечення та надаються соціальні послуги за цим Законом, виконують обов'язки та несуть відповідальність, так як і застраховані особи.
Підпунктом 6.14 Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.2000 року № 307, передбачено, якщо під час одержання допомоги по безробіттю безробітний своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови її виплати, у тому числі встановлені під час розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, з безробітного стягується сума виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення цих обставин.
Якщо безробітний відмовився добровільно повернути зазначені кошти, то питання щодо їх повернення вирішується у судовому порядку.
З огляду на вищевикладене та беручи до уваги те, що приховування ОСОБА_1 факту реєстрації її у якості фізичної особи - підприємця, призвело до незаконної виплати допомоги по безробіттю останній, суму виплаченої допомоги відповідачем не повернуто, обов'язок повернення виплаченої допомоги підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог Саратського районного центру зайнятості у повному обсязі.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 94 КАС України, судові витрати у формі судового збору з відповідача не належить стягувати.
Керуючись ст.ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Саратського районного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення коштів витрачених на виплату допомоги по безробіттю у сумі 9537,20 грн. - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Саратського районного центру зайнятості до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (р/р 37176304900423, ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код 20988443, одержувач Саратський районний центр зайнятості) кошти, витрачені на виплату допомоги по безробіттю в сумі 9537,20 грн. (дев'ять тисяч п'ятсот тридцять сім грн. 20 коп.).
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги. Якщо апеляційну скаргу не буде подано в строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Постанова суду може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського окружного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя С.О. Cтефанов
Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Саратського районного центру зайнятості до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (р/р 37176304900423, ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код 20988443, одержувач Саратський районний центр зайнятості) кошти, витрачені на виплату допомоги по безробіттю в сумі 9537,20 грн. (дев'ять тисяч п'ятсот тридцять сім грн. 20 коп.).
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2014 |
Оприлюднено | 19.12.2014 |
Номер документу | 41903390 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні