Постанова
від 23.12.2014 по справі 802/4164/14-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

23 грудня 2014 р. Справа № 802/4164/14-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Жернакова Михайла Володимировича,

за участю:

секретаря судового засідання: Дмитрука Віктора Володимировича

представника позивача: Білокур Вікторії Федорівни

представника відповідача: Тимощука Євгенія Сергійовича

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: державної установи "Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія"

до: комунального підприємства "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації"; третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, державна архітектурно-будівельна інспекція Вінницької області

про: визнання неправомірною бездіяльності, зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

02 грудня 2014 року до Вінницького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява державної установи «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» (далі - ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія», позивач) до комунального підприємства «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації» (далі - КП «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації», відповідач) щодо визнання неправомірною бездіяльності та зобов'язання вчинити дії.

Позовні вимоги мотивовані тим, що на баланс ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» передано ряд матеріальних активів, зокрема, земельну ділянку площею 0,2500 га та виробничий корпус, що на ній розташований, але через протиправну бездіяльність відповідача позивач не може їх за собою зареєструвати в установленому законом порядку.

В зв'язку з необхідністю реєстрації права власності та виявленою невідповідністю в технічних паспортах, фітолабораторія двічі зверталась до КП «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації» із заявою про внесення змін до техпаспорта від 15.01.2009 шляхом скасування штампу в технічному паспорті вищевказаної будівлі, де вказано «Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації відсутній». Проте відповідач двічі відмовляв у задоволенні заяви, мотивуючи неподанням лабораторією підтверджуючого документу про прийняття в експлуатацію об'єкта нерухомого майна.

Позивач зазначає, що у нього відсутня можливість надати до бюро технічної інвентаризації акт про прийняття до експлуатації об'єкта, оскільки введення його в експлуатацію здійснювалось понад 30 років тому, а архіви попередніх балансоутримувачів приміщення не збереглись.

За таких обставин, - ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» вважає, що відмова КП «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації» щодо скасування штампа «Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації відсутній» є такою, що порушує права позивача, а тому звернулась до суду з наступними позовними вимогами:

визнати неправомірною бездіяльність КП «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації» щодо відмови внесення зміни до технічного паспорта, виготовленого 15.01.2009 на нежитлову будівлю, що знаходиться за адресою: м. Вінниця, 4-й провулок Комарова, 14;

зобов'язати КП «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації» внести зміни в технічний паспорт, виготовлений 15.01.2009, шляхом скасування штампу «Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації відсутній».

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив їх задовольнити з мотивів, наведених у позовній заяві.

Представник відповідача надав суду письмові заперечення та зазначив, що проставлений в техпаспорті 26.11.2008 штамп «Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації відсутній» є правомірним, оскільки використовувалось законодавство, яке діяло на момент виникнення правовідносин, тобто 2008-2009 роках.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши та оцінивши докази, які мають значення для справи в їх сукупності, суд встановив такі фактичні обставини.

Наказом державної ветеринарної та фітосанітарної служби України №413 від 23 листопада 2012 року (а. с. 8) утворено державну установу «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія», яку розміщено за адресою: 21027, м. Вінниця, вул. Келецька, 53/111.

Відомості про ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» як юридичну особу внесені до ЄДРПОУ 29.11.2012 за №11741020000010629 (а. с. 9-10).

Згідно з Актом приймання-передачі від 02.04.2013 (а. с. 15-16) на баланс позивача передано ряд матеріальних активів, зокрема, земельну ділянку площею 0,2500 га та виробничий корпус, що на ній розташований за адресою: м. Вінниця, 4-й пров. Комарова, 14. Зазначене майно передано з балансу Державної інспекції захисту рослин Вінницької області, яка припинена на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.2012 №125 «Про утворення територіальних органів Державної ветеринарної та фітосанітарної служби».

Розпорядженням Вінницької обласної державної адміністрації №262 від 23.05.2014 (а. с. 17) земельна ділянка площею 0,25 га, цільове призначення якої - будівництво та обслуговування будівель органів державної влади та місцевого самоврядування, що розташована в місті Вінниці по 4-му провулку Комарова, 14 надана ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» у постійне користування. Зазначене речове право зареєстроване 04.07.2014, що підтверджується витягом №24717987 від 25.07.2014 (а. с. 18).

Листом №230-01 від 18.08.2014 (а. с. 38) позивач звернувся до начальника КП «Вінницьке бюро технічної інвентаризації» щодо оформлення документів на земельну ділянку з будівлею, відносно яких виник спір. В листі позивач просить внести зміни до технічного паспорту (а. с. 19-26), виготовленого 15.01.2009 відповідачем, а саме скасувати штамп «Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації відсутній».

Проте, листом №4153 від 16.09.2014 року відповідач відмовив у задоволенні заяви.

13.10.2014 листом №275-01 (а. с. 45) ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» повторно звернулася до КП «Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації» із проханням про внесення змін до техпаспорта від 15.01.2009 шляхом скасування вищезазначеного штампу. В зазначеному листі позивач акцентував увагу на те, що приміщення 1978 року побудови не зазнавало жодних змін та реконструкцій. До листа було додано технічний паспорт від 29.09.1999, в якому відсутні будь-які штампи та відмітки.

Відповідач листом №4745 від 29.10.2014 (а. с. 49) знову відмовив позивачу, мотивуючи неподанням лабораторією підтверджуючого документу про прийняття в експлуатацію об'єкта нерухомого майна.

14.11.2014 у відповідь на запит позивача №272-02 від 08.10.2014 року (а. с. 42) Фонд державного майна України надав Витяг з Єдиного реєстру об'єктів державної власності щодо нерухомого державного майна (а. с. 44) (за місцезнаходженнями: м. Вінниця, пров. 4-й Комарова, 14), яке перебуває на балансі ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія»; код за ЄДРПОУ: 38511934; орган управління: Державна ветеринарна та фітосанітарна служба України.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходив з такого.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові та службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Згідно з пунктом 5 розділу V розділу "Прикінцеві положення" Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.

Частиною 3 статті 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що у випадках, передбачених законодавством України, державна реєстрація прав проводиться після технічної інвентаризації об'єкта нерухомого майна, права стосовно якого підлягають державній реєстрації.

Згідно з підпунктом 1 частини 1 статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права на нерухоме майно, що знаходяться на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних організацій, іноземних держав, а саме: право власності на нерухоме майно.

Порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, визначений Інструкцією про порядок проведення технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна, затвердженою Наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 р. № 127, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 за № 582/5773 (далі - Інструкція), яка розроблена відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до п. 1.4. Інструкції технічну інвентаризацію новозбудованих (реконструйованих) та наявних об'єктів виконують за рахунок замовників комунальні підприємства - бюро технічної інвентаризації. На підставі матеріалів технічної інвентаризації складаються інвентаризаційні справи та технічні паспорти.

Відповідно до пп.1.2. п.1 Інструкція визначає порядок та методику проведення технічної інвентаризації збудованих (реконструйованих) будинків, допоміжних будівель та споруд з метою: визначення їх фактичної площі та об'єму (щодо проектних); обстеження та оцінки технічного стану наявних об'єктів; установлення вартості об'єктів.

Технічна інвентаризація передбачає: первинну технічну інвентаризацію об'єктів; поточні інвентаризаційно-оцінювальні роботи для встановлення змін за певний період часу після первинної інвентаризації.

На підставі матеріалів технічної інвентаризації складаються інвентаризаційні справи та технічні паспорти, які скріплюються підписом керівника та печаткою суб'єкта господарювання, а також підписом виконавця робіт із зазначенням серії та номера кваліфікаційного сертифіката та його печаткою.

Підпунктом 1.5 пункту 1 Інструкції вказано, що Інвентаризаційна справа формується і ведеться на кожен об'єкт нерухомого майна на весь час його існування та зберігається в органі державної реєстрації прав за місцезнаходженням такого об'єкта.

Відповідно до пп.3.1. п.3 Інструкції технічній інвентаризації підлягають об'єкти всіх форм власності, розташовані на земельних ділянках (за окремими поштовими адресами), незалежно від того, побудовані вони за відповідно оформленими документами чи самочинно: будинки, включаючи прибудови та надбудови, громадські та виробничі будинки, господарські будівлі та споруди, а також вбудовані та окремо розташовані захисні споруди.

Роботи з інвентаризації всіх об'єктів повинні здійснюватися на замовлення та за обов'язковою участю замовника (замовників), у присутності якого (яких) проводиться обстеження, що фіксується в абрисі чи ескізі, з обов'язковим підписанням ним (ними) цих документів.

Відповідно до п.10 Інструкції підставою для проведення поточної інвентаризації є наступні зміни, серед яких у тому числі: а) зведення нових, надбудова, прибудова, реконструкція і знесення будинків, будівель, допоміжних будівель; б) зміни в межах і в забудові кварталів та земельних ділянок; в) зміни у призначенні будинків унаслідок їх реконструкції та переобладнання; і) зміна власника, якщо минуло дванадцять місяців після проведення попередньої технічної інвентаризації.

Поточні інвентаризаційно-оцінювальні роботи виконуються в присутності власника та завершуються його підписом в абрисі та ескізі.

Як пояснив представник позивача, підставою для проведення поточної інвентаризації була зміна власника та необхідність внесення зміни в технічний паспорт, виготовлений 15.01.2009, шляхом скасування штампу «Акт державної технічної комісії про прийняття до експлуатації відсутній».

Порядок унесення поточних змін до інвентаризаційних документів передбачений пунктом 11 Інструкції, де зазначено таке: «у разі виявлення змін щодо складу, технічного стану, власників будинків тощо, бюро технічної інвентаризації вносять до інвентаризаційних документів відповідні виправлення та доповнення. При наявності змін технічний паспорт замінюється на новий з позначкою про це в старому технічному паспорті, який залишається у замовника.

До технічного паспорта вносяться відомості щодо змін власника з відповідною відміткою та засвідченням печаткою».

Будь-який інший порядок реєстрації нерухомого майна, переданого на баланс позивача, не передбачений. Таким чином, враховуючи принцип законності, яким відповідно до статті 19 Конституції України керуються органи державної влади та місцевого самоврядування, а також те, що відповідач не міг здійснювати свої повноваження не у спосіб, передбачений законом, суд не знаходить підстав визнати дії (бездіяльність) відповідача протиправними.

Водночас, за відсутності необхідних документів, які були втрачені не з вини позивача, ДУ «Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія» фактично позбавлене можливості зареєструвати право власності на об'єкт нерухомого майна за собою в порядку, передбаченому законом. Суд зауважує, що особа не може нести відповідальності за дії чи бездіяльність інших осіб, навіть якщо в результаті вчинення таких дій чи допущення бездіяльності був утрачений важливий документ.

Крім цього, особа не може також нести відповідальність за недосконалість законодавчих процедур. Не може бути підставою фактичного позбавлення особи права власності (через неможливість зареєструвати нерухоме майно за собою) відсутність законних процедур відновлення втрачених документів або інших процедур, які б дозволяли зареєструвати таке майно за відсутності втраченого документа.

Додатково суд зауважує, що в матеріалах справи є достатньо доказів, які свідчать про належність позивачеві відповідного майна та відповідність цього майна критеріям, необхідним для його реєстрації. За цих обставин, а також враховуючи те, що позивач позбавлений можливості зареєструвати за собою право не нерухоме майно в інший спосіб, суд доходить висновку про задоволення позовної вимоги про реєстрацію права власності на нерухоме майно.

Відповідно до ч. 3 ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог, а відповідачу - відповідно до тієї частини вимог, у задоволенні яких позивачеві відмовлено.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Зобов'язати комунальне підприємство "Вінницьке міське бюро технічної інвентаризації" внести зміни до технічного паспорту на нежитлову будівлю, передану державній установі "Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія", що знаходиться за адресою м. Вінниця, 4-й провулок Комарова, 14, виготовленого 15.01.2009 року.

У задоволенні іншої позовної вимоги відмовити.

Стягнути з державного бюджету України на користь позивача - державної установи "Вінницька обласна фітосанітарна лабораторія" судові витрати у вигляді судового збору в сумі 36,54 грн.

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Жернаков Михайло Володимирович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2014
Оприлюднено15.01.2015
Номер документу42249114
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/4164/14-а

Ухвала від 19.01.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 03.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Чалий С.Я.

Постанова від 10.02.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 19.01.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Постанова від 23.12.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жернаков Михайло Володимирович

Ухвала від 05.12.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жернаков Михайло Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні