Постанова
від 16.12.2014 по справі 7/93-б
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2014 року Справа № 7/93-Б Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого -Білошкап О.В., суддів - Запорощенка М.Д., Погребняка В.Я., за участю представників сторін:

ПАТ "Укрсоцбанк" - Ганаги А.С.,

Арбітражного керуючого Кушнірука О.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 24.04.2014 та ухвалу господарського суду Волинської області від 25.03.2014 про відмову в задоволенні заяви про визнання недійсними результатів аукціонів та договорів купівлі-продажу по справі №7/93-Б про банкрутство Приватного підприємства "Торговий дім "Волиньінтерм", -

в с т а н о в и в:

Ухвалою господарського суду Волинської області від 25.03.2014 року (суддя Шум М.С.) відмовлено в задоволенні заяви ПАТ "Укрсоцбанк" від 19.02.2014 року № 08.206-297/85-636 про визнання недійсними результатів аукціонів від 19.12.2013 року, від 10.01.2013 року та договорів купівлі-продажу № 1 від 19.12.2013 року та від 10.01.2013 року.

Постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 24.04.2014 (колегія суддів: Огороднік К.М. - головуючий, Тимошенко О.М., Коломис В.В.) апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" залишено без задоволення, ухвалу господарського суду Волинської області від 25.03.2014 залишено без змін.

Публічне акціонерне товариство "Укрсоцбанк" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 24.04.2014 та ухвалу господарського суду Волинської області від 25.03.2014 про відмову в задоволенні заяви про визнання недійсними результатів аукціонів та договорів купівлі-продажу скасувати, а справу передати на розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст. 30 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції Закону України №2343-ХІІ до внесення змін Законом України №4212-VІ від 22.12.2011 року) та ст.ст. 65, 66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції Закону України від 22.12.2011 року N 4212-VI).

Заслухавши доповідь судді Білошкап О.В., вислухавши пояснення представника ПАТ "Укрсоцбанк" та арбітражного керуючого Кушнірука О.Л., перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, 16.12.2010 року постановою господарського суду Волинської області Приватне підприємство "Торговий дім "Волиньінтерм" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру.

Ухвалою господарського суду Волинської області від 18.10.2011 року припинено повноваження ліквідатора ПП "ТД "Волиньінтерм" Рудецької О.Я., ліквідатором підприємства - банкрута призначено арбітражного керуючого Кушнірука О.Л.

24.02.2014 кредитор - ПАТ "Укрсоцбанк" звернувся до господарського суду Волинської області з заявою від 19.02.2014 року, в якій просив визнати недійсними результати аукціонів від 19.12.2013 року, від 10.01.2013 року та договори купівлі-продажу № 1 від 19.12.2013 року та від 10.01.2013 року.

Відмовляючи в задоволенні заяви ПАТ "Укрсоцбанк", суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, послався на те, що при організації та проведенні продажу майна банкрута норми чинного законодавства порушені не були.

Відповідно до п. 1 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 22.12.2011р. №4212-VI положення цього Закону, що регулюють продаж майна в провадженні у справі про банкрутство, застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження у яких порушено до набрання чинності цим Законом.

Отже, положення Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" від 22.12.2011р. №4212-VI, що регулюють продаж майна в провадженні у справі про банкрутство, застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено до набрання ним чинності, тобто до 19.01.2013. При цьому розпочата до набрання чинності Законом процедура продажу майна боржника повинна бути завершена в порядку, передбаченому у попередній редакції Закону, в разі якщо станом на 19.01.2013 здійснено публікацію оголошення про продаж майна або комітетом кредиторів встановлено порядок реалізації майна боржника.

Згідно п. 2 ст. 29 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції чинній до 19.01.2013 року) для здійснення оцінки майна арбітражний керуючий має право залучати на підставі договору суб'єктів оціночної діяльності -суб'єктів господарювання з оплатою їх послуг за рахунок коштів, одержаних від виробничої діяльності боржника, визнаного банкрутом, або реалізації його майна, якщо інше не встановлено комітетом кредиторів.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції, чинній до 19.01.2013 року), порядок проведення конкурсу (аукціону) визначається згідно із Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".

Згідно ст. 18-1 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" продаж об'єктів на аукціоні за методом зниження ціни здійснюється за рішенням державного органу приватизації у разі, якщо об'єкти не продані на аукціоні, конкурсі. Під час проведення аукціону за методом зниження ціни можливе зменшення початкової ціни об'єкта. Ціна продажу об'єкта на аукціоні за методом зниження ціни може знижуватися до рівня фактичного попиту без обмеження мінімальної ціни продажу.

Орган приватизації складає переліки об'єктів, не проданих або знятих з аукціону, конкурсу, та приймає рішення про їх подальший продаж.

У ході торгів учасники аукціону повідомляють про готовність придбати об'єкт, що виставляється для продажу на аукціоні, за оголошеною ліцитатором ціною, піднімаючи картку учасника з номером або одночасно піднімаючи картку з номером і пропонуючи свою ціну. Кожна наступна ціна, запропонована учасниками аукціону, може бути підвищена або знижена за попередню на розмір мінімальної надбавки або знижки. Розмір мінімальної надбавки та розмір знижки на кожний об'єкт встановлює державний орган приватизації. Мінімальна надбавка становить не менш як 10 відсотків початкової ціни об'єкта. Знижка становить не більш як 10 відсотків початкової ціни об'єкта. Під час проведення аукціону за методом зниження ціни учасник аукціону, який першим підняв картку з номером, вважається переможцем аукціону. Якщо під час проведення аукціону за методом зниження ціни два і більше учасників аукціону одночасно підняли картки з номерами, торги проводяться в напрямі підвищення ціни. Торги закінчуються, якщо після триразового повторення чергової ціни тільки один з учасників аукціону, тримаючи картку з номером, дає згоду на придбання об'єкта.

Після закінчення торгів ліцитатор оголошує про продаж об'єкта, називає ціну продажу та аукціонний номер переможця.

Протокол аукціону підписується ліцитатором і переможцем аукціону (його представником) та надсилається у триденний строк державному органу приватизації для затвердження.

Якщо аукціон за методом зниження ціни не відбувся у зв'язку з неподанням заяв про участь у ньому, державний орган приватизації може прийняти рішення про продаж такого об'єкта на аукціоні без оголошення ціни.

У разі проведення аукціонів без оголошення ціни вартість об'єкта продажу не визначається, відомості про початкову ціну та гарантійний внесок не включаються до інформаційного повідомлення, яке за змістом повинно відповідати вимогам статті 15 цього Закону .

Згідно висновку ПП "Каштан-ЛВ" вартість майна банкрута станом на 23.11.2011 року становила в сумі 956600,00 грн., в т.ч. частини приміщення адмінкорпусу з прохідною і медпунктом (нежитлове приміщення) загальною площею 153,2 кв.м., в т.ч. підвал 110,9 кв. м. - 620000,00 грн., та 1 поверх площею 42,3 кв.м. розташованого за адресою: м. Луцьк, вул. Дубнівська, 22 - 336600,00 грн.

Зазначене майно банкрута, яке знаходилось в іпотеці ПАТ "Укрсоцбанк" за іпотечним договором, неодноразово виставлялося на продаж, проте, у зв'язку з відсутністю заявок на його придбання, відповідні аукціони не відбулися, про що був повідомлений комітет кредиторів.

У зв'язку із закінченням терміну дії попередньої оцінки майна, ліквідатором замовлено нову оцінку, про що повідомлений комітет кредиторів на зборах 14.06.2012 року (протокол № 7).

Згідно висновку оцінювача - ПП "Каштан-ЛВ" вартість майна банкрута станом на 06.08.2012 року становила в сумі 479720,00 грн., в т.ч. частини приміщення адмінкорпусу з прохідною і медпунктом (нежитлове приміщення) загальною площею 153,2 кв.м., в т.ч. підвал 110,9 кв.м. - 310520,00 грн. та 1 поверх площею 42,3 кв.м., розташованого за адресою: м. Луцьк, вул. Дубнівська, 22 - 169200,00 грн.

На засіданні комітету кредиторів 09.10.2012 року одноголосно було вирішено дозволити ліквідатору доручити організатору аукціону ТБ "Кардинал" провести аукціон з продажу нерухомого майна банкрута методом заниження ціни у відповідності до вимог ст. 17, 18-1 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" (протокол № 11).

Згідно повідомлень товарної біржі "Кардинал" від 08.11.2012 року, від 06.09.2012, 06.12.2012 року аукціони з продажу майна банкрута також не відбулися у зв'язку з відсутністю заявок на його придбання.

На зборах комітету кредиторів 07.12.2012 року (протокол № 14) вирішено дозволити ліквідатору та доручити організатору аукціону - ТБ "Кардинал" провести аукціон з продажу майна банкрута за методом "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" двома лотами.

Як встановлено судами, ліквідатор належним чином повідомляв ПАТ "Укрсоцбанк" про проведення аукціонів, що підтверджується наявними в матеріалах справи листами.

Згідно протоколу аукціону ТБ "Кардинал" № 02/13 від 10.01.2013 року в цьому аукціоні виявило бажання взяти участь два учасники, які сплатили гарантійні та реєстраційні внески. В ході проведення аукціону визначено ліцитатором переможця по лоту № 3 (частина приміщення адмінкорпусу з прохідною і медпунктом /літера А-3/, в тому числі приміщення 2-20, 2-21, 2-23, 2-24, 2-25, 2-26, 2-27 (дані технічного паспорту) розташовані на 1 поверсі, загальною площею - 42,3 кв.м., що знаходяться за адресою: вул. Дубнівська, 22, м. Луцьк) за остаточною ціною продажу 33840,00 грн., з яким укладено договір купівлі-продажу.

Судами встановлено, що покупець повністю розрахувався за нерухоме майно. Кошти спрямовані на погашення витрат з організації та проведення аукціону, оцінки майна, оплати послуг арбітражного керуючого.

При цьому, згідно пропозицій потенційних покупців на аукціоні 10.01.2013 року ліцитатором було зафіксовано і зниження ціни і підвищення ціни з затвердженим 10% розміром мінімальної знижки та надбавки по лоту № 3, що відображено в протоколі аукціону № 02/13.

Ухвалою господарського суду Волинської області від 16.01.2013 року у справі затверджено проміжний звіт ліквідатора.

Колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про те, що процедура продажу майна банкрута на аукціоні від 10.01.2013 року здійснена у відповідності до норм чинного на момент проведення цього аукціону законодавства, з урахуванням вимог ст. 18-1 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", оскільки відповідно до ст. 30 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції, чинній до 19.01.2013 року), порядок проведення конкурсу (аукціону) визначається згідно із Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".

Відтак, посилання ПАТ "Укрсоцбанк" на порушення при підготовці та проведенні аукціону від 10.01.2013 року вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 19.01.2013 року є безпідставними.

Також суди попередніх інстанцій правомірно не прийняли до уваги доводи ПАТ "Укрсоцбанк" щодо неможливості продажу забезпеченого заставою майна банкрута без згоди банку, оскільки така норма передбачена лише ч. 4 ст. 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 19.01.2013 року.

Як вбачається з матеріалів справи, 08.02.2013 року ліквідатором в газеті "Україна, факти та події тижня" № 24 повідомлено про проведення до 25.02.2013 року відбору (конкурсу) торгуючих організацій для реалізації майна банкрута відповідно до ст.ст. 44, 49 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

На адресу ліквідатора надійшли листи з пропозиціями від Першої української міжрегіональної товарної біржі, Подільського регіонального бізнес-центр розвитку підприємництва, Подільської універсальної товарно-сировинної біржі.

За результатом відбору (рішення комітету кредиторів від 29.03.2013 року протокол № 4) визначено організатором аукціону Першу українську міжрегіональну товарну біржу та укладено ліквідатором відповідний договір.

На виконання рішення комітету кредиторів (протокол № 2 від 01.02.2013 року) ліквідатором укладено договір на проведення оцінки майна.

Згідно висновку оцінювача підприємця Глизя О.Г. вартість частини приміщення адмінкорпусу з прохідною і медпунктом /літер А-3/ (нежитлове приміщення) розташованого за адресою: м Луцьк, вул. Дубнівська, 22 станом на 04.04.2013 року становить: підвальна частина приміщення з № 2-1, 2-2, 2-3, 2-4, 2-5, 2-6, 2-7, 2-4 1 , 2-5 1 (дані технічного паспорту) загальною площею 110,9 кв.м. - 45514,00 грн., термін дії оцінки 6 місяців.

На виконання рішення комітету кредиторів боржника (протокол № 5 від 29.04.2013 року) висновок про оцінку майна банкрута передано організатору аукціону (Перша українська міжрегіональна товарна біржа), яким подано на публікацію оголошення про реалізацію нерухомого майна у відповідності до норм ст.ст. 40-44, 49-76 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Крім того, 01.10.2013 року оцінювачем підприємцем Глизем О.Г. було проведено актуалізацію звіту від 04.04.2013 року про оцінку вищевказаного майна, що становить 45514,00 грн., термін дії оцінки 6 місяців.

Оголошення опубліковано на офіційному сайті Міністерства юстиції України http://www.minjust.gov.ua/section/404.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що ліквідатором неодноразово скликалися збори кредиторів (протоколи від 29.05.2013 року, від 26.06.2013 року, від 26.07.2013 року, від 23.08.2013 року, від 23.09.2013 року, від 22.10.2013 року, від 25.11.2013 року), на яких останній надав інформацію про свою діяльність в т.ч. і щодо продажу майна банкрута. Згідно відповідних протоколів будь-яких заперечень з приводу діяльності арбітражного керуючого у членів комітету кредиторів (в. т.ч. у ПАТ "Укрсоцбанк") не було.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 19.12.2013 року організатором аукціону проведено аукціон з продажу майна банкрута (підвальне приміщення загальною площею 110,9 кв.м., в будинку адмінкорпусу з прохідною і медпунктом /літер А-3/, що знаходиться за адресою: м Луцьк вул. Дубнівська, 22) за початковою вартістю згідно проведеної оцінки 45514,00 грн. (комітет кредиторів був неодноразово проінформований на засіданнях в т.ч. і 25.11.2013 року, 18.12.2013 року, протоколи № 12, 13).

Згідно протоколу № 24/8 від 19.12.2013 року вищезазначене майно реалізовано за остаточною ціною продажу 50064,00 грн., розрахунок покупцем проведено 19.12.2013 року в повному обсязі.

З переможцем аукціону укладено договір купівлі-продажу майна банкрута на аукціоні № 1 від 19.12.2013року.

20.12.2013 року сторонами складено та підписано акт про передання права власності на майно до договору № 1 від 19.12.2013 року, про що був поінформований комітет кредиторів на засіданні 17.01.2014 року (протокол № 1).

Порядок продажу майна банкрута під час ліквідаційної процедури на аукціоні, який відбувся 19.12.2013, врегульований ст. 44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції від 19.01.2013 року), а вимогами статей 65, 66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в зазначеній редакції передбачена можливість зниження початкової вартості майна, що продається на аукціоні.

Так, другий повторний аукціон проводиться зі зниженням початкової вартості на 20 відсотків від вартості першого повторного аукціону та за відсутності бажаючих укласти договір початкова вартість знижується на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір (відповідно на другому повторному аукціоні вартість майна становить 60 грн., але може бути знижена до 1 грн.).

Таким чином, судами попередніх інстанцій правомірно не взято уваги доводи ПАТ "Укрсоцбанк" щодо неможливості проведення аукціону із методом зниження ціни, як це передбачено Законом України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", оскільки зменшення початкової ціни передбачено також і Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 19.01.2013 року.

Отже, враховуючи те, що ліквідатор регулярно звітував перед комітетом кредиторів щодо здійснення реалізації майна під час проведення ліквідаційної процедури, судом затверджувався проміжний звіт ліквідатора, суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про відсутність будь-яких порушень вимог чинного законодавства при організації та проведенні аукціонів від 19.12.2013 року та від 10.01.2013 року з продажу майна банкрута.

Крім того, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про необґрунтованість посилань ПАТ "Укрсоцбанк" на те, що майно банкрута, яке є предметом забезпечення, не включається до складу ліквідаційної маси і використовується виключно для задоволення вимог кредитора за зобов'язаннями, які воно забезпечує, а продаж майна банкрута, що є предметом забезпечення, здійснюється в порядку, передбаченому Законом, виключно за згодою кредитора, вимоги якого воно забезпечує, або суду, оскільки порядок продажу майна банкрута в ліквідаційній процедурі врегульовано виключно ст. 44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", інші ж положення закону про банкрутство в даній справі застосовуються виключно в порядку проведення ліквідаційної процедури, яка передбачена законом про банкрутство в редакції до 19.01.2013 року.

Відповідно до статті 111-7 ГПК України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або в постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З урахуванням вищезазначеного, виходячи із меж перегляду справи касаційною інстанцією, встановлених ст. 111-7 ГПК України, відповідно до яких правова оцінка обставин та достовірності доказів є виключно прерогативою судів першої та апеляційної інстанцій, колегія суддів прийшла до висновку, що суди попередніх інстанцій повно та всебічно дослідили всі обставини, що мають значення для справи, надав їм належну правову оцінку у відповідності до норм чинного законодавства, тому постанова Рівненського апеляційного господарського суду від 24.04.2014 та ухвала господарського суду Волинської області від 25.03.2014 про відмову в задоволенні заяви про визнання недійсними результатів аукціонів та договорів купівлі-продажу є законними та обґрунтованими і підстав для їх скасування немає.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій, які викладені в оскаржуваних рішеннях.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрсоцбанк" залишити без задоволення.

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 24.04.2014 та ухвалу господарського суду Волинської області від 25.03.2014 про відмову в задоволенні заяви про визнання недійсними результатів аукціонів та договорів купівлі-продажу по справі №7/93-Б залишити без змін.

Головуючий: Білошкап О.В. Судді:Запорощенко М.Д. Погребняк В.Я.

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення16.12.2014
Оприлюднено24.12.2014
Номер документу41989989
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —7/93-б

Ухвала від 18.10.2011

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 11.03.2014

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Постанова від 16.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Постанова від 16.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 28.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 28.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 26.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 26.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 23.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

Ухвала від 23.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Білошкап О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні