cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"11" грудня 2014 р.Справа № 916/4348/14
За позовом Заступника Прокурора Суворовського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Південбуд Інвест"
про розірвання договору оренди землі, зобов'язання повернути земельну ділянку та стягнення 382857,32грн.
Суддя Гут С.Ф.
Представники:
Від прокурора: Доброжан Н.І., посвідчення №010038 від 17.10.2012р.;
Від Одеської міської ради: Моджук І.О., довіреність №146/вих-гс від 18.06.14р.;
Від відповідача: Балєв М.П., довіреність від 17.11.2014р.; Куртєв С.І., довіреність від 14.11.14р.
СУТЬ СПОРУ: Заступник Прокурора Суворовського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Південбуд Інвест" згідно якої просить суд припинити дію договору оренди землі від 15.08.2013р., укладеного між Одеською міською радою та ТОВ "Південбуд Інвест" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м.Одеса, просп. Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, шляхом його розірвання, зобов'язати ТОВ "Південбуд Інвест" повернути Одеській міській раді за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 3,3123га, вартість якої складає 7392722грн., що заходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115, стягнути з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоду заподіяну внаслідок нецільового використання земельної ділянки за адресою: м. Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн. та шкоду заподіяну внаслідок зняття ґрунту без відповідного дозволу в розмірі 54446,17грн., а всього 382857,32грн.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 29.10.14р. порушено провадження у справі №916/4348/14.
18.11.14р. від прокурора надійшла заява (вх.№2-5299/14 від 18.11.14р.) про забезпечення позову, згідно якої просить суд прийняти ухвалу, якою заборонити ТОВ "Південбуд Інвест" та будь-яким фізичним особам здійснювати будівельні роботи за адресою: Одеса, проспект Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, на земельній ділянці площею 3,3123га.
26.11.14р. відповідачем було подано заперечення(вх.№31234/14 від 26.11.14р.), згідно якого проти задоволення заяви заступника Прокурора Суворовського району м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради про забезпечення позову заперечує, та просить суд відмовити в повному обсязі.
27.11.14р. від прокурора надійшли додаткові обґрунтування заяви про забезпечення позову(вх.№31380/14 від 27.11.14р.).
Розглянувши зазначену заяву прокурора про забезпечення позову, суд встановив, що відповідно до статті 66 Господарського процесуального кодексу України забезпечення позову допускається, якщо невжиття заходів до забезпечення позову може утруднити або зробити неможливим виконання рішення господарського суду.
Отже, заява про вжиття заходів до забезпечення позову повинна бути обґрунтована з поданням належних і допустимих доказів, що підтверджують можливість виникнення в подальшому ускладнень у виконанні судового рішення.
Господарський суд повинен оцінити, наскільки конкретний захід, який пропонується вжити, пов'язаний з предметом позову, співрозмірний позовній вимозі і яким чином цей захід забезпечуватиме фактичну реалізацію мети його вжиття.
Тому відповідна ухвала господарського суду в обов'язковому порядку повинна містити дані, на підставі яких можна зробити висновок про те, що невжиття того чи іншого заходу до забезпечення позову може утруднити або зробити неможливим виконання в подальшому рішення господарського суду.
Однак, прокурором не надано до суду жодного доказу в підтвердження обставин, викладених у заяві про забезпечення позову, що є підставою для відхилення зазначеної заяви.
27.11.14р. від відповідача надійшло клопотання (вх.№31382/14 від 27.11.14р.) про залучення до матеріалів справи доказів по справі.
Судом клопотання розглянуто та задоволено, та залучено до матеріалів справи надані докази по справі.
09.12.14р. від відповідача надійшло клопотання (вх.№32586/14 від 09.12.14р.) про залучення до матеріалів справи доказів по справі, згідно якого надає оригінал проекту будівництва за адресою: м. Одеса, Суворовський район, проспект Добровольського, 113-115 та належним чином завірену копію експертного звіту ДП «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» від 23.05.2014р. №00-1933-13/ЦБ щодо розгляду проектної документації за проектом будівництва за адресою: м. Одеса, Суворовський район, проспект Добровольського, 113-115 (перша черга). Крім того, на виконання вимог ухвали господарського суду Одеської області від 27.11.2014р. повідомляє, що відповідачем виконані зобов'язання за договором пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси від 24.06.2008р. №537/кс в частині оплати коштів в розмірі 500000,00грн., що підтверджується платіжними дорученнями та банківськими виписками по рахунку. Також, Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради листом від 21.05.2014р. №704/2 підтверджено оплату відповідачем коштів в розмірі 500000,00грн. за договором пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси від 24.06.2008р. №537/кс. Окрім того, надає належним чином завірену копію Постанови Приморського районного суду міста Одеси від 24.11.2014р. по справі №522/9374/14-а про визнання протиправною та скасування Постанови Державної інспекції сільського господарства в Одеській області серія ОД №0000238 від 20.05.2014р.
Судом клопотання розглянуто та задоволено, та залучено до матеріалів справи надані докази по справі.
Одеська міська рада вважає позовні вимоги прокурора обґрунтованими, та такими що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідач проти позову заперечує, та просить суд відмовити прокурору у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, з підстав викладених у відзиві на позов (вх.№30113/14 від 14.11.14р.). В обґрунтування відзиву зазначає про те, що договором оренди встановлено цільове призначення земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови; код за КВЦПЗ №03.07 - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі та код за КВЦПЗ №03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Так, 01.07.2014р. Державна архітектурно-будівельна інспекція України, розглянувши подані відповідачем матеріали, видала Дозвіл на виконання будівельних робіт, а саме: «будівництво торгівельно - розважального центру по проспекту Добровольського, 113-115 у Суворовському районі м.Одеса». Тому, як вбачається з вищенаведеного, відповідач за наявною документацією на будівництво, розпочало будівництво торгівельно-розважального центру на орендованій земельній ділянці, не порушуючи законодавство України, оскільки в даному випадку мова йдеться не про використання земельної ділянки не за її цільовим використанням, як це зазначає позивач у позовній заяві, а використання земельної ділянки в межах дозволених законом видів використання земельної ділянки в рамках однієї категорії цільового призначення земельної ділянки, що не є зміною її цільового призначення. Оскільки за умовами договору призначення земельної ділянки є землі житлової та громадської забудови, то саме за таким цільовим призначенням відповідач і використовує земельну ділянку протягом строку дії спірного договору оренди.
Крім того відповідач подав додаткові пояснення до відзиву(313808/14 від 27.11.14р.), згідно яких зазначає про те, що в обґрунтування позивних вимог заступник прокурора посилався на Договір пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м.Одеси, укладений 24.06.2008р. між Виконавчим комітетом Одеської міською радою та ТОВ "Південбуд Інвест", за умовами якого до комунальної власності територіальної громади м.Одеси мало бути передано приміщення дитячого садка на 45 місць, загальною площею 1544,07кв.м. так, 17.02.2011р. Верховною Радою України прийнятий Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», яким визнано таким, що втратив чинність, Закон України «Про планування і забудову територій». Відповідно до ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011р., замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури. Відповідно до п. 7 ст. 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об'єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, передбаченої цією статтею, а також крім випадків, визначених частиною п'ятою статті 30 цього Закону, із цього випливає що замовник має сплатити кошти до відповідного місцевого бюджету для створення і розвитку інфраструктури. З огляду на таке, посилання заступника прокурора на обов'язок відповідача за Договором пайової участі щодо передачі приміщення дитячого садка на 45 місць, загальною площею 1544,07кв.м до комунальної власності територіальної громади м. Одеси є передчасним та таким, що не відповідає законодавству України. Частиною 5 статті 20 Земельного кодексу України встановлено, види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. Відповідно до п.9 ч.1 ст.31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок Згідно зі ст.6 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування. Частиною 7 статті 29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено що склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються централь ним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури. Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011р. затверджено Порядок надання містобудівних умов та обмежень. Відповідно до термінів, які визначені Порядком, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки. її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією. Містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій. Пунктом 2.1 розділу 2 вказаного Порядку встановлено, що містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури в порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності". Відповідно до ч.ч. З, 4, 5 ст. 29 розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури. Вказаний орган визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Таким органом у м. Одесі с Управління Архітектури та містобудування Одеської міської ради. Відповідно до п. 1.1 Положення про управління архітектури та містобудування Одеської міської ради, управління є спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури Одеської міської ради. Згідно п. 2.3.1 вказаного Положення управління відповідно до покладених на нього завдань у сфері регулювання забудови територій визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні та надає суб'єктам містобудівної діяльності у встановленому порядку містобудівні умови та обмеження забудови земельних ділянок, відповідно до законодавства. Управлінням Архітектури та містобудування Одеської міської ради розглянуто подані документи відповідачем та на підтвердження їх відповідності законодавству України, вимогам містобудівної документації і намірам забудови земельної ділянки видані містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки за адресою м. Одеса, Суворовський район, проспект Добровольського, 113-115 від 29.10.2013р. №01-06/133, а саме: на будівництво торгово-розважального центру.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив .
Прокуратурою Суворовського району м.Одеси встановивши достатній обсяг підстав для проведення перевірки, 07.04.2014р. розпочато проведення перевірки у порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів щодо додержання вимог земельного та містобудівного законодавства при здійсненні будівництва за адресою: м. Одеса, проспект Добровольського, 113, 115 та вул. Марсельська, 23, про що винесено постанову №38 від 07.04.2014р. про проведення перевірки.
Так, в ході проведення даної перевірки, встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 24.06.2008р. №697, надано дозвіл ТОВ "Південбуд Інвест" на будівництво багатоповерхового житлового комплексу з торговим центром, дитячим садком, багаторівневим паркінгом та підземними паркінгами на земельній ділянці за адресою м.Одеса, проспект Добровольського, 113,115.
На підставі положень Закону України «Про планування і забудову територій», Закону України «Про основи містобудування», Порядку вирішення питань розміщення об'єктів містобудування та надання вихідних даних для їх проектування (Розділ «Правил забудови м.Одеси»), затверджених рішенням Одеської міської ради від 07.10.2009р. №4709-У, Одеською міською радою своїм рішенням №5951-У від 13.07.2010р. було затверджено «Містобудівне обгрунтування розміщення житлового комплексу з торгівельним центром, дитячим садком та паркінгами за адресою: м. Одеса, проспект Добровольського, 113,115».
Вказаним містобудівним обґрунтуванням передбачалось розташування житлового комплексу, який мав складатися, зокрема, з чотирьох односекційних 19-поверхових житлових будинків, трьохсекційного 16-поверхового житлового будинку з підземним паркінгом та 4-поверховоготоргівельного центру, 2-поверхового дитячого садка, тощо.
Рішенням Одеської міської ради №3159-У від 19.02.2013р. було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання ТОВ "Південбуд Інвест" в оренду земельних ділянок загальною площею 3,4573га за вищевказаною адресою для будівництва 16-поверхових жилих будинків, 3-секційного 11-16 поверхового житлового будинку з 2-поверховим вбудовано-прибудованим торгівельним центром, 4-поверховим торгівельним центром, 2-поверховим дитячим садком, 5-рівневим паркінгом та підземними паркінгами й благоустрою прилеглої території.
15.08.2013р. між Одеською міською радою(Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Південбуд Інвест"(Орендар) було укладено договір №3149 оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, для будівництва 16-поверхових жилих будинків, 3-секційного 11-16 поверхового житлового будинку з 2-поверховим вбудовано-прибудованим торгівельним центром, 4-поверховим торгівельним центром, 2-поверховим садком, 5-рівневим паркінгом згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.
Відповідно до п. 5.1 даного договору, земельна ділянка передається в оренду ТОВ "Південбуд Інвест" для будівництва саме 16-поверхових жилих будинків, 3-секційного 11- 16 поверхового житлового будинку з 2-поверховим вбудовано-прибудованим торгівельним центром, 4-поверховим торгівельним центром, 2-поверховим дитячим садком, 5-рівневим паркінгом.
Пунктом 5.2. договору визначено, що категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови.
Згідно п.9.4.3. договору, орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення, зазначеного в п.5.1. договору, забезпечити належний санітарний, протипожежний, екологічний стан земельної ділянки, будинків і споруд, розташованих на ній.
У відповідності до п. 12.1 договору, зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін, яка підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню.
Згідно п. 12.3 договору, дія договору припиняється шляхом його розірвання за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Відповідно до п. 1.2. рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №393 від 26.09.2013р. „Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 24.06.2008р. №697 „Про надання дозволу ТОВ"Південбуд Інвест"" на будівництво різноповерхового житлового комплексу з торгівельним центром, дитячим садком, багаторівневим паркінгом та підземними паркінгами за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113-115" вирішено внести наступні зміни, до пункту 2.5. пункту 2 в частині терміну здійснення будівництва „до 31.12.2015р.".
Проте, як встановлено 04.11.2013р. Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради видано Містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №01-06/133, згідно яких наміром забудови є будівництво лише торгівельно-розважального центру на вищевказаній земельній ділянці, замість раніше визначеної для будівництва 16-поверхових жилих будинків, 3-секційного 11-16 поверхового житлового будинку з 2-поверховим вбудовано-прибудованим торгівельним центром, 4-поверховим торгівельним центром, 2-поверховим дитячимсадком, 5-рівневим паркінгом та підземними паркінгами й благоустрою прилеглої території.
В обґрунтування позову прокурор зазначає про те, що відповідачем умисно змінено наміри забудови даної земельної ділянки у порушення умов зазначеного договору оренди землі, а також відповідачем змінено умови договору оренди земельної ділянки в односторонньому порядку, без згоди Одеської міської ради та внесення змін до договору оренди земельної ділянки, як передбачено умовами договору та законодавством.
Крім того прокурор зазначає, що факт використання земельної ділянки не за цільовим призначенням та завдання шкоди внаслідок зняття та перенесення родючого шару ґрунту підтверджується матеріалами перевірки Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, а саме:
- актом обстеження земельної ділянки від 25.04.2014р., яким підтверджено що під час перевірки земельної ділянки встановлені порушення ТОВ "Південбуд Інвест" зняття ґрунтового покриву (родючого грунту) без спеціального дозволу, а також використання земельної ділянки площею 2,206га не за цільовим призначенням;
- приписами про усунення виявлених порушень земельного законодавства від 28.04.2014р. №001940, №001941;
- уніфікованою формою акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства від 28.04.2014р. №000117;
- складеними адміністративними протоколами від 16.05.2014р. №№0000241, 0000242;
- винесеними постановами про накладення адміністративного стягнення №№0000237, 00000238.
20.05.2014р. постановою державного інспектора сільського господарства в Одеській області О№0000237 про накладення адміністративного стягнення генерального директора ТОВ "Південбуд Інвест" Свеченко О.К. визнано винним в скоєні адміністративного правопорушення та притягнуто до відповідальності за використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, у зв'язку з чим заподіяно матеріальну шкоду на суму 328411,15грн.
20.05.2014р. постановою державного інспектора сільського господарства в Одеській області О№0000238 про накладення адміністративного стягнення генерального директора ТОВ "Південбуд Інвест" Свеченко О.К. визнано винним в скоєні адміністративного правопорушення та притягнуто до відповідальності за зняття та перенесення родючого шару грунту без отримання спеціального дозволу на земельній ділянці, площею 3,4га, у зв'язку з чим заподіяно матеріальну шкоду на суму 54446,17грн.
Згідно із розрахунком, складеним державним інспектором у відповідності до затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. №963 ТОВ "Південбуд Інвест" заподіяна шкода внаслідок нецільового використання земельної ділянки(у межах населеного пункту) за адресою: м.Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн.
Розмір заподіяної шкоди за зняття, в порушення ст. 168 Земельного кодексу України грунту без відповідного дозволу становить 54446,17грн.
Прокурор зазначив, що зміна відповідачем цільового призначення забудови даної земельної ділянки суттєво порушує інтереси територіальної громади в особі Одеської міської ради, оскільки, відповідно до рішення Одеської міської ради від 13.07.2010р. №5951-У, міською радою затверджено «Містобудівне обґрунтування розміщення житлового комплексу з торгівельним центром, дитячим садком та паркінгами за адресою: м. Одеса, проспект Добровольського, 113,115». Зміна містобудівних умов забудови даної території, яка відбулася 04.11.2013р. за ініціативою відповідача, позбавляє територіальну громаду м. Одеси можливості отримати нову площу для населення, дитячий садок для соціального розвитку населення, паркінг для розгрузки транспортного навантаження та інше.
Так, відповідно до п.5.4 Договору пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, укладеного 24.06.2008р. між Виконавчим комітетом Одеської міської ради та ТОВ "Південбуд Інвест" - після введення в експлуатацію житлового комплексу з торгівельним центром, дитячим садком, багаторівневим паркінгом та підземними паркінгами, до комунальної власності територіальної громади м. Одеси мало бути передано приміщення дитячого садка на 45 місць, загальною площею 1544,07кв.м.
В обґрунтування позову прокурор посилається на те, що дії відповідача щодо зміни цільового призначення орендованої земельної ділянки, грубо порушує умови договору оренди землі від 15.08.2013р. та вимоги діючого законодавства України, у зв'язку з чим, договір оренди земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113-115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001 - має бути розірвано.
Враховуючи вищевикладене, заступник Прокурора Суворовського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради звернувся до суду з даною позовною заявою до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Південбуд Інвест" згідно якої просить суд припинити дію договору оренди землі від 15.08.2013р., укладеного між Одеською міською радою та ТОВ "Південбуд Інвест" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м.Одеса, просп. Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, шляхом його розірвання, зобов'язати ТОВ "Південбуд Інвест" повернути Одеській міській раді за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 3,3123га, вартість якої складає 7392722грн., що заходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115, стягнути з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоду заподіяну внаслідок нецільового використання земельної ділянки за адресою: м. Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн. та шкоду заподіяну внаслідок зняття ґрунту без відповідного дозволу в розмірі 54446,17грн., а всього 382857,32грн.
Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін дійшов висновків що позовні вимоги прокурора не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частини першої ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених чинним законодавством України.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
У ч.1 ст.2 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Згідно з вимогами ч.1 ст.3 Закону України "Про оренду землі" об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності, а відповідно до вимог ч.2 ст.4 Закону України орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до вимог ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Вимогами ч.ч.1,2 ст.27 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону. Орендар в установленому законом порядку має право витребувати орендовану земельну ділянку з будь-якого незаконного володіння та користування, на усунення перешкод у користуванні нею, відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці громадянами і юридичними особами України, іноземцями, особами без громадянства, іноземними юридичними особами, у тому числі міжнародними об'єднаннями та організаціями.
Згідно до ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Ч.5.ст16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Частиною 3 ст.26 Закону України „Про оренду державного та комунального майна" передбачено, що на вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірвано за рішенням суду, господарського суду у разі невиконання сторонами своїх зобов'язань та з інших підстав, передбачених законодавчими актами України.
Відповідно до ст.651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Згідно ст.652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір бо уклали б його на інших умовах.
У відповідності ч.2 до ст.653 Цивільного кодексу України у разі розірвання договору зобов'язання сторін припиняються.
Згідно ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Тобто договір - це домовленість, що свідчить про волевиявлення сторін та узгодження їхніх дій. Він є інститутом добровільного виконання зобов'язань для отримання результату, задля якого його укладено, і якого намагаються досягти сторони шляхом вчинення певних дій.
Відповідно до ст.19 Конституції України ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Статтею ст. 627 Цивільного кодексу України визначено один із загальних принципів цивільно-правових відносин, а саме свобода договору, яка наділяє осіб правом вільно вирішувати питання про укладення договору, про вибір контрагентів, про визначення умов договору. Статтею 67 Господарського кодексу України, встановлено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов'язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України.
Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст.628 ЦК України). Отже, уклавши договір сторони за цим договором домовилися щодо його умов.
Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: а) розпорядження землями територіальних громад; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст.17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема: а) розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ст.19 Земельного кодексу України 1. Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Ч.5 ст. 20 Земельного кодексу України встановлено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Відповідно до ст.80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є, зокрема: б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.
У відповідності до ст.83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Згідно ч.3 ст.291 Господарського кодексу України договір оренди може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний з підстав, передбачених Цивільним кодексом країни для розірвання договору найму, в порядку, встановленому статтею 188 цього Кодексу.
Відповідно до ст.785 Цивільного кодексу України у разі припинення договору найму наймач зобов'язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.
Виходячи з вищевикладеного, підставою для розірвання спірного договору за рішенням суду на вимогу позивача є істотне порушення відповідачем умов договору оренди.
На підставі пункту "ґ" статті 141 Земельного кодексу України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є зокрема використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Пунктом "а" ст. 143 Земельного кодексу України передбачено, що примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі зокрема використання земельної ділянки не за цільовим призначенням.
Відповідно до ст.34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця. У разі невиконання орендарем обов'язку щодо умов повернення орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов'язаний відшкодувати орендодавцю завдані збитки.
У відповідності до ст.35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані, зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України;
Згідно ст.56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Відповідно до ст.24 Закону України "Про оренду землі" Орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; своєчасного внесення орендної плати.
Відповідно до ст.25 Закону України "Про оренду землі" Орендар земельної ділянки зобов'язаний: приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку; виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі; дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки державної або комунальної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів.
В обґрунтування позову прокурор посилається на те, що дії відповідача щодо зміни цільового призначення орендованої земельної ділянки, грубо порушує умови договору оренди землі від 15.08.2013р. та вимоги діючого законодавства України, у зв'язку з чим, договір оренди земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113-115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001 - має бути розірвано, а також те, що наміром забудови відповідача є будівництво лише торгівельно-розважального центру на вищевказаній земельній ділянці, замість раніше визначеної для будівництва 16-поверхових жилих будинків, 3-секційного 11-16 поверхового житлового будинку з 2-поверховим вбудовано-прибудованим торгівельним центром, 4-поверховим торгівельним центром, 2-поверховим дитячимсадком, 5-рівневим паркінгом та підземними паркінгами й благоустрою прилеглої території.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем договірні зобов'язання щодо використання орендованої земельної ділянки відповідно до мети, визначеної договором виконуються, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, а саме: Державною архітектурно-будівельною інспекцією України було видано ТОВ "Південбуд Інвест" декларацію про початок виконання підготовчих робіт на будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими торгівельним центром та підземним паркінгом за адресою: просп. Добровольського, 113,115, у Суворовському районі м.Одеси на земельній ділянці яка використовується для будівництва на підставі договору оренди землі №3149 від 15.08.2013р.
Крім того, Державна архітектурно-будівельна інспекція України, розглянувши подані відповідачем матеріали, видала Дозвіл на виконання будівельних робіт, а саме: «будівництво торгівельно - розважального центру по проспекту Добровольського, 113-115 у Суворовському районі м.Одеса». Тому, як вбачається з вищенаведеного, відповідач за наявною документацією на будівництво, розпочало будівництво торгівельно-розважального центру на орендованій земельній ділянці, не порушуючи законодавство України.
Так в судовому засіданні відповідач повідомив суд про те, що в першу чергу відбувається будівництво торгівельно-розважального центру, а після чого відбудеться будування жилих будинків, дитячогосадку, паркінгу та підземного паркінгу, оскільки термін здійснення будівництва встановлений до 31.12.2015р., відповідно до п. 1.2. рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради №393 від 26.09.2013р. „Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 24.06.2008р. №697 „Про надання дозволу ТОВ"Південбуд Інвест"" на будівництво різноповерхового житлового комплексу з торгівельним центром, дитячим садком, багаторівневим паркінгом та підземними паркінгами за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113-115".
Тому суд дійшов висновку, що земельна ділянка використовується ТОВ "Південбуд Інвест" в межах дозволених законом видів використання земельної ділянки в рамках однієї категорії цільового призначення земельної ділянки, що не є зміною її цільового призначення.
Оскільки за умовами п. 5.2. договору, категорія земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, то саме за таким цільовим призначенням ТОВ "Південбуд Інвест" і використовує земельну ділянку протягом строку дії спірного договору оренди.
За таких обставин, у суду відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про припинення дії договору оренди землі від 15.08.2013р., укладеного між Одеською міською радою та ТОВ "Південбуд Інвест" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м.Одеса, просп. Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, шляхом його розірвання.
Крім того прокурором заявлені позовна вимога про зобов'язання ТОВ "Південбуд Інвест" повернути Одеській міській раді за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 3,3123га, вартість якої складає 7392722грн., що заходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115.
Так, судом встановлено що прокурором належними та допустимими доказами не обґрунтована позовна вимога про зобов'язання ТОВ "Південбуд Інвест" повернути Одеській міській раді за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 3,3123га, вартість якої складає 7392722грн., що заходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115, а також матеріалами справи не підтверджена, та оскільки суд відмовив у задоволенні позовної вимоги про розірвання договору оренди землі від 15.08.2013р., укладеного між Одеською міською радою та ТОВ "Південбуд Інвест" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м.Одеса, просп. Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, а позовна вимога про зобов'язання повернути земельну ділянку є похідною, тому не підлягає судом задоволенню позовна вимога про зобов'язання ТОВ "Південбуд Інвест" повернути Одеській міській раді за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 3,3123га, вартість якої складає 7392722грн., що заходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115.
Крім того прокурором заявлена позовна вимога про стягнення з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоди заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки за адресою: м.Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн.
20.05.2014р. постановою державного інспектора сільського господарства в Одеській області О№0000237 про накладення адміністративного стягнення генерального директора ТОВ "Південбуд Інвест" Свеченко О.К. визнано винним в скоєні адміністративного правопорушення та притягнуто до відповідальності за використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, у зв'язку з чим заподіяно матеріальну шкоду на суму 328411,15грн.
Згідно із розрахунком, складеним державним інспектором у відповідності до затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. №963 ТОВ "Південбуд Інвест" заподіяна шкода внаслідок нецільового використання земельної ділянки(у межах населеного пункту) за адресою: м.Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн.
Як вбачається з матеріалів справи 30.10.2014р. постановою Приморського районного суду м.Одеси по справі №522/9319/14а(номер провадження 2а/522/748/14) адміністративний позов Свеченко Олександра Костянтиновича до Державної інспекції сільського господарства в Одеській області, за участю державного інспектора Шукліна Владислава Вадимовича про визнання протиправною та скасування постанови про адміністративне правопорушення - задоволено, Постанову Державної інспекції сільського господарства в Одеській області серія ОД №0000237 від 20.05.2014р. по справі про адміністративне правопорушення - скасовано, провадження по справі про притягнення Свеченко О.К., як генерального директора ТОВ"Південбуд Інвест" до адміністративної відповідальності - закрито.
З огляду на вищевикладене, суд вважає позовну вимогу прокурора до відповідача про стягнення з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоди заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки за адресою: м.Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн. необґрунтованою, та такою, що не підлягає задоволенню.
Крім того прокурором заявлена позовна вимога про стягнення з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунту без відповідного дозволу в розмірі 54446,17грн.
20.05.2014р. постановою державного інспектора сільського господарства в Одеській області О№0000238 про накладення адміністративного стягнення генерального директора ТОВ "Південбуд Інвест" Свеченко О.К. визнано винним в скоєні адміністративного правопорушення та притягнуто до відповідальності за зняття та перенесення родючого шару грунту без отримання спеціального дозволу на земельній ділянці, площею 3,4га, у зв'язку з чим заподіяно матеріальну шкоду на суму 54446,17грн.
Розмір заподіяної шкоди за зняття, в порушення ст. 168 Земельного кодексу України грунту без відповідного дозволу становить 54446,17грн.
Як вбачається з матеріалів справи 24.11.2014р. постановою Приморського районного суду м.Одеси по справі №522/9374/14а(номер провадження 2а/522/749/14) позов Свеченко Олександра Костянтиновича - задоволено, визнано протиправною та скасовано Постанову Державної інспекції сільського господарства в Одеській області серія ОД №0000238 від 20.05.2014р. про накладення на Свеченко Олександра Костянтиновича адміністративного стягнення у вигляді штрафу в сумі 340грн., провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно Свеченко О.К. - закрито.
З огляду на вищевикладене, суд вважає позовну вимогу прокурора до відповідача про стягнення з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунту без відповідного дозволу в розмірі 54446,17грн. необґрунтованою, та такою, що не підлягає задоволенню.
Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст. 43 ГПК України).
З огляду на вищевикладене, позовні вимоги заступника Прокурора Суворовського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Південбуд Інвест" про припинення дії договору оренди землі від 15.08.2013р., укладеного між Одеською міською радою та ТОВ "Південбуд Інвест" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 3,3123га, що знаходиться за адресою: м.Одеса, просп. Добровольського, 113,115, кадастровий номер: 5110137600:07:033:0001, шляхом його розірвання, зобов'язання ТОВ "Південбуд Інвест" повернути Одеській міській раді за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 3,3123га, вартість якої складає 7392722грн., що заходиться за адресою: м. Одеса, просп. Добровольського, 113,115, стягнення з ТОВ "Південбуд Інвест" шкоди заподіяної внаслідок нецільового використання земельної ділянки за адресою: м. Одеса, проспект Добровольського, 113,115 в розмірі 328411,15грн. та шкоди заподіяної внаслідок зняття ґрунту без відповідного дозволу в розмірі 54446,17грн., а всього 382857,32грн. не обґрунтовані, матеріалами справи не підтверджені, тому задоволенню не підлягають.
Відповідно до п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 21.02.2013р., №7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України", приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.
Крім того, згідно п. 2.11. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21.02.2013р., якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.
На підставі ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору у розмірі 10093,15грн. (7657,15грн. + 1218грн. + 1218грн.) покладаються на Одеську міську раду у повному обсязі зі стягненням до державного бюджету України.
Керуючись ст.ст.32, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. У позові відмовити.
2. Стягнути з Одеської міської ради (65004, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності 206) витрати по сплаті судового збору у розмірі 10093(десять тисяч дев'яносто три)грн.15коп.
Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.
Наказ видати у порядку ст.116 ГПК України.
Повний текст рішення складено 16.12.2014р.
Суддя С.Ф. Гут
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2014 |
Оприлюднено | 18.12.2014 |
Номер документу | 41925113 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Гут С.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні