КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/11092/14 Головуючий у 1-й інстанції: Клочкова Н.В. Суддя-доповідач: Шостак О.О.
У Х В А Л А
Іменем України
09 грудня 2014 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді: Шостака О.О.,
суддів: Мамчура Я.С., Желтобрюх І.Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві, без фіксування технічними засобами, в порядку ст. 41 КАС України, апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від « 03» вересня 2014 року у справі за адміністративним позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дубовий Гай» до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві про скасування постанови,-
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві у якому просив визнати протиправною та скасувати постанову № 212/14/7126-29/170710211 від 17.07.2014 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності у розмірі.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.09.2014 року адміністративний позов було задоволено.
Не погоджуючись із прийнятими судовими рішеннями, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду від 03.09.2014 року та прийняте нове рішення, яким відмовити в задоволені позову в повному обсязі. Свої вимоги обґрунтовує тим, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03.09.2014 року - без змін, виходячи із наступного.
Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин у адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Згідно ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Як було встановлено судом першої інстанції 27.06.2014 відповідачем на підставі колективного звернення мешканців від 16.06.2014 № 7/26-КО-1606/2 було проведено позапланову виїзну перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил ОСББ "Дубовий Гай" за адресою: АДРЕСА_1.
За результатами перевірки відповідачем складено акт від 30.06.2014, яким встановлено, що ОСББ "Дубовий Гай" самовільно виконує будівельні роботи з прибудови до житлового будинку, без реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, чим порушило вимоги ст. 34, 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Категорія складності об'єкта - ІІІ на підставі класу наслідків такого об'єкта будівництва.
Водночас, 30.06.2014 відповідачем прийнято припис з вимогою усунути виявлені порушення у строк до 30.07.2014.
Крім цього, 30.06.2014 відповідачем був складений протокол про правопорушення, яке виразилося у самовільному будівництві ОСББ "Дубовий Гай" щодо прибудови до житлового будинку - ІІІ категорії складності, без реєстрації про початок виконання будівельних робіт, чим порушено вимоги ст. 34, 36 «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідальність за яке передбачена абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (за виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, а також наведення недостовірних даних у зазначеній декларації на об'єктах III категорії складності накладається штраф у розмірі дев'яноста мінімальних заробітних плат).
На підставі встановлених порушень відповідачем 17.07.2014 прийнято постанову № 212/14/7126-29/1707/02/1, за порушення вимог ст. 34, 36 «Про регулювання містобудівної діяльності» на позивача накладено штраф в розмірі 109620,00 грн., згідно абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».
Не погоджуючись із вищевикладеними обставинами, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Окружний адміністративний суду м. Києва прийшов до висновку про необхідність задовольнити позовні вимоги.
Колегія суддів погоджується з даним висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що позиція позивача ґрунтується на порушенні відповідачем процедури проведення перевірки, а саме: неповідомлення товариства щодо проведення позапланової перевірки, про відсутність представника позивача під час проведення перевірки та відсутності того, що будівництво здійснює саме позивач.
Крім цього, позивач стверджує, що до ОСББ "Дубовий Гай" за адресою: м. Київ, Солом'янський район вул. Дашавська, 25, не приходили посадові особи Інспекції, не пред'являли службових посвідчень та направлення на проведення позапланової перевірки, чим було порушено процедуру проведення перевірки, що призвело до винесення спірної постанови.
Крім того, згідно пояснень представника позивача, ОСББ "Дубовий Гай" дізналося про проведену перевірку Інспекцією за адресою: АДРЕСА_1., лише 24.07.21014, коли на адресу ОСББ "Дубовий Гай" надійшла постанова Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві № 212/14/7126-29/1707/02/1 від 17.07.2014 року про накладення на об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Дубовий Гай" штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності у розмірі 109 620 гривень.
Крім іншого, голова правління ОСББ "Дубовий Гай" Юдін Віталій Олегович заперечував проти твердження відповідача, що перевірка проводилася при його участі та, що він отримав примірник акту перевірки, припису, протоколу, однак, відмовився від підпису.
Крім цього, свідки: ОСОБА_3, ОСОБА_4, перебуваючи під присягою та яких було повідомлено про відповідальність за завідомо неправдиве показання або відмову від давання показань, також повідомили суду, що 27.06.2014 перебували на робочих місцях, однак, перевіряючі від Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві протягом дня не приходили та до працівників ОСББ "Дубовий Гай" не зверталися, враховуючи, що на територію житлового комплексу можливо потрапити лише через систему перепусток.
Крім іншого, позивач зазначає, що ОСББ "Дубовий Гай" не є замовником будівництва, не є власником земельної ділянки, ніколи не звертався з заявою щодо забудови земельної ділянки, ніколи не здійснював будівництво даного об'єкту, ніколи не виконував будь-які будівельні роботи, не укладав договори з іншими особами щодо виконання будівельних робіт в своїх інтересах та повідомив, що ОСББ "Дубовий Гай" здійснює діяльність щодо управління майном та обслуговує жителів будинку по вул. Дашавська, 25, м. Київ, а тому жодного відношення до самовільних будівельних робіт не має, які ймовірно виконуються мешканцями будинку.
Крім того, у відповідача були відсутні правові підстави для проведення перевірки, відповідно до Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23.05.2011, оскільки відповідним порядком визначено порядок проведення перевірок об'єктів архітектури IV та V, а об'єкт щодо якого було проведено перевірку, як зазначає відповідач, відноситься до ІІІ категорії складності.
Таким чином, перевірка була проведена з порушеннями законодавства, а докази вчинення правопорушення саме ОСББ "Дубовий Гай" у відповідача відсутні.
Щодо наявного у справі колективного звернення від 16.06.2014 № 7/26-КО-1606/2, то така заява не може бути належним доказом, оскільки підписана невстановленою особою.
За свідченнями позивача ОСОБА_5 не є мешканцем будинку за адресою: АДРЕСА_1, а тому заява не має значення для вирішення справи.
Крім цього, зі змісту заяви не вбачається, що будівництво проводив саме позивач.
Довіреність на представництво інтересів мешканців будинку за адресою: АДРЕСА_1. на ім'я ОСОБА_5 також суду не надано.
Враховуючи порушення щодо проведення перевірки, а також те, що притягнута до відповідальності особа, яка не є ані замовником, ані власником, ані забудовником житлового будинку та спірної прибудови, підстави для накладення штрафу саме на позивача були відсутні.
Відтак постанова Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві № 212/14/7126-29/1707/02/1 від 17.07.2014 року про накладення на ОСББ "Дубовий Гай" штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності у розмірі 109 620 гривень є протиправною.
Відповідно до статті 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд. Державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.
Згідно з частинами першою та другою статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23.05.2011 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами.
Пунктом 2 Порядку № 553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється, зокрема, за дотриманням порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи..
Згідно з пунктом 7 Порядку № 553, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23.05.2011 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції. Підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема, звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Пунктом 9 зазначеного Порядку, встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.
Таким чином, територіальні органи Держархбудінспекції здійснюють державний архітектурно будівельний контроль, зокрема, мають право проводити позапланові перевірки у випадку отримання від юридичних осіб повідомлень, які свідчать про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. При цьому під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки.
Проте, як встановлено судом, перевірка проводилась на підставі Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23.05.2011, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил та ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та /або інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності.
При цьому, об'єкт проведення перевірки, як зазначено відповідачем у акті перевірки, відноситься до ІІІ категорії складності.
Таким чином, перевіряючи об'єкт, відповідач вчиняв дії на підставі нормативно - правового акту, який не регулює дані правовідносини, що дає підстави для висновку про те, що Інспекція в цьому випадку діяла не на підставі та не у спосіб передбачений законодавством.
Крім цього, абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» встановлено, що суб'єкти містобудування, які є замовниками будівництва об'єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання будівельних робіт без реєстрації декларації про початок виконання таких робіт, а також наведення недостовірних даних у зазначеній декларації на об'єктах III категорії складності шляхом накладення штрафу у розмірі дев'яноста мінімальних заробітних плат.
Згідно п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», замовник - фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок) і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про архітектурну діяльність", замовник - фізична або юридична особа, яка має у власності або у користуванні земельну ділянку, подала у встановленому законодавством порядку заяву (клопотання) щодо її забудови для здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, відповідачем не надано жодного доказу щодо підтвердження, що ОСББ "Дубовий Гай" є суб'єктом містобудування та повинен відповідати за правопорушення, згідно абз. 4 п. 4 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».
Крім іншого, як вбачається з матеріалів справи, відповідач жодним чином не довів суду, що перевірка 27.06.2014 ОСББ "Дубовий Гай" за адресою: АДРЕСА_1, проводилася в присутності представника позивача, що є грубим порушенням чинного законодавства.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві жодним чином не доведено правомірність проведеної перевірки ОСББ "Дубовий Гай" за адресою: АДРЕСА_1, згідно якої була винесена постанова № 212/14/7126-29/1707/02/1 від 17.07.2014 року про накладення на об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Дубовий Гай" штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності у розмірі 109620 гривень.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст. 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно ч. 2 ст. 72 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи наведене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам та прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права. В зв'язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від « 03» вересня 2014 року - без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
В задоволені апеляційної скарги Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві - відмовити.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від « 03» вересня 2014 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили відповідно до вимог ч. 2 ст. 212 КАС України та може бути оскаржена в двадцятиденний термін шляхом подачі касаційної скарги до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя О.О. Шостак
Судді Я.С. Мамчур
І.Л. Желтобрюх
.
Головуючий суддя Шостак О.О.
Судді: Мамчур Я.С
Желтобрюх І.Л.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2014 |
Оприлюднено | 24.12.2014 |
Номер документу | 41985787 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Шостак О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні