Постанова
від 12.01.2015 по справі 817/3870/14
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 817/3870/14

12 січня 2015 року м. Рівне

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Кравчук Т.О., розглянувши у порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом

Публічного акціонерного товариства ВТБ Банк

до Реєстраційної служби Рівненського міського управління юстиції провідміну державної реєстрації припинення юридичної особи , - ВСТАНОВИВ :

До Рівненського окружного адміністративного суду звернулось Публічне акціонерне товариство ВТБ Банк з позовом до Реєстраційної служби Рівненського міського управління юстиції про відміну державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» (код ЄДРПОУ 33276845) та зобов'язання відповідача внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи та скасувати запис №16081110018000668 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» (код ЄДРПОУ 33276845) за рішенням засновників.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на час внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців оскаржуваного запису про припинення, Товариство з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» мало невиконані договірні зобов'язання перед позивачем, що не взято до уваги ліквідатором товариства при проведенні процедури ліквідації та не повідомлено персонально про припинення юридичної особи, чим порушено вимоги частини третьої статті 60 Господарського кодексу України від 16.01.2003 року №436-IV (у редакції на момент прийняття рішення про ліквідацію). Тому позивач вважає, що процедура ліквідації товариства проведена із порушенням вимог закону, відтак вимагає відмінити державну реєстрацію припинення юридичної особи з таких підстав та зобов'язати відповідача внести до Єдиного державного реєстру запис про відміну державної реєстрації припинення та скасувати запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс».

Відповідач подав суду письмові заперечення на адміністративний позов, у яких вважає позовні вимоги необґрунтованими, оскільки державному реєстратору було подано вичерпний перелік документів для державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом ліквідації згідно статті 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», що зобов'язує державного реєстратора провести у встановленому порядку дію щодо ліквідації юридичної особи та внести відповідний запис до Єдиного державного реєстру. Таким чином, державний реєстратор діяв виключно у спосіб та у межах законодавства, відтак підстави для скасування запису у Єдиному державному реєстрі відсутні.

Дослідивши матеріали справи та зібрані докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судом, 02.09.2014 року державним реєстратором Реєстраційної служби Рівненського міського управління юстиції внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис за реєстраційним №16081110018000668 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» за рішенням засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу.

Надаючи правової оцінки спірним правовідносинам суд врахував наступні обставини справи та виходи з такого.

Згідно частини першої статті 104 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Відповідно до частини другої цієї ж статті юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до Єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Положеннями статті 105 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV передбачено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов'язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію (частина перша).

Після внесення запису про прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації (частина друга).

Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється (частина третя).

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється (частина четверта).

Строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня опублікування повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи (частина п'ята).

У позовній заяві в обґрунтування позовних вимог позивач посилався на нездійснення ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» персонального письмового повідомлення позивача як кредитора товариства про його ліквідацію і як наслідок непогашення кредиторської заборгованості перед позивачем.

Вирішуючи даний спір суд виходив з наступного.

Процедура ліквідації суб'єкта господарювання - юридичної особи за рішенням засновника або уповноваженого ним органу врегульована нормами статей 91 Господарського кодексу України від 16.01.2003 року №436-IV (у редакції на момент прийняття рішення про ліквідацію), 111 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV (у редакції на момент прийняття рішення про ліквідацію), якими передбачено, що ліквідація суб'єкта господарювання здійснюється ліквідаційною комісією (ліквідатором), призначеною його вищим органом. З дня призначення ліквідаційної комісії (ліквідатора) до неї переходять повноваження по управлінню справами товариства. Ліквідаційна комісія (ліквідатор) у триденний строк з моменту її утворення публікує інформацію про ліквідацію господарського товариства і здійснює інші дії. Так, ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, письмово повідомляє кожного з боржників про припинення юридичної особи, закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред'явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду, складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів, а також забезпечує подання державному реєстраторові документів, передбачених законом для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в установлений законом строк.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, регулює Закон України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», який підлягає до застосування у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

Статтею 34 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення щодо припинення юридичної особи заявник повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові оригінал або нотаріально засвідчену копію рішення засновників (учасників) або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Статтею 34 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, доходів і зборів, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису (частина перша).

Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Повідомлення про ліквідацію суб'єкта господарювання здійснюється в порядку та на умовах, передбачених статтею 22 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», частиною 1 якої визначено, що інформація про прийняття засновниками (учасниками) або уповноваженим ними органом рішення щодо припинення юридичної особи підлягає обов'язковому опублікуванню в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Між тим, у позовній заяві позивач посилається на норми частини третьої статті 60 Господарського кодексу України від 16.01.2003 року №436-IV (у редакції на 01.06.2014 року), відповідно до якої ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана повідомити явних (відомих) кредиторів персонально у письмовій формі у встановлені цим кодексом чи спеціальним законом строки.

Однак, 07.07.2014 року набрав чинності Закон України від 13.05.2014 року №1258-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців за заявницьким принципом», яким статтю 60 Господарського кодексу України виключено.

Рішенням Конституційного суду у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року (справа №1-7/99) встановлено, що за загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині першій статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Отже, починаючи з 07.07.2014 року ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» не ніс обов'язку закріпленого у частині третій статті 60 Господарського кодексу України від 16.01.2003 року №436-IV, що втратила чинність.

Матеріалами справи підтверджено, що рішення про припинення юридичної особи Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» шляхом ліквідації оприлюднено у «Бюлетені державної реєстрації» №287 (17) від 26.06.2014 року (на сторінці 70 за номером 2986), а отже позивач не був позбавлений можливості заявити відповідні вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс»у встановлений строк.

Враховуючи те, що відповідне повідомлення про початок процедури припинення юридичної особи та строк заявлення кредиторами своїх вимог підлягає опублікуванню в офіційному друкованому засобі, що наразі вчинено у «Бюлетні державної реєстрації» №287 (17) від 26.06.2014 року, суд не вбачає об'єктивних перешкод позивачу для ознайомлення з відповідною інформацією.

Порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації та проведення державним реєстратором відповідних дій визначено у статті 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Так, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові такі документи:

- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв'язку з ліквідацією;

- довідку відповідного органу доходів і зборів про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів;

- довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фондів соціального страхування;

- довідку архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.

У випадках, що встановлені законом, крім документів, які передбачені частиною першою цієї статті, додатково подається висновок аудитора щодо достовірності та повноти ліквідаційного балансу (частина друга).

Крім того, абзацом другим частини другої цієї ж статті Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» передбачено, що у реєстраційній картці на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор письмово зазначають та підтверджують своїм особистим підписом, що ними вчинено всі передбачені законодавством дії стосовно порядку припинення юридичної особи, включаючи завершення розрахунків з кредиторами (у тому числі із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування).

У матеріалах справи наявна копія реєстраційної картки на проведення державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» в результаті його ліквідації, заповненої 27.08.2014 року, у якій ліквідатор Іващук Олена Валеріївна підтвердила власноручним підписом вчинення нею усіх передбачених частиною другою статті 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» дій.

Також, частиною четвертою статті 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» передбачено, що державний реєстратор, отримавши документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, зобов'язаний перевірити інформацію про наявність відкритих виконавчих проваджень стосовно такої юридичної особи.

Так, державний реєстратор подав суду відповідні відомості, відповідно до яких інформацію про відкрите виконавче провадження не знайдено.

Згідно з частиною другою статі 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, частиною десятою статті 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакції на момент вчинення реєстраційної дії) визначено, за яких підстав державний реєстратор залишає без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації:

- документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації;

- документи не відповідають вимогам, які встановлені частинами першою та другою статті 8 цього Закону;

- документи подані не у повному обсязі;

- документи подані раніше строку, встановленого абзацом першим частини першої цієї статті;

- в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, що припиняється, містяться відомості про те, що вона є учасником (власником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи;

- не скасовано реєстрацію всіх випусків акцій, якщо юридична особа, що припиняється, є акціонерним товариством;

- від органів доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надійшло повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, і воно не відкликане;

- не зазначено та не підтверджено особистим підписом голови ліквідаційної комісії, ліквідатора або уповноваженої особи відомості, передбачені частиною другою цієї статті;

- стосовно юридичної особи відкрито виконавче провадження;

- стосовно юридичної особи відкрито провадження у справі про банкрутство юридичної особи.

Як свідчать обставини справи, що підтверджується наявними матеріалами, державному реєстратору від Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» було подано повний пакет документів на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом ліквідації, підстави для залишення поданих документів без розгляду, перелічені вище, у відповідача були відсутні.

В силу положення частини шостої статі 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» (у редакції на момент вчинення реєстраційної дії) державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, якщо вони не передбачені цією статтею.

Виходячи з принципу здійснення органами державної влади наданих повноважень виключно у межах та у спосіб, встановлених законом, що означає позбавлення суб'єкта владних повноважень щодо прийняття рішень чи вчинення дій за власним суб'єктивним розсудом, суд зазначає, що наразі відповідач невправі здійснювати дії, не передбачені Законом України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» в частині проведення державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом ліквідації, що передбачає і самовільну перевірку відповідних відомостей, вчинених дій ліквідатором, у тому числі і щодо повідомлення кредиторів про припинення юридичної особи.

За таких обставин, суд приходить до висновку, що Реєстраційною службою Рівненського міського управління при проведенні державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» були дотримані вимоги статті 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», а наявність боргу перед позивачем за іпотечним договором та договором поруки не може бути наслідком скасування запису №16081110018000668 про реєстрацію припинення даної юридичної особи, оскільки процедура реєстрації відповідає вищенаведеним критеріям, передбачених законом щодо проведення державної реєстрації припинення юридичної особи шляхом її ліквідації, реєстратор вчинив відповідні дії у порядку, визначеному статтею 36 Закону України від 15.05.2003 року №755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців».

Додатково суд зазначає, що відповідно частини третьої статті 112 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

Оскільки за змістом позовної заяви позивач вважає своє право/законний інтерес порушеним внаслідок протиправних дій (бездіяльності), за твердженням позивача, ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс», відповідні вимоги мають бути звернені саме до цієї особи, оскільки в силу положень Цивільного кодексу України від 16.01.2003 року №435-IV до ліквідатора з моменту його призначення переходять усі повноваження щодо управління справами юридичної особи, що ліквідується, а відтак відповідальність за вчинені дії покладається на таку особу, притягнення до якої реалізується у порядку, визначеному законом.

Отже, при проведенні державної реєстрації припинення Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» шляхом його ліквідації відповідачу були надані всі необхідні документи, підстави для залишення їх без розгляду у відповідача були відсутні, зв'язку з чим державним реєстратором Реєстраційної служби Рівненського міського управління юстиції правомірно внесено запис в Єдиний державний реєстр №16081110018000668 про державну реєстрацію припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Амур Сервіс» внаслідок його ліквідації за рішенням засновників.

З огляду на викладене, суд вважає позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими, а тому в задоволенні позову належить відмовити повністю

Відповідно до частини 2 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Відповідач не надав суду доказів понесення ним судових витрат, тому підстави для присудження на його користь судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159 - 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволені адміністративного позову - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішення за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Кравчук Т.О.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.01.2015
Оприлюднено22.01.2015
Номер документу42354791
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/3870/14

Ухвала від 18.03.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Зарудяна Л.О.

Ухвала від 03.03.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Зарудяна Л.О.

Ухвала від 03.03.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Зарудяна Л.О.

Ухвала від 17.02.2015

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Зарудяна Л.О.

Постанова від 12.01.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

Ухвала від 08.12.2014

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Кравчук Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні