Постанова
від 12.01.2015 по справі 904/6322/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12.01.2015 року Справа № 904/6322/14

Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Широбокової Л.П. - доповідач,

суддів Пруднікова В.В., Орєшкіної Е.В.

при секретарі:судового засідання Валяр М.Г.

за участю представників сторін:

від позивача: Коваленко С.О. представник, довіреність № 1 від 04.06.14;

від відповідача: Рижко І.С. представник, довіреність № 47 від 03.12.14;

представник третьої особи в судове засідання не з'явився.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ-132А", м. Дніпропетровськ на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 21.10.2014р . у справі № 904/6332/14

за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ -

132А", м. Дніпропетровськ

до Регіонального відділення Фонду державного майна України в

Дніпропетровській області, м. Дніпропетровськ

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору : Публічне

акціонерне товариство "Укргазбуд",

с. Зазим'є, Броварський район, Київська область

про зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 21.10.2014р. (суддя Кармазіна Л.П.) у задоволенні позову відмовлено. Рішення мотивоване відсутністю правових підстав для передачі спірного житлового будинку, який перебуває у державній власності, на баланс Позивача без попередньої передачі його у комунальну власність.

Не погодившись із зазначеним рішенням, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ - 132А" звернулося з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду скасувати як прийняте внаслідок невірного застосування норм матеріального права, прийняти нове рішення про задоволення позову. В обґрунтування апеляційної скарги посилається на те, що передача на баланс майна, яке входить до складу житлового комплексу, але не належить об`єднанню, не тягне за собою виникнення права власності на це майно. Зазначив, що спірні відносини регулюються ст.ст. 10,11 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", Порядком передачі майна з балансу на баланс, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1521. Тому, єдиною та виключною підставою передачі будинку або його частини з балансу колишнього балансоутримувача на баланс ОСББ є відповідне рішення ОСББ.

Відповідач проти апеляційної скарги заперечив. Зазначив, що житловий будинок №132-А по вул. Героїв Сталінграда в м. Дніпропетровську в процесі приватизації не увійшов до статутного капіталу АТ "Фірма "Укргазбуд", обліковувався на балансі Будівельного управління №4 АТ "Фірма "Укргазбуд" та є об`єктом державної власності. На неодноразові звернення стосовно передачі житлового будинку на баланс Позивача Відповідач заперечував з огляду на необхідність передачі будинку у комунальну власність. Звернув увагу, що господарським товариством були безпідставно списані з балансу товариства приватизовані мешканцями квартири. Тому, до передачі майна у комунальну власність або на баланс іншої юридичної особи, товариство, на балансі якого перебуває майно, що не увійшло до його статутного капіталу в процесі приватизації, несе відповідальність за його збереження.

У відзиві на апеляційну скаргу, наданому суду 06.01.2015р., зазначив, що наказом від 02.09.2009р. №791 прийняв рішення про передачу спірного будинку у комунальну власність, проте, питання щодо надання згоди на передачу об`єктів з державної до комунальної власності міською радою так і не прийнято. Вважає, що порушення прав Позивача з його боку відсутні, а судом прийнято правомірне та обґрунтоване рішення.

27.11.2014р. від Третьої особи до суду надійшли пояснення, в яких зазначено про належність спірного будинку до державної власності, а саме власності Фонду державного майна України. Оскільки жодних угод між Фондом державного майна України та Третьою особою стосовно управління, обслуговування або передачі житлового будинку не укладалось, на балансі цей житловий будинок він не обліковує, то і не має повноважень щодо розпорядження ним.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення господарського суду Дніпропетровської області - скасуванню, виходячи з наступного.

Судом при розгляді справи встановлено, що співвласниками житлового будинку по вул. Героїв Сталінграду, 132А у м. Дніпропетровську було створено Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ-132А", яке зареєстровано 12.12.2012р. (надалі - ОСББ, Позивач).

21 грудня 2013 року загальними зборами співвласників багатоквартирного будинку по вул. Героїв Сталінграду, 132А у м. Дніпропетровську (надалі - Будинок) прийнято рішення (протокол № 4) про прийняття на свій баланс Будинку. Загальна чисельність членів ОСББ - 144 власника, в будинку приватизовано майже всі квартири, не приватизовано - 5 квартир (а.с.19, 22). Присутні на зборах 75 членів, що складає 52,08%, рішення прийнято одностайно всіма присутніми на зборах, недійсним в судовому порядку не визнавалося.

Для передачі повноважень щодо управління та утримання Будинку та прибудинкової території Позивач звернувся з листом від 11.01.2013р. до Публічного акціонерного товариства "Укргазбуд" (надалі - Третя особа), а також з листами від 25.03.2013р., від 04.02.2014р. до Регіонального відділення Фонду державного майна України в Дніпропетровській області (надалі - Відповідач) та листом від 30.05.2013р. до Дніпропетровської міської ради щодо передачі Будинку на баланс ОСББ.

Третя особа повідомила позивача щодо відсутності у неї повноважень для такої передачі, оскільки не являється власником чи балансоутримувачем будинку (лист від 17.02.2013р.) Відповідач також відмовив у передачі Будинку, мотивуючи тим, що така передача можлива лише після передачі Будинку за актом приймання-передачі до комунальної власності територіальної громади міста, яка здійснюється за чітко визначеною процедурою відповідно до положень чинного законодавства. (а.с.24,43).

Дніпропетровська міська рада повідомила позивача про відсутність запису у Реєстрі об'єктів права комунальної власності територіальної громади міста на вказаний об'єкт нерухомого майна, в зв'язку з чим відмовила у передачі будинку (лист від 01.06.2014р., від 30.09.2014р. а.с. 25, 38).

На даний час Будинок на баланс Позивача не переданий, що і стало підставою для звернення Позивача із позовом.

Суд першої інстанції при вирішенні спору по суті прийшов до висновку про відсутність правових підстав для передачі Будинку на баланс Позивача без попередньої його передачі до комунальної власності, у зв`язку з чим у позові відмовив. З даною позицією не погоджується суд апеляційної інстанції з огляду на наступне.

В силу статті 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об'єднання співвласників багатоквартирного будинку полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав власників приміщень на володіння та користування спільним майном, належне утримання будинку та прибудинкової території, тощо.

Відповідно до частини 1 статті 11 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання після набуття статусу юридичної особи може прийняти на власний баланс весь житловий комплекс.

Житловий комплекс - це не тільки квартири, а єдиний комплекс нерухомого майна, що утворений земельною ділянкою в установлених межах, розміщеним на ній жилим багатоквартирним будинком разом із спорудами та інженерними мережами (стаття 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Частиною 6 статті 11 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що передача майна відбувається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (далі - КМ України).

При цьому Закон України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (надалі - Закон) і зазначений Порядок пов'язують передачу на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку житлових комплексів тільки з прийняттям об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку відповідного рішення, встановлюють обов'язковість такої передачі та не покладають на об'єднання співвласників багатоквартирного будинку обов'язок встановлювати балансоутримувача будинку. Вказана правова позиція викладена в Постанові Верховного Суду України від 27.04.2012р.

Законом України від 24 червня 2004 року "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що балансоутримувачем будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - балансоутримувач) є власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законом.

Як підтверджується матеріалами справи, будинок було побудовано на підставі рішення Дніпропетровської міської ради №703 від 25.10.1978р. «Про відвід Будівельному управлінню №4 тресту «Укрсхіднафтогазбуд» земельної ділянки для будівництва житлового будинку по вул. Дніпропетровській, 132А» (нині вул. Героїв Сталінграду) та прийнято в експлуатацію відповідно до Акту від 30.09.1988р. В процесі приватизації ВО «Укрнафтогазбуд» спірний будинок не увійшов до його статутного фонду та залишився у власності держави, що підтверджують відповідач та третя особа.

Тобто, спірне майно є державною власністю, функції по управлінню яким здійснює Фонд державного майна України в особі його регіональних відділень.

Як вбачається з пояснень третьої особи, які підтверджені у поясненнях Регіонального відділення Фонду державного майна України по місту Києву (а.с.104) спірний будинок було списано з балансу третьої особи та вона не обліковує його у себе, жодних дій, пов'язаних з його експлуатацією та утриманням, третя особа не здійснює, товариство знаходиться у процесі банкрутства, стадія розпорядження майном продовжена до 15.01.2015р. (ухвала господарського суду м. Києва від 13.10.2014р. у справі №23/668/б-15/518-б-50/199-б).

В силу ст.ст. 319, 322 Цивільного кодексу України власність зобов'язує та власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідач не здійснив дій, направлених на утримання та збереження державного майна третьою особою, не визначив іншого балансоутримувача спірного майна. Будинок фактично утримується та обслуговується позивачем - ОСББ "НАШ ДІМ-132А", про що свідчать укладені ним протягом 2013-2014 року договори на постачання електричної енергії, технічне обслуговування ліфтів, на надання послуг з вивезення та захоронення твердих побутових відходів, на використання внутрішньо будинкових систем з гарячого водопостачання та централізованого опалення.

Регіональним відділенням Фонду державного майна України по місту Києву було видано наказ №791 від 02.09.2009р. «Про прийняття рішення щодо передачі державного житлового фонду в комунальну власність» щодо спірного будинку. Проте, протягом п'яти років жодних дій з передачі будинку не здійснено, доказів звернення до суду щодо зобов'язання Дніпропетровської міської ради прийняти будинок у комунальну власність не надано.

Відтак, апеляційний суд доходить висновку, що саме Відповідач, як орган державної влади, уповноважений здійснювати управління майном, яке не увійшло до статутного фонду господарського товариства, створеного в процесі приватизації, є належним Відповідачем у справі.

В силу Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передача на баланс ОСББ майна, яке, зокрема, перебуває у державній власності, не змінює власника майна, не тягне за собою виникнення у об'єднання права власності на нього та не перешкоджає процесу передачі житлового будинку в комунальну власність. Закон та Порядок не встановлюють вимогу щодо передачі житлового фонду на баланс ОСББ лише після передачі його в комунальну власність (аналогічної правової позиції дотримується Вищий господарський у справах №5023/1171/11, 5015/3913/11).

Положення вказаного Закону розповсюджуються не лише на житловий фонд комунальної власності, а й на інші форми власності, в тому числі і приватну, та не містить виключень щодо державної форми власності.

Питання щодо передачі на баланс об'єднання житлового комплексу залежить виключно від прийнятого зборами ОСББ рішення і таке право кореспондується з обов'язком балансоутримувача у двомісячний строк після надходження відповідного звернення від об'єднання передати йому житловий комплекс та відповідну технічну документацію. У зазначений строк відповідач не передав будинок на баланс ОСББ, чим порушив права позивача.

Відповідно до ст. 4 Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України, від 11.10.2002р. №1521 "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" передача житлового комплексу або його частини з балансу на баланс проводиться разом з планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від об'єднання. У разі втрати план земельної ділянки, технічний паспорт будинку або технічна документація виготовляються чи відновлюються за рахунок підприємства, установи чи організації, з балансу яких передається житловий комплекс або його частина, протягом місяця після надходження відповідного звернення від об'єднання.

Зважаючи на наведені норми, суд доходить висновку, що ненадання сторонами технічної документації на будинок не перешкоджає вирішенню спору по суті. Інших підстав щодо неможливості передачі майна на баланс ОСББ, як то особливий правовий статус майна, відповідачем не наведено.

Враховуючи встановлені обставини, позовні вимоги про зобов`язання Регіонального відділення Фонду державного майна України в Дніпропетровській області передати на баланс Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ - 132А" житловий будинок № 132А, розташований у м. Дніпропетровську по вул. Героїв Сталінграду, шляхом підписання акту приймання-передачі даного житлового будинку в порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1521 "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» є правомірними,

Відтак, судом першої інстанції були не вірно застосовані норми матеріального права, що стало наслідком прийняття помилкового рішення. Таке рішення підлягає скасуванню на підставі п. 4 ч. 1 ст. 104 Господарського процесуального кодексу України з прийняттям нового рішення про задоволення позову.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі відносяться на відповідача.

Керуючись ст.ст. 101, 103-105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ-132А", м. Дніпропетровськ задовольнити.

Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 21.10.2014р . у справі № 904/6332/14 скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати Регіональне відділення Фонду державного майна України в Дніпропетровській області (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Центральна, буд. 6, код ЄДРПОУ 13467337) передати на баланс Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ - 132А" (49033, м. Дніпропетровськ, вул. Героїв Сталінграда, буд. 132-А, код ЄДРПОУ 38528257) житловий будинок №132А, розташований у м. Дніпропетровську по вул. Героїв Сталінграду, шляхом підписання акту приймання - передачі даного житлового будинку в порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1521 "Про реалізацію Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України в Дніпропетровській області (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Центральна, буд. 6, код ЄДРПОУ 13467337) на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "НАШ ДІМ - 132А" (49033, м. Дніпропетровськ, вул. Героїв Сталінграда, буд. 132-А, код ЄДРПОУ 38528257) судовий збір за розгляд позовної заяви - 1218,00 грн (одну тисячу двісті вісімнадцять грн) та судовий збір за розгляд апеляційної скарги - 609,00 грн (шістсот дев`ять грн 00 коп).

Виконання постанови щодо видачі наказу доручити господарському суду Дніпропетровської області.

Постанова набирає чинності з часу її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом двадцятиденного строку з дати її прийняття.

Повний текст постанови складений 15.01.2015р.

Головуючий суддя Л.П. Широбокова

Суддя В.В. Прудніков

Суддя Е.В. Орєшкіна

СудДніпропетровський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.01.2015
Оприлюднено17.01.2015
Номер документу42295872
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6322/14

Ухвала від 12.07.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Ухвала від 03.07.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Ухвала від 11.11.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 06.11.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 02.11.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 17.09.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 20.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 20.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 18.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

Ухвала від 03.08.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Кармазіна Леся Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні