ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 листопада 2014 року о/об 09 год. 37 хв.Справа № 808/5404/14 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., розглянувши у місті Запоріжжі адміністративну справу
за позовом 1.Обслуговуючого кооперативу «Дачне товариство «Троянда», 2.ОСОБА_2
до 1.Запорізької обласної державної адміністрації, 2.Управління Держземагенства у Бердянському районі Запорізької області
про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Обслуговуючий кооператив «Дачне товариство «Троянда» (надалі - Позивач-1), ОСОБА_2 (надалі - Позивач-2) звернулись до Запорізького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Запорізької обласної державної адміністрації (надалі - Відповідач-1), Управління Держземагенства у Бердянському районі Запорізької області (надалі - Відповідач-2) в якому вони просять суд:
1) зобов'язати Відповідача-1 надати дозвіл на розробку технічної документації щодо розподілу земельної ділянки площею 2,75га, розташовану в АДРЕСА_1, ІКН кадастровий номер 2320683000:01:006:0081 на дві самостійні земельні ділянки згідно плану поділу земельної ділянки, а саме: - надати Позивачу-2 дозвіл на розробку технічної документації на виділення їй у користування земельної ділянки площею 1га для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, яка розташована в АДРЕСА_1, в наступних межах: від Точки №2 (координати Х-5389470,34 Y-5174355,34) до Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73) - 103,81м; від Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73) до Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05) - 100,72м; від Точки №7 (координати X-Х-5389586,14 Y-5174436,05) до Точки №1 (координати Х-5389596,88 Y-5174341,84) -95,60м; від Точки №1 (координати Х-5389596,88 Y-5174341,84) до Точки №2 (координати Х-5389470,34 Y-5174355,34) - 100,06м.; - надати Позивачу-1, дозвіл на розробку технічної документації на виділення у користування земельної ділянки площею 1,75га для колективного дачного будівництва, яка розташована в АДРЕСА_2, в наступних межах: від Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73) до Точки №4 (координати X-5389515,29 Y-5174622,86), від Точки №4 (координати X-5389515,29 Y-5174622,86) до Точки №5 (координати Х-5389616,55 Y-5176612,22), від Точки №5 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05) до Точки №6 (координати Х-5389590,82 Y-5174463,17), від Точки №6 (координати Х-5389590,82 Y-5174463,17) до Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05), від Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05) до Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73);
2) зобов'язати Відповідача-2 присвоїти кадастрові номери наступним земельним ділянкам: земельній ділянці площею 1га для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, яка розташована в АДРЕСА_1, про що видати ОСОБА_2 відповідний витяг; земельній ділянці площею 1,75га для колективного дачного будівництва, яка розташована в АДРЕСА_2, про що видати Обслуговуючому кооперативу «Дачне товариство «Троянда» відповідний витяг;
3) зобов'язати Відповідача-1 надати в оренду ОСОБА_2 земельну ділянку площею 1га для будівництва та обслуговування об'єкту рекреаційного призначення - туристичної бази «Троянда» розташовану за адресою: АДРЕСА_1.
У позові позивачем зазначено, що Позивач-2 у 2013 році звернулась до Відповідача-1 із клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,75га, яка розташована на території АДРЕСА_1, ІКН кадастровий номер 2320683000:01:006:0081, яка до цього надавалась у користування за договором оренди Фермерському господарству «Надія». Листом від 20.11.2013 за №07920/08-321 Відповідачем-1 відмовлено з тих підстав, що не було встановлено згоди власника на поділ земельної ділянки, а також документів, що посвідчують право власності на нерухоме майно, яке розташовано на ній. Також 14.02.2014 Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області було відмовлено Позивачу-1 у наданні згоди на поділ вищезазначеної земельної ділянки, у зв'язку із відсутністю інформації щодо площі в Державному земельному кадастрі. Позивачі-1,2 вважають вищезазначені дії, які пов'язані із ненаданням дозволу на поділ земельної ділянки незаконними з огляду на наступне. 01.04.2004 між Бердянською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством «Надія» (попереднім власником об'єктів нерухомого майна) було укладено договір оренди землі. Зазначений договір оренди зареєстровано 20.08.2004 в Державному реєстрі земель за №20. Предметом вищевказаного договору оренди була земельна ділянка ІКН 2320683000:01:006:0081 площею 2,75га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1. 20.09.2005 між Фермерським господарством «Надія» та ОСОБА_4, ОСОБА_5 і ОСОБА_6 було укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна. 28.03.2011 між ОСОБА_4, ОСОБА_5 і ОСОБА_6 та ОСОБА_2 було укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна. У подальшому, 16.05.2011 між ОСОБА_2 та Позивачем-1 укладено договір купівлі-продажу частини будівель та споруд. На підставі цього договору до покупця - Позивача-1 перейшло право власності на 3/20 частки будівель та споруд (нерухомого майна), які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 на земельній ділянці ІКН 2320683000:01:006:0081 площею 2,75га. Рішенням Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 10.10.2012 по справі №801/9291/2012 за позовом Позивача-1 до ОСОБА_2 про виділ частки в натурі, визнання права власності позов задоволено: визнано за ОК «Дачне товариство «Троянда» право власності на 3/20 частин будівель та споруд та виділено належні йому 3/20 частини об'єкту нерухомості у вигляді окремих будівель та споруд, яким присвоєно поштову адресу: АДРЕСА_2. З огляду на це, на теперішній час власниками об'єктів нерухомості, які розташовані на земельній ділянці ІКН 2320683000:01:006:0081 площею 2,75га є юридична та фізична особи, у відповідних визначених частках, з виділенням у власність кожного із них індивідуально визначених будівель та споруд. 01.04.2004 між Бердянською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством «Надія» укладено договір оренди землі. Предметом вищевказаного договору оренди є земельна ділянка ІКН 2320683000:01:006:0081, площею 2,75га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1. Згідно п.4.4 Договору купівлі-продажу від 20.09.2005 право користування земельною ділянкою, на якій розташоване відчужуване майно, переходить до покупця, згідно ст.120 Земельного кодексу України. У свою чергу, на момент відчуження об'єктів нерухомості земельна ділянка на якій вони розташовані перебувала у користуванні попереднього власника в обсязі площею 2,75га (ІКН 2320683000:01:006:0081). За приписами чинного законодавства до нових власників об'єктів нерухомості перейшло право користування земельною ділянкою у цьому ж обсязі. У подальшому, 28.03.2011, право власності на об'єкти нерухомого майна, які розташовані на спірній земельній ділянці перейшли на підставі Договору купівлі-продажу до нового власника, до ОСОБА_2 Згідно Примітки, яка міститься у вищезазначеному договорі, земельна ділянка не приватизована. Кадастровий номер: 2320683000:01:006:0081. Тобто у Договорі визначено, що об'єкти нерухомості, які є предметом договору, розташовані на відповідній земельній ділянці. Перехід права користування земельною ділянкою до нового власника об'єктів нерухомості, які розташовані на ній, на думку Позивачів-1,2 не пов'язується з необхідністю вчинення будь-який юридичних дій. Сам факт переходу права власності на об'єкти нерухомості є підставою для переходу права користування земельною ділянкою у тому ж обсязі. У подальшому частина об'єктів нерухомості за Договором купівлі-продажу від 16.05.2011 перейшла у власність юридичної особи - Позивача-1, а саме 3/20 частин. Тобто власниками об'єктів нерухомості, які розташовані на земельній ділянці, кадастровий номер: 2320683000:01:006:0081 на теперішній час є дві особи, які намагаються реалізувати своє право, зазначене у ч.4 ст.120 Земельного кодексу України.
Представником Відповідача-1 подано до суду письмові заперечення проти позову (а.с.39-42), в яких він зазначив, що за наявними в Запорізькій обласній державній адміністрації документами, земельна ділянка загальною площею 2,75га, яка розташована на території Луначарської сільської ради, Бердянського району за межами населених пунктів, кадастровий номер 2320683000:01:006:0081 разом із об'єктами незавершеного будівництва була надана Бердянською районною державною адміністрацією за договором оренди фермерському господарству «Надія» в особі ОСОБА_7 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, землі, що використовуються для відпочинку, строком до 04.11.2006. Договір купівлі-продажу нерухомого майна №381 від 28.03.2011, розташованого на зазначеній земельній ділянці укладено не з фермерським господарством «Надія» в особі ОСОБА_7, а з іншими особами, а саме між продавцями ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 з одного боку та покупцем ОСОБА_2 Тобто незрозуміло чи все майно фермерського господарства «Надія», розташоване на спірній ділянці перейшло у власність ОСОБА_2, відсутнє документальне підтвердження передачі нерухомого майна ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 Також документи, які посвідчують право власності ОСОБА_2 на нерухоме майно на зазначеній ділянці представлені на момент до продажу частини майна Позивачу-1 за Договором купівлі продажу земельної ділянки №249 від 16.05.2011. Враховуючи зазначене, незрозуміло, яка частина майна на теперішній час, належить на праві власності особисто ОСОБА_2 Для цього необхідно надати до Запорізької обласної державної адміністрації Витяг про державну реєстрацію прав на нерухоме майно на відповідну частину майна, що їй належить, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Посилаючись на приписи ст.ст.79-1, 120, 122, 123 Земельного кодексу України, ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень» представник Відповідача-1 наполягає, що у зв'язку з тим, що Позивачі-1,2 надали документи не в повному обсязі, а саме не надали до облдержадміністрації документи, які підтверджують право власності на нерухоме майно та право користування земельною ділянкою.
Від представника Відповідача-2 надійшло до суду письмове пояснення (а.с.36), згідно якого у позовній заяві Позивачі-1,2 просять зобов'язати Відповідача-2 присвоїти кадастрові номери 2 земельним ділянкам. Посилаючись на приписи ч.4, ч.7 ст.9 Закону України «Про Державний земельний кадастр», п.29, п.50, п.109, п.110 «Порядку ведення Державного земельного кадастру», затвердженого 17.10.2012 постановою Кабінету Міністрів України від №1051, Відповідач-2 наполягає, що при зверненні до Державного кадастрового реєстратора уповноваженої особи (п.109 Порядку) з відповідними документами (п.110 Порядку) для здійснення державної реєстрації земельної ділянки, Державний кадастровий реєстратор здійснює таку реєстрацію.
Відповідно до ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з'ясував наступне.
01.08.2004 між Бердянською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством «Надія» укладено Договір оренди землі (а.с.25-30, 90-95). Даний Договір оренди землі зареєстровано 20.08.2004 у Державному реєстрі земель за №20. Предметом договору оренди є земельна ділянка ІКН 2320683000:01:006:0081, площею 2,75га, яка розташована на території Луначарської сільської ради, Бердянського району Запорізької області. Земельна ділянка передається в оренду для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Троянда», разом з об'єктами незавершеного будівництва.
У п.8 Договору оренди землі від 01.08.2004 зазначено, що Договір укладено до 04.11.2006, після закінчення строку договору орендар має переважне право оновлення його на новий строк.
Відповідно до Акту встановлення меж земельної ділянки в натурі, Акту прийому-передачі земельної ділянки від 20.08.2004, Експлікації земельних угідь земельна ділянка відведена для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Троянда» (а.с.28-30, 93-95).
20.09.2005 між Фермерським господарством «Надія» (як Продавцем) та ОСОБА_4, ОСОБА_5 і ОСОБА_6 (як Покупцями) укладено Договір купівлі-продажу нерухомого майна: будівель та споруд бази відпочинку «Троянда», розташованих за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.13-15). Цей договір укладено до закінчення дії Договору оренди землі від 01.08.2004.
28.03.2011 між ОСОБА_10 (який діяв від імені ОСОБА_4, ОСОБА_5 і ОСОБА_6.), як продавцем, та ОСОБА_2, як покупцем, укладено Договір купівлі-продажу нерухомого майна: будівель та споруд бази відпочинку «Троянда», розташованих за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.16-19, 96-99).
16.05.2011 між ОСОБА_10 (який діяв від імені ОСОБА_2) та Обслуговуючим кооперативом «Дачне товариство «Троянда» укладено Договір купівлі-продажу частини нерухомого майна, а саме будівель та споруд (а.с.102-104). На підставі цього Договору до покупця - Позивача-1 перейшло право власності на 3/20 частки будівель та споруд бази відпочинку «Троянда» у АДРЕСА_1.
Рішенням Бердянського міськрайонного суду Запорізької області від 10.10.2012 у цивільній справі №801/9291/2012, яке набрало законної сили 23.10.2012, за позовом Обслуговуючого кооперативу «Дачне товариство «Троянда» до ОСОБА_2 визнано за Позивачем-1 право власності на 3/20 частин будівель та споруд та виділено належні йому 3/20 частини об'єкту нерухомості у вигляді окремих будівель та споруд, які мають поштову адресу: АДРЕСА_2 (а.с.114).
Позивачем-1 надано до суду Технічний паспорт на будівлі та споруди, розташовані у АДРЕСА_2 (а.с.76-82).
З огляду на це, власниками об'єктів нерухомості, які розташовані на земельній ділянці ІКН 2320683000:01:006:0081 площею 2,75га є юридична та фізична особи, у відповідних визначених частках, з виділенням у власність кожного із них індивідуально визначених будівель та споруд. Це підтверджується і Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.144-145, 158-160).
04.01.2013 голова Позивача-1 звернувся до Голови Запорізької обласної державної адміністрації з письмовою Заявою про надання дозволу на складання проектної документації з оформлення договору оренди земельної ділянки загальною площею 1,75га для дачного будівництва під об'єктами нерухомого майна, що належать Позивачу-1 на праві приватної власності за адресою: АДРЕСА_2 (а.с.44).
16.09.2013 (згідно штемпелю вх.№07920/08-32) Позивачі-1,2 звернулись до Голови Запорізької обласної державної адміністрації з письмовою Заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу даної земельної ділянки (а.с.47-48).
20.11.2013 Відповідачем-1 за вих.№07920/08-32 надано відповідь «Про розгляд клопотання» в якій Позивачам-1,2 роз'яснено про необхідність звернення до Відповідача-1 з клопотанням про надання згоди на поділ зазначеної ділянки та надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки, додавши до нього документи, які посвідчують реєстрацію права власності на нерухоме майно за ОСОБА_2 (а.с.118-119).
11.01.2014 (згідно штемпелю вх.№00165/08-32) Позивачі-1,2 звернулись до Голови Запорізької обласної державної адміністрації з письмовою Заявою про надання згоди на поділ земельної ділянки між новими власниками та про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу даної земельної ділянки (а.с.52-53).
24.02.2014 директором Департаменту агропромислового розвитку (за вих.№02-01/0300) Позивачу-1 направлено відповідь, в якій зазначено: «…Згідно п.4.3. Положення про Головне управління Держземагентства в області затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.05.2012 №258, Головне управління Держземагентства в Запорізькій області подає у встановленому порядку пропозиції щодо розпорядження землями державної та комунальної власності, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, регулювання земельних відносин. Головне управління, за дорученням облдержадміністрації від 05.02.2014 №02-01/199 розглянуло Вашу заяву з приводу надання згоди на поділ земельної ділянки на території Луначарської сільської ради та надало свої пропозиції. Направляємо Вам пропозиції Головного управління Держземагентства у Запорізькій області (копія листа №13-8-0.6-95/2-14 від 14.02.2014 додається) …» (а.с.54).
Судом досліджено пропозиції начальника Головного управління Держземагенства у Запорізькій області (вих.№13-8-0.6-95/2-14 від 14.02.2014) «Про розгляд клопотання», в яких зазначено наступне: «…Головне управління, розглянувши за Вашим дорученнями від 05.02.2014 №02-01/199 клопотання ОК «Дачне товариство «Троянда» та ОСОБА_2 про надання згоди на поділ земельної ділянки на території Луначарської сільської ради Бердянського району за межами населених пунктів, яка раніше була надана в оренду фермерському господарству «Надія» для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Троянда», повідомляє наступне … В процесі розгляду поданих до клопотання документів було встановлено, що земельна ділянка, відповідно до вищезазначеного договору оренди, була надана фермерському господарству «Надія» в особі голови ОСОБА_7, а договір купівлі продажу майна розташованого на цій ділянці було укладено з іншими особами, тобто за наданими документами не зрозуміло чи все майно фермерського господарства «Надія», розташоване на ділянці, перейшло у власність ОСОБА_2 та ОК «Дачне товариство «Троянда». Також документи, які посвідчують що ОСОБА_2 набула право власності на нерухоме майно на зазначеній ділянці представлені на момент до продажу частині майна ОК «Дачне товариство «Троянда». Незрозуміло яка частина майна на теперішній час належить особисто ОСОБА_2 Відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України сформована земельна ділянки як об'єкт цивільних прав передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Виходячи з наведеного для подальшого розгляду питання щодо надання згоди на поділ земельної ділянки необхідно надати Витяг з земельного кадастру про земельну ділянку, тобто підтвердження що інформації про неї внесена до Державного земельного кадастру …» (а.с.55).
Судом досліджено Договір на проведення робіт із землеустрою №10/05/14ТД, укладений 08.05.2014 Позивачами-1,2 (як Замовниками) з Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (як Виконавцем) на виконання комплексу землевпорядних робіт по виготовленню плану поділу земельної ділянки по фактичному користуванню між Позивачем-2 та Позивачем-1, розташованої на території Луначарської сільської ради з присвоєними адресами: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2 (а.с.106-110).
За результатами проведених Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 землевпорядних робіт складено: План поділу земельної ділянки по фактичному користуванню між Позивачем-2 та Позивачем-1 розташованої на території Луначарської сільської ради (за межами населеного пункту), з присвоєними адресами: АДРЕСА_1 та АДРЕСА_2; Опис меж поділу земельних ділянок, який є Додатком до Плану поділу земельної ділянки (а.с.111-112).
Саме у вказаному Опису меж поділу земельних ділянок зазначені координати меж земельної ділянки під об'єктами у АДРЕСА_1 та у АДРЕСА_2. Ці координати викладені Позивачами-1,2 у позовних вимогах.
Таким чином, Позивачі-1,2 дійшли згоди щодо порядку користування вказаною земельною ділянкою.
Позовні вимоги підлягають частковому задоволенню виходячи з викладеного вище та через наступне.
1. Відповідно до ч.1 ст.120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ч.2 ст.120 Земельного кодексу України).
Пункт «і» ч.2 ст.25 Закону України «Про землеустрій» одним із видів документації із землеустрою визначає: технічну документацію із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.
Як зазначено у ст.56 Закону України «Про землеустрій», технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).
У ч.1 ст.79-1 Земельного кодексу України зазначено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Відповідно до ч.2 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.
Згідно з ч.6 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.
Як зазначено у ч.5 ст.122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
За матеріалами справи Позивачами-1,2 здійснюється фактичне користування земельною ділянкою ІКН 2320683000:01:006:0081 площею 2,75га. Відповідач-1 не заперечує щодо можливості надати згоду на поділ земельної ділянки, але просить подати Позивачів-1,2 додаткові документи.
Також, матеріали справи свідчать, що земельна ділянка ІКН 2320683000:01:006:0081 площею 2,75га є раніше сформованою. Право власності на будівлі та споруди, розташовані на цій земельній ділянці, на момент звернення Позивачів-1,2 до Відповідача-1 належали Позивачам-1,2. Документи у підтвердження права власності на будівлі та споруди Позивачі-1,2 надали Відповідачу-1 при зверненні до нього з відповідною заявою.
Суд вважає, що ненадання дозволу Відповідачем-1 на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки порушує права та інтереси Позивачів-1,2.
У зв'язку з цим, суд вважає за можливе задовольнити позовні вимоги Позивачів-1,2 та зобов'язати Відповідача-1 надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,75га, розташованої у АДРЕСА_1, ІКН 2320683000:01:006:0081 на дві самостійні земельні ділянки згідно плану поділу земельної ділянки у координатах викладених Позивачами-1,2 у позовних вимогах.
2. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.1 ст.9 Закону України «Про Державний земельний кадастр»).
Як зазначено у ч.4 ст.9 Закону України «Про Державний земельний кадастр», Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.
Згідно з ч.8 ст.9 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).
Як зазначено у п.5 «Порядку ведення Державного земельного кадастру», затвердженого 17.10.2012 постановою Кабінету Міністрів України №1051 (далі - «Порядок ведення Державного земельного кадастру»), до складу Держземагентства та його територіальних органів входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей в межах повноважень, визначених Законом України «Про Державний земельний кадастр» та цим Порядком.
Згідно з п.109 «Порядку ведення Державного земельного кадастру» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: 1) особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; 2) власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; 3) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).
У п.110 «Порядку ведення Державного земельного кадастру» зазначено, що для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: 1) заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; 2) оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації); 3) електронний документ; 4) документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.
Отже, Позивачі-1,2 повинні були звернутися до відповідного державного кадастрового реєстратора територіального органу Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки (земельних ділянок).
Доказів звернення до такого державного кадастрового реєстратора Позивачі-1,2 до суду - не надали.
З урахуванням викладеного, суд вважає необґрунтованими позовні вимоги Позивачів-1,2 до Відповідача-2 щодо присвоєння кадастрових номерів земельним ділянкам площею 1га та 1,75га.
3. Відповідно до ч.2 ст.792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України «Про оренду землі»).
Як зазначено у ч.1 ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
У ч.2 ст.134 Земельного кодексу України, крім іншого, зазначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Враховуючи викладене, суд вважає необґрунтованими позивні вимоги щодо зобов'язання Відповідача-1 надати в оренду Позивачу-2 земельну ділянку площею 1га для будівництва та обслуговування об'єкту рекреаційного призначення - туристичної бази «Троянда» розташовану за адресою: АДРЕСА_1
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги є частково обґрунтованими і частково підлягають задоволенню. Доводи Позивачів-1,2, Відповідача-1 частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Згідно з ч.3 ст.94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.87 КАС України).
Керуючись ст.ст.2, 11, 71, 94, 158-163 КАС України; ст.19 Конституції України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частково.
Зобов'язати Запорізьку обласну державну адміністрацію надати дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,75га, розташованої у АДРЕСА_1, ІКН кадастровий номер 2320683000:01:006:0081 на дві самостійні земельні ділянки згідно плану поділу земельної ділянки, а саме:
- надати ОСОБА_2 дозвіл на розробку технічної документації на виділення їй у користування земельної ділянки площею 1га для будівництва та обслуговування об'єктів рекреаційного призначення, яка розташована у АДРЕСА_1, у наступних межах: від Точки №2 (координати Х-5389470,34 Y-5174355,34) до Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73); від Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73) до Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05); від Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05) до Точки №1 (координати Х-5389596,88 Y-5174341,84); від Точки №1 (координати Х-5389596,88 Y-5174341,84) до Точки №2 (координати Х-5389470,34 Y-5174355,34);
- надати Обслуговуючому кооперативу «Дачне товариство «Троянда», дозвіл на розробку технічної документації на виділення у користування земельної ділянки площею 1,75га для колективного дачного будівництва, яка розташована у АДРЕСА_2, у наступних межах: від Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73) до Точки №4 (координати X-5389515,29 Y-5174622,86), від Точки №4 (координати X-5389515,29 Y-5174622,86) до Точки №5 (координати Х-5389616,55 Y-5176612,22), від Точки №5 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05) до Точки №6 (координати Х-5389590,82 Y-5174463,17), від Точки №6 (координати Х-5389590,82 Y-5174463,17) до Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05), від Точки №7 (координати Х-5389586,14 Y-5174436,05) до Точки №3 (координати Х-5389487,79 Y-5174457,73).
У задоволенні інших позовних вимог - відмовити.
Присудити на користь Обслуговуючого кооперативу «Дачне товариство «Троянда» з Державного бюджету України судові витрати у сумі 09 грн. 13 коп.
Присудити на користь ОСОБА_2 з Державного бюджету України судові витрати у сумі 09 грн. 14 коп.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.
Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.
Постанову у повному обсязі виготовлено 24.11.2014.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.11.2014 |
Оприлюднено | 23.12.2014 |
Номер документу | 41949538 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні