ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/26159/14 14.01.15
За позовом: заступника прокурора Печерського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради
до: приватного акціонерного товариства "Автоводсервіс"
про: внесення змін до договору
Суддя: Шкурдова Л.М.
Представники:
від позивача: Новак Є.В. - пред. по дов.
від відповідача: Литвин В.В. - пред.по дов.
від прокуратури: Веселовська І.В. - за посв.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Заступник прокурора Печерського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до приватного акціонерного товариства "Автоводсервіс" про внесення змін до п.4.2. Договору оренди земельної ділянки, укладеного між приватним акціонерним товариством «Автоводосервіс» (код ЄДРПОУ 16306563; м. Київ, вул. Залізничне шосе, 45) та Київською міською радою (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141) від 01.08.2005 зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської адміністрації), про що зроблено запис від 19.09.2005 року за № 82-6-00316 у книзі записів Державної реєстрації договорів, виклавши його у наступній редакції : «Річна орендна плата за земельну ділянку, відповідно до рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної оренди плата у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України», встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки».
Позов мотивовано тим, що розмір орендної плати, передбачений чинними умовами договору оренди, є нижчим за мінімальний розмір орендної плати, який встановлено Податковим кодексом України. Оскільки договір оренди не приведено у відповідність до вимог законодавства, прокурор звернувся з даним позовом до суду.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 27.11.2014р. порушено провадження у справі №910/26159/14 та призначено справу до розгляду на 23.12.14р.
23.12.2014р. представником відповідача надано заперечення на позовну заяву, в яких відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на ч.2 ст.188 ГК України та вказуючи про те, що зміни та доповнення до договору вносяться лише за взаємною згодою сторін, а позивач не звертався до відповідача із пропозицією щодо внесення змін в Договір оренди, докази направлення відповідачу повідомлень, листів, проекту додаткової угоди щодо внесення змін в договір оренди відсутні, в той час як про рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної оренди плата у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України» відповідачу стало відомо лише під час розгляду даної справи. Також, відповідач вказує, що вказане рішення не має нормативний характер, орендна плата не є регульованою ціною, а Податковий кодекс України, яким встановлено ставку орендної плати набрав чинності лише після 01.01.2011р., в той час як Договір оренди між сторонами укладений в 2005 році.
В судовому засіданні 23.12.14р. оголошувалася перерва до 14.01.2015р.
У судовому засіданні 14.01.2015 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд, -
ВСТАНОВИВ:
01.08.2005р. між Київською міською радою (орендодавець) та відкритим акціонерним товариством "Автоводсервіс" (орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 19.09.2005 за №82-6-00316 у книзі записів державної реєстрації договорів (далі - Договір).
Відкритим акціонерним товариством "Автоводсервіс" змінено організаційно-правову форму на приватне акціонерне товариство "Автоводсервіс" у відповідності до вимог Закону України «Про акціонерні товариства».
Відповідно до п.1.1. Договору орендодавець, на підставі рішення Київської міської ради від 18.11.2004 за №823/22 33 „Про передачу відкритому акціонерному товариству „Автоводсервіс" земельної ділянки для експлуатації та обслуговування виробничого комплексу на Залізничному шосе, 45-а у Печерському районі м.Києва", за Актом приймання-передачі передав, а орендар прийняв в оренду (строкове платне, користування) земельну ділянку, визначену цим Договором.
Згідно з п.2.1. Договору об'єктом оренди відповідно до цього Договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - Залізничне шосе, 45-а у Печерському районі м.Києва; розмір - 1,3814 (одна ціла та три тисячі вісімсот чотирнадцять десятитисячних) га; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування виробничого комплексу; кадастровий номер - 8000000000:82:244:0101.
Договір укладено на 25 років (п. 3.1 Договору).
Пунктом 4.2 Договору визначено, що річна оренда плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 1,5 відсотків від її нормативної грошової оцінки.
Відповідно до п.2.2 Договору згідно з витягом з технічної документації №Ю-33615/2005 Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) від 09.06.2005 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 735 860,60 грн.
Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
У відповідності зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
З 01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, положеннями якого передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (ст. 288 Податкового кодексу України).
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (ст. 288.5.1 Податкового кодексу України).
З метою приведення у відповідність до вимог законодавства істотних умов договорів оренди земельних ділянок, відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 40, 41, 286, 288 Податкового кодексу України 28.02.2013 Київською міською радою прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України". Відповідно до вказаного рішення орган місцевого самоврядування вирішив внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині річної орендної плати, встановивши її у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки та пунктом 2 рішення покладено на орендарів обов'язок забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок.
Відповідно до п. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Відповідно до п. 4.3 Договору розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього Договору .
За таких обставин, враховуючи все вищенаведене, господарський суд дійшов висновку, що рішення відповідної міської ради про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до приписів ст.288 Податкового кодексу України, яке на теперішній час є чинним та не скасованим, є достатньою підставою для внесення змін до договору в частині визначення розміру орендної плати.
Відповідно до ч. 1 ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).
Нормами ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України встановлено, що одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу , інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Частиною 4 ст. 188 Господарського кодексу України визначено, що у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Частиною 5 ст. 188 Господарського кодексу України передбачено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Проаналізувавши положення законодавства України, суд дійшов висновку, що як на момент укладення спірного договору, так і на момент розгляду спору в суді, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності була/є регульованою ціною, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для перегляду розміру орендної плати - у разі законодавчої зміни її граничного розміру.
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Судом встановлено, що покладений на відповідача рішенням Київської міської ради № 89/9146 від 28.02.2013 обов'язок щодо забезпечення оформлення внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки відповідачем не виконано, за згодою сторін відповідних змін до договору оренди земельної ділянки внесено не було.
При цьому, господарський суд зазначає, що заперечення відповідача щодо неможливості внесення змін до договору через відсутність погодження таких змін орендарем у передбаченому законом порядку, є безпідставними з огляду на таке.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому, надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Аналогічну позицію наведено у постанові від 20.11.2012р. Верховного суду України по справі №3-53гс12.
Одночасно з цим, обов'язок забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок пунктом 2 рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної оренди плата у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України» покладено на орендарів.
Заперечення відповідача, які ґрунтуються на тому, що рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної оренди плата у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України» не має нормативний характер, а про існування такого рішення відповідачу стало відомо лише під час розгляду даної справи, не береться судом до уваги, оскільки регуляторні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації та як вбачається з матеріалів справи, рішення №89/9146 від 28.02.2013р. Київської міської ради було опубліковане 02.04.2013р. у випуску №33(1161) газети "Хрещатик".
Отже, оскільки рішення №89/9146 від 28.02.2013р. Київської міської ради було належним чином опубліковане та набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення, містить умову щодо внесення до договорів оренди земельних ділянок змін, встановлюючи річну орендну плату у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельних ділянок, суд приходить до висновку про те, що вказане рішення є пропозицією Київської міської ради щодо внесення змін в договір оренди земельної ділянки в розумінні ч.2 ст. 188 Господарського кодексу України.
Згідно з п.3 ст.188 ГК України сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
В матеріалах справи відсутні докази повідомлення відповідачем щодо результатів розгляду пропозиції Київської міської ради у відповідності до п.3 ст.188 ГК України.
Як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, відповідач вказує, що ним було направлено Київській міській раді запрошення з'явитись 28.11.2014р. в приміщення Першої київської державної нотаріальної контори для підписання відповідних змін до Договору, яке було отримано останнім 25.11.14р., однак представник Київської міської ради не з'явився.
Однак, такі твердження відповідача судом до уваги не беруться, оскільки рішення №89/9146 від 28.02.2013р. Київської міської ради, яке є пропозицією щодо внесення змін до Договору, було опубліковане 02.04.2013р., відповідач у відповідності до умов п.3 ст.188 ГК України повинен був у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомити другу сторону про результати її розгляду, проте, запрошення Київській міській раді для підписання відповідних змін до Договору відповідачем було направлено лише після порушення провадження у даній справі.
Враховуючи викладене, а також те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, суд приходить до висновку про наявність підстав зміни договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, а тому позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку із задоволенням позову судовий збір покладається на відповідача та підлягає стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до п. 4.2 договору оренди земельної ділянки, укладеного між приватним акціонерним товариством «Автоводосервіс» (код ЄДРПОУ 16306563; м. Київ, вул. Залізничне шосе, 45) та Київською міською радою (01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 36, код ЄДРПОУ 22883141), зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 19.09.2005 за №82-6-00316 у книзі записів державної реєстрації договорів, виклавши його у такій редакції:
«п.4.2. Річна орендна плата за земельну ділянку, яка розташована по вул.Залізничне шосе, 45-а у Печерському районі м.Києва; розмір якої - 1,3814 (одна ціла та три тисячі вісімсот чотирнадцять десятитисячних) га; кадастровий номер - 8000000000:82:244:0101, відповідно до рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної оренди плата у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України», встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки».
3. Стягнути з приватного акціонерного товариства "Автоводсервіс" (01103, м.Київ, вул.Залізничне шосе, буд.45, код ЄДРПОУ 16306563) в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн 00 коп.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Повне рішення складено: 19.01.2015
Суддя Шкурдова Л.М.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2015 |
Оприлюднено | 21.01.2015 |
Номер документу | 42355004 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні