Ухвала
від 29.09.2016 по справі 816/4612/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 вересня 2016 року м. Київ К/800/16121/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючої: Гончар Л.Я.,

Суддів: Донця О.Є.,

Маслія В.І.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «Євротранс» на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 березня 2015 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Євротранс» до Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Євротранс» звернулось до суду з позовом до Управління Держземагентства у м. Кременчуці Полтавської області про визнання протиправними дій відповідача із застосування у витягу з технічної документації про грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у користуванні ТОВ «Євротранс» та розташованій за адресою вул. Київська, 5 у м. Кременчуці Полтавської області, коефіцієнту функціонального використання земель Кф=1,2 та коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і)=1,22; зобов'язання відповідача внести зміни до даних Державного земельного кадастру та до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку вказаної земельної ділянки у частині зміни коефіцієнту функціонального використання земель з коефіцієнту Кф=1,2 на коефіцієнт Кф=1,0, що застосовується до земель автомобільного транспорту.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю застосування відповідачем при обрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у користуванні ТОВ «Євротранс», коефіцієнту функціонального використання Кф=1,2, та помилковістю наведення коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки - К(і)=1,22, що призвело до необґрунтованого збільшення розміру орендної плати.

Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 березня 2015 року, у задоволенні позову відмовлено.

У поданій касаційній скарзі товариство з обмеженою відповідальністю «Євротранс», із посиланням на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та постановити нове, яким позов задовольнити.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «Євротранс» з 2004 року веде господарську діяльність у сфері автомобільного транспорту (основний вид діяльності за КВЕД - 52.21 (допоміжне обслуговування наземного транспорту)), має відповідну ліцензію.

26 листопада 2004 року Кременчуцькою міською радою Полтавської області прийнято рішення «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «Євротранс» в оренду до 01 жовтня 2009 року земельної ділянки для експлуатації та обслуговування комплексу майна по вул. Київській, 5 у м. Кременчуці». Цим же рішенням затверджені матеріали інвентаризації землі ТОВ «Євротранс» по вул. Київській, 5 (1.14.2. «Землі автомобільного транспорту») та вирішено передати в оренду підприємству земельну ділянку площею 7261 м2.

27 листопада 2004 року між Кременчуцькою міською радою Полтавської області (орендодавець) та ТОВ «Євротранс» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 7261 м2 (кадастровий номер 5310436100:07:002:0158), для експлуатації та обслуговування комплексу майна по вул. Київській, 5 у м. Кременчуці (1.14.2 Землі автомобільного транспорту). Строк дії договору - до 01 жовтня 2009 року.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в м. Кременчук від 31 січня 2005 року № 856 функціональне використання земельної ділянки визначено як «Землі транспорту, зв'язку [Земл. автом. трансп.]».

У 2009 році під час будівництва ізолятора тимчасового утримання Автозаводського РВ Кременчуцького МУ УМВС України в Полтавській області, що межує з орендованою ТОВ «Євротранс» ділянкою, першим допущено захоплення частини орендованої позивачем земельної ділянки площею 98 м2.

У подальшому, за відсутності бюджетного фінансування для вилучення в установленому Земельним кодексом України порядку у ТОВ «Євротранс» захопленої міліцією земельної ділянки площею 98 м2, в період з жовтня 2010 року по 2013 рік, ТОВ «Євротранс» за власний рахунок виготовило технічну документацію щодо відведення земельної ділянки у зв'язку зі зміною (зменшенням) її площі з 7261 м2 до 7163 м2.

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28 січня 2014 року затверджено технічну документацію ТОВ «Євротранс» із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки для експлуатації та обслуговування будівель та споруд по вул. Київській, 5. Цим же рішенням позивачу передано в оренду строком на 15 років земельну ділянку площею 7163 м2 (кадастровий № 5310436100:07:002:0158), у т.ч. по угіддях: графа 37 - землі промисловості - 7163 м2, для експлуатації та обслуговування будівель та споруд виробничого призначення (код КВЦПЗ 1 12.09) по вул. Київській, 5.

При виготовленні технічної документації на зазначену земельну ділянку площею 7163 м2 землевпорядною організацією ТОВ «Компанія Терра-Макс» помилково зазначено її функціональне призначення як «землі промисловості» замість «землі автомобільного транспорту».

24 березня 2014 року між Кременчуцькою міською радою Полтавської області та ТОВ «Євротранс» укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки строком на 15 років. Відповідно до пункту 2 цього договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 7163 м2, у т.ч. по угіддях: графа 37 - землі промисловості - 7163 м2.

09 липня 2014 року ТОВ «Євротранс» звернулось до виконавчого комітету Кременчуцької міської ради з проханням внести зміни до рішення міської ради від 28 січня 2014 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в м. Кременчуці» в частині зміни графи 37 - «землі промисловості» на графу 49 - «землі транспорту та зв'язку».

Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради листом від 31 липня 2014 року № 11-26/2-1755 просив управління Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області повідомити підстави для розроблення нової документації із землеустрою, оскільки передача в оренду земельної ділянки здійснювалась згідно із затвердженою технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки за погодженням Управління Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області.

У відповідь Управління Держземагентства у Кременчуцькому районі Полтавської області листом від 26 серпня 2014 року № 01-28/867 повідомило виконавчий комітет Кременчуцької міської ради про наступне.

Так, згідно з названим листом відповідача, стаття 31 Закону України «Про землеустрій» визначає, що зміни до документації землеустрою вносяться за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Відповідно до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року № 377, класифікація земель встановлюється згідно зі «Стандартною статистичною класифікацією землекористування ЄЕК», як змішана: за видами земельних угідь та видами економічної діяльності облік земель. У відповідності до порядку заповнення граф першого та другого розділів: форми № 6-зем у графі 45 - до даних про землі, які використовуються для транспорту та зв'язку (графи 46+47+48+49) відносяться: державних залізниці, автомобільних шляхів, наземних споруд трубопроводів; території річкових морських портів та аеропортів; землі, на яких розміщено обладнання систем телекомунікацій, залізничні станції та автостанції, склади для обладнання, ремонтні майстерні та інші території, потрібні для забезпечення розміщення відповідної інфраструктури, а також земельні ділянки гаражно-будівельних кооперативів, автостоянки. Включені до цієї категорії види діяльності подані у додатку 5 до зазначеної Інструкції. Відповідно до Додатку 5 Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) класифікація видів економічної діяльності на землях, що використовуються для транспорту та зв'язку (у графі 45) включає в себе види діяльності, що здійснює ТОВ «Євротранс». Згідно з довідками, виданими управлінням статистики та витягом з ЄДРПОУ, основним видом діяльності за КВЕД у ТОВ «Євротранс» є: 52.21 - допоміжне обслуговування наземного транспорту, що відповідно до додатку 5 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) відноситься до земель транспорту.

Листом від 10 вересня 2014 року № 11-26/2-1755 Виконавчий комітет Кременчуцької міської ради Полтавської області за результатом розгляду звернення ТОВ «Євротранс» щодо внесення змін до рішення від 28 січня 2014 року «Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в м. Кременчуці» повідомив позивача про неможливість задоволення такого звернення. Відповідь умотивована тим, що визначення угідь за допомогою звітності 6-зем не віднесено до компетенції виконкому.

В листопаді 2014 року ТОВ «Євротранс» отримало від Управління Держземагентства у м. Кременчуці витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 7163 м2, згідно з яким до оцінки земельної ділянки застосований коефіцієнт функціонального використання Кф=1,2 («Землі промисловості» [Землі інших видів виробництва]).

Вважаючи порушеними свої права внаслідок неправомірних дій Управління Держземагентства у м. Кременчуці в частині застосування у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок коефіцієнту функціонування використання земель Кф=1,2 та коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і)=1,22, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Поряд із викладеним суди встановили, що рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука з базовою вартістю одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01 січня 2008 року з уведенням її в дію з 01 січня 2011 року.

Вказана технічна документація виконана на замовлення Кременчуцької міської ради Державним проектним інститутом містобудування «Міськбудпроект» Мінрегіонбуду України (м. Полтава). Затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука включає систему (схеми впливів) коефіцієнтів, що враховують локальні особливості місцерозташування окремих ділянок.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що відповідач при вчиненні оскаржуваних дій діяв на підставі, в межах та у спосіб, визначені чинним законодавством, а позивач, у свою чергу, обрав у спірних правовідносинах невірний спосіб захисту порушених прав.

Колегія суддів, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства, погоджується з вказаними висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на наступне.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими нормативами.

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів визначений Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11.

За приписами статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Відповідно до абзаців 1 та 2 пункту 3.5 вказаного Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма №6-зем), затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 05 листопада 1998 року № 377, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики

За змістом статей 20 та 23 Закону України «Про оцінку земель» за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту складається технічна документація, яка затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Щодо тверджень позивача про неправомірність дій органу Держземагенства в частині застосування у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки К(і)=1,22, колегія суддів зазначає, що, як вірно встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, базова вартість одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 24 листопада 2009 року станом на 01 січня 2008 року, тому при виготовленні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок у 2014 році застосовується коефіцієнт індексації 1,22.

Так, відповідно до листа про індексацію нормативної грошової оцінки земель Держземагентства України від 10 січня 2014 року № 12-28-0.22-95/2-14: 1,152 - індексація за 2008 рік; 1,059 - індексація за 2009 рік; 1,0 - індексація за 2010 рік; 1,0 - індексація за 2011 рік; 1,0 - індексація за 2012 рік; 1,0 - індексація за 2013 рік, - 1,152x1,059x1,0x1,0x1,0x1,0 = 1,22.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій щодо необґрунтованості позовних вимог у вказаній частині.

Щодо тверджень позивача про неправомірність дій відповідача в частині застосування у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок коефіцієнту функціонування використання земель Кф=1,2, який застосовується при розрахунку нормативно-грошової оцінки земельних ділянок із функціональним призначенням «землі промисловості», замість Кф=1,0, який застосовується при розрахунку нормативно-грошової оцінки земельних ділянок із функціональним призначенням «землі автомобільного транспорту», колегія суддів вказує на наступне.

Дійсно, згідно з довідками, виданими управлінням статистики та витягом з ЄДРПОУ, основним видом діяльності за КВЕД ТОВ «Євротранс» є: 52.21 - «допоміжне обслуговування наземного транспорту», що відповідно до додатку 5 до Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) відноситься до земель транспорту.

Згідно з Додатком 5 Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма №6-зем) класифікація видів економічної діяльності на землях, що використовуються для транспорту та зв'язку (у графі 45) включає в себе види діяльності, що здійснює ТОВ «Євротранс».

Однак, як вірно встановлено судами попередніх інстанцій, при виготовленні технічної документації на земельну ділянку за замовленням позивача та з дозволу відповідного органу місцевого самоврядування саме землевпорядною організацією (ТОВ «Компанія Терра-Макс») помилково зазначено її функціональне призначення як «землі промисловості» замість «землі автомобільного транспорту».

В подальшому, ця технічна документація затверджена рішенням Кременчуцької міської ради від 28 січня 2014 року, а 24 березня 2014 року укладено й підписано договір про оренду землі, пунктом 2 якого передбачено, що в оренду передається земельна ділянка площею 7163 м2, у тому числі по угіддях: графа 37 - «землі промисловості».

На час підписання вищевказаного договору позивач не мав претензій до Кременчуцької міської ради стосовно переданої земельної ділянки та жодних дій по виправленню зазначеної помилки не вчинив.

За таких обставин відсутні підстави вважати, що відповідач при вчиненні оскаржуваних дій допустив порушення вимог чинного на момент виникнення спірних відносин законодавства.

Крім того, щодо обраного позивачем способу захисту порушених прав, доводів касаційної скарги з цього приводу та відповідних висновків судів попередніх інстанцій, колегія суддів вказує наступне.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003).

Відповідно до частини першої статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

При цьому відсутність порушеного права (свободи, охоронюваного законом інтересу) чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в задоволенні позову.

Враховуючи викладені положення матеріального та процесуального законодавства, беручи до уваги встановлені судами попередніх інстанцій обставини, колегія суддів погоджується з висновками судів щодо відсутності підстав для судового захисту порушених прав позивача у обраний спосіб.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову.

Доводи касаційної скарги висновків судів першої та апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для задоволення позову не спростовують.

Правова оцінка встановлених обставин справи судами першої та апеляційної інстанцій дана вірно, порушень норм матеріального та процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень судами не допущено.

Відповідно до частини третьої статті 220-1 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Керуючись статтями 160, 167, 220, 220-1, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А :

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Євротранс» відхилити, а постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 18 грудня 2014 року та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 11 березня 2015 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута в порядку статей 235-238 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення29.09.2016
Оприлюднено13.10.2016
Номер документу61947346
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/4612/14

Ухвала від 29.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 22.09.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

Ухвала від 24.11.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 11.03.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 10.02.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Постанова від 18.12.2014

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні