Постанова
від 05.01.2015 по справі 822/5194/14
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/5194/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 січня 2015 року м. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіМатущака В.В. при секретаріГук В.В. за участі:представника позивача: Дзюмки М.І., представника відповідача: Шевчука В.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" до Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області в особі Летичівського відділення про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Промінь" звернулося до суду з адміністративним позовом до Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області в особі Летичівського відділення про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №0002252210, №0002242210, №0002232210 та № 0002222210 від 01.09.2014.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що проведеною відповідачем перевіркою встановлено порушення: п.288.4 ст.288 Податкового кодексу України, чим занижено суму орендної плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2013 рік в сумі 128910,28 грн.; порушення п.286.4 ст.286 Податкового кодексу України за рахунок не подання уточнюючих податкових декларацій по платі за землю (орендної плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за земельні ділянки за новоукладеними договорами оренди землі по Летичівській селищній раді та Горбасівській сільській раді; порушення п.302.1 ст.302, п.303.1 ст.303, п.306.5 ст.306 Податкового кодексу України, чим занижено фіксований сільськогосподарський податок за 2013 рік в сумі 1385,21 грн.; порушення п.306.5 ст.306 Податкового кодексу України за рахунок не подання уточнюючих звітних податкових декларації з фіксованого сільськогосподарського податку за 2013 рік за новоукладеними договорами по Летичівській селищній раді та по Горбасівській сільській раді.

За результатами перевірки, працівниками контролюючого органу складено акт №472/22/03786047 від 11.08.2014, на підставі якого винесені оскаржувані податкові повідомлення-рішення №0002252210, №0002242210, №0002232210 та №0002222210 від 01.09.2014. Вважає, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті всупереч діючому законодавству, оскільки позивачем не вчинено вищезазначених порушень. На думку позивача, СТОВ "Промінь" не набуло статусу орендаря земельних ділянок по договорам оренди через відсутність державної реєстрації вищезазначених договорів, відтак обов'язок сплати податків за користування земельними ділянками у позивача не настав.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав та підтвердив обставини, зазначені у позовній заяві, просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні зазначив, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення були прийняті в межах та на підставі чинного законодавства як результат виявлених порушень, на підтвердження чого подав письмове заперечення. Вказує, що відповідно до норм законодавства землекористувачі сплачують орендну плату за землю з дня виникнення права користування земельною ділянкою до дня припинення права користування такою земельною ділянкою. Документом, що підтверджує отримання в користування землі або повернення земельної ділянки орендодавцю після припинення договору оренди землі є відповідний акт приймання переламі земельної ділянки. При перевірці досліджувалися акти приймання-передачі земельних ділянок та при перевірці використано інформацію публічних кадастрових карт та Схему-структуру посівних площ СТОВ "Промінь", в яких відображено місце розташування земельних ділянок по новоукладених договорах та дорожні листи трактора, шляхові листи вантажного автомобіля, які свідчать про використання автомобільної та тракторної техніки, яка була задіяна для обробітку земельних ділянок та збирання урожаю в 2013 році, які підтверджують використання вищевказаних земельних ділянок в 2013 році. Вказане свідчить про наявність порушень, визначених в акті перевірки, у зв'язку з чим представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю з підстав, викладених у письмових запереченнях.

Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку і сукупності, суд вважає, що у задоволенні позовних вимог слід відмовити, враховуючи наступне.

Суд встановив, що на підставі направлення від 25.07.2014 №275 та згідно наказу №635 від 25.07.2014, працівниками Хмельницької ОДПІ проведено документальну позапланову виїзну перевірку СТОВ "Промінь" з питань повноти нарахування сплати плати за землю державної та комунальної власності та фіксованого сільськогосподарського податку за 2013 рік за нововідведені земельні ділянки.

За результатами перевірки, працівниками контролюючого органу складено акт №472/22/03786047 від 11.08.2014, яким встановлено порушення: п.288.4 ст.288 Податкового кодексу України (далі - ПК України), чим занижено суму орендної плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2013 рік в сумі 128910,28 грн.; порушення п.286.4 ст.286 ПК України за рахунок не подання уточнюючих податкових декларацій по платі за землю (орендної плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за земельні ділянки за новоукладеними договорами оренди землі по Летичівській селищній раді та Горбасівській сільській раді; порушення п.302.1 ст.302, п.303.1 ст.303, п.306.5 ст.306 ПК України, чим занижено фіксований сільськогосподарський податок за 2013 рік в сумі 1385,21 грн.; порушення п.306.5 ст.306 ПК України за рахунок не подання уточнюючих звітних податкових декларації з фіксованого сільськогосподарського податку за 2013 рік за новоукладеними договорами по Летичівській селищній раді та по Горбасівській сільській раді.

За результатами перевірки, працівниками контролюючого органу винесені податкові повідомлення-рішення від 01.09.2014: №0002252210 - відповідно до якого позивачу збільшено зобов'язання з фіксованого сільськогосподарського податку на суму 595,16 грн.; №0002242210, відповідно до якого позивачу збільшено зобов'язання з фіксованого сільськогосподарського податку на суму 790,05 грн.; №0002232210, відповідно до якого позивачу збільшено зобов'язання зі сплати орендної плати з юридичних осіб в сумі 51975,22 грн. та №0002222210, відповідно до якого позивачу збільшено зобов'язання зі сплати орендної плати з юридичних осіб в сумі 76935,06 грн.

Зазначені податкові повідомлення-рішення були оскаржені Позивачем в адміністративному порядку шляхом подання відповідної скарги до головного управління Міндоходів у Хмельницькій області та повторної скарги до Державної фіскальної служби України. За результатами розгляду таких скарг податкові повідомлення-рішення від 01.09.2014 залишено без змін, а скарги позивача - без задоволення.

Досліджуючи правомірність оскаржуваних позивачем винесених податкових повідомлень-рішень, суд виходив з наступного.

Згідно з п.288.1 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п.288.3 ст.288 Кодексу).

Згідно ст.13 Закону України „Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно із ч. 4 ст.15 цього Закону України „Про оренду землі" невід'ємною частиною договору оренди землі є акт приймання-передачі об'єкта оренди. Передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі (ст.17 Закону України „Про оренду землі").

Відповідно до п.287.1 ст.287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Відповідно до наведених законодавчих норм землекористувачі сплачують орендну плату за землю з дня виникнення права користування земельною ділянкою до дня припинення права користування такою земельною ділянкою. Документом, що підтверджує отримання в користування землі або повернення земельної ділянки орендодавцю після припинення договору оренди землі є відповідний акт приймання-передачі земельної ділянки.

Суд встановив, що, як зазначено в акті перевірки, до Летичівського відділення Хмельницької ОДПІ надійшла інформація від Летичівської РДА №42/04-06-352/2014 від 07.02.2014 про новоукладені в 2013 році з СТОВ "Промінь" 10 договорів оренди земельних ділянок (невитребувані та нерозподілені земельні частки (паї) сільськогосподарського призначення для ведення товарного виробництва) на території Летичівської селищної ради загальною площею 148,5142 га та Горбасівської сільської ради загальною площею 111,8736 га.

До перевірки СТОВ "Промінь" було надано договори оренди землі від 22.04.2013, укладені з Летичівською РДА, предметом яких є передача в строкове користування земельних ділянок сільськогосподарського виробництва з числа земель приватної власності громадян (невитребувані та нерозподілені земельні частки (паї) на території Летичівської селищної ради та Горбасівської сільської ради Летичівського району Хмельницької області.

Згідно п.4 договорів передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі з розрахунку 3% від нормативної грошової оцінки на бюджетний рахунок селищної (сільської) ради. Орендна плата вноситься щомісяці у розмсірі 1/12 частини загальної щорічної суми орендної плати, починаючи з дня посвідчення договору. Підставою передачі в оренду оренду земельної ділянки є розпорядження Летичівської РДА від 08.04.2013 №104/2013 та №103/2013. Невід'ємною частиною договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)6 акт приймання-передачі об'єкта оренди; розпорядження Летичівської РДА від 08.04.2013 №104/2013 та №103/2013.

Згідно актів приймання-передачі земельних ділянок від 22.04.2013, Летичівською РДА передано СТОВ "Промінь" земельні ділянки, (кадастрові номери: 6823081600:04:008:0199, 6823081600:04:001:0041, 6823081600:01:001:0142, 3823081600:04:007:0082 на території Горбасівської сільської ради, загальною площею 111,8736 га, кадастрові номери: 6823055100:11:001:0106, 6823055100:11:001:0107, 6823055100:11:001:0105, 6823055100:11:005:0021, 6823055100:11:002:0135, 6823055100:11:001:0104, загальною площею 148,5142 на території Летичівської селищної ради), а Орендар приймає в строкове платне користування вищевказану земельну ділянку строком на 10 років, відповідно до п.2 - цільове призначення вказаної земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва, відповідно до п.4 - земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її фактичному використанню, відповідно до п.5 момент підписання даного Акту, сторони не мають претензій у відношенні одна до одної.

Також, при перевірці використано інформацію публічних кадастрових карт та Схему- структуру посівних площ СТОВ "Промінь", в яких відображено місце розташування земельних ділянок по новоукладених договорах та дорожні листи трактора, шляхові листи вантажного автомобіля, які свідчать про використання автомобільної та тракторної техніки, яка була задіяна для обробітку земельних ділянок та збирання урожаю в 2013 році, які підтверджують використання вищевказаних земельних ділянок в 2013 році.

За результатами перевірки СТОВ "Промінь" орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2013 рік в сумі 128910,28 грн. донарахована від дати укладання з Летичівською РДА про оренду земельних ділянок (невитрибувані та нерозподілені земельні частки (паї) на територій Летичівської селищної ради та Горбасівської сільської ради та фіксований сільськогосподарський податок за 2013 рік в сумі 1385,21 грн.

Також позивачем порушено п.302.1 ст.302, п.303.1 ст.303, п.306.5 ПК України, занижено податкове зобов'язання з фіксованого сільськогосподарського податку в сумі 1385,21 грн., за рахунок неподання уточнюючих звітних податкових декларацій по фіксованому сільськогосподарському податку за 2013 рік по укладених 22.04.2013 з Летичівською РДА договорах оренди землі (невитрибувані та нерозподілені земельні частки (паї) площею 260,3878 га, в т.ч. на території Летичівської селищної ради площею 148,5142 га та Горбасівської сільської ради площею 111,8736 га.

Відповідно п.302.1 ст.302 ПК України, об'єктом оподаткування податком для сільськогосподарських товаровиробників є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.

Згідно п.303.1 ст.303 ПК України, базою оподаткування податком для сільськогосподарських товаровиробників є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), проведена за станом на 1 липня 1995, для земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ) - нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі в Автономній Республіці Крим або в області, проведена за станом на 1 липня 1995.

Відповідно п.306.5 ст.306 ПК України, якщо протягом податкового (звітного) періоду у платника податку змінилася площа сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у зв'язку з набуттям (втратою) на неї права власності або користування, такий платник зобов'язаний:

- уточнити суму податкових зобов'язань з податку на період починаючи з дати набуття (втрати) такого права до останнього дня податкового (звітного) року;

- подати протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним періодом, контролюючим органам за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки декларацію з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок та їх нормативну грошову оцінку.

На порушення п.306.5 ст.306 СТОВ "Промінь" не подано до Летичівського відділення Хмельницької ОДПІ уточнюючі звітні податкові декларації з фіксованого сільськогосподарського податку за 2013 рік по укладених 22.04.2013 з Летичівською РДА договорах оренди землі (невитрибувані та нерозподілені земельні частки (паї) площею 260,3878 га, в т.ч. по Летичівській селищній раді площею 148,5142 га та Горбасівській сільській раді площею 111,8736 га. Термін подання уточнюючих звітних податкових декларації з фіксованого сільськогосподарського податку до 20.05.2013.

Позивач у своїй позовній заяві основною мотивацією скасування оскаржуваних податкових - повідомлень рішень вказує на відсутність державної реєстрації договорів оренди землі, оскільки договори вступають в дію з моменту державної реєстрації.

Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ст. 269 та ст. 270 ПК України платниками податку за землю є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні та земельні частки (паї), які перебувають у власності.

Згідно п. 286.2 ст. 286 ПК України Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.

Пунктом 287.1 ст.287 ПК України передбачено, що Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Отже, об'єктом оподаткування є ті земельні ділянки, земельні частки (паї), що перебувають у власності або в користуванні платника податку на будь-яких умовах, включаючи, але не обмежуючись, орендою.

При цьому, вказаними нормами не встановлено, що відповідні права на ділянки (зокрема, право користування) мають бути певним чином оформлені та зареєстровані.

За таких обставин, суд дійшов вірного висновку, що відсутність належного оформлення земельних ділянок, зокрема, відсутність державної реєстрації відповідних договорів оренди, не є підставою для звільнення платника земельного податку від нарахування податку з площі всіх ділянок, що перебувають у його користуванні.

Таким чином, земельний податок сплачується з усіх земель, що фактично використовуються платником цього податку для здійснення своєї господарської діяльності.

Дана позиція узгоджується із позицією Вищого адміністративного суду, викладеній в Ухвалі ВАСУ від 28.08.2013 у касаційному провадженні №К/800/27417/13.

Підсумовуючи вищезазначене суд робить висновок, що податкові повідомлення - рішення №0002252210, №0002242210, №0002232210 та №0002222210 від 01.09.2014 були прийнято відповідачем правомірно, на підставі Конституції та законів України, у зв'язку з чим заявлені позивачем вимоги про скасування цих рішення, не підлягають задоволенню.

Доводи позивача, якими він обґрунтовував свої позовні вимоги, не знайшли свого підтвердження впродовж розгляду справи та спростовуються наведеними в рішенні суду обставинами.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З врахуванням наведеного, суд вважає, що позивачем не доведено, а судом не встановлено неправомірність прийняття спірних повідомлень-рішень, а тому в задоволенні позову слід відмовити.

Керуючись ст.ст. 6, 7, 8, 9, 11, 14, 71, 86, 104, 158-163, 167, 254 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

у задоволенні адміністративного позову Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" до Хмельницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Хмельницькій області в особі Летичівського відділення про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 06 січня 2015 року

Суддя /підпис/В.В. Матущак "Згідно з оригіналом" Суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.01.2015
Оприлюднено19.01.2015
Номер документу42294324
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/5194/14

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 19.02.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 21.01.2015

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Постанова від 05.01.2015

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 08.12.2014

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні