ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2014 року м. ПолтаваСправа № 816/4612/14
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Супруна Є.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання - Шевченко І.В.,
представників позивача - Огризи Г.Р., Гирича С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Євротранс" до Управління Держземагентства у м. Кременчуці Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
21 листопада 2014 року позивач Товариство з обмеженою відповідальністю"Євротранс" (далі - ТОВ "Євротранс") звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Держземагентства у м. Кременчуці Полтавської області (далі - Управління Держземагентства у м. Кременчуці, відповідач) про визнання протиправними дій із застосування у витягу з технічної документації про грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у користуванні ТОВ "Євротранс" по вул. Київська, 5 у м. Кременчуці, коефіцієнту функціонального використання земель Кф=1,2 коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і)=1,22; зобов'язання внести зміни до даних Державного земельного кадастру та до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в частині зміни коефіцієнту функціонального використання земель з коефіцієнту Кф=1,2 на коефіцієнт Кф=1,0, що застосовується до земель автомобільного транспорту.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідач, в порушення вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), застосував до земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ТОВ "Євротранс", коефіцієнт функціонального використання Кф=1,2 та помилково наведений коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - К(і)=1,22, що призвело до збільшення розміру орендної плати.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити.
Відповідач у судове засідання не з'явився, надіслав клопотання про розгляд справи без участі його уповноваженого представника. В письмовому запереченні просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на його безпідставність.
Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступних висновків.
З матеріалів справи суд встановив, що ТВ "Євротранс" з 2004 року веде господарську діяльність у сфері автомобільного транспорту, має відповідну ліцензію Головавтотрансінспекції Міністерства транспорту та зв'язку України (а.с. 19-21).
26.11.2004 Кременчуцькою міською радою Полтавської області було прийнято рішення "Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю "Євротранс" в оренду до 01.10.2009 земельної ділянки для експлуатації та обслуговування комплексу майна по вул. Київській, 5 у м. Кременчуці". Вказаним рішенням були затверджені матеріали інвентаризації землі ТОВ "Євротранс" по вул. Київській, 5 (1.14.2. Землі автомобільного транспорту) та вирішено передати в оренду підприємству земельну ділянку площею 7261 м 2 (а.с. 10-11).
27.11.2004 між Кременчуцькою міською радою Полтавської області (орендодавець) та ТОВ "Євротранс" (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 7261 м 2 (кадастровий номер 5310436100:07:002:0158), для експлуатації та обслуговування комплексу майна по вул. Київській, 5 у м. Кременчуці (1.14.2 Землі автомобільного транспорту). Строк дії договору визначений до 01.10.2009 (а.с. 12-15).
Згідно з витягом від 31.01.2005 №856 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в м. Кременчук функціональне використання земельної ділянки було визначено як "Землі транспорту, зв'язку [Земл. автом. трансп.]" (а.с. 17).
Як стверджує позивач, у 2009 році під час будівництва ізолятора тимчасового утримання Автозаводського РВ Кременчуцького МУ УМВС України в Полтавській області, що межує з орендованою ТОВ "Євротранс" ділянкою, було допущено захоплення частини орендованої земельної ділянки площею 98 м 2 .
У подальшому, за відсутності бюджетного фінансування для вилучення в установленому Земельним кодексом України порядку у ТОВ "Євротранс" захопленої міліцією земельної ділянки площею 98 м 2 , в період з жовтня 2010 року по 2013 рік, відповідно до Закону України "Про землеустрій", ТОВ "Євротранс" за свій рахунок виготовило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною (зменшенням) її площі з 7261 м 2 до 7163 м 2 .
Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.01.2014 затверджено технічну документацію ТОВ "Євротранс" із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівель та споруд по вул. Київській, 5. Цим же рішенням ТОВ "Євротранс" передано в оренду строком на 15 років земельну ділянку площею 7163 м 2 (кадастровий № 5310436100:07:002:0158), у т.ч. по угіддях: графа 37 - землі промисловості - 7163 м 2 , для експлуатації та обслуговування будівель та споруд виробничого призначення (код КВЦПЗ .1 12.09) по вул. Київській, 5 (а.с. 22-23).
24.03.2014 між Кременчуцькою міською радою Полтавської області та ТОВ "Євротранс" укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки строком на 15 років. Як вказано у пункті 2 даного договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 7163 м 2 , у т.ч. по угіддях: графа 37 - землі промисловості - 7163 м 2 (а.с. 24-29).
Як зазначив у судовому засіданні представник позивача, раніше - при виготовленні технічної документації в кадастровому плані земельної ділянки землевпорядною організацією ТОВ "Компанія Терра-Макс" було помилково вказано функціональне призначення ділянки, замість "землі автомобільного транспорту" вказано "землі промисловості".
09.07.2014 ТОВ "Євротранс" звернулося до виконавчого комітету Кременчуцької міської ради з проханням внести зміни до рішення міської ради від 28.01.2014 "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в м. Кременчуці", в частині зміни графи 37 - землі промисловості на графу 49-землі транспорту та зв'язку (а.с. 30-33).
У свою чергу виконавчий комітет Кременчуцької міської ради 31.07.2014 направив начальнику управління Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області листа за №11-26/2-1755, яким просив повідомити підстави для розроблення нової документації із землеустрою, оскільки передача в оренду земельної ділянки здійснювалась згідно із затвердженою технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за погодженням Управління Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області (а.с. 34).
У відповідь Управління Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області надіслало листом від 26.08.2014 №01-28/867 повідомило виконавчий комітет Кременчуцької міської ради (а.с. 35) про те, що стаття 31 Закону України "Про землеустрій" визначає, що зміни до документації землеустрою вносяться за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Державного комітету статистики України №377 від 05.11.1998, класифікація земель встановлюється згідно зі "Стандартною статистичною класифікацією землекористування ЄЕК", як змішана: за видами земельних угідь та видами економічної діяльності облік земель. У відповідності до порядку заповнення граф першого та другого розділів: форми № 6-зем у графі 45 - до даних про землі, які використовуються для транспорту та зв'язку (графи 46+47+48+49) відносяться: державних залізниці, автомобільних шляхів, наземних споруд трубопроводів; території річкових морських портів та аеропортів; землі, на яких розміщено обладнання систем телекомунікацій, залізничні станції та автостанції, склади для обладнання, ремонтні майстерні та інші території, потрібні для забезпечення розміщення відповідної інфраструктури, а також земельні ділянки гаражно-будівельних кооперативів, автостоянки. Включені до цієї категорії види діяльності подані у додатку 5 до зазначеної Інструкції. Відповідно до Додатку 5 Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) класифікація видів економічної діяльності на землях, що використовуються для транспорту та зв'язку (у графі 45) включає в себе види діяльності, що здійснює ТОВ "Євротранс". Згідно з довідками, виданими управлінням статистики та витягом з ЄДРПОУ, основним видом діяльності за КВЕД у ТОВ "Євротранс" є: 52.21 - допоміжне обслуговування наземного транспорту, що відповідно до додатку 5 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) відноситься до земель транспорту.
Виконавчим комітетом Кременчуцької міської ради Полтавської області розглянуто звернення ТОВ "Євротранс" щодо внесення змін до рішення від 28.01.2014 "Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в м. Кременчуці" та повідомлено листом від 10.09.2014 №11-26/2-1755 про те, що задовольнити вказане звернення немає можливості (а.с. 36).
У листопаді 2014 року ТОВ "Євротранс" отримало від Управління Держземагентства у м. Кременчуці витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 7163 м 2 , у якому до оцінки земельної ділянки застосований коефіцієнт функціонального використання Кф=1,2 (Землі промисловості [Землі інших видів виробництва]) (а.с. 9).
Як зазначив у судовому засіданні представник позивача, застосування цього коефіцієнту вплинуло на збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у зв'язку з чим ТОВ "Євротранс" віднині доводиться сплачувати збільшену орендну плату.
Вважаючи порушеними свої права внаслідок неправомірних дій Управління Держземагентства у м. Кременчуці в частині застосування у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок коефіцієнту функціонування використання земель Кф=1,2 та коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і)=1,22, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку доводам позивача та запереченням відповідача, суд виходить з наступного.
Згідно зі ст. 1 Закону Українивід 11.12.2003 №1378-IV "Про оцінку земель" (надалі - Закон №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими нормативами.
Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів визначений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах №18/15/21/11 від 27.01.2006, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за №388/12262 (далі - Порядок).
За приписами статті 18 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до вимог статей 20, 23 Закону №1378-IV за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту складається технічна документація, яка затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Як встановив суд з письмових пояснень відповідача, рішенням Кременчуцької міської ради від 24.11.2009 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука з базовою вартістю одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01.01.2008 із введенням її в дію з 01.01.2011.
Вказана технічна документація була виконана на замовлення Кременчуцької міської ради відповідно до Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про плату за землю" та на виконання постанови Верховної Ради України "Про введення в дію Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про плату за землю" Державним проектним інститутом містобудування "Міськбудпроект" Мінрегіонбуду України (м. Полтава) (ліцензія Серія АБ №293222 від 20.12.2005 Державного комітету України по земельних ресурсах).
Затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука включає систему (схеми впливів) коефіцієнтів, що враховують локальні особливості місцерозташування окремих ділянок.
Як зазначив відповідач, відповідно до абзаців 1 та 2 п. 3.5 вищевказаного Порядку, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма №6-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України 05.11.1998 №377, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 за №788/3228 (далі - Інструкція), відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Згідно з довідками, виданими управлінням статистики та витягом з ЄДРПОУ, основним видом діяльності за КВЕД ТОВ "Євротранс" є: 52.21 - допоміжне обслуговування наземного транспорту, що відповідно до додатку 5 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) відноситься до земель транспорту.
Згідно з Додатком 5 Інструкції класифікація видів економічної діяльності на землях, що використовуються для транспорту та зв'язку (у графі 45) включає в себе види діяльності, що здійснює ТОВ "Євротранс".
Щодо коефіцієнту індексації, то в письмових поясненнях відповідач зазначив, що базова вартість одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 24.11.2009 станом на 1.01.2008, тому при виготовленні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у 2014 році застосовується коефіцієнт індексації 1,22. Відповідно до листа про індексацію нормативної грошової оцінки земель Держземагентства України від 10.01.2014 №12-28-0.22-95/2-14: 1,152 - індексація за 2008 рік; 1,059 - індексація за 2009 рік; 1,0 - індексація за 2010 рік; 1,0 - індексація за 2011 рік; 1,0 - індексація за 2012 рік; 1,0 - індексація за 2013 рік, - 1,152x1,059x1,0x1,0x1,0x1,0= 1,22.
Таким чином, суд не встановив протиправності в діях відповідача при визначенні коефіцієнту функціонального використання земель Кф=1,2 коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і)=1,22, оскільки той діяв у межах власних повноважень та у спосіб, визначений Конституцією та законами України.
Суд враховує те, що відповідно до положень частини першої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Таким чином, позивач на власний розсуд визначає чи порушено його права та законні інтереси у сфері публічно-правових відносин та обирає спосіб захисту таких прав.
Водночас, суд звертає увагу на те, що передумовою судового захисту в адміністративному процесі є наявність фактів порушення законних прав та інтересів особи рішенням, діями чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень.
Тобто в даному випадку суд не знаходить можливим захистити право позивача в обраний ним спосіб.
Разом з тим слід зазначити, що при виготовленні технічної документації на земельну ділянку площею 7163 м 2 саме землевпорядною організацією ТОВ "Компанія Терра-Макс" було помилково зазначено її функціональне призначення як "землі промисловості" замість "землі автомобільного транспорту". При цьому технічна документація на вказану земельну ділянку була затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 28.01.2014, а згодом - 24.03.2014 укладений і підписаний договір оренди землі, пунктом 2 якого передбачено, що в оренду передається земельна ділянка площею 7163 м 2 , у тому числі по угіддях: графа 37 - землі промисловості .
На час підписання вищевказаного договору ТОВ "Євротранс" не мав претензій до Кременчуцької міської ради стосовно переданої земельної ділянки та жодних дій по виправленню зазначеної помилки не вчинив.
Згідно з частиною першою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У відповідності до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Водночас, як визначено частиною першою вказаної статті, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Позивач не надав суду належних доказів, які б доводили факт порушення його прав та законних інтересів з боку відповідача.
За таких обставин суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовну.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 7-11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови складено 23.12.2014.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2014 |
Оприлюднено | 30.12.2014 |
Номер документу | 42013746 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні